مانیفست تازه یک بازیگر فراگیر می‌شود؟
سلبریتی‌ها در دو راهی مهناز افشار ـ پگاه آهنگرانی!
پگاه آهنگرانی نخستین سلبریتی است که حرف منتقدین موضع‌گیری سلبریتی‌ها در همه موضوعات را تأیید کرده و به عنوان مانیفست خود برای سکوت اعلام کرده است. تأکید او بر اینکه تعداد بالای مخاطب منجر به فضیلت و تخصص نمی‌شود، ظاهراً یک امر بدیهی است اما...
مشارکت صندوق بازنشستگی صداوسیما در مالکیت امتیازی که صداوسیما می‌دهد!
سوای این دو پرسش که اساساً با توجه به اینکه صداوسیما خود تعیین کننده قوانین و بازار در این حوزه است و نشانه‌اش فعالیت تلویبیون خارج از این کنسرسیوم است، چرا مستقیماً به صندوق بازنشستگان نیز مجوز نداده و همچنین چرا ضعیف‌ترین آی پی تی وی در رقابت نوروزی خریداری شده، پرسش دیگری نیز قابل طرح است که فراتر از کیفیت این اتفاق و درباره ماهیت وقوع این مداخله است.
چگونه دستور ۳۴ سال پیش امام خمینی، ایران را امروز مصون از تجاوز خارجی کرد؟
اکنون که افزایش توان نظامی ایران در چهارچوب سپاه و هم‌افزایی به توان ارتش منجر به مصونیت کامل ایران در مقابل حمله خارجی شده و حتی جرأت پاسخ را از آمریکایی‌ها به واسطه هزینه بالایش گرفته، می‌توان به عمق نگاه پیر جماران پی برد؛ مسأله ای که از سوی رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوا پیرامون نگاه نافذ و دوراندیشانه مستقر در پس صدور چنین فرمانی مورد تأکید قرار گرفت.
مهران مدیری و رامبد جوان نمایش خانگی را رها می‌کنند و به تلویزیون بازمی‌گردند؟
شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که با این دو چهره برای بازگشت به تلویزیون و تولید برنامه‌هایشان مذاکراتی شده که فضا را برای ازسرگیری فعالیت‌هایشان فراهم کرده است. از این منظر دور از انتظار نیست که شاهد بازگشت مهران مدیری و رامبد جوان در آینده‌ای نزدیک باشیم
ابهام در وضعیت مدیریت نهاد صنفی سینما؛
آیا تداوم مدیرعاملی خانه سینما قانونی است؟
اگر این چند ماه یک دوره مستقل برای هیأت مدیره حساب شود، مأموریت مدیرعامل منقضی شده و باید مدیرعامل تازه انتخاب شود؛ هرچند با توجه به تغییر نسبی ترکیب هیأت مدیره، حتی در شرایط کنونی و بدون استناد به این قوانین نیز هیأت مدیره خانه سینما می‌تواند درباره تداوم فعالیت مدیرعامل کنونی مجدداً شور و اخذ نظر کند.
گزاره‌ای که زائری مطرح کرد؛
مدیر مؤسسه اوج، گزینه تازه ریاست سازمان صداوسیما؟
این روحانی در ادامه گزاره ریاست محمدحسنی بر صداوسیما و مطرح بودن او برای این پست را مطرح کرده و در دفاع از این انتخاب نوشته است: «كاش امثال احسان محمدحسني در اطراف رهبري باشند و كاش آنچه درباره احتمال رياست او بر صداوسيما شنيده ام راست باشد. جواني مانند او با تجربه سال ها مديريت فرهنگي و آشنايي با رسانه و سابقه طولاني در ارتباط با هنرمندان...»
آیا تلویزیون می‌تواند مانع از پخش شب نشینی مهران مدیری شود؟
آیا اساساً صداوسیما می‌تواند مانع از تولید برنامه‌هایی شبیه به «شب نشینی» شود که برای نخستین بار در تلویزیون روی آنتن رفته‌ و در تلویزیون به مخاطب دست یافته‌اند؟ آیا سازندگان دیگر برنامه‌هایی که در تلویزیون تماشاگر به دست آورده‌اند نیز می‌توانند چنین رویکردی را در پیش بگیرند، یا صداوسیما در زمینه ایده‌های به ثمر نشسته دارای حق مالکیت است؟
نقدهای تند به بخش فرهنگی دفتر رهبری ریشه در چه دارد؟
مهدی واحد
فیلم بیستم حاتمی‌کیا یک اعتراض را روایت می‌کند؛
دوازده کشاورز خشمگین در راه نهاد ریاست جمهوری
باران شدیدی می‌بارد و محصول پنبه گروهی از پنبه‌کاران از بین می‌رود. در چنین شرایطی، معمولاً دولت اقدام به پرداخت خسارت می‌کند؛ اما وعده دولتی‌ها عملی نمی‌شود و همین خشم کشاورزان را در پی دارد. دوازده کشاورز خشمگین سوار بر تراکتور می‌شوند و به سمت تهران و به مقصد نهاد ریاست جمهوری حرکت می‌کنند...
موفقیت تازه‌ترین ساخته کارگردان اسپانیایی؛
«درد و شکوه» آلموادور، سینما پارادیزوی مدرن!
فیلم سینمایی «درد و شکوه» اثر تازه پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی محصول سال 2019 است. آنتونیو باندراس، سیسیلیا روت، لئوناردو اسباراگلیا و پنه‌لوپه کروز بار دیگر به عنوان بازیگران اصلی در مقابل دوربین خوزه لوئیس آلکائینه در این اثر تحسین شده نقش آفرینی کرده‌اند؛ فیلمی که سینمای اسپانیا را در بخش جایزه اسکار بهترین فیلم انگلیسی زبان 2020 نمایندگی می‌کند...
شبح تحریم‌های ترامپ علیه اقتصاد سینمای ایران
برخی خریداران سنتی فیلم‌های ایرانی، اساساً سراغ محصول ایرانی نمی‌آیند که پس از ارزیابی کیفی و تخمین ظرفیت بالقوه اقتصادی تولیدات سینمای ایران، نسبت به ارائه پیشنهاد خرید یا عدم خرید فیلم‌ها تصمیم‌گیری کنند و تصمیمات‌شان را از قبل گرفته‌اند... این نوع برخورد نشان می‌دهد موضوع صرفاً به تغییر ذائقه بین‌المللی و عدم کشش بازارها نسبت به تولیداتی از جنس فیلم‌های درام ایرانی مربوط نمی‌شود
«روسی» گام تازه فیلمساز جوان در فاصله‌گذاری با تماشاگر!
ثقفی برای چهارمین بار روی صندلی کارگردانی تکیه داده و پس از «مرگ کسب و کار من است»، «مردی که اسب شد» و «هلن»، حالا روسی را ساخته و پیش چشم تماشاگران قرار داده است. نمی‌توان درباره روسی سخن گفت و بخشی از داستان آن را لو نداد، چون مشکل اساسی این فیلم همچون آثار پیشین ثقفی جوان، فیلمنامه است و فرم‌گرایی نمی‌تواند ضعف‌های مشهودش را به هیچ طریقی از نگاه تماشاگر حرفه‌ای پنهان کند...
جزئیاتی از فیلمی که چهره حضرت عباس را نشان می‌دهد؛
نسخه بدون سانسور فیلم رستاخیز در فضای عمومی منتشر شد
کوتاه کردن فیلم باعث شده ریتم اثر بهتر شود و تماشاگر عام ارتباط بهتری با آن برقرار کند؛ اما بعید به نظر می‌رسد سازندگان این فیلم از اینکه تماشاگران فیلم را به این شکل می‌بینند، چندان خوشحال باشند. البته با توجه به اینکه نسخه عرضه شده، عربی است، ممکن است اساساً طیف وسیعی از تماشاگران ایرانی متوجه آن نشوند اما دور از انتظار نیست که به شیوه مرسوم، به سرعت زیرنویس فارسی این فیلم نیز در فضای اینترنت توزیع شود.
هفت چالش اساسی سینمای ایران در روز ملی سینما
یک راهکار مؤثر و زودبازده می‌تواند «مکلف کردن» شهرداری‌ها به ساخت سالن سینما در یک بازه کوتاه مدت یک تا دو ساله به عنوان بخشی از تعهداتشان در قبال دریافت بودجه عمومی باشد تا به سرعت زیرساخت این حوزه توسعه پیدا کند. این روش به نظر می‌رسد از سازوکارهایی که تاکنون در پیش گرفته شده مؤثرتر خواهد بود...
چگونه امام سجاد عزت حسینی را از کربلا تا مدینه تداوم بخشید؟
دوازده محرم مصادف با سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام است؛ روزی که ایشان بر اثر سمِّ ولید بن عبدالملک به پدر بزرگوارشان حضرت امام حسین علیه السلام، جدشان علی بن ابی طالب علیه السلام و جد بزرگ‌شان رسول الله (ص) ملحق شدند و شیعیان در غم رحلت‌شان داغدار شدند.
نگاهی به وصیت‌نامه هنری تارکوفسکی؛
«ایثار» گره خورده به ایمان، راه نجات بشریت؟
این آخرین پیام این کارگردان با همه آنهایی است که نگاه او را سال‌ها دنبال کرده‌اند. تارکوفسکی روایتش را در رویا قرار داده و وقتی الکساندر از خواب برمی‌خیزد، نمی‌دانیم آنچه دیده کابوس بوده یا بخشی از واقعیت؛ انگار در همان رویایی یا کابوسی که می‌بینیم، زندگی می‌کنیم...
شب شام غریبان، آه جانسوز خواهر حسین (ع)؛
آغاز نهضت زینب (س) برای حفظ نهضت خونین حسینی
امام سجاد (ع) می‌فرماید: «...من به شهدا نگریستم كه روی خاك افتاده و كسی آنها را دفن نكرده، سینه‌ام تنگ شد و به اندازه‌ای بر من سخت گذشت كه نزدیك بود جانم برآید و عمه‌ام زینب وقتی از حالم با خبر شد، مرا دلداری داد كه بی‌تابی نكنم.»
دهم محرم ۶۱ لحظه به لحظه تکرار می‌شود؛
هر روز عاشوراست و هر لحظه بزنگاه بودن در جبهه حسین یا یزید
چون ظهر عاشورا عبور می‌کنند، چنین به نظر می‌رسد که اکنون داغ‌ها به دل نشسته و سرها به نیزه‌ها رفت و پایان کار است اما به مثابه کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا، هر روز عاشوراست و هر لحظه بزنگاه بودن در جبهه حسین یا یزید و چه تلخ اگر این لحظات را نبینیم و پیام عاشورا را در دهم محرم به یاد عاشورای شصت و یک حبس کنیم و عصر چنین روزی به یاد زینبِ مظلوم (س) عزاداری کنیم.
بازخوانی حادثه عظیم عاشورا؛
روایت شهادت تک تک یاران امام حسین در دشت کربلا
شب و روز عاشورا بنا بر سنت تاریخی، متعلق به امام حسین (ع) سرور و سالار شهیدان است و راویان به وقایع آن روز بزرگ می‌پردازند؛ اما در روز عاشورا در کربلا چه گذشت؟ روایت کامل و دقیقِ واقعه عاشورا را به ترتیب زمان و لحظات دردآور شهادت یاران حسین (ع) در «تابناک» بازخوانی می‌کنیم...
115 سال حفظ سنت عزاداری برای حسین (ع)
اینجا منش حسینی در ترازوی اعمالمان در سال 1437 هجری قمری گذاشته می‌شود و به ذکر مصیبت اکتفا نمی شود. مجلس نیز با نماز ظهر به پایان می‌رسد تا پرداختن به مستحبی، منجر به ترک واجبی نشود.
عباس (ع) سلسله جنبان رادمردی و ایستادگی پای حق
آری، عباس (ع) شمشیر و شجاعت را از پدر به ارث می برد و مثنوی بلند مقاومت و ایثار را در شعر شانه و شمشیر می‌سراید و دشمن را از بیم برق شمشیرش، هراسان می‌سازد. دشمنان در کربلا، دست به نیرنگ می‌آلایند و برای او امان نامه می‌فرستند ولی ناامید می‌شوند. گروهی به او حمله می‌کنند و پشیمان می‌شوند. سرانجام به دسیسه ای دیگر روی می‌آورند و ناجوانمردانه در خونش می‌کشانند.
شب تاسوعا در دشت کربلا؛
داغ سقای تشنگان کمر حسین (ع) را شکست
امام حسین (ع) با كمر خميده به عباس نگريست و سپس در بالين او نشست و گريه كرد تا عباس به شهادت رسيد. نقل شده‌ با صداى بلند گريه كرد و فرمود: «الان انكسر ظهرى و قلت‏ حيلتى و شمت بى عدوى‏ / كنون پشتم شكست‌ و رشته تدبير و چاره‏‌ام از هم پاشيد، و دشمن بر من چيره شد و شماتت كرد».
هشتمین شب کاروان در دشت کربلا؛
چه بر سر شبیه‌ترین مردم به پیامبر (ص) آوردند؟
درباره بسيارى از اصحاب، به ویژه جوانان، روايت‏ شده كه وقتى براى اجازه گرفتن نزد حضرت مى‏‌آمدند، حضرت به نحوى تعلل مى‏‌كرد (مثل داستان قاسم كه بسیار شنيده‏‌ايد) ولى وقتى ‌على اكبر مى‏‌آيد و اجازه ميدان مى‏‌خواهد، حضرت فقط سرشان را پايين مى‏‌اندازند و جوان روانه ميدان شد...
هفتمین شب حضور کاروان در دشت کربلا؛
ناله مظلومیت علی اصغر عطشان در گوش تاریخ ماند
مصيبت جگرسوز على اصغر به قدرى بر امام حسين ـ عليه السلام ـ سخت بود كه آن حضرت در حالى كه گريه مى‏‌كرد، به خدا متوجه شد و عرض كرد: «خدايا خودت بين ما و اين قوم، داورى كن. آنها ما را دعوت كردند تا ما را يارى كنند، ولى به كشتن ما اقدام مى‏‌كنند».
ششمین شب حضور کاروان در دشت کربلا؛
چگونه حضرت قاسم در دشت کربلا غوغا به پا کرد؟
در حالى كه سر جناب قاسم به دامن حسين است، از شدت درد پاشنه پای را محكم به زمين مى‏‌كوبد. در همين حال، ‏«فشهق شهقة فمات‏» فريادى كشيد و جان به جان آفرين تسليم كرد. يك وقت ديدند ابا عبدالله بدن قاسم را بلند كرد و بغل گرفت. ديدند قاسم را مى‌كشد و به خيمه‏‌گاه مى‏‌آورد.