ریاکاری پرهزینه از جیب اهالی پایتخت؛
شهرداری یک بنر به سینما نمی‌دهد اما جشنواره فیلم شهر برگزار می‌کند!
اگر شهرداری تهران به دنبال برگزاری جشنواره به هر قیمتی است، می‌تواند همچون شهرداری کن، شهرداری برلین و شهرداری ونیز به جای برگزاری یک رویداد مستقل، پشتیبان مالی و فنی جدی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فجر باشد و با صرف منابعش در باشکوه برگزار شدن این رویدادها، کمک کند سینمای ایران از همان موقعیتی در برگزاری جشنواره‌ها برخوردار شود که ایتالیا، فرانسه و آلمان از آن برخوردارند.
بازگشت به دوران اوج نژادپرستی بدون تقاص در آمریکا با «کتاب سبز»
دنیای راننده و نوازنده به شدت متضاد است؛ نه صرفاً از نظر رنگ پوست یا تقابل افکار نژادپرستانه با مدارا و رواداری، بلکه از منظر کیفیت صرف غذا، آداب معاشرت و طرز رفتار متفاوت، اعتقادات مذهبی و دلبستگی به خانواده و در نهایت جنس موسیقی که هر یک گوش می‌کنند و هیچ‌ یک تعلق موسیقایی آن دیگری را درک نمی‌کنند. چنین اختلافاتی فاحش باعث می‌شود این تصور پیش آید که این سفر فرجامی نخواهد داشت...
سرنوشت مشابه بهروز افخمی؛
چرا عرب‌نیا مجبور شد قید سینما را بزند و از صفر شروع کند؟
قاعدتاً سینماگری که حاضر به انعطاف نباشد و در اصطلاح دست کارگردان و تهیه کننده را در روزهای پایانی پروژه که به دلایلی (نظیر عدم تامین تجهیزات، بدی آب و هوا یا عدم پرداخت به موقع دستمزد) در حنا بگذارد و پروژه‌ای که ده‌ها نفر در آن مشغول هستند و میلیاردها تومان در آن سرمایه گذاری شده، وضعیت معلق پیدا کند، باید آماده باشد تا تهیه کنندگان به او به چشم گزینه دارای ریسک بالا نگاه کنند و پیشنهادات کمتری درباره پروژه‌های مهم دریافت کند.
فرمول کمدی با زن فرنگی بعد از «تگزاس ۲» همچنان در گیشه جواب می‌دهد؟!
فیلم سینمایی «تگزاس ۲» به کارگردانی مسعود اطیابی، دنباله‌ای بر فیلم «تگزاس» است که همچون قسمت اول در گیشه فروشی قابل توجه داشت؛ اما چگونه کمدی در این سطح چنین فروشی داشته و توانسته این جسارت را نزد سازندگانش به وجود آورد که در پی ساخت سومین قسمت از این فیلم سینمایی بروند؟
پخش‌کننده‌هایی که جیب فیلمساز و دولت را توامان می‌زنند؛
کاسبی بزرگ در سینمای ایران در سایه عدم شفافیت
جشنواره‌ها از اشخاص باسابقه در حوزه پخش، مبلغی برای نام نویسی دریافت نمی‌کنند و بدین ترتیب این دلال‌ها پول ثبت نام فیلم در جشنواره‌های متعدد را دو بار (یک بار از فیلمساز، یک بار از نهادهای سینمایی) دریافت می‌کنند. همین رویکرد درباره تبلیغات برای فیلم‌ها در حوزه بین‌الملل نیز صادق است و برخی پخش کننده‌ها درآمدهای کلانی از این طریق به جیب می‌زنند که فقط کسر کوچکی از آن را صرف کرده‌اند!
ترور فیلم‌های سینمایی ایران در سطح بین‌الملل توسط گیرنده ارز دولتی!
سلسله بررسی‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که یک پخش‌کننده اسماً مستقل که جزو دریافت کنندگان اصلی کمک‌های ارزی بلاعوض دولتی به اسم توزیع فیلم‌های ایران بوده، نقش کلیدی در ترور فیلم‌های ایرانی در فضای بین‌المللی داشته و با سلسله تماس‌هایی که با جشنواره‌های غربی داشته و اطلاعات اشتباهی که به آنها منتقل کرده، رأی آنها را برای پذیرش تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها زده است.
نمایش فیلم «متری شیش و نیم» در جشنواره ونیز؟!
برخی منابع مطلع از ایتالیا به «تابناک» خبر دادند احتمال انتخاب این فیلم برای جشنواره ونیز بالا است؛ اتفاقی که اگر رخ دهد جزو وقایع بی‌سابقه در تاریخ سینما محسوب می‌شود، چرا که بنابر سنت جشنواره‌های سطح اول جهان، تنها فیلم‌هایی در این رویدادها پذیرفته می‌شود که در هیچ جشنواره بین‌المللی حضور نداشته‌اند، چه رسد به آنکه اکران عمومی شده باشند.
نسل تازه کارگردان‌های سینمای ایران، دوربین حرفه‌ای نیز از نزدیک ندیده‌اند؟!
گروهی از چهره‌های جوان، متقاضی حضور در میان فیلمسازانِ فیلم اولی شدند که اغلب آنها نه تجربه عمیقی در فیلمسازی مستند و کوتاه دارند و نه به سنت گذشته سینمای ایران، تجربه دستیاری را در سینمای کشورمان پشت سر گذاشته‌اند و از این منظر مشخص نیست، اگر آثار آنها به مرحله تولید برسد، دورنمای سینمای ایران برای سال آینده در چه سطحی خواهد بود و چه بسا روند ورود فیلمسازان تازه نفس که حاوی ایده‌های نو بوده‌اند با چالش‌های جدی مواجه شود.
یک بنای متروک صد میلیاردی، سرمایه احداث کاخ جشنواره سینمای ایران می‌شود؟
جشنواره ونیز به عنوان قدیمی ترین جشنواره با این سبک، از دهه نخست قرن بیستم در کاخ‌های تاریخی ایتالیا نظیر قصر دوک ونیز برگزار شده است. کاخ جشنواره و کنگره کن، هر ساله میزبان جشنواره کن است و در اکران کاخ همه طیف‌ها از خبرنگار و سینماگر تا مدعوین دبیر جشنواره کن حضور دارند. جشنواره فیلم برلین در کاخ موزه هنری مارتین گروپیوس بائو برگزار می‌شود و اساساً محوریت این رویداد همین کاخ موزه است.
شاخص‌های مکتب اخلاقی امام رضا؛
اخلاق رضوی نماد خلق عظیم نبوی
امام رضا (ع) می‌فرماید: پنج صفت است که در هر کس نباشد امید چیزی از دنیا و آخرت به او نداشته باشید: ۱-کسی که در نهادش اعتماد نبینی ۲-کسی که در سرشتش کرم نیابی ۳-کسی که در آفرینشش استواری نبینی ۴-کسی که در نفسش نجابت نیابی ۵-کسی که از خدایش ترسناک نباشد.
«یک بام و دو هوا»ی عجیبی که کف خیابان آمد؛
موسیقی مشکلی ندارد اما ساز باید شطرنجی شود!
بی‌شک نمی‌توان فعلی را مباح تلقی کرد و ابزار یا تصویر ابزارش را نامشروع و حرام تلقی کرد. از این منظر انتظار می‌رود این برخورد دوگانه و دور از منطق با موسیقی را نقطه پایانی باشد و اگر مشروعیت موسیقی در چارچوب‌های مرسوم پذیرفته شده، قاعدتاً ابزارهای نواختن آن نیز به عنوان ابزارهای مشروع پذیرفته شود و در حالی که دعوت به حضور در یک برنامه موسیقایی می‌شود، ابزار مورد استفاده در آن رویداد شطرنجی نشود!
«معاون» نمایش قدرتمندترین مرد پشت صحنه تاریخ معاصر آمریکا
مهندسی دقیق و حساب شده این سکانس به عنوان یکی از بهترین سکانس‌های فیلم‌هایی که با مضامین سیاسی تاکنون ساخته شده، می‌تواند یک شروع خوب برای نقد فیلم «معاون | Vice» اثر قدرتمند آدام مک‌کی درباره مردی باشد که برای هشت سال معاون رئیس جمهور و در عمل قدرتمند‌ترین مرد کاخ سفید بود.
«سامورایی در برلین» تجربه تلخ اتلاف وقت مقابل پرده بزرگ سینما
داستان فیلم درباره سه شرخر است که شغل‌شان زنده کردن چک و وصول طلب است و در همین راستا، برای یک مورد کاری درباره سند زمینی به برلین می‌روند و این آغاز حواشی است. این ایده تکراری است که داستان فیلم را به یک کشور خارجی و چند زن زیبارو کشاند که می‌توان بدون حجاب با توانایی بیان چند کلمه فارسی به تصویرشان کشید و...
تصدی‌گری با شائبه سیاست‌های درهای گردان؟
قوانینی که فقط برای یک آی پی تی وی اجرا نمی‌شود!
فعالیت‌های مجموعه‌های آی پی تی وی تا حدی پیچیده شده و بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، تنها یک وب سایت جدی در این عرصه بماند؛ وب‌سایتی که از برخی مقررات در نظر گرفته شده برای دیگر وب‌سایت‌ها معاف شده یا می‌تواند این مقررات را رعایت نکند و از قضا مؤسسِ آن، معاون کنونی فضای مجازی سازمان صداوسیماست که متولی‌گری آی پی تی وی را در رسانه ملی در کنترل دارد.
اقدامات خوب اما ناکافی برای اقتصاد سینما؛
نیم بها شدن قیمت بلیت سینما در همه ایام سال؟ / گردش مالی در سینمای ایران آنی شد
واقعیت آن است سینما که در دنیا جزو ارزان‌ترین و عمومی‌ترین تفریحات فرهنگی محسوب می‌شود، در ایران به شدت نسبت به سطح درآمد عمومی گران است و بر خلاف دیگر نقاط دنیا برای طبقه فرودست اقتصادی و بخشی از طبقه متوسط نیز سهل الوصول نیست؛ بنابراین باید به سمت ارزان کردن قیمت بلیت سینما ولو از طریق اعمال حاکمیت رفت...
پاس گل شبکه مستند به «بی بی سی» برای تأمین برنامه
در همین دوران، شماری از بهترین مستند‌های کشور که جوایز متعددی از جشنواره سینماحقیقت و جشنواره فیلم فجر برده‌اند، سر از بی بی سی درآورده‌اند، حال آنکه اگر همان رویکرد گذشته بود، باید از شبکه مستند پخش می‌شد. شبکه مستند باید پایگاهی برای جذب رنگین‌کمانی از مستندسازان و آثارشان باشد و اگر جز این عمل کند، یک خطای راهبردی مرتکب شده که آثارش را می‌توان در برنامه آپارات بی بی سی فارسی دید.
چگونه الناز شاکردوست با تکرار مسیر مهناز افشار جدی گرفته شد؟
الناز شاکردوست در سال ۹۴ اساساً کار نکرد و در سال ۹۵ با «خفگی» فریدون جیرانی، چهره‌ای متفاوت از خود ارائه کرد. شاکردوست در سال ۹۶ نیز تنها در «سراسر شب» فرزاد موتمن بازی کرد و این گزیده کاری را با «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار تداوم بخشید و این زنجیره را به «مطرب» مصطفی کیایی و «من می‌ترسم» بهنام بهزادی گره زد...
موزه‌ای که تاکنون یک موزه‌دار مدیریتش نکرده است؛
مدیریت موزه سینما، فرصت تکیه نورچشمی‌ها بر کاخ معیرالممالک!
از سنگ بنای غلطی که برخی مدیران گذاشتند، توسط مدیران بعدی سوءاستفاده شد و نه تنها حتی سینماگران شناخته نیز به عنوان مدیر موزه سینما منصوب نشدند، بلکه چهره‌های نزدیک به رؤسای سازمان سینما یا به تعبیری «نورچشمی‌ها» پست مدیریت موزه سینما را در اختیار گرفتند.
مصونیتی که صاحب دو فیلم سینمایی خرید؛
نقد مثبت فیلم سینمایی چقدر تمام می‌شود؟!
واقعیت تلخ این است که با توجه به افزایش هزینه تولید در سینمای ایران، برخی سرمایه گذاران فیلم‌های سینمایی ترجیح می‌دهند این باج را پرداخت کنند و بدین ترتیب برای سرمایه‌شان مصونیت بخرند، تا اینکه هزینه رویارویی و لطمه به بازگشت سرمایه‌شان را به جان بخرند. این وضعیت تلخی است که بستر را برای چنین باج‌گیرانی فراهم می‌کند.
سریال تازه مهران مدیری حتی به اندازه آثار پیشینش هم مشتری ندارد؛
بازارگرمی برای هیولای کاغذی چقدر مشتری تازه دارد؟!
با وجود آنکه یکی از مسئولان سازمان سینمایی برای سریال تازه مهران مدیری تعبیر غلوآمیزی به کار برده و آن را پرمخاطب‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی خوانده، یک بررسی ساده نیز نشان می‌دهد، این ادعا تا چه میزان محل نقد است و تازه‌ترین اثر مهران مدیری حتی توان رقابت با آثار پیشین او را نیز ندارد.
برادران کوئن باز هم غافلگیرکننده ظاهر شدند؛
چریکه باستر اسکروگز، شگفتی یک وسترن کمدیِ ضددرام!
برادران کوئن، تصنیف باستر اسکروگز را یک «گلچین ادبی | Anthology» خوانده‌اند و گفته‌اند: «ما همیشه عاشق فیلم‌های آنتولوژی بودیم، به‌خصوص فیلم‌هایی که در دهه‌ 60 در ایتالیا ساخته شدند. فیلم‌هایی که اثر کارگردانان مختلف را با حال و هوایی مشترک در کنار هم نمایش می‌دهد. با داشتن فیلم‌نامه‌ مناسب یک آناتولوژی وسترن وسوسه شدیم همین کار را پیاده کنیم...
رکوردشکنی بازار هنر ایران با فروش 42 میلیارد حراج تهران
رکورد فروش این دوره در اختیار مجسمه «سرشاعر» اثر پرویز تناولی است که با قیمت 3 میلیارد و 200 میلیون تومان به فروش رسید. رکورد دیگر این دوره ازحراج تهران ورود 12 اثر به گردونه آثار میلیاردی بود. در دوره دهم، تنها 7 اثر بالاتر از یک میلیارد تومان چکش خورد و در دوره نهم نیز 5 اثر میلیاردی به فروش رسید ولی این دوره با افزایش تعداد آثاری روبرو هستیم که خود را به باشگاه میلیاردی های این حراج رسانده‌اند.
آیا قدرت سلطان کنسرت از وزیر فرهنگ و ارشاد بیشتر است؟!
بخش چشمگیری از آنچه بر سایت سلطان به فروش می‌رسد، کنسرت‌هایی است که خود سلطان در مقام برگزار کننده و تهیه کننده اجرا می‌کند که اگر حتی ۲۰ درصد از کل بلیت‌ها را شامل شود، درآمد سلطان در حالت بدبینانه به حدود چهل تا پنجاه میلیارد در سال می‌رسد. این گونه است که سلطان تنها با ثبت یک دامنه اینترنتی و از طریق یک لپ تاپ (و البته حمایت‌های چندین ساله درون سیستمی)، از بُعد مالی از وزارت ارشاد قوی‌تر است.
مرد پشت صحنه «ماجرای نیمروز» و «شبی که ماه کامل شد» کیست؟
خبرنگار «تابناک» به جزئیات بیشتر و بعضاً عجیب و همچنین تصویری قدیمی از این چهره خاص دست یافت اما بنابر ملاحظات مرسوم از انتشار این جزئیات صرف نظر شد. با این حال شاید یکی از معدود موارد قابل اشاره حضور مرتضی اصفهانی در پروژه فیلم «مرسدس» است که در تیتراژ پایانی از او تشکر شده است. البته در تیتراژ پایانی «سلطان» نیز از شخصی به نام «حسین اصفهانی» در کنار «ابوالقاسم طالبی» و «اکبر نبوی» تشکر شده است!
«زهر مار» نخستین تکیه سست جواد رضویان روی صندلی کارگردانی
جواد رضویان در نخستین تجربه کارگردانی‌اش، ناامیدکننده ظاهر شده است و چه بسا اگر نامش روی این فیلم نبود، این فیلم فروشی به مراتب کمتر از آنچه اکنون داشته را به دست می‌آورد. فیلم فاقد ساختار روایی منسجم و حاوی یک روایت خطی با کمترین شاخ و برگ شبیه به تله‌فیلم‌های مناسبتی است. حتی در کادربندی‌ها نیز هیچ جزئیاتی دیده نمی‌شود