بازدید 12121
پیمانه اقتصادی؛

از «تورم ۲۳۰۰ درصدی ونزوئلا در سال آینده» تا «واکنش طلا به انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص بورس آسیا همچنان در صدر ۱۰ سال اخیر، نبض قیمت دلار، یورو و درهم در بازار پایان هفته، کاهش قیمت نفت با نشانه هایی از افزایش موجودی آمریکا، همکاری عراق و روسیه برای گسترش میادین نفتی، آمار چک‌های برگشتی به روایت بانک مرکزی، تغییرات قیمت ها در پنج گروه کالای اساسی در هفته دوم مهر ماه و کاهش تولید طلا در کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 13 October 2017
از «تورم ۲۳۰۰ درصدی ونزوئلا در سال آینده» تا «واکنش طلا به انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شاخص بورس آسیا همچنان در صدر ۱۰ سال اخیر، نبض قیمت دلار، یورو و درهم در بازار پایان هفته، کاهش قیمت نفت با نشانه هایی از افزایش موجودی آمریکا، همکاری عراق و روسیه برای گسترش میادین نفتی، آمار چک‌های برگشتی به روایت بانک مرکزی، تغییرات قیمت ها در پنج گروه کالای اساسی در هفته دوم مهر ماه و کاهش تولید طلا در کشور را در بر دارد.


شاخص بورس آسیا همچنان در صدر ۱۰ سال اخیر

شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز پنچ شنبه باز هم رکورد بیشترین سیر صعودی خود در ۱۰ سال اخیر را حفظ کرد و بر روی نوار افزایشی خود حرکت کرد. این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی یک موجی از رشد در سهام بورس های جهان به راه افتاده است. بر همین اساس، میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن با ۰.۰۵ درصد جهش روبرو شد که همچنان بیشترین روند روبه جلو بورس این منطقه از دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد محسوب می شود. شاخص بورس «نیکی» ژاپن ۴ دهم درصد تقویت شد که با رسیدن به ۲۰,۹۹۴.۴۰ واحد به عنوان یک رکورد از نوامبر سال ۱۹۹۶ میلادی به بعد تلقی می شود؛ ضمن اینکه بورس «کاسپی» کره جنوبی ۰.۵۵ درصد افزایش داشت و در هنگ کنگ بورس «هنگ سنگ» هم بالا آمد. به نقل از ایبنا، البته روند صعودی شاخص های اصلی بورس «وال استریت» آمریکا و نیز فروکش کردن بحران منطقه «کاتالونیا» اسپانیا نه تنها بر بورس آسیا تاثیر بسزایی گذاشته، بلکه بازارهای مالی جهان را از هیجان های کاذب دور کرده است.

تورم ۲۳۰۰ درصدی ونزوئلا در سال آینده

صندوق بین‌المللی پول  اعلام کرد که تورم سالیانه  سه رقمی ونزوئلا این طور که پیش می‌رود، آماده است تا در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲۳۰۰ درصد جهش کند که این بالاترین مقدار پیش‌بینی‌ است که تا کنون صندوق بین المللی پول برای یکی از کشورهای عضو خود تخمین زده است. بحران سیاسی تشدید شده‌ای که از سال ۲۰۱۴ در جریان است فشار بسیار زیادی به فعالیت‌های اقتصادی تحمیل کرده است. IMF در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهانی که در روز سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که تولید ناخالص ملی ونزوئلا پس از این که در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۲ درصد آب می‌رود، در سال آینده هم ۶ درصد دیگر افت خواهد کرد. درحالی‌که بانک مرکزی ونزوئلا در دسامبر ۲۰۱۵ انتشار داده‌های تورم را متوقف کرد، IMF پیش‌بینی کرده است که قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور در سال ۲۰۱۸ با جهشی بزرگ ۲۳۴۹.۳ درصد افزایش یابد که این بیشترین میزانی است که این سازمان تا به حال تخمین زده است و به دنبال آن تورم ۴۴ درصدی جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد. درحالی‌که تولید نفت این کشور کاهش یافته و آشفتگی افزایش می‌یابد، IMF پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۸ به حدود ۱۲ درصد افزایش یابد که این بیشترین مقدار تخمین زده شده برای یک کشور است و به دنبال ان آفریقای جنوبی با فاصله کمی با نرخ بیکاری ۲۸ درصدی قرار دارد و یونان با ۲۱ درصد در رده بعدی است. /بلومبرگ
 
نبض قیمت دلار، یورو و درهم در بازار پایان هفته

بر اساس نتایج به دست آمده از معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز، دلار آمریکا در پایان روز پنج شنبه، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 62 ریال فروخته شده که نسبت به میانگین روز قبل، 5 ریال کاهش داشته است. هر یورو نیز همانند روز قبل، با رشد 14 ریال همراه بوده و به رقم فروش 47 هزار و 787 ریال بسنده کرده است. همچنین هر درهم امارات در بازار آخرین روز هفته، 10 هزار و 955 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 12 ریال افت قیمت داشت.


کاهش بهای نفت با نشانه هایی از افزایش موجودی آمریکا

روز پنجشنبه، قیمت نفت پس از سه روز متوالی افزایش، کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت افزایش ذخایر سوختی آمریکا گذارش شده است. این در حالی ست که در چند روز گذشته قیمت نفت به دلیل وجود نشانه های آشکاری مبنی بر ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت و پایان یافتن سال ها عرضه ی بیش از تقاضا، افزایش یافته بود. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز چهارشنبه، ۶۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۳۴ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۰.۵۵ دلار صورت گرفت. هر دو شاخص نفتی نسبت به پایین ترین نرخشان در ماه ژوئن امسال، بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است که به دلیل تلاش های اوپک برای ایجاد تعادل در بازار به وسیله کاهش تولید بوده است.

همکاری عراق و روسیه برای گسترش میادین نفتی

عراق پس از چهارده سال جنگ و ویرانگی، مناطق نفت خیزی را بازسازی می کند که پیش از این تحت تصرف داعش بوده است. شرکت گازپروم نفت، یکی از شرکت های روسی ست که این کشور را در بازسازی صنعت نفت و گازش یاری می کند. میدان نفتی بدرا در نزدیکی مرز ایران، دارای ظرفیتی حدود۳ میلیارد بشکه است که روزانه حدود ۱۷۰ هزار بشکه از آن جت نفت استخراج می شود. جنگ های اخیر عراق باعث شده است تا این منطقه به یکی از خطرناک ترین مکان های جهان برای فعالیت تبدیل شود، چراکه تعداد زیادی مین زمینی و مواد منفجره در این صحرا قرار دارد. قبل از شروع کار، باید ۳۰ میلیون متر مربع از این منطقه خنثی سازی و بیش از ۲۰ هزار مواد انفجاری از جنگ های قبلی کشف و حذف می شد.

خط لوله گاز روسیه مسدود نمی‌شود

«مارگارت وستاگر»، عضو کمیسیون رقابت اروپا گفت: اتحادیه اروپا، ابزار قانونی برای متوقف کردن خط لوله انتقال «گاز نورد استریم» روسیه به آلمان ندارد. «وستاگر» خاطرنشان کرد: «جین جانکر»، رئیس کمیسیون اروپا گفته، پروژه «نورد استریم»، پروژه ای نیست که در جهت منافع اروپا باشد و فکر می کنم متوجه شده ایم که ابزار قانونی برای مانع شدن آن نداریم؛ ضمن اینکه مبنای قانونی هم برای آن در اختیار نیست تا بگویم در پروژه «نورد استریم» خلاء قانونی وجود دارد. عضو کمیسیون اروپا گفت: اگر اتفاقی هم بعد از این رخ دهد، خیلی بهتر است که به یک توافق در مورد اینکه چه کاری در مورد زیرساخت آن انجام دهیم، برسیم. بر همین اساس، شرکت «گازپروم» روسیه قصد دارد ظرفیت فعلی خط لوله «نورد استریم» که از زیر دریای بالتیک به آلمان می رود را دو برابر کند. در همین حال، لیتوانی به همراه دیگر کشورهای مجموعه بالتیک و همچنین لهستان اعلام کرده اند که پروژه گازپروم که چندین شرکت اروپایی هم در آن شراکت دارند، منجر به وابستگی بیشتر اروپا به گاز روسیه می شود؛ البته این پروژه از مسیر اوکراین به عنوان کشور ترانزیت عبور می کند.  جزئیات بیشتر

آمار چک‌های برگشتی به روایت بانک مرکزی

مرداد امسال بیش از ۹.۸ میلیون فقره چک عادی به ارزش بیش از 628 هزار میلیارد ریال مبادله شد که از این میزان، ۱.۵ میلیون فقره چک به ارزش بیش از 138 هزار میلیارد ریال برگشت داده شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی بخش عمده‌ای از چک‌ها به علت کسری موجودی برگشت داده شده است. به این ترتیب، ۱۵.۸ درصد از تعداد و ۲۲ درصد از ارزش کل چک‌های عادی مبادله‌ای مردادماه سال جاری را چک‌های برگشتی تشکیل می‌دهد که سهم ارزشی این چک‌ها نسبت به ماه قبل و همچنین نسبت به مردادماه سال گذشته با کاهش مواجه شده است. سهم تعدادی چک‌های برگشتی نیز نسبت به ماه قبل کاهش یافته اما در مقایسه با مردادماه سال گذشته افزایش داشته است. طبق آمار موجود، بخش عمده‌ای از چک‌ها به دلیل فقدان و یا کسری موجودی برگشت داده شده است؛ به‌طوریکه در مردادماه ماه سال جاری ۹۷.۳ درصد از تعداد و ۹۶.۷ درصد از ارزش کل چک‌های برگشتی به دلیل کسری و یا فقدان موجودی بوده است. جزئیات بیشتر

تغییرات قیمت ها در پنج گروه کالای اساسی در هفته دوم مهر ماه

نگاهی به تغییرات قیمتی یازده گروه مواد خوراکی در هفته دوم مهر ماه نشان می دهد که بهای پنج گروه کالای اساسی ثابت مانده، چهار گروه کاهش یافته و تنها در دو گروه افزایش داشته است. بر اساس بررسی های بانک مرکزی از نرخ خرده فروشی یازده گروه کالای خوراکی در شهر تهران در هفته منتهی به چهاردهم مهرماه، قیمت برنج، میوه های تازه، گوشت قرمز، چای و روغن نباتی در این هفته ثابت بوده است. در مدت یاد شده قیمت تخم مرغ 0.8 درصد، حبوب 0.3 درصد، گوشت مرغ 0.9 درصد و قند و شکر 0.6 درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش و در مقابل قیمت گروه لبنیات 0.4 درصد و سبزی های تازه 1 درصد افزایش را ثبت کرده اند؛ به این ترتیب قیمت ها در این هفته حداکثر یک درصد افزایش داشته است. جزئیات بیشتر

تولید طلا در کشور به یک دهم رسیده است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر کشور از کاهش تولید طلا تا یک دهم در 5 سال گذشته خبر داد. عباداله محمد ولی در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه میزان اشتغال در این صنف نیز با کاهش تولید کاهش چشمگیری داشته است افزود: ادامه این روند سبب زمینه سازی واگذاری بازار 80 میلیون نفری ایران به رقبا و کالای خارجی است. وی با اشاره به اینک وضعیت تولید طلا هر روز بدتر می شود گفت: در 20 ماه گذشته بازار طلای داخلی با رکود مواجه بوده و از مشتری خالی است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا قانون مالیات بر ارزش افزوده را سبب افزایش هزینه تولید و کاهش قدرت رقابت دانست و افزود: روش دریافت این مالیات اشتباه بوده و سبب رکود صدر درصدی بازار طلا در کشور شده است. محمدولی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید و اجرای اقتصاد مقاومتی ادامه داد: مسئولین تا امروز تدبیری برای خروج از وضعیت فعلی طلا نداشته و این رویه سبب کاهش قدرت تولید کنندگان برای حفظ نیروی کار شده است. وی با اشاره به اینکه کشور آلمان درصد سال گذشته 8 بار واحد پولی خود را تغییر داده است گفت: انتخاب طلا به عنوان حفظ سرمایه در این کشور سبب گرایش مردم آلمان برای خرید طلا شده که این روند قیمت طلا را افزایش داده است. محمدولی گفت: تک نرخی کردن دلار نیز از سوی دولت از دلایل دیگر نوسانات قیمت طلا و ارز در بازار است.

واکنش طلا به انتشار متن مذاکرات فدرال رزرو

قیمت طلا که چهارشنبه شب پس از انتشار متن مذاکرات نشست سپتامبر فدرال رزرو آمریکا با کاهش روبرو شده بود، در آغاز مبادلات روز پنجشنبه با افزایش نسبی همراه شد. قیمت هر اونس طلا در بازارهای بین المللی با 0.2 درصد افزایش به بیش از 1293 دلار رسید. ارزش دلار آمریکا نیز در شرایطی با کاهش نسبی روبه رو شده است که متن مذاکرات نشست فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد، هنوز برخی از سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا نگران وضعیت تورم هستند. در حالی که اکثر مقام های ارشد فدرال رزرو آمریکا نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور ابراز امیدواری کرده و از افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر حمایت کرده اند ولی هنوز برخی از مقام های ارشد فدرال رزرو نگران وضعیت تورم هستند. متن مذاکرات فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که سیاستگذاران پولی بحث طولانی را درباره وضعیت نرخ تورم در اقتصاد آمریکا داشته اند. جان ویلیامز ر ئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو تأکید کرده است که پیش بینی می شود فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال یک بار و سال آینده 3 بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد. روبرت کاپلان رئیس فدرال رزرو دالاس نیز تاکید کرد: می خواهم پیش از هرگونه افزایش مجدد نرخ بهره، وضعیت نرخ تورم در اقتصاد آمریکا را روشن شود. به نظر می رسد سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا نیز می تواند تاثیر مهمی بر نوسانات بازارهای بین المللی به خصوص بازار طلا داشته باشد. به نقل از سایت طلا، انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا منطقه یورو و چین نیز تاثیر مهمی بر قیمت جهانی طلا و ارزش دلار خواهد داشت. از سوی دیگر تنش های سیاسی بین المللی از جمله بحران کره شمالی اوضاع داخلی آمریکا و مذاکرات برگزیت نیز می تواند عامل مهمی برای نوسانات بازارهای بین المللی باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس