بازدید 28991
مرور روزنامه‌های یکشنبه دوازدهم اردیبهشت

بدقولی روس ها؛ از نیروگاه بوشهر تا واکسن کرونا/موضع رئیس‌جمهور درباره ظریف و چند نکته/انتخابات در آینه سواد شبکه‌های اجتماعی

سیر نزولی بی سابقه قیمت ارز و سکه، پایان واکسیناسیون همه مردم ایران تا پایان سال، فرضیه‌های سیاسی در مورد دلایل ریزش بورس، وتوی دستور جهرمی درباره کلاب هاوس، احیای «ارج»؛ عیدی به کارگران در روز جهانی کارگر، مجلس مجاز به انجام چه تغییرات بودجه‌ای است؟ هشدار جهانگیری به مخالفان تندروی دولت و گرانی چراغ خاموش لبنیات! از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۸ 02 May 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که بازتاب اظهارات اسحاق جهانگیری در کلاب هاوس و واکنش ها به آن در روزنامه های وطن امروز با تیتر تند «بی مسئولیت» و در جوان « همه‌کارة هیچ‌کارة وارونه نما!» برجسته شده است.
رد صلاحیت ها در انتخابات شورای شهر و عملکرد شهرداری ها در چهار سال گذشته نیز از محورهای مورد توجه سردبیران برای شماره امروز روزنامه ها قرار گرفته است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز ار مرو می کنیم:


موضع رئیس‌جمهور درباره ظریف و چند نکته


علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: مذاکرات وین تحت‌الشعاع آینده سیاسی محمد‌جواد ظریف در داخل کشور قرار نخواهد گرفت. حتی اگر محمدجواد ظریف استعفا بدهد یا توسط فشارهای مجلس نهایتا استیضاح و برکنار شود، نمی‌تواند روی خروجی مذاکرات وین اثری منفی داشته باشد یا حتی روند آن را کُند نماید؛ چرا که این مذاکرات، مذاکراتی بین‌المللی در قبال پرونده‌ای حساس مانند پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و ارتباطی با آینده سیاسی افراد و اعضای تیم مذاکره‌کننده ندارد. اکنون از اعضای 1+4 و همچنین آمریکا مسائل و حواشی مربوط به انتشار فایل صوتی ظریف را یک مناقشه سیاسی داخلی در ایران تلقی می‌کنند و آن را به مذاکرات وین ارتباط نمی‌دهند. همه اینها نشان می‌دهد عملا فضای مذاکرات وین و جدیت اعضای 1+4 و آمریکا برای رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای ارتباطی به مسائل سیاسی در ایران ندارد. در کنار اینها نباید فراموش کنیم که برجام و پرونده فعالیت‌های هسته‌ای در ایران یک مساله فراقوه‌ای است و تصمیم‌گیری در خصوص آن مربوط به دولت، مجلس و هیچ ارگان و نهاد دیگری نیست، بلکه یک مساله ملی است که حاکمیت باید درخصوص آن تصمیم بگیرد و با توجه به حمایت رهبری از تیم مذاکره‌کننده قطعا آینده سیاسی محمد‌جواد ظریف، چه در صورت استعفا و چه در صورت استیضاح و برکناری نمی‌تواند آینده برجام را مخدوش کند.

آرمان ملی

با توجه به حساسیت کنونی در فضای دیپلماتیک و سیاست خارجی ایران به دلیل مذاکرات همزمان وین و نشست بغداد و نیز با توجه به اینکه دولت حسن روحانی در ماه‌های پایانی حیات سیاسی خود قرار دارد به نظر نمی‌رسد حاکمیت بخواهد با فشار نمایندگان مجلس طرح استیضاح و برکناری یا استعفای محمد‌جواد ظریف ذیل فشار را کلید بزند. این مهم از فحوای کلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت که چهارشنبه هفته پیش پیرامون حواشی و جنجال‌های مربوط به انتشار فایل صوتی سه ساعته محمد‌جواد ظریف بیان شد، کاملا هویدا بود. روحانی سعی کرده است با مواضع خاص خود شدت فشارها، واکنش‌ها، هجمه‌ها و جنجال‌ها علیه دستگاه سیاست خارجی و شخص محمد‌جواد ظریف را کم کند. به بیان دقیق‌تر روحانی با این کلمات و جملات و گام نهادن در یک مرز میانی، مدیریت شرایط را در دست گرفته است. به بیان دقیق‌تر اگر روحانی مواضع ظریف را در فایل صوتی تایید می‌کرد و در جلسه هیات دولت همان گفته‌های وزیر امور خارجه در فایل مذکور را تکرار می‌کرد که وضعیت به مراتب بدتر می‌شد؛ به‌گونه‌ای که دیگر هیچ‌کس نمی‌توانست چالش را مدیریت کنند و عملا یک بحران سیاسی برای کشور به وجود می‌آمد که همه‌چیز تحت‌الشعاع آن قرار می‌گرفت. پس روحانی با دور‌اندیشی سعی در مدیریت شرایط را داشته است، ضمن اینکه اگر حسن روحانی پشت وزیر امور خارجه خود را خالی می‌کرد هیچ‌گاه به وزیر اطلاعات دستور نمی‌داد که پرونده انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه را با جدیت و به‌دقت پیگیری کند و نتیجه آن را به سمع و نظر افکار عمومی برساند. از طرف دیگر باید به این نکته مهم اشاره کرد که یکی از مهمترین ابعاد مهم دولت روحانی به سیاست خارجی آن باز‌می‌گردد. کما‌اینکه از او به عنوان شیخ دیپلمات یاد می‌شود؛ چرا‌که او علاقه وافری به مسائل سیاست خارجی دارد و سال‌ها هم در این زمینه با محوریت پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران فعالیت کرده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد در این برهه حساس کنونی در حوزه سیاست خارجی، روحانی بخواهد پشت محمدجواد ظریف را خالی کند. چون در این صورت ماه‌های پایانی حیات دولت دوازدهم با یک چالش ر جدی در حوزه سیاست خارجی مواجه خواهد شد؛ آن هم در شرایطی که دولت روحانی نگاه جدی به نشست وین و همچنین نشست بغداد دارد. باید این نکته مهم را هم یادآور شد که مقام معظم رهبری اکنون اشراف کاملی به حساسیت شرایط داخلی و تاثیر مذاکرات وین بر کاهش مشکلات کشور، حداقل در فضای روانی، آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دارند. اتفاقا از همین رو است که رهبری اصرار دارند مذاکرات وین فرسایشی نشود و در کمترین فاصله زمانی ممکن این مذاکرات به لغو تحریم‌ها و احیای برجام منجر شود تا بخشی از مشکلات کشور و انتقاد از مدیریت کمرنگ شود.

 

بدقولی روس ها؛ از نیروگاه بوشهر تا واکسن کرونا

سید علیرضاکریمی طی یادداشتی در شماره آفتاب یزد نوشت: سخنان دیروز مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو حاوی دو نکته مهم بود. او ابتدا عنوان کرد که روسیه در ارسال واکسن کرونا بدقولی کرده و براساس آنچه در اواخر سال گذشته میان دو کشور توافق شده عمل نکرده و نکته بعدی هم این بود که تحویل ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی کرونا به ایران تا پاییز «مبهم» است.
نگارنده این سطور پس از طرح این سخنان از سوی این مقام دولتی بلافاصله و ناخودآگاه تصویر نیروگاه اتمی بوشهر مقابل چشمانش آمد. در واقع واژه «بدقولی» در مورد روس‌ها واژه غریبی نیست و بارها و بارها در رسانه‌های مختلف در همین راستا در مورد این کشور تیتر زده است.


تا چند سال قبل مدام رسانه‌ها در مورد دیرکرد و بدقولی روس‌ها در موضوع تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر قلم فرسایی کرده و تیتر می‌زدند حال به نظر می‌رسد از این به بعد باید در مورد واکسن چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند. از آنجا که وضعیت واردات واکسن به دلایلی به شدت به تصمیمات مقامات روسی وابسته شده است بنابراین، این موضوع در نهایت آنچنان تفاوتی از منظر «بدقولی» با ماجرای نیروگاه بوشهر نداشته باشد.
براساس قرارداد اولیه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر که بین ایران و روسیه امضا شده است، قرار بود این نیروگاه ماه جولای سال ۱۹۹۹ میلادی به کار افتد. یعنی سال ۱۳۷۸. اما در نهایت این نیروگاه نه به طور کامل و نه طبق آنچه مقرر شده بود در شهریورماه سال ۱۳۹۰ در دولت محمود احمدی‌نژاد به صورت رسمی افتتاح شد.

روسیه دلایل مختلف فنی و مالی را عامل تعویق در تکمیل این طرح عنوان می‌کرد. اما ناگفته پیدا بود دلایل سیاسی و امنیتی عامل تاخیر است. مسکو در طراحی سیاست خارجی خود در مورد تهران نگاه خاصی دارد و آنگونه نیست که بتوان یک حکم قطعی در مورد رویکرد این کشور در قبال ایران داد. کرملین درموضوعی مثل سوریه و بشار اسد ممکن است همراهی کند اما در موضوعی دیگر مثل پرونده اتمی در کنار قطعنامه‌های سازمان ملل بایستد و دم نزند. بر اساس همین دیدگاه است که روسیه در مورد نیروگاه بوشهر هم وقت و هم پول ایران را هدر داد و در نهایت با بدقولی پروژه را به پایان رساند. علی اکبر صالحی در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ هزینه نیروگاه بوشهر را پنج میلیارد دلار اعلام کرد. موسسه کارنگی نیز با اشاره به تغییر نرخ ارز در طول سال‌های طولانی به تعویق افتادن تحویل این پروژه، هزینه آن را ۱۱ میلیارد دلار برآورد نمود.

بدقولی روس ها؛ از نیروگاه بوشهر تا واکسن کرونا/موضع رئیس‌جمهور درباره ظریف و چند نکته/انتخابات در آینه سواد شبکه‌های اجتماعی
البته این نکته قابل ذکر است علیرغم تمام این نکات که ذکر شد تهران برای ساخت نیروگاه‌های جدید باز هم سراغ روسیه رفت! «روس‌اتم» شرکت دولتی روسیه که در زمینه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند در حال اجرای مرحله دوم ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر (واحدهای دوم و سوم) با ظرفیت کلی ۲۱۰۰ مگاوات است. کلنگ ساخت دو واحد جدید نیروگاه بوشهر (دو و سه) ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ به زمین زده شد و عملیات گودبرداری واحد دو نیروگاه اتمی بوشهر نهم آبان ۱۳۹۶ در بوشهر انجام شد.
مسئولان مرتبط احتمالا از بیم پیگیری رسانه‌ها بازه زمانی خاصی در مورد این واحدها ارائه نداده‌اند و فی المثل مشخص نیست با توجه به تحریم‌های سخت ترامپ طی سال‌های گذشته آیا روسیه پروژه را به پیش برده یا متوقف کرده است.


به هر حال عرض اصلی اینجاست به نظر می‌رسد سرنوشت نیروگاه اتمی بوشهر برای واکسن روسی در حال تکرار است. ما در ماجرای نیروگاه امکان همکاری با غرب را نداشتیم و روسیه از این موضوع سوء استفاده کرد. در مورد واکسن کرونا نیز شواهد و قرائن می‌گوید امکان تعامل و همکاری با سایر کشورها حتی چین نیز به سبب تحریم وعدم امکان گردش مالی در بانک‌ها وجود ندارد. بنابراین مثل ماجرای نیروگاه بوشهر، ناچاریم با روسیه کنار بیاییم تا زمانیکه واکسن‌های داخلی آماده شوند.
نکته پایانی آنکه، با توجه به انتقال قطره چکانی واکسن از روسیه به ایران امکان ایمن شدن آن عده قلیلی هم که واکسینه شدند نزدیک به صفر می‌شود. ما نیازمند واکسیناسیون سریع هستیم نه حلزونی! نیروگاه اگر با تاخیر ۱۲ساله در مدار قرار گرفت تلفات جانی نداشت ولی ماجرای واکسن چنین نیست.


انتخابات در آینه سواد شبکه‌های اجتماعی

رضا دهکی در بخشی از سرمقاله امروز ابتکار نوشت: انتخابات خرداد ۱۴۰۰ دومین انتخابات پس از اسفند ۹۸ است که در دوران کرونا برگزار می‌شود. در انتخابات پیشین، حتی اعلام وجود یا عدم وجود کرونا در ایران تحت تاثیر تحلیل‌های سیاسی قرار گرفته بود که بنا بر آنها به نظر برخی قرار بود بر بالا و پایین شدن میزان مشارکت تاثیر بگذارد. پایین‌ترین مشارکت در انتخابات پس از انقلاب اسلامی اما نه صرفا به دلیل شیوع کرونا که به دلیل قهر همان طیف رای‌های خاکستری اتفاق افتاد. هر چند انتخابات ریاست جمهوری همواره در اذهان عمومی از انتخابات مجلس شورای اسلامی مهم‌تر بوده و مشارکت در آن عدد بالاتری ثبت می‌کند، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که اقبال عمومی به مشارکت در انتخابات تغییر چندانی نسبت به انتخابات ۹۸ نداشته است و البته در این میان فقدان امکان وجود فضای انتخاباتی خیابانی در زمانه شیوع کرونا و کاهش همایش‌های انتخاباتی، بر این موضوع دامن می‌زند. در چنین شرایطی است که دامنه فضای انتخاباتی به شبکه‌های اجتماعی می‌کشد. با این حال پیش‌بینی می‌شود که این شرایط نه تنها چندان اثرگذار نخواهد بود که آسیب‌هایی را حتی برای پس از انتخابات به دنبال خواهد داشت.

روزنامه ابتکار
در جمع کاندیداهای بالفعل و بالقوه ریاست جمهوری – شاید به جز یکی دو نفر با سابقه مرتبط – آگاهی کافی و دقیقی درباره ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد و البته همگی اغلب کار را به دست مشاوران خود می‌سپارند. هر چند سنجش اثرگذاری فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در حیطه‌ای مثل انتخابات نیازمند ارزیابی کیفی است، اما بسیاری از فعالان این فضا، عملکرد خود را با داده‌های عددی می‌سنجند. تعداد دنبال‌کننده، لایک، نظر، مشاهده محتوا، بازنشر و ... از جمله اعداد مطرح در این زمینه هستند و اخیرا تعداد حاضران در روم‌های کلاب‌هاوس هم اضافه شده است. از سوی مشاوران شبکه‌های اجتماعی، اغلب این عددهاست که «فروخته می‌شود»؛ چنان که اخیرا از فروش روم ۱۰۰ میلیون تومانی برای صحبت‌های کاندیداهای بالقوه و بالفعل انتخابات خبر می‌رسد. همین روند درباره تبلیغات در سایر فضاهای شبکه‌های اجتماعی هم وجود دارد و البته گاه چالش‌زا هم می‌شود؛ مثلا وقتی که در دوره گذشته تبلیغات محمدباقر قالیباف و در هفته‌های گذشته ویدئوهای محمود احمدی‌نژاد، در کانال‌های پربیننده جوک، تصاویر و ویدئوهایی دیده شده‌اند که با متر و معیارهای همین افراد «مستهجن» ارزیابی می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی همچنین با قابلیت ترفندهای فنی گوناگون، از ساخت کاربران فیک گرفته تا هجمه‌های گوناگون دروغین، الزاما آینه تمام‌نمای عناصر مربوط با انتخابات و هیچ رویداد سیاسی نیستند. آسیب انتخابات برای این فضا نیز همین باقی ماندن آثاری از جنس حساب‌های فیک و تخریب‌های دروغین و بی اخلاقی خواهد بود.


همین موضوع یک نکته مهم را پیش روی کاندیداها، ارزیابان فضای انتخاباتی و البته مردم می‌گذارد: جو انتخاباتی را از شبکه‌های اجتماعی برداشت و تحلیل نکنید. شبکه‌های اجتماعی حداقل در این یک زمینه هنوز به بلوغ نرسیده‌اند و جای کار بسیاری دارند. و البته این نکته را هم پیش روی ما می‌گذارند که اگر سابقا باید به سواد رسانه‌ای مجهز می‌شدیم تا از بازی‌های این چنین در امان می‌بودیم، حال باید «سواد شبکه‌های اجتماعی» و «سواد اینترنت» هم داشته باشیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۶
چه بد قولی تو ی این تحریم که فرانوسی ها سریع ولتون کردن رفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
وقتی سفیر ایران در روسیه خانواده اش در انگلستان هستند انتظار دارید این سفیر جایگاه واقعی خود را در روسیه بدست بیاورد؟
اگر شما به جای روسیه بودید به رایزنی های این سفیر وقعی می نهادید؟!
مشکل از دولت غزبگرا است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
چه ربطی داشت؟ چون فرانسوی ها عمل نکردند پس بی خیال روسها؟
عجب.....
چی شد اجازه پیدا کردین که از روسها انتقاد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
همین تعداد واکسنی رو که روسیه داده کواکس تعهد داده و نداده است
در مورد روسیه: آزموده را آزمودن خطاست، تاریخ که می‌خوانید متوجه میشوید روسیه چه چهره ی پلیدی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
میشه بگید در 100 سال گذشته چند بار روسیه ایران را تحریم کرده؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
چه جالب
میشه بپرسم چرا در مورد آمریکا همین نظر دارید؟
برجام هرچی تعهد بود انجام دادیم اما دوران خود اوباما تعهداتشان انجام ندادن
تا می باید به آمریکا چک سفید امضا بدیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
من مشکلی با اینکه روسیه قابل اعتماد نیست ندارم ولی اکثر افرادی که دائم از غیر قابل اعتماد بودن روسیه تعریف می‌کنند اونایی هستند که علیرغم پیمان شکنی پی در پی آمریکا همچنان انتظار دارند به آمریکا باج بدیم تا شاید اینبار لبخندی بزنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
شما که برای غیر قابل اعتماد بودن روسیه از تاریخ حرف میزنید همونایی نیستید که وقتی نوبت آمریکا و عهدشکنیهای بی پایان آمریکا میشه از نداشتن دوست و دشمن دائمی حرف میزنید؟ چرا همین ملاک رو برای روسیه بکار نمی‌برید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
دوره تزارها بیش از صد ساله تموم شده. روسیه متحد ایران نیست و روابط روسیه با ایران فراز و نشیب زیاد داره ولی مثل آمریکا هم نبوده که فقط با ایران دشمنی صرف داشته و داره. ایران و روسیه در مقاطعی اشتراک منافع داشتند. مثلا روسها به ویژه بعد از تحریم آمریکا مایل به واردات بعضی از محصولات کشاورزی از ایران بودند. وقتی ظریف برگشته به لاوروف گفته «نان آو یور فا...نگ بیزینس» و چینی‌ها رو علیرغم اینکه تنها خریدار نفت ایران بودند بعد از کلاه گشاد برجام با بی محلی انداختند بیرون انتظار نداشته باشید روی این دولت حساب باز کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
اعتماد کامل به روسیه اشتباهه ولی کوچکترین اعتمادی به آمریکا حماقت محضه
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
به ۱۰:۴۶
بی سواد چرا از علت تحریم ها حرف نمی زنی؟ آیا غیر از تامین منافع روسیه علت دیگری داشته است؟ در ضمن کمی مطالعه کن تا بفهمی در ۱۰۰ سال گذشته تا امروز همین روسیه پلید چه آسیب هایی به کشور ما زده است مخصوصا در چهاردهه اخیر!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
ناشناس 10:46 می شه بگید امریکا چند بار تکه هایی از خاک ایران را جدا کرده؟
همچین نوشته سیر نزولی بی سابقه آدم فکر می کنه 50% قیمت ها اومده پایین! هروقت دلار شد 12 تومن بگو سیر نزولی بی سابقه!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
دلار بشه سه هزار تومن وقتی خونه، ماشین ، خوراکی، وسایل خانه همگی با دلار سی هزار تومانی محاسبه‌می شوند چه توفیری به حال ما داره؟!؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
نزدیک انتخاباته. بعد از انتخابات میره بالای سی هزار تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
دلار هزارتومان هم بشه و همه چیز رایگان بشه هیچ فایده ای نداره چون بزرگترین ثروت ما یعنی جوانی مان به باد رفت...
در مورد بد قولی چین، مبادا چیزی بنویسید، در مورد رای مثبت به قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران، کشتار مسلمانان و ... مبادا چین رو ناراحت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
باز البانی نشین ها و عمله غرب دارند از روسیه و چین بد میگن
میشه چند نمونه از تحریم ، ممانعت از دارو رسیدن روسیه و چین در 40 سال گذشته بنویسید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
برجام رو آمریکا و اروپا به هم زدند نه چین. در ضمن چین تنها کشوریه که الان از ایران نفت میخره. دست شما غربزده‌ها باشه کاری می‌کنید چین هم دور ایران خط بکشه در حالیکه اروپا و آمریکا هر چه قدر باج بدید هیچ وقت تحریمها رو لغو نمی‌کنند. شما چرا جایی که چین و روسیه با قطعنامه‌های پیشنهادی موافقت نکردند رو نمیبینی؟ کشتار مسلمانان چین هم حرف مفته. قبل اینکه هر مضخرفی رو تکرار کنی مستندهای فعالیتها تروریستی این به قول تو مسلمونها تو چین رو تماشا کن. همچین حرف میزنه انگار چندتا بمب گذار و چاقوکش و با ماشین از رو سر مردم رد شد کل مسلمونای چینند. در ضمن بعضی از اویغورها تجزیه طلبند و با پرچم جداگانه علیه تمامیت ارضی چین فعالیت می‌کنند. توی اروپای مثلا مهد آزادی کسی از این کارا بکنه چنان بلایی سرش میارند که از زنده بودن سیر بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
آره واقعا. نیست آمریکا و اروپا بعد از اینکه هسته‌ای رو گل گرفتیم خوش قولی کردند و الان تحریمی وجود نداره و دلار شده پونصد تومن. اصلا همه مشکلات زیر سر چینه. طی جنگ هشت سال جنگ تحمیلی هم فقط آمریکا بود که به ایران سامانه دفاعی ضد هواپیما داد نه چین. چین بود که به صدام انواع سلاحها از جمله سلاحهای کشتار جمعی (شیمیایی)‌ داد نه آمریکا و اروپا. اصلا شرق شر مطلق و غرب خیر مطلق. حالا اینجوری احساس رضایت می‌کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
غربزده‌هایی که کشتار و آواره کردن میلیونها مسلمون به دست آمریکا رو نمیبینند حالا یه دفعه برخورد چین با تروریستهای تکفیری و تجزیه طلبهای ضد تمامیت ارضی چین رو به عنوان قتل عام مسلمان جا میزنند. شما اصلا اسلام رو قبول داری که حالا اینجا یه دفعه شدی مدافع حقوق مسلمین؟
به روس دل نبندید کمونیست بفکر مردم خودشم نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
واقعا بیسوادی. حکومت کمونیستی چند دهه پیش ریشه کن شد و شوروی سابق از هم پاشید. اتفاقا حکومت فعلی روسیه روابط خیلی خوبی با کلیسای ارتدوکس داره. در ضمن پوتین به فکر مردم خودش بوده و از منجلاب بعد از فروپاشی شوروی سابق و افتضاح یلتسین در خصوصی سازی و چوب حراج زدن به ثروت ملی روسیه نجات داد.
روسیه کی به قولش عمل کرده که این بار دومش باشه. تنها نگرانی عالیجناب پوتین دوستی ما با غرب است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
آمریکا و اروپا چطور؟ بعد از تخته کردن هسته‌ای اونا تحریمها رو لغو کردند؟ اینقدر که غربیها به ایران تو این صد سال ضربه زدند روسیه به ایران ضربه نزده ولی بعضیها فریز شدند تو دوره تزارها و شعار خودشون در مورد وجود نداشتن دوست و دشمن دائمی رو فراموش کردند
مرگ ر روسیه - چین و انگلیس
روس ها خائن ترین کشور نسبت به ایران بوده اند و در تاریخ روابط ایران و کشورهای خارجی هیچ کشوری به اندازه روسیه در امور ایران خباثت نداشته است روسیه بدترین دشمن ملک و ملت ایران است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
روسیه تزاری خیلی وقته مرده. فعلا اونایی که تو این صد سال اخیر بیشترین خباثتها رو در حق ایران کردند آمریکا و اروپاییها بودند
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
به ۱۴:۰۴
بچه جان برو زیر بنای سفارت روسیه در تهران را نگاهی بنداز که چند برابر سفارت آمریکا در تهرانه بعد گل افشانی کن در ضمن روسیه در جنگ جهانی اول می خواست نصف ایران را تجزه کنه همین آمریکا اجازه نداد
والله جناب ظریف هم همین را میگفت. بدقولی روسها ریشه در تاریخ دارد.معلومه یا تاریخ نمیخوانیم یا با تاریخ عداوت داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
ظریف کاربلدترین وزیر امورخارجه از ابتدای انقلاب تا حالا بوده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
نه نمیخواهیم با غرب باشیم، روسها از کی دارن ایران رو به تاراج میبرن ولی خب نمیخواهیم با غرب باشیم.
شما بگو غیر همین روسیه بقول کسی حاضر است در پروژه های هسته ای کمک کند.یا چین در قراردادهایش بقول نبوده.یا هند در تحویل واکسن کرونا خوش قول بوده.کشورهای غربی جای خود دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
قرار نیست به خاطر ارژی هسته ای . هست و نیست کشور را بدهیم به پوتین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
کدوم هسته‌ای؟ اونو که گل گرفتید چیزی هم که باقی مونده بود با بی عرضگی تموم اجازه دادید خرابکاری کنند و از بین ببرند. با این فرمون که غربزده‌ها پیش میرند چند وقت دیگه میگند قرار نیست همه چی رو فدای موشک کنیم، بعد میرسه به پهپاد بعد کلا باید صنایع دفاع تعطیل بشه و بعد میرسه به اینکه نباید همه چی رو فدای ناموس کنیم. یه افرادی هم بودند که میگفتند این نفت ماده بد بو و بی خاصیته که باید ردش کنیم بره. تو دوره همونا بود که بدترین قحطیها و بیماریهای تاریخ ایران رقم خورد. حال اومدند که هسته‌ای رو بی خاصیت و مضر میدونند. همه کاری می‌کنند ایران پیشرفت نکنه بعد دائم پیشرفته بودن غرب رو تو سر ایران میکوبند
کاری به نیروگاه بوشهر ندارم ، اما همین مقدار قطره چکانی واکسن کرونا را که روسیه به ما می دهد تا بحال توانسته اید جذب کنید؟؟
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
ذوالعین جان وقتی نمی خواهیم چطوری جذب کنیم؟
شخصا در فایل صوتی ظریف، چیزی جز تعریف مثبت از تجربه و مساعدت و عملکرد مثبت سردار سلیمانی ندیدم
و اگر انتقاد و درد دلی بود ، به کل سیستم اداری بود که در استفاده به جا و منطقی و درست از دو بال دیپلماسی و میدان اشتباهاتی داشته
متاسفانه کسانی که با هدف شکست برجام و رفع تنش با آمریکا در این دولت ، و سنگ اندازی از نامزدی ظریف، این فایل را منتشر کردند
علنا با ناجوانمردی در حال سمپاشی ناعادلانه بر علیه ظریف و برجام هستند
چنان زورم میاد وقتی با این همه بد قولی و خیانت باز میرند قرار داد میبندن و بعدم بهش افتخار میکنن!.
سگ آمریکا شرف داره به روس و چین
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
هزار بار شرف داره
این ها فقط برای تخریب ظریف و بهانه رد صلاحیت ایشان برای انتخابات بود
جناح قدرت و پول میدانست اگر ظریف کاندید شود مردم بهش رای میدهند به همین دلیل موجبات تخریب ایشان را فراهم کردند
روسيه در طول تاريخ بيشترين ضربه را به ايران زده، ولي متاسفانه هنوز مسئولين ما چشم به روسيه دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
اتفاقا مسئولین خوب میدونن که شرق خوبه یا غرب....با توجه به حضور پر رنگ آقازاده هاشان در بلوک غرب مخصوصا آمریکا، میشه فهمید کجا را دوست دارن...
تمام كشورها اول بفكر منافع خودشون هستند ولي باز هم كشورهاي غربي و آمريكا نسبت به روسيه و چين يكم بهتر هستند. بدون تعصب به تاريخ و كشورهايي كه اين كشورها با اونها رابطه داشتن نگاه كنيم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
واقعا بهتر هستند ؟
 بدون هيچ تقصيري از طرف آمریکا و اروپا همواره مورد تحريم قرار گرفتيم و اين امر دموکرات يا جمهوريخواه نميشناسد
حقوق بشر عربستان بهتر از ما هست که تحریم نیستند ؟
نکنه روسیه مارو تحریم کرده ما خبر نداریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
بدون تعصب تحریمها همه از طرف آمریکا و اروپاست. بدون تعصب کشورهای اطراف ما رو آمریکا اشغال و لانه تروریستها کرده. بدون تعصب آمریکا آموال ایران رو بلوکه و مصاده می‌کنه. بدون تعصب آمریکا و اروپا تا حالا حتی برای حفظ وجهه به یکی از تعهداتشون عمل نکردند نه بعد از پیمان سعد آباد نه بعد از برجام. بدون تعصب اروپا و آمریکا طرح تجزیه ایران رو طراحی کردند نه روسیه و چین.
روس ها تنها قراردادی را که بدقولی نکردند. عهد نامه های ترکمانچای و گلستان بوده که ضرب المثل شده. و هر وقت قرارداد. یک طرفه ای بسته می شود. می گویند مگه قرارداد ترگمانچای امضا. می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
شعار دوست و دشمن دائمی در روابطه بین الملل وجود نداره اینجا چی شد پس؟ برای آمریکا که هزاران جنایت در حق ملت کرده باید بعد از هر پیمان شکنی فرصت دوباره داد ولی به روسیه که میرسه اوضاع فرق می‌کنه. اونم باید از روسیه تزاری مثال بزنید؟
اعتمادی به روسیه نیست ولی یکی از اقداماتی که دولت بعدی باید بکند این است که پس از نامردی چند باره فرانسویها در تحریم صنعت خودروسازی، هر مدیری که به دنبال ورود مجدد فرانسویها به صنعت خودروسازی باشد را سریعا از تمام مسئولیت ها و تصمیمات مرتبط با خودروسازی و قطعات خودرو محو و عزل کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
نظرت چیه ماشین قراره های چینی رو بیاریم
مرگ بر روسیه
روسها هیچوقت قابل اعتماد نبودند...آنها حتی از زباله هم بی مصرفتر هستند.زباله را میتوان بازیافت کرد اما آنها این هم نیستند.آنها مانند چینیها نه خدا را میشناسند و نه انسانیت را.باید متاسف بود برای همه ی آنهایی که به روسها دل خوش میکنند.
فرماش شما آقاي سلطاني كاملا" متين :

نخبگان اقتصاد+ سياست + علمي+ فني+پزشكي را فراري داديم
سرمايه هاي ارزي را در جاهاي ناصواب و نابجا خرج كرديم
از خريد تكنولوژي عقب مانديم
نهايتا" دست به دامن روسيه و چين شديم كه در بي احدي در دنيا شهره افاق هستند.
بدقولی روسها و باز هم اعتماد ... به روس
خیانت روسیه چیز جدید و خاصی نیست
تنها نکته ای که راجع به روسها میتوان گفت که خودشان علیه کشور ما شرارت نکردند یا کمتر شرارت کردند به قول معروف مارا به خیر تو امید نیست شر مرسان در صورتی که بقیه کشورهای غربی و آمریکا هم خیر نکردند و هم شر رساندند
هزینه های هزار میلیارد دلاری در حوزه اتمی اگر در دیگر حوزه ها مثل کشاورزی یا صنعت انجام میشد الان نه تحریمی در کار بود و کلی هم کشور ضرر نمیکرد و میتوانستیم قطب کشاورزی و یا صنعت بشیم ای داد از بی برنامه گی و مشاورین بی تعهد
به نظرم فایل صوتی ظریف را کسی یا کسانی پخش کردند که از ارزانی دلار و طلا و سکه و خودرو و مسکن نگران بودند. بروید آنجاها دنبال پخش کننده فایل باشید. ریشه تمام مشکلات سیاسی و اقتصادی این کشور فساد است
من اگر جای مسئولین بودم با هر کشوری که بدقولی کند، قطع رابطه می کنم، یک مسلمان و یک نظام اسلامی باید برای خودش احترام قائل باشد و در روابط با دیگران قاطعیت همراه با احترام داشته باشد.
پشتيبانى روسيه از ايران در قبال ضديت با غرب
اتفاقا مسئولین خوب میدونن که شرق خوبه یا غرب....با توجه به حضور پر رنگ آقازاده هاشان در بلوک غرب مخصوصا آمریکا، میشه فهمید کجا را دوست دارن...
در مورد بدقولی روسیه مطلب فراوان است ولی در سالهای نچندان دور داستان s300 را هم اضافه کنید .
لعنت بر روسيه و چين .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر