بازدید 20492
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۲۸ مهرماه

در به‌وجودآمدن شرایط موجود چقدر مقصریم؟ / بازار نفت را به روسیه هدیه نکنیم/ مخالفت انتخاباتی با برجام

سؤال و جواب در پاستور، جاده ابریشم نسخه ۲۰۲۲، اعتماد نمایندگان به مرتضوی، سه شنبه سیاه و رئیس‌جمهور روسیاه! تحریم انگلیسی‌ها مصادره اموال فتنه‌گران، تاکید رئیسی بر ظرفیت ایران برای پایان جنگ در اروپا، سرگردانی؛ فیلترشکن نه مجاز است و نه جرم! دولت پایبند به اجرای قانون کالابرگ الکترونیکی، نخبه باید در کنار مردم خود بماند و تلاش شرکت‌های اسرائیلی برای نفوذ در کشاورزی ایران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۶۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۸ 20 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۲۸ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی، سایه قطع شدن اینترنت بر اقتصاد ایران، حذف ایران از جام جهانی تهدید توخالی یا احتمال ممکن؟ و آنفلوآنزا و کرونا در کمین مردم در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


مخالفت انتخاباتی با برجام

هادی محمدی طی یادداشتی در شماره امروز جوان با تیتر مخالفت انتخاباتی با برجام نوشت: توصیف باغ و بهشت و جنگل جوزف بورل از اروپا و جهان و اینکه جنگل به دنبال آسیب رساندن به باغ اروپایی است را حتی اهالی اروپا و خصوصاً جهان در تفسیر معکوس آن در زندگی عادی خود قبول دارند و با آن مواجه هستند، چراکه این اروپا و غرب است که درحال دست‌اندازی و طمع و غارتگری در جهان است و این خوی وحشی‌گری را از دوره غارنشینی خود که بقیه جهان در دوران شکوفایی و تمدن و پیشرفت و ثروت بودند، به ارث برده‌اند و به نماد‌های بهشتی که از غارت و تجاوز به دیگران بوده، افتخار می‌کنند. این اهالی به یکدیگر هم رحم نمی‌کنند و در هر تنگنایی خوی غارت و وحشی‌گری را به نمایش می‌گذارند. در اوکراین جنگ راه می‌اندازند تا پیوند روسیه و اروپا به محملی برای غارت بیشتر اروپا توسط امریکا تبدیل شود و صادرات گاز امریکا به اروپا را چهاربرابر قیمت گاز روس بفروشند. با بحران انرژی و غذا، مردم ساکن بهشت را به عصر غارنشینی و سوزاندن هیزم و فضولات حیوانی بازگردانده و زندگی عادی مردم را در مشقت و سختی قرار داده‌اند تا شرکت‌های بزرگ سرمایه‌داری غرب، از همین بحران، به ده‌ها میلیارد سود دست یابند.


نماد برتر جنگل و وحشی‌گری را باید در امریکا جست‌و‌جو کرد که هم در درون خود و هم با دیگران در جهان، با رفتار بهشتی و متمدنانه فرسنگ‌ها فاصله دارند. امروز ایران فقط در سیبل سیاست‌های تجاوزکارانه و بهانه‌های واهی قرار ندارد تا برخی از آن تفسیر‌های ایدئولوژیک نمایند. بلکه بیشتر کشور‌های جهان و حتی عربستان که گاو شیرده آنهاست وقتی برخلاف منافع غارتگری اهالی بهشت در امریکا از اوپک‌پلاس عمل کند، مورد غضب قرار می‌گیرند و این سیاست‌های غیرانسانی و غیرقانونی آن‌ها در قبال نظام‌های دیکتاتوری مورد حمایت خودشان نیست و صرفاً پشت همه ادعا‌های واهی، به منافع و غارتگری و روش‌های وحشی غارنشینی آن‌ها مرتبط است.


طی حاکمیت دموکرات‌ها در کاخ سفید و در ادامه زوج حکمرانی خود در امریکا، یعنی جمهوریخواهان و ترامپ، از برجام و محتوای آن فقط رویکرد تضعیف، امتیازگیری، سیطره و اعمال هژمونی در اولویت آن‌ها بوده و در ماه‌ها مذاکره با ایران هم، فقط به دنبال فرصت‌هایی برای تثبیت شرایط یکسویه امتیازات خود بودند، ولی به‌دلیل نزدیک شدن به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که قرار بود از یک حاصل شانتاژگونه در آخرین تلاش‌ها، به کارتی انتخاباتی در امریکا دست یابند و مأیوس شدند، ادامه مذاکرات برجامی متوقف شد تا از طریق آشوب‌سازی داعشی، کفه ترازوی موازنه مذاکراتی تغییر کند، که نشد.


اکنون رابرت مالی با شاخص‌های انتخاباتی که به نفع جمهوریخواهان است روبه‌رو شده و برای دموکرات‌ها صرف ندارد که خود را طرفدار مذاکرات برجامی نشان دهند و برای به زیرکشیدن رقیب، پرونده‌سازی‌های هدفمند علیه ترامپ را درست در هفته‌های پایانی و نزدیک به انتخابات فعال کرده‌اند. حال آنکه این پرونده‌ها و اتهامات واقعی ترامپ می‌توانست خیلی سریع‌تر دنبال شده و از روش‌های درندگی و وحشی در مقابل رقیب و برای کارکرد‌های انتخاباتی استفاده نکنند و آبروی اهالی بهشت خیالی را به این سادگی به حراج نگذارند که هدف‌های ماکیاولیستی آنها، وسیله را توجیه کند.


رابرت مالی می‌داند با خسارت در انتخابات، زوج حکمرانی اجباری آن‌ها در امریکا، همان خط و رویکرد ترامپی و اسرائیلی را دنبال خواهد کرد، ولی بازهم با شرایط نامطلوب روبه‌رو خواهند بود، چرا که کارت‌های بازی ایران در مذاکرات برجامی یا خنثی کردن آثار برجامی و فشار‌های تحریمی از سوی اهالی بهشت خیالی و مداخله‌گر در جهان، بسیار متنوع و مؤثر هستند. یعنی هم رابرت مالی و بایدن و هم ترامپ و هر جمهوریخواه دیگر، چاره‌ای جز مذاکره با ایران ندارند، چرا که خسارت عدم پذیرش، فقط با از دست رفتن اهرم‌های برجامی نخواهد بود و در سطوح بسیار راهبردی‌تر، میدان را واگذار خواهند کرد.

 


در به‌وجودآمدن شرایط موجود چقدر مقصریم؟


نعمت احمدی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر در به‌وجودآمدن شرایط موجود چقدر مقصریم؟ نوشت: اعتراضات خیابانی مدتی است روال عادی زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است. کسب و کاری که به اینترنت وصل است، تقریبا تعطیل شده است. ظاهرا نبود اینترنت بیش از هشتادهزار میلیارد تومان به گفته دست‌اندرکاران ضرر به مردم وارد آورده است. همه مردم که از اینترنت استفاده مورد نظر خلاف را نمی‌کنند که اینترنت کشور قطع است.

وزیر ارتباطات می‌گوید وی‌پی‌ان نخرید، اما نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که اگر وی‌پی‌ان نداشته باشیم، با توجه به شرایط کسب و کار امروزی چگونه می‌شود مثل یک ماه قبل به کار و کاسبی ادامه داد. یک ماه قبل صبح زود قیمت فلان محصول و کالا  از طریق فضای مجازی از طرف مقابل سوال و همزمان با خوردن صبحانه، وجه آن پرداخت و حواله به بنگاه حمل کالا ارسال و از طریق نرم افزار‌های فعال در آن زمان، نقشه محل انبار و تخلیه کالا ارسال می‌شد. هزینه حمل هم پرداخت و ساعتی بعد محصول و کالای مورد نظر رد و بدل می‌شد. با نوسانات برق، پمپ آب یکی از چاه‌های نگارنده سوخت. همین مساله ساده که اداره برق به خود اجازه می‌دهد به دلخواه در ساعت‌های مختلف کلید قطع برق را خاموش و روشن کنند به ده‌ها وسیله برقی آسیب می‌بیند. در گذشته هم متأسفانه همین مساله اتفاق افتاده است. اما اینترنتی بود و با پمپی از فلان شهرستان و ارسال مشخصات آن و تصویر آن از طرف فروشنده، خریداری و وجه آن ارسال می‌شد. الان شرایطی پیش آمده که مثل گذشته نمی‌شود عمل کرد. باید به شهرستان رفت و پمپ مورد نظر را رویت و خریداری کرد. اما وزیر ارتباطات می‌گوید که مشغول جرم‌انگاری استفاده از وی‌پی‌ان هستیم. دو، سه روز قبل با مراجعه به یکی از مغازه‌های مربوط به تعمیر و خرید و فروش موبایل درخواست وی‌پی‌ان کردم. از دویست هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان را در چند دقیقه روی تلفن نصب می‌کنند. اما قول نمی‌دهند که مثلا دو ماه یا چهار ماه به این خرید اعتماد داشته باشیم واز این وی‌پی‌ان بتوانیم استفاده کنیم. به صراحت می‌گویند ممکن است همین فردا سرور وی‌پی‌ان را از کار بیفتد.

ظرف یک ماه گذشته میلیارد‌ها تومان صرف خرید وی‌پی‌ان شده است و شایعه استفاده از ابزار استرالینگ، اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک هم به وفور شنیده می‌شود. با ۶۰ میلیون تومان تجهیزات آن از بانه و کشور‌های دیگر مرزی به آدرس شما ارسال می‌شود. کسب و کار ده میلیون نفر به گفته دست اندرکاران دستخوش تغییر شده است. لابد مسئولینی که به مذاکرات مجلس در روز رأی اعتماد به وزیر معرفی شده از طرف آقای رئیس‌جمهور برای وزارت کار گوش می‌دادند، اعداد و ارقام ثروت وزیر به گفته خود سرایدار را شنیدند که حداقل از یکهزار میلیارد تومان ثروت خود یاد کرد و عدد سه هزار میلیارد تومان را زیر سوال برد! آقایی که در دانشگاه آزاد بر مقدرات هیات علمی مستوری شد آنچنان تند رفت که وقتی از دانشگاه آزاد به دبیرخانه ستاد امر به معروف و نهی از منکر رفت، عده‌ای خوشحال شدند.

اعتراضات بخشی از آن برمی‌گردد به تندروی این آقا که باوردارد بدحجابی جرم نیست، تخلف است و باید بدحجابان را جریمه کرد و حتی پا را از این هم فراتر گذاشت که باید تاکسی‌هایی که بدحجابان را سوار می‌کنند، جریمه کرد. چه طنز‌ها در پی سخنان این آقا در فضای مجازی پخش شد. مثلا در زمان خواستگاری باید از دختر گواهی عدم تخلف و بدهی به ستاد امر به معروف را درخواست کرد. برخی نمایندگان مجلس که باید به وظایف قانونگذاری و نظارتی خود عمل کنند، دنبال طرح و لایحه‌ای بودند که سگ گردانی در پارک‌ها و گذر‌ها را ممنوع و مشمول جریمه کنند. مگر چه تعداد از خانواده‌ها در آن تاریخ سگ در منزل خود نگهداری می‌کردند که وقت مجلس را صرف طرحی کنند که امکان اجرا و اعمال ندارد. از این دست اقدامات با اندک جست‌وجویی در سوابق عملکرد برخی مسئولین می‌توان دید. دو، سه شب پیش به‌همراه مسافر عازم سفر به فرودگاه امام رفتم. پشت فرمان نشستم، مسافران ساک‌ها را برداشتند و به داخل سالن فرودگاه رفتند تا همسرم بعد از خداحافظی برگردد. چراغ داخل ماشین را روشن گذاشتم و خودم هم منتظر بودم که صدای پیامک تلفن همراهم آمد. جریمه ۴۲ هزار تومانی برای توقف. افسری که با وسیله‌ای مثل تلفن از جلویم رد شد را صدا زدم و گفتم هنوز به پنج دقیقه نرسیده و راننده در ماشین است. گفت اگر دو، سه دقیقه دیگر توقف کنید، جریمه افزایش پیدا می‌کند. ساعت پیامک جریمه و زمان و مکان آن موجود است. دو طرف من دو ماشین با چند سرنشین نوجوان متوقف بودند؛ آن هم برای چند دقیقه که پیامک جریمه برای صاحب ماشین‌ها آمد که هر یک ۴۲ هزار تومان. راننده‌ها به افسر مربوطه اعتراض کردند همان جواب قبلی را داد و رد شد. درست است که شرایط کشور حساس است، اما پرسش این است: این شرایط را چه کسانی به‌وجود آورده‌اند؟ کسانی که از جایگاه خود سوءاستفاده می‌کنند آیا در خلوت خود سهمی از گناه شرایط امروز را در اعمال خود نمی‌بینند؟ آیا نقشی در به وجود آمدن شرایط موجود را حس نمی‌کنند؟

 

بازار نفت را به روسیه هدیه نکنیم

روزنامه «جهان‌صنعت» طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان بازار نفت را به روسیه هدیه نکنیم نوشت: روس‌ها از زمان تزار‌ها ایرانی‌ها را آزار می‌دادند و تاکنون این آزاررسانی را به شکل‌های گوناگون ادامه داده‌اند. شوروی کمونیستی که فروپاشید ایرانی‌ها شاد شدند و تصور می‌کردند می‌توانند با ۱۵ کشور به جای یک کشور قدرتمند و زورگو دادوستد کنند. اما این آرزو به بار ننشست و کشور‌هایی مثل ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان که دارای منابع نفت و گاز بودند رقیب ایران شدند. اما بدترین رخداد این بود که روسیه زیر سلطه پوتین و مافیای گردآمده دور او به جای توسعه اقتصاد بر مدل استفاده از انواع منابع و نزدیکی به اروپا به مرور به جایی رسید که صادرات نفت و گاز به منبع اصلی درآمدش تبدیل شده است. کارشناسان باور دارند روسیه در دور شدن ایران از اروپا در دو دهه تازه‌سپری‌شده نقش و سهم قابل اعتنایی داشت تا بتواند بازار صادرات انرژی به ویژه صادرات گاز اروپا را به طور انحصاری در اختیار بگیرد.


متاسفانه سیاست خارجی ایران نیز گونه‌ای آرایش داده شد که به آرزوی روسیه در انحصار گاز اروپا کمک کرد. اما حالا که روسیه با تحریم گاز و صادرات نفت خود روبه‌رو شده است از هر ترفندی برای صادرات این کالا‌ها استفاده می‌کند. معطل کردن ایران با تفاهم‌های نه‌چندان اجرایی درباره توسعه منابع گاز ایران از سوی گازپروم کم بود که حالا می‌شنویم قرار است ایران نفت روسیه را سوآپ کند. گفته می‌شود مقام‌های نفتی ایران از این اتفاق خرسندند، اما واقعیت این است که کارشناسان دورنگر و نیز ناظران آگاه این کار را در بلند‌مدت برای ایران خسارت‌بار می‌بینند.


با وقوع جنگ اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا وارد یک جنگ تمام‌عیار انرژی شدند به طوری که اروپا با اعمال تحریم نفتی قرار است از دسامبر ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۳ خرید نفت و فرآورده نفتی از روسیه را به صفر برساند. آیا ایران نباید از این فرصت استفاده و راه را برای صادرات نفت باز کند. برخی محاسبه‌ها نشان می‌دهد ایران با توجه به قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی با صادرات روزی دو میلیون بشکه نفت می‌تواند سالانه ۷۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته باشد و اگر تنها نیمی از این میزان درآمد را به توسعه نفت و گاز اختصاص دهد به سرعت جای خود را در بازار جهانی نفت و گاز باز خواهد کرد. شوربختانه روسیه دست از ایران برنمی‌دارد و به گزارش فارس چندی پیش الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که امیدوار است در گام نخست قرارداد سوآپ ۵ میلیون تن نفت روسیه با ایران تا پایان ۲۰۲۲ امضا شود. جواد اوجی وزیر نفت نیز با استقبال از این پیشنهاد عنوان کرد که زیرساخت سوآپ ۱۰ میلیون تن نفت در ایران وجود دارد. این در حالی است که یک کارشناس انرژی به همین خبرگزاری گفته است: «در شرایط حاضر تحریم اروپا و آمریکا ناظر بر صادرات نفت و گاز روسیه شکل گرفته و یک رقیب جدی به نام روسیه با توان صادراتی ۶ میلیون بشکه‌ای در کنار ما قرار گرفته است که در تلاش برای استمرار درآمد‌های ارزی خودشان هستند و به علت اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا، مجبور به تغییر مسیر بازارهایشان به سمت آسیا شده‌اند که از قضا به شکل سنتی مشتری‌های عمده نفت‌خام ما هم هستند. خب حالا در این شرایط اگر ما اقدام به تسهیلگری و سوآپ نفت‌خام روسیه کنیم، این احتمال وجود دارد که میزان فروش نفت‌خام ایران در ارقام فعلی ثابت بماند و یا حتی کاهش پیدا کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۷
در ایران دیگه چیزی به نام حق الناس وجود نداره شهدا که گفته میشود همه گناهان آنها بخشیده میشود باز باید جواب حق الناس را بدهند مسئولی که در یک ماه ۸۰ هزار میلیارد تومان به مردم ضرر زده راست راست راه میرود و هیچ کس ننیست او را به خاطر این گناه عظیم مجازات کند حتما یک ماه آینده هم ده ها هزار میلیارد تومان ذیگه ضرر وارد میکند
هر اتفاقی میافته باز مافیا برنده است خودروسازی شده مافیایی مسکن دارو همه چیز دست باندهای مافیایی دیگه درست هم نمیشود حالا هم بازار وی پی ان
در به‌وجودآمدن شرایط موجود چقدر مقصریم؟

مگر چه شرایطی هست؟ چندنفر سکته کردند و همین !! چرا مسئله رو بزرگ میکنید ؟
فروش سالیانه ۷۵ میلیارد دلار نه که ۷۵۰ میلیارد چه تاثیری بر زندگی مردم دارد. مگر گفته نشد که زمان احمدی نژاد حدود ۸۰۰ میلیارد دلار نفت فروخته شده است؟
این دولت نوبر است به هر بهانه به هر بهانه فقط دست درجیب مردم میکند آشکارا وپول برمی دارد وهیچکس هم حریفش نیست کلا خرجش از جیب مردم است.ذره ای کار آمدی ندارد این دولت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
از ادم شش کلاس سواد که دولت تشکیل بده چقد انتظار دارید شما اخه...همین که میدونه چهاردهم یک درصد رو تلفظ بکنه خوبه
وای اینا از کجا اومدن تمام صفحه اول گوگل تبدیل به خطوط هیروگلیف کردند چطور این کار رو کردن
روسیه تاکنون هیچ غلطی برای ما نکرد جز وعده و وعید همه روی کاغذ بیچاره کرد هم در برجام حالا هم باز نفت و گاز را دارد ازما می قاپد بهروسیه تکیه نکنید پوتین یک زمانی دوست اسراییل بوده به محض اینکه خرش از پل بگذرد پشت پا به ما میزند
خوب گیریم روسیه از صادرات گاز اروپا کنار گذاشته شد، مگر ایران گازی برای صادرات دارد؟ ایران نهایت بتواند یک مقدار گاز از ترکمنستان گرفته و همین قدر هم به ترکیه صادر کند و در اوج مصرف زمستان هم شیر گاز را ببندد و ترکیه هم با طرح دعوی میلیاردها دلار غرامت بگیرد تا هر چه رشته شده پنبه شود. چهل سال است کدام خطر لوله ی انتقال گاز به اروپا را کلنگ زده ایم؟ آذربایجان طی این سال ها چه کارها که نکرده است؟ ما فقط به دنبال صدور میعانات گازی بوده ایم چون منافع یک عده در آن بود. چون دلالان نفتی در عین زمان در سیاست گذاری نفتی هم مؤثر بودند. دریاچه ی ارومیه خشکید برای آن که دلالان سد سازی منافعشان چنین ایجاب می کرد. سال ها است که قرار است تونل زاب افتتاح شود ولی نشد که نشد. اگر کل دنیا هم صادرات نفت و گازشان را به نفع ما تعطیل کنند ما را توان بهره برداری از بازار بدون رقیب هم نیست. سیاست اصلی ما همین است که امروز دنبال می کنیم تولید و فروش سلاح باز هم چون منافع (اقتصادی) یک عده چنین اقتضاء می کند.
مدیران در خواب هستند این مطالب که تکرار مکررات است را برای چه کسانی گفتید؟؟؟؟
از ساده ترین تا پیچیده ترین مشکلات اجتماعی سیاسی واقتصادی و فرهنگی در طول سالها ارام ارام بر روح و روان و جسم و جگر ما چنگ کشیده و انباشت ان باعث اثار زیانباری شده چون هر دولتی انتظار داشته تا نابدلیهایش را مردم تحمل کنند. و سکوت کنند و به اصطلاح زیر پوستی دکترین از این ستون به ان ستون فرج است را پیاده سازی نمایند غافل از انکه صبر عده زیادی از مردم تمام شده ..دیگر بازی با مردم را تمام کنید .دوستان انقلابی و وابسته به جانبازان و شهداء هم ناراحت هستند و منتظر ....منتظر ظهور امام عصر (عج) گردنهای بسیاری را باید به ایشان سپرد
خودشون بارها اعلام کردند که کل معترضین روزهای اخیر کمتر از پنجاه هزار نفر بودند که اگه فرضأ درست بوده باشه ، رقمی ناچیزه و به یک درصد جمعیت کشور هم نمی‌رسه، حالا بخاطر همین چند هزار نفر ؛ اینترنت رو به روی حداقل هشتاد میلیون ایرانی بقول خودشون مردم فهیم و همیشه در صحنه ( که این عبارت در مواقع خاصی به کار میره ) بستند و نون حداقل ده میلیون نفر رو آجر کردند و در واقع به آرزوی دیرینه شون رسیدند . بعد انتظار دارند رشد اقتصادی فلان درصد بشه و رضایت عمومی فلان درصد.
ماجراهای ضرر وزیان دوستی یک طرفه با روسهای تزاری وبعد روسهای کومونیست وبعدتر روسهای پوتینیست برکسی پوشیده نیست وتکرارش دیگر ملال آور شده.از جدایی بهترین وحاصل خیز ترین سرزمینهای ایران تابه توپ بستن حرم امام رضا ومجلس ایران در زمان تزار ها تا شخم زدن شهرهای ایران توسط موشکهای اهدایی به صدام توسط کمونیستها ونهایتا امضای روسهای پوتینی پای تما م قطع نامه های ویرانگر اقتصاد ایران.
اینا که میگن بازار نفت را به روسیه هدیه نکنیم مگه نخود کیشمیش هر پالایشگاهی مختص یک نفت
عاقل آن است که اندیشه کند آخر کار
صد در صد مقصريد
به نظر شما آقای اوجی نمیداند که این کار خیانت به کشور و مردم ایران است ؟
بزودی فعالان اقتصادی در فضای مجازی به جمع معترضین خواهند پیوست
دولت در یک سال گذشته یک شغل هم نتوانست ایجاد کند مشاغل موجود را هم از بین برد
آقایان اصلا می فهمید چه می کنید
یادمون نرفته که با شروع تحریم های ظالمانه اروپا و آمریکا که روسیه در این تیرگی روابط نقش اصلی را داشته و دارد، روسیه سهم بازار نفت ایران را بدون اعتنا به ضرر مردن ایران در دست گرفت، مردم عادی این مسئله را متوجه میشن، آیا دولتمردان نمی بینند؟ یا خودشون رو به ندیدن میزنند؟
۱۰۰ در صد
نه تنها بازار نفت و گاز را به روسیه واگذار می کنیم بلکه خودمان را وارد جنگ اوکراین ه می کنیم.د
٪۱۰۰
چقدر نه بنویسید صد در صد مقصریم
مخالفت انتخاباتی با برجام:
میگم چخوبه که آدمها با حرف زدنشون شخصیت و غرض اصلیشون رو مشخص میکنن. آقای هادی محمدی (نویسنده ی یادداشت) شما یک آدم ا خود بزرگ بین و نژاد پرست هستی. نمیتونی در حالیکه نوشته تون سرشار از توهین به نژاد اروپایی هاست از نژادپرستی اونا انتقاد کنی. خودت رو اصلاح کن. دلیل رواج نژادپرستی وجود آدمهای ت نژادپرستی مثل شماست. نژادپرستی یک طرز تفکره که شما اون رو دارید. بنابراین فرقی نمیکنه طرف مخالف شما اروپایی باشه یا مردم کشور خودتون از یه قوم دیگه؛ شما در نهایت این نژادپرستی رو از خودتون بروز خواهید داد. چون این یک شکاف در شخصیت شماست. شما اصلا حق حرف زدن در این موردا رو ندارید. چون خودتون مبتلا به همون مرضی هستید که دارید در موردش تِز ساطع میکنید. دنیا و مردمش دارن تلاش میکنن با هم دوست باشند.
ضربه ایی که ایران از روسیه دیده هر گز از هیچ کشوری ندیده یادم میآید در همین تابناک مطلبی را خواندم از آقای جلیلی که گفت ماهر گز بخودمان اجازه نخواهیم تا که جا گزین نفت نفت روسیه باشیم مگر در این تحریم ها چندساله روسیه جا گزین نفت ایران نشد
اگر گوش شنوایی برای شنیدن منطق باشد کشور گل و بلبل خواهد شد
بازار نفت که فقط ایران و روسیه نیست هر کشوری میتواند سهم خود را داشته باشد .اشکال ما تحریمهای آمریکا است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل