بازدید 14373
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «خودنمایی دلار در مرز ۴ هزار تومان» تا «بازارگرمی رنو برای زنان عربستانی»

این پیمانه موضوعاتی همچون واریز مرحله به مرحله سود سهام عدالت، سقوط آزاد شاخص کل بورس با نگاه سهامداران به آینده برجام، جهش بیش از 20 هزار تومانی سکه تمام، نگاه ویژه آلمانی ها به طلا برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود، رشد صادرات ایران به روسیه، واردات موز مشروط به صادرات کشمش، قیمت آب بسته‌ بندی تا پایان امسال و روزهای کم‌نوسان «تسه»ها را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 09 October 2017
از «خودنمایی دلار در مرز ۴ هزار تومان» تا «بازارگرمی رنو برای زنان عربستانی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون واریز مرحله به مرحله سود سهام عدالت، سقوط آزاد شاخص کل بورس با نگاه سهامداران به آینده برجام، جهش بیش از 20 هزار تومانی سکه تمام، نگاه ویژه آلمانی ها به طلا برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود، رشد صادرات ایران به روسیه، واردات موز مشروط به صادرات کشمش، قیمت آب بسته‌ بندی تا پایان امسال و روزهای کم‌نوسان «تسه»ها  را در بر دارد.


سود سهام عدالت مرحله به مرحله واریز خواهد شد

رییس کل سازمان خصوصی سازی گفت: شرکت های سرمایه پذیر صورت های مالی خود را تیرماه مصوب نموده و از اول مرداد تا پایان اسفند ماه فرصت دارند که سود تقسیم شده را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز نمایند و سازمان خصوصی سازی با نهایت قدرت و دقت بیش ۵۰۰ میلیارد تومان از ۳۴۰۰ میلیارد تومان را دریافت کرده است که این رقم ۱۵ درصد از کل سود سهام مصوب شرکت های سرمایه پذیر که ناشی از عملکرد سالی مالی است، خواهد بود. پوری حسینی همچنین افزود: بر خلاف تصور ما تقسیم سود سهام عدالت چند روزی است به تاخیر افتاده و پس از هماهنگی های لازم با دستگاههای مربوطه، ان شاالله از چند روز آینده این امر آغازخواهد شد. و مرحله به مرحله سود واریز خواهد شد که اطلاع رسانی های بعدی جزییات بیشتری را در اختیار مشمولین قرار خواهد داد.

خودنمایی دلار در مرز ۴ هزار تومان

در پایان معاملات بازار آزاد روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 76 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 569 ریال فروخته شد. هرچند قیمت های ذکر شده بر اساس میانگین نرخ خرید و فروش در سامانه نظارت ارز می باشد، ولی در ساعاتی از روز یکشنبه، تابلوی قیمت ها در برخی از صرافی های تهران، حکایت از قیمتی بالاتر از 4000 هزار تومان برای فروش دلار آمریکا داشت. هرچند برخی از کارشناسان بازار ارز، گران شدن قیمت دلار آمریکا در این فصل از سال را طبیعی می دانند، زیرا به اعتقاد این دسته از بایگران بازار ارز، در سومین فصل سال تقاضا تاحدی افزایش پیدا می‌کند. هر یورو نیز با افزایش 222 ریال مواجه شد و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 895 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 892 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، به طور میانگین، 60 ریال گران تر فروخته شد. 



سقوط آزاد شاخص کل بورس با نگاه سهامداران به آینده برجام

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه شانزدهم مهرماه 96 با کاهش 504 واحدی به رقم 84 هزار و 564 واحد رسید. نماگر بورس، پس از افت ابتدای هفته، با کاهش 0.59 درصدی به کانال پایین تر سقوط کرد و تمامی شاخص های منتخب بازار سرمایه در وضعیت قرمز قرار گرفتند. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته بازهم شاهد روند نزولی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 163 واحدی به رقم 27 هزار و 323 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 267 واحدی، عدد 17 هزار و 328 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 202 واحدی به رقم 13 هزار و 109 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.93 درصد، 857 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 91 هزار و 189 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 557 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 298 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 34 واحد معادل 0.02 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 404 واحد را به نمایش گذاشت. به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان اعلام موضع رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد پایبندی ایران به برجام در یکشنبه هفته آینده (۲۳ مهر ماه) شاهد احتیاط همراه با عقب‌نشینی سهامداران بودیم.

از «» تا «بازارگرمی رنو برای زنان عربستانی»

جهش بیش از 20 هزار تومانی سکه تمام 

در جریان معاملات روز گذشته بازار سکه تهران، هر سکه تمام بهار آزادی با رشد 23 هزار و 500 تومانی به قیمت یک میلیون و 469 هزار و 500 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش 22 هزار تومانی به رقم یک میلیون و 249 هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی 659 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 8 هزار تومان گران تر شده بود. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در بازار تهران، با 10 هزار تومان افزایش، به قیمت 386 هزار تومان معامله شد.

نگاه ویژه آلمانی ها به طلا برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود 

تازه ترین آمارهای شورای جهانی طلا نشان می دهد، آلمانی ها ترجیح داده اند تا طلا را به عنوان بهترین مکان امن سرمایه گذاری انتخاب کنند. این در شرایطی است که احتمال وقوع یک بحران مالی دیگر و سیاست های انبساطی پولی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان موجب نگرانی آلمانی ها شده است. تاریخ اقتصادی پرنوسان آلمان نیز یکی از دلایل اصلی تمایل شهروندان این کشور برای خرید طلا بوده است. این شورا همچنین پیش بینی کرده است که میزان خرید طلا توسط آلمانی ها طی ماه های آینده نیز با افزایش بیشتری روبه رو خواهد شد. تنها طی سال گذشته مردم آلمان بیش از 7 میلیارد دلار برای خرید طلا سرمایه گذاری کرده اند. برخی آمارهای رسمی نشان می دهد که هم اکنون بیش از 100 تا 150 تاجر غیر بانکی شمش طلا در آلمان فعالیت می کنند. نظرسنجی 2016 که توسط موسسه تحقیقاتی تی ان اس انجام شده نشان می دهد که 59 درصد آلمانی ها بر این باورند، طلا هرگز ارزش خود را در بلندمدت از دست نخواهد داد. 48 درصد آلمانی ها نیز اعلام کرده اند که طلا سرمایه گذاری مطمئنی در بلندمدت به شمار می رود. به نقل از سایت طلا، شورای جهانی طلا پیش بینی کرده است که طلا آینده درخشانی در بازار آلمان دارد و طلا در بزرگترین اقتصاد منطقه یورو رشد بیشتری خواهد داشت.

درآمد بسیار بالای کشور‌های نفت خیز از قرارداد کاهش تولید اوپک

کریل دیمیتریف، مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، گفت: روسیه و عربستان سعودی هر کدام ۴۰ میلیارد دلار از قرارداد کاهش تولید نفت که میان کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت بسته شده است، به دست آورده اند. دیمیتریوف به کانال خبری روسیا ۲۴ گفته است که تلاش های بین المللی برای تثبیت قیمت های نفتی "سود آور بوده است و قیمت نفت را به بالای ۵۵ دلار در ازای هر بشکه افزایش داده است. وی افزود: ما معتقدیم که بدون این قرارداد، قیمت ها در حال حاضر کمتر از بشکه ای ۳۵ دلار بود." دیمیتریف موافقت نامه سال ۲۰۱۶ را ارزشمند شمرد و گفت: ”این قرارداد موجب اعتماد میان ملت ها شد و نشان داد که با همکاری هم ما می توانیم نتایج معنی دار و جدی را به دست آوریم.

احتمال اقدامات جدید برای تعادل بخشیدن به بازار نفت

دبیر کل اوپک، روز یکشنبه گفته است، سال آینده ممکن است تولید کنندگان عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت و دیگر تولیدکنندگان غیر عضو برای ایجاد تعادل در بازار نفت دوباره اقدامات "فوق العاده ای" انجام دهند. به نقل از رویترز، بارکیندو به خبرنگاران حاضر در مجمع انرژی هند که توسط CERAWeek در دهلی نو برگزار شده است، گفته: اجماع فزاینده ای وجود دارد که ... روند متعادل سازی در حال صورت گرفتن است. ما به طور پیوسته و ثابت به اهداف مشترک و بزرگ خود در حال دست یافتنیم." 

صادرات ایران به روسیه ۳۶ درصد بیشتر شد

در چهارچوب برنامه ریزی تنوع بخشی به همکاری های اقتصادی ایران، ارزش صادرات جمهوری اسلامی به روسیه در شش ماهه اول سال 2017 نسبت به دوره مشابه سال پیش 36 درصد افزایش یافت. مقایسه آمار تجارت خارجی دو کشور نشان می دهد که صادرات ایران به روسیه از 168 میلیون دلار در شش ماه نخست سال 2016 به 228 میلیون دلار در دوره مشابه سال کنونی رسیده است. فرهاد پرند رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه روز یکشنبه با اعلام این آمار به خبرنگار ایرنا، گفت: نکته قابل توجه در این رشد، تلاش موفق طرف ایرانی برای ایجاد تعادل منطقی در تراز تجاری با روسیه است. وی با بیان اینکه ارزش کل روابط اقتصادی دو کشور در مدت مورد بررسی 737 میلیون دلار است، اظهار کرد: همچنین واردات ایران از روسیه از 594 میلیون دلار نیمه اول سال 2016 به 509 میلیون دلار در شش ماهه نخست امسال رسیده که کاهش 16 درصدی آن حرکت بسوی متعادل کردن تراز بازرگانی است.

واردات موز مشروط به صادرات کشمش می‌شود

وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد، با اختصاص ۵ هزار ریال یارانه به تولیدکنندگان در ازای تولید هر کیلوگرم کشمش و همچنین تعیین و برخورداری از تعرفه ترجیحی برای واردات موز در ازای صادرات کشمش، از باغداران و صادرکنندگان این محصول طی سال جاری حمایت کند. سال گذشته ۲۳۰ هزار تن کشمش در کشور تولید شد که از این میزان ظرفیت صادرات بین ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزارتن از این محصول وجود داشت.

آب بسته‌ بندی تا پایان امسال گران نمی‌شود

دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به اینکه همواره در شش ماهه دوم امسال تولید و فروش آب‌های بسته‌بندی از جمله معدنی و آشامیدنی با افت مواجه می‌شود، گفت: بنا بر محاسبات انجام شده پس از آنکه وارد شش ماهه دوم سال می‌شویم به دلیل کاهش دما با کاهش ۴۰ درصدی تولید و فروش آب بسته‌بندی روبه رو خواهیم شد. سالانه به میزان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر آب بسته‌بندی در ایران تولید می‌شود که حدود ۸۰۰ میلیون لیتر آن مربوط به شش ماهه اول سال و ۵۰۰ میلیون لیتر مربوط به شش ماهه دوم سال است. پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا قیمت آب بسته‌بندی در نیمه دوم سال با تغییر قیمتی مواجه خواهد بود یا خیر؟ اعلام کرد: هیچ گونه تغییر قیمتی در ارتباط با محصولات آب بسته‌بندی تا پایان سال جاری نخواهیم داشت.

بازار اوراق مسکن؛ روزهای کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با رشد 8/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای مهر میانگین قیمت «تسه»ها در سطح 75 هزار و 693 تومان قرار گرفته است. با وجود رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 3‌ماهه (74 هزار تومان) با کاهش تقاضای تابستان (فصل رونق) مسکن، اما افزایش تدریجی تقاضای مسکن با رشد 2/ 9 درصدی تعداد معاملات مسکن در شهریور سال جاری نسبت به سال گذشته بازگشت «تسه»ها از کف را رقم زد. اما شاهد حبس بازه‌ای «تسه»ها هستیم. به نقل از دنیای اقتصاد، رشد تقاضا از سوی «خانه‌اولی»ها در کنار رشد تقاضای بافت فرسوده عوامل حمایت از «تسه»ها هستند. اما کاهش زمان انتظار برای دریافت وام صندوق یکم بانک مسکن از یک سال به ۱۰ ماه در کنار افزایش مدت بازپرداخت تا ۱۵ سال و کاهش نرخ بهره به ۸ درصد با جذابیت وام رقیب می‌تواند کاهش تقاضای اوراق تسهیلات را به همراه داشته باشد.

بازارگرمی رنو برای زنان عربستانی

با آزاد شدن رانندگی بانوان در عربستان شرکت‌های خارجی به دنبال تصاحب سهم بیشتر از بازار خودرو به زنان سعودی هستند چرا که عملاً مراجعه زنان عربستان برای خرید خودرو به نمایشگاه‌های این کشور به شدت افزایش یافته و شرکت‌های خودروسازی نیز در حال معرفی مدل‌های جدید مناسب با سلیقه بانوان هستند. در این بین خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرده است که اولین نیم‌شاسی‌بلند شهری این شرکت می‌تواند گزینه مناسبی برای زنان سعودی باشد، چرا که نیمی از کارشناسان دخیل در طراحی و ساخت آن زن بوده‌اند. همچنین این خودروساز اعلام کرده است: به 7 زن نخست سعودی که با گواهینامه به نمایندگی‌های این شرکت در عربستان مراجعه کنند، 7 خودروی رنو کپچر جایزه می‌دهد. دستور پادشاه عربستان در راستای آزاد شدن رانندگی بانوان به افزایش شدید آموزشگاه‌های رانندگی بانوان در این کشور نیز منجر شده است. 

از «خودنمایی دلار در مرز ۴ هزار تومان» تا «بازارگرمی رنو برای زنان عربستانی»
در پی این فرمان به سازمان‌ها و دولت عربستان سی روز مهلت داده شده است تا سیاست‌ها و برنامه‌های خود در راستای فراهم کردن زمینه رانندگی زنان را شکل دهند. /فارس


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴
روحانی مچکریم
دیگه چیزی نمونده تا اخر شدن تو دنیا! عربستان و افغانستان هم از نظر مدنی پیشرفت کردن...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
ما داریم پسرفت میکنیم
با خروج امریکا از برجام اخر همین هفته قیمت دلار بیشتر میشود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر