بازدید 13929
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «اولتیماتوم به یازده خودروی تک ستاره» تا «ایران بزرگترین صادرکننده نفت به ترکیه»

این پیمانه موضوعاتی همچون نرخ بیکاری تابستان امسال، رشد اندک شاخص کل بورس، سود بازار سهام آسیا با خوش بینی به رشد اقتصادی جهان، افزایش قیمت انواع سکه در بازار تهران، کشورهایی که کاغذ سیگار ایران را تأمین می‌کنند، کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش تولید آمریکا و لیبی، گرانی ادامه دار دلار آمریکا با وجود تعطیلات چینی، سایه سنگین شاخص سهام بر قیمت طلا و گرانی ۷۰ درصدی قیمت آهن در تابستان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۵۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹ 05 October 2017
از «اولتیماتوم به ۱۱ خودروی تک ستاره» تا «ایران بزرگترین صادر کننده نفت به ترکیه»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون نرخ بیکاری تابستان امسال، رشد اندک شاخص کل بورس، سود بازار سهام آسیا با خوش بینی به رشد اقتصادی جهان، افزایش قیمت انواع سکه در بازار تهران، کشورهایی که کاغذ سیگار ایران را تأمین می‌کنند، کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش تولید آمریکا و لیبی، گرانی ادامه دار دلار آمریکا با وجود تعطیلات چینی، سایه سنگین شاخص سهام بر قیمت طلا و گرانی ۷۰ درصدی قیمت آهن در تابستان را در بر دارد.


نرخ بیکاری تابستان امسال ۱۱.۷درصد شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان 1396 بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که 11.7 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 1395)، 1.0 درصد و نسبت به فصل گذشته (بهار 1396) 0.9 درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری جوانان 29 - 15 ساله نیز حاکی از آن است که 24.4 درصد از جمعیت فعال 29- 15 ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. بررسی روند تغییـرات نرخ بیکاری جوانان 29-15 ساله نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته 2.3 درصد و نسبت به فصل قبل 2.0 درصد کاهش پیدا کرده است. جزئیات بیشتر

اولتیماتوم به یازده خودروی تک ستاره

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اعلام اینکه مطابق سیاست وزارت صنعت هیچ خودروی تک ستاره‌ای از پایان سال 96 در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی کشور وجود نخواهد داشت، اظهار داشت: در مورد جزئیات روند ارتقای کیفیت این خودروها باید خودروسازان پاسخ مناسب را مطرح کنند اما به صورت کلی براساس گزارشاتی که به ما ارسال شده شرکت‌ها پروژه‌های مختلفی را برای ارتقاء کیفیت محصولات خود تعریف کرده‌اند. گلپایگانی در پاسخ به اینکه در حال حاضر فقط پنج ماه از سال باقی مانده و اگر در این مدت تغییری در کیفیت خودروهای تک ستاره ایجاد نشود وضعیت تولید آنها به چه شکل خواهد بود، تصریح کرد: مسلماً امکان تولید نخواهند داشت. به گزارش تسنیم، براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شهریورماه امسال خودروهای پژو پارس ایران خودرو، پژو 405 خراسان، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، ساینا، تیبا 2، تیبا، ام وی ام 110 اس، سایپا 131 ایکس، سایپا 132 ایکس، سایپا 131 ایکس پارس خودرو همچنان در رده تک ستاره قرار داشته و با وجود تمام الزامات در ارتقای کیفیت هنوز اتفاقی در تولید این محصولات ایجاد نشده است. 

رشد اندک شاخص کل بورس با حمایت آپ، همراه و خودرو

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه 96 با افزایش 74 واحدی به رقم 85 هزار و 429 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری پس از افت 464 وحادی شاخص کل بورس در دو روز گذشته، شاهد روند صعودی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 24 واحدی به رقم 27 هزار و 603 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 7 واحدی، عدد 17 هزار و 769 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 5 واحدی به رقم 13 هزار و 443 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصد، 70 واحد افزایش رقم زد و به سطح 92 هزار و 658 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 25 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 119 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 303 واحد معادل 0.16 درصد همراه بود و عدد 190 هزار و 165 واحد را به نمایش گذاشت. نماد آپ متعلق به آسان پرداخت پرشين، نماد همراه متعلق به شركت ارتباطات سيار ايران، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد های وب متعلق به داده گسترعصرنوين هاي وب، نماد فجر متعلق به فولاد اميركبيركاشان و نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس، بیشترین تاثیر مثبت را در سبزپوش شدن شاخص کل بورس داشتند.

از «اولتیماتوم به ۱۱ خودروی تک ستاره» تا «ایران بزرگترین صادر کننده نفت به ترکیه»

بازار سهام آسیا با خوشبینی به رشد اقتصادی جهان، سود کرد

درحالی‌که حرکت روز یکشنبه بانک مرکزی چین برای آزادسازی نقدینگی بیشتر، باعث تقویت حال‌وهوای بازار شد و نشان داد دومین اقتصاد بزرگ جهان با سرعتی پایدار درحال رشد است، روز چهارشنبه بازارهای سهام ژاپن و هنگ‌کنگ پیشگام صعود سهام آسیایی شدند. این هفته بازارهای کره جنوبی و چین در تعطیلات یک‌هفته‌ای خود بسته بودند، تجارت‌ها در آسیا عموما آرام‌تر بود و حجم تبادلات هم کاهش یافته بود و تحلیل‌گران هم با احتیاط عمل کرده و خیلی حرکت شاخص‌ها را مورد بررسی قرار نمی‌دهند. شاخص نیکی ژاپن به بالاترین میزان بیش از ۲ سال اخیر خود رسید درحالی‌که هانگ‌سنگ درهنگ‌کنگ هم به بالاترین رکورد ۲ و نیم ساله خود دست یافت. شاخص سهام فیلیپین با نیم درصد افزایش رکورد زد و به بالاترین میزان خود دست یافت. داده‌های اقتصادی قوی جهانی شامل فعالیت‌های تولیدی قوی در بیشتر مناطق آسیا، اروپا و آمریکا که اغلب نشان‌دهنده شکوفایی گسترده صادرات بودند، باعث رشد سهام در جهان شدند. شاخص گسترده آسیا-اقیانوسیه در خارج ژاپن، ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۳ درصد افزایش یافت تا به ۳ روز متوالی سوددهی خود ادامه دهد. روز چهارشنبه بازارهای آسیا تحت تاثیر قوی جهش سهام آمریکایی در روز سه‌شنبه قرار گرفتند. سه شاخص اصلی سهام وال‌استریت روز سه شنبه، با انتظار از رشد اقتصادی قوی جهان و جهش فروش خودرو، در ارقام رکوردی بسته شدند. /مهر

افزایش شاخص سهام، فشار زیادی بر طلا وارد می کند/ آمریکا در نهایت مالیات را کاهش می دهد

بایرون واین تحلیلگر برجسته مؤسسه سرمایه گذاری بلک استون معتقد است: شاخص سهام در بازار آمریکا به بالاترین سطح خود طی سال های اخیر رسیده است. هرچند برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمال افت شدید شاخص سهام وحود دارد ولی به نظر من روند صعودی شاخص سهام آمریکا تا اوایل 2019 میلادی ادامه خواهد یافت. وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس تجزیه و تحلیل من، فضای مطلوبی برای بازار بین المللی سهام تا اوایل سال 2019 میلادی وجود خواهد داشت و همین می تواند سرمایه گذاران زیادی را به بازار سهام جذب کند. البته سرمایه گذاران باید همواره کاملا محتاط و مراقب باشند. به نظر می رسد افزایش شاخص سهام در بازار آمریکا فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کرده است. وی اظهار داشت: آمارهای جدید نشان می دهد که احتمال کاهش نسبی رشد اقتصادی آمریکا وجود دارد ولی این کاهش آنقدر شدید نخواهد بود که تاثیر منفی زیادی بر بازار سهام داشته باشد. به نظر من روند صعودی شاخص سهام در بازار آمریکا حداقل تا 2 سال آینده ادامه خواهد داشت. شاخص اعتماد سرمایه گذاری در اقتصاد آمریکا همچنان بالا است و نگرانی از این بابت وجود ندارد. این تحلیلگر ارشد اقتصادی در ادامه تأکید کرد: نگرانی ها نسبت به توانایی ترامپ برای اجرای سیاست های اقتصادی و مالی مورد نظرش نیز تا حدی کاهش یافته است. دولت ترامپ اخیرا برنامه ها و سیاست های جدید مالیاتی اش را اعلام کرده و این مسأله نیز تأثیر زیادی بر افت قیمت جهانی طلا داشته است. حدس من این است که آمریکا در نهایت مالیات را کاهش می دهد، ولی اصلاحات مالیاتی چندان گسترده نخواهد بود. به نظر می رسد اصلاحات مالیاتی در آمریکا از سال آینده آغاز خواهد شد. جزئیات بیشتر

افزایش بهای انواع سکه در بازار تهران

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز چهارشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۵۲۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۲۵۲ هزار و ۶۰۰ تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان، نیم سکه با ۴۰۰۰ تومان افزایش ۶۴۹ هزار تومان، ربع سکه با ۳۰۰۰ تومان افزایش ۳۶۹ هزار تومان و سکه گرمی با ۱۰۰۰ تومان افزایش ۲۴۹ هزار تومان معامله شد.  

کاغذ سیگار ایران توسط کدام کشورها تأمین می شود؟

بر اساس آمار گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 قریب به 12 تن کاغذ سيگار ، به صورت دفترچه يا لوله، به ارزش ریالی 1384389019 و ارزش دلاری 42662 وارد کشور شده است. کشور چین با صادرات 6 تن کاغذ سيگار، به صورت دفترچه يا لوله، با ارزش ریالی 377297989 و ارزش دلاری 11619 و همچنین کشور ترکیه نیز با صادر کردن قریب به یک تن کاغذ سيگار، به صورت دفترچه يا لوله، به ارزش دلاری 25332 و ارزش ریالی 821801518 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

از «اولتیماتوم به ۱۱ خودروی تک ستاره» تا «ایران بزرگترین صادر کننده نفت به ترکیه»


کاهش بهای نفت به دلیل افزایش تولید آمریکا و لیبی

روز چهارشنبه قیمت نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت افزایش تولید آمریکا و همچنین ازسرگیری فعالیت میدان نفتی شارارا در لیبی گزارش شده است. این افزایش تولید ها می تواند موجب از خنثی شدن تلاش تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک، برای کاهش تولید و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت شود. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۹۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۰.۴۰ دلار صورت گرفت.

پایبندی تولیدکنندگان به قرارداد کاهش تولید اوپک بیش از ۱۰۰ درصد است

وزیر نفت ایران، بیژن زنگنه، روز چهارشنبه گفته است در ماه سپتامبر میزان پایبندی اعضای اوپک به قرارداد جهانی کاهش تولید، کمی بیش از ۱۰۰ درصد بوده است. اوپک در تلاش است که با کاهش میزان تولید خود، میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند تا به این طریق به مازاد عرضه جهانی نفت پایان بخشد و بازار را از وضعیت اشباع شده نجات دهد. روز سه شنبه نیز، محمد باركيندو، دبيركل اوپك گفته بود پایبندی تولیدکنندگان عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت و تولید کنندگان غیر عضو، به قرارداد کاهش تولید، بسیار بالاست. دبيركل اوپك افزوده است كه اتحادیه نفت جهان انتظار تقویت همكاري خود با روسيه را دارد.

گرانی ادامه دار دلار آمریکا با وجود تعطیلات چینی

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 124 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 319 ریال فروخته شد. بازارهای چین از تاریخ یک تا ۸ اکتبر به‌دلیل روز ملی این کشور تعطیل هستند. برخی اعتقاد دارند، اگر تعطیلات هفته جاری بازارهای چین نبود، قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 198 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 428 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد دوازدهم مهرماه، 10 هزار و 770 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 27 ریال گران تر فروخته شد.



گرانی ۷۰ درصدی قیمت آهن در تابستان

رئیس اتحادیه آهن و فولاد با اعلام اینکه از تیرماه امسال تا پایان شهریورماه بازار آهن و فولاد شاهد افزایش ۷۰ درصدی قیمت بوده است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد در بازار ۲۱۰۰ تا ۲۱۲۰ تومان و هر کیلو تیرآهن ۲۶۰۰ تومان است. محمد آزاد با بیان اینکه طی 10 روز گذشته تا حدودی بازار به واسطه ثبات قیمت های جهانی به سمت ثبات حرکت کرده است، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی را باید افزایش قیمت الکترود دانست که همین امر تأثیرات خود را بر بازار داخلی ما هم گذاشته است. /تسنیم

ایران بزرگترین صادر کننده نفت به ترکیه

گزارش ماهانه ناظر انرژی ترکیه نشان داد، این کشور در هففت ماه نخست سال 2017، در مقایسه با مدت مشابه پارسال شاهد رشد 142 درصدی واردات نفت خام از ایران بوده است. آمارهای EPDK ناظر بازار انرژی ترکیه نشان داد ترکیه 7.4 میلیون تن نفت از ایران در 7 ماه نخست سال 2017 وارد کرده است. این رقم در مدت مشابه پارسال 3 میلیون بشکه در روز بوده است. عراق در 3 سال گذشته، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به ترکیه بوده است اما در بازه ژانویه تا جولای 2017، صادرات نفت خام عراق به ترکیه 20.5 درصد کاهش یافته است و از 5.4 میلیون تن به 4.3 میلیون تن رسیده است. ترکیه به طور کلی 24.9 میلیون تن نفت خام وارد کرده است که بیشتر از 5 کشور عراق، ایران، روسیه، کویت و عربستان بوده است. سال گذشته، واردات نفت ترکیه از این 5 کشور 96.6 درصد کل واردات نفتی این کشور را تشکیل می‌داد. عراق 9.2، ایران 6.9، روسیه 3.2، کویت 2.5 و عربستان 2.1 میلیون تن نفت به ترکیه صادر کرده‌اند. در بازه ژانویه تا ژوئن 2017، واردات نفت ترکیه از 13.1 میلیون تن در مدت مشابه 2016 به 14.5 میلیون تن افزایش یافته است. در این مدت، سهم عراق 41.5 درصد کاهش یافته و به 29.7 درصد در میان 5 صادرکننده بزرگ نفت به ترکیه رسیده است. ایران با صادرات 7.4 میلیون تن نفت خام، سهم خود را از 23.3 درصد در میان این 5 کشور به 50.9 درصد افزایش داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲
فورقون بي ستاره به يه دردي ميخوره ! خودروي تك ستاره كه ديگه خودرو نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
خخخخخخخفه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار