بازدید 24767
مرور روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۸ اردیبهشت

جهانگیری تفهیم اتهام شد/طالبان نمی‌دانند «مرز» چیست؟! /روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل

آغاز محاکمه دولتمردان روحانی؟ ۱۳ هزار میلیارد تومان در دست ۱۶ نفر! کاهش مرگ‌های کرونایی به زیر ۲۰ تن، بیدار شدن سرخک از خواب زمستان، چرا برخی از مردم ایران از شکنجه حیوانات لذت می‌برند؟ محاسبات استراتژیک نادرست و باخت تاریخی روسیه، شکایت قالیباف از نماینده سابق مجلس و کارگران در «میانکاله» همچنان مشغول کارند، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۸ 28 April 2022

به گزارش «تابناکـ»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۸ اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که تیتر‌های مرتبط با روز جهانی قدس، بیدار شدن سرخک از خواب زمستانی و صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران خشک به ترکیه پر آب! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل

احمد کاظم زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل نوشت: با وجود روندی بودن بحران فلسطین هر سال تحولاتی در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی روی می‌دهد که بر کم و کیف روز جهانی قدس هم تاثیر می‌گذارد و آن را تا حدودی از سال‌های گذشته متمایز می‌کند. یکی از این عوامل تاثیرگذار فروکش نسبی بیماری کروناست که فضای مساعدتری را در مقایسه با چند سال اخیر برای برگزاری مراسم روز جهانی قدس فراهم کرده است. در داخل فلسطین، قدرت بازدارندگی مقاومت تاثیر خود را گذاشته و با وجود این که فلسطینی‌ها طی چهارعملیات کاری آن هم در داخل اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ موسوم به اسرائیل، ضربه امنیتی سنگین بر این رژیم وارد کردند، اما در مقابل تل آویو نتوانست همچون سال‌ها و دهه‌های گذشته به عملیات‌های مشت آهنین متوسل بشود و به جنگ تمام عیار روی آورد. مشارکت فعال فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ در رخداد‌های فلسطین به خصوص مسائلی که به سرنوشت قدس و مسجد الاقصی مربوط می‌شود، بر نگرانی رژیم صهیونیستی افزوده است، زیرا احتمال این که این رژیم را وارد جنگ داخلی کند، وجود دارد. با وجود این که در جریان جنگ ۱۹۴۸ نزدیک به نیمی از فلسطینی‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شدند، اما حدود ۱۶۷ هزار نفر در این اراضی باقی ماندند که اکنون تعداد آن‌ها به بیش از دو میلیون نفر افزایش یافته و به یکی از دغدغه‌های جدی این رژیم تبدیل شده است.

افزایش دو برابری خرید سلاح در میان اسرائیلی‌ها و ابراز بدبینی و نگرانی نیمی از اسرائیلی‌ها به آینده و بقای خود از عمق نگرانی‌های امنیتی داخلی این رژیم پرده بر می‌دارد. اسرائیل طی سال‌های اخیر و به طور مشخص از اواخر دوره ترامپ کوشیده است راه نجات خود را در خارج و در پرتو عادی سازی روابط با برخی از کشور‌های عربی جست وجو کند، اما این رویکرد نیز در ورای تبلیغات پرهیاهوی خود با مشکلات خاصی روبه روست. هر چه رژیم صهیونیستی به سمت کشور‌های عربی کشیده می‌شود و از این طریق می‌خواهد رابطه با این کشور‌ها را از مساله فلسطین جدا کند و به نوعی پشت فلسطینی‌ها را از ناحیه اعراب خالی کند در مقابل فلسطینی‌ها نیز دو رویکرد جایگزین را در پیش گرفته‌اند: نخست این که بیش از پیش امید به داخل داشته باشند و راه نجات و موفقیت خود را در تقویت وحدت داخلی جست وجو کنند و دوم این که بیش از پیش به محور مقاومت نزدیک شوند و به آن اعتماد کنند و امیدوار باشند. این موضوع از این جهت قابل توجه است که بعد از آغاز خیزش‌های مردمی موسوم به بهار عربی برخی از کشور‌ها مثل ترکیه در رقابت با محور مقاومت و با تظاهر به حمایت از حقوق فلسطینی‌ها کوشید برخی از فلسطینی‌ها را به سمت خود جلب کند و این امید را به آن‌ها بدهد که در همراهی با این کشور بهتر می‌توانند به حقوق خود دست یابند، اما طولی نکشید که مشخص شد ترکیه از این دسته از فلسطینی‌ها و به طور کلی از اخوانی‌ها به عنوان ابزاری در جهت سیاست‌های نوعثمانی گری خود استفاده می‌کند و الان با نزدیکی به رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات به راحتی پشت آن‌ها را خالی کرده است. با این رویکرد اکنون برای این دسته از فلسطینی‌ها نیز مشخص و اثبات شده است دوست و متحدی مطمئن‌تر از ایران و محور مقاومت ندارند و همین امر از دیگر تحولاتی است که در صحنه فلسطین روی داده که آثار و تبعات مهمی در پی خواهد داشت و می‌تواند به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های روز قدس امسال تلقی شود.

 

طالبان نمی‌دانند «مرز» چیست؟!

روزنامه ابتکار با عنوان آن‌ها نمی‌دانند «مرز» چیست! نوشت: پس از عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و اوج گیری مجدد طالبان در صحنه قدرت سیاسی افغانستان، بسیاری از ناظران و تحلیلگران، با توجه به این نکته که اساسا گروه طالبان با اصول و قواعد حکمرانی آشنا نیستند و بسیاری از ساختار‌های مرتبط با این موضوع در افغانستان را نیز قبول نداشته و حتی حذف کرده‌اند، به طور خاص به این مسئله اشاره می‌کردند که احتمالِ انجام برخی اقدامات تنش‌زا از سوی آن‌ها (طالبان) به ویژه به صورت ناآگاهانه در قبال کشور‌های همسایه انتظار می‌رود.


در این راستا، به تازگی نیرو‌های طالبان در نزدیکی مرز‌های مشترک افغانستان با ایران، درصددِ انجام عملیات راهسازی بدون توجه به اصول و مقررات مرزی و هماهنگی با طرف ایرانی بوده اند که این مسئله با تذکر شدید نیرو‌های مرزبان کشورمان و در نهایت، تعطیلی موقت مرز دوغارون و گذرگاه اسلام قلعه همراه شده است. در این چارچوب، بلافاصله تماس‌های سیاسی میان دو طرف برقرار و اندکی بعد، عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع ملی طالبان با اعلام اینکه آنچه اخیرا در مرز‌های مشترک افغانستان با ایران روی داده ناشی از نوعی سوء تفاهم بوده، از حل شدنِ مساله خبر داد.


در ادامه، گمرک ایران نیز از باز شدنِ مرز دوغارون و آغاز فعالیت‌های تجاری در این مرز خبر داده است. در این راستا، چند ماه قبل هم نیرو‌های طالبان در مرز‌های شرقی کشورمان با مرزبانان ایرانی درگیری داشتند که در آن مورد نیز دلیل اصلی این اتفاق، بی اطلاعیِ نیرو‌های طالبان از قوانین مرزی اعلام شد.


درپی تحولات اخیر، سوالات جدیدی در رابطه با نوعِ کنشگری‌های طالبان در مرز‌های مشترک افغانستان با ایران مطرح می‌شود که توجه به آن‌ها کاملا ضروری است. به عنوان مثال، آیا سریال خطا‌های طالبان در مرز‌های مشترک با ایران همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؟ و اینکه اساسا ایران در بُعد منطقه‌ای و بین المللی و حتی در ارتباطات خود با طالبان بایستی چه سیاستی را در پیش گیرد تا مانع از تبدیل شدنِ افغانستان به مرکز بی قانونی و بی‌ثباتی شود؟ (مسئله‌ای که تبعات مخربی را نیز برای ایران خواهد داشت) و درنهایت اینکه آینده روابط ایران با طالبان با توجه به تکرار اشتباهات مرزی از سوی نیرو‌های چند دسته و نَه چندان منسجم این گروه و تشدید بحران‌هایی نظیر سونامی حرکت مهاجران افغانستانی به سمت مرز‌های ایران (و اوج‌گیری برخی تحرکات ضد ایرانی در خاک افغانستان)، چگونه خواهد بود؟


فرارو در گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در افغانستان و کارشناس سیاست خارجی، به بررسی پرسش‌های مذکور پرداخته است. مشروح گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند را در ادامه بخوانید: اخیرا نیرو‌های طالبان در مجاورت مرز‌های شرقی کشورمان، نوعی تنش مرزی را به واسطه اقدام به ایجاد راهسازی بدون هماهنگی با طرف ایرانی و توجه به قوانین بین المللی سبب شدند. البته که چند مدت قبل‌تر نیز اخباری دال بر تنش‌آفرینیِ نیرو‌های طالبان در مرز‌های شرقی کشورمان و حتی درگیری آن‌ها با نیرو‌های مرزبانی ایرانی منتشر شد. محرک‌های اصلی این قبیل اقدامات تنش زای نیرو‌های طالبان را چه می‌دانید؟

 

جهانگیری تفهیم اتهام شد

روزنامه ایران در خبر در صفحه نخست نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم، بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی به این دادگاه‌ها فراخوانده شده‌اند و ...

خبر اول اینکه، دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات تعدادی از دولتمردان حسن روحانی در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت برگزار و موارد قضایی به آن‌ها تفهیم اتهام شد.
به گزارش برنا، علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس درباره اسامی مدیران دولت سابق که به دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت فراخوانده شده‌اند، گفت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم، بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی به این دادگاه‌ها فراخوانده شده‌اند و قرار است آن‌ها پاسخگوی عملکرد خود درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، کرسنت، خط فقر و عملکرد شستا، مسکن و... باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴۴
آیا بی خبری طالبان از قوانین بین المللی فقط مربوط به مرز با ایران میشود یا اینکه در مورد مرز با چین هم همین طور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
تنها شانسی که چین آورده اون ۸۰ کیلومتر جزو صعب العبور ترین قسمت های رشته کوه هیمالیا هست و گرنه این نادونا با پاکستان و ازبکستان و تاجیکستان تا الان درگیری داشتن و کشته دادن! فقط موندم ترکمنستان چرا هنوز درگیری نشده
اگر جهانگیری بره پشت میله های زندان من شیرینی میدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
اشتباه خرید سیسمونی از ترکیه

را باید جهانگیری بپردازد !!؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
کل خبر تکذیب شده، خودشیرینها دلشان نمی آید تیتر را عوض کنند.
وقتی که کشورهایی حوزه ی نفوذ خود را در اراضی کشورهای دیگر تعریف می کنند طبیعی است که طالبانی هم پیدا شود که همه جای دیگر را جزو اراضی خود قلمداد نماید. طالبان خیلی خوب مفهوم مرز را می دانند ولی مشکلی که هست مثل دوستان ما فکر می کنند. یعنی در خواب و خیال قلمرو دیگران را اراضی خود فرض می کنند. مشکل امروز ما این است که کشورهایی که مستأصل از اداره ی قلمرو شناخته شده ی بین المللی خود هستند مرتباً در حال تکرار این مطالب هستند که فلان کشور را باید پس بگیریم، فلان کشور را به مام میهن برگردانیم. در حالی که کسانی که این سخنان را می گویند اصلاً تعریف درستی از میهن هم ندارند و توانی هم برای اداره ی کشور فعلی ندارند. طالبان بدون تردید به این بسنده نخواهد کرد. پیدا است که تعداد تانک های ما در مقایسه با اتحاد شوروی و امریکا ناچیز است. آنها با هر دو ابرقدرت سرشاخ شده اند و با جنگ بزرگ شده اند. خطر طالبان را باید خیلی جدی تر گرفت و با ترکیبی از تقویت توان نظامی و سیاسی راه برون رفتی جست. تیم فعلی سیاسی دولت در حدی نیست که بتواند بحران هایی از این قبیل را مدیریت کند. سیاست های یک بام و دو هوا در برخورد با بحران های خارجی (نمونه اش در قبال حمله نظامی روسیه به اوکراین و شیفتگی بی حد و حصری که به روسیه نشان دادیم) رفته - رفته موقعیت کشور را در جامعه ی جهانی تضعیف کرده و ما را به عنوان یک همسایه ی غیر قابل اعتماد نشان خواهد داد.
مسخره بازی هاتون شروع شد .

هزاران میلیارد تومان تو جیب مفسدان و رانتخواران و بستگان و خویشاوندان جهانگیری و همکاران جهانگیری در دولت قبل رفت هیچکس صداش در نیومد الان تفهیم اتهام کردید که چی بشه ؟!؟؟!؟؟!

ولمون کنید با این مسخره بازی هاتون

پولها دیگه برنمی گرده
استعفای قالیباف حق مسلم ماست
پاسخ ها
محمد.ط
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
ای گفتی!!!
قالیباف هم باید تفهیم اتهام بشه.
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
قبلا هم خیلی تلاش شد که به ایشون تفهیم اتهام بشه مخصوصا در پرونده شهرداری اما نتونستن چیزی رو به
شایان
| Germany |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
ایشان فعلا عزیز دردانه هستن
تابناک جان! مثل این که اوضاع خراب مملکت شما را هم بهم ریخته یادتون رفته نظرات اقای ظهره‌‌‌وند رو بنویسید. لطفاً اصلاح کنید.
اره دیگه وقتی دولت سیزدهم داره عین ساعت کار می کنه و جلوی تورم رو گرفته !!!باید دولت قبل رو محاکمه کرد که به قول حسین اقا حواس ها پرت بشه.
مجلس باید قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج مردان افغانی با زنان ایرانی را به حالت قبل برگرداند و تابعیت ایرانی به آنها ندهد و به شوهران افغانی این زنان ایرانی نیز تابعیت ایرانی ندهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
دقیقا درسته. متاسفانه این قانون باعث افزایش ازدواج مردان افغانی با دختران ایرانی شده که خیلیاشون از روی ناچاری هست و بعد از آن مشکلات مختلفی بریا ایران ایجاد شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
متاسفانه مسوولین ما بجای حل اساسی مشکل مهاجران تفغانی یعنی اخراج اونها و جلوگیری از ورودمجددشان دنبال دادن امتیازات مختلف به اونهاست و تازه افغانیها اکثرا از ایران طلبکارم هستند
روحانی خودیه و نباید بهش گیر بدن و رفتند سراغ زیر مجموعه اش
شما یادتون رفته قیمتها لحظه ای بالا میرفت ما برای دلار نرخ تاین کردیم !
انوقت وریر خارجه ما با طالبان عکس یادگاری میگیرد به نمایندگان مجلس به این انتخاب تبریک میگویم
همشون یکطرف کاش عباس آخوندی را محاکمه و اعدامش می کردند که با کوتاهی و بی تفاوتی هیچ قدمی برای مسکن مردم در دوران ارز 4200 تومانی نداشت
طالبان و مرز!..آنها به صراحت گفتند که هروقت فرصتی بیابند وظیفه شرعیشان است که امارت اسلامی را در جهان بر قرارسازند
چرا مسئولین دوره احمدی نژاد و قبل ار آن احضار نمی شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
چون ایشان به جبهه پایداری وصل هستندو دستورات جبهه را اجرا کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
وزرای مموتی که همشون در دولت و مجلس انقلابی!!؟

فعلی دارای پست و مقام های عالی تر هستند

چطور ممکنه تند روهای اصولگرا و جبهه پایداری ها و کاسبان تحریم بگذارند !!؟
تابناک هم مثل بقیه مسئولین خواب است. اظهارات اقای ظهره وند چی شد؟
نميدانند مرز چيست هههه بيسواد باش ، نفهم باش ، جونت هم ارزش نداشته باشه راحت هم بمب ببند به خودت برو همه رو بكش تا بري به بهشت ، فقط همين رو كم داشتيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
اونوقت با این شرایط مرز ایران بی در و پیکر باشه و روزانه هزاران افغانی که احتمالا طالبانی هم بینشان هست براحتی وارد ایران بشن و هرجا بخوان برن
ناتوانیهای خودشان را اینگونه جبران می کنند این پرونده ها کلا سیاسی است به کارنامه این چند ماه خودتان نگاه کنید قیمتها به کجا رسیده
وقتی روزنامه دولت دروغ بگه دیگه از بقیه چه توقعی هست ( تفهیم اتهام به جهانگیری)
از امثال جهانگیری پاک تر از کجا ببیاریم
پاسخ ها
شایان
| Germany |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
سردار دکتر خلبان قالیباف
پاک دست تر از ایشون نداریم
تخلف و دزدی سرمایه مردم در بازار سرمایه(بورس) حتما باید پیگیری شود و سرمایه مردم به آنها باز گردانده شود.
بورس چی؟ دزدی از جیب حدود 50مبلبون سهامدار فلک زده مجازاتی ندارد؟
دیگه کدام کشور اینقدر اختلاسگر و احتکار گر داره ؟
متاسفانه ملیونها افغانی که اکثرا غیر مجاز هستند سالهاست در ایران براحتی کارو زندگی میکنن و از یارانه نان و سوخت و بهداشت و... استفاده میکنند و هیچ تعهدی نسبت به ایران ندارند و مشکلات مختلف اقتصادی , اجتماعی و... برای ایران درست کردند. بدتر اینکه مسوولین و نمایندگان ما بجای اخراج اونها و جلوگیری از ورود مجددشان دنبال دادن امتیازات مختلف و اقامت و.. به اونها هستند
اگر طالبان رو ننشونید سر جاش چند وقت دیگه مدعی سرزمینمون میشه. خواهشا یه ذره از اون غیرتی رو که برای داعش نشون دادید این نزدیکی ها هم نشون بدید ببینیم چه کاره اید.
جنگ بعدی ایران با افغانستان است
جهانگیری ،زنگنه ، آخوندی ، شریعت مداری زندان بروند شیرینی میدم ان شاء الله حسن روحانی ، ابتکار هم زندان بروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
دیدیم رییس جمهور شما چه گلی به سرتان زد . رو که نیست سنگ پای قزوینه
امیدوارم اگر عدالتی وجود دارد اقای رییسی و کابینه بی عمل و شعاریش بخاطر بلا هایی که در این مدت کوتاه بر سر ما محرومان اورد نیز محاکمه شود اگر نشود که نمیشود از دادگاه عدل الهی نمیتواند رها شود.
وقتی همسایه ای مثل طالبان داری پس باید بمب های مگا تنی یا حتی اتم تاکتیکی داشته باشی وگرنه طالبان همه جا هست ... بعضی افغانی های داخل مخصوصا پشتون هاشون....در قفقاز و هند و پاکستان هم نیرو دارن ... ایدیولوژی اینها شوخی نداره ... ترویج فرهنگ امارت اسلامی در اسرع وقت و با جهاد بدون شناختن هیچ مرزی ...
چه مملکت خوبی داریم پشتت مقامات بالا باشند میانکاله فدایت برای پوشاندن ضعف گفتاری وکرداری ریٔسی وزرای قبلی که همه چیز ارزانتر بود را دراز میکنند گویا که انزمان بالایی ها خواب بودند تمام ریاست جمهوریها پس از دوره منفور میشوند
انتقام گیری از رقبای انتخاباتی آغاز شد. بجای قالیباف جهانگیری تفهیم اتهام شد. واقعا این مملکت درست نخواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان