بازدید 56883
مرور روزنامه‌های شنبه ۸ مرداد

چرا پس از بحران؟ /ضرب‌الاجل اروپا برای احیای برجام/فراخوان دیرهنگام برای ثبت‌نام پرستاران تعدیل‌شده

بمب ساعتی نقدینگی، نزدیکی روسیه ـ ایران و فاصله بیشتر با تل‌آویو، امید داروخانه‌ها به خوش‌قولی بیمه ها، کاهش ۲۵ درصدی قیمت روغن در بازار، آخرین اخطار پکن به کاخ سفید، سیل تابستانی در ۲۱ استان، اژه‌ای علیه کانتینر‌های بی نام و نشان، جولان سارقان تاریخ و هنر در سکوت، امید به نفس‌های آخر برجام، تکذیب دخالت ایران در روند انتخاب نخست‌وزیر عراق و بررسی فرضیه‌های ظهور دوباره گشت ارشاد، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۰ 30 July 2022

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۸ مرداد در حالی چاپ و منتشر شد که سیلاب فراموشی و ترک فعل همزمان با بارش‌های تابستانی در ۲۱ استان کشور، دستور رئیس جمهور به وزیر امور خارجه برای پیگیری حقابه هیرمند، ماجرای سرقت از موزه همدان و توهم را کنار بگذاریم، امیکرون جدی است! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


فراخوان دیرهنگام برای ثبت‌نام پرستاران تعدیل‌ شده

زهرا چیذری طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان فراخوان دیرهنگام برای ثبت‌نام پرستاران تعدیل‌شده نوشت: با آغاز موج هفتم کرونا سازمان نظام پرستاری در فراخوانی از همه پرستاران و مدافعین سلامت تمدید طرح‌شده در دوران کرونا که اکنون تعدیل‌شده یا در شرف تعدیل (تا دو ماه آینده) هستند؛ خواست که به سامانه نظام پرستاری کشور مراجعه و ثبت‌نام کنند. این در حالی است که با فروکش موج ششم کرونا و صفر و یک شدن رقم فوتی‌ها، با این تصور که کرونا تمام شده با تعدیل گسترده پرستارانی مواجه شدیم که در پیک‌های قبلی کرونا و ثبت آمار‌های نجومی از ابتلا و مرگ، با انواع و اقسام قرارداد‌ها از جمله قرارداد‌های ۸۹ روزه برای مواجهه با بحران کرونا به کار گرفته شده‌بودند! به گونه‌ای که به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار علاوه بر ۵ هزار نیروی طرحی، حدود ۴، ۳ هزار نفر هم نیرو‌های قرارداد موقت در این دوران تعدیل شدند. این ۸، ۹ هزار نفر در حالی تعدیل شده‌اند که وزارت بهداشت به شدت کمبود نیرو دارد و هنوز هم به خاطر کمبود نیرو مردم هزینه پرداخت می‌کنند و حتی آمار مرگ و میر بیماران بالا می‌رود!


فراخوان دیرهنگام سازمان نظام پرستاری برای ثبت‌نام در سامانه این سازمان آن هم درست در میانه‌های موج هفتم کرونا نه فقط نمی‌تواند تعدیل پرستارانی را که در موج‌های قبلی جانشان را در کف دست خود گرفته و در خط مقدم جبهه مبارزه با کرونا حضوری تعیین‌کننده داشتند، جبران کند، بلکه این مسئله را به ذهن متبادر می‌کند که سازمان نظام پرستاری در میانه‌های موج هفتم کرونا به دنبال ایجاد بانکی اطلاعاتی از پرستاران فاقد شغل است تا بتواند به هنگام لزوم دوباره با قرارداد‌های موقت ۸۹ روزه یا استخدام‌های شرکتی از خدمات این نیرو‌ها بهره‌برداری کند. قدر مسلم آن است که بخش عمده‌ای از پرستاران کشورمان با عنایت به تعهد و وظیفه شناسی خود و احساس مسئولیتی که در قبال جان بیماران دارند، حتی حاضرند بدون دریافت دستمزد در بخش‌های کرونایی مشغول به کار شوند تا شاید جان بیماری را نجات دهند و مرهمی بر درد آنان بگذارند. گواه این مسئله هم تقدیم بیش از ۲۰۰ شهید از جامعه پرستاران در دوران مبارزه با بیماری کروناست، اما این مسئله و این تعهد نافی وظیفه وزارت بهداشت در قبال این فرشتگان سفیدپوش عرصه سلامت نیست. همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز همواره با نگاهی مشفقانه جامعه پرستاری را مورد عنایت قرار داده و مطالبات این قشر را از لزوم استخدام نیرو‌های تازه نفس گرفته تا اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از تریبون‌های رسمی بیان کرده و پیگیر بوده‌اند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع قرارداد‌های ۸۹ روزه پرستاران در ایام کرونا نیز با انتقاد از ایجاد عدم امنیت شغلی برای این گروه فرمودند: «در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، در همین قضیه کرونا هم اتفاق افتاد که فراخوان دادند برای کسانی که آمادگی دارند که بیایند، مشغول کار بشوند؛ آمدند قرارداد‌های کوتاه‌مدت با این‌ها بستند، بعد که نیازشان برطرف شد، گفتند بفرمایید بیرون! خب این آدم که امنیت شغلی ندارد، با چه دلگرمی‌ای بیاید کار بکند و پرستاری کند؟ بنابراین امنیت شغلی هم یکی از مسائل گوناگون است. به پرستار، نگاه کارگر فصلی نداشته‌باشید که امروز بیاوریم، فردا بگوییم لازم نیست، بروید؛ نه، امنیت شغلی! البته این‌ها ساز و کار‌هایی دارد که اهل فن می‌دانند. دوستان به خصوص در وزارت بهداشت و درمان این‌ها را دنبال کنند.»

 

ضرب‌الاجل اروپا برای احیای برجام

دکتر صلاح‌الدین هرسنی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان ضرب‌الاجل اروپا برای احیای برجام نوشت: جوزف بورل برنامه‌ای را برای نجات و احیای برجام ارائه داده است. برنامه پیشنهادی و به روایتی همان ابتکار عمل دیپلماتیک بورل در روزنامه (فایننشال‌تایمز) بریتانیا انعکاس یافته است. بورل در این روزنامه این‌گونه اظهار کرده است که کارزار فشار حداکثری واشنگتن بر ایران شکست خورده است، اما به رغم تلاش اعضای باقی مانده در برجام، مردم ایران نتوانستند به جهت برقراری نظام تحریم، از عواید و مزایای پیش‌بینی‌شده در برجام استفاده کنند. حال اگرچه طرح پیشنهادی بورل در احیای برجام بی‌نقص نیست، اما بهترین توافقی است که می‌تواند به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات به کار گرفته شود، چرا که در آن طرح به همه عناصر ضروری پرداخته شده و دربردارنده خواسته‌ها و مطالبات همه طرف‌هاست.

در خاتمه طرح، بورل قویا هشدار می‌دهد که در صورت رد شدن این مصالحه پیشنهادی خطر یک بحران هسته‌ای خطرناک پیش‌رو خواهد بود؛ بنابراین و آن‌گونه که بورل تاکید می‌کند نیک پیداست که این طرح و برنامه او را باید گام آخر و تنها فرصت آخر برای نجات و احیای برجام دانست. به عبارت دیگر متن تهیه شده آخرین فرصت ممکن مصالحه حول احیای برجام است؛ بنابراین طبق ابتکار عمل دیپلماتیک بورل می‌توان گفت که توپ مذاکره در زمین تهران قرار گرفته است. حال در شرایطی که اروپا به واسطه ابتکار دیپلماتیک بورل ضرب‌الاجلی را در دستور کار قرار داده است، شاهد ابهام و حتی سردرگمی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هستیم، به این معنی که تصمیم جدی و عزم راسخی برای زنده‌سازی و احیای برجام از سوی تیم مذاکره‌کننده دیده نمی‌شود و گاه به میخ مذاکره می‌زنند و گاه به نعل غنی‌سازی می‌کوبند. ضمن آنکه تمایلی هم ندارند که تحت سیاست اغوا و ترغیب مسکو، هشدار‌های اروپا را راهنما و دستور کار احیای برجام کنند. تحت این شرایط، تصمیمات و رفتار تیم مذاکره‌کننده طبق اصل (یک گام به پیش و دو گام به پس) موجب سوء‌برداشت طرف مقابل شده است. این رفتار ایران برای غرب حامل این پیام است که تهران در این دست از رفتار‌ها در واقع درصدد خرید زمان است و به جای آنکه برای احیای برجام به پای میز مذاکره بیاید، به صورت هدفمند در مسیر کاهش تعهدات برجامی یعنی غنی‌سازی اورانیوم و حتی عبور از نقطه «گریز هسته‌ای» گام برمی‌دارد. نقطه گریز هسته‌ای به مرحله‌ای در سیاست‌های هسته‌ای گفته می‌شود که دولت‌های دارای پروژه‌های هسته‌ای بالقوه و حتی بالفعل می‌توانند به سوی تولید تسلیحات هسته‌ای نظیر بمب و کلاهک هسته‌ای حرکت کنند. نکته آن است که سیاست تعلل تهران در حرکت به سمت مذاکره متوجه آژانس هسته‌ای نیز شده است به گونه‌ای که همین دست از رفتار‌ها به ویژه مخالفت با نصب دوربین‌ها در مراکز هسته‌ای، آژانس را در مسیر صدور قطعنامه و محتملا در آینده در ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد قرار می‌دهد. واقعیت آن است که رابطه ایران با آژانس در قضیه نصب دوربین‌ها بابت واپایش فعالیت‌های هسته‌ای به مخالفت و مناقشه فزاینده رسیده و همین مخالفت موجب گزارش چندنوبته رافائل گروسی حول فعالیت‌های هسته‌ای تهران شده است.


گزارش گروسی اگرچه گفته می‌شود که به نوعی به سیاسی‌کاری دچار است، اما بر این نکته تاکید می‌کند که تهران تحت نظارت آژانس و پادمانی هسته‌ای عمل نمی‌کند؛ بنابراین طبق انگاره‌ها و قالب‌های ادراکی- تحلیلی رافائل گروسی، غیرمنتظره نیست که نشست بعدی شورای حکام منتج به صدور قطعنامه دیگری علیه ایران شود. همه این جزر و مد‌ها و تنش‌ها در شرایطی رقم می‌خورد که مقامات تل‌آویو تحت تاثیر سیاست خاورمیانه‌ای جدید بایدن نقشه تهدید و توانایی ضربه زدن به پروژه هسته‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند و با تمهید سامانه «پرتو آهنین» خود را در قبال پاسخ، واکنش و اقدام متناسب تهران ایمن ساخته‌اند. حال با توجه به شرایط اقتصادی و تهدیدات فزاینده مقامات تل‌آویو و همچنین سایه انداختن صدور قطعنامه‌های آژانس که دیگر نمی‌توان آن‌ها را کاغذپاره خواند، بهتر آن است که مقامات تهران ضرب‌الاجل بورل را دستمایه مذاکره حساب‌شده حول محور احیای برجام کنند و از قرار دادن جهان در آستانه یک تنش و جنگ هسته خودداری نمایند.

چرا پس از بحران؟

سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران طی یادداشتی در شماره امروز آزمان ملی نوشت: این روز‌ها خبر مربوط به وقوع سیل بخش عمده‌ای از اخبار کشور را در فضا‌های مجازی و واقعی و در گفتمان مردم به خود اختصاص داده است. با توجه به تجارب قبلی که ما داریم و داشتیم، انتظار می‌رفت که هوشمندانه‌تر در این زمینه عمل می‌کردیم. گرچه از همین ابتدا به این نکته اشاره کنم که ساختن خانه و اماکن مختلف در مسیر رودخانه خودش اشتباه بزرگی است که ویرانی‌های ناشی از سیل، تاوان همان اشتباه‌ها و توجه نکردن به هشدار‌ها و ایمنی‌ها برای پیشگیری از وقوع چنین مباحث و موضوعات و پدیده طبیعی است. با توجه به این سوابق و تجارب قبلی خساراتی که ما از سیل و سایر بلایای طبیعی دیدیم، اینکه هوشمندانه باید عمل می‌کردیم، هم مردم و هم سازمان‌های مختلف، انتظار نابجایی نیست. ولی متأسفانه ما همیشه عادت کرده‌ایم که مردان پس از بحران باشیم. ما اگر از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام داده باشیم، حتی در زمان وقوع هر بحرانی، مثل سیلی که اتفاق افتاد، هر سازمانی کار خودش را می‌کرد و نیازی اصلا به حضور مسئولان ارشد نیست. تجربه چندین ساله کشور ما نشان داد که ما معمولا برای پیشگیری و ایمنی برنامه‌ای نداریم و بعد از بروز بحران‌ها و خسارات‌های زیادی انسانی و مادی که وارد می‌شود، می‌خواهیم ورود پیدا کنیم و معمولا هم ورود ما کوتاه مدت است و آن آثار و عوارض علاوه بر اقتصادی که قطعا فشار بر مردم می‌آورد، آن پیامد‌های روانی اجتماعی را که معمولا جدی نمی‌گیریم، لذا بحران‌هایی از این دست برای کشور، مردم، خانواده و به معنای عام آن برای جامعه خسارت‌بار است. حتی در همین کلیپ‌ها می‌دیدیم به رغم اینکه برخی مردم سعی می‌کردند به بقیه مردم هشدار دهند، اما باز مردم باور نمی‌کردند و جدی نمی‌گرفتند. این‌ها نشان می‌دهد که یک مشکلی داریم. مشکل ما این است که هیچ وقت بحران را جدی نمی‌گیریم و همیشه فکر می‌کنیم که مرگ مال همسایه است و ما گرفتارش نمی‌شویم.

معمولا در بحران نمی‌ایستند عکس و فیلم بگیرند که منتشر کنند و لایک بخورد. ولی می‌دیدیم برای اینکه فیلم بگیرند و پخش بکنند، یک جا‌هایی همدیگر را هول می‌دادند که زودتر فیلم بگیرند یا فیلم بهتری بگیرند! این‌ها نشان می‌دهد که نه مردم و نه ما ایمنی و پیشگیری و موضوعاتی از این دست را جدی نمی‌گیرند و طبیعتا هم بعد از وقوع چنین بحران‌هایی سازمان‌هایی که در این حوزه‌ها مسئولیت‌های مستقیم‌تر دارند مثل هلال احمر در عمل بیشتر از بقیه سازمان‌ها درگیر هستند، لذا مدتی انرژی و زمان این سازمان‌ها و کشور برای سروسامان دادن اولیه به همین بحران‌ها اختصاص پیدا می‌کند. اینکه ما کی قرار است از این بحران‌ها درس بگیریم و کی قرار است ایمنی و پیشگیری را جدی بگیریم، واقعا من شخصا پاسخی برایش ندارم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۱
روزنامه صنعت این تحلیلگران را کجا پیدا میکند، که ذره ای از خودش تحلیلی ندارند و فقط ترجمه روزنامه های کشورهای غربی را بعنوان تحلیل ارائه میدهند. بی سوادی شاخ و دم نداره!
جناب هرسنی برجام مرده است و این ضرب الاجل های ساختگی اروپا و امریکا نمی تواند آن را زنده کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
خوب جایگزین شما چیست برای برجام
گرانی بیشتر حتما
متاسفانه در خصوص پرستاران مشکلات یکی نیست اونایی را که تعدیل نشده و ده ساله بصورت شرکتی و با حقوق کم نسبت به رسمی ها کار می کنند یه مشکل دیگه هم به تبعیض های اینا افزوده شده و اونم تبدیل وضعیت پرستار طرحی 2 ماه سابقه بخاطر اینکه پدرش در زمان جنگ سرباز بوده این در حالیه که ما پرستار داریم ده سال سابقه بصورت شرکتی داره که پدرش در زمان جنگ معلول بوده و از سربازی معاف بوده با این حساب کسانی که قدرتمند بوده و از لحاظ جسمی صحت بدن داشتند و سربازی رفته حالا فرزندشون تبدیل وضعیت شده و اونایی که از لحاظ جسمی توانایی سرباز رفتن در زمان جنگ نداشتن حالا فرزند پرستارشون با این همه خدمت در زمان کرونا و ده سال سابقه شرکتی تبدیل وضعیت نشده این وضعیت به روحیه آنها به شدت اثر منفی گذاشته آیا وقت آن نرسیده که خود این پرستاران را که در اوج کرونا به دور از خانوادشون و با چند لایه ماسک و گرما را تحمل کردن ایثار گر محسوب کرده و تبدیل وضعیت کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
خدا جای حق نشسته و الان رییسی باید طلبه ها و بسیجی هایی که ازشون قدردانی کرد را ببره بیمارستان برای پرستاری از بیماران
متن احیای برجام را غربی ها نوشته اند یا ایرانی ها
همش به نفع غربی ها سوت زده اند در هیبت دفاع از مردم ایران
بابا ای دلسوز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
برجام را خواندی یا از روی تحلیل ها و تفسیر های تلویزیون میلی ایران و کیهان نظر میدید یکم بصیرت داشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
پس کی بود زمان انتخابات میگفت یک دولت قوی باید بیاد که بتونه برجام را بهش عمل کنه؟
بفرمایید عمل کنید شما که خیلی بلدید
تابناک عزیز لطفا از مشکلات پرستاران در صورت امکان هر از گاهی مطالبی بنویسید تا قسمتی از مشکلات خود را اینجا مطرح کنند من از نزدیک از مشکلات این قشر زحمت کش آشنایی دارم واقعا اینا بی ادعا هستن ولی با تبعیضهای خود ساخته عده ایی دارن به مشکلات این عزیزان می افزایند یکی اخراج پرستاران طرحی بعد از اتمام کرونا دومی حقوق کم پرستاران شرکتی نسبت به پرستاران رسمی سومی تبدیل وضعیت فرزندان سربازان زمان جنگ که ایثار گری و جانبازی هم ندارن با دو ماه خدمت که در قالب نیروی طرحی خدمت می کردن در مقابل پرستار شرکتی با سابقه ده ساله با پدر معلول در زمان جنگ که به سربازی نرفته چهارم عدم تعرفه گذاری در اکثر بیمارستانها متاسفانه در قضیه تبدیل وضعیت پرستاران با اینهمه تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر محسوب نکردن پرستار به عنوان کارگر فصلی باز هم دستهایی هستند که نمیزارن در این راستا کارهایی انجام بگیره
یکی از ضعیف ترین وزرا وزیر بهداشت است و تبعات سوءمدیریت وی کم کم آشکار می شود.
انهایی که مخالف ساخت د در کشور بودند حالا چرا چیزی نمی گویند و سکوت کرده اند چه حجم عظیمی از آب شیرین باران وارد دریا و نمک زارها شد و تبدیل به سیلاب شد و ویرانی حاصل ان شد اگر در طی اسن سالها سدهای خوبی احدث شده بود برای سالها امکان ذخیره اب وجود داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
عزیزدل!سیل نتیجه تخریب بافت گیاهی می باشد! که در اثر نبودگیاه قدرت جذب اب خاک کاهش میابد! مقصر اول تخریب بافت گیاهی در ایران سد سازی بدون حساب وکتاب وانتقال اب حوزههای ابگیر است
اگر صهیونیست ها و یا اتاق عملیات روانی سیا می خواست مطلبی در خصوص متهم کردن ایران و خروج یک جانبه ایران از برجام ؟ و دفاع از غربی ها و ترس از حمله صهیونیست ها بنویسد بهتر از این اقا در شماره امروز جهان صنعت نمی توانست بنویسد در تعجب از سایت تابناک بازنشر ان است
اقای رییسی من از جانب تعدادی از همکاران دوستان وفامیلها وملت کوچه وبازار کلی صحبتهای انها را گوش کردم وهر وقت خواستی عریضه ای که به کیلومتها امضا بر توافق هسته ای وناراضی بودن از تحریمها وبی خیالی شما مسئولین ورضایت کامل از احیای دوباره برجام حکایت دارد را برایتان تهیه واماده وبفرستیم ؟

بابا ترا بخدا کم به ملت دروغ بگویید ملت در بدبختی ورنج هستند خونشان به جوش امده هر ان ممکنه منفجر شود بعد شما عده قلیلی رای تان را بالاتر از کل ملت می دانید
این اروپاییها و غربیها سطح خوششان بنظر میاد از سطح عادی هم پایین تر است ، هر کدامشان که طرحی ارایه میکنند می‌کند آخرین فرصت است ، تا حالا چند بار از این حرفها زدید و نتیجه آیی نگرفتند ، این برجامتان با این شرایط بدرد خودتان میخورد و بس .
تعدیل و فراخوان پرستاران بستگی به اوج و فرود کرونا دارد.
من نمیدانم چراتابناک بجای اینکه ادنبال تهیه خبار درست وتحلیل نزدیکتر به ‌اقعیت باشد بیشتر بدنبال اخباراتی غیرواقعی ‌تحلیلهای غیرواقعی تر ...
وقتی آدم نابلد رو با تیمی نابلد به مذاکره ای به این مهمی برای مردم و کشور به مذاکره بفرستند یعنی مذاکرات براشون مهم نیست و اصولا دمبال توافق نیستند وگرنه باقری چه مذاکره ای بلده و یکبار هم با طناب پوسیده اش به قعر چاه رفته ایم !!!
بعضی از دوستان گویا عمدا مسئله گرانی و تورم را بالاتر از مسئله امنیت کشور قرار می‌دهند. دوستان باید متوجه شوند که اگر ایران این راه را نمی رفت اصلا کشوری وجود نداشت که اصلا بحث گرانی و ارزانی داخل آن مطرح باشد.در حال حاضر ایران مشغول فروش نفت با قیمت بالایی است و رژیم تحریم‌های آمریکا دیگر از طرف کشورها رعایت نمی شود زیرا مسئله انرژی به یک امر حیاتی و امنیتی برای کشورها تبدیل شده.
یک عده فکر می‌کنند اگر برجام امضا شود مشکلات تورم و هزینه های بالای زندگی حل می‌شوند، که صد البته اینطور نیست.
مسئولین محترم وکسای که میگویند برجام فایده نداره وقابل احیا نیست.طرح مدون وقاطع ارائه بدهند.اقتصاد ومردم زیر بار گرانی وحوادثی طبیعی که همه نیاز به پول دارند کمر خم کردن.راه حل ارائه کنید.
اونایی که رفتین ۱۶۰۰ تا سگ بی گناه رو کشتین امیدوارم همتون تو سیل دماوند گرفنار بشین . چوب خدا صدا نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها