بازدید 13595
پیمانه اقتصادی؛

یک بانک اولین تراکنش جهانی صکوک با فناوری بلاک چین را کلید زد/ دلار در کانال ۱۱ هزار تومان قیمت گذاری شد/ سکه‌هایی که روی صاحبانشان را ندیده اند

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۷۳۶ واحدی شاخص بورس در کانال ۱۶۰ هزار واحد، افت سهام آسیایی با تهدید تعرفه‌ای ترامپ، نزدیک شدن اوراق مسکن به مرز ۵۲ هزار تومانی، آرامکو به دنبال افزایش سهم در بازار آسیاست، صادرات رب گوجه فرنگی آزاد شد، آهنگ رشد تجارت جهانی آهسته‌تر شد، ۵۷ میلیارد دلار ارزش صادرات عراق در سال ۲۰۱۷ اعلام شد و متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۵۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 28 November 2018
یک بانک اولین تراکنش جهانی صکوک با فناوری بلاک چین را کلید زد/ دلار در کانال ۱۱ هزار تومان قیمت گذاری شد/ سکه‌هایی که روی صاحبانشان را ندیده اندپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۷۳۶ واحدی شاخص بورس در کانال ۱۶۰ هزار واحد، افت سهام آسیایی با تهدید تعرفه‌ای ترامپ، نزدیک شدن اوراق مسکن به مرز ۵۲ هزار تومانی، آرامکو به دنبال افزایش سهم در بازار آسیاست، صادرات رب گوجه فرنگی آزاد شد، آهنگ رشد تجارت جهانی آهسته‌تر شد، ۵۷ میلیارد دلار ارزش صادرات عراق در سال ۲۰۱۷ اعلام شد و متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان را در بر دارد.


رشد ۷۳۶ واحدی شاخص بورس در کانال ۱۶۰ هزار واحد

شاخص بورس با ۷۳۶ واحد رشد در پایان معاملات دیروز به ۱۶۷ هزار و ۱۹۹ واحد رسید. در معاملات روز سه شنبه یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون سهم در۱۲۴ هزار و ۶۸۵ دفعه معامله شد. همچنین ارزش کل معاملات بورس تهران از ۹۸۵ میلیارد ریال فراتر رفت که طی ۳۳ هزار نوبت معاملاتی انجام شد. دیروز نمادهای پر بیننده معاملات نماد فولاد، پارس، فارس، شبندر، شپنا، فملی، شتران، تاپیکو و کگل با روند صعودی کار خود را آغاز کردند.

افت سهام آسیایی با تهدید تعرفه‌ای ترامپ

روز سه‌شنبه، پس از این که ترامپ امیدها برای توافق تجاری با چین را کم‌رنگ کرد، سهام آسیایی نتوانستند رشد جهانی خود در شب گذشته را ادامه دهند. نیکی ژاپن به زحمت توانست ۰.۱ درصد بالا بیاید و شاخص سهام شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ هم ۰.۶ درصد رشد کرد. سایر بورس‌های آسیایی نتایج موفقی نداشتند و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۱ درصد افت کرد. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی۵۰۰ که شب قبل با رشد شدیدی مواجه شده بود، دیروز در بازارهای آسیایی ۰.۴ درصد افت کرد. به نقل از مهر، ترامپ در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: انتظار دارد از این به بعد، تعرفه‌های فعلی بر واردات ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش دهد. البته او به این نکته هم اشاره کرد که این خیلی نامحتمل است که او درخواست چین برای کنار گذاشتن برنامه افزایش تعرفه خود را که برای ۱ ژانویه تنظیم شده است، قبول کند. این اظهارات با گمانه‌زنی‌های قبلی در مورد احتمال توافق تجاری دو کشور در حاشیه اجلاس جی۲۰، در تضاد بود. به این ترتیب در بازارهای ارز جهان، ارزهای حساس به تجارت، نظیر دلار استرالیا، در وضعیت دفاعی قرار گرفتند و دلار اندکی از ارزش خود در برابر ین ژاپن را از دست داد و به نرخ برابری ۱۱۳.۴۶ رسید. یورو اندکی رشد کرد و به نرخ ۱.۱۳۳۲ دلار رسید. در برابر ارزهای مهم جهان هم دلار با اندکی افت نسبت به دیشب، در نرخ ۹۷.۰۵۱ واحد ایستاد.

یک بانک اولین تراکنش جهانی صکوک با فناوری بلاک چین را کلید زد

بانک الهلال امارات متحده عربی اولین تراکنش صکوک جهان با استفاده از فناوری بلاک چین را اجرا کرد. این بانک اسلامی از فناوری «دفتر توزیع شده» که اساس ارز رمزنگار بیت کوین است برای فروش و تسویه صکوک در بازار ثانویه با سهم پایین ۵۰۰ میلیون دلار صکوک ۵ ساله که در ماه سپتامبر منتشر شده بود، استفاده کرد. بانک الهلال اعلام کرد که با هدف تغییر تحول در بازار صکوک با در پیش گرفتن فناوری بلاک چین و یکپارچگی آن در زیرساخت ها بستری را برای صکوک اسلامی دیجیتال نوآوری شده ایجاد کند. سخنگوی بانک الهلال گفت: حجم معامله صکوک با فناوری بلاک چین یک میلیون دلار بود که توسط این بانک به یک سرمایه گذار خصوصی فروخته شد. انتظار می رود به کارگیری فناوری بلاک چین به سهولت انتشار و تجارت و نیز بهبود رگولاتوری کمک کند. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، بانک جهانی در ماه اوت اولین اوراق قرضه عمومی با استفاده از فناوری بلاک چین را منتشر کرد.

نزدیک شدن اوراق مسکن به مرز 52 هزار تومانی

روند نزولی ارزش اوراق مسکن ادامه دارد. سه‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه 9512» ضمن ثبت کاهش 5/ 3 درصدی به سطح 52 هزار و 71 تومان رسید. بازار مسکن در رکود تورمی به‌ سر می‌برد و گزارش تحولات مسکن آبان‌ماه بانک مرکزی بر این روند صحه گذاشت. بر اساس این گزارش متوسط قیمت خرید هر متر مربع خانه در تهران ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است که نسبت به ماه قبل ۶/ ۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/ ۹۱ درصد رشد کرده است. تعداد معاملات نیز با افت محسوس به ۶۸۵۵ واحد رسیده که نسبت به مهر ۹۷ و آبان سال گذشته به ‌ترتیب ۷/ ۲۶ و ۶/ ۵۳ درصد افت داشته است. با تداوم جهش قیمت و ریزش قابل توجه تعداد معاملات، سهم این اوراق از قیمت مسکن پیاپی کم می‌شود و به تبع آن کساد در بازار این سررسیدها افزایش می‌یابد.

 آرامکو به دنبال افزایش سهم در بازار آسیاست

امین ناصر مدیرعامل شرکت نفت آرامکوی عربستان دیروز اعلام کرد، این شرکت به دنبال افزایش سهم خود در بازار نفت آسیا طی سال آینده خواهد بود. وی گفت:‌ علیرغم آنکه به احتمال زیاد اوپک عرضه نفت خود به بازار را کاهش می‌دهد، عربستان به دنبال افزایش سهم خود در بازار آسیاست. این شرکت همچنین قصد دارد با امضای قراردادهایی در چین و آفریقا به یکی از برگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی در جهان تبدیل شود. ناصر می‌گوید: آرامکو به هر توافقی در قالب اوپک برای کاهش عرضه نفت در بازار جهانی برای سال 2019 متعهد خواهد بود. قرار است طی دو هفته آینده، نمایندگان کشورهای عضو اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت در وین اتریش تشکیل جلسه دهند. مدیرعامل شرکت آرامکوی عربستان معتقد است: چین، هند، مالزی و اندونزی فرصت‌های گسترش فعالیت در بازارهای آسیای را برای آرامکو فراهم می‌کند و این شرکت قصد دارد از طریق همکاری با پالایشگاه‌ها در این کشورها مشتریان تضمین شده جدید نفت برای خود فراهم کند.

عقبگرد نفت در پی رکوردشکنی تولید عربستان

قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تاثیر افزایش بی‌سابقه تولید عربستان سعودی با وجود برنامه‌ریزی اوپک برای تصویب کاهش تولید، عقب‌گرد پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۵ سنت یا ۰.۳ درصد نسبت به روز دوشنبه کاهش پیدا کرد و به ۶۰.۳۳ دلار در هر بشکه رسید. در حالی که اوایل معاملات برای مدت کوتاهی به پایین ۶۰ دلار سقوط کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۰ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۵۱.۳۳ دلار در هر بشکه رسید. منابع آگاه اعلام کردند: تولید نفت عربستان سعودی در نوامبر از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز عبور کرده و به بالاترین رکورد همه زمان‌ها رسیده است. قیمت نفت تحت تاثیر دورنمای فرا رفتن عرضه از میزان تقاضا و ضعف بازارهای مالی، حدود یک سوم از ارزش خود را از اوایل اکتبر از دست داده است.

دلار در کانال ۱۱ هزار تومان قیمت گذاری شد

در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه ششم آذرماه (۱۵:۵۸)، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی وارد کانال ۱۱ هزار تومانی شد و نرخ به ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان برای فروش و ۱۱ هزار و ۹۴۰ تومان برای خرید رسید. بر این اساس هر یورو نیز برای خرید ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان و برای فروش ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت گذاری شد. /مهر

صادرات رب گوجه فرنگی آزاد شد

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامه ای به رئیس کل گمرک، صادرات رب گوجه فرنگی را از سی ام آبان ماه سال جاری بلامانع اعلام کرد. با توجه به ظرفیت های تولیدی کشور و امکان تأمین مصارف داخلی از سوی واحدهای تولیدی رب گوجه فرنگی صادرات این محصول حداکثر تا سقف میانگین عملکرد وزنی صادرات سه سال گذشته (94-95-96) تا اطلاع ثانوی بلامانع است. /شاتا

آهنگ رشد تجارت جهانی آهسته‌تر شد

سازمان جهانی تجارت (WTO) اعلام کرد شاخص‌های سه ماهه این نهاد نشان می‌دهد، رشد جهانی تجارت کالا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ کندتر خواهد شد. شاخص دورنمای تجارت سه ماهه سازمان جهانی تجارت در سه ماهه چهارم در ۹۸.۶ واحد ایستاد که پایین‌ترین سطح از اکتبر سال ۲۰۱۶ بود و کندی بیشتر رشد تجارت جهانی از اوت را که این شاخص در ۱۰۰.۳ واحد قرار داشت، نشان داد. رقم پایین ۱۰۰ واحد، رشد پایین‌تر از حد معمول تجارت را نشان می‌دهد. این شاخص هفت مورد شامل حجم تجارت کالا در سه ماهه گذشته، سفارش‌های صادراتی، حمل هوایی بار بین‌المللی، مبادلات در بنادر کانتینری، تولید و فروش خودرو، قطعات الکترونیکی و مواد خام کشاورزی را بررسی می‌کند.

57 میلیارد دلار ارزش صادرات عراق در سال 2017 اعلام شد

بانک مرکزی عراق در یک آمار رسمی که رسانه های محلی منتشر کردند، اعلام کرد، حجم درآمدهای عراق در سال 2017 میلادی 38 میلیارد و 766 میلیون دلار بوده است. این درآمدها سال 2016 مبلغ 34 میلیارد و 208 میلیون دلار و در سال 2015 نیز 48 میلیارد و 10 میلیون دلار بوده است. حجم صادرات عراق در سال 2017 نیز مبلغ 57 میلیارد و 559 میلیون دلار اعلام شده در حالی که این رقم در سال 2016 مبلغ 48 میلیارد و 298 میلیون دلار و سال پیش از آن 51 میلیارد و 328 میلیون دلار بوده است.  90 درصد از منابع تأمین بودجه عراق از محل صادرات نفت است و به همین دلیل اقتصاد این کشور در سال های گذشته از کاهش قیمت نفت آسیب دیده است. بودجه سال 2017 عراق به ارزش 68 میلیارد دلار و با کسری 21 میلیارد دلار تنظیم شده بود. 

سکه‌هایی که روی صاحبانشان را ندیده اند

ایرنا نوشت: پیگیری ها از شبکه بانکی کشور نشان می دهد، از مجموع بیش از هفت میلیون 617 هزار سکه پیش فروش شده، سررسید بیش از چهار میلیون و 275 هزار سکه در پایان آبان ماه امسال به سر آمده و با توجه به توزیع بیش از 98 درصد سکه ها بین خریداران، حدود چهار میلیون و 175 هزار سکه به دست صاحبانشان رسیده است. با این حال، نگاهی به تاریخ سررسید سکه ها نشان می دهد تعداد سکه های سررسید یک ماهه 798 هزار و 980 قطعه بوده که خریداران تا اواخر آبان ماه مهلت دریافت آن را داشتند و بر اساس آخرین اطلاعات بیش از 797 هزار سکه تحویل داده شده یعنی 99.8 درصد سکه های سررسید یک ماهه با موفقیت توزیع شده اند. درباره سکه های سررسید سه ماهه که بیش از 895 هزار و 800 فقره پیش فروش شده بود نیز تاکنون بیش از 892 هزار و 200 سکه تحویل خریداران شده که از تحقق 99.7 درصدی توزیع آن حکایت دارد هرچند که حدود سه هزار و 600 قطعه نزد بانک ملی ایران قرار دارد. 

طلای جهانی ارزان‌تر شد

بهای طلا روز سه شنبه در پی ثابت ماندن ارزش دلار و نگرانی‌ها نسبت به تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و چین، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۲۲۰.۸۱ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ثابت بود و در ۱۲۲۲.۲ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه با ۸۰ سنت یا کمتر از ۰.۱ درصد کاهش، در ۱۲۲۲.۴ دلار بسته شد. طلا برای هفته گذشته کمتر از ۰.۱ درصد رشد قیمت ثبت کرده بود.

متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان به ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید

در آبان ماه سال جاری بررسی قیمت خرید و فروش مسکن در شهر تهران حاکی از آن است که متوسط هر متر مربع واحد مسکونی ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۹۱.۵ درصدی روبه رو بوده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که تعداد معاملات انجام شده در آبان ماه با ۶.۹ هزار فقره نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳.۶ درصد اُفت داشته است. همچنین در در هشت ماهه ابتدایی سال جاری نیز تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۹۱.۱ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۹.۹ درصدی روبه رو بوده است. لازم به ذکر است که شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷ و ۱۴.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. /میزان

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
خدارو شکر داریم به آرمانها و تحقق واقعی عدل علی ع میرسیم.
کلیپی دیدم در خوزستان پس ازگرفتگی فاضلاب نفری به زیر آب رفته بود تا مسی رو باز کنه.ببینید کرامت وارزش آدمها چطورشده که بجای اینکه ماشین اینکاروانجام بده ارزش یک انسان رو اینطورمیکنن که توی فاضلاب بره.متاسفم برای آدم بودنمون
صادرات رب رو موقعي ميتونيد آزاد كنيد كه به قيمت معقول براي مصرف كننده ايراني برسه ، مصرف كننده ايراني تامين بشه ، بعد مازادشو صادر كنيد. قيمت رب هنوز بالاي 12 هزار تومنه . با افزايش درآمدهاي شش درصدي حقوق ها در سال جاري ، چطور مسئولين به خودشون اجازه ميدن رب رو صادر كنن؟ همين كه جيب صادر كننده پر بشه و آمار صادرات بالا بره براي شما كافيه؟ پس رفاه مردم چي ميشه؟
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
مردم؟


مردمی وجود داره؟


ما باید مستقیم بریم بهشت زهرا
کار ما به صادرات رب گوجه فرنگی و خیارشور رسیده
یعنی نیستن شرکتهای معتبری که بیان پول از مردم بگیرن خانه بسازن بطور انبوه؟
با قیمت مناسب
ما باید جهان را مدیریت کنیم. حقمون خوردن!!!
باسلام.چرا باید بعد از گذشت 40 سال از انقلاب .روستای مهدی آباد در 35 کیلومتری اصفهان جاده آسفالت نداشته باشد .در این بارندگی اخیر ساکنان روستا 48 ساعت از روستا نتوانستند خارج شوند.دانش آموزان.دانشجویان.بیماران و کارگران در روستا گیر افتادند.وامروز فرماندار کوهپایه در مصاحبه با رادیو اصفهان رسیدگی به مشکلات روستا را به فرماندار بخش گز و برخوار حواله می کند وفرماندار برخوار هم می گوید در تقسیات کشوری این روستا زیر مجموعه من نیست.یعنی مهدی آباد جزو ایران نیست.چرا دو مسؤول اینقدر نسبت به مشکلات مردم باید بی تفاوت باشند.بعد از چهل سال شعار محرومیت زدایی و رسیدگی به محرومان 5 کیلومتر جاده روستایی را آسفالت نکنیم و بعد بگوییم چرا مردم به شهرها مهاجرت می کنند.
ما باید برویم جهان را مدیریت کنیم. مدیریت جهانی یادش به خیر
وقتی در انتخابات آمد نیوز برای مردم ما تعیین تکلیف کند جز این نباید انتظار داشت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل