بازدید 7991
پیمانه اقتصادی؛

از «رکورد جدید در قیمت یک پول‌ دیجیتال» تا «رشد ۳۰۰ میلیون دلاری واردات از ترکیه»

این پیمانه موضوعاتی همچون تک‌ نرخی شدن ارز، شاید وقتی دیگر، تأثیر رویکرد مالیاتی ترامپ بر بازار جهانی طلا، افزایش قیمت نفت با نقش چین، ممنوعیت روابط تجاری با کره شمالی، ۷۶۰۰ واحد آماده است؛ آب و برق نیست، گرانی انار در دو راهی کمبود یا نوبرانگی، واردات ۵۰ درصد گوشت قرمز از استرالیا و حرکت آهسته خودروساز آمریکایی در چین را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹ 14 October 2017
از «رکورد جدید در قیمت یک پول‌ دیجیتال» تا «رشد ۳۰۰ میلیون دلاری واردات از ترکیه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛این پیمانه موضوعاتی همچون تک‌ نرخی شدن ارز، شاید وقتی دیگر، تأثیر رویکرد مالیاتی ترامپ بر بازار جهانی طلا، افزایش قیمت نفت با نقش چین، ممنوعیت روابط تجاری با کره شمالی، ۷۶۰۰ واحد آماده است؛ آب و برق نیست، گرانی انار در دو راهی کمبود یا نوبرانگی، واردات ۵۰ درصد گوشت قرمز از استرالیا و حرکت آهسته خودروساز آمریکایی در چین را در بر دارد.


تک‌ نرخی شدن ارز؛ شاید وقتی دیگر!

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به اینکه قیمت نفت و سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۷ کل کشور کاهش یافته و بسیاری نگران کاهش درآمدهای ارزی دولت و به تبع آن تعویق یکسان سازی نرخ ارز هستند، گفت: این موضوع بسیار مهمی است و در راستای اصلاح قیمت ها و احیانا جلوگیری از برخی اختلال قیمتی ـ که ارز دونرخی در نظام قیمتی ایجاد می‌کند ـ از موضوعات اولویت‌دار بانک مرکزی است.

اکبر کمیجانی در گفت وگو با مهر افزود: البته باید این ملاحظه را هم در نظر داشت که مجموعه شرایط اقتصاد کلان و اوضاع بین‌المللی ایران، باید در یک وضعیت اطمینان بخشی قرار داشته باشد تا وقتی که به سمت نرخ ارز واحد حرکت می‌کنیم، اطمینان از ماندگاری و پایداری آن وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در غیر این صورت اگر این حساسیت‌های مورد نظر، به طور جدی لحاظ نشده و یکسان‌سازی نرخ ارز صورت گیرد، این تعادل به هم می‌خورد و مشکل‌ساز می‌شود.

کمیجانی ادامه داد: ملاحظاتی هست که ناگزیر هستیم در فرآیند یکسان‌سازی نرخ ارز به آن توجه کنیم.

رکورد جدید در قیمت بیت کوین

در معاملات ظهر جمعه، ارزش بیت‌کوین به بالاترین رکورد تاریخ آن رسید و به مرز ۵۸۵۶.۱۰ دلار دست یافت. این رکورد جدید تنها ساعاتی پس از آن انجام شد که طبق آمار شاخص قیمت بیت‌کوین در کوین‌دسک روز قبل قیمت آن با جهشی بزرگ از ۵۰۰۰ دلار گذشت و رکوردهای جدیدی را ثبت کرد.

بیت‌کوین جلسه معاملات روز جمعه را در قیمت ۵۴۳۹ دلار آغاز کرد و در پایین‌ترین قیمت ۵۳۹۶ دلار معامله شد؛ اما تنها در دو ساعت ۴۵ دقیقه قیمت آن با جهشی استثنایی به رکور امروز رسید. بعد از این رکوردزنی قیمت آن افت کرد و در ۵۷۰۴ دلار تثبیت شد. به این ترتیب این پول دیجیتال در ۲۴ ساعت، رشدی ۱۳ درصدی را تجربه کرد و در کل این هفت افزایش قیمت خود را به ۳۰ درصد رساند.

بنا بر داده‌های کوین‌مارکت‌کپ در سایر بازارهای پول‌های رمزگذاری‌شده دیجیتال؛ ادر و لایت‌کوین هم شاهد افزایش قیمت بودند. در ۲۴ ساعت، ادر بیش از ۵ درصد و لایت‌کوین حدود ۱۴ درصد رشد کردند. با این افزایش قیمت‌ها ارزش کل بازار تمام پول‌های دیجیتال یک بار دیگر به رکورد اول سپتامبر که برابر با ۱۷۲.۵ میلیارد دلار بود نزدیک می‌شود؛ امروز این رقم به ۱۷۱.۹۴ میلیارد دلار رسید. به نقل از مهر، ارزش کل بازار بیت‌کوین روز جمعه ۹۵.۵ میلیارد دلار شد که بیش از ۵۵ درصد کل بازار را شامل می‌شود.

تأثیر رویکرد مالیاتی ترامپ بر بازار جهانی طلا

روز جمعه، قیمت هر اونس طلا با افزایش نسبی روبه رو شد و به بیش از 1296 دلار رسید. این افزایش در حالی است که سرمایه گذاران بین المللی، منتظر اعلام آمارهای نرخ تورم آمریکا هستند.

همچنین تازه ترین نظرسنجی ها نشان می دهد، احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر بیشتر شده است. این مسأله می تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند. از سوی دیگر، نمایندگان جمهوریخواه در حال بررسی سیاست های مالیاتی دولت ترامپ هستند. ترامپ پیشنهاد داده است تا مالیات شرکت ها به کمتر از 20 درصد کاهش یابد. به نظر می رسد وضعیت تقاضای فیزیکی نیز تأثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد.

آخرین روز هفته با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی/ چین بازار را تکان داد

در معاملات روز گذشته بازار جهانی انرژی، هر بشکه نفت برنت دریای شمال 57.39 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه 1.14 دلار افزایش داشت. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 1.08 دلار افزایش 51.68 دلار قیمت‌گذاری شد. این افزایش قیمت تحت تاثیر انتشار داده‌های افزایش واردات نفت چین و بحران در خاورمیانه بود.

بنا بر داده‌هایی که در روز جمعه منتشر شد، واردات نفت چین در ماه سپتامبر به رکورد ۹ میلیون بشکه در روز رسید. چین به طور متوسط با واردات ۸.۵ میلیون بشکه در روز، در بازه ژانویه تا سپتامبر موقعیت خود را بزرگترین وارد کننده نفت جهان تثبیت کرد. اولیور جاکوب، سرپرست و مدیر پتروماتریکس گفت: ما امروز با داده‌های قوی چین، از خواب بیدار شدیم که این از بازار پشتیبانی می‌کند.

تلاش اتحادیه اروپا برای اعلام ممنوعیت روابط تجاری با کره شمالی

رویترز روز جمعه از بروکسل گزارش داد: اتحادیه اروپا مصمم است روز دوشنبه در زمینه ممنوعیت روابط تجاری با کره شمالی در قالب بسته جدید تحریم های این اتحادیه برای منزوی کردن پیونگ یانگ به دلیل برنامه های موشکی و هسته ای اش، به توافق دست یابد. براساس این گزارش، تاثیر عملی این تصمیم احتمالا جنبه نمادین دارد؛ بدین معنا که بروکسل تحریم های نفتی علیه کره شمالی اعمال و سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در کره شمالی را ممنوع اعلام می کند.

در واقع، اتحادیه اروپا به کره شمالی نفت نمی فروشد و شرکت های اروپایی سرمایه های خود را وارد این کشور نمی کنند. در اصل، هدف از بسته تحریم های اتحادیه اروپا، ترغیب کشورهای دیگر به جلوگیری از صادرات نفتی به کره شمالی است. شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته بر واردات نفت خام کره شمالی محدودیت هایی اعمال کرده است. به موجب بسته تحریم های اتحادیه اروپا، کارگرانی از کره شمالی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشغول به کار هستند، با محدودیت هایی در زمینه مقدار پول ارسالی به کشور خود مواجه می شوند و روادید کاری شان پس از منقضی شدن، تمدید نمی شود. این تمهیدات جدید که قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ در مورد آن توافق کنند، فراتر از تازه ترین دور تحریم های چند جانبه علیه کره شمالی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده است.  یک دیپلمات اروپایی گفت: ظاهرا کره شمالی علاقه ای به ورود اتحادیه اروپا به بحران این کشور به عنوان میانجیگر صلح ندارد. وی افزود: کره شمالی خواستار مذاکره مستقیم با آمریکاست، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور این مسأله را منتفی دانسته است.
/ایرنا

۷۶۰۰ واحد آماده است؛ آب و برق نیست

در حال حاضر ۷۶۰۰ واحد مسکن مهر پردیس آماده افتتاح است؛ اما به دلیل آنچه کم کاری و عدم اتصال انشعابات توسط شرکتهای آب و برق اعلام شده، عمران پردیس نمی‌تواند محوطه سازی کند و واحدها را تحویل دهد. به دنبال شش افتتاح پی در پی مسکن مهر که از اواخر سال گذشته در پردیس کلید خورد، تا کنون حدود ۲۱ هزار واحد مسکن مهر از مجموع ۸۵ هزار واحد افتتاح شده و به نوعی می‌توان گفت سرعت آماده سازی واحدهای مسکونی بالا رفته است اما دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز به کندی خدمات ارایه می‌دهند و به همین دلیل آماده‌سازی و محوطه سازی معطل این دستگاه‌ها مانده است. جزئیات بیشتر

گرانی انار در دو راهی کمبود یا نوبرانگی؟!

انار جزو معدود میوه‌هایی است که با افزایش قیمت غیرمنطقی در بازار مواجه شده و از کیلویی حدود ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ تومان در بازار مصرف عرضه می‌شود که به گفته حسین مهاجران - رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی- کمبود انار به دلیل سرمازدگی و کم بار بودن باغات علت گرانی و افزایش قیمت سرسام‌آور این محصول است که سبب شده هر کیلوگرم از این محصول در بازار عمده‌فروشی از ۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان عرضه شود و در بازار مصرف از بیش از ۸۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰ تومان به مردم فروخته شود. این اظهارات در حالی مطرح شد که ابوالقاسم حسن‌پور - مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی- در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: گرچه بخشی از باغ‌های انار با کاهش تولید ناشی از سرمازدگی مواجه شده‌اند اما هیچ کمبودی برای مصرف داخلی وجود ندارد و نهایتا بخشی از صادرات را تحت‌الشعاع قرار دهد. وی گفت: نوبرانه بودن و برخی سودجویی‌ها دلیل گرانی و افزایش قیمت انار است.

۵۰ درصد گوشت قرمز از استرالیا وارد می‌شود

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام، در پاسخ به اینکه قیمت گوشت قرمز در قصابی ها همچنان بالاست، اظهار کرد: با وجود واردات و ذخایر مناسب با نوسان قیمت گوشت در داخل روبه رو هستیم که در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم کلی در این زمینه اخذ خواهد شد. علیرضا ولی با اشاره به اینکه 50 درصد گوشت وارداتی از استرالیا است، افزود: روزانه 60 تا 70 تن گوشت، جهت تنظیم بازار از کشورهای آسیای میانه و استرالیا وارد می شود. ولی نرخ هر کیلو گوشت استرالیا را 33 هزار تومان، آسیای میانه (قرقیزستان،ارمنستان، قزاقستان، گرجستان) 32 هزار تومان و ران خالص پاک شده بسته بندی را 43 هزار تومان اعلام کرد. /باشگاه خبرنگاران

حرکت آهسته خودروساز آمریکایی در چین

فورد از رشد فروش خودرو در چین کمترین سهم را به خود اختصاص داده است. در شرایطی که بسیاری از خودروسازان مطرح جهان رشد فروش دو رقمی در بازار چین را جشن می‌گیرند، فورد برای اصلاح رویکرد و جبران عقب‌ماندگی‌اش در این بازار، تلاش می‌کند. کارشناسان، فقدان مدل‌های متنوع ارزان‌قیمت را دلیل این عقب ماندگی می‌دانند. کُندی فرآیند تصمیم‌گیری در شرکت فورد نیز یک عامل بازدارنده محسوب می‌شود زیرا ذائقه بازار چین در سال‌های اخیر به سرعت تغییر کرده است. در پاسخ به این چالش‌ها، جیسون لو، یک چینی آمریکایی تبار، به سرپرستی کسب‌و‌کار فورد در چین برگزیده‌ شده است تا ضمن تقویت همکاری‌ فورد با شرکای چینی‌اش، در زمینه رایزنی با قانون‌گذاران چینی هم موفق‌تر از پیش عمل کند. فورد همچون دیگر خودروسازان بزرگ، با در نظر گرفتن قوانین حمایت از خودروهای برقی، قصد دارد بر تولید خودروهای سواری و نیز ون‌های برقی در چین سرمایه‌گذاری کند. اعلام همکاری با خودروسازی آن‌هویی و زوتیه نیز در همین راستا بوده است.

رشد ۳۰۰ میلیون دلاری واردات از ترکیه

جزییات آمارهای تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال نشان می‌دهد، چینی ها همچنان با صادرات 5.7 میلیارد دلار کالا در صدر کشورهای صادرکننده به ایران قرار دارند. وزن کالاهای صادر شده به ایران از چین 2.2 میلیون تن بوده که به لحاظ وزنی در مقایسه با شش ماهه نخست سال قبل رشد 0.7 درصدی را نشان می دهد.

این درحالی است که صادرات کالا از چین به ایران در مدت مذکور بیش از 16 درصد رشد داشته است. ارزش دلاری صادرات کالا از چین به کشورمان در نیمه نخست سال 95 حدود 4.9 میلیارد دلار بوده است. به نقل از تسنیم، بر اساس جداول مربوط به کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران، امارات، ترکیه، کره و هند در رده های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. نکته جال توجه آنکه در این مدت واردات کالا از کشور کره با افت 4.6 درصدی رو به رو شده اما واردات کالا از کشور همسایه ترکیه به لحاظ وزنی با رشد 30 درصدی و به لحاظ ارزشی با افزایش 25 درصدی (300 میلیون دلاری)همراه شده است.گفتنی است واردات از ترکیه در حالی به لحاظ وزنی 30 درصد رشد داشته که از 830 هزار تن به بیش از یک میلیون تن افزایش یافته است.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان