بازدید 26746
مرور روزنامه‌های شنبه شانزدهم آذر؛

چرا در بالای شهر، کسی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ / آقای زنگنه، اوپک را فلج کنید / به جمهوریت جفا نکنیم

آخرین تلاش‌ها برای احیای برجام، کوک ساز صدا و سیما برای فجر، لحظات دلهره و وحشت در اسلام آباد، لغو اعزام به زندان تا زمان تأمین وثیقه و کفالت، استیضاح ترامپ؛ کمتر از بیست روز دیگر، تفکیک اعتراض از اغتشاش و جرم سیاسی از امنیتی، تاج، آقای تناقض و تکاثر! لزوم دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر، کمای آموزشی به اعتراف وزیر آموزش! هشدار همتی به ریسک بالای خریدن ارز و فروش صندلی‌های اتوبوس‌های تهران از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۴۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۹ 07 December 2019

آخرین تلاش‌ها برای احیای برجام، کوک ساز صدا و سیما برای فجر، لحظات دلهره و وحشت در اسلام آباد، لغو اعزام به زندان تا زمان تأمین وثیقه و کفالت، استیضاح ترامپ؛ کمتر از بیست روز دیگر، تفکیک اعتراض از اغتشاش و جرم سیاسی از امنیتی، تاج، آقای تناقض و تکاثر! لزوم دلجویی از آسیب‌دیدگان حوادث اخیر، کمای آموزشی به اعتراف وزیر آموزش! هشدار همتی به ریسک بالای خریدن ارز و فروش صندلی‌های اتوبوس‌های تهران از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه شانزدهم آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که گزارش‌ها از اجلاس هفت ساعته اوپک، ویژه نوشته‌ها درباره شانزده آذر و روز دانشجو، آمدن اصلاح طلبان در گود انتخابات در دقیقه نود، رقابت از مشهد بر صندلی ریاست، تیراندازی مرگ بار در افسریه تهران و آخرین تلاش‌ها برای احیای برجام در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

چرا در بالای شهر، کسی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان از انبار باروت تا انبان نان نوشت: حفاظت از نظام جمهوری اسلامی، که امام خمینی فرمودند: از اوجب واجبات است، با وارد کردن فشار بر مردم، قرار دادن آن‌ها در تنگنای معیشتی و برخورد‌های غیرقانونی با آن‌ها تحقق نمی‌یابد. عده‌ای از مسئولان، این کار‌ها را می‌کنند و سپس با استفاده از امکانات رسانه ملی تعبیراتی از قبیل: «مردم بسیار خوب ما» و «ملت فهیم و با بصیرت» تلاش می‌کنند بر کار‌های نادرست خود سرپوش بگذارند.

کسی با اقدام شما برای جلوگیری از بالا رفتن مصرف بنزین مخالف نیست، ولی همه درباره چگونگی آن حرف دارند. افزایش تدریجی قیمت بنزین، پرهیز از دونرخی‌کردن، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مبارزه قاطع با قاچاق سوخت، گرفتن مالیات از مصرف‌کنندگان بیش از حد متعارفی که با کارت سوخت تشخیص داده می‌شود، برخورد قاطع با فرار‌های مالیاتی، پرهیز از ولخرجی‌هائی از قبیل: پرداخت حقوق‌های میلیاردی به مربیان خارجی ورزش آنگونه که اخیراً در ماجرای ویلموتس پیش آمد، کاهش هزینه‌های زائد دستگاه‌های دولتی، فرهنگ‌سازی با پیشتاز شدن خود مسئولان در تحمل ریاضت اقتصادی و ده‌ها راهکار دیگر وجود دارند که می‌توانند شما را به اهدافتان برسانند بدون آنکه به مردم لطمه وارد شود و اقشار ضعیف گرفتار تنگنای معیشتی گردند.
چرا در بالای شهر، کسی دراعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ /آقای زنگنه، اوپک را فلج کنید/به جمهوریت جفا نکنیم
سوال بسیار مهم اینست که چرا ترکش تصمیم‌های مسئولین ما همیشه به اقشار ضعیف و مستضعف اصابت می‌کند و هرگز به مرفهین کوچک‌ترین آسیبی نمی‌رساند؟ به تجمعات اعتراضی هفته آخر آبان نگاه کنید و از خود بپرسید چرا در مناطق بالای شهر تهران حتی یک نفر برای اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ با این تصمیم شما نه سفر‌های خارجی آن‌ها کاهش یافت، نه تفریحات داخلی‌شان قطع شد، نه مهمانی‌های اشرافیشان تعطیل شد، نه بریز و بپاش‌هایشان تغییر کرد و نه مصرف بنزین شاسی‌بلند‌ها و خودرو‌های چند میلیاردیشان کم شد. در مقابل، بسیاری از خانواده‌های فقیر از همان نان خالی بخور و نمیر که گیرشان می‌آمد محروم شدند. آیا همین خطای بزرگ شما کافی نیست که محرومین و پابرهنه‌ها را به صحنه بکشاند و به اعتراض وادار کند؟ طبیعی است که در چنین شرایطی، اتفاقات ناگوار هم رخ می‌دهد، سوءاستفاده‌هایی هم می‌شود و دشمن هم اهداف خودش را دنبال می‌کند، ولی چه کسی است که نداند زمینه را تصمیمات شما فراهم کرده است؟


اگر حضرات مسئولین به این واقعیت‌ها توجه کنند به این نتیجه خواهند رسید که ماجرای بنزین فقط یک جرقه بود که به انبار باروت اصابت کرد و انفجار هفته آخر آبان را پدید آورد، انبار باروتی که عملکرد‌های نادرست ناشی از تصمیمات نادرست‌تر به وجود آورده است. تصورتان این نباشد که ماجرا تمام شده و دشمنان خارجی ناکام مانده‌اند. اشتباه اصلی همین است که دنبال پیدا کردن دشمنان خارجی می‌گردید. مگر یادتان رفته که امام خمینی فرمودند: از خارج کسی نمی‌تواند به این کشور و این نظام آسیبی وارد کند، هر آسیبی وارد شود از داخل خواهد بود؟ سیاست‌هایتان را عوض کنید و به جای «انبار باروت» جامعه را به «انبان نان» تبدیل نمائید، در آنصورت می‌توانید مطمئن باشید که به وظیفه خود برای حفاظت از نظام عمل کرده‌اید. مردم را که داشته باشید، دیگر نیازی به تهدید و تطمیع و سخنرانی‌های پرطمطراق این وزیر و آن وکیل و آن فرمانده که فکر می‌کنند هرچه بلندتر صحبت کنند قدرتمندتر جلوه می‌کنند، نخواهد بود، عملتان کار خودش را می‌کند حتی اگر یک کلمه هم نگوئید. این را هم بدانید که نان، با خودش دین را هم می‌آورد، چون فرموده‌اند کَادَ اَلْفَقْرُ اَنْ یَکُونَ کُفْراً یعنی وقتی نان باشد، کفر می‌رود و ایمان می‌آید.

آقای زنگنه، اوپک را فلج کنید

حشمت‌الله رضوی در سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان آقای زنگنه، اوپک را فلج کنید، نوشت: باید از وزیر محترم نفت و آقای کاظم‌پور اردبیلی که سالیان دراز تجربه حضور در نشست‌های اوپک را دارد، پرسید: چرا از سیاست جاری اوپک برای کاهش تولید حمایت می‌کنید؟ سیاست حمایت از کاهش تولید که قیمت‌های نفت را در بازار جهانی افزایش می‌دهد پاسخگوی کدام نیاز ما است؟
زمانی که ایران از سیاست کاهش تولید حمایت می‌کند یعنی این که قیمت‌های نفت پیوسته افزایش یابد، یا حداقل از کاهش آن جلوگیری شود. از این سیاست چه کسی سود می‌برد؟ آیا ایران؟ ایران که نفت چندانی صادر نمی‌کند.


آیا عربستان؟ بلی. عربستان درآمد‌های صادراتی بیشتری به دست می‌آورد، کسری بودجه‌اش را بهتر تامین می‌کند و سهام آرامکو را به قیمت‌های بالاتری می‌فروشد. همچنین سیاست دفاع از کاهش تولید اوپک بدان معناست که با تاثیر آن بر قیمت‌های بالاتر، تولید شیل اویل در آمریکا بیش از پیش مقرون به صرفه شود، تولید جهانی نفت به طور کلی افزایش یابد و کار به حاشیه راندن ایران در بازار صادرات نفت تسهیل شود. بعلاوه این چراغ سبزی است به همه تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک از جمله روسیه و عراق که در نبود ایران در بازار صادرات نفت از قیمت‌های بالا بیشترین بهره را ببرند. این که ایران از سیاست کاهش تولید اوپک چه نفعی می‌برد چندان روشن نیست. در همین حال این سوال مطرح است که اگر سیاست دفاع از کاهش تولید اوپک به نفع ایران نیست پس چه سیاستی منافع ایران را بهتر تامین می‌کند؟ پاسخ روشن است: جنگ قیمت‌ها و تلاش برای حفظ سهم ایران از بازار. از یک سال پیش که تحریم‌ها جدی شد و صادرات نفت ایران روند نزولی در پیش گرفت، ایران می‌باید استراتژی جنگ قیمت‌ها را در پیش می‌گرفت. با این استراتژی ایران باید به جای معاملات پنهانی برای فروش نفت، آشکارا قیمت نفت صادراتی خود را به شدت کاهش می‌داد. انتظار این بود که وزارت نفت هر ماهه با اعلام بهای فروش رسمی نفت عربستان بهای نفتش را حدود سی دلار زیر قیمت عربستان اعلام کند و آن را با صدای بلند به گوش بازار‌های جهانی برساند. با این استراتژی ایران می‌توانست اجرای تحریم‌ها توسط آمریکا و خروج نفت ایران از بازار را به چالش بکشد، مشتریان را برای ادامه خرید نفت از ایران ترغیب کند و مشتریان جدیدی را به بنادر ایران فرابخواند.
چرا در بالای شهر، کسی دراعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ /آقای زنگنه، اوپک را فلج کنید/به جمهوریت جفا نکنیم
اما اگر فرض کنیم که با وجود تخفیف‌های قابل توجه ایران، مشتریان در یک تحلیل هزینه سود از ترس مجازات‌های آمریکا همچنان از خرید نفت ایران خودداری می‌کردند نمی‌توان انکار کرد که تخفیف‌های ایران با ظرفیت صدور دو و نیم میلیون بشکه نفت در روز تاثیر روانی قابل توجهی بر بازار نفت می‌گذارد و قیمت‌ها را در بازار‌های جهانی به شدت کاهش می‌داد. با کاهش قیمت‌های نفت، درآمد‌های نفتی عربستان کاهش می‌یافت، تامین کسری بودجه این کشور تشدید می‌شد و ارزش سهام آرامکو که در سایه قیمت‌های مطلوب نفت به فروش می‌رسد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت.

اعتراض و نقد لازمه اجتماع سیاسی است که اگر نباشد، استمراری بر حکومت متصور نیست و برگ برگ تاریخ، گواه این مدعاست.
در ایران حق اعتراض در حقوق اساسی و حقوق عمومی به روشنی شناسایی شده لکن در عمل، دولت‌مردان و دولت‌زنان در انجام این تکلیف، مرتکب تقصیر و اهمال عمدی یا بعضا غیر عمدی شدند. شایسته نیست هر وقت که مردم از مسئله‌ای دلخور شدند و مطابق اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و مواد ۴۳ تا ۴۶ منشور حقوق شهروندی به اعتراض پرداختند، به بهانه اینکه شرایط اغتشاش مهیا می‌شود،‌تر و خشک را باهم سوزاند و صدا را در نطفه خاموش کرد.


در این کشور خط قرمز حقوق عمومی، اختلال در نظم عمومی و امنیت جامعه است لکن مردم قصد اختلال در امنیت را ندارند، چون خودشان متضرر خواهند شد پس به‌نظر می‌رسد این رویه نامتناسب که منجر به اغتشاش و فتنه می‌شود، حاصل رویکرد تک قطبی و کوتاهی حاکمیت است که موجب می‌شود منتقدان دولت با فتنه‌گران خلط شوند. حکومت وظیفه دارد شرایط قانونی و مسالمت آمیز بیان اندیشه و اعتراض را مهیا کند و اگر نکرد دستگیری و پیگرد معترضان از بدنه ملت، دانشجو و کنشگر، عِقاب بی‌جهت است و تکلیف مردم در حفظ امنیت از طریق سکوت و خاموشی تکلیف مالایطاق خواهد بود.


سوال اینجاست اگر حقوق اساسی نظام جمهوری اسلامی اعتراض و نقد حکومت‌داران را پذیرفته است که پذیرفته، پس مجرا و راهکار استیفای این حق کجاست؟ اگر سیاستمداران از ملت توقع دارند به بهانه فقدان شرایط اجرای حق اعتراض که ناشی از کوتاهی حاکمیت سیاسی است، سکوت کرده و خاموشی پیشه کنند؛ خطر امنیتی چنین رویکرد و توقعی به مراتب هولناک‌تر از رفتار‌های اغتشاش‌گرانه حین انجام حق اعتراض مسالمت آمیز در بستر جامعه است.

به جمهوریت جفا نکنیم

مسعودرضا بِلادُری، حقوق‌دان در بخشی از یادداشتی که روزنامه مستقل در شماره امروز خود با عنوان به جمهوریت جفا نکنیم منتشر شده نوشت: وضعیت اقتصادی مردم به حدی خراب است که تنها امید و دارایی مردم، آزادی است که در مقام اعلام اعتراض به دولتمردان و سیاستمداران به منصه ظهور می‌رسد. در این چند دهه، دیده شد، در پی خاتمه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم در خیابان‌ها، اغتشاش به‌وجود آمده و بلافاصله سرکوب شده و از پس آن دولت، بدون توجه به اعتراضات مسالمت آمیز، فقط شرایط راه‌پیمایی موافقان حاکمیت را فراهم کرده است. نهم دی نماد چنین رویکردی است و بسیار هم شایسته است لکن نمی‌شود مردم را فقط در بخش موافق تعریف و تنها شرایط آزادی بیان موافقین را فراهم کرد. اگر شرایط قانونی و مسالمت آمیز اعتراض با نظارت نیرو‌های انتظامی مهیا شود، مسئولان می‌توانند، خیل عظیم مخالفت‌ها را در فضایی مردم‌سالار ببینند و صدای‌شان را بشنوند تا از برخی اوهام احتمالی که حاصل صرفا شنیدن صدای موافق است، خارج شوند؛ امید است خط و مشی سیاستگذاری‌ها اصلاح و ارتباط با اراده اکثریت ملت مجدد برقرار و خاستگاه ملی مراعات شود.

اگر بنا کنیم، مسئولان فقط صدای موافق را بشنوند چه امیدی به بهبودی اوضاع خواهد بود؟ اگر هستند کسانی که ایراد می‌کنند این قسم اعتراض‌های قانونی، قابل کنترل نیست و کشور را به هرج و مرج می‌کشد؛ اگر دوستدار نظام هستند در خطای استراتژیک به‌سر می‌برند؛ در نهایت اگر برگزاری راه‌پیمایی معترضان را نیز عملی نپنداریم که هرگز اعتقادی به این نیست با این وجود جای خوشحالی است که مسیر‌های دیگری نیز توسط قانون برای انجام تکلیف حکومت به شنیدن صدای اکثریت، فراهم شود. اصل ۵۹ قانون اساسی و برگزاری رفراندم، چون نگینی خاک گرفته و متروک بر تارک قانون اساسی می‌درخشد پس چرا از آن استفاده نمی‌شود؟ به‌نظر می‌رسد برخی تاب شنیدن صدای اکثریت را ندارند و مصلحت خود و کشور را در شنیدن صدای بخش اقل می‌پندارند و این خطای استراتژیک دیگری است.
چرا در بالای شهر، کسی دراعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان نیامد؟ /آقای زنگنه، اوپک را فلج کنید/به جمهوریت جفا نکنیم
این رویه، شائبه علاقه مسئولان به نشنیدن صدای اکثریت مردم را تقویت می‌کند. تا زمانی که مردم اعتراض کنند و این اعتراض با ورود گارد ضد شورش و اندک مغرضان و مغفولان به اغتشاش آلوده شود و عاقبت صدای حق و بی‌قانونی با هم سرکوب شود، نمی‌توان آینده درخشانی برای این جامعه متصور بود چرا که این اجتماع در ماهیت، مولود اعتراض و آزادی‌خواهی و انقلاب است و اگر ذات و ماهیت آن انکار شود رو به تخریب خواهد نهاد. دلسوزان نظام اسلامی نگران هستند که از این نارسایی‌ها و نقص‌ها، بهره‌برداری در جهت تخریب انقلاب و نظام صورت پذیرد و استمرار ارزش‌های انقلاب روبه بطلان رود؛ پس شایسته است هر چه زودتر تدبیری اندیشید و شرایط بروز صدای اعتراض را به طریق قانونی فراهم کرد. بر ریاست جمهور، نمایندگان مجلس، وزارت کشور و مسئولان امنیتی تکلیف است همانطور که صدای بخشی از مردم که در تصمیمات جاری، موافق حکومت هستند را با دعوت از طریق پیامک در روز، محل و مکان مشخص کرده و در نهایت امنیت فراهم می‌آورند، همین شرایط را با درخواست احزاب برای بروز صدای معترض و مخالف فراهم آورند و به‌طور مصداق در ظهر جمعه‌ای پس از نماز جمعه در روزی مشخص و معین از مخالفان دعوت به راه‌پیمایی شود و به مردم به جهت حفظ نظم عمومی اطمینان کنیم و نهادهایی، چون تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد، خودجوش به تولید شعائر اخلاقی این راه‌پیمایی‌های اعتراض آمیز بپردازند و مردم معترض را مساعدت کنند تا به حق خود در نظام اسلامی دست یابند.


بی‌شک با چنین رویکردی، امنیت پایدار با مشارکت مردم در سرنوشت خود و اجرای اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، فراهم خواهد شد و مردم آزاده دنیا، نظام جمهوری اسلامی ایران را خواهند ستود که بی‌واهمه و با اعتماد به اتباع و شهروندان، شرایط شنیدن صدای ملت خود را فراهم آورده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۲
این موضوع کاهش تولید اوپک رفت رو اعصاب ما! سیاست مداران مملکتی ما یعنی قدرت آنالیز این چیزها رو ندارند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
بابا ما قاچاق میفروشیم ، اگه تولید زیاد بشه ، از اینم که هست باید ارزونتر بفروشیم
خریدارهای اصلیمون هم خودشون هستن
بالاشهری هاخون پایین شهری هاراکردن داخل شیشه
پاسخ ها
خويي
| United States of America |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
بالا شهري ها نه بالا دستي ها
آقای مسیح مهاجری از اینکه بر آتش جنگ طبقاتی می دمید برای شما متاسفم. بنده معترض نبودم چون قیمت سوخت غیرواقعی است. از جانب دیگر از دولت خواستارم از طبقات مرفه به قول شما بالاشهری مالیات گرفته و بین دهکهای پایین جامعه توزیع کند. متاسفانه شما در چیزی که تخصص ندارید
اقای مطهری دوستانه بگم خیلی مغرور و بی تخصص هستی
سعی کن علم بیاموزی
سیاست رای اوردن نیست
اقاي مسيح مهاجري ! مي دانيد چرا از بالاي شهر صدايي در نيامد ؟ چون ان روزي كه دنبال رإي گم شده شان در سال ٨٨ مي گشتند اقشار اسيب پذير كناري ايشتادند و تماشا كردند و متوجه نبودند كه احمدي نژاد دارد چه بلايي سر مملكت مي اورد . حالا بايد نتيجه سكوت ان موقع و اشتباهي كه مرتكب شدند را ببينند .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
چون خود شما وزیر و وکیل و فرمانده در بالی شهر سکونت دارید. مگه شما میگذارید محلتون نامن بشه یا مغازتون اتیش بگیره...
ناشناس
| Serbia |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
از این بهتر نمیشد جوابی داد
متاسفانه این دولت هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد انوقت وزیر نفت می خواهد در اپک چه بکند
آقایان تعطیل هستند
هرکی قرارداد با ویلموس رو ترتیب داده محاکمه کنید
( این یک پیشنهاده)به نظرمن موضوع بازیافت وزباله گردی چیزیه که نمی شه جلوش را گرفت پس بهتره استانداربشه علاوه برآن میشه بعنوان ایجادشغل هم آن رابحساب آوردوچهره زشتش روبهبودبخشید.اول ازهمه بایدبرای این کاردرشهرداریهای محل واحدی بنام واحدبازیافت ایجادشودبعدبه همه آنهایی که دربازیافت کارمی کنندوزباله گردها لباس متحدالشکل مثل دستکش کلاه وانبرمخصوص جهت برداشتن اشیاء ازروی زمین جارو جلیقه شبرنگ ایمنی گاری دستی مخصوص که برای انواع موادبازیافت جای تفکیک داشته باشه وغیره دادکه بعدا"میشودهزینه وسایل راازدرآمدبازیافت کارگران کم کردوازهمه مهمتربیمه کردن کارگران که موجب رضایت آنهاخواهدشد.پول بیمه هم از درآمدبازیافت پرداخت میشه برای محل تحویل اجسام بازیافت هم ازپیمانکاران معتبر استفاده بشه.
مردمسالاری!! اگر خود بلومبرگ میخواست ارزویی متصور بشه همین مطالب تو رو مینوشت.اصلا هدف ایجاد اختلاف بین ایران و عربستان کاهش قیمت نفت هست و بنفع امریکاست چون ذخایر شیل رو دست نخورده باقی میزاره و از نفت مفت شما استفاده میکنه و نفت شل میمونه برای اینده.از طرفی ایران که اجازه فروش نداره که بخواد روی بازار اوپک تاثیر بزاره.باید قاچاقی بفروشیم که البته در سوریه و عراق ثابت شد امریکا از اونهم استقبال میکنه و کلا هر جا نفت مفتی هست بنفع امریکا و همپیمانان اروپاییش هست
پس مشخصه که کل تصمیمات دولت به ضرر قشر ضعیف و مستضعف جامعه است .
مسئولان صدای شکسته شدن استخوانهای مردم را زیر بار فشار گرانی، بیکاری و ناامیدی از آینده نمی شنوند!.... آقازاده ها همچنان بر حیف و میل اموال و خندیدن به دردهای مردم اصرار دارند.
سال ها تلویزیون در بوق و کرنا کرده بود که جنبش ضد سرمایه داری . الان خود صدا و سیما در دست سرمایه داران مرفه و بی درد هستش و دیگه نماینده اکثریت غالب این ملت نیست
چند سال قبل که کارت سوخت و سهمیه بندی اعمال شد، من در یکی از سازمانهای دولتی شاغل بودم در آنزمان از ما خواسته شد با ارائه یک شماره خودرو، کارت سوخت مازاد دریافت کنیم. این امکان برای همه کارمندان آن وزارتخانه وجود داشت و احتمالا در رده های مدیریتی این جبران ها بسیار چربتر صورت میگیرفت. درصدی ساکنان مناطق شمالی تهران مدیران و نیروهای متمول وابسته هستند که با اقدامات بعدی عوارض حداقلی سهمیه بندی برایشان جبران می شود.
مطلب اول درموردتحلیل اعتراضهای اخیرکاملابجاوصحیح است!متاسفانه دربیشتراعتراضات بلافاصله مسئولین انگشت اتهام رابه سمت خارج نشان می دهند!درحالیکه حتی اگردشمن خارجی هم دراین مسائل نقش داشته باشد(که دربیشترموارددارد!)متاسفانه عامل اصلی بروزاین اعتراضات سیاستهاوتصمصم گیریهای است که درمسائل مختلف اجتماعی وسیاسی وبخصوص اقتصادی توسط مسئولین گرفته می شود!ومسئولین هم همیشه آدرس غلط درباره علت این اعتراضات می دهند!....درموردمطلب دوم نیزپیشنهادجالبی توسط نویسنده ارائه شده!بنظرمن مدیران مختلف سطوح عالی بخصوص اقتصادی دولت آمادگی وحضورذهن لازم رابرای تصمیم گیری دروضعیت چندسال اخیرکشورنداشته اند،که یکی ازعلتهای آن برداشت بسیارخوشبینانه اعضائ دولت بویژه شخص رئیس جمهور نسبت به برجام وامیدبه بازشدن درهای اقتصادجهان به روی کشوردرنتیجه آن وگره زدن همه فعالیتهابه آن بوده ودولت هیچ برنامه وآمادگی برای وضعیت خروج ازبرجام توسط آمریکانداشته است!!!
اوج اشتباه سردبیر روزنامه اینجاست که هنوز فک میکه بالا شهر همه مرفه بی دردن!
اصن طبق تفاسیر آقایون که هرکی اومد بیرون شد اغتشاش گر باید این نتیجه رو میگرفت که بالا شهر همه ولایت مدارن!
از اون در نتیجه نگرفتن حالا میخوان مردمو بندازن به جون همو و بالا شهر پایین شهر میکنن
سلام : با وجود این همه تاکیدات مکرر رهبری حکیم در طول این سالها مبنی براینکه در آمد حاصل ازفروش نفت ازبودجه عمومی کشور حذف گردد و آن را درصندق ملی و برای بخش های عمرانی سرمایه گذاری کنید و همچنین وجود قوانین بالادستی که بر اساس آن باید درآمد نفت از بودجه عمومی کشور حذف گردد. آقای زنگنه که چهار دوره بر کرسی وزارت نفت تکیه زده است با وجود توانمندی داخلی حتی یک پالایشگاه پترو شیمی هم احداث نکرده است (پالایشگاه ستاره خلیج فارس دردولت احمدی نژاد ایجاد شد و درزمان آقای زنگنه افتتاح شد) ایشان از مسببان قراداد ننگین کرسنت است و به گفته آقای روحانی از وزرای برند کشوراست متاسفانه هیچ اعتنایی به سخنان راهگشای رهبری در خصوص عدم خام فروشی نفت نکرده است . رئیس جمهور گفته است رقمی که از درآمد نفتی اعلام کرد یعنی حدود 450هزار میلیارد تومان یعنی دو سوم بودجه کشور از نفت تامین می شودواین مطلب کاملاً نا صحیح است زیرا که بر اساس قوانین بودجه سالانه در چند سال اخیرهمیشه حدود یک سوم بودجه از فروش نفت بوده است. باکمال تاسف یکی از افتخارات بزرگ رئیس جمهور بعد از برجام که همیشه به آن می بالد افزایش خام فروشی نفت است.الان که فروش نفت از طرف آمریکادوباره تحت تحریم قرار گرفت عوض اینکه رئیس جمهور این فرصت را غنیمت بشمرد و دنبال در آمدهای دیگری ازجمله اخذ مالیات از همه اقشار جامعه، در آمدصادرات غیر نفتی و .. در این راستا برای حذف نفت خام از بودجه کشور قانونی که که اکثر کشور ها اجرامی کنند و درایران هم باید ان شاءالله اجراءگردد مالیات برعایدی سرمایه ازجمله مسکن،طلا،ارز خودرو و موردی که متاسفانه در رده های بالای کشور بعلت نفوذ بعضی ها روی خوش نشان داده نشد مالیات بر سپرده های بانکی افراداست .آقایرزاقی استاد اقتصاد با انتقاد از خام فروشی نفت در سال‌های اخیر با وجود تهدیدهای تحریم گفت: در شش سال دولت آقای روحانی نزدیک به 300 میلیارد دلار واردات انجام شده که با این ارقام بایستی 15 میلیون شغل ایجاد می‌شد، اما با حمایت صرف از واردات تعداد قابل توجهی از کارگران واحدهای تولیدی بیکار شده‌اند. در این باره، بهروز نعمتی، نماینده مجلس که در لیست حامیان رئیس‌جمهور در انتخابات مجلس نیز قرار داشت گفته بود: متاسفانه نگرش تن‌آسانانه خام‌فروشی نفت و حاضری‌خوری موجب شد به ویژه پس از برجام وابستگی به درآمد نفت شدت یابد و پس از کاهش درآمدهای نفتی در اثر بازگشت تحریم‌های نفتی، کشور با مشکل منابع درآمدی روبه‌روشود.وی افزود: در واقع، اگر آن نگاه عافیت‌طلبانه نبود، دولت از شش سال قبل فرصت داشت وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد اما متاسفانه دولتمردان، افزایش فروش نفت را به عنوان دستاورد، برای مردم فاکتور کردند و نماینده‌های منفعل نیز پذیرفتند و تکرار کردند.
من سال قبل همین نظر مردم سالاری رو داشتم نمیدونم نظرم که تو همین تابناک نوشتم به دستشون رسید یا نه. و اون اینه که وقتی خیلی از مخازن نفتمون با کشور های همجوار مشترک هستش چرا با تحریم بشینیم و دست رو دست بذاریم که اونا همین مخازن نفت رو خالی کنن و بفروشن و ما هیچ سودی ازش نبریم. خوب ما بیایم قیمت نفت رو سی درصد پایین بازار بفروشیم مطمئنا اینقدر دلال و سودجو پیدا میشه که بیان نفت رو بخرن
آقای مهاجری اینم اضافه کنید چرا یه طلبه یا یه روحانی در بین معترضین نبود ؟؟؟؟؟
عفیف آباد و معالی آباد بالای شهر شیراز است.
در مورد وضعیت فوتبال در شرایط فعلی این است که تیمی از مربیان داخلی انتخاب و یک نفر را از بین خود انتخاب و بقیه مربیان آنرا همراهی و راهنمایی کنند و مبلغی که قرار است به مربی خارجی داده شود بین این مربیان بر اساس فعالیت تقسیم شود. و حتی بازیگران تیم ملی هم می توانند در مبلغ آن سهیم باشند تا انگیزه ای برای آنها شود.
چون هرچه جاده ها خلوت تر باشه کیف و راحتی اونا بیشتره.ضمنا هر چه گرونتر به نفع اونها هستش
بالاشهریهاپوشون ازپارو بالامیره ودرخواب خرگوشی هستن براشون فرقی نداره بشه لیتری ده هزارتومان هم خیالی براشون نیست بایدبراانهابنزین راگران می‌کردند
چون پایین شهر فیلم اکشن جالبتری در حال پخش شدن بود
اینکه تفاوتی بین احمدی نژاد و روحانی قايل بشیم این از خطای دید ماست از نظر این حقیر تفاوتی بین توکلی مطهری محمد خاتمی شریتمداری کیهان و ... نیست همه در یک خط هستند
طبق گزارشات سازمانهای بین المللی سال بعد ای ان ۵۵ میلیارد دلا به خاطر تحریم نفت ضرر خواهد کرد، کی جوابگوی این همه خسارت به مردمه؟
آقای مطهری خوبه کمتر حرف بزنی
سال 88 هم طبقه محروم پوزخند زد به طبقه متوسط البته اکثریت طبقه مرفه آنهایی که مدنظر نویسنده هستند از جماعت مدیران ن هستند که درهیچ اعتراضی شرکت نمیکنند
انتظار این بود که وزارت نفت هر ماهه با اعلام بهای فروش رسمی نفت عربستان بهای نفتش را حدود سی دلار زیر قیمت عربستان اعلام کند و آن را با صدای بلند به گوش بازار‌های جهانی برساند. با این استراتژی ایران می‌توانست اجرای تحریم‌ها توسط آمریکا و خروج نفت ایران از بازار را به چالش بکشد/ یکباره بگو مملکت رو آتیش بزنیم که داریم با آمریکا میجنگیم ... این چه جنگیه .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار