بازدید 3798
مسئولین رده بالای استان‌ها توجه کنند:

سه مانعی که نمی‌گذارند استان شما به استانی کارآفرین تبدیل شود

به تازگی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام راهکار عبور از تحریم‌های ظالمانه را ایجاد شهر‌های کارآفرین و ایالت‌های اقتصادی دانسته است. تبدیل شهر‌ها به شهر‌های کارآفرین در گرو برداشته شدن موانع از سر راه محیط‌های کسب و کار می‌باشد. محیط‌های کسب و کار هر یک از ۳۱ استان کشورمان در فصل تابستان ۹۷ با سه مانع جدی رو به رو بوده اند. به نظر می‌رسد برداشته شدن این موانع ما را یک قدم به شهر‌ها و استان‌های کارآفرین نزدیکتر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۳۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 21 November 2018

سه مانعی که نمی‌گذارند استان شما به استانی کارآفرین تبدیل شودبه تازگی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام راهکار عبور از تحریم های ظالمانه را ایجاد شهرهای کارآفرین و ایالت های اقتصادی دانسته است. تبدیل شهرها به شهرهای کارآفرین در گرو برداشته شدن موانع از سر راه محیط های کسب و کار می باشد. محیط های کسب و کار هر یک از 31 استان کشورمان در فصل تابستان 97 با سه مانع جدی رو به رو بوده اند. به نظر می رسد برداشته شدن این موانع ما را یک قدم به شهرها و استان های کارآفرین نزدیکتر خواهد کرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، با خروج آمریکا از برجام در 18 اردیبهشت ماه 1397، رئیس جمهور این کشور وعده داد که تحریم های آمریکا علیه ایران ظرف مدت 90 روز و 180 روز بازگردند. با بازگشت تحریم ها در 16 مرداد ماه و 13 آبان ماه سال جاری، اقتصاد ما دچار نوساناتی شد و از جانب تحریم ها ضرباتی را دریافت کرد.

به تازگی و در مورخه 28 آبان 1397 محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام راهکار عبور از تحریم ها را ایجاد شهرهای کارآفرین و ایالت های اقتصادی دانسته است. راهکاری که راهکاری منطقی به نظر می رسد و در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. اما لازمه رسیدن به شهرهای کارآفرین آن است که مسئولین قدم هایی را در راستای حذف موانع موجود بر سر راه محیط های کسب و کار بردارند تا با رفع این موانع شاهد شکوفایی کارآفرینان در شهرهای کشورمان باشیم. از آنجا که اطلاعات جزئی از موانع موجود بر سر راه محیط های کسب و کار هر شهر از کشورمان در دسترس نمی باشد در نتیجه ما این موضوع را در یک سطح بالاتر یعنی در سطح استانی مورد بررسی قرار داده ایم و به دنبال پاسخ به این پرسش می باشیم که برای رسیدن به استان های کارآفرین چه موانعی باید از سر راه محیط های کسب و کار هر استان برداشته شود؟

برای پاسخ به این پرسش به گزارش پایش محیط کسب و کار در تابستان 97 که توسط اتاق بازرگانی ایران تهیه و منتشر شده است رجوع کرده ایم. در این گزارش از فعالان اقتصادی هر استان راجع به میزان تاثیرگذاری 28 مولفه یا به عبارت بهتر 28 مانع بر کسب و کارهای آن ها پرسیده شده است و فعالان اقتصادی با توجه به اینکه هر مولفه یا هر مانع تا چه میزان بر محیط کسب و کار آن ها تاثیرگذار می باشد، عددی را بین یک تا ده به آن مولفه و مانع اختصاص داده اند که یک به منزله تاثیرگذاری کمتر آن مانع بر کسب و کارها و ده به منزله تاثیرگذار بیشتر آن مانع بر کسب و کارها می باشد.

جدول زیر سه مانع اول بر سر راه کسب و کارهای هر استان در فصل تابستان سال جاری از دیدگاه فعالان اقتصادی همان استان را نشان می دهد. در تمامی استان ها به جز استان خراسان شمالی، مانع اول بر سر راه کسب و کارها در تابستان سال جاری، غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات بوده است. موانع دوم و سوم در استان های مختلف متنوع بوده است اما فعالان اقتصادی 22 استان از 31 استان بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکارها را به عنوان مانع دوم بر سر راه کسب و کارهای خود دانسته اند. 6 استان نیز مانع بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکارها را به عنوان سومین مانع بر سر راه کسب و کارهای خود اعلام کرده اند. پیرامون مانع سوم باید گفت 17 استان از 31 استان کشور دشواری تامین مالی از بانک ها را به عنوان سومین مانع بر سر راه کسب و کار خود انتخاب کرده اند. در 5 استان این مانع به عنوان دومین مانع بر سر راه کسب و کارها انتخاب شده است.

سه مانعی که نمی‌گذارند استان شما به استانی کارآفرین تبدیل شود

مسئولین استان های اگر می خواهند استان هایشان به سمت استان های کارآفرین حرکت کند در ابتدای امر باید به نتایج گزارش های پایش محیط کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در هر فصل توجه جدی داشته باشند و سپس در راستای رفع موانع جدی از سر راه کسب و کارهای استان خود، اقدامات لازم را ترتیب دهند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار