بازدید 19007
پیمانه اقتصادی؛

۴۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است/ تحویل خودرو توسط سایپا؛ شاید وقتی دیگر/ عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن/ چینی‌ها برای خرید نفت ایران برگشتند!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت طلا در بازار جهانی/ تردید نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا، سقوط طلای سیاه به پایین‌ترین سطح ۲۰۱۸، وزیر صمت: نیازی به واردات لوازم خانگی نداریم، اقتصاد روسیه در ماه اکتبر ۲.۵ درصد جهش کرد و کاهش صادرات نفت عربستان از ۵۰۰ هزار بشکه فراتر می‌رود را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۴۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 24 November 2018
40 درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است/ تحویل خودرو توسط سایپا شاید وقتی دیگر/ عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن/ چینی ها برای خرید نفت ایران برگشتند!پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش قیمت طلا در بازار جهانی/ تردید نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا، سقوط طلای سیاه به پایین‌ترین سطح ۲۰۱۸، وزیر صمت: نیازی به واردات لوازم خانگی نداریم، اقتصاد روسیه در ماه اکتبر ۲.۵ درصد جهش کرد و کاهش صادرات نفت عربستان از ۵۰۰ هزار بشکه فراتر می‌رود را در بر دارد.

۴۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است

یحیی آل اسحاق عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ریشه افزایش حجم نقدینگی بستگی به نظام بانکی ما دارد، گفت: ۴۰ درصد دارایی‌های بانکی موهومی و حساب‌های ساختگی است که توسط مجامع بانک‌ها ساخته شده است. آل اسحاق بیان داشت: این بدان معناست که مجامع بانکی طلب‌های موهوم را جزو مطالبات گذاشته‌ و یکسری دارایی‌های بی‌ربط را قیمت‌گذاری کرده‌اند و این امر اعتراف خود مسئولین بانکی است. وی با بیان اینکه ۳۵ درصد از دارایی‌های بانکی کشور منجمد است، بیان داشت: دارایی بانک‌ها به ملک و سایر کالا‌ها تبدیل شده است و قابل جابجایی نیست.

آل اسحاق با بیان اینکه ۷۵ درصد از دارایی‌های بانک‌ها از رده خارج است، گفت: بانک‌ها می‌خواهند با ۲۵ تا ۳۰ درصد دارایی‌های خود نیاز‌های کشور را پاسخ دهند که این امکان‌پذیر نیست. وی در گفت وگو با فارس، با بیان اینکه کشور ما بانک محور است، گفت: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و خودروسازی‌ها، و ... معمولا ۳۰ درصد آورده دارند و بقیه نقدینگی خود را از طریق بانک‌ها جذب می‌کنند؛ بنابراین وقتی ۷۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها منجمد و خارج از رده است با ابزار‌های خودش نقدینگی را افزایش می‌دهد.

کاهش بهای طلا در بازار جهانی/ تردید نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا ۱۲۲۲.۵ دلار قیمت گذاری شد که نسبت به پنجشنبه ۰.۳۵ درصد کاهش داشت. قیمت کنونی در مقایسه متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز ۱۰.۷ دلار و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن ۶۸.۱ دلار معادل ۵.۲ درصد پایین‌تر بوده است. نقره نیز ۱۹ سنت کاهش یافت و ۱۴.۲۸ دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب ۴ و ۹ دلار کاهش قیمت را تجربه کرده و ۸۴۲ و ۱۱۳۰ دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند.

به گزارش رویترز، نگرانی‌ها نسبت به عدم افزایش نرخ بهره در آمریکا از سوی بانک مرکزی فدرال آمریکا از کاهش بیشتر قیمت طلا جلوگیری کرده است و علی رغم روند کاهشی امروز شاهد دومین هفته افزایش نسبی قیمت طلا در بازار هستیم. هفته گذشته قیمت طلا یک درصد افزایش یافت. قرار است در ماه دسامبر سال جاری بانک مرکزی فدرال آمریکا نرخ بهره در این کشور را برای چهارمین بار در دوازده ماه گذشته افزایش دهد، اما سرمایه‌گذاران نگران آن هستند که آیا بانک مرکزی آمریکا می‌تواند سال آینده نیز به روند افزایش نرخ بهره بدون آنکه اقتصاد این کشور را تحت تأثیر منفی قرار دهد، ادامه دهد؟

طلای سیاه به پایین‌ترین سطح ۲۰۱۸ سقوط کرد

روز جمعه، در یک روز پرنوسان، با به وجود آمدن شرایط اشباع در بازار‌های نفت، در حالی که چشم‌انداز اقتصادی ناامیدکننده‌تر شده است، قیمت نفت خام به پایین‌ترین سطح ۲۰۱۸ سقوط کرد. این سقوط قیمت علی‌رغم آن رخ داد که بازار‌ها منتظر هستند سازمان کشور‌های صادرکننده سوخت، اوپک، در اجلاس ششم دسامبر توافق کند، میزان تولیدات خود را کاهش دهد. در معاملات دیروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، به هر بشکه ۶۱.۵۲ دلار سقوط کرد، که این پایین‌ترین سطح آن از دسامبر ۲۰۱۷ تا کنون است و سپس تا ساعت ۱۰:۴۷ به وقت تهران، تا ۶۱.۸۸ دلار بهبود یافت که همچنان ۷۲ سنت یا ۱.۲ درصد از قیمت بسته شده دیشب، پایین‌تر است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، تا ۵ سنتی پایین‌ترین رکورد اکتبر ۲۰۱۷ خود سقوط کرد، اما با اندکی بهبود به ۵۳.۲۹ دلار رضایت داد که ۲.۵ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب پایین‌تر است. با این سقوط قیمت، شاخص نوسان قیمت برنت و دابلیوتی‌آی در ماه نوامبر جهش کرد و به سطحی رسید که تنها در سقوط بازار‌های نفت در ۲۰۱۴-۲۰۱۶ و قبل از آن در رکود اقتصادی جهان در ۲۰۰۸-۲۰۰۹ دیده شده بود.

40 درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است/ تحویل خودرو توسط سایپا شاید وقتی دیگر/ عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن/ چینی ها برای خرید نفت ایران برگشتند!

بانک سرمایه‌گذاری آمریکا، جفریز، روز جمعه اعلام کرد: بازار‌های نفت جهان در حال حاضر در وضعیت عرضه مازاد قرار دارند و این بازار برای تعیین کف قیمت، با مشکل مواجه است. افزایش تولیدات جهانی نفت در شرایطی اتفاق می‌افتد که با کند شدن اقتصاد جهان، چشم‌انداز تقاضای نفت تضعیف شده است. به این ترتیب سقوط قیمت‌های نفت نسبت به رکورد‌های ۴ ساله جدید خود که در ماه اکتبر ثبت کردند، به حدود ۳۰ درصد رسید. داده‌های رفاینیتیو ایکون نشان می‌دهد که دوره عرضه کمتر از حد، که از ربع اول ۲۰۱۷ آغاز شده بود و قیمت‌ها را تقویت می‌کرد، به پایان رسیده است. /مهر

عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن

در حالی که قیمت مسکن شهر تهران تورم سالیانه و حتی ماهیانه را تجربه می‌کند و هم اکنون به میانگین ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر مترمربع رسیده، رئیس اتحادیه مشاوران املاک از عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن خبر داد. از این جمله می‌توان برداشت کرد که فروشندگان در انتظار تورم آتی بخش مرکز هستند، اما کارشناسان می‌گویند با توجه به کاهش ۳۲ درصدی معاملات و فاصله شدید بین قیمت مسکن و توان طرف تقاضا هر نوع افزایش قیمت صرفا منجر به تشکیل رکود بازار مسکن خواهد شد.

خسروی در این خصوص می‌گوید: به فروشندگان و خریداران تأکید می‌کنیم که اقدام به خریدوفروش کنند، زیرا اگر فروشندگان این نیت را دارند که در آینده گران‌تر بفروشند باید گران‌تر هم بخرند. از سوی دیگر با توجه به پیشتاز بودن بخش مسکن در اقتصاد کلان، رونق این بخش منجر به رونق اقتصادی می‌شود. به گزارش ایسنا، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین تا سال قبل حدودا ۵۰ درصد یک واحد ۶۰ متری براساس میانگین شهر تهران را پوشش می‌داد، اما این رقم در مهرماه امسال به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

تحویل خودرو توسط سایپا شاید وقتی دیگر!

معاون استراتژی و بازاریابی فروش سایپا سیتروئن در مورد زمان تحویل خودرو‌های سیتروئن C۳ و دلایل دیرکرد در تحویل این خودروها، گفت: با توجه به مشکلاتی که در ماه‌های قبل در مورد تخصیص ارز و ترخیص قطعات و شرایط بین‌المللی اتفاق افتاد شرکت نتوانست به تعهدات خود در قبال مشتریان در موعد مقرر یعنی شهریور ماه ۹۷ عمل کند.

 
۴۰ درصد دارایی‌های بانک‌ها ساختگی است/ تحویل خودرو توسط سایپا شاید وقتی دیگر/ عقب‌نشینی فروشندگان از بازار مسکن/ چینی‌ها برای خرید نفت ایران برگشتند!
حسین مؤمنی در گفت وگو با فارس، با بیان اینکه شرکت تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به تعهدات خود در قبال مشتریان انجام می‌دهد، افزود: سایپا سیتروئن ۲ هزار تعهد در خصوص تحویل خودرو‌های سیتروئن C۳ دارد و اگر چه مشکلاتی در خصوص تامین برخی قطعات وجود دارد، اما امید داریم بتوانیم موانع را رفع و تعهدات خود را هر چه سریع تر عملی نماییم.

وزیر صمت: نیازی به واردات لوازم خانگی نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به فراهم شدن فرصت مناسب در زمینه لوازم خانگی در کشور و توانایی تأمین در این بخش، نیازی به واردات در این بخش نداریم. رضا رحمانی روز جمعه در بازدید از هجدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با اشاره به پیشرفت صنعت لوازم خانگی در کشور افزود: این محصولات با وجود کیفیت برابر با محصولات مشابه خارجی در بسیاری از موارد قیمت‌هایی با یک سوم قیمت آن محصولات دارند و بعد از افزایش تیراژ تولید، قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا خواهد کرد. /ایرنا

اقتصاد روسیه در ماه اکتبر ۲.۵ درصد جهش کرد

وزارت اقتصاد روسیه اعلام کرد، تولید قدرتمند بخش کشاورزی و صنعت روسیه در ماه اکتبر باعث شد تا اقتصاد این کشور در مقایسه با سال گذشته تقویت شود. طبق داده‌های ماهانه‌ای که توسط وزارت اقتصاد روسیه منتشر می‌شود، ماه گذشته تولید ناخالص ملی این کشور ۲.۵ درصد جهش کرد و نسبت به رشد ۱.۱ درصدی ماه سپتامبر، شتاب گرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد این شتاب گیری رشد اقتصادی پس از اعلام رشد اقتصادی ۱.۳ درصدی در ربع سوم امسال، به وجود آمده است. بخش کشاورزی روسیه در ماه اکتبر ۱۱.۹ درصد جهش کرد. این در حالی است که در ماه سپتامبر این بخش ۶ درصد و در ماه قبل از آن ۱۱.۳ درصد، افت کرده بود. بخش صنعتی این کشور هم مشارکت قابل‌توجهی در رشد اقتصادی کلی داشت. رشد صنعتی روسیه در ماه اکتبر ۳.۷ درصد رشد کرد، در حالی که در ماه سپتامبر ۲.۱ درصد بالا آمده بود. فعالیت‌های معدن‌کاری روسیه در ماه اکتبر با رشدی ۷.۴ درصدی روبه رو شد. بخش تولیدی روسیه ۲.۷ درصد و بخش ساخت‌وساز آن ۲.۹ درصد رشد کرد. این درحالی است که ساخت‌وساز در ماه سپتامبر تنها ۰.۱ درصد رشد کرده بود. طبق داده‌های شرکت تحقیقاتی کپیتال اکونومیست، اقتصاد روسیه تا به اینجای ربع چهارم که از ۱ اکتبر شروع شده است، ۱.۸ درصد رشد کرده است. در همین زمان، فروش خرده‌فروشان روسیه در ماه اکتبر به ۲ درصد رسید، اما نسبت به رشد ۲.۲ درصدی ماه گذشته کندتر شد. دستمزد‌ها ۴.۴ درصد در ماه اکتبر افزایش یافت، اما کمتر از مقدار پیش‌بینی شده ۶.۸ درصدی، که اقتصاددانان انتظار داشتند، رشد کرد.

چینی‌ها برای خرید نفت ایران برگشتند!

بلومبرگ به نقل از چند منبع آگاه خبر داد: چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران، پس از وقفه‌ای یک ماهه واردات نفت از این کشور را در ماه جاری میلادی از سر می‌گیرد. به گفته این منابع، چین که یکی از هشت کشور معاف شده از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ملت ایران است، براساس معافیتی که دریافت کرده تا شش ماه آینده روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند. دولت چین پیشتر از توقف خرید نفت ایران از سوی دست کم دو شرکت نفتی خود خبر داده بود. از سرگیری واردات نفت ایران از سوی پکن در حالی است که شی جین پینگ و دونالد ترامپ رؤسای جمهوری چین و آمریکا قرار است هفته آینده در نشست گروه ۲۰ در آرژانتین با هم دیدار کنند. مذاکرات پکن با واشنگتن پیرامون واردات نفت از ایران با تنش‌های تجاری میان دو کشور همزمان شده بود. با وجود آنکه چین خرید نفت از ایران را به زودی آغاز خواهد کرد، مسائل مربوط به پرداخت بهای نفت خریداری شده کمی پس از آن در مذاکرات دو جانبه برطرف می‌شود.

کاهش صادرات نفت عربستان از ۵۰۰ هزار بشکه فراتر می‌رود

«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد، صادرات نفت این کشور در ماه ژانویه ۲۰۱۹ کمتر از میزان صادرات ماه دسامبر پیش رو خواهد بود. عربستان در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) اعلام کرده بود که از ابتدای ماه دسامبر، صادرات نفت خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. خالد الفالح این بار نیز در گفت وگو با اینترفکس، گفت: تولید نفت در عربستان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بالا رفته و به رقم ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. دوزیر انرژی عربستان افزود: در ماه اکتبر روزانه ۱۰.۷ میلیون بشکه در روز تولید شده و این میزان با پایان ماه به طور قطع کاهش می‌یابد. خالد الفالح تأکید کرد: عربستان هرگز بازار را اشباع نخواهد کرد، نفتی که هم‌پیمانانمان به آن نیاز ندارند را صادر نخواهیم کرد؛ به زودی در ماه دسامبر اقدام به کاهش تولید کرده و پیش‌بینی می‌کنم که در سال جدید نیز کاهش تولید ادامه یابد.

پیش از این رویترز به نقل از چند منبع نزدیک به اوپک گزارش داده بود، عربستان سعودی از تصمیم آمریکا برای اعطای معافیت در خصوص تحریم نفتی ایران به برخی کشور‌ها از جمله هند و چین متعجب شده است، چرا که باعث کاهش قیمت نفت می‌شود.

این منابع گفته‌اند که عربستان اکنون قصد دارد با کاهش صادرات نفت خود از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند. به نقل از فارس، خالد الفالح نیز پیش از این با اعلام اینکه تغییراتی در قیمت نفت و معیانات نفتی به وجود خواهد آمد گفته بود: چشم بازار نفت بیش از حد به آمریکا دوخته شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۲
یک سوال و ان اینکه ایا بانک مرکزی روی وام هایی که بانکها میدهند نظارت دارد یا خیر و آیا بانکها به ازای میزان سرمایه شان وام میدهند یا اجازه دارند مثلا ۲ برابر میزان سرمایه شان وام دهند ؟
چون همین‌وام دهی ها اگر بدون پشتوانه باشد مانند چاپ اسکناس بدون پشتوانه است و تورم زا !!!!
پاسخ ها
اشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
ادراک شما از ریشه تورم صحیح است کاش بقیه مردم هم این را می فهمیدند
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
هنوز یادم نمیره که وزیر صنعت وقت گفته بود هرکی خودروی ما رو نخره خائنه.


الانم کلا جلوی واردات رو عمدا گرفتن و داره به ریش ما میخنده که اینقد برای خرید خودرو التماس کنین تا جونتون در آد.

بله ما دیگه خائن نیستیم آقای وزیر وقت.
اقتصاد روسیه به ما ربطی داره؟؟؟؟؟؟؟این همه کشور در دنیا وجود داره چرا فقط چسبیدی به روسیه؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
بله درست می گوید.
ضمنا چرا باید چینیها نفت بیشتری بخرند، روزنامه های زنجیره ای کجایند؟ چرا علیه چین و رابط با چین چیزی نمی نویسند.
چون آنان با هرکسی که ایران را در دور زدن تحریمها کمک کند مخالف هستند
عمده مشکلات فعلی بازار مالی و پولی بواسطه نظام بانکی است. افزایش بی رویه حجم نقدینگی، تسهیلات گران قیمت که به دست فعالان واقعی اقتصاد نمیرسد، سودهای نامتعارف برای جذب پول بیشتر، پرداختهای نجومی به مدیران بانکی. اعطای تسهیلات به بستگان و دوستان و ...... هرچه بگویید در بانکها دیده میشود!
شرکت سایپا حتی خودروهایی که الان برایش بومی شده نمیده قرار بود در مرداد ماه پراید ۱۱۱ ثبت نامی را واگذار کند که تازه در آخر آبان ماه دعوت نامه داده که بجای پراید یا باید ساینا یا تیبا یگیری و موعد تحویل آن هم آخر دی ماه است که دلیل آن تنها حاشیه سود بالاتر پراید نسبت به بازار آزاد است.
چین و ورسیه خوب و عالی و در حد بسیار عظیم دارند ایران را غارت و چپاول می کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
وقتی یک کشور به راحتی ما را در زمان مشکلات رها می کند قابل اعتماد است؟ هر وقت بخواهند می روند و هر وقت بخواهند می آیند.
خودروی کیا سراتو 2000 فول آپشن مربوط به سایپا هم مشکل دار شده و باعث شده شرکتهای لیزینگی هم کلاهبردار بشن
احتمالا روسها هم از ایران یاد گرفتند که تو آمارشون دستکاری کنند و سر مردمشون شیره بمالند.
به آقای وزیر صنعت بفرمائید مازاد مصرف انرژی بابت تولیدات پر مصرف داخلی را ایشان از جیب مبارک بپردازند
تولید لوازم خانگی در داخل خوبست ولی هیچ کشوری در این صنعت خودکفا نیست
بدون دانش و علم حرف نزنید
شما در حد رادیو ترانزیستوری که منسوخ شده نیستید چون وجدان کاری ندارید. بنجول میسازید چون میدانید قراره به هر قیمتی فروش بره.
چقدر پوچ بود خیال پردازی های مردم از خودروهای ملی که بیش از ۲۰ سال از تولیدشان میگذشت و حالا فهمیدیم همان بنجولها هم ساخت خودمان نبودند. !!!!
اگر رکودی در بازار مسکن هست به خاطر بالا بودن بی مورد قیمت مسکن هست نه انتظار بالاتر رفتن قیمت ، اینها فقط میخوان این قیمت کاذب رو تثبیت کنند ، به نظر من در حال حاضر هیچ کس نباید اقدام به خرید کنه و در اینصورت قیمت مسکن پایین تر خواهد آمد.
آمریکا صرفا کشورهایی را مجاز به خرید نفت ایران کرده است که ظاهرا شرکت های نفتی آمریکایی بیشترین سرمایه گذاری را برای خرید نفت ارزان ایران ؛ ولی با نام کشورهای مزبور انجام می دهند.
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است کاهش قیمت دلار در نیمه دوم سال تاثیر خود را به صورت رکود تورمی در بخش مسکن نشان می‌دهد.

بازار مسکن به طور میانگین ۷۴ درصد افزایش قیمت داشته و در برخی مناطق پررونق این عدد بیشتر بوده است. اگر سقف را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم و با بازارهای موازی مقایسه کنیم می‌بینیم که سکه و دلار در شش هفت ماه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. بنابراین مسکن با وجود افزایشی که داشته نتوانسته خودش را به بازارهای موازی نزدیک کند.

وی افزود: یکی از دلایل کند بودن سرعت رشد مسکن به ماهیت این بازار برمی‌گردد که یک بخش دیرپذیر است. از سوی دیگر توان تقاضا در بخش مسکن پایین است. هم‌چنین مسکن، یک کالای درشت است و هزینه خرید آن قابل مقایسه با دلار و سکه نیست. ریسک نقدشوندگی و سهل‌الوصول نبودن آن هم به عنوان عامل چهارم در عدم تمایل خریداران تاثیرگذار بوده است. این عوامل باعث شد سرمایه‌ها به سمت ارز و طلا برود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در عین حال وقتی بازارهای طلا و ارز به حالت اشباع و آرامش برسند سرمایه‌های سرگردان به حوزه مسکن می‌آید و بخش مصرفی که همیشه در بازار مسکن حضور داشته‌اند رغبتشان برای برگشت به بازار مسکن بیشتر خواهد شد.

پورحاجت با بیان این‌که در سال‌های گذشته عرضه و تقاضا در بخش مسکن تقریبا پایاپای بوده است، تاکید کرد: در حال حاضر بخش عرضه در کشور شرایط مناسبی ندارد. از سوی دیگر برای طیف مصرفی، شرایط بسیار سخت شده است؛ زیرا یک افزایش قیمت را تجربه کردیم و معتقدم در شش ماه آینده نیز این روند ادامه می‌یابد. چه بازار دلار به آرامش برسد و چه نرسد در هر دو صورت افزایش قیمت را در بازار مسکن خواهیم داشت. مسکن یک کالای تولیدی زمان‌بر است و بخش تولید در شرایط سختی که حتی اجزای کوچک ساختمانی در بازار به وفور یافت نمی‌شود با گرانی مصالح و نهاده‌های تولید مواجه شده است. لاجرم قیمت تمام شده واحدهای مسکونی که در آینده وارد بازار می‌شوند به مراتب بالاتر از مسکن‌های موجود خواهد بود.
بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن: بازارهای ارز و طلا به عنوان دو بازار موازی همواره در نوسانات اقتصاد کلان به صورت کوتاه مدت سرمایه‌ها را به سمت خود می‌کشند و بعد از تخلیه این بازارها سرمایه‌ها وارد مسکن می‌شود. دلار و سکه در دوره‌ای که جاذب هستند به صورت کوتاه مدت منابعی را به سمت خود جذب می‌کنند و بعد با ارزش افزوده‌ای به بخش مسکن می‌رود.
این کارشناس اقتصاد مسکن افزود حتی درصورت ادامه کاهش قیمت ارز در بخش مسکن هنوز ظرفیت جذب خواهد بود و رشد خواهد داشت و این رشد تا شش ماهه اول سال آینده ادامه پیدا می‌کند وی با بیان این‌که مسکن به نسبت دلار و سکه افزایش چندانی نداشته است، گفت: رشد قیمت ملک ۷۰ درصدی بوده در حالی که در بازار ارز جهش ۲۷۵ درصدی داشتیم. بنابراین مسکن با توجه به ماهیت دیرپذیر بودن باید خود را با قیمت ارز هماهنگ کند که این اتفاق در آینده رخ میدهد وی افزود همیشه جابه‌جایی در این دو بازار به همین صورت بوده که با تخلیه حباب بازار ارز و طلا، سرمایه‌ها با فاصله‌ی زمانی وارد مسکن می‌شود.قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که معاملات در مسیر کاهش قرار دارد. با این وجود، در شهریورماه ۱۳۹۷ رکود افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی شش ماه اخیر شکسته شد. آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.
ارز۴۰۰ درصدرشدکرده درحالیه قیمت مسکن فقط ۸۰ درصدبالارفته این یعنی قیمت حالاحالاها جای رشد داره وطبیعیه که درچنین وضعیتی فروشندگان حاضربه فروش نباشندچون فردای فروش ملکشان همان ملک را بایدگرانتر بخرند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
دوست عزیز مقایسه قیمت مسکن با نرخ ارز درست نیست.
در سال ۹۰ تا ۹۱ که ارز ۱۰۰۰ ان زمان شد ۳۳۰۰ الی ۳۵۰۰ تومان ایا مسکن در ان زمان ۳ برابر شد؟
رشد قیمت کرد منتهی ۳ برابر نشد و یک رکود عمیق ۵ ساله گرفت.
منم پشیمون شدم ازگرفتن خودروپرایدم وانصراف دادم.نه ماشینومیدن نه پولمون واقعا به قهقرا رفته کشور.مگه نارضایتی و اعتصاب ودرگیریها چطورشروع میشه
تا وقتي به صورت دستوري بانكها ربا رو كنار نزارن
وضعيتمون همينه روزي ١٠٠٠ميليارد تومن افزايش نقدينگي
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار