بازدید 11090
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۸ شهریور

خیابان یک‌طرفه مجلس / دفاع روزنامه جوان از سوالی که از رئیسی پرسید! / بازی روانی نیوزویک و بلومبرگ!

خلأ‌های حقوقی در نظام سایبری کشور، عمق فاجعه در اوکراین، خروج بیش از ۲ میلیون زائر اربعین از کشور، وزیر کار آمار‌های ایجاد اشتغال خود را از کجا آورده است؟، قاضی‌زاده هاشمی دیپورت شد! حذف اساتید یعنی ضربه به آینده، تقابل علنی میرسلیم با رئیس مجلس، هندی‌ها دوباره در چابهار، دست خالی نمایندگان ایران در آسیا و روایتی از دیرکرد در تحویل خودرو‌های سامانه یکپارچه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است..
کد خبر: ۱۱۹۰۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۵ 30 August 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۸ شهریورماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب نشست خبری رئیس جمهور و حواشی آن، دیدگاه متقابل ایران و آمریکا در تهدید و بازدارندگی و میانکاله در انتظار تصمیم سرنوشت‌ساز در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

خیابان یک‌طرفه مجلس


کامبیز نوروزی حقوق‌دان طی یادداشتی در شماره امروز شرق با تیتر خیابان یک‌طرفه مجلس نوشت: در هفته‌های اخیر مجلس شورای اسلامی دو مصوبه مهم داشت که هر دو مورد انتقادات و ایراد‌های فراوان و متعدد کارشناسی قرار گرفتند. یکی از این‌ها لایحه موسوم به حجاب و عفاف است و دیگری ماده ۴ قانون برنامه هفتم توسعه که نافی استقلال کانون وکلای دادگستری و سازمان‌هایی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی و چندتای دیگر و بیش از چهار هزار نهاد مدنی دیگر است.


در هر دو مورد اشخاص و نهاد‌های بزرگ کارشناسی و مدنی فعالانه مشارکت کردند و نقص‌ها و ایراد‌های متعدد این دو مصوبه را به رشته نقد کشیدند. بحث‌های بسیار شد؛ اما مجلس کار خودش را کرد، بدون آنکه کمترین و کوچک‌ترین اعتنایی کند به آنچه در سطح جامعه و عرصه عمومی مطرح شد.
در اینکه نمایندگی مجلس موجب اختیاراتی برای نماینده می‌شود، بحثی نیست؛ ولی وزن و اعتبار علمی کسانی که درباره دو مصوبه فوق نظر داده‌اند و نگرانی و تعهد آن‌ها نسبت به کشور و مردم بی‌شک کمتر نیست، از آن‌هایی که مبدع و تصویب‌کننده این نوع قوانین‌اند و شاید بیشتر هم باشد؛ اما اهالی مجلس تن به گفتگو ندادند و بی‌هیچ تغییر و اصلاحی در دو لایحه فوق کار خودشان را کردند.


گمان نمی‌برم کسی دچار آن مقدار کبر و تبختر باشد که ادعا کند همه آن نظرات کارشناسی که در نقد این دو مصوبه منتشر شدند، از بیخ غلط بودند و هیچ نکته و نقد درستی که در آن لوایح اثر بگذارد، در آن‌ها نبوده است. این هم نیست که کسی بتواند مدعی شود همه نویسندگان و گویندگان این نقد‌ها فاقد حسن نیت بودند و آن چیز‌هایی که گفته و نوشته‌اند، از سر بغض و کین و سوءنظر بوده است. اهالی مجلس هم چنین ادعا‌هایی نکرده‌اند.
پس چرا مجلس، چه آن کمیسیون ۱۰‌نفره که لایحه حجاب و عفاف را تصویب کردند و چه آن‌ها که ماده ۴ قانون برنامه هفتم را از تصویب گذراندند، تا این اندازه نقد و نظر‌ها را کنار گذاشتند و نادیده گرفتند و آنچه را که خواستند، انجام دادند.


پاسخ این پرسش جایی بیرون از قلمرو‌های کارشناسی حقوق و جامعه‌شناسی و مانند اینهاست. در دو مصوبه‌ای که اشاره شد، مجلس اصولا از منظر کارشناسی به موضوعات نگاه نکرده است که بخواهد به موازین و معیار‌های کارشناسی اهمیتی بدهد و آن‌ها را در بررسی و تصمیم خود اثر بدهد. اگر پایه کار مجلس در این دو لایحه معیار‌های کارشناسی بود، قطعا چنین بی‌اعتنایی کم‌سابقه‌ای نمی‌کرد به این‌همه نظرات کارشناسان، که به طور گسترده در رسانه‌ها و مجامع تخصصی مطرح شده‌اند. آن‌ها نگاهی مطلقا سیاسی به این موضوعات داشته‌اند و صرفا در پی آن بوده‌اند که سیاست خود را پیش ببرند.


تا اینجای کار باز هم بحث زیادی نیست. برخلاف تصور غالب، قانون‌گذاری ماهیتی سیاسی دارد. هر جریانی که در پارلمان حائز اکثریت باشد، می‌تواند سیاست خود را از طریق وضع قوانین مورد علاقه پیش ببرد. همیشه در هر موضوعی موافق و مخالفی وجود دارد.


مشکل از آنجا شروع می‌شود که اولا قانون از هر میزان کارشناسی تهی باشد، ثانیا مداخله امر سیاسی تا جایی گسترش یابد که نظرات گروه‌های بزرگ اجتماعی یا صنفی به طور کلی کنار گذاشته شود. در چنین مواردی لاجرم قانون به مقابله با دو نهاد بسیار مهم برمی‌خیزد. یکی منافع مشروع گروه‌های اجتماعی و دیگری موازین و معیار‌های کارشناسی. نتیجه‌اش وضع قوانینی می‌شود که هم از حمایت گروه‌های اجتماعی بی‌بهره است و هم به دلیل رعایت‌نکردن معیار و میزان کارشناسی از واقعیت‌های جامعه و مصالح عمومی بسیار دور است. این نوع قوانین که در ایران فراوان بوده‌اند، به جای آنکه به انتظام امور و پیشرفت جامعه کمک کنند، بیشتر باعث اختلال نظم و توسعه تضاد‌ها و درگیری‌های داخل جامعه می‌شوند و اوضاع را خراب‌تر می‌کنند.


شیوه‌ای که مجلس در تصویب قانون عفاف و حجاب و تصویب ماده ۴ قانون برنامه پیش گرفت، مصداق بارز همین روش غیر‌اصولی و ناصحیح است. مجلس خود را به خیابانی یک‌طرفه تبدیل کرده است که در ابتدای آن برای هر نظر و دیدگاه متفاوت کارشناسی و اجتماعی تابلوی ورود ممنوع نصب شده است. مجلس نهادی است برای اِعمال حاکمیت ملی، نه اجرای سلیقه‌ها و منویات شخصی نمایندگان.


این مشکل زمانی سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌شود که به بهانه اختیار قانون‌گذاری و بدون اعتنا به نظرات کارشناسی و حرفه‌ای و مصالح عمومی، قوانینی وضع کنند؛ مانند دو قانون مورد بحث که با حقوق اساسی ملت از قبیل حق آزادی‌های مشروع، حق آزادی تشکل‌ها، حق آزادی بیان، حق دادرسی عادلانه، حق دفاع و... در تضاد و تعارض باشد. با قرار‌ گرفتن در خیابان یک‌طرفه نمی‌توان حق حاکمیت ملی را به اجرا گذاشت.


دفاع روزنامه جوان از سوالی که از رئیسی پرسید!


غلامرضا صادقیان طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان چرا این پرسش را از رئیس‌جمهور پرسیدیم؟! نوشت: پرسش روزنامه جوان از رئیس‌جمهور به مذاق برخی خوش نیامد و با ادبیات جدلی و تخریبگرانه به تمسخر آن پرداختند. روزنامه جوان از رئیسی پرسید «اصلاح‌طلبان حتی با معیار‌های حداقلی هم حاضر نیستند دستاوردی برای دولت سیزدهم قائل باشند و به سانسور یا تخریب و تمسخر دولت مشغول‌اند. شما با این رویکرد چگونه کنار می‌آیید؟» جالب اینکه هیچ یک از استهزاکنندگان برای رد کردن ادعای روزنامه جوان مدعی نشدند که «نه‌خیر! اصلاح‌طلبان رویکرد درست و به‌دور از سانسور و تخریب به دولت دارند»، فقط با این اعتبار که باید مقابل رئیس‌جمهور منتقدانه و طلبکارانه ظاهر شد، به این پرسش حمله کردند. اما چرا این چپ‌روی و روشنفکر‌مآبی اولاً ناراست است و ثانیاً چرا این روشنفکربازی به قیافه اصلاح‌طلبان منتقد روزنامه جوان نمی‌آید؟


۱- یک باور مجعول در عرصه روشنفکری هست که همواره باید مخالف قدرت‌های حاکم بود و چپ‌روی کرد تا نشانه روشنفکری و منتقد‌بودن و مستقل‌بودن باشد. این عقلاً نارواست. کدام برهان عقلی به ما می‌گوید حقیقت هیچ گاه در جایگاه حاکمیت یا قدرت دولتی نمی‌نشیند و اگر کسی دنبال حقیقت است، باید همواره منتقد و معترض باشد تا حقیقت‌جو لقب بگیرد؟ چپ بودن، چه به‌معنای مخالف‌بودن، چه به مفهوم آن در جریان‌شناسی سیاسی، لزوماً به‌معنای حق‌بودن نیست. روزنامه جوان نیز هیچ‌گاه دولت مستقر فعلی را یکسره بی‌عیب و بی‌نیاز از نقد ندانسته است، اما به این دولت بی‌اعتماد هم نبوده است. می‌توان از ابتدای دولت فهرست نقد‌های روزنامه به دولت و حتی شخص رئیس‌جمهور را به‌دست آورد و با مجموع نقد روزنامه‌های مدعی به مقایسه گذاشت. روزنامه جوان به دولت قبل هم نقد داشت و البته اعتماد نداشت یا اعتماد کمتری داشت و این واضح بود، اما می‌توان مجموع تیتر‌های مثبت و حمایتی «جوان» را از دولت قبلی هم به‌دست داد تا باز مقایسه شود، نه لزوماً با یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب که با دولت قبل از سر قهر درآمد و هیچ انعکاسی در تیتر‌های خود از دولت نداشت بلکه با آن‌ها که با دولت تدبیر دوست ماندند. پس چرا اگر «جوان» در مشی سیاسی خود به دولتی اعتماد بیشتری دارد و اتفاقاً درعین این اعتماد نقد هم می‌کند، این را قربانی پرستیژ چپ‌بودن و مخالف‌خوانی و «منتقدبودن به هرطریق» کند؟!


۲- عمده اصلاح‌طلبان- نه همه آنها- سال‌هاست جامه مخالفت و‌نقد بی‌رحمانه به تن کرده‌اند و این را زینتی برای خود که در فضای روشنفکری و انتقاد و «زیربار حکومت‌نرو» زیست سیاسی دارند، می‌دانند. گروه اندک دیگری از آنها، اما از این هم فراتر رفته و لباس براندازی به تن کرده‌اند. اگر این زیربار حکومت‌نرفتن و چپ‌بودن همیشه با آنان همراه بود، قابل تحمل و حتی از منظر سیاسی و نه عقلی قابل ستایش بود، اما همین گروه وقتی به بخش‌هایی از قدرت، چه در دولت، چه در مجلس و نهاد‌های دیگر می‌رسند، یک‌باره جامه چپ را از تن به‌در می‌کنند و لباس مندرس و پشمین راست‌محافظه‌کار می‌پوشند و اگر دانشجویی به آنان حرفی زد «می‌دهند بندازندشان بیرون» یا «می‌فرستندشان به جهنم» و از این اطوار‌های غیرروشنفکرانه. به‌همین‌خاطر باورش سخت است که در مواقع دیگر که بیرون از قدرت هستند، همه آقایان اصلاح‌طلب ناگهان چپ‌های رادیکال شده باشند و از پرسش به‌زعم آنان محافظه‌کارانه روزنامه جوان ناخرسند باشند. طرفه‌آنکه در همین سالگرد کودتای امریکایی معلوم شد که روشنفکران چپ در چرخشی عجیب به تطهیر امپریالیسم و تعظیم سلطنت متمایل شده‌اند! عجبا این چه جریانی از روشنفکری است که روشنفکر ما پرچم چپ‌بودن در دست بگیرد و رادیکال‌بازی و سوسیال‌لیبرال‌بازی و دموکراسی‌بازی دربیاورد، اما پشت سلطنت و امپریالیسم دربیاید! این به‌تمامی نان‌به‌نرخ‌روزخوری است نه روشنفکرمآبی. 


حملات ناجوانمردانه و تمسخر مشاوران و دوستان رئیس‌جمهور اصلاحات و سایت‌های نزدیک به آنان به خبرنگار روزنامه جوان با عبارات «شبه‌خبرنگار» و «به‌اصطلاح‌خبرنگار»، نشان داد که غیر از بی‌بهرگی از مزایای روشنفکری، از ویژگی‌های اخلاقی نیز به‌دور هستند و کار فراوان برای خودسازی نیاز دارند!
 همکاران رئیس‌جمهور اصلاحات که به اذعان خاطرات مرحوم هاشمی برای تنظیم پرسش‌های یک گفت‌وگوی فرمایشی با خبرگزاری خودی، در رفتاری فرسایشی با مدیرعامل ایرنا «جنگ اعصاب» به‌راه می‌انداخت، سزاوار است بابت این رسوایی تا آخر عمر سکوت پیشه کنند. به‌ویژه وقتی سر و کارشان «گفت‌و‌گوی با یک رئیس‌جمهور» است!


    


بازی روانی نیوزویک و بلومبرگ! 


‪/جلال خوش‌چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با تیتر بازی روانی نیوزویک و بلومبرگ! نوشت: عملیات روانی، یکی ازاصلی‌ترین ابزار سیاست و سیاستمداران است. این عملیات، تأثیرگذاری بر تصورات؛ ارزش‌ها و هنجار‌های رفتاری رهبران و جامعه هدف؛ به ویژه بخش خاکستری آن را در دستور کار دارد. به عبارت دیگر، عملیات روانی، نوعی اقدام برای فریب جامعه هدف است. اکنون به نظر می‌رسد غرب و خاصه ایالات متحده به کمک رسانه‌های به ظاهر معتبر خود، شیوه جدیدی را در این عملیات و در فرایند مناقشات خود با ایران و حاکمیت سیاسی آن، دنبال می‌کنند. شیوه جدید که البته در دو سال گذشته به شکل فعال ادامه داشته، تزریق شوک‌های مقطعی و سپس بهره‌گیری از نتایج آن در خدمت به فلج کردن و یا ایجاد بن بست‌های تصمیم‌سازی برای تهران بوده است. اصلی‌ترین کارویژه چنین شوک‌هایی، دور کردن افکار عمومی در توصیف واقعیت‌ها؛ ناتوان کردن تصمیم سازان و مردم در تبیین آنچه به راستی جریان دارد و سپس تحمیل سرخوردگی بر جامعه هدف است. این سرخوردگی، بیش از هرچیز به تعمیق بی‌اعتمادی و گسست‌های میان مردم و حاکمیت سیاسی دامن می‌زند. در این‌حال رفته رفته هرگونه دستاورد مثبت و واقعی در دیپلماسی و اقتصاد و نیز وعده آن را به مردم ناچیز و بی‌مقدار می‌کند. شوربختی آن هنگام است که دستگاه تبلیغات داخلی نیز به دلایل مختلف، از جمله با انگیزه نمایش کارآمدی دولت با عملیات روانی، همبازی شود؛ بی‌آنکه تجربه چنین رفتاری در حداقل دو سال گذشته، پیامد‌های سیاسی – اقتصادی خود را به گونه ملموس بار‌ها به رخ کشیده است.

اکنون دستگاه تبلیغات دولتی، رسانه‌ها و برخی از صاحب‌نظران سیاسی، وارد چرخه‌ای از آنچه شده‌اند که رسانه‌های به ظاهر معتبر مانند «نیوزویک» و «بلومبرگ» در بلندگو‌های خود اعلام می‌کنند. اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌های این دو رسانه که به طور مستقیم با اتاق‌های فکر دولت‌های غربی هماهنگ هستند، حاکی از توافق‌هایی است که میان تهران و واشنگتن در پی چندین دور از مذاکرات پنهان به دست آمده است. بخشی ازاین اخبار و گزارش‌ها و تحلیل‌ها، اگرچه در بستری از واقعیت قرار دارد، اما همه آن چیزی نیست که پایه تبلیغات و خوش‌باوری‌های جاری در ایران قرار گرفته است. کافی است تأملی کنیم بر گستره اختلافات غرب و تهران درباره موضوعاتی که سبب دور کردن ایران از جامعه جهانی شده است. این اختلافات، تنها به پرونده هسته‌ای محدود نیست، بلکه مواردی را در بر می‌گیرد که از یک‌سو، منافع و اهداف راهبردی تهران را شامل می‌شود. از سوی دیگر، غرب و به ویژه واشنگتن، اصلاح یا تغییر رفتار تهران را در این باره به عنوان شرط هرگونه توافق قرار داده است. در واقع شکاف تاکنون پر نشده اختلافات، همه مواردی است که حل آن یا به تغییر جمهوری اسلامی به شمایلی تازه می‌انجامد یا می‌تواند اوضاع را تا منازعه و رودر رویی هدایت کند.

مصداق مدعای بالا، یکی، احتیاط‌هایی است که غرب (اعم از اروپا و آمریکا) در دنبال‌کرد اختلاف‌هایش با تهران دارد. براین اساس، برای دستیابی به ابتکاری تلاش می‌کند که بتواند به‌گونه‌ای نمایش بازی «برد – برد» را به طرف مقابل بفروشد. از سوی دیگر اما، احتیاط‌ها سبب کاستن از خواست‌های غرب در قبال تهران نیست. طرفه این‌که این خواست‌ها به لحاظ ماهیت آن، هیچ تعارضی با آنچه دولت «دونالد ترامپ» دنبال می‌کرد ندارد: ۱- رفع محدودیت زمانی برای برجام ۲- تضمین رسمی دست نیافتن دائمی ایران به تسلیحات هسته‌ای ۳- توقف برنامه موشکی ایران، مسائل منطقه‌ای و حقوق بشر ۴- تعیین تکلیف روابط تهران با روسیه و چین ۵- اتهام‌هایی که متوجه ایران در جنگ روسیه – اوکراین بر سر ارسال پهباد‌ها و موشک برای تقویت موضع تهاجمی روسیه شده است؛ بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که آمریکا و اروپا، آمادگی برای گفتگو و توافق با تهران را در حالی ممکن می‌دانند که همراه شود با ۱- بازنویسی برجام براساس مدل دلخواه آن‌ها ۲- ادامه بازرسی‌های هسته‌ای و تأیید مداوم آنچه پای‌بندی تهران به تعهدات برجامی دارد ۳- دور کردن تهران از رویکردی که با عنوان «نگاه به شرق» شناخته شده است. نکته مهم‌تر این‌که سیاست «جوبایدن» یک تفاوت عمده با دولت ترامپ دارد. بایدن بر خلاف سلف خود که می‌کوشید با زبان تهدید، نظرات اروپا را برای محدود سازی ایران به خود نزدیک کند، توانسته «اجماع سازی» را جایگزین سیاست «اجماع سازی از راه تهدید و نه اقناع» ترامپ کند.

اما ماهیت همانی است که پیش‌تر نیز دنبال می‌شد. ویژگی این رویکرد، انتخاب راه‌حل میانه‌ای است که مسئله موشکی، تحریم بانک مرکزی، تحریم سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان، فشار برای خروج و یا کاهش نفوذ ایران در منطقه و سرانجام خالی کردن دست تهران از هرگونه ابزار فشار و تهدید را شامل می‌شود. ترجیح بند این رویکرد، پرهیز تا جای ممکن از «جنگ یا تسلیم» است که بی‌تردید راه گفتگو را با تهران خواهد بست؛ بنابراین ترجیح بایدن برای دستیابی به اهدافش، هم‌سویی کامل با اروپا دارد؛ این که پرونده هسته‌ای باردیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد نرود. در این حال، مقابل اقدام‌های اعتراضی تهران نیز از کارآمدی برخوردار باشد. از این‌رو فرسوده سازی مقاوت تهران در برابر خواست‌های غرب، با شیوه‌هایی دنبال می‌شود که تأثیرات آنی خود را در فرصت‌های باقی‌مانده برای دیپلماسی فراهم کند.

این شیوه دو وجه دارد: ۱- تهدید امنیتی شدن مجموعه اختلافات غرب و به تبع آن جامعه جهانی با تهران ۲- تشویق قطره‌ای تهران برای ترغیب آن به قبول خواست‌هایی که به گونه ماهیتی بر سیاست‌هایش تأثیر و شکل تازه می‌دهد. این تشویق‌ها، اما بخشی از همان بازی روانی است که دو وجه دارد: نخست، در صورت تمایل تهران به ادامه تعاملات به زعم غربی‌ها سازنده و راهگشا و بنابراین، ادامه تشویق قطره‌ای با آزاد سازی بخشی از پول‌های بلوکه شده و همچنین گشایش‌های محدود بانکی و اجازه صدور نفت. دوم، متوقف کردن تفاهم‌ها و احتمالا توافق‌ها و باز گشت به نقطه صفر اختلافات. این کار به معنای ضربه پذیر ساختن تهران مقابل امید‌ها و اعتماد‌هایی است که میان دولت – ملت می‌تواند شکل گرفته و یا آن را دچار آسیب کند. به این ترتیب، نه تنها حاکمیت سیاسی و بلکه افکار عمومی و به ویژه صاحبان تحلیل و نظر، لازم است با درک آنچه در بستر واقعیت‌ها جریان دارد، «تشویق‌های قطره‌ای» را به درستی تبیین کنند. تشویق‌هایی چنین، هنوز بنیان محکمی برای ایجاد آسودگی خاطر از آینده‌ای نیست که آبستن رخدادهاست. «نیوزویک» و «بلومبرگ» می‌دانند که چه می‌کنند. مهم این است که تهران نیز با مراقبت از عملیات روانی در حال انجام، بی جهت در این ورطه، خود باخته نشده و ناخواسته خود به مطالبات فزاینده دامن نزند. هنوز تا ایجاد «توافق» راه بسیار باقی است

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶۹
روزنامه جوان علنا به رییس‌جمهور می گوید که جریان اصلاحات تو را تخریب می‌کند و ما داریم در هر صورت(کارهای نکرده ات را بزرگ جلوه می کنیم و آمارهای الکی ات را واقعی جلوه می کنیم و هزاران کار دیگر)از تو حمایت می کنیم و آقای رئیس جمهور باید در همه شرایط از (روزنامه جوان و همفکرانش) حمایت کنی مصالح ملی و منافع ملی کشک
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
در هیچ کجای دنیا نمی بینید روزنامه های جناح مقابل تعیین تکلیف برای روزنامه های مقابلشان کنند منتهی اینجا کیهان رسالت جوان قدس میگویند تیتری که ما دلمان میخواهد را باید اعتماد و شرق و مردم سالاری چاپ کنند

(هر دو جناح ایران تاثیر گذاری شان را دز دست داده اند)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
یادشون رفته خودشون منتقد بی منطق دولت قبلی بودند
لطفا به چالش حسن روحانی در مورد خسارت 1000 میلیارد دلاری مخالفان برجام پاسخ مستدل و منطقی دهید
من بعنوان یک شهروند از وضعیت کشور رنج میبرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
فقط یک نمونه
از خبر افتتاح فاز11 پارس جنوبی در سایهاتون چه خبر؟
وزارت خارجه کانادا اعلام کرده که قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، در پروسه تقاضای اقامت دائم PR از کانادا بوده است! اعلام شد که قاضی زاده هاشمی تا 36 ماه آینده نمی تواند به کانادا مسافرت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
چپاول گران بیت المال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
شعار مرگ بر آمریکا برای ملت، عشق و حال در آمریکا و کانادا برای مسولین و آقازاده ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
اینو دیگه همه می دونند که تو ایران پزشکان متخصص
جز متمولین جامعه هستند. و اصولا مهاجرت برای زندگی تو اون لایه جامعه چیز عجیبی نیست.
در چند روز آینده ابراهیم رییسی به نیویورک سفر کرده تا همین حرفهایی که دیروز به خبرنگاران گفت در سالن سازمان ملل تکرار کند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
توهمات
در کنفرانس مطبوعاتی دیروز ابراهیم رییسی، آثاری از خستگی در چهره او دیده نمی شد.

به نظر می آید که رییسی نسبت به دو سال پیش جوان تر شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
ورزش هم لازم دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
کار نکنی ! جوان می مانید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
به ادعای معاونش ایشون 2 ساله نخوابیده
چون گفت وقتی چیزی گران میشه اقای رئیسی شب خوابش نمیبره
شما در 720 روز گذشته یک شب رو مثلب بزنید ک چیزی گرون نشده باشه وجدانا پیدا نمیکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
خداییش تعطیلات گرونی نداشتیم
فقط بعدش جبران مافات میشد
روزنامه جوان اول بیاد تکلیف صورت مالی و منشای مالیش معلوم کنه بعد بیاد حرف بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
فکر کردی علت این تملق و چاپلوسی چیه.؟
روزنامه جوان به درستی اصلاح طلبان را به دو دسته تقسیم می کند.
1. اصلاح طلبان مخالف خوان (اپوزسیون)
2. اصلاح طلبان برانداز

به زبان ساده اصلاح طلبی مرده و دیگر چیزی به نام جریان اصلاح طلبی نداریم = این افراد با تابلوی اصلاح طلبی، تا زمانی که مجوزشان باطل نشود به فعالیت خود ادامه میدهند و درخواست روزنامه جوان باطل کردن این مجوزهاست و پایین کشیدن هر گونه تابلوی اصلاح طلبی است.

رسانه های اینها و حتی رسانه هایی مثل بی بی سی فارسی در اثر اقدامات مقابله ای دستگاه اطلاعاتی و قضایی ایران شکست خورده اند. این رسانه ها استانداردهای فعالیت حرفه ای رسانه های را در رسانه های خود تعطیل کرده و عملا تبدیل به نسخه های ناقصی از ایران اینترنشنال شده اند.

البته جریانی دقیقاً در مخالف جهت این مطالبه جوان از رئیسی در رسانه های اصولگرا و در راستای فرایند انتخابات مجلس در جریان است و آنها تلاش می کنند تا اصلاح طلبان را با همین دسته بندیِ روزنامه جوان (تقسیم به برانداز و اپوزسیون) به معترضین و اغتشاشگران سطح خیابان به عنوان کسی که می تواند آنها را در بدنه حاکمیت نمایندگی کند معرفی کنند.

حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
دقیقا اصلاح طلبی مرده و دیگه جواب نمیده و تنها راه امتحان کردن گزینه نهایی باقی مانده هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
دمت گرم عجب مزخرفاتی نوشتی حالم بد شد
جواب به پاسخ ۱۱:۳۰
| Romania |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
نظر ۰۷:۳۱ برای من است.
من در این نظر صرفاً یکسری داده خام را ردیف کرده ام و تحلیلی بر آن انجام نداده ام. (آنرا قبلاً آزموده ام و این تحلیل در بخش نظرات تابناک امکان انتشار ندارد)
بخش اول مطلب عیناً از روی مطلب روزنامه جوان کپی پیست شده و در این نظر اصلا قصدی برای ورود به فاز تحلیل نداشته ام.
نقد اصلاح طلبی و بقایای فاقد پایگاه اجتماعیِ این جریان و نقد رفتار رسانه ی سابقا حرفه ای بی بی سی فارسی در مقام رسانه و نقد محتوای تولیدی روزنامه های اصولگرا در خصوص شرکت اصلاح طلبان در انتخابات، در شرایط کنونی دیگر موضوعیت ندارد.
به طور خلاصه، امروزه این سکه ها همه از رونق افتاده اند و سکه ی روزگار کنونی، رسانه ها و اندیشه هایی دیگر است
خلاصه: دوگانه اصلاح طلب اصولگرا یا روحانی - رئیسی در رقابت با دو گانه ی جاری در سطح جامعه دیگر کار نمی کند.
حق تعدیل و سانسور برای تابناک محفوظ است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
پاسخ 10:38

شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه
پرسش روزنانه جوان چقدر شبیه موضوعات مطرح شده در نشریات مثلا کرسی های آزاد اندیشی دانشکاه ها است . شبیه نام پدر فرزندان مسلم چیست ؟ میباشد که برای سنجش ضریب هوشی افراد خاص به کار برده می شد است
حالا چرا از رئیس جمهور پرسیده ؟؟!!! نمیدانم
روزنامه ی جوان و انجمن ساندیس خوران حرفه ایی!!!بنده عذر میخوام که نمیتونم پیشرفت های دولت در زمینه رشد قیمت ارز،خودرو،مسکن،تورم،گوشت و مرغ،اجاره بها و...را ببینم،شما زندگیتونو بکنید و لذت ببرید!خوش به حالتون که همیشه مثبت اندیش هستید!
در مطلب اقای خوش چهره عبارت "ترجیع بند" اشتباهاً ترجیح بند توشته شده . اصلاح کنید.
روزنامه جوان

شما که آرشیو دارید

چارت خبر از ارشیو خودتان بیاورید که در تعریف و تمجید عملکرد دولت روحانی در زمان دوره ی او

شماها چاپ و نشر دادید

انوقت یک سوزن لحف دوزی به دیگران بزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
احسنت
طرف با تملق و چاپلوسی دنبال گرفتن امتیاز هست
البته ک در این دولت جواب میده
یکی میشه استاد دانشگاه شریف یکی میشه کاندید وزارت ورزش یکی میشه شهردار تهران و ......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
دو تا کار مثبت حسن کلید را نام ببر

همش در حال استراحت بود

صبح ساعت 10 بیاد صر ساعت7 بره پیش حاج خانم

اولین اقدام ارزشمندش تعمیر و بروز آوری استخر ویژه ریاست جمهوری بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
پاسخ 11:31

پاچه خواران خاتمی و حسن کلید کجا تشریف داشتند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
شما بیا دو تا کار مثبت سید محرومان رو بگو
افزایش تورم.افزایش قیمت کالاهای اساسی.افزایش شدید قیمت خانه و اجاره بها.
ناتوانی در گرفتن حقابه ایران از کسانی که حتی به رسمیت هم شناخته نمی‌شوند. پول گرفتن ۶ میلیارد پول بلوکه شده ایران درحالی که ۱.۵میلیارد از آن کم شده بود و پول ها درقطر رفتند وتنها با اجازه آمریکا می‌توان با آن غذا و دارو گرفت
هرکدام از اینها اگر در دولت روحانی صورت می‌گرفت حتی باشدت خیلی کمتر رسانه ها و شماها چه کارها که نمیکردید
انتقادها و تخریب‌هایی که رسانه ها و ارگانهای رسمی در مورد دولت قبل داشتند را اگر به کوه تشبیه کنیم انتقادها و تخریب در باره دولت فعلی فقط در حد کاه می باشد برای تخریب دولت قبل سریال ساخته می‌شد! برای نزدیکانشان پرونده درست میشد! و . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
دولت روحانی بسیار موفق بود

خصوصا دردادن امتیاز به امریکا و اروپا

وواقعا چقدر بی انصاف بودند که از آن انتقاد میکردند

اینجوریاست
خیابان مجلس هم یکطرفه و هم بن بست و دارای دست اندازهای عمیقی است. این جاده اختصاصی است که نمایندگانش نماینده 10 درصد جامعه اند
اصلاح طلب و اصول گرا داعوای بین خود شماست
نظر مردم هیچ کدام شما نیست!
نا کارآمدی مشخصه هر دو شما ست
در انتخابات مجلس ، روشن خواهد شد که جامعه دوقطبی ست
مشارکت زیر ده درصد
عدم مشارکت نود درصد
اگر این دوقطبی نیست ، پس چیست ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
در تمام کشورها مشکلات فراوان وجود دارد، نباید فریب فضاسازی‌های دشمن را خورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
ناشناس|Iran (
|۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸

کدام دشمن برادر من
ناکارآمدی سیستم و تخلفات صریح مجلس و دولت ، این مملکت را به قهقرا برده است
انتظار بود از روزنامه جوان و كيهان كه رئيسي را بهترين رئيس جمهور جهان اعلام كنند. اين روزنامه ها كه نه محتوي نه خواننده دارند و از بيت المال تغذيه ميشوند بايد بيشتر از رئيسي تعريف كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
نا قلا تو که این روزنامه ها را نمیخونی

از کجا فهمیدی محتوی ندارند

خیلی شیک و مجلسی اعتراف کردی
این مجلسیان خیابان یک طرفه خالی رو طی نمی کنن بلکه خیابان یک طرفه پر از جمعیت رو در حال خلاف طی می کنند
خدا وکیلی رئیسی یک چیز را در این دو ساله ریاستش بر دولت خوب یاد گرفته است

و آن پیچاندن و کوبیدن سر خبرنگاران به طاق است !!!!!

انجاییکه در پاسخ به سوالات روشن خبرنگاران مبنی بر اینکه بالاخره چه زمانی مردم نتایج این امارهای

اقتصادی عالی و بهبود یافته ای که شما ادعا میکنید را خواهند چشید و دید و لمس کرد ؟؟؟؟

رئیسی گفت : اقدامات و موفقیت های دولت در جهت رفع مشکلات اقتصادی اجتماعی مردم بوده است و

مردم بخوبی دارند آنها را میبینند و دارند بهره میبرند !!!!!؟؟؟؟

آیا واقعا از این پاسخ قانع کننده تر کسی دیده و شنیده بود !!!!!؟؟؟؟؟
این نمایندگان منتخب قشر حداقلی جامعه هستند و این قوانین هم در راستای اهداف و منافع همان قشر تهیه و تصویب می کنند و کاری به اکثریت جامعه و صلاح مملکت ندارند ، به مانند دیگر نهادهای تصمیم گیرنده کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
یکی از حربه های تبلیغاتی دشمن این است که هنجارشکنی یک اقلیت رو اونقدر بزرگ کنه که بخشی از مردم باور کنن
انه اکثریت هستندواقعا اکثریت
در دولت قبل بزعم کیهان و جوان و وطن امروز و صدا وسیما و آقای قالیباف مرغ ۲۰ هزار تومانی و پراید ۱۰۰ میلیونی و گوشت ۱۰۰ هزار تومانی فاجعه عظمی بود ولی در دولت رئیسی مرغ ۱۰۰ هزار تومانی و پراید ۳۰۰ میلیونی و گوشت ۵۰۰ هزار تومانی حرکت قطار پیشرفت است .مردم در رفاه هستند و آمارهای دست ساز خودشان هم موید همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
پراید الان 400 میلیونه
چون مدل های 98 و 99 رو دارن 350 میفروشن اگر با دولت روحانی مقایسه کنیم و پریاد هنوز تولید میشد در واقع پراید 100 میلیونی صفر در دوره روحانی در دولت رئیسی شده 400 میلیون به بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
نمی دانم اینها با چه منطقی از دوران سراسر نکبت حسن روحانی دفاع می کنند در دوران روحاننی دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان شده ؟؟؟؟ یعنی 10 برابر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
۱۲:۴۵
کسی از روحانی دفاع نکرد ولی تعجبه شما چطور نمی فهمید که این یکی از روحانی هم بدتره!
روحانی طی 8 سال دلار رو 3800 تحویل گرفت و 24500 تحویل داد. 6 سال اول روحانی و دوران برجام ثبات کامل اقتصادی بود.
در دولت رئیسی در کمتر از 2 سال دلار از 24500 تا 60 تومن رفت و الان به زور روی 50 نگهش داشتن. در مقابل ببین در این 20 ماه تورم چقدر بوده. قیمت خوراکیها 300 تا 700 درصد رشد کردن
رئیسی در کمتر از 2 سال این بلارو سرمون آورد وای به حال اینکهب خواد 8 سال بمونه
روزنامه جوان ، با وارونه نشان دادن وقایع مخالف خود و غلو کردن اخبار مورد پسند خود ، فیک نیوزی بیش نیست .
نقد شما از دولت مانند گریه کودک برای تامین نیازهایش است ، چرا بسراغ مردم نمی روید و پشت میز قلم فرسایی می کنید. شماکه سالها در این حرفه هستید چرا با آیینه برزگ نمایی به مسایل نگاه می کنید قضاوت عملکرد شما و دولت با مردم !
رای بی رای
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
با تمام وجود در انتخابات شرکت کرده تا خار چشم دشمن داخلی و بیرونی باشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
محمد

هرکس مثل شما فکر نکند ، دشمن است ؟؟؟؟
دست بردارید از این تفکرات ......!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
من هم با افتخار رای میدهم

چون به کشورم علاقه دارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
من هم رأی نمیدم،چرا؟؟؟چون به کسی مربوط نیست!
از روزنامه جوان انتظاری نیست بالاخره از کمک های دولتی نباید گذشت .
به خدا هرکی این خبرنگار رو مسخره کنه حق داره. یک بار فیلم پرسش رو ببینید! باور کنید در دربار قاجار و سریال شبهای برره هم چنین مجیزگویی و تملقی قفل بود!!!
مرد حسابی شما وقت یک کشور و یک ملت رو گرفتی بری اون بالا سوالی بپرسی که به درد این ملت بخوره!
رفتی اون بالا با تملق و چاپلوسی میخوای واسه خودت امتیاز بگیری؟
بخدا من به جای کل جامعه خبرنگاری کشور خجابت کشیدم از این نوع طرح سوال که بیشتر چاپلوسی بود تا هر چیز دیگه
مگر حضرات پایدارچی برای دولتهای قبل و اصلاح طلب دستاوردی قائل بود؟ که چنین انتظاری از طرف مقابل دارد؟
درادامه یادداشت آقای کامبیز نوروزی درمقاله مجلس وجاده یکطرفه که فرموده بودندمجلس هیچ اعتنائی به بررسی بیشترلوایح ای که توسط کارشناسان خبره موردنقد قراگرفته نمیکند باید گفت که یکی ازافتخارت مجلس محترم کم لطفی وبی اعتنائی به خواست بزرگان است وعلت آن اینستکه متاسفانه بعلت مشارکت اندک مردم و بارای ندادن برادرانی راهی مجلس شدند که مصالح جامعه ومردم برایشان آنچنان جایگاهی که باید داشته باشد نداردبهمین دلیل شمار قسم میدهیم به پیر و به پیغمبر که رای بدهید اعتنائی به آنها ئیکه تشویقتان میکنند که رای ندهید نکنید آنها میخواهند شما رای ندهید که کاندید خودشانرابارای بسیار اندک راهی مجلس کنند وهمین میشود که شاهدیم باید حتماً رای داد اگر رای ندهید هیچ چیز مثبتی عایدمان‌ نمیشود شاید بارای دادن بشود چندنفر از افراد مناسب تر بمحلس فرستاد که یک ذره حتی ناچیزهم شده وضع بهتر شود و بلکه هرروز بدترنشود
اینکه وزیرامورمهاجرت کانادامانع ادامه اقامت موقت آقای دکترقاضی زاده هاشمی شده دقیقاًازبیشعوری آنان است چون دردرجه اول دکتر ازافراد تحصیلکرده کشورمااست ووجودش برای کشورکانادااگرسودمادی هم نداشته باشد که قطعاًدارد کاملاًبی ضرر است درضمن ثروتی که ایشان کسب کرده نه ازراه اختلاس ونه ازراه فساد ونه ازبیت المال مثل خاوری وامثالهم است اگربهانه جنبه‌ سیاسی باشدوزیر بهداشت درهیچ کشوری سیاستمدارنیست ودرامورسیاسی هیچ دخالتی ندارد تاحالا فکرمیکردیم ماازمرحله‌ پرتیم حالا فهمیدیم که رقیب . زیاد داریم
پاسخ ها
محمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
ثروت آقای قاضی زاده هاشمی افسانه ای است . چه کسی توی این کشور ی که نصف مردمش زیر خط فقر هستند ، می تونه بدون رانت و ارتباطات به چنین ثروتی برسه
دولت روحانی فقط در دو سال پایانی خود با انتشار اوراق مالی، بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به جا گذاشت
. دولت سیزدهم بدهی‌ها را با انتشار اوراق مالی جدید در دو سال اخیر بازپرداخت کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
یعنی میگی یه چاه جدید کندن که خاکای چاه قبلی رو بریزن توش؟ حالا خاک های چاه جدید رو چیکار میکنن؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
پول‌های بلوکه شده ایران در دولت روحانی به خزانه این دولت رسید .اینها را نمی بینید واقعا صم بکم شده اید
به کجا صلی که در روزنامه جوات جا خوش کردی و حقایق را نمی بینی ، فرق بین خبر و تبلیغ را می دانی مدعی خبرنگاری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
شما میدانی؟
چیری که متاسفانه در کشور نمی بینیم عقل و منطقه کسانی که تصمیم گیرنده اصلی هستند پاسخگو نیستند و مجلسی که رای اکثریت مردم را ندارد وجهه ای هم ندارد نباید انتظاری از آن داشت و اوامر بالادستی ها را اجرا می کنه و نظر مردم برای آنها ارزشی نداره امیدوارم نانی که می خورند حلال باشه .
#مهدی_یراحی
روزنامه جوان
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
مجلس: بي سواد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی