بازدید 59242
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ تیرماه

سفر مرد خونسرد روسی و چند سؤال ایرانی / برای کُند کردن قیچی شرق و غرب / سفر پر سروصدای بی‌نتیجه

انتصاب ۳ نفر از فقهای شورای نگهبان برای یک دوره جدید، اردوغان و پوتین در تهران؛ از نشست روند آستانه تا روابط دوجانبه، مزاحمت سعودی، افشین قطبی جدیدترین گزینه دلالان؟ پهپاد‌های ایرانی در راه روسیه، سوژه جدید ایران‌هراسی امریکا، زورآزمایی تاریخی دلار و یورو و خداحافظی با سمند، تیبا، ساینا و پژو ۴۰۵ از مواردی هستند که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۱ 17 July 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۶ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با سمند، تیبا، ساینا و پژو ۴۰۵، تمدید شش ساله حکم آیت‌الله جنتی شب‌زنده‌دار و مدرسی یزدی و سفر پوتین به ایران در صفحات نخست روزنامه‌های امروز شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


سفر پر سروصدای بی‌نتیجه

سید رحیم نعمتی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، سرانجام با تأخیر و خبرسازی‌های بسیار سفر خاورمیانه را از ۱۳ ژوئیه به دو مقصد رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی انجام داد. با وجود اینکه رسانه‌های غربی و عربی تمام تلاش خود را می‌کنند تا در مورد سفر بایدن بزرگ‌نمایی کرده و آن را مایه تحول قابل‌توجهی در خاورمیانه نشان دهند، اما نشانه‌ها در حین این سفر نشان داد که تمام این خبر‌ها و تحلیل‌ها فقط هیاهو‌های بسیار بر سر هیچ است. در واقع، برنامه‌های کاری بایدن در هر دو مقصدش یا تکرار حرف‌ها و برنامه‌های ناکام گذشته بود یا ادعا‌هایی که معلوم است زمینه‌ای در واقعیت امر برای تحقق آن‌ها وجود ندارد.


سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی از اول هم سفری ناکام به نظر می‌رسید. او در تل‌آویو با نخست‌وزیری ملاقات کرد که به صورت موقت در این پست است و معلوم نیست که بعد از انتخابات زودهنگام پارلمانی کنست در حدود چهار ماه آینده حتی در کابینه آینده این رژیم باشد تا چه برسد به پست نخست‌وزیری. دیدار بایدن با بنیامین نتانیاهو هرچند که کوتاه بود، اما نشان داد که بایدن باید منتظر گزینه‌های ناخوشایندی برای بعد از آن انتخابات باشد و از این جهت، او نمی‌تواند روی سفر فعلی خود به رژیم اسرائیل چندان حساب کند. در واقع، نکاتی که در اعلامیه به اصطلاح اورشلیم ذکر شده و به امضای بایدن و یائیر لاپید، نخست‌وزیر موقت رژیم، رسید چیزی جز تکرار مواضع قبلی این دو نبود، اما نکته مهم در نحوه اجرای این مواضع است و کنفرانس مطبوعاتی مشترک این دو نشان داد که هنوز اختلاف نظر سابق به قوت خود باقی است چرا که لاپید تأکید داشت «دیپلماسی و کلمات به تنهایی» برای مقابله با ایران کافی نیست و بایدن برخلاف وی گفت: «دیپلماسی هنوز هم بهترین راهکار است.» در مورد سفر بایدن به عربستان سعودی هیچ شک و تردیدی نیست که جنگ اوکراین و بحران در بازار نفت و گاز او را مجبور به انجام این سفر کرد، به این امید که حکام سعودی را راضی به افزایش قابل‌توجه تولید نفت بکند تا اینکه آرامش به بازار نفت به خصوص به بازار داخلی امریکا بازگردد.

او برای رسیدن به این هدف حتی حاضر شد انتقاد‌های جدی به دیدارش با محمد بن‌سلمان، ولیعهد آل‌سعود، را به جان بخرد و به قول شبکه تلویزیونی شن‌ژن در چین، رئیس‌جمهور امریکا در برابر حکام سعودی دست به «گدایی نفت» زد. با این حال، سخنان عادل الجبیر، وزیر مشاور آل‌سعود در امور خارجه، نشان داد که گدایی نفتی بایدن از سعودی‌ها راه به جایی نبرده است. جبیر موضوع بحران در بازار نفت را مربوط به جغرافیای سیاسی و عوامل روانی دانست تا کمبود عرضه نفت به بازار و با تأکید بر همکاری سعودی با اوپک‌پلاس این پیام را به بایدن داد که برخلاف خواسته او، آل‌سعود به همکاری خود با روسیه در اوپک پلاس ادامه خواهد داد. در واقع، این پاسخ الجبیر به وضوح ناکامی بایدن را در سفرش به عربستان از دو جهت نشان داد؛ نخست اینکه نمی‌تواند انتظار افزایش تولید نفت سعودی را دست‌کم تا آن حدی داشته باشد که مستقیماً بر بازار نفت در داخل امریکا تأثیر بگذارد و دوم اینکه آل‌سعود برخلاف نظر بایدن، از همکاری با روسیه در بازار نفت دست نخواهد کشید. شاید بایدن به دلیل سرخوردگی از پاسخ نفتی سعودی‌ها بود که بعد از دیدارش با بن‌سلمان در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی لاف‌زنی کرد و گفت: «محمد بن‌سلمان اساساً گفت که او مسئول آن نبوده است. اما واکنش من این بود که او مسئول بوده است.» به این ترتیب، رئیس‌جمهور امریکا با وجود سر و صدا‌های رسانه‌ای زیاد در مورد سفرش به خاورمیانه نه نتیجه روشنی از سفرش به رژیم اسرائیل به دست آورد و نه اینکه گدایی نفتی او به جایی رسید و باید گفت که تمامی این‌ها هیاهو بر سر هیچ بوده است.

 

برای کُند کردن قیچی شرق و غرب

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان برای کُند کردن قیچی شرق و غرب نوشت: جمع‌بندی تحولات منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی حکایت از حساس بودن شرایط به ویژه در کشور ما ایران دارد. در چنین شرایطی، دولتمردان، فعالان سیاسی و آحاد مردم برای حراست از منافع ملی وظایف مهمی برعهده دارند.


سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی و عربستان، یک مانور سیاسی برای جبران شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه، خرید فرصت برای رژیم صهیونیستی و تزریق آمپول تقویتی به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود که البته چندان افاقه نکرد. اعتراض بی‌سابقه فلسطینیان به این سفر، یک مانور سیاسی متقابل بود که به افکار عمومی ملت‌های عرب و سایر ملت‌های منطقه اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا حق ندارد برای فلسطین و سرنوشت ملت آن تصمیم بگیرد و تلاش‌هائی که از دوران دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی شروع شد، خیانت بزرگ آمریکا به آرمان فلسطین بود. عادی‌سازی هرچند توسط دولتمردان چند کشور عربی صورت گرفت، ولی با مخالفت شدید ملت‌های عرب مواجه شد و شعله‌های خشم ملت فلسطین علیه توطئه مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی را تشدید کرد. واکنش‌های مردم فلسطین و فعالان سیاسی جهان عرب به سفر بایدن به منطقه به ویژه فلسطین اشغالی نشان داد امروز سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا ضعیف‌تر از همیشه است.


در اوکراین نیز شعله جنگ هر روز بیشتر و عوارض آن فراگیرتر می‌شود. این جنگ که محصول خطای استراتژیک مشترک دولتمردان روسیه و اوکراین است و اروپا و آمریکا نیز در ادامه یافتن آن سهم دارند، به فتنه‌ای جهانی تبدیل شده که دامن‌گیر بسیاری از ملت‌ها به ویژه ملت‌های منطقه شده است. تردیدی نیست که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین محکوم است و اقدام اخیر رئیس‌جمهور روسیه که اعلام کرده آماده است به اتباع اوکراین تابعیت روسی بدهد، از تجاوز نظامی به اوکراین زشت‌تر و برای امنیت منطقه و جهان خطرناک‌تر است. تصور کنید اگر رئیس‌جمهور روسیه در این قبیل دخالت‌ها در کشور‌های دیگر توفیقی به دست بیاورد و به هوس تکرار چنین اقداماتی علیه سایر کشور‌های منطقه و همسایه و همجوار روسیه بیفتد چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. این اقدام رئیس‌جمهور روسیه، تکرار بلعیدن کشور‌های شمال و غرب و شرق دریای خزر و قفقاز و بعضی از کشور‌های اروپائی مجاور این کشور‌ها توسط تزارهاست که در دوران حکومت کمونیستی توسط لنین و استالین ادامه یافت و اتحاد جماهر شوروی را شکل داد. در آن دوران‌های سیاه، مردم این کشور‌ها متحمل رنج‌های زیادی شدند که اکنون بخشی از آن‌ها متوجه مردم اوکراین شده و اوکراین نیز خود ازجمله همان کشور‌های تحت سلطه تزار‌ها و شوروی سوسیالیستی بود.


این وقایع نشان می‌دهند بار دیگر قدرت‌های غربی و شرقی همچون دو لبه یک قیچی دهان باز کرده‌اند تا جهان را ببلعند. برای دولتمردان شرقی و غربی جان و مال و امکانات انسان‌ها هیچ ارزشی ندارد. منافع ملی کشور‌ها از نظر این سلطه‌گران کاملاً بی‌ارزش و تحت‌الشعاع منافع شیطانی آنهاست. غرب به نفت خواری روی آورده و شرق هوس زمین‌خواری کرده است.


درست در همین نقطه حساس است که ما مردم ایران می‌توانیم به ارزش سیاست «نه شرقی – نه غربی» اعلام شده توسط امام خمینی پی ببریم و برای پایداری این سیاست بسیار مهم و ارزشمند و استراتژیک تلاش کنیم. با جریان یافتن جنگ اوکراین هرچند کشور ما در زمینه‌های مختلف دچار زیان‌هائی شد، ولی از فرصت نمایان شدن ضعف هر دو قدرت شرق و غرب و چنگ و دندان نشان دادن‌های ناشی از عصبانیت آن‌ها ما می‌توانیم حداکثر بهره‌برداری را به عمل بیاوریم و با روی آوردن به سیاست موازنه بین‌المللی، منافع ملی کشورمان را تامین نمائیم. در شرایط حساس کنونی که غیرقابل اعتماد بودن قدرت‌های شرقی و غربی بیش از هر زمان دیگری آشکار شده، ما بهترین فرصت را در اختیار داریم. از این فرصت تاریخی می‌توانیم در بخش‌های سیاسی و اقتصادی به ویژه فروش نفت و گاز به اروپا بهره‌برداری کنیم و قیچی جهانخواران را کُند نمائیم.

 

سفر مرد خونسرد روسی و چند سؤال ایرانی

محمدرضا چمن‌نژادیان طی یادداشتی در شماره امروز همدلی نوشت: تاریخ ۱۵۰ ساله اخیر چه هنگامی‌که روسیه توسط تزار‌ها اداره می‌شد و چه هنگامی‌که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می‌رفت، همواره مملو از تعدی و تجاوز روسیه به ایران بوده است؛ حاکمان این کشور همواره چشم طمع به خاک ایران داشته‌اند.


فریدون آدمیت در کتاب اندیشه ترقی و حکومت در خصوص سیاست روس‌ها در ایران می‌نویسد: «روس‌ها دشمن مطلق ایران بودند، دشمن استقلال، آزادی، ترقی و تمامیت ارضی ما می‌باشند و ما را ناتوان و عقب‌مانده می‌خواستند تا سیاست صرف متجاوزانه نظامی و استعمار اقتصادی خویش را پیش ببرند با هر نقشه اصلاحی و تغییری سرستیزگی داشتند.»


روس‌ها در دوران پادشاهی فتحعلی شاه دو عهدنامه ننگین گلستان و ترکمنچای را بر ایران تحمیل و عملاً ایران را تجزیه کردند و قسمت‌های مهمی از حاصلخیزترین مناطق کشورمان را به یغما بردند. علاوه بر این‌ها موارد زیر از بارزترین تعدیاتی است که این کشور علیه ایران روا داشته است: به توپ بستن مجلس در زمان محمدعلی شاه قاجار؛ اشغال تبریز، اشغال شمال ایران و تهدید به اشغال کل کشور در دوران قاجار؛ پرداخت نکردن یازده تن طلا بدهکاری به دولت مردمی مصدق برای تحت‌فشار قرار دادن او؛ همسویی سودجویانه با صدام حسین در جنگ تحمیلی و همدستی در کشتار مردم ایران که نمونه بارز آن اهدا و فروش بی‌وقفه و جنگ‌افزار‌های مدرن مانند تانک‌های تی ۷۲ و انواع هواپیما به صدام در تاریخ ثبت شده است و در نهایت حمایت از قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت علیه ایران در زمان جنگ و مذاکرات هسته‌ای. روس‌ها علاوه بر اینکه سابقه تعرض، تجاوز و اشغال بخش‌های از سرحدات و مرز‌های ایران دارند، پیشینه تعرض و جسارت به مرز‌های اعتقادی ملت مسلمان و شیعه را در پرونده خود دارند. در سال ۱۲۹۱ شمسی به بهانه سرکوب شورش‌ها مسجد گوهرشاد، حرم مطهر و صحن‌های امام رضا (ع) را به توپ بستند. در این واقعه حدود ۵۰ تا ۵۵۰نفر کشته و خسارات بسیاری به حرم وارد شد. منابع تاریخی از غارت اموال حرم توسط روس‌ها خبر داده‌اند.


ناصر نوبری، سفیر پیشین ایران در اتحاد جماهیر شوروی سابق در برنامه تلویزیونی منویات استعماری و تجاوزگرانه روس‌ها را برملا کرد و گفت: «این کاری که آقای پوتین امروز در اوکراین کرده است، قبل از آن روس‌ها همین بلا را دقیقاً بر سر ایران آوردند و مناطق حاصلخیز و بخش‌های مهمی از ایران را با یورش و قلدری جدا کردند و همیشه بدنه روس ذهنش این بوده که اگر یک زمانی لازم شد باید مرز‌های ایران را رد کند و داخل ایران بیایند. همان جوری که حال در اوکراین آمدند و مناطقی از اوکراین را تصرف کردند. روس‌ها تا زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر این طرز تفکر استعماری اصرار می‌ورزیدند. تا اینکه با سفر مرحوم هاشمی به روسیه و مداخله مستقیم گورباچف در سطح عالی‌ترین مقامات دو کشور روس‌ها متقاعد شدند و قبول کردند که اختلافات بین دو کشور از طریق میز مذاکره و گفتگو حل شود.»


اکنون‌که رئیس‌جمهور روسیه در آستانه سفر به ایران– که واکنشی به سفر جو بایدن به منطقه خاورمیانه است – است، با سؤالاتی در افکار عمومی مواجه است که انتظار می‌رود متولیان سیاست خارجی کشور، به وی ارائه کرده و پاسخ‌های او و البته دوستان داخلی‌اش را به اطلاع ملت، چون برجام برسانند.


ولادیمیر پوتین و سینه‌چاکان داخلی او باید پاسخ دهند:
۱- روس‌ها در کدام صنعت مدرن و به‌یادماندنی در طول تاریخ در ایران سرمایه‌گذاری اثربخش و بهینه کردند؟

۲- چرا نیروگاه بوشهر با چند صد برابر هزینه معمول هنوز تمام نشده و به‌طور کامل به ایران واگذار نمی‌شود؟

۳-چرا روس‌ها در طول تاریخ به‌ویژه انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هشت‌ساله لحظه‌ای نسبت به حسن هم‌جواری بلندمدت با ایرانیان درنگ نکرده‌اند؟ و از هرگونه کمک تسلیحاتی به دشمن متجاوز به ایران دریغ نورزیدند و هم‌زمان از فروش برخی اقلام دفاعی (از جمله سیم‌خاردار) به ایران برای دفع تجاوز اجتناب کردند؟

۴-چرا تا قبل از به نتیجه رسیدن برجام اقدامی در حمایت از بشار اسد متحد ایران و علیه تروریست‌ها در سوریه نداشته‌اند، اما پس از انعقاد برجام همواره خواهان آن بود که ایران را بیشتر از پیش در سوریه درگیر کند؟

۵- چرا روس‌ها با شراکت مزورانه و بدون کشته شدن کمترین سربازان خود بیشتر دستاورد‌های ایران در سوریه را مصادره کرده‌اند؟

۶- حال که پوتین به ایران می‌آید خوب است توضیح دهد که چرا باوجود موشک‌باران و بمباران مداوم مواضع ما در سوریه و شهادت بهترین جوانان ایرانی و شهروندان سوریه، توسط اسرائیل، قدمی در راستای ممانعت از این موشک‌باران برنداشته است؟

۷- بر اساس سخنان دردمندانه ظریف وزیر خارجه قبل، چرا رفیق پوتین و روس‌ها در طول مذاکرات هسته‌ای و به سرانجام رسیدن برجام همواره کارشکنی می‌کردند؟

۸-چرا تا قبل از به سرانجام رسیدن نسبی برجام، حتی یکی از قطعنامه‌های گوناگون شورای امنیت علیه ایران را چه در جنگ و چه در مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه وتو نکردند؟

۹- در تحریم‌های نفتی و گازی ایران همواره روسیه، غیبت ایران را برای منافع خود مغتنم می‌شمرد و بخشی از کمبود حاصل از تحریم ایران را بر عهده می‌گرفت. پوتین جواب دهد حال که او در جنگ با اوکراین است، اگر ایران از این فرصت استفاده کند، آیا او به ایران سفر می‌کند؟ و آیا ما را همراهی در مذاکرات هسته‌ای می‌نمایند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۴۵
روس ها با همه قر و تغییر مواضع صنایعی را به ایران دادند که غرب هرگز نمی دهد مثل واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر زیردریایی های کلاس سنگین دفاع ضدهوابی مثل ام تور و اس ۳۰۰ واژدر های دریایی و هواپیمای جنگی البته ایران باید روی پای خود بایستد ولی باید از فرصت ها استفاده مثلا سوخوی ۳۵ یا ۵۵ بگیرد البته روس ها نیروگاه های بخار زیادی هم در ایران ساخته اند گذشته درست و نباید اعتماد مطلق نمود ولی آیا جنایات انگلیس و آمریکا در ایران کمتر است کودتاهای ۱۲۹۹ و ۱۳۳۲ قحطی جنگ جهانی اول جداکردن افغانستان و دشت ناامید و ارتفاعات آرارات و جنوب خلیج فارس و بحرین از ایران حمایت از صدام در جنگ علیه ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
ذوب آهن را نیز اضافه کن
ناشناس
| France |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
نیروگاه قراضه بوشهر یک وات برق هم نمی ده بیست برابر قیمت مدرن ترین نیروگاه اتمی هم پول گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
هرچه دو تا پهلوی ها التماس به غرب کردند به ایران ذوب آهن ندادن تا روسها در دهه 40 خورشیدی در اصفهان آن را درست کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
چرت نگو هرچی پالایشگاه داریم هواپیما و کلی تجهیزات نظامی مال آمریکا و غرب بود روسیه شکم مردم خودشرو نمیتونه سیر کنه
اقای چمن نژادیان.تکلیف این مرد به قول شما خونسرد روسی مشخص است.اعمال او اقتضای طبیعتش میباشد.فجایع وعملکرد روسها در ایران را باید برای بلاتکلیفان داخلی که بی توجه به منافع ملی اینهمه امتیاز به او میدهند تا با خیال خود از تضاد منافع روسها با غرب به نفع کشور استفاده کنند امانتیجه معکوس گرفته اند یاد اوری کرد
اگر به زعم شما آمریکا تا این حد زبون و خوار شده و دست به گدایی نفت زده پس به چه دلیل شما حاضر به رویارویی مستقیم در مذاکرات نیستید ؟ بخاطر لینکه تحریم و دشمنی با آمریکا دکان دو نبش کاسبی پر رونق میباشد .
اگر مسول خائن نباشند نه امریکا و نه غرب نمی توانند به کشوری چشم طمع داشته باشند لطفا غرب هراسی را متوقف کنید
آفرین به این مرد با سواد و دلسوز من ایشون رو نمی شناسم ولی تو رو خدا از این افراد استفاده بشه برای اداره مملکت اینها دلسوز مردم هستن وتعصب دارن
بی نتیجه ؟؟؟؟ مگه شما چه انتظاری داشتید که نشد نکنه فکر می کنی همه چیز را آشکارا به شما گزارش می دهند اگر این مذاکرات و سفر بی نتیجه بوده حتما از نظر شما سفرهای آقای باقری نتیجه بخش بوده!!!!!!!!!
میلیون ها احسنت به روزنامه همدلی. تازگی ها سفیر روس حرف های گنده تر از دهنش هم‌ زده.
میلیون ها احسنت به روزنامه همدلی. تازگی ها سفیر روس حرف های گنده تر از دهنش هم‌ زده.
روسیه هیچوقت دوست مناسبی برای ایران نبوده ، کافیه تاریخ رو مطالعه کنید

ترکیه هواپیمای روسی رو در سوریه میزنه ، سفیر روسیه در ترکیه کشته میشه ولی بازهم روسیه اردوغان رو در آغوش میکشه ، این یعنی احتیاج ترکیه و روسیه به یکدیگر

اما آقای ریسی رو روی یک میز 15 متری مقابل پوتین مینشونند و این یعنی سیاست واقعی روسیه در قبال ایران

حضرت علی ع میفرمایند ، مومن دوبار یک اشتباه رو تکرار نمیکنه
سه شنبه و چهارشنبه تهران رو تعطیل کنید یا خودتون اطمینان ندارین که هنوز پوتین می خواد بیاد
در پاسخ به مقاله سفر مرد خونسرد روسی و چند سؤال ایرانی
خوب باید گفت تا کنون در این سرزمین دولتی مقتدرتر از دولت جناب رییسی در چند صد سال گذشته روی کار نبود انشاالله تمام بند های بالا را با اقتداری سریع وفوری کارگشایی خواهد کرد
مسئولان ما بخاطر اینکه ضرب شستی به بایدن نشون بدن و بگن ما هم میتونیم ، ببین چه نوشابه ای به رفیق پوتین باز کنن و چه استقبالی از اون بکنن و چه حرف‌هایی بزنن . چون همیشه یا از اینور دیوار می افتیم یا اونور دیوار .
امیدوارم همه تصمیم گیران در ایران مقاله مختصر ولی مفید آقای چمن‌نژادیان را به دقت مطالعه نمایند.
در ضمن بزرگترین الیگارش های ملیاردر روسیه از جمله رومن ابراهیمویچ, الکساندر ابرهیموف, میخاییل دیمترویچ, جرمن خان .... که دوستان نزدیک پوتین هستند از طرفداران پر و پاقرص نتانیاهو و سیاست های اسراییل نیز هستند.
نتانیاهو در زمان نخست وزیری باراها با پوتین در مسکو ملاقات داشت از جمله پس از ملاقات مقامات ایران.
با توجه به رقابت روسیه در زمینه گاز و نفت آیا جای سوالی وجود دارد که این کشور به هیچ وجه نه تنها دوست خوبی برای ایران نبوده در عمل دسمنی فروانی هم با ما کرده؟
چرا این سوال‌ها از آمریکا پرسیده نمی شود ؟
تطهیر غرب
خودتی
1 : مرحوم رفسنجانی چه قدرت یا وجاهت بین المللی داشت که بخواهد روسها را قانع کند . 2 : یک صنعت یا تاسیسات صنعتی مهم نام ببرید که کار غربی ها باشد . 3 - جدا شدن بحرین ، قسمتی از سیستان ، غرب افغانستان فعلی ، سواحل غربی اروند رود ، کوه های آرارات ، کار کیه ؟ 4 - عراق را غرب و شرق تسلیح کردند اما این فقط غرب بود که صدام را تحریک کرد . 5 - همین روسیه اگر در قضیه داعش دخالت نمی کرد آیا ایران می توانست دست تنها در مقابل داعش که تمام غرب و اعراب و ترکیه پشت سرش بودند بایستد داعشی که خود را برای ورود به ایران آماده می کرد . 6 - شما که در مورد موشک باران ایرانیها در سوریه از پوتین سوال دارید ، اگر به بایدن برسید در مورد خود این موشکهای اسراییلی از او حاضرید سوال بپرسید ؟ 7 - کدام یک مقصر ترند آنکه قطعنامه را به شورای امنیت می آورد و یا آنکه از ایران حمایت نمی کند ؟ و کلام آخر : چرا شما غربزده ها به منافع کشورهای شرقی می رسید دم از وطن پرستی و ایران دوستی می زنید اما پای زیاده خواهی کشورهای غربی به میان می آید ، آن را با منافع ملی غرب ، ارجحیت داشتن منافع ملتها توسط دولتهایشان بر منافع دیگران ، ماست مالی می کنید . در ضمن رفیق پوتین گفتن هزاران بار شرف دارد بر سرور بایدن . به مثبت و منفی ها هم توجه نکنید که سرمایه گذاری غرب برای شستشوی مغزهای کوچک زنگ زده در فضای مجازی ، هزاران بار بیشتر از شرق است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
آفرین
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
برو دوغ تو بنوش و تحلیل نادرست نکن
نه شرقی نه غربی
همین روسیه برای سر میرزا کوچک خان جایزه گذاشته بود حالا شده غمخوار ایرانیان مگه داریم مگه میشه.!!!!!!!!!!!!
همسربنده از روی علاقه واعتقاد حجاب چادر را انتخاب کرده اند ،اما از روزی که در خیابانها لشگر کشی چادریها انهم با بی تدبیری تمام انجام شده جدیدا هر کجا که با همسرم میرم نگاهای مردم تغییر کرده انگار خانواده بنده مسئول این لشگر کشیها بوده،مسولین سازمان تبلیغات اسلامی باید باتدبیر باشند تا در جامعه انشقاق شیعه وسنی ،باحجاب و بدحجاب و.......بوجود نیاید.
تاریخ ایران سراسر از ذست ذرازی استعمارگران شرق و غرب بوده و هیچکدام دلسوز ایران نبوده و نیستند.روسیه هم به هیچ وجه خواستار وجود ایرانی قوی و مستقل نمیباشد به هیچ وجه نمیشود به روسیه اطمینان کرد.
کاش این سوالات را می فرستادید دانشگاه امام صادق تا متفکرین .. جواب دهند که دارند چه می کنند با این کشور؟!
ایران اگه عاقل باشه تواین وضع تحریمی که برای روسیه پیش آمده میتواندکمال استفاده روببره. وبا انواع قراردادهای مختلف باروسیه تجارت کندچون چاره ای ندارد وفعلأهیچ کشوری حاضرنیست بخاطرتحریم باایران معامله کند. درضمن روسیه هراسی تواین موقعیت به نفع هیچکس نیست. رروسیه تزاری واتحادجماهیرشوروی مرده یعنی دیگه نیستن.. ازکی تاحالا حامی اروپا وامریکا شدن یکعده. بایدازفرصت استفاده کرد
اگه بناباشه به گذشته نگاه کنیدپس متفقین ومتحدین هم به ایران تجاوزکردن. همین اروپا وامریکاهم کم ایران روتحریم واذیت نکردن پس باهیچ کشوری نبایدتجارت کنیم. شاید در کل با روسیه نباید معامله کرد. بنابه پاسخگویی روسیه باشه پس هم اروپا وهم امریکا که بیشتربه ایران ظلم کردن. فکر کردین کی این وضع روبوجودآورده خب مشخصه تحریمهای غرب وامریکا. فعلأ ازوضع موجود بایدکمال استفاده رو برد. واگه تحریمها اجازه میده برویدروزی3ملیون نفت بفروشید؟
مگرمیشه شرق وغرب رو قیچی کرد.. فعلأکه این غرب هست ایران رو قیچی کرده پس نبایدباهیچ کشوری معامله کرد. چون کل دنیا پشت سر صدام بودن. به گذشته میخواهی نگاه کنی کل شرف وغرب به ایران ظلم کردن. حرفهای شبکه های دیگه رو میزنید. چون نزدیک شدن ایران وروسیه تحریمهاروبی اثرمیکنه. حالا که حرف همکاری شده یاد گذشته افتادین. پس درهای ایران رو بر روی همه کشورها ببندید
مرد روسی خونسردمیاد وخونسردهم میره به گذشته بخواهی فکرکنی همه کشورها تا به الان به ایران ظلم کردن. این غرب وامریکاهستن که باید جواب بدهند وقتی ایران تحریم هست کی جرأت داره با ایران معامله میکرد. البته روسیه رای مثبت دادبه تحریم ایران ولی مربوط میشه به 16سال پیش نه الان که غرب وامریکا دشمن ایران هنوز که هنوزه هستن.
تو خوبی روزنامه جوان ، کلا شماها خوبید
سفر بی نتیجه!!!!!!
آب رو بریز اونجا که میسوزه
تنها تفکر و آرزوی پوتین گسترش و بازگشت به دوران چیرگی شوروی است و بس.
سوال های که مطرح کردی بازم نشان از غربزدگی شما داره ما کشور مستقلی هستیم فعلا به هیاهوهای حاضر نیاز است در بدترین جنگ اقتصادی هستیم انشاءالله نیروگاه بوشهر بزودی نیاز به روسیه ندارع
در سوریه دولتمردان قبلی خیلی روی مخ بودن در حدی که اسد میترسید کمک ایران قطع بشه مابیشترین کمک نیروی نظامی رو داشتیم سهم ما گم نمیشه بستگی به دولتمردان داره
این‌صحبتها‌فقط‌خالی‌کردن‌دل‌مردم‌است
این روسها فقط از سمت شرق آسیب پذیرند ولی افسوس که ما .........ناپلیون وهیتلر حریف اینا نشدن ولی چنگیزوتیمور بلایی سر این روسها آوردن که امروزه هم ازاسمشون وحشت دارن.رزه ارتش چنگیز در مسکو و....
احسنت به محمدرضا چمن‌نژادیان نویسنده یادداشتی در شماره امروز همدلی..... روس همواره دشمن ایران، بوده، هست و خواهد بود!!!!... با طناب روسیه وارد هیچ چاله ای هم نشوید، چه برسد به چاه!
این ها فقط چندتا سوال معمولی و عامیانه بودند که در کوچه و بازار هم پرسیده می شود...چرا به هدف نمی زنی
درود برپوتین ابرقهرمان قرن ۲۱مردمخبوب یاورمظلومان جهان مرد استکبار ستیز باغیرت جوانمرددرود برپوتین وحامیانش
وقتیاطلاع درباره موضوعی نداری اظهار نظر نکن .نیروگاه بوشهر از سال 1390به بهره برداری رسیده و توان آن بالا 1000مگاوات بر ساعت هست . و بطور کامل به ایران واگذار شده .چرا چرت می گی چند صد برابر بیشتر هزینه شده است .
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
بی سواد نیروگاه بوشهر جتی یک وات برق هم وارد مدار برق نکرده چرت و پرت تو می گی که هیچی حالیت نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
ناشناش شاید تو در خارج با بادبزن خودتو باد بزنی اما ما در ایران با برق نیروگاه بوشهر خودمان را خنک می کنیم .
عزیزم. اون موقع اتحادجماهیرشوروی بودـ!! نه روس؟! اون موقع ایران ضعیف بود وشاهان قاجاروپهلوی بی عرضه!! هم انکلیس، هم امریکا، فرانسه وشوروی هرچقدرتونستند خیانت کردن وچاپیدن،،، بله اقای سفیر سابق!! یکبارهم ازخیانت ها ی غرب بگو،، کشتار مردم درقحطی زمان رضا شاه ملعون به دست انگلیس؟؟؟ کودتا توسط امریکا؟ چرا درباره این موارد حرف نمیزنی لال میشی؟؟ فقط روسیه بده؟؟ پس ارباب شما چی؟؟ بچه هات کجان اقای سفیرسابق! ازخودت بکو؟؟
فعلامابایدازاب.گل.الودماهی.بگیریم.دشمن.دشمن.مابهترازدشمن.دوست.ماست
چیزی که در حرفهای شما نیست منافع ملی وچیزی که بیشتر به چشم میخوره جنگ جناحی.این شمایید که باید حساسیت زمان را بفهمید
نه ایران ایران دوران جنگ تحمیلی است که مغموم باشد و ذلیل و نه روس‌ها تفکر چهل سال گذشته رو دارن این سوالات رو از دهان نفاق در میاد نه یه آدم وطن پرست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس