بازدید 8589
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ آبان ماه

زنگ هشدار تصمیمات دقیقه نودی برای بنزین! /زمان ابراز شجاعت است ژنرال! /سقوط آزاد تمدن غرب در غزه

حمایت از فلسطین در خیابان‌های ایران، دستکاری شاخص محاسبه مهریه؟ صهیونیست‌ها جفت پوچ آوردند، بهترین روش قیمت‌گذاری خودرو چیست؟ ورود به فصل معضلات ترافیک، اظهارات صادق محصولى در مورد انتخابات، نامه حسن روحانی به خبرگان، وام‌های خرد کیلویی چند؟ راه اندازی شبکه «خبر ۲» بدون توجیه فنی و محتوایی و شهادت بیش از ۲۰۰ تن در حمله به مدرسه الفاخوره غزه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۰۵۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۴ 19 November 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشبنه ۲۸ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شده است که بازتاب تجمعات سراسری مردم ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، کمبود بیش از ۳۰ هزار پرستار در کشور، ترمیم مزد کارگران در بن بست و بهبود حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


سقوط آزاد تمدن غرب در غزه


احمد مازنی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان سقوط آزاد تمدن غرب در غزه نوشت: امام موسی صدر در پیام خود به نشست دوره ششم مجلس ملی فلسطین که در سال ۱۹۶۹ میلادی در قاهره برگزار شد، نوشت: «رژیم اسراییل نماد کامل تمدن غربی از نظر انحصارطلبی و بهره‌کشی و تفرقه‌افکنی نژادپرستانه و تعصب‌های دینی و ستمگری و اشغالگری و سنگدلی است.» و در قسمت دیگر از این پیام تاکید کرد: «اسراییل زاییده تمدن سرکش مادی و نتیجه حتمی مبانی تمدن غربی و طغیان خودخواهانه بشری است که در پایان قرون وسطا بر پایه انکار خدا و ارزش‌ها بنا گذاشته شد و این، طغیان در ستمگری بود تا بدانجا که آسایشِ وجدانِ دروغینِ او با دست یازیدن بر دیگر ملت‌ها حاصل می‌شد.» و این روز‌ها نیز شاهد قضاوت اندیشمندانی، چون دکتر بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه هستیم که می‌گوید: «غرب تمام تمدن، تاریخ و میراث معنوی خود را خرج حمایت از جنایات وحشتناک اسراییل کرده.» در ماجرای غزه هر تحلیلی داشته باشیم و در هر طرف ایستاده باشیم، نمی‌توانیم منکر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و قتل‌عام غیرنظامیان باشیم.

هواپیما‌های جنگنده اسراییل به مراکز تجمع مردم حمله می‌کنند، کودکان را می‌کشند، بیمارستان‌ها را ویران می‌کنند و این همه در برابر چشم و گوش جهانیان اتفاق می‌افتد. هر چند فاجعه غصب فلسطین از اساس، برای سیطره بلندمدت و تضمین شده بر منابع این منطقه و ایجاد غده سرطانی، از سوی سیاستمداران غربی در عمق استراتژیک امت اسلامی طراحی و اجرا شده است و در تمامی سال‌های اشغال این سرزمین شاهد جنایت و درنده‌خویی از سوی این رژیم بوده‌ایم، اما اکنون به بهانه عملیات توفان الاقصی که در حقیقت برای دفاع مشروع در برابر اشغال، تحقیر، غصب خانه‌ها و مزارع مردم غزه توسط اشغالگران بود، دیوانه‌وار بر سر کودکان، زنان و مردان غیرنظامی بمب می‌ریزد و خون می‌خورد. این در حالی است که تقریبا تمامی ملت‌ها از هر نژاد و مذهبی با تظاهرات صد‌ها هزار نفری به این خونریزی اعتراض می‌کنند و از دولت‌ها و مجامع بین‌المللی درخواست مداخله برای پایان دادن به این جنایت را دارند و این همدلی ناشی از فطرت انسانی ملت‌هاست. 

اما سران حکومت‌های امریکایی و اروپایی که محصول لیبرال دموکراسی غرب هستند به جای همدلی با خانواده‌های داغدیده و آواره، سراسیمه خود را به اسراییل رساندند و به نتانیاهو اعلام وفاداری کرده‌اند؛ و تاسف‌آور اینکه رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا می‌گوید اگر اسراییل وجود نداشت این رژیم جعلی را ایجاد می‌کرد. یعنی نه تنها کودک‌کشی امروز این رژیم سفاک را تایید می‌کند، بلکه خود را شریک تمامی جنایات ۷۵ ساله این رژیم می‌داند. آیا وقت آن نشده تا خردمندان شرق و غرب در مقابل نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما که در قالب کتابی با همین عنوان در سال ۱۹۹۲ به عنوان نظریه مقوم لیبرال دموکراسی و به معنای کمال دیدن تمدن غربی و لیبرالیسم منتشر کرد، برای نجات بشر به تنگ آمده از این نهاد‌ها و اندیشه‌ها راه جدیدی پیش روی انسان امروز و فردا بگشایند؟ آیا وقت آن نرسیده که با سقوط آزاد تمدن غرب در غزه، نظریه لیبرال دموکراسی را نیز به موزه تاریخ، جایی در کنار کمونیسم بسپاریم؟

 


زمان ابراز شجاعت است ژنرال!


 روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان زمان ابراز شجاعت است ژنرال! نوشت: دولت‌های غربی، علاوه بر تسلیحات و تبلیغات و کمک‌های مالی به رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، راه‌های دیگری را هم در پیش گرفته‌اند. یکی از این راه‌ها کمک ۹ میلیارد یورویی و حذف بدهی‌های مصر به دولت‌های غربی است که خبرگزاری‌ها آن را افشا کرده‌اند. هدف آن‌ها وادار ساختن مصر به همراهی کامل در توطئه علیه غزه است. با این پیشنهاد اکنون ژنرال عبدالفتاح السیسی که در راس حکومت مصر قرار دارد، در برابر یک امتحان تاریخی قرار گرفته است. او در این مقطع مهم تاریخی باید یکی از این دو راه را انتخاب کند؛ حمایت از مردم مظلوم فلسطین یا همراهی با آمریکا و اروپا برای کمک به صهیونیست‌ها جهت برقراری سلطه کامل بر غزه.


خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از یک طرح اروپایی برای حمایت از مصر به ارزش ۹ میلیارد یورو و انجام مذاکرات درباره بدهی‌های این کشور پرده برداشت که ناظران، آن را بخشی از «بسته انگیزشی و تشویقی» برای تضمین حمایت قاهره از توطئه غرب در زمینه غزه پس از جنگ، تفسیر کردند. این بسته انگیزشی و تشویقی، دارای چهار پرونده است که یکی از آن‌ها ازسرگیری انتقال گاز طبیعی از اسرائیل به مصر است. براساس گزارش خبرگزاری‌ها، شرکت «شورون مدیترانه لیمیتد» هفته گذشته از آغاز مجدد انتقال گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز مدیترانه شرقی از اسرائیل به مصر پس از وقفه یک ماهه به بهانه تشدید عملیات نظامی خبر داد. این اقدامات مجدداً به مطرح شدن گمانه‌زنی‌هایی در مورد وجود طرحی برای لگدمال کردن آرمان فلسطین با هزینه کشور‌های همسایه عربی به ویژه مصر دامن زده است. در روز‌های گذشته، منابع مصری گفتند: فشارها، وسوسه‌ها و طرح‌های تشویقی برای مصر به منظور پذیرش طرح‌های غرب برای آینده نوار غزه از جمله موضوع آوارگی فلسطینی‌ها از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به این منطقه متوقف نشده است. خواسته غربی‌ها اینست که مصر پذیرای آوارگان غزه شود تا رژیم صهیونیستی بتواند سرزمین خالی غزه را طبق برنامه دلخواه خود تحت سلطه داشته باشد.


براساس گزارش‌ها ژنرال عبدالفتاح السیسی مخالفت خود با ایده جابجایی اجباری فلسطینی‌ها از نوار غزه به مصر را اعلام کرده، اما تمایل خود به بررسی سایر پیشنهاد‌های غرب در چارچوب توطئه علیه غزه را به غربی‌ها اطلاع داده است. پیشنهاد غربی‌ها شامل ۳ پرونده است که برعهده غرب است. این موارد عبارتند از پرداخت ۹ میلیارد یورو به مصر باضافه حذف کامل بدهی‌های این کشور به غرب، ازسرگیری انتقال گاز از اسرائیل به مصر، بالا بردن توان نظامی مصر برای مقابله با مخالفین رژیم صهیونیستی. در طرف مقابل، ۴ پرونده نیز انتظاراتی را تشکیل می‌دهند که دولت ژنرال السیسی باید آن‌ها را برآورده نماید. این موارد عبارتند از تلاش دولت مصر برای کاستن شدت انتقادات از تل‌آویو، مدیریت و جهت‌دهی به تظاهرات علیه اسرائیل، تلطیف لحن بیانیه‌های نهاد‌های مذهبی مصر به ویژه الازهر و جلوگیری از فروپاشی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که آمریکا و اسرائیل انتظار دارند اولاً دولت مصر نیز به عادی‌سازی بپیوندد و ثانیاً با استفاده از نفوذ خود در جهان عرب از فروپاشی پیمان ابراهیم که چند کشور عربی به آن پیوسته‌اند جلوگیری کند.


برای آمریکا و اسرائیل، موضوع جلوگیری از فروپاشی پرونده عادی سازی روابط یا پیمان ابراهیم بسیار مهم است. دولت‌های غربی و صهیونیست‌ها نگران این نکته هستند که هرچه بحران غزه و مخالفت افکار عمومی بیشتر طول بکشد و پیامد‌ها گسترش یابند و استفاده از سلاح تحریم اقتصادی علیه نهاد و شرکت‌های حامی اسرائیل تشدید شود عواقب منفی بیشتری بر روند عادی سازی روابط با اسرائیل خواهد داشت. گنجاندن مواردی از قبیل کاستن از شدت انتقادات از تل‌آویو، جهت‌دهی به تظاهرات علیه اسرائیل در جهت نرم شدن شعار‌ها و میزان تظاهرات و همینطور تلاش برای تلطیف لحن بیانیه‌های نهاد‌های مذهبی مصر به ویژه الازهر در بخش مربوط به انتظاراتی که غربی‌ها از دولت مصر دارند، نشان دهنده شدت همین نگرانی است.


بدین ترتیب اکنون ژنرال عبدالفتاح السیسی باید تصمیم تاریخی بزرگی بگیرد. او می‌تواند با پشت پا زدن به خواسته‌های دولت‌های غربی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین، با مردم مصر همراه شود و بر پرونده عملکرد نامطلوب گذشته خود نیز خط بطلان بکشد. آیا ژنرال السیسی چنین شجاعتی دارد؟


زنگ هشدار تصمیمات دقیقه نودی برای بنزین!


 مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان زنگ هشدار تصمیمات دقیقه نودی برای بنزین! نوشت: اظهارات روز گذشته وزیر اقتصاد درباره تعلل در حوزه سیاست‌گذاری انرژی و به‌عنوان یک مصداق مهم در این زمینه توقف طرح «بنزین برای همه» که سال گذشته به صورت آزمایشی در کیش اجرا شد، بار دیگر این سوال را به ذهن‌ها متبادر کرد که قرار است در عرصه انرژی به طور عام و به طور خاص بنزین چه سیاستی در سال‌های آتی اجرا شود؟


شاید بتوان این جمله خاندوزی را به عنوان یک واقعیت مهم در زمینه سیاست‌گذاری انرژی در نظر گرفت. جایی که وی گفته است: «ما در زمینه سیاست گذاری اصلاح نرخ حامل‌های انرژی، هزینه زیاد داده ایم، اما درس کمتر گرفته ایم.» ابتدا لازم است به طرح این بحث بپردازیم که اساسا مسئله ما در حوزه انرژی چیست که نیاز به سیاست‌گذاری خاصی در این حوزه داشته باشیم. مصرف بنزین در سال جاری و نیمه نخست امسال از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده و به مرز ظرفیت تولید روزانه یعنی حدود ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسید. هرچند در نیمه دوم سال مصرف کاهش پیدا می‌کند، اما انتظار می‌رود سال آینده با افزایش هرچه بیشتر مصرف بنزین و ثبات نسبی ظرفیت تولید، با مشکل در تامین بنزین و وابستگی به خارج مواجه شویم و همه می‌دانیم که تبعات امنیتی تامین بنزین از خارج و تحریم احتمالی در این باره و تبعات بودجه‌ای آن چیست.


اگر وضعیت تامین سایر حامل‌های انرژی به ویژه برق و گاز را نیز بررسی کنیم می‌بینیم که مسئله به‌ویژه در این دو حامل انرژی کاملا محسوس است. در چند سال اخیر پدیده قطعی برق در شبکه خانگی خود را نشان داده است. قطعی گاز نیز سرمای زمستان بخش‌هایی از کشور را درگیر کرده است. این‌ها جنبه‌های محسوس ماجراست، اما جنبه‌های نامحسوس ماجرا، لطمه سنگین قطعی برق و گاز تابستانه و زمستانه به بخش تولید است که هر سال با کاهش تولید محصولات مختلف، در مجموع زیان چند ده هزار میلیارد تومانی به جا می‌گذارد. یک بعد دیگر ماجرا ناتوانی از نقش آفرینی بیشتر ایران در بازار انرژی به ویژه صادرات گاز است که ناترازی در بخش تامین گاز در داخل موجب می‌شود که کشور از درآمد قابل توجه صادرات گاز محروم بماند. درآمدی که فارغ از نفع مادی آن، به دلیل وابستگی خریداران به گاز کشورمان منافع سیاسی مهمی نیز به دنبال دارد.


مسئله اساسی ما در حوزه انرژی نوسان سیاست‌گذاری است. دولت‌ها جز در شرایط اضطرار برای رفع ناترازی تصمیمی نمی‌گیرند. این شرایط اضطرار هم ناگاه مثال آبان ۹۸ تصمیمی را رقم می‌زند که تبعات سیاسی و امنیتی به دنبال دارد. با این حال مروری بر تاریخچه سیاست‌گذاری انرژی در کشور نشان می‌دهد که هنوز رویکرد مشخص و روشنی در این زمینه نداریم. به عنوان مثال در زمینه بنزین، تا قبل از دهه ۸۰، سیاست افزایش قیمت تدریجی سالانه پیگیری می‌شد. پس از آن در برنامه چهارم سیاست شوک درمانی پیش بینی شد که مجلس هفتم آن را به سیاست تثبیت قیمت‌ها برگرداند. پس از آن کارت سوخت و سیاست سهمیه بندی انجام شد و انتهای دهه ۸۰ روی همین بستر هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین در قالب دو نرخی اجرایی شد. با روی کار آمدن دولت یازدهم پس از یک نوبت افزایش قیمت، سهمیه بندی و کارت سوخت کنار گذاشته شد، اما در آبان ۹۸ همزمان با افزایش قیمت کارت سوخت و سهمیه بندی نیز بازگشت. این مسئله تاکنون ادامه دارد و تنها طرح «بنزین برای همه» یا «اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها» به صورت آزمایشی در کیش اجرا شده، اما به گفته وزیر اقتصاد، این طرح نیز بایگانی شده است و مشخص نیست در سال‌های آتی چه برنامه‌ای برای مهار مصرف بنزین و توزیع عادلانه یارانه آن وجود دارد.


تداوم وضعیت خلأ سیاست‌گذاری موجب می‌شود تا سال آینده و در شرایطی که با چالش در تامین بنزین مواجه شویم بار دیگر سراغ تصمیمی برویم که ساده و در دسترس است، اما تبعات دارد یا مقدمات رسانه‌ای آن برای آماده سازی افکار عمومی طی نشده است. اگر دقیق بشنویم زنگ خطر تبعات تصمیمات فردا را امروز می‌شنویم و اگر چنین شد باید به جای حواله کردن مسئله به آینده، امروز درباره آن تدبیر کنیم که فردا دیر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۷
برای یکبار هم شده،واردات خودرو با کیفیت و اقتصادی را آزاد کنید،همزمان هم خودروهای فرسوده را جمع آوری.البته اگر مافیا خودروسازان و مافیا وارد کنندگان اجازه این کار را بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
به جای جمع آوری خودروهای فرسوده تولید خودروهای بی کیفیت و پر مصرف را قطع کنید.
وزیر اقتصاد ایران ابراز نا امیدی کرده که بعد از دو سال از عمر دولت محرومان! محافل تصمیم گیری گشور حتی توان هیچ ساز و کار و برنامه ای برای تغییر قیمت بنربن را حتی تا دو سال دیگر هم ندارند و از عواقب ان در هراس هستند. ولی قیاس کنید با محافل تصمیم گیری چین که دو سال پیش سهم تولید خودرو بنزینی ۹۵ درصد بود ولی تا دوسال دیگر اصولا بدنبال توقف تولید موتور بنزینی در چین و برقی شدن همه خودرو هاهستند! تا اخر تفاوت بخوانید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
برو چین زندگی کن
وزیر می گوید ۵۰٪ ناوگان هوایی بخاطر نبود قطعات و تحریم زمینگیر است
اون یکی می گوید ما مرکز تعمیر هواپیما شدیم
حداقل با هم هماهنگ کنید
در امد سرانه امریکا ۸۰ هزار دلار در سال و قیمت بنزین کمتر از ۸۰ سنت در لیتر هست. یعنی در روز یک امریکایی قدرت خرید دویست و پنجاه لیتر بنزین در روز را دارد. ۲۵۰ لیتر در ایران با فرض بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومن یعنی حدود ۵۰۰ هزار تومن در روز و ۱۵ میلیون تومن در ماه. یعنی قیمت بنرین در امریکا برای حانواده های امریکایی با متوسط چهار نفر بمراتب از ایران ارزانتر هست. این نسبت تقریبا در همه کشورهای اروپا و ژاپن که مسّولان میگن بنزین لیتری دو دلار یا یورو هست صادق هست. تازه کارایی خودروهای مدرن و جدید را نسبت له پژو و سمند در نظر نمی گیریم! فاجعه هست. این دردی بمراتب بزرگتر از ..... هست. کشوری که منابع خود را چنین از بین میبرد به هیچ محوری هم نمی تواند کمک موثر کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
تحلیل جالبی بود،چندتا پارامتر دیگر رو هم میشه بهش اضافه کرد،اندازه اقتصاد آمریکا و ایران و نسبت هزینه های دولت .فقط ایالت کالیفرنیا ب تنهایی از کل درآمد ایران درآمدش بیشتر است.در مقابل تعداد کارمندان دولتی ایران شاید از کل کارمندان آمریکا بیشتر،.تمام این ناکارآمدی ها از با کم کردن رفاه و آسایش مردم .جبران میشود،کوچکترین آن بحث بنزین میباشد.
در امد سرانه امریکا ۸۰ هزار دلار در سال و قیمت بنزین کمتر از ۸۰ سنت در لیتر هست. یعنی در روز یک امریکایی قدرت خرید دویست و پنجاه لیتر بنزین در روز را دارد. ۲۵۰ لیتر در ایران با فرض بنزین لیتری ۱۵۰۰ تومن یعنی حدود ۵۰۰ هزار تومن در روز و ۱۵ میلیون تومن در ماه. یعنی قیمت بنرین در امریکا برای حانواده های امریکایی با متوسط چهار نفر بمراتب از ایران ارزانتر هست. این نسبت تقریبا در همه کشورهای اروپا و ژاپن که مسّولان میگن بنزین لیتری دو دلار یا یورو هست صادق هست. تازه کارایی خودروهای مدرن و جدید را نسبت له پژو و سمند در نظر نمی گیریم! فاجعه هست.
مغز براندازان هم اکنون ما از قضیه گرونی بنزین شنبه مطلع شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
خداوند به همه از جمله خودت مغز عطا کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
سيد مرحومان هنوز خبر نداره! شما چطوري مطلع شدي حاجي؟
کیهان یه کم فونت تیتر اولش رو ضخیم تر انتخاب کنه اسرائیل محو شده
پاسخ ها
کیهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
باید بودجه بگیریم
چرا هر سال متناسب با نرخ تورم بنزین را گران نمیكنید.؟ چرا دوست داریئ انفجاری ران كنید و زیر ساختها را بهم بریزید؟
حیف همین جمله كه وقت گذاشتم. بمنچه اصلا
در آذر ماه سال 1389 اولین یارانه نقدی به مبلغ 45500 تومان برای هرنفر معادل 45/5دلار پرداخت شد. در حال حاضر بالاترین مبلغ یارانه 400000است برای هر نفر معادل 8 دلار می شود. این به این معناست که دولت محترم 37/5دلار معادل 1875000تومان را ماهیانه از یارانه هر نفر بر می دارد.
خیلی شیک و مجلسی و
به همین راحتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
دقیقا
به بهانه دادن یارانه بعضی قیمت ها تا 100 برابر افزایش داشته
ولی یارانه حدودا 8/5برابر شده
گول ظاهر ملایم و اطو کشیده این لیبرال دمکراسی غرب را نخورید. موجود سرتقی است.

ده بیست سال نازی های آلمان و امپراطوری ژاپن نابودش کردند. هفتاد سال کمونیست های شوروی و بعداً چین منهدمش کردند. چهل سالی است که ما داریم نابودش می کنیم. چند سالی است که جناب پوتین، این بار با ایدئولوژی راست افراطی، دارد تیشه به ریشه اش می زند.

آن وقت این بچه پر رو هنوز دارد راست راست راه می رود و نیشش هم باز است.
به نظرم حالا که اسرائیل داره نابود میشه :
۱ . بیخیال آتش بس شوید و هی اصرار نکنید
۲ . بروید غزه و در این پیروزی شریک باشید
یا الله به حق محمد و آل محمد از دست جنایتکارای جنگی غاصب قصاب صهیونست، مردم مظلوم فلسطین رو نجات بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
یا الله بحق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین شر هر کسی که فکر تحمیل گرانی بر ملت ایران را می کند از سر این مردم کم کن.
بنزین را تا انتخابات صبر کن بعد گران میشه نگران نباش
هنیه کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
به تو چه صهیونیست؟!
برو توی سایت های اسراییل یا عربی کامنت بزار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
داره زلنسکی را لعنت میکنه
به عرض وزیر محترم رسانده شود که چرا فقط باید در این خصوص از جیب مردم هزینه کرد ، بایستی استراتژی در همه ابعاد آن بررسی و اجرا شود، آیا برای خودرو های بی کیفیت فکری شده است؟ ایا در حوزه حمل و نقل در همه شقوق آن چاره اندیشی شده است؟ و...
بهترین روش قیمت‌گذاری خودرو این است که واردات خودرو را ممنوع کتیم و عرضه خودروی که ما میسازیم را محدود کنیم. سپس از قیمت گذاری دستوری بر حذر باشیم و اجازه دهیم عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کنند.
مردم عادی فقیرتر میشوند وو ثروتمندان هم غنی تر.
دولت با تورم مردم رو فقیر کرد.و خودی ها به ثروتهای افسانه ای رسیدند.
واقعا این است عدالت.
هر روز هم یک خواب جدید برای مردم میبینید
وقتی قیمت ههمه چیز با دلار می سنجید پس بایید حقوق مردم رو هم به دلار ببدین .
تابی جان انتشار بدهید.
ممنون
پاسخ ها
موسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
اصلا قرار بر همین بوده که مردم کپر نشین شوند و مسئولین کاخ نشین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
باید یبا مالیات مناسب جلوی ثروتهای افسانه ای ثروتمندان را بگیرد.
پاتون رو از کفش گران کردن بنزین درارید.راههای مختلفی برای کنترل قیمت بنزین ومصرف آن هست مثلا خودرو برقی ویا خودرو دوگانه سوز وارد کنید بعد امکان گران کردن قیمت رو بدون برخورد مردم دارید.
از طرفی اگر می بینید که دیگه انتقاد زیادی از کارهای ناثوابتون نمیشه باید بترسید چون که دلسوزان ایران از اصلاح شما ناامید شدن وقضیه سپردن به مردم گرسنه
اگر قرار است که یارانه ها را قطع کنند و عدالت را اجرا کنند لطفا مقدار زمین اینجانب را از کل زمین های ایران حساب کنند و با سند سیم سربی و یا همان سند تک برگ ، با کد ملی تحویل ام دهند و همچنین تمامی یارانه هایی که به بنزین هواپیما و دارو و انرژی و نان و قند و شکر وکشاورزی و .... می دهند را ؛ همه قطع شود و ماهی 100 میلیون تومان هم حقوق و مزایا به دستمزد بگیران مثل کارگران و کارمندان و بازنشستگان ساده و بعلاوه کسبه و کشاورزان خرد بدهند تا به قول احمدی نژاد خودمان یعنی جمهور ملت ایران منابع مالیشان از ثروت هایی مثل نفت و گاز و پتروشیمی و معدن و مقدار زمینی که از مساحت ایران بدست می آید برای هر خانواده و یا هر کدملی و ... خودمان مدیریت کنیم و دولت فقط نظاره گر و بازرس باشد ...
قصد دولت گرانی بنزین است مخصوصاً که خود عامل با خاک یکسان شدن ارزش پول کشور است و و می خواهد به بهانه هایی مانند عدالت و جلوگیری از قاچاق سوخت هر طور شده سوخت و... را گران کند و از این طریق به نون نوایی برسد!
در حالیکه هم کنون چه کسانیکه خودرو دارند و آنهایی که ندارند یارانه سوخت می گیرند! زمانی آنهایی که خودرو ندارند متوجه میشوند که یارانه سوخت می گیرند که با افزایش قیمت سوخت کرایه ترددشان بشدت بالا رود. ضمن اینکه افزایش قیمت سوخت باعث تورم بالایی در قیمت کالاهای دیگر می شود و اینکار فشار مضاعفی را به آنان تحمیل خواهد کرد!
دولت با اختصاص یک میزان سهمیه سوخت به هر کارت ملی یک بازار سیاه سوخت هم راه می اندازد و هر کسیکه از سوخت یارانه ای استفاده نمی کند باید کلی وقت بگذارد تا در پمپ بنزین ها و یا سایتها و... بچرخد و سهمیه اش را به میزان دلخواهش بفروش برساند و در این راه رقابتها و دعواها که رخ ندهد!
خود کرده را تدبیر نیست واقعا اگر دولتها میخواهند در خصوص مجموعه انرژی تصمیم بگیرند شجاعانه آن را تنظیم و اعلام کنند بشرطی همه جانبه به آن نگاه شود نه فقط فشار آن به افراد جامعه وارد شود و البته راه حلهای آن هم کاملا مشخص است . جمع آوری خودروهای فرسوده و اسقاط کردن آنها ، واردات یا تولید مقرون بصرفه خودروهایی با سوخت مناسب ، جمع آوری و طراحی وباز تولید وسایل گاز سوز پر مصرف داخلی مورد مصرف داخلی ( اگر تکنولوژی یا توان تولید نداریم یکبار و برای همیشه از مثلاً بخاریهای فن دار ژاپنی وارد و بین خانواده ها توزیع شود) ، وادار کردن خانواده ها از آبگرمکن های خورشیدی و ... این هزینه ها یکبار با یارانه دولت انجام شود و بعد یارانه این بخشها را قطع کند.
هر چی زیر ساخت داشتیم تاریخ مصرفش تمام شده و با سرمایه گذاری جدید جایگزین نشده. مملکت رو کردین مخروبه ای با چندین هزار طرح نیمه تمام. از خر شیطان بیایید پایین و دست از ادب کردن دنیا بردارید. در های کشور را برای ورود سرمایه گذاران باز بگذارید. قبل از همه چیز عضو fatf شوید و حساب و کتاب روشنی داشته باشید. این روش مملکت داری عافبت خوبی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
هزار و يك نهاد عريض و طويل را چه كنيم؟
سلام عجب مقاله یک جانبه ای چرا همه می خواهند تولید ینزین را زیاد کنند اگر هزینه تولید بنزین را به حمل و نقل عمومی و سوبسید به فروش دوچرخه ها و موتور سیکلت های برقی و واردات خودروهای برقی و کم مصرف بدهند. هم کاهش مصرف بنزین خواهیم داشت هم آلودگی کمتر هوا و هم کاهش هزینه های درمان و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی