بازدید 15382
مرور روزنامه‌های دوشنبه دوم آبان ماه

برخورد امنیتی با دانشگاه؛ پر از هزینه، خالی از فایده / برخورد به هسته سخت تورم! / از احیای برجام تا اعمال اسنپ‌بک

جدال بر سر کسب و کار‌های اینترنتی، سقف لرزان نظارت بر اجاره بها، دستور رئیسی برای رفع سریع کمبود برخی اقلام دارویی، خسارت میلیون دلاری گردشگری، لیز تراس و شی جین‌پینگ، پیامد فرسایشی شدن مذاکرات، اطلاعیه سازمان انرژی اتمی ایران درباره ادعای یک گروه هکری و بررسی عملکرد مالی شش ماهه شهرداری تهران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۳ 24 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه دوم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تصمیم تاریخی «زلفی گل»!  «هکتیویسم» تهدیدی برای تهران؟ رویکرد خود را مقابل محرکان و حامیان اغتشاش تغییر دهید، از تیترهایی است که در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


از احیای برجام تا اعمال اسنپ‌بک


سیدجلال ساداتیان، سفیر سابق تهران در لندن طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر از احیای برجام تا اعمال اسنپ‌بک نوشت: بعد از تمایل آمریکایی‌ها به بازگشت به برجام در دولت جو بایدن، اروپایی‌ها تلاش فراوانی کردند که برجام به فرجام برسد و نقش واسطه را بین ایران و آمریکا بازی کردند. آقای جوزف بورل پیشنهادی را مطرح کرد که طی ۴ مرحله بازگشت به برجام به نتیجه برسد که ۲ مرحله آن بیانیه مشترک ایران و آمریکا بود و احتمالا آمریکایی‌ها در آن مرحله باید برجام را به تصویب کنگره آمریکا می‌رساندند و بایدن هم باید سخنرانی کرده و تعهداتی را می‌پذیرفت و وزیر خارجه آمریکا نیز بیانیه‌ای منتشر می‌کرد و بخش دیگری از تعهدات را می‌پذیرفت. تعهدات نیز احتمالا در این زمینه بود که بایدن تا زمانی که در قدرت قرار دارد، تعهد دهد که آمریکا از برجام خارج نشود، اما اعلام می‌کرد که الزامی در ارتباط با دولت بعدی آمریکا در مورد برجام از سوی او وجود ندارد. همچنین مصوبه‌ای که احتمالا به تصویب کنگره می‌رسید نیز تعهداتی را برای آمریکایی‌ها ایجاد می‌کند. آمریکایی‌ها اظهار نظری در این ارتباط کردند، اما ایرانی‌ها اعلام کردند که نباید بازگشت به برجام به گونه‌ای باشد که آمریکایی‌ها هر زمان که خواستند زیر توافق‌زده و به تعهدات خود عمل نکنند. در برابر آن‌ها اظهارات تهران را غیرسازنده اعلام کردند و جوزف بورل از ناامید شدن از سوی ایران خبرداد.

در این میان مسأله صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خط لوله ترکیه به اروپا مطرح شد تا بخشی از قطع گاز روسیه به اروپا در سرمای زمستان جبران شود. زیرا گرانی انرژی در اروپا قبل از فصل سرما بر سایر اقلام در کشور‌های اروپایی تأثیر منفی گذاشته و شهروندان اروپایی معترض وضع موجود هستند و اروپا با در نظر گرفتن عدم توافق هسته‌ای و نیم نگاهی که به انرژی ایران داشت از تهران عصبانی بود. در این مقطع برخی مسائل داخلی در ایران به وجود آمد و اروپایی‌ها اقدام به وضع برخی تحریم‌ها علیه نهاد‌ها و مقامات تهران کردند. با وجود این اروپایی‌ها هنوز امیدوار هستند با واسطه‌گری عمان و قطر برجام به نتایجی برسد. از این رو وارد فضای تخاصم علیه ایران نشدند. در این شرایط اروپایی‌ها البته مکانیزم‌هایی را علیه تهران در نظر دارند تا در صورت عدم توافق در بازگشت به برجام علیه ایران اجرایی کنند. یکی از این مکانیزم‌ها اسنپ‌بک است و احتمال اینکه از اروپایی‌ها علیه تهران از این مکانیزم استفاده کنند، دور از ذهن نیست. البته آن‌ها هنوز وارد مکانیزم اسنپ‌بک علیه تهران نشدند و احتمالا زمانی به سمت فعال کردن این مکانیزم علیه ایران حرکت خواهند کرد که دیگر راه‌حلی در ارتباط با احیای برجام وجود نداشته باشد. از این جهت است که برخی تحریم‌ها را علیه ایران که بیشتر جنبه حقوق بشری دارد را اعمال کرده‌اند تا شاید فشار‌های آن‌ها ایران را وارد فضای جدیدی برای رسیدن به توافق و احیای برجام کند. هرچند تهران مواضعی را در این ارتباط اعلام کرده است و تذکر داده که از درخواست‌های خود از جمله بسته شدن پرونده تهران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای کوتاه نمی‌آید.


برخورد به هسته سخت تورم!

مهدی حسن زاده طی یادداشتی با عنوان برخورد به هسته سخت تورم! در شماره امروز خراسان نوشت: بدون تردید در حوزه اقتصاد مهم‌ترین دغدغه دولت سیزدهم مهار تورم است. همین دغدغه بود که حذف ارز ۴۲۰۰ را چند ماهی عقب انداخت و در نهایت پس از اجرای این طرح و تحمیل تبعات تورمی آن در کنار آثار اصلاحی و مثبتی که داشت، بار دیگر مهار تورم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ در راستای برنامه‌های کلان و ساختاری مهار تورم روی میز دولت قرار گرفت.


شاید از منظر آماری مرور تورم سال‌های اخیر ضروری باشد؛ چرا که اگرچه ما تورم‌های سنگین مشابه و حتی گاهی سنگین تری را در فاصله سال‌های ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۳، ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۴ و ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ تجربه کرده ایم، اما تورم محقق شده از سال ۱۳۹۷ تا امسال (طی ۵ سال متوالی) رکورد طولانی‌ترین دوره تورمی پیوسته در اقتصاد ایران در یک قرن اخیر را شکسته است. در چنین شرایطی اقتصاد کشور از منظر انتظارات تورمی وارد دوره‌ای شده که هسته سخت تورم، پیشروی جدی داشته است. درباره مفهوم هسته سخت تورم باید گفت که در اواسط دهه ۹۰ که تورم کاهش یافت و حتی به مرز تک رقمی شدن نیز رسید، این بحث مطرح بود که نمی‌توان نرخ تورم را در بلند مدت با فشار افزایش نرخ بهره (سیاستی که در آن سال‌ها موجب کاهش نرخ تورم شد) پایین نگه داشت. همچنین از منظر مشکلات ساختاری اقتصاد ایران از جمله کسری بودجه و ناترازی نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی، نمی‌توان تورم را از حدی مشخص پایین‌تر آورد. به آن حدی که نرخ تورم را نمی‌توان پایین‌تر از آن حفظ کرد، هسته تورم گفته می‌شود که در اواسط دهه ۹۰، برآورد‌ها از آن حدود ۱۵ درصد بود. به عبارتی با واقعیت‌های موجود در اقتصاد ایران، تورم حداقل ۱۵ درصد گریزناپذیر است. با این حال، اتفاقات سال‌های اخیر و تشدید برخی ناترازی‌ها نشان می‌دهد که هسته سخت تورم بیشتر نیز شده است. به عنوان مثال، با وجود کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۱، همچنان کسری درآمد‌ها نسبت به هزینه‌ها تا حدی برقرار است، در چنین شرایطی تصمیم به افزایش مجدد حقوق‌ها خطر تشدید کسری بودجه را به دنبال خواهد داشت. همچنین تداوم ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی که آخرین مصداق آن در کاهش ارائه خدمات برخی بیمارستان‌ها به مستمری بگیران تامین اجتماعی مشاهده شده است، نشان می‌دهد که همچنان باید منتظر سرریز شدن این ناترازی بر بخش‌های بودجه‌ای و بانکی بود، چنان که تامین اجتماعی با فاصله بسیار زیاد نسبت به دیگر مجموعه ها، بزرگ‌ترین گیرنده تسهیلات کلان در کشور است و بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک رفاه به این مجموعه پرداخت شده است.


در هر صورت، آمار‌های پولی و بانکی کشور همچنان از رشد بالای نقدینگی حکایت دارد و با وجود برخی تلاش‌های دولت برای کاهش کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی و همچنین سامان دهی نسبی برخی بانک ها، شدت ناترازی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد به گونه‌ای است که کاهش رشد نقدینگی به کمتر از ۳۵ درصد محقق نشده است. این موضوع در کنار تداوم نااطمینانی‌های خارجی و همچنین برخی نااطمینانی‌های داخلی اخیر نشان می‌دهد که موتور‌های محرک تورم از جمله رشد نرخ ارز و رشد نقدینگی، به سختی مهار شده است و در نتیجه نمی‌توان حداقل در کوتاه مدت به مهار پایدار این متغیر‌ها و در نتیجه مهار پایدار تورم دلخوش بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید در زمینه مهار تورم و موتور‌های محرک آن از جمله رشد نقدینگی که متاثر از کسری بودجه و ناترازی برخی بانک هاست و همچنین اطمینان بخشی بیشتر به بازار ارز برای مهار انتظارات تورمی در این بازار، اقدامات موثرتری انجام دهد، وگرنه بیم آن می‌رود که هسته سخت تورم در نرخ‌های حتی بیش از ۴۰ درصد شکل گیرد و امکان عبور از این هسته سخت، سخت‌تر شود.

 

برخورد امنیتی با دانشگاه؛ پر از هزینه، خالی از فایده

ولی الله شجاع‌پوریان طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان برخورد امنیتی با دانشگاه؛ پر از هزینه، خالی از فایده نوشت: سخنان اخیر وزیر علوم درباره اختصاص محلی برای حضور نیرو‌های مسلح در دانشگاه‌ها، در روز‌های گذشته موجی از نگرانی درباره امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها و بی توجهی به قانون را ایجاد کرد، اگرچه به فاصله یک روز از سوی وزارتخانه علوم موضوع به شکلی تکذیب شد و فعلا نگرانی از این سخنان برطرف شد، اما بدون تردید در برهه‌هایی از تاریخ معاصر این اتفاق نگران کننده رخ داد. از همین رو در روز‌های گذشته این نگرانی تشدید شد. نگارنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس ششم بدون واسطه تلاش و پی‌گیری همکارانم را برای تصویب طرح ممنوعیت ورود نیرو‌های مسلح به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را از یاد نبرده‌ام، گرچه این طرح با توجه به تجارب مربوط به مبارزات سیاسی قبل انقلاب و کشتار دانشجویان دانشکده فنی تهران در سال‌ها پس از کودتای ۲۸ مرداد و درمواردی در جریان انقلاب اسلامی نیز تکرار شد، اما با ظهور دولت اصلاحات و مجلس ششم در سپهر سیاسی ایرانِ پس از انقلاب و وقوع حوادث سال ۸۷ و حمله به کوی دانشگاه تهران، همکارانم در مجلس ششم، طرحی را که از دوره پنجم در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در ابتدای مجلس ششم در سال ۱۳۷۹ به تصویب رساندند.


این مصوبه تصریح می‌کرد «ورود نیرو‌های مسلح برای انجام ماموریت‌های امنیتی، حمل و نگهداری سلاح و دستگیری افراد در محیط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ممنوع است.» استدلال موافقان این طرح این بود که دانشگاه به عنوان یک نهاد مستقل و آزاد باید دور از برخورد‌های پلیسی و سلبی باشد و حضور نیرو‌های مسلح در این مراکز، موجب امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها و احتمال بروز تنش می‌شود، حوادث سال ۷۸ نیز این رویکرد را تایید می‌کرد که قانون به حمایت از دانشگاه و دانشجویان درآید.


از این رو طرح حضور نیرو‌های مسلح در دانشگاه به هر شکلی محل تامل جدی است، و اگر کسی در پسِ ذهن خود نیز چنین خیالی دارد، قبل از اجرای این ایده، بهتر است که نتیجه تصمیماتی همچون گشت ارشاد را در سطح جامعه مورد بررسی قرار دهد. حضور پلیس برای نظارت بر امر حجاب در جامعه چه دستاوردی داشته که حالا قرار است با حضور پلیس در دانشگاه‌ها محقق شود؟ آیا حضور نیرو‌های مسلح در دانشگاه‌ها امکان بروز تنش و درگیری را در فضای دانشگاه‌ها تشدید نمی‌کند؟ اساسا طرح موضوعی که این شائبه را در سطح جامعه ایجاد و تقویت می‌کند در روز‌هایی که دانشگاه‌ها به عنوان یکی از کانون‌های اصلی ناآرامی‌های اخیر ملتهب هستند با چه انگیزه‌ای مطرح می‌شود؟ دست کم اگرمصلحت دانشگاه مد نظر نباشد، طرح چنین موضوع حاشیه‌سازی درشرایط فعلی به سود آرامش جامعه نیست. تحرکاتی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد برخی از درون نظام سیاسی بی‌میل نیستند که این موضوع ممکن شود و گستره فضای امنیتی برسر دانشگاه‌ها نیز کشیده شود، اما این امر علاوه بر تبعات ناگوار آن، بی‌اعتنایی کامل به قانون را نشان می‌دهد و باعث بی‌ارزش شدن قانون و قانون‌مداری از یک سو و تخفیف شأن دانش و دانشگاه در کشور می‌شود.


با توجه به حوادث یک ماهه اخیر نمی‌توان از سویی معترضان را به رفتار‌های قانونی فراخواند و از سویی قوانین صریح و رسمی کشور را نادیده گرفت، حتی بهتر بود به جای دور زدن قانون مجلس ششم و تلاش برای ورود نیروی نظامی به محیط‌های دانشجویی، با ممنوعیت ورود نیرو‌های موسوم به لباس‌شخصی به محیط دانشگاه، از بسیاری از چالش‌هایی که با حضور این افراد در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد، جلوگیری شود. محیط دانشگاه باید به مثابه مکانی آزاد و مستقل محل تضارب آرا، افکار، عقاید، مناظره، بحث، چالش، گفتگو، انتقاد و حتی اعتراض باشد، قطعا در محیط دانشگاه برخلاف تجمعات خیابانی احتمال بروز رفتار‌های خشنی همچون آتش زدن بانک و ... کمتر اتفاق می‌افتد و اگر مسئولان به دنبال حل مسئله - و نه صرفا جمع کردن – هستند، باید امکان اعتراض و انتقاد را حداقل در فضای دانشجویی حفظ کنند. موضوعی که روز گذشته به شکلی عجیب مورد تهدید قرار گرفت. خبر‌های رسیده نشان می‌دهد دانشجویی که در جلسه پرسش و پاسخ در حضور رئیس دانشگاه شریف به انتقاد از وضعیت موجود و عملکرد او پرداخت، یک روز پس از برگزاری این جلسه دستگیر شد.


این موضوع نشان می‌دهد که اگرچه گفته شده از سخنان وزیر علوم برداشت اشتباه صورت گرفته، اما در عمل دانشگاه و دانشجو گرفتار وضعیتی است که از لابه‌لای سخنان او طرح ورود نظامیان به دانشگاه و برخورد امنیتی با این قشر فرهیخته، چندان دور از ذهن تصمیم‌گیران نیست. از این منظر است که می‌توان به دست‌اندرکاران امنیت کشور یادآور شد که برخورد نظامی با مساله دانشگاه در سال‌های پیش از انقلاب آینه‌ای است که آینده این روش را نیز می‌توان در آن دید؛ پر از هزینه، خالی از فایده.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۸
باسلام ، جناب شجاع پوریان مطلب شما را با دقت فراوان خواندم حال سوالی دارم . وقتی مهسا امینی فوت کرد اولین گروه معترض داشجویان دانشگاه تهران بودند و سایر دانشجویانن . وقتی در این موضوع سران خودشان پپیگیر میشوند و بنوعی معترض میشوند ادامه اعتراضات دانشجو نمی بایست ادامه پیدا میکرد و ادامه اعتراضات دقیقا اغتشاش بود و بعضی افراد دانسته یا از روی جهل و یا از روی مبارزه با نظام همراه و همصدا شدند . وقتی بعضی از دانشجویان دختر در دانشگاه روسری برمیدارند و اختلاط دانشجویی را خواستارند دیگر از قانون حرف زدن شما معنی ندارد. بعضی از این دانشجویان خود سر چند ماه قبل بصورت مختلط در محوطه دانشگاه فوتبال بازی میکنند . چه باید کرد ؟ ایا باید دست رو هم گذاشت و تما شاکرد ؟ اینگونه دانشجو معترض مسوولی نیست و برای اصلاح سیستم اعتراض ندارد بلکه با نظام و دین اعلام مبارزه داده است . دانشجویانی که در دانشگاه شریف مبادرت به رفتار هنجار شکن نمودند بهتر است از دانشگاه خارج شوند .
مقامات عمیقا در درک مفاهیم پایه مشکل دارند.
مثلا گمان می کنند واژه برای معنا دادن به واقعه بکار می رود در صورتی که عکس این است وقتی برای یک واقعه از واژه بی‌مسما استفاده شود آنهم بکرار؛ در واقع معنی واژه را تغییر دادند.
باید دانشجویی که در دانشگاه اغتشاش می کند ، هزینه آن را بپذیرد و حداقل یک ترم اخراج شود و در صورت تکرار اخراج.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
شما ساندیستو بخور
نصمیم نادرست میگیرند بعد فکر می کنند با دستور عواقبش رو جبران می کنند
عامل اصلی تورم تولید کنندگان بی انصاف داخلی هستند که انتظار بالای در کسب سود دارند برای مثال یک نوشابه چقدر شکر و مواد افزودنی و بطری ان می شود که به قیمت چند برابر واقعیت عرضه می شود یا فولاد و اهن سیمان و ... مگر معدن کشور جزء انفال نمی باشد مگر قیمت سنگ اهن و سوخت و کارگر چقدر تغییر پیدا کرده که قیمت ان در طی چند سال اخیر 10 ها برابر شده
امنیتی کردن دانشگاه حتی اگر برای حفظ جان دانشجویان باشه چهره زیبایی ندارد اما واقعا چرا با دانشجویان خاطی برخورد نمیشه و به کمیته انضباطی و اخراج آنها ختم نمیشه،بعضی از این دانشجوها اصلا برای کسب علم و مهارت نیومدن،اخر هم از اونور آب سر درمیارن ،حضور اینا باعث اسیب به دانشجویان دیگر و چهره علمی دانشگاه میشود اینا معترض نیستند اغتشاشگرن !!
آیا کسی خبر دارد که در یکسال گذشته انسیه خزعلی ، فقط

در یک مورد پرونده های زنان ، حق را به زنان داده باشند !!؟؟


رشد هر روزه تورم و نرخ اقلام خوراکی های ساده و کرایه ها

اکثریت قاطع مردم را مستاصل و بشدت نگران و عاجز کرده

و مسولان فقط از کنترل و کاهش نرخ تورم و گرانی می گویند !!!؟؟؟
دولت رییسی از ادای قول ساخت سالی یک میلیون مسکن و

تامین سالی یک میلیون شغل برای مردم بشدت عاجز است !!

و میلیونها شغلی که خود مردم وبا استفاده از واتس آپ و

اینستاگرام داشتند را هم از آنها گرفته و بیکارشان کرده است !!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
اینستاگرام رو درست کن بدبخت شدیم اخه
اجرای طرح نماینده نیروهای مسلح میخ آخر امنیتی کردن دانشگاه ها است. زیرا با تشکیل بسیج دانشجویی و استادان و مسلح کردن آنها همراه با استقلال نیروهای حراست و خارج از فرمان بودن این نیروها توسط رییس دانشگاه ها خود نوعی از امنیتی سازی دانشگاه است.
نباید فراموش کرد که دانشجویان و استادان دانشگاه مغزهای متفکر جامعه هستند و قطعا توانایی تشخیص ایرادهای یک سیستم دولتی و حکومتی را دارند. بنابراین نخستین نیروهایی هستند که با شناسایی ایرادها به روش های گوناگون مشکل را گوشزد خواهند کرد. پس به جای مقابله با این نیروهای توانا به گوش دادن نقدهای آنها و راهکارهایی که می دهند باشید.
با آمدن رییسی و تیم باقری (دستیار جلیلی که کلا مخالف

برجام بوده) برای ادامه مذاکرات برجام

هیچ امیدی به انجام توافق نبود ، کما اینکه روسیه نیز با

داشتن برنامه از پیش تعیین شده خود ، که حمله و اشغال

اوکراین بود با توافق برجام از ابتدا مخالفت کرد و هست

چون روسیه میدانست که در صورت حمله به اوکراین ، حتما

گرفتار تحریم جهانی برای فروش نفت و گازش میگردد

لذا با آگاهی از میزان ذخائر نفت و گاز ما ، میدانست که ایران

میتوانست و میتواند ، جایگزین مناسبی برای تامین کمبود نفت و گاز روسیه گردد !!!!

همزمان با تبلیغ و افشاء تحویل پهپادهای ایرانی در حمله به

شهرها و مناطق غیر نظامی اوکراین ،

عملا موجبات حساس تر شدن افکار عمومی جهانی و با

هدف تشدید تحریم ها علیه ایران و حتی استفاده غرب از

تهدید جدی ماشه ( اسنپ بک ) بر علیه ایران شد

روسیه با حیله گری و با زدن یک تیر به دو هدف اصلی خودش رسیده است

الف ) امکان جایگزینی نفت و گاز ما به اروپا را از بین برده

و لذا میتواند با ابزار قدرتمند انرژی خود به اروپا ، آنها را

برای قبول ضمیمه کردن اراضی اشغالی اوکراین به خاک روسیه وادار کند

ب ) در جنگ با اوکراین، یک کشور قدرتمند در منطقه حساس

تامین انرزی ۴۰ درصدی جهانی خاورمیانه همچون ایران را

وارد جنگ و بعنوان کارت بازی خوب ، شریک خودش ( روسیه ) کرده است

حال سوال اینجاست : که آیا واقعا مسولان ما در غفلت و

خواب ناآگاهی بوده و هستند ؟؟؟

که قطعا و باید بعید باشد و حتما باید اطلاع داشته باشند

پس چنانچه مقامات ارشد کشور ما از این نقشه های خسارت

بار روسیه علیه ما آگاهی دارند و واقف هستند !!؟؟

در مقابل چه امتیاز و دستاورد و مابه ازایی را از روسیه و

شخص پوتین برای ایران مطالبه کرده اند !!!؟؟؟

که بتواند پاسخگو و جبران کننده خسارات بسیار سنگین

سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور و مردم ما

در این همکاری و بازی در زمین روسبه بازنده باشد !!!!!؟؟؟؟؟
بر خورد با هسته سخت تورم !
----------------------
مجله گل آقا -- رحمت الله عليه ! -- در شماره ٤٠٤ به تاريخ پنج شننبه ٢٣ اردي بهشت ١٣٧٨
صفحه آخر -- پشت جلد -- خبري از يكي از روزنامه ها نقل كرده بود كه :
« مردم مي گويند هر صبح كه از خواب بيدار مي شويم ،مي ترسيم كه قيمت يك چيز افزايش يافته باشد »
و گل آقا هم تصويري كشيده بود از خياباني كاملاً خالي از جمعيت ، و جناب معاون رئيس جمهور وقت مرحوم دكتر حسن حبيبي را نشان ميداد كه به بالكن ساختمان رياست جمهوري آمده و نگاه به خيابان خالي از جمعيت ميكند و به شخص كنار دستي اش مي گويد :
--- پس مردم كو ؟
و آن شخص مي گويد :
-- خوابند ، مي ترسند كه بيدار شوند !!
-----------------------------
--- ببخشيد برادر ! چرا مردم مي ترسيده اند كه از خواب بيدار شوند ؟
-- عرض كردم ، چون مي ترسيده اند كه هروقت از خواب بيدار مي شوند ، قيمتي افزايش يافته باشد !
و حالا از اين خاطره نتيجه مي گيريم كه اين « تاريخ » نيست كه در هر زمان و هر مكاني ممكن است تكرار شود ، « اقتصاد » هم تكرار مي شود ! ... مگه نه ؟!
سلام
بنده بسیار متاسفم که این نماینده مجلس ششم که ظاهرا طرفدار فضای ازاد است برای اثبات نظر خود بخشی از مصوبه خودشان را هم سانسور میکنند .که این مطلب نشان از عدم صداقت ایشان و اغفال خوانندگان دارد
در همان مجلس ششم مطرح شد که اگر دانشجویی مانند بسیاری از مدارس و دانشگاههای امریکا مسلحانه به قصد کشتن اساتید ویا دانشجویان وارد دانشگاه چه کسی باید جلوی اورا بگیرد .
لذا در تبصره قانون فوق امده است که بر اساس درخواست رییس دانشگاه و یا وزیر علوم پلیس میتواند وارد دانشگاه شود .
دانشگاه جای نیروی امنیتی نیست
سلام.با وضعیت فعلی که نه ایران خواهان دادن امتیازاتی هست که آمریکا میخواهد بگیرد و نه برعکس،تنها راه منطقی باقیمانده اینستکه ایران برای اثبات حسن نیت خود امتیازاتی را که میخواهد بدهد فقط به اروپا بدهد و امتیازاتی که میخواهد بگیرد فقط از اروپا بخواهد و ماهیت آنها به گونه ای باشد که آمریکا امکان جلوگیری از آنرا نداشته باشد مثلا تهاتر نفت خام با کالا.در اینصورت با توجه به گلوگاه ایجاد شده برای اروپا بدلیل جنگ اوکراین فرصتی برای اروپا ایجاد میشود که با تعامل با ایران بدون اجازه اربابش(آمریکا) استقلال خودش را محک بزند و امتیازات منطقی بدهد و امتیازات منطقی هم بگیردویک معامله برد-برد شکل بگیرد.چه بسا اگر اروپا بتواند بر فشار آمریکا غلبه کند(که احتمال آن زیاد نیست)آمریکاییها هم مجبور شوند معقولتر عمل بکنند.حتی اگر از اول معلوم باشد که اینکار به نتیجه نمیرسد،صرف مطرح کردن آن از طرف ایران آثار مثبت بر وجهه ایران دارد.
سلاح گرم و سرد در دانشگاه اشتباه محض است و هیچکس نباید این مجوز را بدهد ، اشتباهات را خاتمه دهید ، این راه ارام کردن جوانان نیست ، به انها بها دهید ، انها بچه های همه ما هستند.
فضای دانشگاه را امنیتی نکنید. دقیقا شبیه گشت ارشاد خواهد شد. حضور نیروی مسلح کار غلطی که جبران ان خیلی سخت خواهد بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی