بازدید 9236
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس در اربعین» تا «بیکاری ۳۳ هزار آمریکایی به دلیل توفان»

این پیمانه موضوعاتی همچون دیزل‌گیت، دو خودروساز آلمانی را مقابل هم قرار داد، ثبت بالاترین قیمت نفت برای ایران، سایه برجام زخمی بر بازار ارز، ارز باید تا پایان امسال تک نرخی شود، قیمت تسه به پایین‌ترین رقم چهار ماه اخیر رسید، دنده عقب ۳۶۰ واحدی شاخص با فرمان خودرویی‌ها و پالایشی‌ها، تأثیر تهدید ترامپ بر روابط بانکی، ترکیدگی پرتقال بهانه‌ای برای واردات و افزایش 20 درصدی تولید سیگار را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 08 October 2017
از «دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس در اربعین» تا «بیکاری ۳۳ هزار آمریکایی به دلیل طوفان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون دیزل‌گیت، دو خودروساز آلمانی را مقابل هم قرار داد، ثبت بالاترین قیمت نفت برای ایران، سایه برجام زخمی بر بازار ارز، ارز باید تا پایان امسال تک نرخی شود، قیمت تسه به پایین‌ترین رقم چهار ماه اخیر رسید، دنده عقب ۳۶۰ واحدی شاخص با فرمان خودرویی‌ها و پالایشی‌ها، تأثیر تهدید ترامپ بر روابط بانکی، ترکیدگی پرتقال بهانه‌ای برای واردات و افزایش 20 درصدی تولید سیگار را در بر دارد.


درخواست دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس در اربعین

دبیر انجمن تعاونی‌های مسافری معتقد است با توجه به شرایط خاصی که در سفرهای اربعین وجود دارد، باید نرخ بلیت اتوبوس‌های مسافربری به مقصد مرزهای مشترک با عراق افزایش پیدا کند. احمدرضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای اربعین برنامه مسافرتی خاصی برقرار است و اتوبوس‌ها باید یک سر خالی مسافران را به سمت عراق برده و سپس به شهرهای مختلف بازگردانند، باید طوری برنامه‌ریزی شود که راننده‌ها با زیان جدی مواجه نشوند. وی ادامه داد: از این روی، مانند سال‌های پیش پیشنهادی ارائه شده تا قیمت بلیت اتوبوس‌ها در ایام خاص دو برابر شود و پس از پایان یافتن سفرهای اربعین نرخ‌ها به حالت عادی بازگردد.

دیزل‌گیت، دو خودروساز آلمانی را مقابل هم قرار داد!

شرکت پورشه غرامتی معادل ۲۰۰ میلیون یورو از شرکت خودروسازی آئودی درخواست کرده است. به گزارش رویترز، این غرامت برای جبران هزینه‌های ناشی از رسوایی دیزل‌گیت طلب شده است. درخواست این غرامت مکتوب از سوی مدیریت پورشه به همتایانش در آئودی ارائه شده است. پورشه مدعی است، آئودی با تحویل موتورهای دیزل دستکاری شده، پورشه را در گرداب بحران دیزل‌گیت گرفتار کرده و موجب تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور فراخوان خودروها به پورشه شده است. دولت آلمان اوایل سال جاری، به پورشه دستور داد با اعلام فراخوان خودروهای شاسی‌بلند کاین، آلایندگی موتورها را کاهش دهد. دولت آلمان همچنین صدور پلاک جدید برای مدل دیزلی این خودرو را ممنوع کرده است. سخنگوی فولکس‌واگن، شرکت مادر پورشه و آئودی، از اظهارنظر در مورد این تقاضای غرامت خودداری کرده و گفته است: «این قبیل مسائل درون گروهی، نباید به‌طور عمومی مطرح شوند.» آئودی هم از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است.

ثبت بالاترین قیمت نفت برای ایران

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر، با ۲ دلار و ۲ سنت افزایش به ۵۷ دلار برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون، ۴۹ دلار و ۶۶ سنت برای هر بشکه بوده است. ارزش نفت خام سنگین ایران نیز به ۵۴ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته قبل از آن، یک دلار و ۴۹ سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۵۵ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته، یک دلار و ۵۶ سنت افزایش یافته است. قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی و برنت نیز در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر به ترتیب یک دلار و ۷۷ سنت و یک دلار و ۹۲ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۵۱ دلار و ۸۳ سنت و ۵۸ دلار و ۵۹ سنت برای هر بشکه رسید. همچنین قیمت نفت خام شاخص‌های دوبی و عمان نیز به ۵۵ دلار و ۵۴ سنت و ۵۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته، به ترتیب یک دلار و ۲۱ سنت و یک دلار و ۳۴ سنت افزایش نشان می‌دهد.

دلار به یک قدمی مرز روانی ۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید/ سایه برجام زخمی بر بازار ارز

ترامپ در آخرین اظهاراتش مدعی شده که ایران به روح برجام پایبند نبوده و همین مسأله باعث شده است که بسیاری از فعالان بازار ارز منتظر واکنش احتمالی رئیس‌جمهوری آمریکا به برجام باشند. بر این اساس، در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 113 ریال نسبت به پنجشنبه گذشته، به طور میانگین به قیمت 39 هزار 493 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 134 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 673 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد اولین روز هفته، 10 هزار و 832 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین 25 ریال گران تر فروخته شد. روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته پایبندی ایران به  برجام را تأیید نکند. در صورت وقوع این اتفاق، ترامپ، عملا تصمیم‌گیری درباره پایبندی به این سند یا خروج از آن را به کنگره واگذار خواهد کرد.

 

ارز باید تا پایان امسال تک نرخی شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به سوءاستفاده تاجران پول از شکاف قیمتی ارز آزاد و دولتی بر یکسان سازی نرخ ارز در پایان سال جاری تأکید کرد. رحیم زارع با بیان اینکه دولت باید قیمت ارز را تک نرخی کند، گفت: در بودجه سال ۹۶ قیمت ارز ٣هزار و٣٠٠ تومان پیش بینی شده بود، اما در بازار آزاد به ۳۹۰۰ تومان رسید، یعنی ۶٠٠ تومان تفاوت بین ارز دولتی و ارز آزاد وجود دارد که این تفاوت رانتی به نفع تاجران پول و دلالان ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: تا زمانی که بانک مرکزی اقدامی که به آن محول شده یعنی ارز تک نرخی را عملیاتی نکند، نوسانات در بازار ارز ادامه می یابد؛ این موضوع سبب می‌شود که برنامه‌ریزی در حوزه واردات و صادرات به خوبی انجام نشود و اهدافی که برای حجم تجارت در حوزه اقتصادی پیش‌بینی شده محقق نشود، چرا که عده ای از شکاف بین نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ دولتی سود می برند. زارع ادامه داد: با ایجاد شکاف بین ارز دولتی و ارز در بازار آزاد تولید کننده آسیب‌دیده و قیمت تمام شده بالا می‌رود و از این شکاف تاجران پول استفاده می کنند و از این شرایط سود می برند. وی با بیان اینکه قیمت ارز پس از اینکه یک بار در تابستان افزایش یافت بار دیگر با نزدیکی به ایام عید افزایش می یابد، یادآور شد: در بودجه سال ۹۷ باید تاکید شود که ارز تک نرخی شود و بر اساس آنچه عرضه و تقاضا تعیین می کند از قیمت ارز مشخص شود، لذا یک بار برای همیشه باید نرخ ارز تک نرخی شود. /خانه ملت

قیمت تسه به پایین‌ترین رقم ۴ماه اخیر رسید

قیمت فروش هر برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن با ۲ هزار تومان کاهش در بازار سرمایه روز گذشته به ۷۳ هزار تومان رسید که نسبت به هفته پایانی شهریور ماه، ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش را نشان می دهد؛ بنابراین، صبح روز قبل، هر برگه اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد امسال (با نماد تسه ۹۶۰۳) که هفته گذشته به قیمت ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش شد، به نرخ ۷۳ هزار تومان معامله شد که این نرخ پایین ترین رقم اوراق تسهیلات مسکن در چهار ماهه اخیر و همزمان با اوج گیری معاملات مسکن محسوب می شود. همچنین تسه ۹۶۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین سال جاری) نیز که هفته گذشته با همین قیمت ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان به خریداران عرضه شد، صبح امروز با قیمت ۷۴ هزار تومان معامله شد. گفتنی است در حال حاضر تنها اوراق تسهیلاتی که با رقم ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان خرید و فروش می شود، اوراق منتشره در شهریور امسال (تسه ۹۶۰۶) است.

کاهش تا ۵ درصدی قیمت نفت با نگرانی از افزایش عرضه در بازار

ترس از فزونی عرضه دوباره در بازار قیمت نفت را طی هفته گذشته کاهش داد و نفت برنت 3.3 درصد و نفت خام آمریکا 4.6 درصد از ارزش خود را طی هفته گذشته از دست داد. به نقل از رویترز، قیمت نفت در آخرین روز کاری بازارهای جهانی بیش از 2 درصد کاهش یافت و نفت برنت به طولانی‌ترین نوار افزایش‌های متوالی هفتگی در شانزده ماه گذشته پایان داد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 2.4 درصد معادل 1.38 دلار کاهش بشکه ای 55.62 دلار فروخته شد و به 5 هفته متوالی افزایشی که به طولانی‌ترین نوار از ژوئن 2016 تبدیل شده بود پایان داد. طی هفته گذشته نفت برنت 3.3 درصد از ارزش خود را از دست داد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 1.50 سنت یا 3 درصد کاهش 49.29 دلار معامله شد و متوسط قیمت این نوع نفت طی هفته گذشته 4.6 درصد کاهش یافت. دولت روسیه از سخنان اوایل هفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور ابهام‌زدایی و اعلام کرد که منظور وی، پیشنهاد تمدید توافق کاهش تولید نبوده، بلکه وی احتمال داده است که توافق تمدید شود.

دنده عقب ۳۶۰ واحدی شاخص با فرمان خودرویی‌ها و پالایشی‌ها جنب پل حافظ

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه پانزدهم مهرماه 96 با کاهش 360 واحدی به رقم 85 هزار و 69 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته شاهد روند نزولی تمامی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 116 واحدی به رقم 27 هزار و 486 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 174 واحدی، عدد 17 هزار و 595 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 131 واحدی به رقم 13 هزار و 311 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.66 درصد، 610 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 47 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 263 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 855 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افت 725 واحد معادل 0.38 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 439 واحد را به نمایش گذاشت. نماد تاپیکو متعلق به س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين، نماد شتران متعلق به پالايش نفت تهران، نماد خودرو متعلق به ایران خودرو، نماد فولاد متعلق به فولاد مباركه اصفهان، نماد شبندر متعلق به پالايش نفت بندرعباس، نماد شپنا متعلق به پالايش نفت اصفهان، نماد خساپا متعلق به سایپا، نماد رمپنا متعلق به گروه مپنا (سهامي عام) و نماد خپارس متعلق به پارس‌ خودرو، بیشترین تأثیر منفی را در افت شاخص کل بورس داشتند.

از «ثبت بالاترین قیمت نفت برای ایران» تا «بیکاری ۳۳ هزار آمریکایی به دلیل طوفان»

تهدید ترامپ تأثیری بر روابط بانکی ندارد

قائم‌مقام بانک مرکزی با تأکید بر اینکه تهدید ترامپ، نتوانسته بانک های بزرگ دنیا را از ادامه همکاری با ایران منصرف کند، گفت: خط‌های اعتباری اخیر را بانک های بزرگ برای ایران باز کردند. اکبر کمیجانی در گفت وگو با مهر در پاسخ به اینکه آیا تهدیدات ترامپ در حوزه برجام، توانسته بر روابط بانکی ایران با دنیا اثرگذار باشد، گفت: خیر این موضوع صحیح نیست. وی در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند که مذاکرات بانکهای بزرگ با ایران متوقف شده است، افزود: خیر این صحت ندارد و مذاکرات بانک های بزرگ با ایران در جریان است. وی ادامه داد: به تازگی هم خط‌های اعتباری و فاینانس‌هایی که برای ایران گشایش شده، از سوی بانک های بزرگ دنیا در حال فراهم شدن است و این طور نیست که تهدیدات ترامپ اثرگذار بوده باشد.

دستورالعمل بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی بازنگری شد

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از بازنگری در دستورالعمل بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی در نشست شورای عالی بیمه خبر داد. «علی ربیعی» شامگاه شنبه پس از پایان شصت و هفتمین نشست شورای عالی بیمه در گفت و گو با ایرنا افزود: به منظور بهره مندی بهتر بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی به خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز، دستورالعمل بسته خدمتی این بیماران بازنگری و مصوب شد. وی گفت: دبیرخانه شورای عالی بیمه بسته حمایتی بیماران خاص شامل دیالیز، تالاسمی، هموفیلی، ام اس، پیوند کلیه و بیماران سرطانی که نیاز به شیمی درمانی و پرتو درمانی دارند را مصوب کرد. ربیعی ادامه داد: بر این اساس، اهم مصوبات بیمارن دیالیزی شامل تمام هزینه های خدمات دیالیز در بخش های دولتی، عمومی و غیر دولتی به صورت 100 درصد تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفت و بیماران یاد شده هیچ گونه هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.
 
همچنین هزینه های مصرفی بر عهده سازمان های بیمه گر خواهد بود. وی در خصوص بیماران تالاسمی گفت: هزینه مرتبط با تزریق فراورده های خونی و هزینه های ناشی از فیلترهای خونی تحت پوشش قرار گرفت. ربیعی افزود: در خصوص بیماران هموفیلی فاکتورهای خونی و داروهای مرتبط با آن توسط سازمان های بیمه گر پرداخت خواهد شد و آزمایش ژنتیک برای مادرانی که یک فرزند هموفیلی دارند بدون هزینه خواهد بود. ربیعی همچنین بیان داشت: برای بیماران ام اس، علاوه بر داروهای قبلی ریپوکسی مب تحت پوشش قرار گرفت و بیماران پیوند کلیه به شکل کامل تحت پوشش بیمه پایه قرار می گیرند. به گفته وزیر کار، تمامی هزینه های بیماران شیمی درمانی برای تزریق در مراکز دولتی و تمامی لوازم مصرفی رایگان ارائه خواهد شد و بیماران هیچ هزینه ای برای آن پرداخت نخواهند کرد. وی ادامه داد: رادیو تراپی در مراکز دولتی برای بیماران سرطانی صددرصد رایگان می شود و بیمار هزینه ای پرداخت نخواهد کرد.

ترکیدگی پرتقال، بهانه‌ای برای واردات

رئیس جهاد کشاورزی مازندران گفت: ترکیدگی پرتقال در این فصل امری عادی است و تنها برخی افراد سودجو با جوسازی تشدید ترکیدگی مرکبات به دنبال واردات هستند. وی افزود: با توجه به افزایش تولید مرکبات به ویژه پرتقال نگران بازار هستیم که در صورت حمایت دولت و تخصیص مشوق صادراتی، بخشی از آن به بازارهای خارجی صادر خواهد شد. به گفته حیدر پور با توجه به آنکه خسارت ترکیدگی پرتقال های استان، قابل توجه نیست، از این روی جای هیچ‌گونه نگرانی برای باغداران وجود ندارد. /باشگاه خبرنگاران

تولید سیگار 20 درصد افزایش یافت

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور  با ارائه آمارهای شش ماهه سال 96 و مقایسه آن با مدت مشابه سال 95 گفت: مقایسه تولید، واردات، صادرات، برآورد قاچاق و مصرف سیگار طی این مدت حاکی از آن است که در شش ماهه سال 1396به میزان 23.13میلیارد نخ سیگار تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد افزایش داشته است. همچنین واردات رسمی1.4 میلیارد نخ بوده که 56 درصد کاهش یافته است. میزان صادرات16دهم میلیارد نخ بوده که 14 درصد رشد داشته و بر آورد قاچاق در 6 ماهه اول سال 3.13 بوده که 38 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته است. رمزی برآورد مصرف سیگار را در مدت مذکور 27.5 میلیارد نخ ذکر کرد که نسبت به مدت مشابه سال پیش تفاوتی نکرده است. علی اصغر رمزی با اشاره به بخش کشت توتون در کشور اظهار کرد: سطح زیر کشت توتون حدود 6 هزار  هکتار و برداشت سالیانه حدود 9 هزار تن توتون است و نیاز کارخانه های سیگارت سازی کشور به توتون در سال حدود 40 تا 50 هزارتن می باشد. /شاتا

بیکاری ۳۳ هزار آمریکایی به دلیل توفان

وزارت کار آمریکا اعلام کرد، تعداد ۳۳ هزار نفر در ماه گذشته میلادی به دلیل توفان های سهمگین هاروی و ایرما شغل خود را از دست دادند و این برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد است که چنین مسئله ای در فضای اشتغال ایالات متحده اتفاق می افتد. نرخ بیکاری آمریکا در ماه گذشته به ۴.۲ درصد رسید و  از بیشترین سطح خود در ۱۶ سال اخیر که در ماه قبل از آن با رقم ۴.۴ درصد ثبت شده بود فاصله گرفت؛ این در حالی است که افزایش دستمزدها در آمریکا کلید خورده است. وزارت کار آمریکا در گزارش تازه خود اعلام کرد، بخشی از تاثیر توفان های آمریکا را می توان در کاهش افراد حقوق بگیر غیر کشاورز در ماه سپتامبر دید؛ البته تأثیر آن در نرخ بیکاری ملی این کشور محسوس نیست. براساس گزارش جدید وزارت کار آمریکا، تعداد ۱.۴ میلیون نفر از افراد شاغل در بخش صنعت، رستوران ها و کافی شاپ ها در ماه اوت و سپتامبر به دلیل تاثیر طوفان هاروی در ایالت تگزاس و همچنین طوفان ایرما در فلوریدا بطور موقتی قادر به کار کردن نبودند که بیشترین رقم از سال ۱۹۹۶ میلادی به بعد محسوب می شود. این در حالی است که ایالات های تگزاس و فلوریدا آمریکا در ماه مارس ۷.۷ درصد از سهم اشتغال زایی آمریکا را به خود اختصاص داده بودند. /بلومبرگ

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳
جالبه کشور خودمون این همه بیکار داره شما چسبیدید به امریکا؟
دوبرابر هم برای بلیت اتوبوس اربعین کم است چرا که هم مسیر ترافیک دارد و زمان بر است و هم یکطرف خالی باید برگردند
عنوان بهتر برای این خبر: از با ربط تا بی ربط!!
با شنیدن خبر بیکاری چندین هزار آمریکایی باید الان خوشحال باشیم!؟ یا ناراحت؟!؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر