بازدید 22972
مرور روزنامه‌های دوشنبه ۹ آبان ماه

چرا مخاصمه به جای مفاهمه؟ /خیانتی با اسم رمز «زمستان سخت اروپا» /یادداشت روزنامه جوان درباره مناظره قوچانی در تلویزیون

مصوبات رفاهی مجلس برای معلمان، کارمندان، بازنشستگان و نیرو‌های مسلح، داعش در مسیر افول یا احیا؟ وضعیت مبهم تجهیزات استارلینک در ایران، روزنامه‌نگار کار میدانی نکند چه کند؟ قحط الرجال در فدراسیون فوتبال ایران؟ برنج خارجی سر سفره شمالی، سایپا و ایران خودرو دست در دست هم! و شیوع بیماری آنفلوآنزا در کودکان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۶ 31 October 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه ۹ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که هشدار آشوب انتخاباتی در امریکا، جام جهانی فوتبال و فرصت‌ها، ایران و انتخابات زودهنگام اسرائیل و اروپا از زمستان سخت عبور کرد؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


چرا مخاصمه به جای مفاهمه؟

روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود با تیتر چرا مخاصمه به جای مفاهمه؟ نوشت: زبان را خدا برای «مفاهمه» آفریده است. مفاهمه، فقط حرف زدن نیست، ابراز محبت، دلجوئی، اظهار نظر، روشنگری، رفع شبهات، پاسخ به سوال دادن و زمینه را برای ایجاد تفاهم و همزیستی مسالمت آمیز فراهم کردن هم هست. اینکه در قرآن کریم از نرمش اخلاقی پیامبر اکرم تعریف و تمجید شده برای اینست که آن حضرت با رفتار و گفتار خود، مردم را جذب می‌کرد و دین خدا را به آن‌ها می‌شناساند «فَبِما رَحمَهٍ مِنَ الله لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظّاً غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ فَاعفُ عَنهُم وَاستَغفِر لَهُم وَشاوِرهُم فِی الاَمرِ فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَى الله اِنَّ الله یُحِبُّ المُتَوَکِّلین» (بقره ۱۵۹)


این روز‌ها کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد که بیش از هر زمان دیگر به زبان به عنوان وسیله مهم مفاهمه احساس نیاز می‌شود. در چنین شرایطی باید از زبان برای ابراز محبت، برای رفع ابهامات و برای عذرخواهی و دلجوئی استفاده شود. این کار را باید مسئولین انجام دهند که قطعاً در عملکردهایشان دچار قصور و تقصیر و خطا شده‌اند و نمی‌توانند خود را مصون از خطا بدانند.
برخلاف این انتظار کاملاً بجا، بسیار دیده و شنیده می‌شود که مسئولان در رده‌های مختلف و در جایگاه‌های گوناگون، از اجرائی گرفته تا تقنینی و سیاسی و فرهنگی، سخنانی می‌گویند که نه‌تن‌ها کمکی به مفاهمه نمی‌کنند بلکه همچون بنزینی که بر آتش ریخته شود بر شعله‌های موجود می‌افزایند. عده‌ای هم سخنانشان را از گلوی قلم‌های پرخاشگرشان بیرون می‌دهند و مرکب قلمشان، کار بنزین را می‌کند. این قبیل زبان‌ها و قلم‌ها برای کشورمان در شرایط کنونی سموم خطرناکی هستند که باید مانع ورودشان به جسم و جان جامعه شد. همین سموم خطرناک سال‌ها توسط صاحبان زبان‌های سرخ و قلم‌های پرخاشگر به روح و روان جامعه ما لطمه‌های سنگینی وارد کردند و متاسفانه هرچه خیرخواهان از مسئولین نظام خواستند مانع این سمپاشی‌ها شوند و صاحبان این قلم‌ها و زبان‌ها را به مسیر اخلاق هدایت کنند، افاقه نکرد و آنان با شتاب تمام بر هرکس و هر چیز که نمی‌پسندیدند تاختند و تا توانستند دشمن تراشیدند. قطعاً بخش مهمی از آفاتی که امروز گریبانگیر جامعه ما شده محصول همین بی‌مهار سخن گفتن‌ها و قلم زدن‌هاست.


آنکس که در شرایط بسیار حساس امروز جامعه، می‌گوید: «مطالبات اغتشاشگران از روی شکم‌های سیر آنهاست» یا آنکس که معترضان را عده‌ای هرزه که دنبال هوسرانی خود هستند معرفی می‌کند و یا آنکس که خواستار چنان برخوردی با آن‌ها می‌شود که دیگر هوس تکرار نکنند، متاسفانه به جای اینکه از زبان و قلم خود برای حل مشکل استفاده کنند، آن‌ها را با شمشیر و نیزه اشتباه گرفته‌اند و مخاصمه را جایگزین مفاهمه کرده‌اند.


در درجه اول به کسی که سخن از شکم‌های سیر می‌گوید باید گفت اینطور نیست که هر معترضی اغتشاشگر باشد. معترضان واقعاً به دلیل اینکه نمی‌توانند شکم‌های خود را سیر کنند به صحنه اعتراض می‌آیند. چرا حساب آن‌ها را از حساب اغتشاشگران جدا نمی‌کنید و همه را با یک چوب می‌رانید؟ البته اعتراضات را به سطح شکم تنزل دادن نیز اهانت به معترضان است.


علاوه بر این، شما لابد شکمتان سیر است که از وضعیت خراب معیشتی مردم خبر ندارید و زبان اعتراضشان را نمی‌فهمید. برای اینکه از واقعیت‌های جامعه مطلع شوید، کافی است به چند نمونه از آمار‌ها توجه کنید. مصرف سالانه گوشت هر ایرانی در سال‌های گذشته ۱۲ کیلوگرم بود که سال گذشته به ۶ کیلوگرم رسید و اکنون کمتر از ۴ کیلوگرم است. گرانی گوشت قرمز موجب شد مردم به گوشت مرغ روی بیاورند که گران شدن مرغ هم باعث شد امسال مصرف سرانه آن ۷ کیلوگرم کم شود. مصرف ماهی و آبزیان در ایران ۱۳ کیلوگرم در سال برای هر نفر بود که اکنون اتحادیه‌ها و فعالان این صنف آن را بیشتر از ۷ کیلوگرم نمی‌دانند. در حالی که سرانه مصرف لبنیات در جهان ۱۵۰ کیلوگرم است، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفته این میزان در ایران ۷۰ کیلوگرم است. مصرف سرانه میوه طبق گزارش رئیس اتحادیه بارفروشان، امسال ۴۰ درصد کاهش یافته است. قیمت برنج و تخم مرغ و تره بار هم که همه می‌دانند افزایش یافته و در مجموع بعضی از این اقلام از قدرت خرید قشر ضعیف جامعه خارج شده‌اند.


در چنین شرایطی سخن از «شکم‌های سیر» گفتن و با شمشیر زبان و نیزه قلم بر جسم و روح مردم نواختن آیا کار عاقلانه‌ایست؟! آیا اینکه مسئولان اجرائی بگویند، چون توانستیم مشکلات را حل کنیم، دشمن اغتشاش به راه انداخته، حرف صحیحی است؟! مردم ایران، از قانع‌ترین و محجوب‌ترین مردم جهان هستند. شما اگر مشکلات آن‌ها را حل کنید، خودشان در برابر هر دشمنی و هر اغتشاشگری می‌ایستند. دشمن از ناضایتی‌ها استفاده می‌کند و اهداف خود را پی می‌گیرد. به سخن مردم گوش بدهید، مطالبات برحقشان را بپذیرید و انجام دهید و زبان‌های سرخ و قلم‌های پرخاشگر که به بهانه حمایت از شما بنزین بر روی آتش می‌ریزند را مهار کنید، قطعاً این آتش خاموش خواهد شد.

 

خیانتی با اسم رمز «زمستان سخت اروپا»

محمدجواد پهلوان طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان خیانتی با اسم رمز «زمستان سخت اروپا» نوشت: آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید آن است که مقامات کشورمان حساب ویژه‌ای بر «زمستان سخت» اروپا باز کرده اند. مقامات مذکور تصور می‌کنند مخاصمه شکل گرفته میان روسیه و اروپا موجب آن می‌شود که قاره سبز در تامین انرژی دچار اشکال شود و از این رو مجبور شود دست نیاز به سوی تهران دراز کند. حتی گفته می‌شود دست بالا گرفتن مذاکره کنندگان هسته‌ای در مذاکرات احیای برجام از همین رو بوده، زیرا این تحلیل شده که بهرحال و دیر یا زود اروپایی‌ها برای رفع مشکل انرژی خود هم که شده به آمریکا فشار آورده تا در برابر تهران کوتاه بیاید وارتباطات تحت عنوان احیای توافق هسته‌ای شکل بگیرد.

اما هر چه قدر که جلوتر می‌رویم به نظر می‌رسد محرز می‌شود که مقامات مذکور اشتباه محاسباتی داشته‌اند؛ چرا که اروپایی‌ها بیش از آن‌که به دنبال به دست آوردن دل تهران باشند، عطف به اتفاقات اخیر شمشیر را از رو بسته و حتی دست به تحریم ایران زده‌اند؛ فلذا بسیار بعید می‌رسد در آینده نه‌چندان د‌ور نیز اتفاق خاصی در این زمینه رخ دهد و ورق بازی به نفع ما برگردد.
قصد دارم صرف‌نظر از هر پیش‌بینی دو نکته را در خصوص چرایی اشتباه محاسباتی تئوریسین‌های این تحلیل در این باب عرض کنم؛
اول اینکه روس‌ها نگاهی که به تهران دارند نگاه به یک شریک نیست؛ بلکه مقامات کرملین این تصور غلط را دارند که تهران زیر پرچم روسیه است و برای منافع این کشور حاضر است هر اقدامی را صورت دهد؛ بنابراین نگاه حکم از منظر روس‌ها نگاه یک کارفرما به کارگر است. از همین رو و بر این اساس آیا کرملین خواهد گذاشت از قبل تحریم‌های سنگین این کشور تهران نفعی از آن ببرد؟ هرگز! روس‌ها در این زمینه بسیار حساب‌گر بوده و به انحای مختلف تلاش کرده و می‌کنند تا ایران بازار آن‌ها را نگیرد. آنان در گام نخست با اقدامات خود اجازه احیای برجام را ندادند و حالا هم به نوعی تهران را شریک جنگ اوکراین کرده‌اند تا به طور کل نفعی نصیب ایران نشود. به‌طور نمونه ایران بار‌ها و بار‌ها مشارکت نظامی در جنگ اوکراین را تکذیب کرده و گفته پهپادی به روسیه نداده است، ولی روس‌ها اصرار دارند که چنین نیست و تصاویر مخدوشی به طور مشکوک در حال انتشار است. از واکنش‌های اخیر وزارت خارجه نیز برمی‌آید که اصرار روس‌ها بر مشارکت ایران در جنگ اوکراین هماهنگ شده نیست و تهران از این موضوع راضی نیست.


نکته دومی که می‌خواهم عرض کنم مدل مدیریتی و حکومت‌داری در کشور‌های توسعه‌یافته اروپایی است. بنده عطف به تجربه می‌خواهم عرض کنم در این کشور‌ها نوع کشورداری به شکلی نیست که مشکلات بر روی هم تلنبار شود و مسائل باقی بماند. آنجا بیش از شعارپراکنی، تصمیم‌گیری می‌شود تا مسائل مرتفع گردد. اگر مشکل انرژی وجود دارد بایستی به دنبال راه حل بود. راه حل هم می‌تواند از راه صرفه‌جویی باشد و هم اتخاذ برخی تدابیر برای جایگزین نمودن گاز روسیه. فی‌المثل چند روز پیش خبری خواندم مبنی بر اینکه در آلمان تصمیم گرفته شده مسیر ۲۰ ساله برای رفتن به سمت انرژی پاک را در دو سال طی کند. دولت در این زمینه در حال اهدای وام‌های متناسب به مردم است تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند. بنابراین، اینگونه نیست که دولت دستور دهد و چند بخشنامه صادر کند و تمام، بلکه به صورت جدی وعملی پای کار است و براساس ضوابط و قوانین به مردم کمک ملی می‌کند تا دستگاه‌های لازم برای جایگزین کردن منبع انرژی را در خانه‌های خود نصب کنند. می‌خواهم اینگونه نتیجه بگیرم که بایستی مشخص شود این حساب باز کردن آقایان بر «زمستان سخت اروپا» بر اساس چه متر و معیار‌هایی بوده و چقدر این موضوع در عدم احیای برجام نقش داشته است. به نظر می‌رسد ما با خیانتی با اسم رمز «زمستان سخت اروپا» مواجه هستیم!


یادداشت روزنامه جوان درباره مناظره قوچانی در تلویزیون


علی علوی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: آقای قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی در مناظره تلویزیونی گفته است «آقای روحانی و خاتمی بر خلاف آقای احمدی‌نژاد نجیب بودند و حرمت مراجع را نگه‌داشتند. ویژگی احمدی‌نژاد کلاه گذاشتن بر سر روحانیت بود». درباره آن بخش سلبی صحبتی نداریم. اما درباره آن بخش ایجابی که آن دو رئیس‌جمهور دیگر نجیب بودند، شبهاتی وجود دارد. البته مانند هر بحثی ابتدا باید واژه‌ها را معنا کرد، هرچند اساساً به‌خاطر حمل واژه‌ها بر محمول‌های بی‌شمار، برخی فهم هر نوع کلام و سخنی را غیرممکن می‌دانند و معتقدند هیچ کلمه‌ای در نزد هیچ دو صاحب عقلی، معنای واحد ندارد و نمی‌توان آنچه را در ذهن دیگران می‌گذرد، درک کرد و فهمید و خلاصه ابنای بشر از درک کامل یکدیگر عاجزند.


اما اگر نجابت را با همین مصداقی که آقای قوچانی به آن اشاره کرده است فهم کنیم، باید پرسید چگونه و با چه تسامحی محاسبه کردید که آن دو دیگر آدم‌های نجیبی بودند؟! ابتدا باید دید مراجع محترم به این احترام زبانی و ظاهری آن دو رئیس‌جمهور (که درباره آن هم حرف هست) قائل‌اند و نیاز دارند، یا به بنیان‌های دیگر؟! فرض کنیم دینی که مراجع ما مروج آن هستند، همان دین واقعی و محمدی باشد، آیا آقای روحانی و خاتمی دین‌شان همان دین مراجع است؟! و اگر رفتارشان در دولتداری و حتی زندگی شخصی مغایرت‌هایی با دین مراجع داشته باشد، آیا صرف اینکه در فضای علنی احترام زبانی مراجع را حفظ کرده باشند، از نظر مراجع و آقای قوچانی این نشانه نجابت است؟! اگر احترام مراجع را در ظاهر حفظ کنند، اما احترام و تبعیت از رهبر دینی و قانونی را نه در ظاهر نه در عمل رعایت نکنند، این نامش می‌شود نجابت؟! نجابت در همین ظواهر است یا مفهومی عمیق‌تر دارد؟ نجابت در فرهنگ دینی و عارفانه ما به معنای ترس از هیبت خداوند و نترسیدن از بانگ شیطان است. بانگ شیطان، دنباله‌روان شیطان را می‌ترساند، اما در مؤمنان واقعی بی‌اثر است و این فقط هیبت حضرت باری است که دل مؤمن را به لرزش و ترس و تقوی می‌برد. مؤمن به واسطه نجابت است که بانگ الهی را می‌شنود و پیرو شیطان، فاقد نجابت است، بنابراین دم‌به‌دم از بانگ شیطان می‌هراسد و اصولاً بانگ الهی را هرچند که قوی‌تر از بانگ شیطان است، نمی‌شنود.


آقای روحانی در زمان ریاست‌جمهوری خود حتی احترام قانون اساسی را که به آن قسم خورده بود و باید در سیاست‌های کلی از رهبری نظام تبعیت می‌کرد، نگاه نمی‌داشت. در یک مقطع زمانی بلافاصله بعد از هر سخنرانی رهبری، سخنانی بر زبان می‌آورد که نقیض سخن رهبری یا در تمسخر آن بود (و برای این رفتار خود تذکری هم گرفته بود و خودش ماجرا را بهتر می‌داند) و در بیشتر سخنان شفاهی و سخنرانی‌های مکتوب، از نیش و کنایه و وارونه‌سازی مطالب غافل نبود (و آقای قوچانی دست‌برقضا بهتر از هر کس از مکتوبات سخنرانی ایشان و کلیدواژه‌های سخنرانی‌های شفاهی او مطلع است!). آیا پذیرش مسئولیت دولت در یک حکومت دینی و آنگاه با لباس پیامبر این دین، از حدود قانونی گذشتن و نوعی اپوزیسیون‌بازی درآوردن، نجابت است؟! دروغ‌گفتن به مردم درباره آن صبح جمعه‌کذا نجابت است؟! حواله‌دادن مخالفان به «جهنم» و آن الفاظ معروف ایشان از نشانه‌های نجابت است؟! فقط مراجع باید محترم باشند (آن هم در ظاهر)، مردم و مخالفان احترام ندارند و دروغ و ناسزا با آنان نجیبانه است؟!


درباره آقای خاتمی لااقل در همین موضع «رئیس‌جمهور اپوزیسیون» منقول است که به امثال سعید حجاریان گفته بوده است که «من نمی‌توانم هم رئیس‌جمهور باشم و هم اپوزیسیون!» و به‌نظر می‌رسید در آنجا نگران همین نجابت خویش بوده، اما درباره ایشان نیز به اختصار فقط اشاره می‌کنیم که در جمع دوستان معترف می‌شود که «در ۸۸ تخلف بوده و تقلبی نبوده و من خود رئیس‌جمهور بوده‌ام و می‌دانم که سیستم رأی‌گیری ما اجازه تقلب گسترده نمی‌دهد». اما در مقام یک رئیس‌جمهور سابق، آتش‌بیار معرکه ۸۸ به اسم تقلب می‌شود! این آیا اوج نجابت است و اینجا آقایان هیچ هراسی از هیبت خدایی که دروغگویان و ریاکاران را می‌ترساند، از خود نشان داده‌اند که بتوان گفت نجیب هستند؟!


هیبت خداوند مانند هیبت و بانگ شاهین شکاری است که آن را فقط «کبک نجیب» می‌شنود (هیبت باز است بر کبک نجیب/مثنوی دفتر سوم)، اما مورچگان را از شنیدن آن بهره‌ای نیست و از ترس شاهین به لانه نمی‌روند. استعداد نجابت در تقوای هیبت خداوند است، نه ترسیدن از بانگ شیطان‌های زمانه و همراه‌شدن با آنان.


بانگ دیوان، گله‌بان اشقیاست/ بانگ سلطان، پاسبان اولیاست


شاید دقیق‌تر آن است که خاتمی و روحانی اگر در کابینه وزیر زن نداشتند، برای نجابت و احترام به مراجع نبود بلکه، چون درافتادن با برخی ستون‌های دین را درسر داشتند، در این ظواهر خود را با مراجع محترم درگیر نکردند. خوب است در این‌باره از خود مراجع پرسش شود که داستان احترام به مراجع را درباره کدام رئیس‌جمهور حال و گذشته، واقعی‌تر می‌دانند و این حفظ ظاهر و سرکوب باطن دین، چقدر برای آنان نشانه نجابت عامل و عاملان است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۵۱
روحانی مردم را به جهنم حواله نداد. او کسانی را که مخالف توافق و موافق ادامه تحریمهای سالهای 89 تا 92 بود را به جهنم حواله داد ' موافقان ادامه تورم هفتاد درصدی را به جهنم حواله داد فرض کنیم برجام نبود و تورم هفتاد درصدی در همه این دوازده سال ادامه می یافت در این صورت وضعیت کشور بسیار نامناسب تر از امروز بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
باشه شما اصلاح طلبان خوبید...
اما چرا بعد برجام تولید ناخالص ملی GDPبه زمان احمدی نژاد هم نرسید؟!
Asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
افرادی که زیر کامنتها مدام از جمله ی تقصیر اصلاح طلبان قبلی است استفاده میکنند مانند
ناشناس 11:27 ، حالا متوجه ندانم کاری خود شده اند که نباید نقطه ثقل آرامش کشور که همان تعادل نیم بند میان اصولگراها و اصلاح طلبان بود را به هم می زدند . حالا که با کار نابخردانه ی خود پی برده اند زیر کامنتها این گونه پست ها را می گذارند شاید دوباره بتوانند دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرا در کشور ایجاد کنند . هر چند که آب رفته دیگر به جوی باز نمی گردد. ا
ناشناس
| Canada |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
هرچی میکشیم از امثال روحانی و خاتمی میکشیم
کسی که روزنامه های کشور رو میخونه ، فکر میکنه سوییس هستیم و هیچ خبری نیست و کلا بحث کشور بحث آقای خاتمی و روحانی هست که کدام نجیب هست یا نیست !!
روسیه نه تنها با بی خردی پوتین برای همیشه بازار نفت و گاز اروپا را از دست داد و ظرف چند سال اینده به فقیر ترین کشور اروپا از نظر رفاه و درامد سرانه تبدیل خواهد شر بلکه با بی خردی( در حوشبینانه ترین حالت) روسوفیلهای داخلی ایران را هم با خود به باتلاق اکراین کشید و اروپا برای همیشه نفت و گاز ایران را دور زد. اگر اقای مرندی مشاور ارشد تیم مذاکره کننده که می گفت منتظر زمستان باشید تا ببینید چگونه از اروپا امتیاز میگیریم فقط درصدی برای خود احترام قایل بود باید الان مسئولیت قبول کند و استعفا دهد.
اگر اقای مرندی مشاور ارشد تیم مذاکره کننده که می گفت منتظر زمستان باشید تا ببینید چگونه از اروپا امتیاز میگیریم فقط درصدی برای خود احترام قایل بود باید الان مسئولیت قبول کند و استعفا دهد.
روسیه نه تنها با بی خردی پوتین برای همیشه بازار نفت و گاز اروپا را از دست داد و ظرف چند سال اینده به فقیر ترین کشور اروپا از نظر رفاه و درامد سرانه تبدیل خواهد شر بلکه با بی خردی( در حوشبینانه ترین حالت) روسوفیلهای داخلی ایران را هم با خود به باتلاق اکراین کشید و اروپا برای همیشه نفت و گاز ایران را دور زد.
حقیقت ایت است که پوتین با غرور و خود رایی خود شکست عظیم و تاریخی را به ملت روسیه تحمیل کرد و هنوز هم حاضر نیست مسئولیت قبول کنه و هر روز که بگذرد بصورت تصاعدی بیشتر در باتلاق اکراین فرو حواهد رفت و هزینه بس سنگینتری را به ملت روسیه تحمیل حواهد کرد و از ان بدتر با بی درایتی برخی در داخل پوتین ایران و حوددولت را هم با خود به این باتلاق کشاند و متاسفانه هزینه ب
آقای روزنامه جوان در این شرایط سخت وپر از ناراحتی و نگرانی تمام حرفای نسبتا خوب قوچانی را نادیده گرفتی رفتی سراغ همین یک جمله.
به نظرم هم قوچانی و روحانی محترم طرف مقابلش حرف های خوبی زدن و محترمانه برخورد کردن
آقای پهلوان از روزنامه همدلی
زمستان گرم یا سرد اروپا ربطی به ایران ندارد. تنها غربزده های ما کمی از افت جایگاه اروپا ترسیده اند.
مسوولان ایرانی به جای آنکه چشم به ترحم غرب داشته باشند دارند اقتصاد کشور را جدای از مهر و خشم غرب می بندند.
اما شما غربزده ها دنیای بدون غرب برایتان قابل تصور نیست
پسر آلمانی از پدرش پرسید چرا خانه اینقدر سرد است؟
پدر: چون بین روسیه و اوکراین جنگ است.
پسر:جنگ چه ربطی به ما دارد!؟
پدر:آلمان و اروپا روسیه را تحریم کرده است.
پسر : الان ما روس هستیم؟ که دچار تحریم و کمبود گاز شدیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
تو چقدر با نمکی ای پسر المانی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
پسر المانی! اب رو بریز اون جایی که می سوزه
اصلاح طلبان به هر بهانه ای به دولت هجوم می آورند.
زمستان اروپا اگر سرد نباشد چه فرقی با یخبندان برای ما دارد؟!
مگر ما لوله گاز به اروپا داریم
یا ما اروپا را تحریم گازی و نفتی کردیم.
ضمنا هنوز نیمه اول پائیز است و وقت وسیع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
فرافکنی......من با اصلاح‌طلب‌ها کاری ندارم . اما اصولگراهامقصر مستقیم این دوره اند.
در رابطه با سخنان آقای قوچانی،نشریه ی محترم بگونه ای کلمه نجیب را مورد توجه قرار دادند که انگار میخواند فلسفه تدریس کنند.در مورد نجابت آقای حاتمی واقعا شک دارید، ؟.
درود بر خاتمی بزرگ و امین ملت ایران
الان کسی که با مطرح کردن winter is coming با سرنوشت یک مملکت بازی کرده چه جوابی داره؟
تقریبا تمام افراد تاثیر گذار در کشور ما از واژه" زمستان سرد اروپا" استفاده کرده اند ، این یعنی یا افراد آگاهی نیستند که قطعا باید تغئیر کنند یا ساختار تصمیم گیری به شکلی است که از افراد با نظرات مختلف در آن ساختار استفاده نمیشود که در این صورت نیز ساختار باید اصلاح شود ، حالت دیگری نیز دارد که هر چند احتمال آن خیلی کم است ولی به هر حال باید مد نظر قرار گیرد و آن نیز روس گرایی افراطی است
روزنامه جوان انگار هنوزهم سنگ احمدی نژادرو به سینه میزنه
آقای علی علوی ؛ احترام به خواسته های مردم و رفع مشکلات و گرفتاریهای ملت و دادن رنگ رفاه به زندگی آنها ؛ از همه چیز و همه کس مهمتر است .


مشکل مملکت با احترام گذاشتن رئیس جمهورها به عده ای معدود و خاص (که هیچکدام کوچکترین مشکلی و دغدغه مالی ندارند) برطرف نمی شود .

کشوری همواره سربلند و پیروز است که مردمش راضی و خشنود بوده و در رفاه به سر ببرند .
آقای پهلوان بنظر می‌رسد شما در محاسبات و تحلیل های خود بدلایل زیر اشتباه کرده آولا برجامی که دولت روحانی دنبالش بود نه در زمان صلح روسیه و نه در زمان جنگ روسیه بدرد کشور نمی‌خورد همانطور که در دوره قبل دیدیم ثانیا سیاست کشوری اساس منافع خودمان تنظیم میشود هر سیاستی که به تضعیف سلطه غرب وحشی آنها بنام ناتو بینجامد به نفع کشور است . ثالثا اروپا و آمریکا اگر احساس کنند طرف مقابل ضعیف بوده یا میترسد بیشتر حمله میکنند لذا هر چه بیشتر تو سرشان زده شود با کشور کمتر کار دارند
آقای علی علوی ؛ شما می فرمائید اگر این عده خاص راضی باشند دیگه مردم هم راضیند ؟

محض رضای خدا ؛ آیا مراجع محترم تقلید مانند بسیاری از مردم ؛ کوچکترین دغدغه مالی و اقتصادی دارند ؟

محض رضای الله بس کنید ؛ خیلی از مردم حتی از تأمین نان شب هم عاجزند ؛ شما به دنبال راضی نگهداشتن و احترام گذاشتن به این و اونید ؟

هیچ کس و هیچ احدی نه به مراجع توهین میکند و نه مشکلی با آنها دارد!! اما ای کاش می فهمیدید که راضی نگهداشتن مردم بسیار بسیار مهمتر از راضی نگهداشتن سایرین هستند .

باور کنید هیچ ایرانی به دنبال نابود کردن ایران نیست . هیچ ایرانی از ایرانی دیگر متنفر نیست ، هیچ ایرانی باشرفی خواهان تجزیه ایران نیست . مردم فقط میخوان مثل آدم زندگی کنند . میخوان افسوس گذشته و ترس از آینده نداشته باشند ، میخوان در این مملکت اسلامی همه مساوات و برابر باشند ؛ نه اینکه فرزند فلان مسئول ماشین چند میلیاردی سوار بشه و فرزندان مردم بیکار و بدبخت . چه کسی جواب این همه مشکلات رو خواهد داد؟ چرا ما فقط از مسئولین دستور و حرف می شنویم و عملی دیده نمیشه ؟

به خداوندی خدا قسم اگر به جای حرف زدن و این همه وعده وعید ؛ بلافاصله مشکلات جامعه در اولویت قرار گرفته و عمل برای رفع آنها شروع بشه ؛ کوچکترین اعتراضی در کشور وجود نخواهد داشت .
محمدجواد پهلوان نمیفهمه که اگر دولت چند ماه پیش مجدد!!! برجام را امضا کرده و سانتریفوژها را جمع کرده بود، الان هم آمریکا و هم اروپا به بهانه اغتشاشات تحریمها را بر میگرداندند. آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
از مغز های شستشو شده با رسانه های غربی بیشتر نمی توان انتظار داشت.
درمورد زمستان سخت اروپا تحلیل منطقی ارائه شد. باید اونهایی که چنین فکر اشتباهی داشتند پاسخگو باشند. تصمیم و محاسبه اشتباه مسئولان میتونه ضررهای جبران ناپذیری به کشور بزنه. همینطور که تاحالا هم در خیلی موارد اینطور بوده و متاسفانه هیچ موقع هیچ مسئولی محاکمه و حتی بازخواست نشده!
بد نیست اصحاب روزنامه جوان هر از چند گاهی مطالب روزنامه جمهوری اسلامی را بخوانند شاید به راه راست هدایت شوند.
اینو ننجون منم می فهمید .. که اروپا بیدی نیست که به این بادا بلرزه ... اونا یک شب ارپا نشد.. سالها با تلاش و تفکر به اینجا رسیدن و برای این افکار تره هم خورد نمی کنن.
من فقط در مورد صحبت آقای قوچانی که شما کامل بیان نکردید ( غافل از اینکه من قبول داشته باشم یا نه) اینکه ایشون گفتند نسبت به احمدی نژاد نجیب بودند و نجابت داشتند که بلافاصله هم عملکرد احمدی نژاد را که علما را در مقابل عمل انجام شده قرار می داد ، را عنوان کردند.
امانت دار باشیم!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
فارغ از این که درسته
گفتگوی منطقی خیلی خوبه البته به شرط پایبندی طرفین به قبول نتایج گفتگو.

مثلا اگر در این گفتگو حق با مردم باشه و باید گشت ارشاد منحل بشه باید این خواست عملی بشه و یا حتی حجاب به رفراندوم گذاشته بشه.

پس گفتگو باید متضمن عمل هم باشه.
چرا همه روسیه و چین را دشمن ایران می‌دانند و چشم به دستان اروپا آمریکا و امضای برجام به شکلی که آنها می‌خواهند بسته‌اند؟ چرا فکر می‌کنید روسیه و چین بدتر از آمریکا و اروپا هستند؟ چین از هیچ به اینجا رسیده که اگر جای اول را در اقتصاد و توسعه و علم نگرفته باشد در جای دوم است ولی اروپا و آمریکا در این سال‌ها پسرفت کرده‌اند که این خود نشان‌ دهنده سوءاستفاده آنها از کشورهای دیگر بوده ولی الان نمی‌توانند از قدرت استعمارگریشان استفاده کنند و به نفاق و درگیری و ایجاد جنگ روی آورده‌اند.
به هیچ‌کدامشان نباید باج دهیم ولی چشم به کمک غرب و اروپا هم ندوزیم.
در ضمن بد بودن احمدی نژاد دلیل بر خوب بودن روحانی و خاتمی نیست. علی برکت‌الله.
دانشگاههای ایران هر چند سال یکبار با تغییر افراد و سلایق به شکلی اسلامی میشود ولی باز هم انگار اسلامی نمیشود و تلاش مجدد میشد تا اسلامی شود و چون دوبار به مذاقشان خوش نمی اید تکرار میشود
به نظر من باید اول خود اسلامی شدن را اسلامی کرد! بعد بقیه را! یا اینکه کلا اسم دانشگاه را عوض کرده حوزه گاه بگذاریم شاید اسلامی شد
خلاصه هر مغزی که حاکم بر دانشگاه میشود یک تز جدید اسلامی شدن دارد خدا آخر و عاقبت دانش در ایران را به خیر بگذراند
آره
لیاقت شما همون احمدی نژاده !
روزنامه جوان وامثال آن حتی این احترام ظاهری هم برای مراجع قائل نیستند .هرگاه مراجع ما ازمشکلات مردم سخن گفتندیا به آنها حمله کردید یا بی تفاوت گذشتید وشما که ادعای نجابت دارید فقط درهمین اتفاقات اخیر چقدربه گلایه ها وتذکرات مراجع عظام توجه کردید .درزمانهای نه چندان دور مردم حتی حکومتهای مستبدبرای نظرات مراجع احترام خاصی قائل بودند وگفته ی آنان را حکم خداو پیغمبرمی دانستند . اگرانصاف داشته باشید کمی به گذشته مراجعه کنید خواهید فهمید سوای مقام معظم رهبری چقدربرای دیگرمراجع ارزش واحترام قائلید. اگر می بودیدمملکت ما اکنون چنین وضعیتی نداشت.
زمستان سخت اروپا ؟! پر واضح است که اروپا سرزمین بچه سی سولها نیست! و مبرهن است که روزگازی بسیار سخت تر را پشت سر نهاده است و با توجه به امکانات وسیع مالی و فنی بر این معضل نیز غلبه میکند. تحلیل یا پیشبینی بهتری نیز داشتید؟!
از نظر‌ روزنامه‌ جوان‌ نجابت‌ یعنی اینکه همه باید دست بسته در اختیار‌ جناح‌ خاصی باشند که همه چیز را برای خودشان و فک و فامیل های خودشون میخوان .
باز تا یکنفر حرف‌ ملت و زد‌ از اطراف و اکناف حملات‌ شروع شد‌ !
روزنامه جوان از قرار فراموش کرده اند که آقایان خاتمی وروحانی رئیس جمهور اکثریت مردم بودند که به برنامه های ایشان رای دادند
اگر نه به رقیبانش را ی می‌دادند رای دهنده های اینان اگر هم گله ای دارند به انجام نرساندن خواسته های به حق ملت بوده ...نه خواسته های کسان دیگر.
آقای پهلوان عزیز. حرفاتون درسته تا حدودی ولی اروپاییا رو زیادی جدی گرفتید. اولا انرژی پاک به این راحتی ها نمی تونه پاسخگوی همه نیاز اروپا باشه. دوم اینکه منابع انرژی محدوده و خلاصه باید از یک جایی تهیه بشه و همچنین قیمتش هم باید مناسب باشه وگرنه صنایع اروپا دچار تهدید جدی شده و در دراز مدت بازار رو از دست میدن. سوم اینکه این خیلی طبیعیه روسیه اجازه نده ما از حال زارش سواستفاده کنیم و گاز و نفت خودمون رو بفروشیم. واسه همینه که گاز پروم اومده با ایران قرارداد بسته. این یعنی اینکه منافعمون رو در راستای هم تعریف می کنیم تا هردو از این شرایط سود ببریم. چهارم هم اینه که اگه قراره برجام مثل دفعه قبل اجرا بشه و فقط ما باشیم که در حال انجام تعهداتمون باشیم و هیچ کدوم از تحریمها برداشته نشه به نظرتون تفاوتی داره که توافق بکنیم یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
هر دو از شرایط سود ببریم؟
روسیه کی تاحالا به کسی سود داده که ما دومیش باشیم؟
روسها رقیب و بلکه دشمن ما هستند هیچ منافعه مشترکی وجود نداره
مسئولین دانش بررسی و پیش‌بینی ندارن
جناب مقاله نویس روزنامه جوان ! زیاد خودخوری نکن ، آقای قوچانی بین بد و بدتر ؛ بد رو انتخاب کرده و خبر نداره فقط اصولگراها نجیبند و بس !!! و نمیدونه اگه معذوراتی نبود ، اصولگراها باز هم احمدی نژاد رو بغل میکردند.
جمعی از کاربران و تحلیلگران در پورتال «Guancha» با بیان نظرات خود در مورد بحران انرژی در اروپا، به سران این قاره در مورد زمستان امسال بدون گاز روسیه هشدار دادند.و به این نتیجه رسیدند که بدون توافق با روسیه، اکثریت قریب به اتفاق اروپایی‌ها در زمستان امسال با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد.

چندین کارشناس و تحلیلگر، مقامات اروپایی را به دلیل رویکرد سیاسی آنها محکوم کرده و آنها را به امتناع از تلاش در راستای منافع شهروندان خود متهم کرده‌اند.

و برخی از تحلیلگران اروپایی‌ قطع شدن گاز و تلاش نکردن برای دستیابی به راه حل را احمقانه توصیف کردند.
جمعی از کاربران و تحلیلگران در پورتال «Guancha» با بیان نظرات خود در مورد بحران انرژی در اروپا، به سران این قاره در مورد زمستان امسال بدون گاز روسیه هشدار دادند.و به این نتیجه رسیدند که بدون توافق با روسیه، اکثریت قریب به اتفاق اروپایی‌ها در زمستان امسال با مشکلات بزرگی روبرو خواهند شد.

چندین کارشناس و تحلیلگر، مقامات اروپایی را به دلیل رویکرد سیاسی آنها محکوم کرده و آنها را به امتناع از تلاش در راستای منافع شهروندان خود متهم کرده‌اند.

و برخی از تحلیلگران اروپایی‌ قطع شدن گاز و تلاش نکردن برای دستیابی به راه حل را احمقانه توصیف کردند.
ازاین پرفسورهای به اصطلاح روزنامه نگار سوال دارم: به این جمله توجه شود "مطالبات اغتشاشگران از روی شکم‌های سیر آنهاست» به کلمه" اغشاشگران" توجه کنید نگفته معترضان و یادر خصوص هتاکان و فحاشان که کلمات رکیک آنها در محیط دانشگاه روی اراذل واوباش چاله میدانی را سفید می کند را اگر"عده‌ای هرزه که دنبال هوسرانی خود هستند "ندانیم چه بدانیم .لطفا پاسخ
سال‌هاست با غرب رابطه نداریم اما از شرقگداها بپرسید چی نصیب کشور شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
تحریم آمریکا
بابا روزنامه جوان هنوز بی ترمز و فرمان گاز میدی ؟ بابا تو دیگه کی هستی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روحانی در مبارزات انتخاباتی به غرب پیام داد که با تیم مذاکره کننده جلیلی توافق نکنه. چون جناب روحانی گفت که در مذاکره باید یک چیزی بدی و از طرف مقابل چیزی درخواست کنی. ‌ غربیها خیلی سریع بساط مذاکره را جمع کردند و منتظر نتیجه انتخابات شدند که شوربختانه ایشون رأی آوردند و بقیه افتضاحات…. اگر جناب روحانی این بی تدبیری و این بی خریدی از خودش بروز نداده بود یا تیم جلیلی یک توافق خوب بدست میاورد یا تیم خودش بعد از اینکه در پاستور مستقر شد. روحانی یادش رفته بود که غربیها ساله منابع ما رو غارت کردند به اذعان خودشون با خرج ۵ میلیون دلار با کودتا حکومت مصدق رو سرنگون کردند صدام رو به جون ما انداختند و تسلیحات شیمیایی در اختیار صدام گذاشتند. یک کمی از اینها رو به عنوان چیزی از دست دادن به حساب میاورد در مقابل گرفتن چیزی از غرب که البته حق مسلم خودمونه و ما چیزی جز اینکه به حقوق ما احترام بگذارن از اونها درخواست نمی‌کردیم. خوب نتیجه مدرک دکترای حقوق از اسکاتلند گرفتن همین میشه دیگه
همه جهان میدانست ایران امکان افزایش تولید نفت و گاز جهت صادرات به اروپا را در کوتاه مدت و میان مدت ندارد جز مسیولین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان