بازدید 21839
پیمانه اقتصادی؛

۱۶۵ میلیارد دلار ارز از ریاض خارج شده است؛ آرزوهای بن‌سلمان در حال بر باد رفتن/ کاهش بدهی‌ خارجی ایران در شش ماه نخست امسال/ منطقه ای در تهران که پیشتاز تورم در بازار مسکن است

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص بورس کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اقدام پنهانی اوپک برای دور زدن ترامپ، افزایش علاقه شرکت‌های آمریکایی به توسعه میادین نفت و گاز مصر، نرخ‌های ارز رغبتی برای بالا رفتن ندارند و جایگزینی رسمی یک شرکت چینی با توتال در فاز ۱۱ پارس چنوبی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۵۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 26 November 2018
۱۶۵ میلیارد دلار ارز از ریاض خارج شده است؛ آرزوهای بن‌سلمان در حال بربادرفتن/ کاهش بدهی‌ خارجی ایران در ۶ ماه نخست امسال/ منطقه ای در تهران پیشتاز تورم در بازار مسکن استپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش شاخص بورس کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اقدام پنهانی اوپک برای دور زدن ترامپ، افزایش علاقه شرکت‌های آمریکایی به توسعه میادین نفت و گاز مصر، نرخ‌های ارز رغبتی برای بالا رفتن ندارند و جایگزینی رسمی یک شرکت چینی با توتال در فاز ۱۱ پارس چنوبی را در بر دارد.
 
کاهش بدهی خارجی ایران در شش ماه نخست امسال

حجم بدهی‌های خارجی ایران در شش ماه نخست امسال نسبت به آغاز سال جاری با حدود ۹ درصد کاهش روبه رو بوده است. بنا بر آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان شهریورماه بر اساس سررسید اولیه بدهی‌ها ۱۰ هزار و ۳۱۷ میلیون دلار است که ۶ هزار و ۸۵۳ میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۳ هزار و ۴۶۴ میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است. این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر ۸ هزار و ۷۸۳ میلیون یورو محاسبه شده که ۵ هزار و ۸۳۴ میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و ۲ هزار و ۹۴۹ میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

حجم بدهی‌های ایران در پایان مردادماه ۱۰ هزار و ۴۰۵ میلیون دلار بوده که در پایان شهریورماه با افت مواجه شده و به ۱۰ هزار و ۳۱۷ میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان ماه نخست سال جاری ۱۱ هزار و ۳۰۵ میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در ۶ ماه نخست سال جاری دارد. بر این اساس نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی حدود ۲.۵ درصد است که رقم پایینی به شمار می‌رود.

به نقل از گزارش مهر، مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشور‌هایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

شاخص بورس کشور‌های حاشیه خلیج فارس کاهش یافت

شاخص بورس عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر روز یکشنبه در پی کاهش بهای نفت در بازار‌های جهانی سقوط کرد. به گزارش رویترز، شاخص کلی بورس عربستان سعودی ۱.۳ درصد کاهش یافته است. کاهش شاخص کلی بورس عربستان پس از کاهش ارزش سهام بانک‌های این کشور و کاهش ۱۴ واحدی سهام شرکت‌های پتروشیمی و نیز کاهش ۱.۲ درصدی سهام شرکت صنایع پایه عربستان «سابک» روی داد. همچنین شاخص بورس دبی نیز ۰.۶ درصد، شاخص بورس ابوظبی ۰.۸ درصد و شاخص بورس قطر نیز ۰.۷ درصد کاهش یافت. درحالی شاخص بورس‌های کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس شاهد سقوط است که ارزیابی هفته گذشته مؤسسه «کاپیتال اکونومیس» در لندن حاکی از آن بود، با کاهش قیمت نفت خام برنت از ۸۵ دلار برای هر بشکه به کم‌تر از ۶۵ دلار، درآمد کشور‌های عربی صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس کاهش خواهد یافت. بر اساس ارزیابی این مؤسسه، کاهش قیمت نفت باعث کاهش ۱۳۰ میلیارد دلاری درآمد این کشور‌ها که معادل ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌هاست می‌شود. کاپیتال اکونومیس افزوده است: ممکن است کاهش بهای نفت به اقتصاد کشور‌های حاشیه خلیج فارس ضربه بزند. بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچز آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود: سقوط اخیر قیمت نفت نشان دهنده نگرانی بازار از ایجاد مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ و فروش گسترده سهام کالا و دارایی به دلیل کاهش نرخ رشد اقتصادی است.

اقدام پنهانی اوپک برای دور زدن ترامپ

اوپک و عربستان سعودی ظاهرا در تدارک کاهش تولید نفت خود هستند، اما تلاش خواهند کرد برای اجتناب از خشمگین کردن رئیس جمهور آمریکا، میزان این کاهش را پنهان کند. این استراتژی که از سوی منابع آگاه در اوپک و عربستان به وال استریت ژورنال توضیح داده شده است، ایجاب می‌کند که عربستان سعودی به تنهایی میزان تولید خود را حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهد. سعودی‌ها گویا نگران عبور از ترامپ هستند، زیرا وی پس از رسوایی قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول، از محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دفاع کرده است.

افزایش علاقه شرکت‌های آمریکایی به توسعه میادین نفت و گاز مصر

وزیر نفت مصر گفت: قاهره شاهد افزایش علاقه شرکت‌های انرژی آمریکا به توسعه منابع نفت و گاز فراساحلی این کشور و انتظار می‌رود که آن‌ها در دو دور مناقصه پیش از پایان سال شرکت کنند. به دنبال یک سری اکتشافات در سال‌های اخیر نظیر میدان عظیم فراساحلی «ظهر» در مصر که برآورد می‌شود ۳۰ تریلیون فوت مکعب گاز داشته باشد، این کشور به مقصد جذابی برای شرکت انرژی خارجی تبدیل شده است طارق المالا گفت: مصر می‌خواهد به قطب تجارت گاز منطقه‌ای تبدیل شود و اکنون به هدف خودکفایی‌اش دست یافته است، اما بر برآورده کردن تعهدات موجود نظیر قرارداد تأمین گاز اردن به محض از سرگیری صادرات، تمرکز خواهد کرد. این مقام مصری گفت: یک تمایل فزاینده از سوی شرکت‌های آمریکایی مختلف وجود دارد و ما آن را هنگامی که مراحل پیشنهادها و مناقصه‌های بسته خواهد شد، در روش‌های عملی خواهیم دید. وی افزود: «این ثابت می‌کند که آن‌ها علاقه‌مند هستند.» وی توضیح داد، دور دوم مناقصه برای مناطق انحصاری در دریای سرخ قرار است، پیش از پایان سال باز شود. /فارس

نرخ‌های ارز رغبتی برای بالا رفتن ندارند

هیجانات بازار ارز تقریبا فروکش کرده است. دیگر از فعالیت پررنگ دلالان در بازار خبری نیست و خریداران هم از جنس معامله‌گران هیجانی نیستند، به ویژه آن‌هایی که از ترس کاهش ارزش دارایی‌هایشان اقدام به خرید ارز می‌کردند نیز تقریبا خیالشان راحت شده است که بازار ارز، دیگر نوسان جدی نخواهد داشت. یکی از فعالان بازار ارز در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: نرخ‌ها در هفته گذشته در شرایطی رو به کاهش نهاده که به نظر هم نمی‌رسد در هفته‌های پیش رو هم، خیلی رغبتی برای بالا رفتن داشته باشد. او به مداخله بانک مرکزی و تقویت حضور بازارساز در بازار ارز اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی قصد دارد که نرخ را تا پایان سال جاری میلادی حفظ کند. البته به اعتقاد بانک مرکزی هنوز هم این نرخ‌ها در بازار منطقی نیست و آن‌ها بر محدوده‌های تک رقمی برای نرخ دلار تأکید دارند. یکی دیگر از فعالان بازار ارز نیز گفت: اگرچه نرخ دلار در هفته‌های گذشته روند کاهشی را تجربه کرده است، اما به هر حال به نظر می‌رسد که بانک مرکزی خود اجازه نمی‌دهد که نرخ خارج از محدوده مدنظرش نوسان کند، به نحوی که هر زمانی که قیمت میل به بالا رفتن از بیشینه این محدوده دارد، وارد بازار شده و تزریق انجام می‌دهد و هر زمان که نرخ کمتر از کمینه قیمتی در نظر گرفته شده، می‌شود باز هم دخالت بازارساز را شاهد هستیم.

۱۶۵ میلیارد دلار ارز از ریاض خارج شده است؛ آرزو‌های بن‌سلمان در حال بر باد رفتن

آمار‌ها نشان می‌دهد، همه آرزو‌های بن‌سلمان برای نوسازی و متنوع‌سازی اقتصاد عربستان در حال بر باد رفتن است. در ماه جولای، شاخص سهام «تداول» از آغاز سال ۲۰۱۸ فقط ۱۷ درصد رشد کرد. این شاخص، اما به شدت افت کرده و‌ اکنون به ۴ درصد رسیده است. پس از گزارش سیا در مورد خاشقجی این رقم به ۲ درصد کاهش یافت. براساس گزارش‌های نهاد‌های مالی حدود ۱۶۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی از عربستان خارج شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل در اوایل سال‌جاری، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ به ۴/ ۱ میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین میزان در ۱۴ سال اخیر بود. این روند با قتل خاشقجی شدت بیشتری هم یافته است. «جی. پی مورگان» تخمین می‌زند که سال‌جاری آن‌ها هم ۹۰ میلیارد دلار ارز را از این پادشاهی بیرون کشند، در حالی ‌که سال ۲۰۱۷ هم ۸۰ میلیارد دلار ارز خارج شده بود. مرگ خاشقجی بر شدت بحران مالی و سرمایه‌گذاری عربستان افزوده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، «زهرا الخلیصی»، گزارشگر سی ان‌ان در ۲۱ نوامبر در این رابطه نوشت: «اکنون اقتصاد عربستان در معرض خطر قرار گرفته است». «گابریس ایرادیان»، اقتصاددان ارشد در امور خاورمیانه و شمال آفریقای موسسه بین‌المللی امور مالی می‌گوید: «احساس سرمایه‌گذاران خارجی بدتر شده است. دارا خسروشاهی، مدیر اجرایی اوبر نیز اعلام کرد که شرکت او ۵/ ۳ میلیارد دلار را از عربستان بیرون کشیده است. این خروج سرمایه ممکن است بن‌سلمان را در اجرای «چشم‌انداز ۲۰۳۰» اش با بحران مواجه سازد.

جایگزینی رسمی یک شرکت چینی با توتال در فاز ۱۱ پارس چنوبی

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به خروج توتال از پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، گفت: شرکت CNPC چین رسما جایگزین توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی شده، اما عملا شروع به کار نکرده است. وزیر نفت افزود: باید با شرکت چینی CNPC مذاکره شود تا مشخص شود فعالیت عملیاتی و اجرایی را از چه زمانی آغاز می‌کند.

گفتنی است، زنگنه پیش از این در ۲۹ مرداد امسال اعلام کرد توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده است. شرکت فرانسوی توتال که پس از برجام بار دیگر در بازار انرژی ایران حصور یافت، پس از اعمال تحریم‌های مرتبط با بخش تفان و گاز ایران از سوی آمریکا، به دنبال کسب معافیت از خزانه داری ایالات متحده برای ادامه حضور در ایران بود که در نهایت موفق به کسب معافیت نشد. /خانه ملت

منطقه‌ای در تهران که پیشتاز تورم در بازار مسکن است

روند قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران طی ماه‌های اخیر حاکی از رشد متداوم ماهانه است و با وجود این‌که گران‌ترین منطقه تهران محسوب نمی‌شود، رشد آن همواره بالاتر از میانگین شهر تهران بوده است. منطقه ۵ در مهرماه امسال ۱۰۵ درصد افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را تجربه کرد و این در حالی است که متوسط رشد قیمت مسکن شهر تهران ۸۳ درصد بود. در هفت ماهه امسال منطقه ۵ به ترتیب ۴۷، ۵۳، ۶۳، ۷۲، ۸۲، ۹۲ و ۱۰۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، حال آنکه رشد قیمت این منطقه منجر به کاهش معاملات آن نشده است؛ به طور مثال سهم معاملات این منطقه از ۱۳ درصد در شهریورماه به ۱۵ درصد در مهرماه رسیده که علت اصلی آن به تقاضای سفته بازانه و خرید به قصد سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود. به نقل از ایسنا، طبق بررسی‌ها محله‌های اکباتان، آپادانا و پونک در منطقه ۵، فرمانیه در منطقه ۱، سعادت آباد در منطقه ۲، نیاوران در منطقه ۱، گیشا در منطقه ۲ و ستارخان و مرزداران در منطقه ۵ به ترتیب محبوب‌ترین محله‌های شهر تهران محسوب می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۰
تابناک لطفا بنویس چقدر ارز از ایران هم رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
ژاپن اگر بدهی دارد باید دید چه مقدار هم طلب کار هستند انوقت می شود نظر داد
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
میلیاردها دلار



چی به من و شما میرسه؟
ناشناس
| - |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
آقای زنگنه روزی چند میلیون بشکه نفت با افتخار به خارجی ها دادند و پولش را نگرفتند یعنی پولها بلوکه شد و نیامد و گاز را هم که قرارداد کرسنت را اجرا کردند و به قیمت ارزان دادند رفت و همان مقدار هم پولش را نگرفتند. لااقل عربستان پول داشت که با پولش حال کنه ما که پول هم نداشتیم معلوم نیست با چیمون داریم حال میکنیم که الکی خوشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
هیچ عرضی از ایران خارج نشده. باور کن. حاضرم قسم بخورم
بدهی برای کشورها بد نیست. ژاپن بدهیش بیش از 200 درصد تولید ناخالص ملی اش است. و جزء سه کشور اول بالاترین بدهی نسبت به تولید ناخالص ملی اش است.
از نظر میزان نیز آمریکا مبرقدرت نخست جهان نخستین مقام را در میزان بدهی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
شما می دانی چرا ونزولا اینطوری شده ؟
یکی از این ها به خاطر بدهی زیاد بوده
در ضمن اگر یک اتفاقی بیافتد در این کشورها به خاطر بدهی های زیاد کاملا ورشکسته می شوند و این در تجارت مرسوم است
"جایگزینی رسمی یک شرکت چینی با توتال در فاز ۱۱ پارس چنوبی؟!!"
مسئولین پیگیری کنند . گاز چینی به درد نمی خورد. دلاری هم که ازین طریق عاید کشور شود بدرد نمی خورد.
ما باید به دست و پای اروپا بیافتیم تا در این امور کمکمان کند. ( البته آقازاده اینجانب که در اروپا هستند هم همین را فرموده اند).
شما به خروج ارز از عربستان کاری نداشته باشید.
مراقب اقتصاد داغون خودتان باشید که زپرتش در نره
عربستان 450 میلیارد پول میدهد و آمریکا میگوید چشم (این عین بی غیرتی و مزدوری است)
ترامپ اصیل نیست آمریکا آقا نیست بلکه حقیر است
حقارت آنجاست که غیرت نداشته باشی مثل مزدور پول بگیری تا بر اساس منافع (پول گرفتن) عملگرا باشی در دنیای امروز آمریکا طرف کسی است که پول بیشتری بدهد و چشم بر همه چیز میبندد وقتی به آنها پول بدهید این عین خود فروشی است
پاسخ ها
لقمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
نخیر این دولت امریکاست که برده پول عربستان سعودی است اون همه امریکایی در حادثه 11سپتامبر مردند به عربستان سعودی تو نگفتند، این دولت امریکاست که بدبخت پول عربستان سعودی است..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
ليست كامل مبلغ ٤٨٠ ميليارد دلار چگونه. و بابت چى منتشر كنيد طوطى نباشيد
ناشناس
| - |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
ها ای که وگفتی دقیقا یعنی چی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
غیرت بیخود هم سودی ندارد.
منطقه 5 درسته رشد عجيبي رو تجربه كرد به طوري كه منه حقوق بگير ديگه امكان تعويض منزلم ام رو نخواهم داشت
ولي لازمه بدونيد مناطق ديگه به خصوص منطقه دو و بخصوص سعدت اباد در سالهاي قبل بي دليل و بي منطق از منطقه پنج در حد دو الي سه برابري پيش گرفته بود
كه التبه در اين رشد ماهاي اخير هم از غافله رشد عقب نماندو به اون بي نطقي قبلي اضافه تر شد
در مقايسه با اين مناطق بايد گفت منطقه پنج رشد اش بسيار ناچيز بوده
گر كه اصلا خوشايند و منطقي نيست
ولي اگر نسبت بگيريم متوجه ميشيم هنوز جا داره رشد كنه تا به سعادت اباد برسه
چو سعادت اباد رو همين بورس باز ها به قيمت هاي متري سي ميليون فعلي رسوندن كه ابدا ارزش نداره........................
تمام شاخص های عربستان در هر زمینه ای از ما بهتر است راستی از کارگران هفت تپه چه خبر؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
مملکت خودمون خیلی گل و بلبله؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
تابناک مملکت ما این همه عیب و اشکال دارد از دیگران ایراد می گیرد
جناب تابناک فکر نمی کنید سرمایه گذاری خارجی را با بدهی خارجی اشتباه گرفتید؟
عمدی بود یا سهوی؟
ناشناس8:59 درست گفتی موافقم
"منطقه‌ای در تهران که پیشتاز تورم در بازار مسکن است"

منطقه ای در تهران هست بنام سوهانک.
کسی که در سوهانک ساکن است هم از مزایای شهر استفاده میکند و هم از آرامش و سکوت و هوای تمیز روستا.
ابتدای خط 3 مترو است و در فاصله زمانی کوتاه به بزرگراه های شهید بابایی، ارتش، امام علی علیه السلام، صیاد، صدر و شهید باقری دسترسی دارد. در ارتفاع 1750 متر از سطح دریا است یعنی حدود هفتصد و پنجاه متر بالاتر از فرودگاه مهرآباد.
به محض اینکه اراده کنی میتوانی به کوه نوردی بروی و از بوستانهای محلی آن استفاده کنی. هنوز خانه باغهای زیادی در سوهانک است و قدمت این محله به بیش از 1200 سال میرسد.
بسیاری از اشخاص معروف در این محله ساکن هستند.
از همه مهمتر اینکه از امنیت بالایی برخوردار است و مردم بومی آن بسیار نجیب و مومن و خوش اخلاق هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
قیمتچند
دوشنبه ۵ آذر
درادامه ریزش ۳۰ هزارواحدی بورس درهفته های اخیر امروزنیز شاخص کل بورس بیش از۴ هرارواحدسقوط کردوبه نیمه کانال ۱۶۰ هزارواحد رسید
صف های فروش بسیارپرتراکم شده
ستارخان و مرزداران از کی رفتن تو منطقه 5؟؟
تا جایی که من یادمه اینا منطقه 2 بودن !!!
تابی جون :
موضوع خبر کاهش عرضه نفت توسط عربستان رو ، یعنی حتی تو میدونی اما ترامپ نمیدونه،،، مارو گرفتی ها
آقای جواد زاده خوب واسه محله اتون تبلیغ کردی ها . اما در مورد گسل زلزله چیزی نگفتی.
پاسخ ها
جوادزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
ناشناس عزیز و آشنا
شما بفرمایید که کجای تهران روی گسل نیست؟
ضمنا اگر در 1200 سال گذشته خبری از زلزله مخرب در سوهانک ثبت نشده است میتوان نتیجه گرفت که در آینده نیز احتمال چنین زلزله ای کم است.
من بومی سوهانک نیستم بلکه حدود 10 سال است که از مشکلات تهران نشینی به سوهانک پناه آوردم. موفق باشید
طوری تیتر زدید انگار که سالی 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد ایران میشه!!!!!
پایین بودن بدهی خارجی ایران افتخار نیست . وضعیت ایران مثل من ایرانی است که پول ندارم دیگران هم اعتماد نمی‌کنند به من پول قرض بدهند درنتیجه قرض ندارم . ولی یک فامیل دارم پولداره ولی تا لب ترکنه همه حاضرند بهش قرض بدن بنظر شما وضع کدوم یکیمون بهتره ؟
بدهی خارجی ایران که امده پایین صدقه سری ملت ایران است که جیب شون خالی شده سبدغذایی سفره شون کم کم شده اینکه دیگه خوشحالی نداره.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی