منتقدی که پشت پروژه تحریم جشنواره فیلم فجر بود، به شبکه سعودی می‌رود؟
پیش بینی شکست تحریم جشنواره برای هر شخص آشنا به مختصات سینما از جمله منتقد سینمایی ـ که نقش کلیدی در تحریک و تشویق سینماگران به انصراف از جشنواره فیلم فجر داشت ـ واضح و مبرهن بود؛ منتقد سینمایی که در دوران فعالیت در ایران، عملکرد نرمال و قابل قبولی داشت، ولی ظاهراً پس از مهاجرت به ترکیه، این رویکرد متفاوت را در پیش گرفت...
نامه رئیس جمهور در واکنش به بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره صوت و تصویر فراگیر
حجت الاسلام حسن روحانی به بخشنامه حجت الاسلام ابراهیم رئیسی واکنشی نشان داد و در نامه‌ای تصمیم گیری در این زمینه را که رهبری به او ابلاغ کرده بوده، به تصمیم شورای عالی فضای مجازی مرتبط خواند. به نظر می‌رسد در سطوح بالای تصمیم گیری کشور درباره متولی صوت و تصویر در فضای مجازی و همچنین مبحث صوت و تصویر فراگیر، مباحث در جریان است...
چگونه ارکستر سمفونیک تهران به حضیض ذلت کشیده شد؟ / روحانی قربانی چرخه بی‌اخلاقی شد
بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبت‌ها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!». این دیالوگ موجب شد برخی مخاطبان دیگر در سالن نیز نسبت به اظهارات این تماشاگر واکنش نشان دهند.
سردرگمی پس از تحولات اخیر؛
فیلمسازان نیازی به دریافت پروانه ساخت سریال برای وی‌اوی‌دی‌ها دارند؟!
تحرک جدی نیز برای حفظ حاکمیت در حوزه VOD از سوی سازمان سینمایی مشاهده نمی‌شود و حتی موضع گیری جدی از رئیس سازمان سینمایی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم؛ گویی او نسبت به این از دست رفتن اختیار امور از حوزه تحت مسئولیتش ناراضی نیست و ترجیح می‌دهد نارضایتی‌اش را علنی بیان نکند!
در برنامه «هفت» مطرح شد؛
روایت سفر سردار سلیمانی به افغانستان پس از ترور احمدشاه مسعود
برنامه «هفت» این هفته با میز بررسی وضعیت سینمای تحکیمی با حضور محمدرضا عباسیان از مهمانان گردشی این برنامه آغاز شد. در این بخش، تصاویری از شهید سپهبد سلیمانی در جریان سفر به افغانستان پس از شهادت احمد شاه مسعود به دست طالبان و همچنین بخش‌هایی از یک گفت و گو با مرحوم جلال طالبانی منتشر شد.
جاه طلبی سم مندس با نمایش مهارت خلق فرم در 1917
سینمایی «1917» به کارگردانی سم مندس یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جنگی سال‌های اخیر به ویژه در فرم است؛ اثری جاه طلبانه که اگرچه فرم و مضمون آن در دقایق طولانی تکراری است اما با مهارت بالایی ساخته شده و همین کیفیت در خلق فرم، مورد توجه طیف وسیعی از منتقدان قرار گرفته است.
تاکید مدیران رسانه بر گسترش زبان فارسی در جهان
وظیفه حفظ و یا گسترش کرسی‌های زبان فارسی در خارج از کشور و اعزام استاد برای این کرسی‌ها برعهده وزارت علوم است و در جایی که کرسی زبان فارسی نباشد و یا نیازمند راه اندازی باشند، ما با معرفی دانش آموختگان زبان فارسی کمک می‌ کنیم.
چه کسانی به داوری فیلم‌ها و انتخاب برترین‌های جشنواره فجر می‌نشینند؟
شاید برخی داوران تاکید داشته باشند به دور از سینماگران و منتقدین فیلم‌ها را تماشا کنند تا در معرض لابی یا فشار افکارعمومی قرار نگیرد اما همه این ملاحظات در جشنواره‌های بین المللی معتبر نیز وجود دارد اما داوران برای تماشای فیلم‌ها «ایزوله» نمی‌شوند.
خطر انحصار بزرگ در سینمای ایران با معامله بزرگ!
اگر این معامله بزرگ رقم بخورد و جریان کلیدی در حوزه اکران سینمای ایران بتواند این مجموعه بزرگ از سینما را نیز در اختیار بگیرد، بی‌شک عنان جهت‌گیری‌ها و اقتصاد سینما در اختیار این جریان قرار می‌گیرد و آن‌ها تعیین خواهند کرد، چه کسی چه فیلم را با چه مضمونی در چه زمانی بسازد و چه در نوبت اکرانی با چه کیفیتی اکران کند.
مواضع مخرب هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، چالش بزرگ داوری
این اظهارنظرها از سوی این دو عضو هیات انتخاب جشنواره فجر، از آن جهت با نقدهایی مواجه شده که در سطح رسانه‌ها به شکل گسترده انعکاس داشت و یک پیش‌زمینه ذهنی برای افکارعمومی به وجود می‌آورد که اگر هیات داوران با این دو عضو هیات انتخاب هم‌نظر نباشد و گزینه‌های دیگری را به عنوان برترین‌ها انتخاب کند، در معرض این اتهام از سوی برخی اشخاص قرار می‌گیرد که بهترین‌ها را انتخاب نکرده است!
نگرانی از تسلط یک رسانه بر کل فضای رسانه‌ای کشور بالا گرفت؛
صداوسیما در پی کنترل کل صوت و تصویری که در اینترنت منتشر می‌شود؟!
شورای عالی فضای مجازی یا مرکز ملی فضای مجازی به عنوان سیاست گذار و قانون گذار در حوزه اینترنت، در اقدامی عاجل در روز‌های آینده، تعریف دقیق صوت و تصویر فراگیر و مصادیق آن را مشخص نماید تا برای همه فعالان مجازی مشخص شود، حدود کنترل و اختیارات صداوسیما در این عرصه کجاست و شاهد سوءاستفاده‌ای در این خلأ قانونی نباشیم.
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت فرهنگ:
شورای عالی فضای مجازی مصادیق صوت و تصویر فراگیر را ارائه کند
مرکز ملی فضای مجازی در اجرای وظایف خود تعریف و تبیین مصداق صوت و تصویر فراگیر و تعیین حدود مسئولیت و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را در فضای مجازی دستور کار خود قرار داده است.
پس از استقبال گسترده مردمی، شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما اعلام کرد؛
در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنیم، زیرا هنرمندان با مردم معنا می‌یابند
هر فرصتی برای با مردم بودن و در کنار آنان بودن، غنیمتی است که باید با شوق به سویش شتافت. شورای عالی تهیه کنندگان سینمای ایران باور دارد، با هم و در کنار هم ـ اما متکثر ـ می‌شود ساحت معنایی سینمای ایران را از کمبود گفتمان‌های هویت ساز و معنابخش نجات داد.
متن دستور رهبر انقلاب به رئیس جمهور و بخشنامه قوه قضاییه؛
فعالیت «صوت و تصویر فراگیر» صرفاً با مجوز صداوسیما مجاز است / مصادیق صورت و تصویر فراگیر چیست؟
پیرو دستور رهبر انقلاب، رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای تاکید کرد، هرگونه فعالیت در زمینه «صوت و تصویر فراگیر» را صرفاً در صورت اخذ مجوز از صداوسیما مجاز دانست؛ اما دستور رهبری چه بود و اکنون مصادیق «صوت و تصویر فراگیر» چیست؟
صندلی‌های جشنواره فیلم فجر سهم یک ده هزارم جمعیت ایران
فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر در شرایطی امروز آغاز می‌شود و با توجه به سوابق گذشته با سرعت به پایان می‌رسد که شمار صندلی‌های اختصاص یافته به عموم تماشاگران قریب به یک ده هزارم جمعیت ایران را شامل می‌شود
پس از دو بیانیه شدیداللحن و عذرخواهی مدیر روابط عمومی رسانه ملی؛
تاکید خانه سینما بر همکاری با تلویزیون ایران / هماهنگی بیشتر باید میان سینما و تلویزیون باشد / زندگی امروز را نمی‌توان بدون ارتباط مردم و سینما تصور کرد
در این جلسه، پاسخ مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما در مورد توهین مهمان یکی از برنامه‌های زنده سیما به چند سینماگر، هم‌دلانه، مسئولانه و قابل قبول ارزیابی شد و رؤسای صنوف خانه سینما و هیات‌مدیره ضمن تاکید بر تداوم همکاری با تلویزیون، خواستار هماهنگی بیشتر این دو عضو بزرگ خانواده هنرهای نمایشی شدند...
دو ماه تا نوروز باقی مانده، تلویزیون برنامه‌ای برای پخش دارد؟!
اساساً چرا باید هر شبکه تلویزیون کشورمان، یک ویژه برنامه داشته باشد که بخش اعظمی از این ویژه برنامه‌ها شبیه به هم باشند؟ چرا تلویزیون علاوه بر رقابت با شبکه‌های ماهواره‌های فارسی زبان، باید با خودش نیز رقابت داشته باشد و هر شبکه‌، یک برنامه تحویل سال پخش کند؟
مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی که از جشنواره فجر جا ماندند
یک نگاه کلی نشان می‌دهد، وجه نظارتی هیات انتخاب جشنواره سی و هشتم پررنگ‌تر از وجه هنری‌شان بوده و شاید بتوان با مروری بر فیلم‌هایی که بیرون مانده‌اند، از جمله شاخص‌ترینِ آنها، به این واقعیت پی برد.
هفت اقدام برای نزدیک کردن جشنواره فجر به یک رویداد سینمایی استاندارد
به نظر می‌رسد، باید تصمیمی شجاعانه گرفت و با حذف جوایز فنی، اهدای این جوایز را به رویدادهایی نظیر جشن خانه سینما سپرد که محملی برای اهدای جوایز از سوی صنوف تخصصی است. در مقابل می‌توان جوایزی نظیر سینه فونداسیون که با ابتکار ژیل ژاکوب در جشنواره کن شکل گرفت و در سایر جشنواره‌ها نیز اجرا شده را داد.
جزئیات دوازدهمین حراج تهران؛
فروش ۳۱ میلیاردی حراج تهران / گردش مالی ۷۳ میلیاردی هنر‌های تجسمی / تابلوی زنده رودی ۳.۲ میلیارد چکش خورد!
در جریان دوازدهمین حراج تهران، اثر آیدین آغداشلو با عنوان «تابستان، زمستان» از مجموعه مغربی‌ها با قیمت کمینه و بیشینه ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان، با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان فروخته شد. اثری بدون عنوان از عباس کیارستمی از مجموعه سفیدبرفی که پیشتر در حراج کریستیز (۲۰۱۴) ارائه شده بود، با قیمت کمینه و بیشینه ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان، با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد.
در برنامه «هفت» مطرح شد؛
عوامل فیلم‌های سینمایی بالاخره به کاخ جشنواره جشنواره فجر راه داده می‌شوند
برنامه سینمایی «هفت» ساعت هشت دقیقه بامداد روز جمعه آغاز شود تا مشخص شود مدیران مرتبط هنوز توان بستن یک کنداکتور را ندارند و با وجود درخواست‌های مکرر سازندگان برنامه هفت حتی روی آنتن زنده، اهمیت این برنامه برای آنها در همین حد است.
راه حل‌های افراطی برای واکنش‌های احساسی؛
تبلیغات انتخاباتی یا راه حل قانونی؟
واضح است که نظام اجازه چنین اقدامی را نمی‌دهد و چه در سطوح عالی و چه در سطح دولت و مجلس، چنین طرحی تایید نخواهد شد و طرح چنین مسائلی حاصلی نخواهد داشت و عملاً دارای اثر مثبتی در پیشگیری از جوزدگی این قبیل افراد در شرایط خاص نمی‌شود، بلکه باعث زیادتر شدن فاصله آن‌ها با جمهوری اسلامی خواهد شد و در فضای یک‌طرفه‌ای از یک معترض به یک مخالف تبدیل می‌شوند.
جدال غول‌ها روی پیست در «فورد در برابر فراری»
«فورد در برابر فراری» یک درام متکی بر روایتی واقعی است که جزو نامزد‌های اسکار بهترین فیلم ۲۰۲۰ قرار گرفت؛ فیلمی با دینامیک پویا و شیمی موثر بازیگران اصلی که قدرت درگیرکنندگی برای تماشاگر را دارد؛ هرچند در نهایت جنبه‌های سرگرم کننده این فیلم بیش از فضای درام، تماشاگر را با خود پیش می‌برد.
«آشفته‌گی» جسور در فرم، لرزان در روایت
آشفتگی یا آن گونه که جیرانی نوشته، «آشفته‌گی» با فرمی جسورانه‌ای همراه است و داستان ملتهب و چند لایه‌ای دارد که ممکن است یادآور برخی فیلم‌های پیشین این کارگردان به ویژه فیلم درخشان «سالاد فصل» باشد؛ اما مساله این است که جیرانی فیلم به فیلم دنبال تجربه‌های تازه است و شاید از همین نامه ضربه می‌خورد.
برنامه و جزئیات رویداد اول سینمای ایران؛
افتتاح جشنواره فیلم فجر سی و هشتم با سه کام حبس
جشنواره فیلم فجر سی و هشتم با تغیر محسوسی نسبت به دوره پیشین همراه شده و امسال سه سانس اول سینمای رسانه به فیلم‌های بلند داستانی و سانس آخر، به آثار مستند و کوتاه اختصاص خواهد داشت که بدین ترتیب آثار مستند و کوتاه که برای تماشاگران حرفه‌ای نیز کمتر جذابیت دارد و ممکن است در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینماحقیقت تماشا کرده باشند، در کاخ جشنواره دیده نخواهد شد.