بازدید 20570
مرور روزنامه‌های یکشنبه هشتم اسفند

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین/ما و اشغال نظامی اوکراین/دو قطبی سرمایه در تهران و غیرتهران

قطع اینترنت، دروغی به بزرگی دیوارکشی در خیابان‌ها! ورزش و فوتبال در کشاکش بورس، مبارزه با روان‌شناسی زرد و مثبت‌گرایی سمی، سنگ‌اندازی مجلس بر سر راه توافق احتمالی وین، رابطه برجام با کاهش سرمایه گذاری خارجی چیست؟ پایین‌ترین نرخ رشد مسکن در چهار سال اخیر، فرصت ۲۰ میلیارد دلاری تحریم روسیه برای ایران و جدال در اردوگاه ناتو بر سر تحریم روسیه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۸ 27 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه هشتم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیغ دو لبه اقتصاد در جنگ اوکراین، برخورد با ۲۰۰ هزار کارتخوان غیرمجاز برای مقابله با فرار مالیاتی و سنگ‌پران‌ها در تیر رس پلیس در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های امروز را مرور می‌کنیم:

دو قطبی سرمایه در تهران و غیرتهران

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان دو قطبی سرمایه در تهران و غیرتهران نوشت: روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت از وی خواست شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان‌ها را ملزم به بازگرداندن حساب‌های بانکی خود به استان محل استقرار شرکت کنند. این درخواست در نگاه نخست شاید چندان مهم تلقی نشود، اما اگر به نحوه توزیع منابع بانکی در کشور نگاه کنیم می‌بینیم که مسئله تا چه اندازه مهم است. در گزارش امروز روزنامه خراسان در صفحه ۱۰ با عنوان «مصوبه کوچ حساب‌های بانکی بزرگ از تهران به استان ها» به این بحث پرداخته ایم که استان تهران با وجود سهم ۲۰ تا ۲۵ درصدی از تولید ناخالص داخلی، ۵۳ درصد سپرده‌های بانکی را جذب و ۶۳ درصد تسهیلات بانکی را دریافت می‌کند. در شرایطی که نظام بانکی سهم بلامنازع و حدود ۹۰ درصدی از تامین مالی در اقتصاد کشور را دارد، نحوه توزیع منابع بانکی نقش تعیین کننده‌ای را در اقتصاد ایران ایفا می‌کند.


این مساله از این نظر اهمیت دارد که منابع بانکی با وجود سیالیت و امکان تبادل از هر گوشه کشور به یک حساب بانکی در گوشه‌ای دیگر، از جهت شهر و استان محل استقرار بانکی که حساب بانکی در آن افتتاح شده است، توزیع مکانی دارد. به عبارت دیگر اگر حسابی در تهران افتتاح شده باشد، سپرده‌های صاحب آن حساب (فارغ از این که کجا مستقر است و کار می‌کند) متعلق به استان تهران و شهر تهران است.


بر این مبنا، این سپرده‌ها مبنای پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌ها و مراکز مستقر در تهران قرار می‌گیرد. به این ترتیب استان تهران با وجود سهم ۱۶.۶ درصدی از جمعیت کشور (براساس سرشماری سال ۹۵) و دارا بودن سهم ۲۴.۹ درصدی از تولید ناخالص داخلی (براساس گزارش مرکز آمار در سال ۹۹)، ۵۳ درصد منابع بانکی را در بانک‌های خود دارد و ۶۳ درصد تسهیلات بانکی (براساس آخرین آمار بانک مرکزی از مانده سپرده‌ها و تسهیلات بانکی در پایان آبان ماه ۱۴۰۰) نیز در این استان پرداخت می‌شود. در حقیقت بیش از نیمی از سپرده‌های بانکی، ارتباطی به فعالیت‌های اقتصادی مستقر در تهران ندارد بلکه مربوط به ثروت تولید شده در قالب معادن، شرکت‌های صنعتی درشت، مجموعه‌های خدماتی بزرگ و میادین نفت و گاز است و، چون در شعب بانک‌های تهران ثبت شده است، مبنای پرداخت تسهیلات بانکی به تهران نشینان می‌شود و همین مسئله یکی از اساسی‌ترین سازوکار‌های تمرکزگرایی و بزرگ شدن تهران و عقب ماندگی استان هاست.


شبیه همین مساله را در مالیات واحد‌های صنعتی و معدنی استان‌ها هم می‌بینیم. در حالی که کارخانجات مختلف آلودگی محیطی و هزینه‌های دیگر خود را به استان‌ها تحمیل می‌کنند، اما مالیات خود را براساس محل استقرار دفتر اصلی خود که عمدتا در تهران است در پایتخت پرداخت می‌کنند مالیاتی که باید در استان‌ها پرداخت شود و بخشی از آن به موجب قوانین در اختیار بودجه‌های استانی و برای توسعه زیرساخت‌های مناطق مختلف کشور هزینه شود، جزو درآمد‌های استانی قرار نمی‌گیرد و هر سال بر این مبنا، چند هزار میلیارد تومان از درآمدی که می‌تواند جزو منابع بودجه‌ای استان‌ها باشد راهی پایتخت می‌شود. با این سازوکار بی دلیل نیست که بسیاری از افراد و حتی شرکت‌ها تمایل به تهران نشینی دارند. تهران مالک بخشی از ثروت استان‌های دیگر است و علاوه بر دسترسی نزدیک‌تر به رانت‌های ملی و لابی‌های مرکزنشینی، محل اصلی توزیع منابع بانکی و بودجه‌ای است.


تا زمانی که این سازوکار ناعادلانه در عرصه نظام بانکی و مالیاتی برقرار است، صحبت از عدالت منطقه‌ای و کاهش تمرکزگرایی بی فایده است. باید سهم واقعی هر استان از منابع بانکی و درآمد‌های مالیاتی محقق شود تا بتوان به توسعه منطقه‌ای و کاستن از تمرکز ثروت و به تبع آن جمعیت و ترافیک و آلودگی و سایر معضلات در پایتخت فکر کرد. به همین دلیل پیگیری درخواست وزیر اقتصاد از وزیر صمت و نظارت بر اجرای آن و مشوق‌های لازم و تنبیهات مقتضی در این زمینه ضروری است.


ما و اشغال نظامی اوکراین

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان ما و اشغال نظامی اوکراین نوشت: فارغ از اینکه مقصر شعله‌ور شدن آتش جنگ کیست، اصولاً جنگ یک پدیده شوم است.
فیلم‌هایی که این روز‌ها از شهر‌های اشغال‌شده اوکراین، صحنه‌های برخورد نظامیان روسی با شهروندان اوکراینی را نشان می‌دهند بسیار دلخراش هستند. صحنه‌های وداع پدران اوکراینی با اعضای خانواده خود نیز این روز‌ها از سوزناک‌ترین صحنه‌های زندگی در سایه جنگ است. انهدام تاسیسات نظامی و اقتصادی یک کشور صرفاً به این دلیل که دولتمردان آن تمایلاتی غیر از خواسته‌های دولتمردان کشور همسایه دارند، بی‌تردید یک جنایت غیرقابل بخشش است. هیچ قانون و مقرراتی اجازه اشغال نظامی یک کشور را به کشور دیگر آنهم به این بهانه که چرا تسلیم خواسته‌های ما نمی‌شود نداده است. هرچند بی‌سیاستی رئیس‌جمهور بی‌تجربه و دولتمردان بی‌تدبیر اوکراینی را در پدید آمدن مقدمات و زمینه‌های جنگ اوکراین نمی‌توان نادیده گرفت، ولی این بی‌سیاستی و بی‌تدبیری را نمی‌توان مجوزی برای اشغال نظامی یک کشور و کشتار مردم و نابود ساختن امکانات یک ملت دانست.


از این واقعیت بسیار تاسفبار که بگذریم، رئیس‌جمهور روسیه با حمله نظامی به اوکراین اهداف متعددی را دنبال می‌کند که دور ساختن خطر ناتو از کشورش فقط یکی از آنهاست. این هدف را البته او می‌توانست بدون حمله نظامی و وارد ساختن اینهمه خسارت جانی و مالی و روحی به ملت اوکراین محقق سازد، ولی چون اهداف دیگری نیز وجود دارند، او فرصت به دست آمده برای تحقق آن‌ها نیز غنیمت شمرده و اشغال اوکراین را بهترین راه برای رسیدن به آن اهداف تشخیص داده است.


بازگشت به امپراطوری روس، نشان دادن اقتدار به اجزاء سابق شوروی، در دست گرفتن نبض اقتصاد منطقه، در اختیار گرفتن شاغول سیاست خاورمیانه و احیاء مرکزیت اردوگاه شرق برای روسیه، ازجمله اهداف ولادیمیر پوتین هستند. رفتار پوتین با اجزاء جدا شده شوروی در ۱۵ سال گذشته همین روحیه را نشان می‌دهد و ماجرا‌های آبخازیا، اوستیای جنوبی، کریمه و اوکراین نمونه‌هائی از این واقعیت هستند. کارنامه پوتین در سوریه و روابطش با رژیم صهیونیستی هم بخش دیگری از رویا‌های او را به نمایش می‌گذارد. این روحیه، اختصاص به پوتین ندارد و از ویژگی‌های روس‌ها از دوران تزاری تا شوروی و تا امروز است.


آنچه برای ما ایرانیان اهمیت ویژه دارد و تجاوز نظامی روسیه به اوکراین باید به ما بفهماند اینست که روس‌ها در ۲۰۰ سال گذشته همواره به ایران ضربه زده‌اند. روسیه قفقاز را از ایران جدا کرد، به آذربایجان و گیلان دست‌اندازی کرد و در جنگ تحمیلی از صدام حمایت کرد. روس‌ها در زمان همین آقای پوتین به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رای دادند و در ماجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران تا توانستند جیب‌های خود را به بهانه تحریم‌ها و به عنوان کاسبان بین‌المللی تحریم پر کردند. اکنون نیز روس‌ها مایل هستند فرمان مذاکرات برجامی را در دست خود داشته باشند کمااینکه همواره مانع رسیدن گاز ایران به اروپا بودند و در سوریه نیز معادلات را به نفع خود تنظیم کرده‌اند. آن‌ها از تنش میان ایران و غرب بیشترین سود را برده‌اند و از لشکرکشی به اوکراین نیز در نظر دارند آن را به برگی برنده برای سوداگری بیشتر در مساله هسته‌ای ایران تبدیل کنند.


جمهوری اسلامی ایران در صورتی می‌تواند از گزند روس‌ها در امان باشد که سیاست موازنه میان دو بلوک شرق و غرب را رعایت کند. این تصور که یکی از این دو بلوک بدعهد و آن دیگری خوش‌عهد است، تصور نادرستی است. شرق و غرب، هر دو بدعهدند و هر دو در پی تامین منافع خود هستند. ما با سیاست موازنه در روابط با شرق و غرب است که می‌توانیم منافع خود را حفظ کنیم. جنگ اوکراین به همان اندازه که بدعهدی آمریکا و اروپا نسبت به اوکراین را به اثبات رسانده، آژیر خطر روس‌ها را نیز در منطقه به صدا درآورده است. درست در همین نقطه است که سیاست «نه شرقی – نه غربی» به عنوان میراث ماندگار امام خمینی باید راهنمای عمل ما قرار گیرد.

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

سید‌جلال ساداتیان تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: تحولات اخیر اوکراین یک ماجرا ریشه‌دار است و ریشه آن نیز به این بازمی‌گردد که روس‌ها اوکراین را روسی می‌دانند؛ یعنی می‌گویند که ۸۰ درصد آن‌ها به زبان روسی تکلم می‌کنند و اکثرشان از نظر مذهبی ارتدکس هستند و قرابت‌های مختلط و فامیلی‌های بسیاری بین روس‌ها و اوکراینی‌ها وجود دارد؛ در نتیجه اوکراین را از خودشان می‌دانند. نکته دوم این است که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که به ۱۵ کشور تبدیل شد و اوکراین نیز یکی از آن کشورهاست، کشور‌های جداشده از اتحاد جماهیر شوروی به سمت غربی‌شدن رفتند در حالی که طبق توافقات اولیه‌ای که حاصل شده بود، بنا بر این بود که ناتو نگاه به شرق نداشته باشد، اما عملاً تعدادی از آن کشور‌های بلوک شرق به علاوه بخش‌های جداشده از اتحاد جماهیر شوروی به عنوان کشور‌های مستقل عضو ناتو شدند و روسیه همواره آن‌ها را برای خود تهدید تلقی می‌کرد. در دوره میخائیل گورباچف این‌ها خیلی راجع به این کشور‌ها حساسیت نشان ندادند. اما حدود هشت سال پیش بر سر استقرار موشک‌هایی که در مرز لهستان و جمهوری چک، به سمت روسیه قرار داده شد، بین غرب و روسیه نزاعی درگرفت و گفتگو‌های تندی تبادل شد که غربی‌ها مطرح کردند ما برای امنیت خود در حال نصب این موشک‌ها هستیم و روسیه گفت که این موشک‌ها به سمت روسیه نشانه‌گیری شده است و در عبارات، اروپاییان مسأله دشمن را به عنوان روسیه مطرح کردند.

در ارتباط با این ماجرا، در سال ۲۰۱۴ یعنی حدود هشت سال پیش روسیه به گرجستان حمله کرد و منطقه اوستیای جنوبی را اشغال کرد و سپس شبه جزیره کریمه که کاملا به اوکراین وابسته بود را تحریک کرد و یک همه‌پرسی در آنجا برگزار شد و اکثریت مردم اعلام کردند که مایل هستند به روسیه بپیوندند و روسیه نیز به راحتی با نیروی نظامی، کریمه را به خود ملحق کرد. سپس منطقه بانیاس و مناطق دیگری از شرق اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد. اما سپس روسیه در همین دو ایالتی که امروز محل مناقشه است (دونتسک و لوهانسک) متوقف شد؛ در این مناطق هم در سال ۲۰۱۴ همه‌پرسی صورت گرفت با تحریکاتی که روس‌ها در آنجا داشتند، آن‌ها نیز اعلام کردند که مایل هستند به روسیه ملحق شوند. اما در این سال‌ها این موضوع مسکوت ماند؛ ضمن اینکه جریانات روس در آنجا فعال بودند.

از سال گذشته تاکنون، غربی‌ها به خصوص آمریکایی‌ها اعلام کردند که اوکراین باید عضو ناتو شود؛ روسیه هشدار داد که اوکراین نباید عضو ناتو شود و عضویت اوکراین در ناتو به این معناست که ناتو کاملاً همسایه روسیه خواهد شد و تا مرز‌های روسیه پیش خواهد آمد بنابراین روسیه این وضعیت را تحمل نخواهد کرد. بر همین اساس تنش‌ها روز به روز افزایش یافت و از چند ماه گذشته، موجب شد که نیرو‌های بیشتری از روسیه در مرز متمرکز شوند و به این سمت و سو حرکت کردند که نهایتاً در این دو استان، طرفداران روسیه شورش کردند و مناطقی از ادارات را اشغال کردند و اعلام کردند که ما خواهان این هستیم که استقلال خود را به دست آورید. واکنش‌ها به این تحولات متفاوت بود و روسیه استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخت. تا این لحظه غربی‌ها به‌رغم تهدید‌هایی که کرده بودند، اقدام جدی صورت نداده‌اند، اما هنوز تهدیدات برقرار است که واکنشی صورت خواهند داد.

در صــورتی که آمریکا و انگلیس و بخش غربی ناتــو واکنش نشان دهند، مجدداً انتظار درگیری نظامی هست، از آنجایی که آلمان عمده گاز خود را از طریق خط لوله نورد استریم ۱ دریافت می‌کند، به قدری محتاطانه‌تر با این ماجرا برخورد کرده است البته محکومیت را مطرح کرده است، اما به شدتِ انگلستان و آمریکا وارد فضای تحریم نشده است. احتمال درگیر‌ی‌ها در روز‌های آینده وجود دارد. چون آمریکا بار‌ها اعلام کر‌ده بود که اگر روسیه حمله نظامی صورت دهد، آن‌ها نیز اقدام خواهند کرد و تعداد زیادی اسلحه نیز به دولت اوکراین داده‌اند. عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری پیش ببریم. به نظرم تحولات اوکراین تأثیر مستقیمی بر مذاکرات نخواهد داشت مگر اینکه به صورت غیرمستقیم شاهد تأثیراتی باشیم به عنوان مثال افزایش قیمت نفت یکی از تأثیر‌های غیرمستقیم است و از این جهت به نفع ایران است که بتواند نفت بیشتری بفروشد و درآمد بیشتری کسب کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۰
تنها پیروز جنگ فروشنده پارچه های مشکی است.
اگر ایران تدبیر داشت اکنون صادرات گاز اروپا را در دست داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
چنین شانس و موقعیتی ، هر صد سال یکبار ممکن

است بسراغ ما بیاید

و خدا کند که مسولان ارشد ما بتوانند از این موقعیت

کمال استفاده لازم را برای حفظ منافع مردم و کشور

ببرند و گام بسیار بلندی را برای توسعه و ابادانی کشور

و رفاه مردم بردارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
هنوز هم دیر نشده است

و بهترین زمان برای کشاندن اروپاییان جهت سرمایه گزاری و احداث سریع خط لوله انتقال گاز به اروپا

و توسعه میادین گازی مشترک و نصب و راه اندازی تاسیسات ال ان جی
میتواند باعث جهش بزرگی در توسعه و ابادانی کشور

و رفاه اجتماعی مردم گردد

بشرط انکه مسولان ارشد برای یکبار هم که شده
خسارت ها و خیانت ها و ضرر هایی که روسها در دو قرن گذشته به ما زده اند را پیش خود مرور کنند

و فقط حفظ منافع مردم و کشور گرفتار شده ایران را در نظر داشته باشند و بس
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
آقای رسالت تیتر با عنوان اوکراین مولفه بی اثر مذاکرات وین را خوب به یاد داشته باش
تاریخ خواهد گفت چگونه اثر داشت و در مناقشه آن برجام ایران فدای بلندپروازی های پوتین شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
غرب روسیه را تهدید نکرده است تا به ایران امتیاز بدهد.
چقدر ساده هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
دوست عزیز فعلا کشور خودمان در زمستان گاز صادراتی به عراق و همچنین گاز صنایع فولاد وسیمان و پتروشیمی را قطع میکند بخاطر کمبود گاز همچنین انجام چنین طرحی احتیاج به سرمایه گذاری کلان و توافقات سیاسی محکم و
بلند مدت دارد ولی ما همچنان در این که برجام احیا شود یا نه شک داریم
بعد از چند دهه جنگ در میان کشورها و ملت های مسلمان و منطقه حالا نوبت جنگ در اروپاییان جنگ افروز و مغرور است که درگیر خودشان باشند

اروپا و در راس آنها یهودیان همیشه علت جنگ های جهان بوده و هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
شعارهای نژاد پرستانه و نفرت انگیز ،یکی از دلایل

عقب مانده گی و انزوای ما در دهه های اخیر بوده است

و ایکاش عقلانیت و موقع سنجی و اتخاذ سیاست های

منطقی و بر مدار حفظ منافع ملی جای اشتباهات مکرر

و پر هزینه سالیان گذشته را بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
چطور بحث از مسلمان بشود نمی گویید نژاد پرستانه؟!
اما از اروپاییها که واقعیت بیان می شود می گویید نژاد پرستانه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
آقای 08:28
شعارهای نژاد پرستانه ؟؟!!!
مگه شما چهار سال پیش نبودی ببینی چطور آوارگان جنگی سوریه و .. رو همین کشورهای اروپایی یا راه نمی دادن و تو دریا غرق می شدن یا توی اردوگاه های بدتر از زندون نگه می داشتن
چی شد الان کشورهای اطراف اکراین مرزهاشون رو برای مردم جنگ زده باز کردن
این غیر از نژادپرستی و ... هست ؟
کمی تفکر لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
یادت باشد در این جنگ ها مردمان کشته و آواره میشوند نه دولتمردان
طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین به نفع ایران است .

روسیه باید ضعیف بماند
روسیه همیشه موی دماغ همسایگانش است .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
طولانی نمی شه روسیه با شکست مفتضحانه و عقب نشینی از اورکیان جنگ را تمام می کند مردم روسیه نیز از پوتین متنفر شده اند و شاید خیلی سریع با اعتراضات گسترده کلکش را بکنند و شر این جرثومه فساد و پلیدی را از سر جهان کم کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
دیروز روسیه طرح شورای امنیت علیه خودش را وتو کرد

و چین و امارات و هند هم رای ممتنع دادند

کاری که میتوانستند ، چین و روسیه در زمان صدور ۷ قطعنامه تحریمی علیه ایران نیز براحتی انجام بدهند

ولی نکردند و بزرگترین و بیشترین منافع مالی و اعتباری و سیاسی را از قِبَل تحریم علیه ما چین و روسیه و هند بردند

حالا موقع ان است که ما هم چون انها ، فقط حفظ منافع ملی خودمان را در نظر بگیریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
جنگ طولانی در اروپا کل اروپا را دچار بحران می کند
مایه مشکلات متعدد برای همه می شود.
روسیه شکست مفتضحانه نخواهد خورد. به تبلیغات غربی ها اعتماد نکنید.
مگر اینکه غرب مردانه با زدن موشک به کمک اوکراین بیاید
تحلیل منطقی و منصفانه بنطر روزنامه جمهوری اسلامی ارائه کرده. گرچه باز یک عده هستند فقط از رو لجبازی یا نفرت یکی از طرفین را میکوبند و یکی می پرستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
بهترین مقاله را روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است
و ایکاش مسولان کشور انرا خوانده و مورد توجه و اجرا قرار دهند
ظاهرا ارتش پوشالی و توخالی پوتین در اوکراین غافلگیر و زمینگیر شد

ارتش قدرتمند شوروی سابق هم در افغانستان با فضاحت شکست خورد

روس ها افراد خوش گذران و بی خاصیت هستند
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
تسخیر اوکراین و هر کشور برای یک ابر قدرت نظامی

قطعا بسیار راحت تر است از نگه داشتن آن است !!!؟

کما اینکه اوکراینی ها حتما با کشاندن روسها بداخل شهرهای بزرگشان

ضربات بسیار مهلک و جانانه ای را در جنگهای چریکی و

خیابانی شهری و به تله انداختن به انها خواهند زد

نمونه روشن ان ، شکست بزرگ روسیه در افغانستان

و شکست امریکا در ویتنام و عراق و افغانستان میباشد

و شکست المان در تصرف استالینگراد و پاریس در جنگ دوم جهانی

و شکست ناپلئون در نگهداشتن مسکو در ۲۰۰ سال

پیش و شکست فرانسه در نگهداشتن ویتنام در دهه ۵۰ میلادی

و شکست عراق در نگهداشتن خرمشهر و ابادان و

چندین شهر کوچک بزرگ در جنگ ۸ ساله

روسیه بهای بسیار بزرگ نطامی و حیتیتی و اقتصادی از

بابت این اشتباه بزرگش متحمل خواهد شد

و با یک خسارت بسیار بزرگ و سرافکندگی که موجبات

سقوطش خواهد شد ، عقب خواهد نشست!!!؟
اکثرا فهمیدند اروپا و آمریکا منتظر چنین اتفاقی بودند و عمدا دو طرف را به جنگ ترغیب کردند
پوتین حماقت کرد و در دام غرب افتاد

تحریم ها در بلند مدت جواب خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
بعلاوه ضربات مهلکی که در جنگ های شهری و چریکی متحمل خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
تحریم یک کشوری که باندازه کل اروپا وسعت و نفت و گاز دارد در و همسایه اروپا است برای اروپا اصلا خوب نیست.
البته اشتغال ظالمان به یکدیگر موجب رهایی مسلمانان از بحران های ساختگی در سرزمین اسلامی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
دقیقا
دوستداران ، عاشقان ، سینه چاکان ، مدافعان و هواداران پوتین همراه با همراه داشتن کارت ملی جهت اعزام به اوکراین و حمایت از جنایتکاران جنگی روسیه آماده باشند.

ناهار هم میدن .

پیشروی ارتش برادر بزرگوارتان جناب پوتین در زمین اوکراین کند شده .
روس ها دست به دامان بمباران مناطق مسکونی شدن.

دقیقا شبیه حمله صدام ملعون به ایران که بعد از شکست زمینی به جنگ شهرها چرخش کرد و مردم بیگناه را کشت .
آلمان هیتلری ابهت داشت .
روسیه ی پوتین هیچی نیست . پوشالی و توخالی .

با ارسال چند محموله سلاح پیشرفته غربی به اوکراین ورق جنگ برگشت .
ناتو نیرو نفرستاد اما زیرکانه کار خودش را کرد .
روسیه گرفتار جنگ فرسایشی و تحریم های فلج کننده شد .
از هیچ جنگی حمایت نمی کنیم

از هر جنگی که نتیجه آن شکست و فروپاشی روسیه و چین باشد بشدت حمایت می کنیم

ساندیس با کیک هم میدیم
ناهار هم میدیم
مرگ بر منافق
ننگ بر غرب پرستان
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
قند خونت بالا نره اینقدر ساندیس میخوری!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
ما هم مثل تو فقط از جنگی حمایت می کنیم که برنده آن امریکای عزیز باشد جنگ بد است مگر اینکه امریکایی ها در آن پیروز شوند و اسرائیلی ها از آن نفع ببرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
چرا اسم ابر قدرت های شرقی رو آوردی ولی غربی ها و آمریکا رو یادت رفت
ساندیس رو خودت بخور تشنه نمیری
روسیه به امریکا حمله نخواهد کرد این کشورهای کوچک مانند بلغارستان و هلند و چک و ترکیه و ... و ایران هستند که باید نگران پوتین متجاوز باشند. این کشورها برای خودشان اقدام می کنند اگر ترکیه تنگه بسفور را می بندد به این دلیل است که مهار پوتین اولویت اول کشورش باید باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Luxembourg |
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
پسر جان روسیه فعلا در اوکراین خرش به گل نشسته است تو از حمله به کشورهای دیگه حرف می زنی در دو روز ۴۰۰۰ نفر از سربازان روسیه کشته شده اند این یعنی ارتش روسیه یک ارتش پوشالی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
اوکراین تنها 64 نفر غیر نظامی کشته شده اند
اگر 4000 نفر روسی کشته شده باشد باید 20 هزار نفر مردم بیگناه اوککراین هم کشته می شدند.
به خبر سازی ها توجه نکنید
ننگ بر پوتین که بیشترین منفعت از تحریم ایران را برده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
ننگ کافی نیست مرگ بر پوتین فرصت طلب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
کاش می نوشتی ننگ بر همه اون کشورهایی که ایران رو تحریم می کنند
فعلا که مردم اوکراین مثل شیر جلوی روس‌ها ایستاده اند! حتی روس تبارهای اوکراین که حدود ۸ میلیون نفر میشن دارن با ارتش پوتین میجنگند! باتلاق افغانستان برای شوروی، اینبار در اوکراین برای روس‌ها ! اقتصاد روسیه به فنا میره!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
شیر، تا چند روز آینده دولت مرکزی را به دست می گیرد
تحریم های فلج کننده بلای جان کرملین میشه.

روسیه گرفتار بحران اقتصادی میشه .
جمهوری اسلامی ایران در صورتی می‌تواند از گزند روس‌ها در امان باشد که سیاست موازنه میان دو بلوک شرق و غرب را رعایت کند. این تصور که یکی از این دو بلوک بدعهد و آن دیگری خوش‌عهد است، تصور نادرستی است.
جنگ افروزی روسیه باید محکوم شود... به این روسیه بخندید، به ایران هم حمله خواهد کرد.... روسیه به دنبال دسترسی به دریاهای آزاد است!
تسلیت به توده ای های ساکن ایران ،
پوتین بر خلاف رویایش در تصرف یک روزه اوکراین نتوانست کمترین شانسی برای این رویای وقیحانه خود پیدا کند و حتی با جنایاتی که بر علیه غیر نظامی ها در اوکراین انجام داد نفرت جهانی علیه خود را بیش از پیش کرد.
روسیه در دو روز بیش از ۳۸۰۰ نفر از سربازانش را از دست داد دهها تانک و جنگنده روسیه در اوکراین شکار رزمندگان این کشور شدند مردم اوکراین جانانه از دموکراسی و آزادی سرزمینشان دفاع می کنند و تا به امروز شکست سختی بر پوتین احمق تحمیل شده است توطئه مزدور پوتین در آمریکا (بایدن) برای خارج کردن رییس جمهوری اوکراین و از هم پاشیدن تمرکز دولت اوکراین نیز با هوشیاری زلنسکی نقش بر آب شد و زلنسکی خودش لباس نظامی پوشیده و همراه مردم اوکراین است کلیه نمایندگان مجلس اوکراین سلاح به دست گرفته اند و از کشورشان دفاع می کنند مردان از خانواده ها خداحافظی کردند و رهسپار جنگ با متجاوز شده اند حماسه ای مردم اوکراین آفریده اند که درسی برای همه دنیا شده است مردم اوکراین نشان دادند آنچه قدرت یک کشور است نه موشک و تانک و بمب اتمی بلکه نظام مردمی و پشتیبانی مردم است هر نظامی که مردم کشورش را داشته باشد قدرتمند است و اگر نداشته باشد با هیچ موشک و بمبی قدرت ندارد این بزرگترین درس از اوکراین است.
پوتین راهی جز عقب نشینی مفتضحانه از اوکریان ندارد و با شکست در اوکراین مجبور است بقیه بخش هایی که از اوکراین جدا کرده بود را نیز از دست بدهد و همینطور باید پاسخ مردم روسیه که هزاران کشته از جوانان این کشور را فدای افکار شیطانی اش کرد بدهد پوتین قماری را آغاز کرد که هیچ شانسی در پیروزی ندارد و این خصوصیت دیکتاتورهاست که همیشه خودشان با اشتباهات احمقانه عمر خود را کوتاهتر می کنند
اوکراین تله غرب برای پوتین است. حال که روسیه هلند و سوئیس را هم تهدید میکند، غرب میگذارد تا نیروی روسیه در جنگ اوکراین مستهلک شود و در نهایت سرنوشت روسیه و پوتین را مانند آلمان نازی و هیتلر رقم میزنند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
متاسفانه روسیه سلاح هسته ای داره .نمی شه اونو با المان نازی مقایسه کرد غرب هم ازهمین می ترسه بالای 50درصد انرژی -نفت
وگاز-اروپا هم از روسیه تامین می شه
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
۰۹:۲۱
سلاح هسته ای زمانی بازدارنده است که طرف مقابل نداشته باشه اگر روسیه تهدید به استفاده از سلاح هسته ای کنه می دونه خودش هم از روی زمین محو می شه پس سلاح هسته ای روسیه هیچ امتیازی براش نیست در جنگ زمینی هم فعلا شکست سختی خورده است و متوقف شده است و قطعا در اوکراین با کلی تلفات عقب نشینی خواهد کرد.
لطفا اصلاح بفرمایید، منطقه دونباس درست می باشد نه بانیاس( که در سوریه است)
در این تحلیل و همه تحلیل ها یک موضوع بسیار کلیدی از قلم افتاده و می افتد!

اگر از قبول کنیم که موضع گیری ترامپ در دوران ریاست جمهوریش صرف نظر از برخی اداهای شاز٬ موضع گیری نو محافظه کاران آمریکا به منزله آتش زیر خاکستر جنگ های انفصال ایالات متحده بوده و هست٬ آنگاه باید تفاوت اساسی برخورد دو دولت ترامپ و بایدن ( در واقع دو طرف جنگهای استقلال آمریکا) با دو مقوله روسیه و ناتو( اروپا) را ملاکی جدی و کلیدی در فهم فعل و انفعالات جاری در اوکراین بدانیم. با این معیار هل دادن روسیه به تقابل با اروپا یک راهبرد اتحادیه اکاوس( کشورهای انگلاساکسونی به سرکردگی بریتانیا) می باشد. و در مقابل دوری از ناتو و چین عملا یک راهبرد نو محافظه کاران ایالات متحده می باشدو در واقع نو محافظه کاران مذکور دست بریتانیا و یاران سنتی او در ایالات متحده ( حزب دمکرات) را خوانده اند و تا حد اشغال کنگره در مقابله با آنها جدی هستند. با این تحلیل جهان ضمن مراقبت از راهبرد ذاتا قدرت طلبانه روسیه٬ بیشتر باید مراقب راهبرد اکاوس باشد که اکنون خودش را پشت "تهاجم روسیه به اوکراین" پنهان کرده است و برای دنیا برنامه های به مراتب استعمار گونه تری در سر دارد.
مطالب جمهوری اسلامی خوب بود و حرف مردم است! مردم عاقل هستند.

اینها را به گوش مسئولین برسانید که با حب و بغض در مورد مسائل بین المللی نظر می دهند و تصمیم می گیرند.
صحنه سیاست صحنه حب و بغض نیست.
شمایی که دنبال توازن در شرق و غرب هستید اول از همه باید بگویی مذاکرات خیانتی و غیر قانونی با همین شرق و غرب که دخالت در امور داخلی ایران هست و هنوز به به می کنید که باید باشد و از اوکراین درس عبرت نمی گیرید را کنار بگذارید و فقط قانون آژانس را اجرا کنید و نه بیشتر تا به بقیه موارد برسیم
امام رضا(ع) فرموده‌اند: «هر کس از کاری راضی باشد مثل کسی است که آن‌را انجام داده، و اگر کسی در مشرق کشته شود و دیگری در مغرب از این قتل راضی باشد، نزد خدا با قاتل شریک خواهد بود».
و امام علی(ع) فرموده‌اند: «کسی که ظلم می‌کند، و کسی که با او همکاری دارد و کسی که بدان رضایت دارد، «هرسه» شریک‌اند»
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر