بازدید 28517
هزار و هشتصد و پنجاه و سومین بسته ویژه خبری «تابناک»؛

موضع‌گیری شکوری‌راد درباره نمایندگان لیست امید / فرمول پولدار شدن نمایندگان چیست ؟ / تصمیم‌گیری مهم مجمع درباره FATF در یک جلسه خصوصی / جوانگرایی خوب است، اما نه در مجلس!

رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: پاسخ مطهری به اظهارات واعظی و ربیعی / نقوی‌حسینی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خودشان را از دولت روحانی جدا کنند / طلایی: جلیلی ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۱۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 05 December 2019

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ترامپ استیضاح می‌شود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسما اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این مجلس استیضاح می‌شود. وی گفت: تخلفات ترامپ محرز شده و اقدامات ترامپ امنیت ملی آمریکا را در معرض تهدید قرار داده است. او همچنین دستور آغاز نگارش طرح استیضاح ترامپ برای رأی‌گیری در صحن اصلی مجلس نمایندگان را صادر کرد. /فارس

فرمول پولدار شدن نمایندگان چیست

خبرآنلاین درباره بازار شلوغ کاندیداتوری مجلس نوشت: «احساس تکلیف» می‌کنند و راهی ساختمان وزارت کشور می‌شوند تا بخت و اقبالشان را برای یک سیاستمدارِ پارلمانی شدن امتحان کنند. فرقی ندارد نام آشنا باشند یا گمنام، گویی حس تکلیف این روز‌ها یقه خیلی‌ها را گرفته و راهی وزارت کشورشان کرده است. در میان چهره‌های آشنایی که این روز‌ها راهی ستاد انتخابات می‌شوند، افرادی گمنام هم هستند که کیف مدارکشان را زیر بغل زده و به این ساختمان می‌آیند تا اولین قدم‌ها را برای رسیدن به ساختمان هرمی بهارستان بردارند. اسمش عبدالرضاست و ۵۸ ساله. تا می‌پرسم برای چه می‌خواهی نماینده شوی، با سرعت می‌گوید؛ «می‌بینم این‌ها که می‌روند مجلس با پیکان می‌روند با ماشین شاسی بلند بیرون می‌آیند گفتم من هم بیایم شانسم را امتحان کنم.» با لباس روحانیت آمده تا در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کند، ۵۵ ساله است و می‌گوید آمده است تا راهی پیدا کند برای مخالفت با برجام و FATF.. ۳۴ ساله است و وکیل پایه یک دادگستری، می‌گوید مستقل وارد انتخابات و قبلا هم کاندیدا شده است؛ و البته شعارش در انتخابات مجلس دهم این بود؛ «سمت چپ، سمت راست، سمت مردم کجاست؟».

سرنوشت اجناس قاچاق کشف شده چیست؟

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است، مبارزه واقعی با کالای قاچاق با معدوم کردن آن‌ها یا برگشت دادن‌شان میسر می‌شود، زیرا در غیر این صورت، کالا‌های قاچاق بخشی از سهم بازار را در اختیار گرفته و جایگزین تولیدات داخلی می‌شوند. حبیب‌الله انصاری افزود: در مبارزه با کالای قاچاق، هدف ضبط این کالا‌ها یا دستگیری قاچاقچیان نیست، بلکه جلوگیری از ورود این کالا‌ها به بازار است. وی بیان داشت: اگر این کالا‌ها با هر عنوان وارد چرخه بازار شوند، مبارزه با قاچاق اتفاق نیفتاده است، همچنین در برخی موارد شاهدیم عده‌ای خواهان فروش این کالا‌ها با قیمت‌های نازل به خانواده‌های با قدرت اقتصادی پایین هستند که با این موضوع نیز مخالفیم. /ایرنا

تصمیم‌گیری مهم مجمع درباره FATF در یک جلسه خصوصی

مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ای خصوصی در مورد اف. ای. تی. اف تصمیم‌گیری کرده و نتیجه این بررسی‌ها برای دولت مثبت نبوده است. مسئولان تا حدود زیادی این مسائل را پذیرفته اند، اما برای حل مسائل پیش روی خود نیاز به پیوستن در اف. ای. تی. اف دارند. نتیجه بررسی‌های مجمع را هنوز اعلام عمومی نکرده‌ایم و تا دست دولت برای مذاکره با اف. ای. تی. اف باز باشد و بتواند حقانیت ما را به کرسی بنشاند. دولت در تماس با دبیرخانه اف. ای. تی. اف باید به لحاظ کارشناسی مسائل مورد نظر خود را مطرح کند. اول باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم بطور عادی در مورد این پیمان‌ها تصمیم گیری کنیم. /خانه ملت

جوانگرایی خوب است، اما نه در مجلس!

بیژن نوباوه: خیلی از نمایندگان مجلس در گذشته جوان بودند، اما خوب کار نمی‌کردند، پس فکر جوان بهتر از فیزیک جوان است و ما باید به این سمت حرکت کنیم. جوانگرایی صحیح است، اما در مورد مجلس که حوزه اجرایی نیست و خود قانون هم تا ۷۵ سالگی در این زمینه جا باز کرده است. پس جوانان باید کم‌کم وارد مجلس شوند خیلی عالی است. قطعاً نیروی جوان در مجلس بهتر کار می‌کند، اما این موضوع نمی‌تواند جای تجربه را بگیرد، چون مجلس جای تجربه تازه نیست و آدم یک سال طول می‌کشد تا فرق طرح و لایحه را بفهمد. خیلی از نمایندگان در دوره هشتم و نهم جوان بودند، اما خوب کار نمی‌کردند پس باید گفت: جوانگرایی به معنای جوان فکر کردن هم است. به نظرم فکر جوان بهتر از فیزیک جوان است، ما باید به این سمت حرکت کنیم. /ایسنا

جدیدترین نظریه کارشناسی که در تلویزیون گفته بود، چشم چرانی باعث سقط جنین می‌شود!

کارشناسی که در تلویزیون گفته بود چشم‌چرونی باعث سقط جنین میشه، نظر جدید صادر کرد. پول ندارین عروسی بگیرین، به جاش شب عروسی‌تون، پیامک بزنین واسه همه، بعد که پولدار شدین عروسی بگیرین!

 

شورای نگهبان فضا را باز کند، اصلاح‌طلبان که مزدور نیستند

هادی غفاری، عضو مجمع نیرو‌های خط امام به خبرآنلاین گفت: اصلاح‌طلبان حتما برای انتخابات اسفندماه برنامه دارند و به سمت تحریم انتخابات نخواهند رفت. شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان بعد از مشخص شدن نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداها، تصمیم‌گیری خواهد کرد. شورای نگهبان قطعا باید فضای بررسی صلاحیت‌ها را باز بگذارد، اصلاح‌طلبان خدایی‌ناکرده مزدور بیگانگان نیستند. ممکن است اختلافات سلیقه‌ای وجود داشته باشد که می‌توان آن را با گفتگو حل کرد. لازم نیست تیغ را برداشته و جراحی کرد. برای داشتن کشوری توسعه یافته راهی جز حفظ عظمت مجلس نداریم. بررسی سلیقه‌ای صلاحیت کاندیداها، باعث ضعیف شدن مجلس شده است.

یک نماینده: اگر در لیست اصلاحات نباشم انصراف می‌دهم

یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس اگر بخواهد قوی باشد، باید ترکیب قدرتمندی داشته باشد تا هیچ وقت به وزیر ضعیف رای ندهد و دولت را هم قدرتمند سازد. مجلس قوی امور مردم را تسهیل می‌کند و بهترین راه‌حل را برای مشکلات می‌یابد. انتظار ما این است که نماینده دید استراتژیک داشته باشد و به نقش آفرینی بر اساس قانون اساسی بپردازد. نماینده‌ای که در مجلس غیبت کند و به امور مقطعی، پوپولیستی و محلی بپردازد نمی‌تواند مجلس را قدرتمند جلوه دهد. یوسف‌نژاد تاکید کرد: اگر مردم به سمت انتخاب افراد پاکدست و دارای شفافیت مالی بروند، مجلس بهتری خواهیم داشت. اگر در لیست اصلاحات قرار گیرم به انتخابات وارد می‌شوم، وگرنه انصراف می‌دهم، مجلس آینده چند ضلعی خواهد بود و وجهه متفاوتی خواهد داشت و گروهی در آن غالب نخواهد شد؛ اما شانس اصلاح طلبان در تهران هم کم نیست و در شهر‌های کوچک هم اگر افراد خوبی وارد شوند شانس پیروزی دارند.

نیکزاد در انتخابات مجلس ثبت نام کرد

علی نیکزاد، وزیر سابق دولت احمدی‌نژاد صبح امروز با حضور در فرمانداری اردبیل از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین ثبت‌نام کرده و به صورت رسمی وارد عرصه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

موضع‌گیری شکوری‌راد درباره نمایندگان لیست امید

شکوری‌راد در مورد چگونگی اجرای طرح سرا گفت: بعد از ثبت نام و مشخص شدن نامزد‌های انتخاباتی این کار امکان پذیر خواهد بود که در چهارچوب این طرح فرآیند‌های انتخاباتی در طرح سرا که به صورت بسته و در درون اصلاح‌طلبان است آغاز شود و طبیعتا فعالیت باز در جامعه بعد از تایید صلاحیت‌ها انجام خواهد شد. وی در رابطه با اینکه با توجه به ناامیدی مردم از لیست امید آیا به جریان اصلاح‌طلبی اعتماد خواهند کرد یا نه، گفت: ناامیدی از لیست امید دو وجه داشت. یک وجه این بود که تیغ نظارت در انتخابات گذشته خیلی افراد را رد صلاحیت کرد به طوری که در برخی حوزه‌ها اساسا نامزد اصلاح‌طلب وجود نداشت فلذا اصلاح‌طلبان مجبور شدند از اصولگرایان معتدل استفاده کنند که آن‌ها بعد از ورود به مجلس به دیگر فراکسیون‌ها پیوستند و علیرغم اینکه ۱۵۵ نفر با لیست امید وارد مجلس دهم شدند، اما نهایتا فراکسیون امید توانست ۱۰۵ نماینده را درون خود جای دهد. این کنشگر سیاسی ادامه داد: حدود ۵۰ نفر از آن‌ها از اساس اصلاح‌طلب نبودند، اما به دلیل اینکه افراطیون وارد مجلس نشوند وارد لیست شدند. اما اصلاح‌طلبان در مجلس دهم در اکثریت نبودند که بتوانند تعیین‌کننده باشند. وجه دوم فشار‌هایی است که بعد از تشکیل مجلس به نمایندگان تحمیل می‌شود هنوز فضای امنیتی بر کشور حکم فرماست. یک نماینده مجلس به دلیل اظهار نظر توبیخ می‌شود؛ بنابراین، شهامت اظهار نظر از نمایندگان مردم گرفته شده است. کاری که باید شود این است که فضای امنیتی از کشور رخت ببندد و فضای سیاسی توام با آزادی‌های سیاسی برقرار شود تا نمایندگان به ایفای وظیفه نمایندگی خود را انجام دهند. وی در مورد اینکه برخی سیاسیون با شورای نگهبان درخواست گفتگو داشتند گفت: این درخواست‌ها به این دلیل است که شورای نگهبان در عمل دارد این کار را می‌کند و آن‌ها را ناگزیر کرده که برکند با شورای نگهبان لابی کنند. از همینجا به همه افراد سیاسی می‌گویم به سراغ شورای نگهبان نروید چرا که این کار باعث جسارت شورای نگهبان در تعیین تکلیف انتخابات شده است. وی تاکید کرد: آنچه امروز در مجلس می‌بینید برگزیده شورای نگهبان است چه خوب باشد چه بد. ما بهترین‌های سبد شورای نگهبان را انتخاب کردیم.

آذر منصوری: فرصت انتخابات را نباید از دست داد

قائم مقام حزب اتحاد ملت، تصریح کرد که فرصت انتخابات را نباید از دست داد. آذر منصوری پس از ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم، اظهار کرد: انتخابات در کشور ما نماد رای و تجلی اراده مردم در حاکمیت است. هر نیروی دموکراسی خواه و نیرویی که باور دارد که باید از ظرفیت خاص کشور استفاده کرد، نباید نسبت به اصل انتخابات بی توجه باشد. وی گفت: فرصت انتخابات را نباید از دست داد. تجربه چهل سال گذشته و تجربه کشور‌های پیرامون ما نشان داده که خواست و مطالبات مردم با توجه به صندوق رای و فرصت انتخابات با فراز و فرود‌هایی همراه بوده است. منصوری تصریح کرد: هیچ معجزه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد، مگر با پیگیری مطالبات مردم. این فعال سیاسی گفت: نهاد‌ها باید چنان در چهارجوب قانونی خود عمل کنند که فقط خواست مردم را پیگریری کنند. منصوری تصریح کرد: می‌دانیم شرایط کشور بسیار سخت است تصمیم گیری برای شرکت در انتخابات هم بسیار سخت است، این ثبت نام هم به معنی اعلام حضور برای استفاده از ظرفیت‌های کشور است.

طلایی: جلیلی ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای جلیلی فارغ از جناح‌های سیاسی و طیفی در مشهد رأی قابل توجهی دارد و نیازی به سرمایه اجتماعی فردی مانند احمدی‌نژاد ندارد. سعید جلیلی از مشهد نامزد انتخابات مجلس می‌شود و حتی از حالا این احتمال داده می‌شود که بتواند کرسی ریاست مجلس یازدهم را در اختیار بگیرد. البته این موضوع بستگی به اکثریتی است که در مجلس شکل می‌گیرد و با توجه به عدم ائتلاف نیرو‌های پایداری با دیگر اصولگرایان اگر پایداری‌ها نتوانند حایز اکثریت نمایندگان مجلس شوند، ممکن است شانس جلیلی برای ریاست پایین بیاید. مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا باور دارد سعید جلیلی از مشهد رأی می‌آورد، اما اینکه بتواند رئیس‌مجلس بشود یا نه بستگی به نیرو‌هایی دارد که وارد مجلس می‌شوند.

او در تحلیل فضای انتخاباتی فعلی به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای جلیلی هم مانند دیگر چهره‌های شناخته‌شده قابلیت رأی‌آوری بالایی دارد و به نظرم می‌تواند در مشهد رأی بالایی هم به دست بیاورد، اما بهینه‌شدن این رأی در مجلس بستگی به حضور افراد همسو با جبهه پایداری در مجلس دارد؛ به معنای دیگر اگر نیرو‌های پایداری در مجلس دارای وزن قابل توجهی شوند، آقای جلیلی می‌تواند به هیات رئیسه و شاید ریاست مجلس دست یابد و اکنون زود است که بخواهیم بگوییم او رئیس مجلس می‌شود یا نه. درست است که آقای لاریجانی در این دوره از انتخابات شرکت نمی‌کند، اما هنوز سرلیست‌های نیرو‌های انقلاب در تهران مشخص نشده است و سرلیست‌ها به شدت می‌توانند مناسبات مجلس را تعیین کنند. به هر حال مجلس آینده در دست نیرو‌های انقلاب خواهد بود. بهتر بود که پایداری هم به نیرو‌های انقلاب می‌پیوست و اصولگرایان در یک ائتلاف جامع به میدان انتخابات وارد می‌شدند که نشد، اما هنوز هم نیرو‌های انقلاب دست بالا را دارند و امیدوارم بتوانند در مجلس آینده یک هیات‌رئیسه قوی را شکل دهند و آقای جلیلی هم ظرفیت بالقوه‌ای برای ریاست مجلس است».

نقوی‌حسینی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند خودشان را از دولت روحانی جدا کنند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: اصلاح‌طلبان با بیانیه‌ها و اعلام مخالفت‌های امروز خود نمی‌توانند خودشان را از دولت روحانی جدا کنند و به جهت عملکرد ضعیف دولت، باید پاسخگوی مردم باشند. سید حسین نقوی‌حسینی با اشاره به انتقاد تند برخی از اصلاح‌طلبان از دولت روحانی بویژه پس از گرانی بنزین، گفت: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم و این افراد با این اظهارات می‌خواهند خودشان را از عملکرد دولت مبرا کنند. وی با اشاره به اینکه هدف جریان اصلاحات از این سخنان کاملا سیاسی است، ادامه داد: اصلاح‌طلبان اگر در ادعای خود صادق هستند، باید از شش سال قبل عملکرد دولت را بررسی و در مواقعی مورد نقد قرار می‌دادند، نه آنکه با نزدیک شدن به زمان انتخابات تغییر موضع دهند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقاد این روز‌های جریان اصلاحات فرار رو به جلوست، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان به دنبال آن هستند که از هر فضایی بهره‌برداری سیاسی کنند، اما بدانند که مردم حمایت‌های آنان از دولت را فراموش نمی‌کنند و اظهارات امروز آنان را نمی‌پذیرند. نقوی‌حسینی تاکید کرد: روحانی حاصل ائتلاف گروه‌های اصلاح‌طلب است و بر این اساس اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی عملکرد وی باشند. وی متذکر شد: جریان اصلاحات در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیر پشت روحانی بودند و از وی حمایت‌های ویژه‌ای کردند و اگر به واقع از عمکرد دولت ناراضی بودند، نباید در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هم مجددا از روحانی حمایت می‌کردند.

پاسخ مطهری به اظهارات واعظی و ربیعی

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره‌ی اظهارات خود در جمع دانشجویان درباره‌ی اصلاح قیمت بنزین توضیح داد. مطهری در پاسخ به اظهارات واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و ربیعی سخنگوی دولت گفت: «حرف من این بود که از یک طرف اصلاح قیمت بنزین برای جلوگیری از واردات بنزین و نیز قاچاق بنزین ضروری بود و از طرف دیگر دولت و مجلس در حل این مساله تعلل می‌کردند و آن را جدی نمی‌گرفتند. مقام رهبری پیگیر بودند که این مساله حل شود و بالاخره با پیشنهاد دولت و تصویب سران قوا به این شکل نامناسب مصوب شد و به شکل تاسف باری اجرا شد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر