بازدید 9072
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۱۷ اردیبهشت

نگاهی نو به توافق تهران-ریاض/آموزش و پرورش آینه تمام‌نمای آینده کشور/ورزشگاه ویران، هوادار عصبانی

یک هفته تا مهم‌ترین انتخابات سال جاری دنیا، تاوان ۱۶۳۰ میلیارد تومانی مداخله در بازار ارز، راستی‌آزمایی اظهارات اخیر رئیس دولت سابق، برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی درباره تورم، تأثیر نهاد‌های نظارتی بر روند افزایش قیمت‌ها چیست؟ علیه جریان آزار در سینما، کارت بانکی و مشکل خرید نان برای مهاجران افغانستانی و شعار «مرگ‌ بر شاه» در خیابان‌های لندن، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۴۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۱ 07 May 2023

 

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که صحبت‌های رئیس جمهور سابق درباره وضعیت برجام، اردوغان و رنگین‌کمان مخالفان، حساب‌کشی از وزرا و آتش بازی دختران هاکی روی یخ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


نگاهی نو به توافق تهران-ریاض


هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با تیتر نگاهی نو به توافق تهران-ریاض نوشت: یک ماه از توافق میان وزیران خارجه ایران و عربستان در پکن می‌گذرد و در جدیدترین تحول نمایندگی‌های سه‌گانه ایران در عربستان سعودی نیز آغاز به کار کرده اند، این یعنی قدمی جدید در راه فعال سازی بیشتر روابط تهران و ریاض بعد از حدود ۸ سال سردی و قطع روابط دیپلماتیک. اما آن چه در هفته‌ها و روز‌های اخیر بیش از هر چیز به گوش رسیده و در تحلیل‌ها بیشتر نوشته شده در ابعاد امنیتی و سیاسی این توافق بوده است. این را می‌توان به وضوح دید که توافق ایران و عربستان زلزله‌ای سیاسی در منطقه بود و نه تنها روابط ایران با دیگر کشور‌های عربی را تقویت و بازسازی کرده و می‌کند، که حتی توانست اختلافات چند سال اخیر میان دیگر کشور‌های عربی را نیز تلطیف کند به گونه‌ای که بعد از ۱۳ سال شاهد سفر وزیران خارجه سوریه و عربستان به پایتخت‌های هم بودیم، ترکیه و مصر همکاری‌های جدید را برنامه ریزی کردند و یمن و عربستان در چارچوب آتش بسی که بار‌ها تمدید شده به تبادل اسیر پرداختند. با همه این توفیقات، آثار این توافق اگرچه در سبد امنیتی و ثبات منطقه تعریف می‌شود، اما از آن جا که آرامش و امنیت زیرساخت و نیاز اولیه برای توسعه اقتصادی نیز هست، این حرکت سریع به سمت امنیت سازی در منطقه‌ای که بیش از دو سوم انرژی نفت و گاز دنیا را تامین می‌کند قطعا بر اقتصاد منطقه و دنیا نیز اثرگذار خواهد بود و در این میان ایران نباید تنها و بیشتر از هر بعد دیگری به بعد سیاسی و امنیتی توافق با ریاض بیندیشد.


عربستان سعودی به عنوان یکی از پردرآمدترین کشور‌های جهان برای آینده نه چندان دور خود طرح‌های توسعه‌ای مهمی تعریف کرده که قطعا ایران می‌تواند از این سبد توسعه‌ای بهره برداری‌های زیادی داشته باشد. این کشور برای چند سال آینده طرح جذب ۷۰۰ میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی دارد که با توجه به نزدیکی ایران و قرابت‌های فرهنگی و مزیت‌های نسبی کشورمان در تولید ارزان قیمت و با کیفیت کالا‌های مورد نیاز عربستان، حتما جایگاه مهمی را در آینده اقتصادی عربستان می‌تواند به خود اختصاص دهد. اما مهم‌ترین مزیت نسبی کشورمان برای اقتصاد عربستان که به نوعی اقتصاد رقیب ما محسوب می‌شود و نه مکمل، جایگاه ژئوپلیتیک ایران است که می‌تواند به راهگذر مهم و راهبردی برای صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی عربستان به کشور‌های اروپایی، شرق آسیا و آسیای میانه بدل شود. امکانی که با توجه به توسعه راه‌های جاده‌ای و آهن در کشورمان و امنیت قابل توجه در مسیر‌های ترانزیتی می‌تواند برای طرف سعودی جذابیت‌های بالایی به همراه داشته باشد. بر این اساس اگر اقتصاد ایران و عربستان هماهنگ شوند و عربستان ترانزیت خود را از ایران به آسیای مرکزی و قفقاز انجام دهد زمینه همکاری مهمی ایجاد می‌کند. 


از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران نیز در شرایط فعلی و فشار‌های تحریمی که یکی از اهدافش انزوای ایران است نیاز دارد تا به کسب منافع در محیط بین الملل بپردازد و هزینه‌ها و توفیقات امنیتی و نظامی خود در باثبات سازی منطقه‌ای را به نوعی در حوزه اقتصادی نقد کند؛ بنابراین اصل بدون اتصال به پیوست‌های توسعه‌ای در محیط بین‌الملل این اهداف و این تنیدگی در اقتصاد منطقه اتفاق نخواهد افتاد. 


این که کشور‌های عربی به ویژه عربستان به این فهم رسیده‌اند که بدون برقراری امنیت پایدار و کنار گذاشتن مخاصمه با کشور بزرگی همچون ایران نمی‌توان سیاست اصولی و راهبردی مبتنی بر پیشرفت اقتصادی و توسعه‌ای در سطح جهانی را محقق کرد خود از دستاورد‌های توافق تهران و ریاض به حساب می‌آید که باید مورد بهره برداری بیشتر ما قرارگیرد. در مجموع به نظر می‌رسد با عبور سریع از مراحل اولیه آغاز به کار نمایندگی‌ها و پس از برگزاری مراسم حج واجب در دو ماه آینده باید بیش از هر چیز به تقویت دیپلماسی اقتصادی با عربستان پرداخت و اجازه نداد این فرصت بکر مانده در ۸ سال گذشته، به راحتی همچون فرصت‌هایی که در برخی دیگر از کشور‌های همسایه یا فراهمسایه، اما دوست از دست دادیم از دست برود. اعزام گروه‌های تجاری و اقتصادی و تشکیل کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور از ضروریات اولیه است که توجه بخش‌های ذی ربط از جمله وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و وزارت صمت را می‌طلبد. در این راه حتی سفر رئیس جمهور هم می‌تواند گره‌هایی را باز کند و به کار سرعت بدهد. قطعا این فرصت که دیپلماسی داده می‌تواند برای ایران و منطقه عوایدی فراتر از امنیت و ثبات داشته باشد، اگر با تدبیر و هوشمندی برخورد کنیم.

 


ورزشگاه ویران، هوادار عصبانی

فریدون حسن طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان ورزشگاه ویران، هوادار عصبانی نوشت: هوادار با حالت عصبانی وارد ورزشگاه می‌شود، این اصلی‌ترین جمله صحبت‌های سردار محسن امجدیان، معاون یگان ویژه فراجا در خصوص وضعیت بغرنج ورزشگاه آزادی تهران است. موضوع مهمی که سال‌هاست جلوی چشم همه قرار دارد، اما گویا مسئولان فوتبال کشور از فدراسیون‌نشینان گرفته تا سازمان لیگ و از همه مهم‌تر شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی نمی‌خواهند آن را ببینند و متوجه وخامت اوضاع شوند. کار با ماله کشیدن چند جا، چند فرغون ماسه، چند کیسه سیمان و به راه انداختن سروصدا هم به جایی نمی‌رسد و باید اصولی انجام شود. ورزشگاه آزادی با مشکلات وحشتناکی روبه‌روست که ظاهراً کسی نمی‌خواهد برای رفع آن‌ها کاری انجام دهد. اگر حتی تاکنون یا جدیداً به ورزشگاه آزادی نرفته‌اید فقط کافیست به حرف‌های معاون یگان ویژه توجه کنید تا متوجه شوید اوضاع از چه قرار است و هوادار فوتبال در ورزشگاه آزادی با چه مصائبی مواجه است: «در ورزشگاه آزادی مشکلاتی مثل سرویس‌های بهداشتی، حفاظت پیرامونی، فنس‌کشی و نبود پارکینگ به اندازه کافی وجود دارد که هوادار را «عصبانی» وارد استادیوم می‌کند. تا به حال توانستیم جو داخل استادیوم آزادی را کنترل کنیم، ولی ما هم انتظاراتی داریم. زیرساخت‌های استادیوم آزادی مشکلاتی دارد؛ بازدید بدنی ما هنگام ورود هواداران به ورزشگاه سنتی و برخلاف تمام دنیا فاقد دستگاه «ایکس‌ری» است. تمام تلاشمان را می‌کنیم که با سعه‌صدر عصبانیت هواداران را مدیریت کنیم، ولی این ضعف امکانات فشار را روی همکارانم زیاد می‌کند.»
حالا تصور کنید با هوادار عصبانی و نیرو‌های پلیس تحت فشار زیاد، اتفاقاتی که بعد از پایان هر مسابقه ممکن است روی دهد کاملاً قابل پیش‌بینی است.


در این میان، اما عده‌ای هستند که گویا چنین مسائل مهمی برایشان کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. همان‌ها که در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نشسته‌اند و با برنامه‌ریزی‌های تقریباً افتضاح‌شان این شرایط بغرنج را سخت‌تر هم می‌کنند. یک جایی هم هست به اسم شرکت توسعه و تجهیز که اگر شما متوجه شدید از زمان تشکیل تاکنون چه کار مهمی انجام داده، حداقل به ما هم بگویید تا بدانیم.


در چنین شرایطی لیگ برتر فوتبال به دو هفته پایانی خود رسیده است. دو هفته‌ای که اگر آقایان حواس‌شان را جمع نکنند، می‌تواند آبستن اتفاقات زیاد و البته تلخی باشد. کسی توقع ندارد مشکلات ورزشگاه آزادی طی این دو هفته برطرف شود، اما می‌توان امید داشت که با یک برنامه‌ریزی درست حداقل این دو هفته را به سلامت عبور کنیم تا شاید برای فصل بعد آقایان به فکر بیفتند و حالا که حتی صدای اعتراض مسئولان انتظامی کشور هم درآمده، کاری کنند تا حداقل هوادار فوتبال با عصبانیت کمتری وارد ورزشگاه شود و ناراحتی‌اش فقط در حد نتیجه نگرفتن تیمش کاهش پیدا کند.
یکی از الزامات حرفه‌ای بودن داشتن ورزشگاه مناسب است. موضوعی که فوتبال ایران فقط در ظاهر دارای آن است و اگر می‌خواهد برخلاف جعل سند‌های قبلی حداقل این یکی را به درستی داشته باشد باید کار اصولی در خصوص آن انجام دهد.

 


آموزش و پرورش آینه تمام‌نمای آینده کشور

علی‌اصغر فانی وزیر پیشین وزارت آموزش و پرورش طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: می‌دانیم که نیروی انسانی عامل اصلی توسعه پایدار بوده و آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی هر جامعه‌ای را تامین می‌کند. در فرآیند تعلیم و تربیت معلم نقش کلیدی دارد. در نتیجه می‌توان گفت: کلید توسعه‌یافتگی هر کشور در دستان پربرکت معلمین است. امروز آموزش و پرورش کشور آیینه تمام‌نمای آینده آن کشور است. آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک ملت و حاکمیت است. دستگاه پهن پیکر آموزش و پرورش بیش از ۴۵ میلیون مخاطب مستقیم دارد (۱۵ میلیون دانش‌آموز، ۳۰ میلیون اولیا و قریب به یک میلیون معلم) آموزش و پرورش تنها نهاد دولتی است که در اقصی‌نقاط کشور حضور داشته و پرچم جمهوری اسلامی بر فراز مدرسه نشانگر حضور حاکمیت در تمامی نقاط ایران اسلامی است.

می‌توان نتیجه گرفت که آموزش و پرورش هم به لحاظ نیروی انسانی و در اختیار داشتن نیروی انسانی فرهیخته و هم به لحاظ اهمیت ماموریتی که به عهده دارد، از مهم‌ترین نهاد کشور محسوب می‌شود. در هفته بزرگداشت مقام معلم هستیم و یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری و قریب به ۵ هزار شهید معلم را گرامی می‌داریم. هزینه روزانه آموزش و پرورش ۱۰۰۰ میلیارد تومان است لذا باید توجه داشت که تعطیلی یک روز مدارس برای دولت هزینه هزار میلیاردی دارد. در شرایطی که این وزارتخانه سرنوشت‌ساز با سرپرست اداره می‌شود جا دارد که آقای رییس‌جمهور در انتخاب کاندیدای وزارت و معرفی به مجلس تلاش بیشتر از معمول داشته و این دستگاه عظیم را از بلاتکلیفی خارج کند. به نظر می‌رسد شخصیتی ملی با حداقل ضوابط زیر ممکن است این وزارتخانه را تا حدودی نجات دهد.
۱- چهره‌ای شناخته‌شده و مورد قبول فرهنگیان باشد
۲- مدارج مدیریتی را در آموزش و پرورش طی کرده باشد 

۳- مسائل و اولویت‌های آموزش و پرورش را بداند
۴- اهل مشورت باشد و از توان خبرگان استفاده کند
۵- استقلال آموزش و پرورش را حفظ کند
۶- جناحی نبوده و به منافع آموزش و پرورش، معلمان و دانش‌آموزان بیندیشد
امید است مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون آموزش و تحقیقات با دقت صلاحیت کاندیدای پیشنهادی رییس‌جمهور را بررسی و اعلام رای کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
چقدر پس رفتیم که داریم فکر میکنیم از پیشرفت عربستان چیزی به ما برسه . چیش میرسه ؟ کالاهای هزینه بر آلوده کنندش ... تازه اگر هم به ما راه بدن. شما فکر کن کی آلمان را پس میزنه و چین را میاره . شما ببینید اروپاییها چی آوردند ولی چینی ها چی ؟ یه کارخونه درست حسابی از چینیها میبینید ؟؟؟؟ حالا برو هپکو برو ماشین سازی تبریز برو فولاد .... ببین چی میبینی برو مپنا ببین از چین چی داره از زیمنس چی . حالا هم عربستان امنیت نیاز داره و از این امنیت فقط اون سود میبره ما چیزی نصیبمون نمیشه شاید در سالهای آینده 7 میلیارد کره را آزاد کنند برامون
عجب
پس ورزش هاکی روی یخ از ورزش های مورد علاقه مقامات بود و ما نمی دانستیم
فلسفه وجودی داشت این رشته ؟
عجب
روزنامه سیاست روز
ما که سرکوب ندیدیم
البته که شما همه چیز را جور دیگری می بینید
کیهان
از قدیم گفتن یه سوزن به خودت و …
چند سال است بهمن مهمان دعوت می کنید؟
چند سال است خرداد مهمان دعوت می کنید
هزینه اش را کی می دهد؟ ثروتمندان؟
لابد هواداران باید به توصیه جناب میرسلیم عمل کنند. قناعت کنید. به همین ورزشگاه باستانی قانع باشید. ورزشگاه نو و مدرن خوف نیست. چرا؟ چون پول باید خرج بشه؟
کمی نمک نشناس نباشید. چارلز پادشاه کنونی بریتانیا وقتی بم زلزله اومده بود به بم رفت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
خوب که چی رفت بم ببیندزلزله چه بروزماآورده کارقشنگی است ولی بهترنیست مابخودمان متکی باشیم به نیروی خودمان به ابتکارات خودمان به نوابغ خودمان تااینکه همه را فراری دهیم ومثلاً ازسفر شاهزاده انگلیس به کشورما ذوق زده شویم وکلی شادی کنیم مااینگونه تربیت شده ایم که آنچه خودبهترش راداریم ازبیگانه تمنا میکنیم.
از روز اول انقلاب تا کنون همواره گفته اند : معلمی شغل انبیاست، اما همواره معلم نه منزلت و جایگاه اجتماعی داشته است و نه از نظر مادی تامین شده است، نتیجه این شد که آموزش و پرورش روز به روز تنزل پیدا کند و شرایط فرهنگی کشور وضعیت اسف باری پیدا کند و مسولان همواره در حال شعار دادن.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
درست میگویندانبباء خودشان رادرحدهمه مردم میدانستند بااینکه فرستاده خدابودند خودرابرترازدیگران نمیدانستند ودرضمن زندگی ساده ای داشتند مثل اغلب مردم ساده زیست بودنداگردرجمعی بودند وکسی واردمیشد متوجه‌نمیشد کدامیک پیام اورخداونداست مثل همه بودند حالا بگوببینم ایامعلمی غیرازاین است آنها مردم راهدایت میکردند معلم های عزیز بچه های مردم رایعنی بازهم مردم واینده کشورراپس شغل مقدسی است که نبایدانرابمادیات فروخت ولی صدالبته معلم بایدتامین شود مثل همه مردمی که کارشرافتمندانه میکنندولی بگوچکسی واقعاًتامین میشودالبته انبیاء برای امرارمعاش کارمیکردند وسخت هم کارمیکردمثلاًحضرت رسول اکرم(ص) تجارت میکردند ولی هیچکدام راخداوندبدون کاروتلاش روزی نمیداد یادمان باشد
نمی دانم چرا کسی را که امتحان پس داده و همه اعم معلم و دانش آموز و اولیاء از او راضی هستند و کارنامه درخشانی از خود بجا گذاشته را دوباره نمی گذارند منظورم آقای حاجی بابایی است
16 ساله اومدم كرج 16 ساله صبح و عصر در ترافيك اتوبان محدوده كرج معطلم و مسولين امر عرضه رفع ان را ندارند ان شا الله عربستاني ها و اماراتي ها بيان پروژه اي تعريف كرده و ان معظل را برطرف كنن مسولين عمراني ما كه نكردن و روزانه صدها هزار ماشين اونجا معطل ميشن استاديومم يكي از ان موارده
پاسخ ها
راه حل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
یک پل ۲۰ کیلومتری شبیه صدر یا پله ها شانگهای بزنید مشکل حل میشه
یک ورزشگاه استاندارد هم نتوانستید بسازید این را هم نمی توانید نگهدارید .
"ورزشگاه ویران، هوادار عصبانی"

هیس .. ساکت ... فعلا مسوولین نظام اولویت های مهمتری دارند .. اوکراین ، سوریه ، لبنان ، فلسطین ، عراق ، یمن و البته هزینه های دلاری آقازاده های خارج نشین
از نمایندگان مجلس که خودرو شاسی بلند گرفتن این همه توقع ندارن که از معلم بیچاره دارن
برای پرداخت های نجومی استراماچونی وویلموتس وبازیکنان درجه سه خارجی از حیب بیت المال هزینه میکنند جرا بیان ورزشگاهها رو درست کنن
آقای رئیسی
من شما را به دشت مغان دعوت می کنم. تا از نزدیک شاهد پتانسیل های ذاتی و بدبختی های ناشی از سوء مدیریت را شاهد باشید. شعار دولت شما تعامل با همسایگان هست. بیایید تا ببینید گه ترکیه چه بر سر نگین شمال غرب ایران بیچاره آورده است. حدود 5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ملی برای تبدیل مزارع دیم به آبی هزینه شده اما آبی وجود ندارد تا در داخل این لوله ها جریان داشته باشد.
برای‌ رشد همه جانبه جامعه‌ اول باید بستر را درست کرد و بسترجامعه‌ انسانها‌ هستند‌ که باید‌ توسعه‌ یابند
لذا‌ توجه به توسعه انسانی امر مغفول مانده‌ کشور‌ بسیار‌ ضروری‌ می باشد‌ که نه از‌ اموزش‌ مدرسه‌ که از‌ مهد‌ و پیش‌ دبستانی‌ شروع می شود‌
توجه به گزینش‌ معلمان‌ و مربیان‌ ورزیده‌ باسواد‌ و اموزش‌ انها‌ برای‌ فراهم کردن‌ زمینه‌ توسعه انسانی‌ امریست‌ حیاتی‌ .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل