بازدید 52840
مرور روزنامه‌های دوشنبه دهم مرداد

توجیهاتی برای حمله به ایران/ایرانی‌ها برای درمان به خارج نمی‌روند /خط تطهیر پهلوی در جنگ روایتگری

هزار و یکمین حرافی اروپا برای احیای برجام، بورس در فاز افسردگی، از بازداشت‌های گروهی تا زندانی کردن کودک ده ساله در افغانستان، تایید افزایش ۳۸ درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح، پیگرد قضائی مقصران سیل، ارائه پیشنهاد‌های ایران برای جمع بندی سریع مذاکرات، تور جاعلان کارت واکسن برای ضد واکسن‌ها، شکار دو محیط‌بان به جای آهو! و واگذاری زمین به مردم، مسکن یا راه‌حل؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹ 01 August 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به عکس‌های برخی مسئولین با سیل، بورس در کما، ارائه پیشنهاد‌های ایران برای جمع بندی سریع مذاکرات و ۱۳۴ روز بلاتکلیفی بازنشستگان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


ایرانی‌ها برای درمان به خارج نمی‌روند


کیاوش حافظی طی یادداشتی در شماره امروز همدلی نوشت: بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دولت ابراهیم رئیسی در اظهارنظری گفت که هیچ ایرانی برای درمان به خارج از کشور نمی‌رود. گویا با پدیده‌ای مسری رو‌به‌رو هستیم که هرکس بر صندلی وزارت بهداشت می‌نشیند زبانش شروع به زخم زدن به جامعه می‌کند. سال گذشته همین موقع عدم انتخاب سعید نمکی که پیش از عین‌اللهی، این مسئولیت مهم را بر عهده‌ گرفته بود، از نقاط مثبت روی کار آمدن دولت رئیسی به شمار می‌رفت. او هم عادت داشت هرچند وقت یک‌بار با اظهارنظرهایش داغ دل مردم را تازه کند؛ اما کجای حرف‌های بهرام عین‌اللهی داغ را تازه می‌کند؟ بلافاصله بعد از خواندن جمله وزیر بهداشت دولت رئیسی تصویری از مرحوم هاشمی شاهرودی رئیس پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام که در واپسین روز‌های زندگی برای معالجه به آلمان رفته بود، در ذهن نقش می‌بندد. کاش دست‌کم آقای وزیر به‌جای کلمه ایرانیان از کلمه «مردم» استفاده می‌کرد تا شبهه ناشی از سخنانش کمتر شود.


شاید در پی این مطلب هر مقام مسئولی در وزارت بهداشت، دنبال اثبات ادعای وزیر با توسل به آمار و ارقام برآید. نگارنده نیز بر همین باور است که افرادی که برای معالجه به خارج از ایران اعزام می‌شوند کمتر دیده می‌شوند؛ اما آقای وزیر اگر منطق عدد و رقم برای وصف جامعه کافی بود، متخصصان آمار از هر فرد جامعه‌شناسی در تحلیل اوضاع‌واحوال جامعه خبره‌تر بودند. فهم جامعه منطق خاص خودش را دارد.


مدت‌هاست ناظران نسبت به کالایی شدن خدمات درمانی و سلامت جامعه هشدار می‌دهند. در شرایطی که توصیه اکید برخی پزشکان به بیماران خود، بستری شدن و عمل جراحی در بیمارستان‌های خصوصی است، پزشک ممکن است با خود فکر کند که چرا باید منفعت و هزینه درمان بیمار محتاجش به جیب پزشک خارجی برود؟ این سخن بدان معنا نیست که همه کادر درمان و پزشکان بیمار را به چشم اسکناس و پر شدن حساب بانکی خود می‌بینند؛ در دو سال مقابله با کرونا شاهد جان‌فشانی‌های بسیاری از ارزنده‌ترین کادر درمان در کشور بودیم؛ اما کیست که نداند در همین مدت نیز به خاطر دلایل متعدد ازجمله خود نظام بهداشت و سلامت تقاضای کادر درمان برای مهاجرت روزافزون شد.


اما سؤالی که باید از آقای وزیر پرسید آن است که واقعاً فکر می‌کنید اگر آن دسته از پزشکان دلسوز و متعهد کشور تشخیص دهند که بیمار برای معالجه باید به یکی از کشور‌های اروپایی سفر کند آیا با این هزینه‌ها اصلاً وجدانش اجازه چنین توصیه‌ای را می‌دهد؟ سفر برای درمان به خارج از کشور پیشکش، اما اگر ارزش پولی ملی به پایین‌ترین حد خود نرسیده بود و مردم توان پرداخت هزینه‌های دوا و درمان را داشتند، اصلاً کسی پیدا می‌شد که به‌جای مراجعه به پزشک و متخصص سری به دکان برخی مدعیان طب سنتی بزند؟

خط تطهیر پهلوی در جنگ روایتگری

سیدعبدالله متولیان طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان با تیتر خط تطهیر پهلوی در جنگ روایتگری نوشت: مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه، آنان را به جهاد تبیین به‌عنوان تکلیف ائمه جمعه فرا خوانده و تبیین صحیح موضوعات اجتماعی به‌ویژه تلاش نظام اسلامی برای برافراشتن پرچم عدالت را از وظایف مستمر و دائمی ائمه جمعه برشمردند: «ما طرفدار عدالت هستیم و پرچم آن را بلند کرده‌ایم، اما تحقق عدالت بدون کمک به طبقه محروم و مستضعف معنا ندارد». موضوع عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات و خدمات، به‌عنوان رسالت قانون اساسی، از مهم‌ترین دغدغه‌های نظام اسلامی بوده و اگر چه تا رسیدن به نقطه مطلوب و تراز ملت صبور و مقاوم ایران فاصله طولانی وجود دارد، اما بی‌شک در ٤ دهه اول انقلاب به‌رغم وجود موانع، جنگ، تحریم، فشار‌ها و کارشکنی‌های استکبار جهانی و سوءمدیریت و ضعف‌های داخلی، کارنامه‌ای افتخار آمیز و قابل دفاع داشته است، اما دشمن در خط تحریف و جنگ روایتگری، تصویری نازیبا و روایتی ناصواب و بس ظالمانه از توانمندی و عزم جمهوری اسلامی برای عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات ارائه می‌دهد.


چند سالی است که دشمنان از غفلت ما در روایت صحیح و تبیین ظلم‌ها، خیانت‌ها و وابستگی رژیم سفاک پهلوی به امریکا و مفاسد گسترده اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این خاندان استفاده کرده و در جنگ روایتگری خط تطهیر، اقتدار و مقدس‌سازی حکومت وابسته، فاسد و طاغوتی پهلوی را در دستور کار امپراتوری رسانه‌ای غرب، جریان نفوذی، اپوزیسیون خارج نشین (سلطنت‌طلبان، منافقین و...) مرعوبان و مجذوبان غرب در داخل قرار داده و از عدم اطلاع نسل‌هایی که با ظلم‌های آن رژیم سفاک و ضد مردمی آشنایی ندارند استفاده کرده و جای جلاد و شهید را تغییر داده است. کارنامه ننگین و ظالمانه رژیم پهلوی از زبان عوامل و مدیران آن نظام از جمله افرادی نظیر ارتشبد فردوست، مسعود انصاری و علی شهبازی شنیدنی است، اما در نگاه مختصر ابتدایی به کارنامه ننگین رژیم طاغوتی پهلوی در مقایسه با تلاش جمهوری اسلامی برای بسط و گسترش عدالت، باید به نکات زیر توجه شود؛

۱- جمعیت ایران قبل از انقلاب حدود ۳۰ میلیون نفر بوده و تولید نفت نیز بیش از ۷ میلیون بشکه رسمی و غیر رسمی بوده است، در حالی‌که جمعیت ایران پس از انقلاب به سرعت رشد کرده و اینک به عدد بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده و تولید نفت کشور نیز تحت تحریم‌های نظام سلطه همواره با افت و خیز مواجه بوده و دربالا‌ترین رقم به ۲ میلیون بشکه نرسیده است و گاهی نیز میل به صفر پیدا کرده، اما این موانع هرگز نتوانسته در اراده نظام برای خدمت به مردم خوب و شریف ایران و توسعه عدالت و رساندن ایران به جایگاه واقعی خود خللی وارد کند.


۲- قبل از انقلاب، چون حکومت پهلوی محصول کودتای امریکایی‌ها و دست نشانده آنان بود از حمایت ۱۰۰ درصدی امریکایی‌ها برخوردار بوده و تقریباً پهلوی هیچ مانعی برای پیشرفت و ارائه خدمت به مردم پیش رو نداشته است، ولی دریغ از کم‌ترین خدمت و احترام به ملت ایران. این در حالی است که جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت ظلم ستیز، استکبارستیز و ضدسلطه طی ٤٤ سال گذشته آماج شدید‌ترین توطئه ها، فتنه‌ها، کودتاها، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها، خرابکاری، نفوذ و... قرار داشته و امکان ارائه خدمات مناسب و خوب را نداشته، اما با این وصف کارنامه تحسین‌برانگیز و قابل دفاعی از خود به جا گذاشته است.


۳- نوع خدمات رژیم پهلوی مبتنی بر تبعیض شدید و نظام طبقاتی بود، به طوری که حتی در تهران به عنوان پایتخت کشور، فقط منطقه لرد نشین شمال شهر (شمیرانات، نیاوران، اقدسیه، فرمانیه و...) از مواهب و خدمات ویژه برخوردار بوده و تقریباً کل شهر و اکثر خانه‌ها فاقد آب آشامیدنی بوده و آب خود را از فشاری‌های سر کوچه‌ها تأمین می‌کردند و همچنین خانه‌ها فاقد لوله کشی گاز بوده و مردم سرمایش و گرمایش خود را از طریق نفت و به وسیله والور و علاءالدین و پخت و پز را با چراغ‌های سه قتیله‌ای و... انجام می‌دادند. وضع مخابراتی هم که افتضاح بود و مردم از طریق کیوسک‌های تلفن همگانی آن هم به تعداد بسیار محدود با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند. از نظر سرانه فضای سبز نیز شهر تهران وضع اسفباری داشته و در کل تهران یک اتوبان وجود داشت که فرودگاه مهرآباد را به کاخ سعدآباد متصل می‌کرد. این وضع شهری مثل تهران بود وای به شهر‌های دیگر کشور و وامصیبتا به حدود ۶۰هزار روستا که فاقد راه و حتی کم‌ترین خدمات بهداشتی، درمانی و آب و برق و مخابرات بودند.


٤- علاوه بر موارد مذکور سلطه امریکایی‌ها بر شرف و ناموس ایرانی که از دردناک‌ترین قصه‌های پرغصه مردم ایران بود که سگ امریکایی بر ناموس ایرانی شرف داشت و دردناک‌تر اینکه در تاریخ می‌خوانیم که زنان باشرف بختیاری را مجبور به شیردادن به سگ امریکایی می‌کردند. عزت ملت ایران را پامال سم ستوران سلطه گران امریکایی و اروپایی کرده بودند؛ اما اساس جمهوری اسلامی توزیع عدالت و ارائه خدمات جامع به همه مردم ایران بوده و در این خصوص کارنامه قابل دفاع نه تنها نسبت به حکومت پهلوی بلکه نسبت به بسیاری کشور‌های مدعی جهان داشته است. هم اینک با وجود همه مشکلات و موانع و تحریم‌ها، تهدید‌ها و... اغلب نقاط کشور دارای راه، برق، مخابرات و گاز شهری بوده و از خدمات یکسان بهره‌مند هستند.


۵- در ایران پس از انقلاب در برابر تفکر انقلابی و جهادی که مبدأ و منشأ همه پیشرفت‌ها و افتخارات کشور و اعتمادسازی‌ها، امیدآفرینی‌ها و شور و نشاط عدالت‌خواهی و خدمت رسانی به مردم است، یک تفکر مرعوب یا مجذوب غرب که بستر نفوذ را برای دشمن فراهم کرده، همواره در مسیر پس‌رفت، وابستگی بیشتر به غرب و اعتمادسوزی، ناامیدسازی مردم عمل کرده و نگذاشته حلاوت و شیرینی خدمت، کام مردم را شیرین کند. به‌عنوان مثال این جریان دلداده غرب حماسه عظیم دوم خرداد را به کام مردم زهرآگین و تلخ ساخته و با تشکیل جبهه برانداز مشارکت مسیر نفوذ دشمن را هموار ساختند.


۶- این از افتخارات نظام اسلامی است که در قیاس با رژیم پهلوی، پس از انقلاب شاهد انقلاب در ارائه خدمات هستیم، به طوری‌که علاوه بر تمامی شهر‌های کشور، تقریباً اکثر ۶۰ هزار روستای کشور از «برق و خدمات جانبی»، «مخابرات و تلفن ثابت و خدمات تلفن همراه»، «لوله کشی و خدمات آب سالم»، «راه مناسب و قابل دسترسی به شهرها»، «لوله کشی و استفاده از گاز شهری» و... بهره‌مند هستند. عدالت محوری در ارائه خدمات هماهنگ به روستا‌ها تنها یک محور و یک نمونه از صد‌ها مورد از تلاش‌های عدالت‌محور نظام اسلامی است که پرداختن اجمالی و مختصر به هر کدام از آن‌ها نیز مستلزم یک مقاله مستقل است.

توجیهاتی برای حمله به ایران

علی مندنی‌پور طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان توجیهاتی برای حمله به ایران نوشت: در این یادداشت به برخی اظهارات سفیر وقت عراق در مصاحبه سال ۹۰ با اعتماد پاسخ داده می‌شود: اسناد معتبرِ موجود در آرشیو وزارت امور خارجه و نیز وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران از این واقعیت تلخ حکایت دارد که ارتشِ عراق قبل از آغازِ جنگ، بیش از ۶۳۷ بار به وسیله آتش توپخانه زرهی و بمباران هوایی، مناطق مرزی، اراضی، پاسگاه‌ها، دهات و شهر‌های مرزی ایران را مورد تهاجم قرار داده است که از آن میان، نقضِ حریم هوایی ایران به تعداد ۱۸۲ بار در فاصله زمانی مارس ۱۹۷۹ تا سپتامبر ۱۹۸۰ است. شایان یادآوری است که هدف از انجام این‌گونه اقدامات و تجاوزات تحریک‌آمیز، وادار کردن ایران به واکنش متقابل و مالا توجیه تجاوز و حمله سراسری و گسترده خود به سرزمین ایران بوده است! عالیجناب؛ به خوبی واقفید، نقض یکجانبه عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر و الحاقیه آن توسطِ دولت عراق ناقض مقررات و موازین بین‌المللی است و مغایرت آشکار دارد با بندها، مواد و اصولی از: اعلامیه سن پِطِرزبورگ ۱۸۶۸، کنفرانس اول لاهه ۱۸۹۹ موضوعِ مقررات جنگ، کنوانسیون لاهه ۱۸ اکتبر ۱۹۰۷ در ارتباط با حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین‌المللی، مواد ۱۰ (رفع تجاوز) و ۱۶ (مجازات توسل به زور) میثاق جامعه ملل ۱۹۱۹ (سلف سازمان ملل) پروتکل ۱۹۲۵ ژنو، در ارتباط با منع استفاده از گاز‌های خفه‌کننده سمی یا سایر گاز‌ها و وسایل باکتریایی، پیمان لوکارنو ۱۹۲۶ Trea Ty of Mutual Gurantee، مقدمه مصوبه جامعه ملل ۲۴ سپتامبر ۱۹۲۷ در ارتباط با حلِ اختلافاتِ مسالمت‌آمیز بین دولت‌ها. اصول سه‌گانه میثاق پاریس ۲۷ آگوست ۱۹۲۸ در ارتباط با منع صریح توسل به جنگ در اختلافات بین‌المللی. پیمان بریاند کلوگ ۱۹۲۸ Briend kellog pact، مواد: ۲ (منع توسل به قوه قهریه و به کار بردن زور در حل اختلافات بین‌المللی). ۳۳ -توسل به طرق مسالمت‌آمیز).

۳۷-در صورت عدم توفیق توسل به طرق مسالمت‌آمیز می‌بایستی اختلافات در نزد شورای امنیت مطرح شود. منشور سازمان ملل متحد ۱۹۴۷. پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹. قطعنامه شماره ب ۲۱۶۲ (۲۱) مورخه ۵ دسامبر ۱۹۶۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد. در ارتباط با منع استفاده از گاز‌های فلج‌کننده (تایید مجدد) قطعنامه ۱۹۷۴ سازمان ملل متحد.


پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹، با این توضیح که کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ طی دو پروتکل ۱۹۷۷ تکمیل شد. - ماده۳۵: پروتکل شماره ۱- بند‌های یک و دو ماده ارتباط مستقیم با استفاده از موشک‌های زمین به زمین علیه شهر‌های بی‌دفاع دارد. - ماده ۴۲: در ارتباط با ممنوعیت حمله به اشخاصی که با چتر نجات از هواپیما فرود آیند. ماده ۴۵: حمایت از اشخاصی که در مخاصمات شرکت داشته‌اند. -ماده۴۸: قواعد اساسی در حمایت از اموال سکنه غیرنظامی. - ماده۴۹: راجع به «انتقال اجباری دسته‌جمعی یا انفرادی و نقل مکان اشخاص مورد حمایت از اراضی اشغال شده و غیره». -ماده۵۱: در حمایت از سکنه غیرنظامی.


- ماده ۵۳: درباره حمایت از مراکز فرهنگی.
- ماده ۵۴: درباره حمایت از تاسیسات لازم برای بقای سکنه غیرنظامی.
- ماده ۵۶: حمایت از سد‌ها و تاسیسات مشابه.
- ماده ۵۷: مربوط به اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از به مخاطره افتادن زندگی و اموال سکنه غیرنظامی.
- ماده۵۹: مربوط به ممنوعیت حمله به مناطق حفاظت نشده.
- ماده۶۳: راجع به حمایت کشوری در مناطقِ اشغالی.
- ماده ۷۶: در خصوص حمایت از زنان در قبال هر نوع سوءاستفاده، تجاوز، اعدام و....
در نتیجه آثار حقوقی مسوولیت رژیم عراق ناشی از اقدام به تحمیل جنگ به ایران را می‌توان به دو بخش
مسئولیت مدنی و مسوولیت جزایی تقسیم کرد:
نقضِ آشکار اصول اعتقادی و فقهی در مبحث قرارداد‌ها، وفای به عهد و تعهدات. ادامه دارد....

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۶
عجب!حالا ما آن زمان کوچک بودیم و رژیم پهلوی را به درستی به یاد نداریم(البته پس از آن را با گوشت و پوستمان داریم حس می کنیم) ولی پدران و مادرانمان که بوده اند و برایمان بازگو می کنند!در ضمن عکسها و فیلمهای دوران قاجار و پهلوی هم موجود است و تغییرات را پس از سلسله قاجار می توانیم مشاهده کنیم!در نهایت هیچ حکومتی خصوصا در دوران معاصر بی ایراد نبوده است فقط باید دید وقتی پهلوی حکومت را از قاجار تحویل گرفت اوضاع ایران چگونه بود و وقتی به جمهوری اسلامی تحویل داد به چه صورت بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
فقط به این سوال جواب بده . مردم چرا انقلاب کردند ؟ اگرآگاهانه انقلاب کردند پس از نظر آنها پهلوی بد بوده و شما که متعلق به نسل بعد هستی دخالت نداری . و اگر ناآگاهانه کاری کردند ، از کجا معلوم که الان شما هم مانند پدرانت ناآگاهانه فکر نکنی .
پاسخ به ناشناس 10:52
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
حالا شما به این سئوال پاسخ بده. قبل انقلاب برخی نون به نرخ روز خور و بادی به هر جهت بودن که با تغییر حکومت بادبانهاشون رو درجهت وزش باد چرخوندن و کورس رثابت رو از دیگران هم ربودند. جالا از کجا معلوم که شما از این دست ملوانان زبل روز مزد نباشی حضرت آگااااااه
ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
دوست عزیز 10:52
آگاهی امری است نسبی و نه مطلق و تابعی است از شرایط. پرسیدید که چرا مردم انقلاب کردند؟ من که بودم و دیدم بخاطر بهبود معیشت و ایضا برخی خانواده های مذهبی بخاطر سینما و کاباره و عرق فروشی. ولی الان شما پاسخ بدهید کدامیک بهبود پیدا کرد؟
بحث سر آگاهانه یا ناآگاهانه نیست. بحث سر دستاورد است. زمان نشان داده که عدد 37 با عدد 43 قابل قیاس نبوده و منبعد هم نخواهد بود.توضیحاتی در سر مقاله جوان چاپ شده که گفتاری است تحت عنوان متکلم وحده. جمعیت 30 میلیون و فروش روزی 7 میلیون بشکه نفت. خوب تو هم برو بفروش. مگه دیگران نمیفروشند؟ تحریم هستی؟ خوب نباش. زمان شاه همه آب و برق و گاز نداشتند. بله نداشتند از جمله خود ما که آب از سر فشاری سر خیابان میآوردیم. کلمه اقتضای زمان . مثل این است که الان بگوییم کشورهای دیگر سطحشان این است و آن و ما الان این شکلی هستیم . مقایسه کنید ترکیه و اعراب و جنوب شرق آسیا و کره و چین و مالزی را در ابتدای سال 1979 با الان. و ایذا با توجه به این 43 سال مقایسه کنید کشور خودمان را. هدفم تطهیر پهلوی نبوده و نیست چرا که به شدت مخالف نظام پادشاهی و هر نظامی هستم که سیستم مونوپولیسم را یدک میکشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
در هر دوره هم آدم های خوب بودن و هم بد
هم سال های درخشان وجود دارد هم سال های بد
هم تصمیمات درست بوده و هم غلط
این خط کشی کردن ها فقط برای تطهیر یک عده خاص انجام میشه
وظیفه ما فهم تصمیمات غلط قبلی و جلوگیری از تکرار آن هاست
نه اینکه برای یک دوره خاص یقه چاک بدهیم و دعوا راه بندازیم
روزنامه جوان آیا همه اینها که گفتی رو خودت قبول داری
در خصوص مقاله جناب آقای مندنی پور خواستم بگم ؛ حالا آیا محتوای این مقاله برای ملت ایران دریافت خسارت عراق از بابت آغاز جنگ تحمیلی و تجاوز به خاک ایران می شود ؟
اگر نبود تحریک آمریکا ، جنگ عراق علیه ایران رخ نمی داد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
حکومت بعثی عراق بیشتر به شوروی (روسیه) وابسته بود و ۹۹درصدتسلیحاتش روسی بود و صدام بچه نبود که با اشاره آمریکا وارد جنگ با ایران شود بیدار شوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
صدام با کمک سازمان جاسوسی سیا به قدرت رسید -
مثل اینکه خودتو زدی به خواب
99 درصد رو هم از کجات کشیدی بیرون
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
نه تاریخ می خونی نه فکر می کنی البته برای افرادی مثل شما دانستن امتیاز نیست شما باید حرافی کنین اگر نمی دونی بدون اکثر سلاحهای عراق از شوروی تامین می شد خیلی از سلاحهای ما از امریکا اومده بود عراق وابسته به شوروی بود نه غرب ولی خوب تو که برای فهمیدن کامنت نذاشتی اینم بهش توجه نکن
ناشناس
| Slovakia |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
اگه تندروی بعضی در اول انقلاب نبود هیچ وقت جنگ نمیشد.
اگر بدی کسی را می گیم خوبیش را هم بگیم. وجدانمان چه می گوید؟ آیا حکومت طاغوت غیر از فساد حجاب هیچ کار خوبی ولو اندک مانند لغو برده داری در ایران، تقسیم اراضی بین کشاورزان و لغو اربابیت ، ریشه کن کردن وبا و بیماری های مسری ، برقراری فرصت برابر آموزشی برای ایرانیان ، خرید تجهیزات مربوط به راه اندازی تولید صنعتی در ایران ، بالا بردن ارزش پول و ... نداشته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
بحرین رو بخشید بچه جان
خیلی به شبکه های معاند اعتماد نکن
ناشناس
| Japan |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
فقط زمان طاغوت تو ایران اخرین مدل شورلت مونتاژ می شد الان جک و لیفان و ام وی ام
من نمیدانم سال 51 جزودوران پهلوی محسوب میشود ویا دوران جمهوری اما هرچه بود در سال 51 من در پادگان فرح ابادآن زمان به خدمت سربازی (دوره اموزشی)مشغول بودم ولی 5 شنبه وجمه هر هفته به منزل یکی از بستگان در نازی آباد میرفتم بین وبینالله هم آب لوله کشی بود هم برق بود وهم خطوط مرتب اتوبوس رانی واحدبود.ضمنا با شروع گاز کشی شهر تهران در سالهای 55 و56 لوله کشی ابتدااز مناطق جنوب وغرب شهر شروع شد.
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
اگه اونوقط سربازبودی الان باید۹۰ساله باشی پس چطورسوادنوشتن داری اون زمان جواناش خیلی کم تحصیل کرده بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
آقا سجاد یعنی جوانان آن زمان بعد از 40 سالگی به خدمت می رفتند؟!
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
ای کیو کسی که در زمان شاه 55 سرباز بود الان بین 60 و 65 است
ناشناس
| Moldova (Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
سجاد
نکته اول اینکه ادم 90 ساله کم نداریم
نکته دوم اینکه شما بهتره یکم روی ریاضات وقط بیشتر بزاری
چطوری حساب کردی که کسی که سال 51 سرباز بوده الان 90 سالشه من نمی دونم بهتره پولی که برای کامنت گذاشتن می گیری رو بخشیش رو برای تحصیل و مطالعه بزاری شاید تغییر کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
دروغ که مالیات نداره - ضد انقلاب فقط بلدن دروغ بگن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
سجاد عزیز الان 69 سال دارم اتفاقا بعد از سربازی از دانشگاه تهران هم درر شته حسابداری با مدرک لیسانس فارغ التحصیل شدم.البته پایان تحصیلاتم به انقلاب برخورد کرد وبعداز تعطیلات دوران انقلاب وبعد هم تعطیلات 3.5 انقلاب فرهنگی مدرک لیسانسم را گرفتم ضمنا شکر خدا سهمیه هم نبود وفروشگاه های زنجیره ای لیسانس وفوق لیسانس ودکترا هنوز دایر نشده بود والله الان شاید من هم یک دکترا داشتم تا شما من را بیسواد نخوانی. شما ظاهرا دچار اشتباه محاسبه شده ای .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
ضمنا سربازی را قدیم از ۱۸ سالگی می‌رفتند دیگر این که باسوادی
وبی سوادی چه ربطی به وجود لول کشی آب وگا دردر دهه ۵۰ز دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
کسی که سال 51 سرباز بوده الآن 68 سال سن دارد.
بگوی کجای متن گوینده درست نیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
الان باید ۶۸ یا ۶۹ سالش باشد ۹۰ را از کجات اوردی چرا دروغ
تاريخ خود قضاوت خواهد كرد و كار دنيا هم بي حساب و كتاب نيست آقاي سیدعبدالله متولیان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
تاریخ قضاوت کرده و روزنامه جوان برای دلخوشی یه عده خاص مطلب می نویسد. جدی نگیر
خدا رهمت کند اون زمان دکترای واقعی داشتیم ایران همه دوره دیده آمریکا الان در بیمارستان‌ها بیمارها تلف میشن چون کسی نیست آموزش بدهد
اینکه هر حکومتی سر کار بیاد میگوید من خوبم حکومت قبل از من بدترین تاریخ بود که چیز عجیبی نیست همیشه همین بوده و همه جای دنیا هم همین است راه دور نمیخواهد بروید در همین جمهوری اسلامی هر دولتی سر کار می آید میگوید بهترین دولت تاریخ ایران من هستم هر چه خرابی است دولتهای قبل کرده اند. ولی مردم بالاخره عقل و انصاف دارند وضعیت را مقایسه میکنند. هیچ دولت و هیچ حکومتی هم خوب مطلق و کامل نیست. همه چیز نسبی است.الان وضعیت زندگی مردم مشخص است چطور است قبل هم معلوم است چی بوده است چه دولتهای قبل چه حکومت منحوس پهلوی ... اینکه اون حکومت نوکر امریکا و الان شما استعمار تسیز استکبار ستیز هستید برای شما شاید مهم باشد ولی برای مردم نان اب زندگی نمیشود دوره این حرفها هم گذشته است به قول شما همه عافیت طلب شده اند کسی زندگی اش با آرمان و شعار انقلابی گری نمی گردد. در همان شاه ملعون اگر کسی از همون روستای دور افتاده بی آب و برق گذرنامه ایرانی میگرفت به حرمت ایرانی بودنش هیچ جا ازش ویزا نمیخواست دلار هم برای همه 7 تومان بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
احسنت
رژیم پهلوی نکات مثبت زیادیی داشت و راه برای جوانان به جلو باز بود و در عین حال فقیر هم خیلی زیاد داشتیم اما راه برای پیشرفت بازتر بود و اینطور نبود که همه چیز کامل و جالب بود
آیا نویسنده روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران به این فکر نکرده است اگر انقلاب نمی شد و هنوز سلسله پهلوی حکومت می کرد , شرایط کشور هنوز مانند قبل از انقلاب بود وهیچ تغیراتی در سطح کشور انجام نمی شد؟ چرا بعضی هنوز آمارها را براساس سال 57 تنظیم می کنند؟ شما باید اوضاع ایران را با کشورهای همجوار بسنجید ببینید کشورهای عربی پیش از انقلاب در چه وضع نابسامانی بودند والان به کجا رسیده اند ...
دقیقاًدرست میگویندکه هیچ بیماری دیگربرای درمان بخارج ازکشورنمیرود بلکه‌ بیماران زیادی ازخارج ازکشوربرای درمان به اینجا میآیند وحتی دربین بسباری ازکشورهاشیخ نشین خلیج فارس رقابت برای جذب پزشکان باسوادوفرهیخته کشورمان اخطراً متدوال شده چون پزشکان بسیارحاذقی داریم که قدیمتر ها نداشتیم وهمین خاری شده بچشم بدخواهان ترقی وپیشرفت کشورمان که مرتب جامعه پزشکی مارامورد توهین قرارمیدهند اگراین نظرمنشرشود ردپای دوستان دلسوزیکه با انحاء محتلف به پزشکان توهین میفرمایند ظاهرمیشود ولی اگرپیشرفتهای پزشکیمان کم ویاناچیزبودهرگزهجمه ای صورت نمیگرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
بله درآمد و انحصاری که در بخش پزشکی است اگر به هر بخش دیگر داده میشد پیشرفت میکرد
حقوق پزشکان حتی در زیر مجموعه های علوم پزشکی از همه مشاغل بیشتر است
غیر از این عمل کنند خلاف منطق است
مردم اصلاباسیاست کاری نداشتندوهرکسی براحتی زندگی به معنای واقعی میکردهرچندساده!پول بابرکت بودوحتی یک کارگربرای داشتن خانه وماشین برنامه ریزی کرده بودالبته اکثراخانه داربودندوخلاصه غم وغصه کمتربود…
رئیس بنیاد شهید، قاضی زاده هاشمی گفته ما برای خانواده های شهدای عراق بنیاد شهید تشکیل می دهیم، خانه می سازیم و ...... عمو یادت رفته اینها جوانهای ما را پر پر کردند!!!!...
نگاه وقتی در کشور خودمون دکتر هست که حرف برای زدن داره تو دنیا برای چی بریم خارج که هزار و یک حرف بزنند بعد هم پول دو برابر خرج بشه دلیلی داره؟
خاندان پالانی ننگ ایران و شاهان می باشند و آبروی کوروش و داریوش و شاه عباس و کلا سلطنت را بردند نوکر درجه یک خارجی با کودتاهای انگلیسی آمریکایی ۱۲۹۹ و ۱۳۳۲ برای حفظ منافع آنها سر کار آمدند و برخلاف قاجار که جنگ را باختند پالانی ها از سر نوکری ‌بدون جنگ دشت ناامید سرچشمه رود هیرمند مایه حیات سیستان را به افغانستان و ارتفاعات استراتژیک آرارات را به ترکیه و جنوب خلیج فارس و بحرین ثروتمند و استراتژیک را به وهابی ها واگذار نمود رضا قاطرچی بیسواد که ارتشش جنایات بسیاری در حق ایرانیان بخصوص عشایر نمود به دستور ارباب در جنگ جهانی دوم به جای دفاع ارتش را منحل و فرار کرد او در ۱۶ سال سلطنت پول نفت ایران را از انگلیس نگرفت پسرش در سال ۱۳۵۶ قبل از شروع انقلاب اگر به سخنرانی هایش توجه نمایید تورم های ۲۰۰ درصد را اعلام و هویدا بهایی و استاد اعظم فراماسونی نخست وزیر محبوب ۱۳ ساله را عزل و دکتر جمشید آموزگار با دکترای اقتصاد را نخست وزیر نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
هنوز تو حال وهوای ۵۶ سیر می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
من کاری به بد وخوب پهلوی ها یا به قول شما پالانی ها ندارم تاریخ حتما انها را مثل دیگر رهبران قضاوت خواهد کرد.اما هیچ رودی از دشت سرچشمه نمیگیرد. سرچشمه تمام رودها در کوهستان است.رود هیرمند نیزاز کوه های هند کوش تقریبا 40 کیلومتری کابل شروع میشود وپس طی 1000 کیلومتر وارد ایران میشود.میدانیم که کابل در شرق افغانستان است ..
روزنامه جوان به انصاف قضاوت نمیکنی
جناب دکتر شما وامثال شما از جیب ملت وسهمیه ملت شدید پزشک پزشکان شما دکان بقالی راه انداختند برای یه عمل سرپایی با دوستان مراقبت واریکوسل ۱۰میلیون تومان زیر میزی بدون هزینه بیمارستان میگیرند کدام عدالت در کادر پزشکی مسئولین گرین کارتی راحت برای درمان بدون اینکه مردم باخبر بشن میروند اگر شخصی هم اطلاع پیدا کرد وانتشارداد همانند دیگر افراد خفه میشه لطفاً به زخم مردم نمک نپاش
مملکت بعد از انقلاب نه تورم داشته و نه بیکاری و فقر
و کلا همه چیز گل و بلبل شده است!!!!!
پهلوی اسقاطی .در واقع نوکر امریکا بود. همه شان به درک واصل شدند
مقايسه كره جنوبى، امارات ، تركيه … و ايران از سال ٥٧ به بعد جواب روزنامه جوان أست
بخدانسخه بردم داروخونه داربگیرم نتونستن بخونن .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر