بازدید 14152
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «اعلام شرایط جدید وام مسکن» تا «۱۰۰ هزار تن برنج ویتنامی در راه ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون سالی یک میلیون نفر به جویندگان کار افزوده می‌شود، دلار در انتظار بازگشایی بازارهای چین، امضای دو تفاهمنامه نفتی مشترک ایران و روسیه، بریتانیا با بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای بزرگ اقتصادی، کاهش تولید ون، پیش بینی از رشد اقتصادی آمریکا در بلندمدت، خرید ۱۱۱ هزار تن جو از رومانی توسط ایران و فروش گوشت میش به جای گوسفند را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱ 07 October 2017
از «اعلام شرایط جدید وام مسکن» تا «۱۰۰ هزار تن برنج ویتنامی در راه ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سالی یک میلیون تن به جویندگان کار افزوده می‌شود، دلار در انتظار بازگشایی بازارهای چین، امضای دو تفاهمنامه نفتی مشترک ایران و روسیه، بریتانیا با بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای بزرگ اقتصادی، کاهش تولید ون، پیش بینی از رشد اقتصادی آمریکا در بلندمدت، خرید ۱۱۱ هزار تن جو از رومانی توسط ایران و فروش گوشت میش به جای گوسفند را در بر دارد.


شرایط جدید وام مسکن اعلام شد

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اعلام جزئیات اعطای وام‌های جدید مسکن، گفت: مهم ترین مزیت این وام‌ جدید، افزایش زمان بازپرداخت مسکن از دوازده به پانزده سال و همچنین کاهش سود تسهیلات از نه و نیم به ۸ درصد است؛ ضمن اینکه متقاضی دیگر نیازی نیست یک سال برای دریافت وام منتظر بماند، بلکه در یک دوره ده ماه (دو دوره پنج ماهه) می تواند پرونده دریافت وام تشکیل دهد. غلامرضا سلامی با تأکید بر اینکه شرایط جدید صرفاً به متقاضیان دریافت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم اختصاص دارد، افزود: من معتقد به وجود رکود در بازار مسکن نیستم؛ رکود زمانی است که تقاضایی برای خرید مسکن وجود نداشته باشد اما در حال حاضر تقاضا برای مسکن ارزان قیمت بالاست و از سوی دیگر نیز تعداد سازندگان مسکن زیاد هستند اما آنچه سبب شده تا نتوانیم شرایط فعلی را تغییر دهیم، عدم برقراری ارتباط میان تقاضای مسکن مصرفی و سازندگان مسکن است. مشاور وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: تنها عاملی که سبب می شود تا تسهیلات مسکن اثرگذار باشد، ورود دولت به بخش تسهیلات مسکن است تا علاوه بر افزایش مبلغ وام، نرخ بهره و مدت زمان بازپرداخت اقساط را کاهش دهد؛ چرا که بانک های خصوصی در حال حاضر، توانایی پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ بهره پایین را ندارند. /مهر - جزئیات بیشتر

سالی یک میلیون به جویندگان کار افزوده می‌شود/ برخی دولت ها با نگاه صیفی کاری و برخی گردوکار هستند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی با اشاره به اینکه در گذشته شرایط سختی را گذراندیم و فرصت های زیادی را از دست داده ایم، گفت: در گذشته تحریم ها موجب شد سهم کمتری در مقایسه با دیگر کشورها از بازار جهانی نصیبمان شود. علی ربیعی با بیان اینکه به میزان جمعیت و وسعتی که داریم نتوانسته ایم از بازارهای جهانی سهمی به دست آوریم، بیان کرد: برای عبور از این دوران گذار باید سخت تلاش کنیم. وی با اعلام اینکه بسیاری از کشورها که به دنبال منزلت بودند هم سخت کار کردند و هم برنامه داشتند، افزود: امروز در دوره ای قرار گرفته ایم که جوانان دهه شصت نتوانستند در دهه هشتاد مشغول به کار شوند. وی با بیان اینکه دولت از انجام کارهایی که رضایت‌های کوتاه مدت در پی داشته اما مردم همچنان از آینده خود نگران باشند خودداری می کند، بیان کرد: برخی دولت ها با نگاه صیفی کاری و برخی گردوکار هستند. ربیعی با بیان اینکه سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به تعداد افراد جویای کار اضافه می شود، قیمت تمام شده شغل را بسیار بالا دانست و افزود: در حوزه انرژی ۱۰ میلیارد تومان، پتروشیمی سه میلیارد تومان و برخی صنایع با حدود یک میلیارد تومان یک شغل ایجاد می کند.

دلار در انتظار بازگشایی بازارهای چین

دلار آمریکا در بازار آزاد ارز، از ابندای مهرماه روند صعودی را در پیش گرفته است. در هفته گذشته همزمان با تعطیلات رسمی چین، روند گرانی دلار محدود شد، زیرا به گفته فعالان بازار، این تعطیلات موجب شده است که تقاضای ارزی برخی شرکت‌های تجاری و افرادی که با این کشور مبادله ارزی دارند، پایین بیاید. افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، اگر تعطیلات هفته جاری بازارهای چین نبود، قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. به گفته بازیگران بازار، بازارهای چین از تاریخ یک تا هشتم اکتبر به‌ دلیل روز ملی این کشور تعطیل هستند. چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است و مبادلات زیادی میان این دو وجود دارد. هرچند عده ای باور دارند در فصل پاییز هرچقدر به سوی جلو حرکت کنیم، میزان تقاضا در بازار افزایش بیشتری پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند تحرک معامله‌گران برای افزایش قیمت را بالاتر ببرد.

از «اعلام شرایط جدید وام مسکن» تا «۱۰۰ هزار تن برنج ویتنامی در راه ایران»

امضای دو تفاهمنامه نفتی مشترک ایران و روسیه

بر مبنای دو تفاهم‌نامه‎ای که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت لوک‎اویل امضا شد، مطالعه مشترک در نواحی خزر جنوبی و دشت‎آبادان در دستور کار دو شرکت قرار گرفته است. مدیریت امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: مجری مطالعات در هر دو تفاهم‌نامه امضا شده، این مدیریت خواهد بود و شرکت نفت خزر به عنوان همکار طرف ایرانی، مدیریت اکتشاف را در مطالعات مربوط به بخش دریای خزر همراهی می‎‏کند. بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران و شرکت لوک اویل روسیه، در حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و واگیت الکپروف، مدیرعامل لوک اویل و پیش از آغاز دیدار دو جانبه آنان در مسکو، دو تفاهمنامه همکاری مطالعاتی امضا کردند که بر اساس اعلام مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت به عنوان مجری مطالعات طرف ایرانی، مطالعه خزر جنوبی و دشت آبادان، محور این همکاری مشترک خواهد بود. 

بریتانیا بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای بزرگ اقتصادی را دارد

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، بریتانیا به دلیل برگزیت و فشار آن بر روی سطح استاندار زندگی، از بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای بزرگ اقتصادی برخوردار است. به نقل از گاردین، در همین حال افزایش هزینه واردات موادغذایی و سوخت، منجر شده تا قیمت ها در این منطقه در مقایسه با گروه جی ۷ (کشورهای پیشگام در اقتصاد جهانی)، با سرعت بیشتری، روند افزایشی داشته باشد. همچنین رشد سالانه قیمت ها در بریتانیا در ماه اوت ۲.۹ درصد و این رقم برای ماه قبل از آن یعنی جولای، ۲.۶ درصد اعلام شده است که حاکی از سیر صعودی شاخص قیمت مصرف کننده در این منطقه و رسیدن به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر است؛ این در حالی است که میانگین رشد قیمت در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در این بازه زمانی، ۲.۲ درصد گزارش شده است. بر همین اساس کشورهای گروه جی ۷ شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا هستند؛ ضمن اینکه میانگین نرخ تورم بریتانیا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و جی ۲۰ هم بیشتر اعلام شده است. بر پایه این گزارش، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اعلام کرد: تورم قیمت انرژی و مواد غذایی در ماه اوت در بریتانیا به ترتیب به ۵.۹ درصد و ۱.۸ درصد افزایش یافته است. /مهر

تولید ون کاهش یافت

شهریور ماه امسال تولید انواع ون در خودروسازان داخلی به طور میانگین ۱۵.۸ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع ون از ۳۸ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۳۲ دستگاه رسید. تولید این محصول در آکیا دویچ متوقف شده و از بیست دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۵ به صفر رسید. تولید انواع ون در ایران خودرو دیزل نیز متوقف شده و از هجده دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. به گزارش ایسنا، بر خلاف این دو شرکت اما تولید این محصول در سروش دیزل مبنا از صفر دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۵ به ۳۲ دستگاه رسید.

رشد اقتصادی آمریکا در بلندمدت به 1.5 درصد خواهد رسید

تازه ترین آمارهای رسمی نشان می دهد، تعداد آمریکایی هایی که برای دریافت بیمه بیکاری طی هفته گذشته ثبت نام کرده اند با کاهش روبرو شده است. البته هنوز نگرانی های زیادی درباره تأثیرات منفی توفان های هاروی و ایرما بر اقتصاد آمریکا وجود دارد. در حالی که کنگره آمریکا قصد دارد طی ساعات آینده درباره طرح مالیاتی پیشنهادی ترامپ بحث و تبادل نظر  کند، فدرال رزرو در اقدامی کم سابقه هشدار داده است که برنامه مالیاتی ترامپ موجب افزایش تورم و بدهی های فدرال خواهد شد. فدرال رزرو سانفرانسیسکو نیز پیش بینی کرده که رشد اقتصادی آمریکا در بلندمدت به 1.5 درصد خواهد رسید. این در حالی است که رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی نیز تأکید کرده است که بانک مرکزی آمریکا باید نرخ بهره را افزایش دهد تا اقتصاد را در مسیر دستیابی به اشتغال کامل و تورم 2 درصدی حفظ کند.

فروش گوشت میش به جای گوسفند

عضو هیأت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از نابسامانی‌ بازار و به ویژه نبود نظارت بر قیمت‌ها انتقاد کرد. محمدی افزود:‌ با وجود اینکه گوشت میش (گوسفند ماده) در هر کیلو حدود 12هزار تومان از گوشت گوسفند ارزانتر است، نه تنها نوع گوشت را به مردم اطلاع رسانی نمی کنند، بلکه صنوف متخلف پول گوشت گوسفندی می گیرند و گوشت میش تحویل می دهند. جزئیات بیشتر

ایران ۱۱۱ هزار تن جو از رومانی خرید

آمارها نشان می دهد میزان صادرات جوی رومانی در جولای 2017، به 300 هزار تن رسید که کمتر از چند فصل قبل بوده است. این رقم پایین تر از متوسط پنج ساله میزان صادرات جوی رومانی در ماه جولای (440 هزار تن) بوده است. بیشترین میزان صادرات جوی رومانی 587 هزار تن بوده که در جولای 2014 به ثبت رسیده است. از جمله خریداران عمده جو از رومانی در ماه جولای می توان به کشورهای ایران، اسپانیا و عربستان اشاره کرد که به ترتیب 111، 83 و 60 هزار تن جو از این کشور اروپایی خریداری کرده اند. بر اساس گزارش های مؤسسه یو کی آگرو کنسالت، در جولای 2016، کشورهای عربستان، اردن، یونان و لیبی از خریداران عمده جوی رومانی بودند. ایران در فصل 2016 جزو مشتریان جوی رومانی نبود.

۱۰۰ هزار تن برنج ویتنامی در راه ایران

هوین ترونگ ترو، معاون وزارت صنعت و تجارت ویتنام گفت: شهر مکونگ دلتا در این کشور، توافقنامه ای با ایران برای صادرات 100 هزار تن برنج به این کشور به امضا رسانده است. ترو تصریح کرد: مقامات این شهر امیدوارند قرارداد طولانی تری با ایران در سال آینده به امضا برسانند. به گفته وی، تقاضا برای صادرات برنج این کشور به بنگلادش، فیلیپین و ایران افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، شهر مکونگ دلتا در 9 ماه نخست امسال، بیش از 638 هزار تن برنج به خارج صادر کرده که ارزشی بالغ بر 262 میلیون دلار داشته است. این رقم 22 درصد از نظر حجم و نزدیک به 20 درصد از نظر ارزش نسبت به پارسال افزایش یافته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
جناب وزیر تعاون باید بدانند که کار سخت در کنار برنامه به نتیجه میرسد. مردم ما سخت کوش هستند اما متاسفانه مسئولین برنامه ای ندارند!
قبلا نرخ سود بانک مسکن در بافت فرسوده 8 درصد بود. آیا الان کمتر شده یا همان 8 درصد باقی مانده؟ اگر کسی می داند پاسخ دهد ممنون میشم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار