بازدید 10736
۱
پیمانه اقتصادی؛

واکنش رئیس پارلمان بخش خصوصی به اظهارات ترامپ/ دلالان دلار، رمقی برای بازگشت به بازار دارند؟/ ساز مخالف فرودگاه نجف برای پروازهای ایرانی نزدیک ایام اربعین/ بزرگ ترین شکایت علیه اپل صورت گرفت

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ به دور از هیجان ترامپی با حمایت فولاد و خودروسازان، کاهش بهای نفت سبک ایران در هفته منتهی به ۱۴مهرماه، عقب نشینی دلار در نبود صف و خلوت بودن صرافی‌ها، کاهش قیمت انواع سکه، پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در روزهای آینده، احتمال تعلیق دوباره پروازهای ایرانی به نجف، اقتصاد مقاومتی یک انتخاب نیست و زمان واریز هشتادمین یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 15 October 2017
از «عقب نشینی دلار در نبود صف و خلوت بودن صرافی‌ها» تا «بدهی ۳۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ به دور از هیجان ترامپی با حمایت فولاد و خودروسازان، کاهش بهای نفت سبک ایران در هفته منتهی به ۱۴مهرماه، عقب نشینی دلار در نبود صف و خلوت بودن صرافی‌ها، کاهش قیمت انواع سکه، پیش‌بینی افزایش قیمت طلا در روزهای آینده، احتمال تعلیق دوباره پروازهای ایرانی به نجف، اقتصاد مقاومتی یک انتخاب نیست و زمان واریز هشتادمین یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را در بر دارد.


واکنش رئیس پارلمان بخش خصوصی به اظهارات ترامپ

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در مورد برجام گفت: همان طور که  جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان پاسخ رئیس جمهور آمریکا را داد و از اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری به عنوان بهترین گزینه یاد و حمایت کرد، فعالان اقتصادی نیز به این موضوع پایبند هستند. تقویت اقتصاد ملی بهترین پاسخ در برابر تهدیدهاست. حمایت همه‌جانبه  قوای حاکمیتی، دولت و ملت بزگ، شریف و متمدن ایران از سپاه  پاسداران مقتدر انقلاب اسلامی نشان‌دهنده وحدت ملت ایران برای برقراری امنیت در منطقه و دفاع از ملل مظلوم در برابر تروریسم است. این امنیت  علاوه بر تقویت امنیت سرمایه گذاری در ایران به حفاظت از کشورهای منطقه در برابر تهدیدهای تروریستی نیز کمک می کند. غلامحسین شافعی ادامه داد: همان طور که مقامات بلندپایه اروپایی نسبت به حفظ برجام اطمینان داده‌اند، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی اروپا نیز در دیدارهای مشترک بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران تأکید دارند. وی افزود: تمایل کشورهای غربی و شرقی به همکاری اقتصادی با ایران طی دو سال گذشته، بارها اعلام شده است. سفرهای زیاد هیأت‌های تجاری میان ایران و سایر کشورها از قاره‌های مختلف نشان‌دهنده روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی ایران با جهان است. /اتاق ایران

سبزپوشی حافظ به دور از هیجان ترامپی با حمایت فولاد و خودروسازان

معاملات این هفته بورس تهران در شرایطی آغاز شد که بسیاری با دید تردید نسبت به فضای بازار پس اعلام موضع ترامپ در برابر برجام، پیش بینی از افت شاخص کل بورس داشتند. ولی نماگرهای بازار سرمایه خلاف این موضوع را نشان دادند. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه بیست و دوم مهرماه 96 با افزایش 519 واحدی به رقم 85 هزار و 263 واحد رسید.

تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 167 واحدی به رقم 27 هزار و 549 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 127 واحدی، عدد 17 هزار و 486 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 96 واحدی به رقم 13 هزار و 228 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.76 درصد، 697 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 92 هزار و 212 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 469 واحد افزاش به رقم 59 هزار و 17 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با افزایش 581 واحد معادل 0.31 درصد همراه بود و عدد 189 هزار و 727 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) بیشترین رشد را داشت.

پس از آن نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌)، نماد کچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو) با 54 واحد، نماد خساپا (سایپا) با 31 واحد، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان)، نماد شتران (پالايش نفت تهران)، نماد خودرو (ايران‌ خودرو) و نماد خپارس (پارس‌ خودرو) بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند. همچنین در بازار فرابورس شاخص با رشد همراه بود و با افزایش 4 واحدی به رقم 934 واحد رسید.



عقب نشینی دلار در نبود صف و خلوت بودن صرافی‌ها

در پایان معاملات بازار آزاد ارز روز شنبه، هر دلار آمریکا با افت 6 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 40 هزار و 56 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 128 ریال همراه شد و در پایان روز به رقم فروش 47 هزار و 558 ریال رسید.

همچنین در بازار امروز، هر درهم امارات 10 هزار و 937 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، به طور میانگین 18 ریال ارزان تر فروخته شد. بازار روز گذشته نشان داد که تقاضا تا حدی عقب رفته بود؛ نبود صف برای خرید دلار و خلوت بودن صرافی‌ها در کنار کاهش رفتارهای هیجانی در بازار از جمله عواملی بودند که نشان‌دهنده کاهش تقاضا بودند. به نقل از دنیای اقتصاد، در ساعات انتهایی روز شنبه بیشتر معامله‌گران فردایی قصد فروش داشتند، چون پس از کاهش قیمت می‌توانستند در سطوح پایین‌تر اقدام به خرید دلار کنند و دامنه نوسان را بالا ببرند.

در این شرایط، به ‌نظر می‌رسد بازارساز نیاز است که در برابر چنین بی‌ثباتی‌ها و تحریک‌های احتمالی نیز واکنشی متناسب نشان دهد و در برابر خواست نوسان گیران فردایی مقاومت کند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که با وجود کاهش بهای دلار در روز شنبه، عده زیادی از معامله‌گران باور دارند، قیمت این ارز در ادامه سال ۹۶ توانایی رشد بیشتر قیمت را دارد. حتی برخی با توجه به نیازهای ارزی زائران اربعین انتظار افزایشی شدن بازار در روزهای نزدیک را دارند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد بازارساز باید تلاش بیشتری در جهت کاهش نوسان در بازار صورت دهد و به‌دنبال اثرگذاری‌های کاهشی کوتاه نباشد و با یک برنامه‌ریزی بلندمدت نوسانات قیمت را مدیریت کند.



کاهش بهای نفت سبک ایران در هفته منتهی به ۱۴مهرماه

قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ششم اکتبر (جمعه ۱۴ مهرماه) با یک دلار و ۶۹ سنت کاهش  به ۵۵ دلار و ۳۱ سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون ۴۹ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه بوده است. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز به ۵۳ دلار و ۲۷سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن یک دلار و ۲۶ سنت کاهش نشان می‌دهد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز به ۵۴ دلار و ۳۸ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته گذشته یک دلار و ۴۰ سنت کاهش یافته است. /شانا

کاهش قیمت انواع سکه در بازار ابتدای هقته

در بازار سکه روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 4300 تومان کاهش به رقم یک میلیون و 309 هزار و 700 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم 3000 تومان ارزان شد و به قیمت یک میلیون و 267 هزار تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی 663 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 4000 تومان کاهش داشت. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در پایان بازار روز گذشته، 5000 هزار تومان عقب نشینی کرد و به قیمت 383 هزار تومان معامله شد.

پیش‌بینی افزایش بهای طلا در روزهای آینده

تازه ترین نظرسنجی حاکی است، بیشتر کارشناسان اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی بر این باورند که قیمت جهانی طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش، متن مذاکرات نشست اخیر فدرال رزرو آمریکا نشان می دهد که سیاستگذاران پولی این کشور آن طور که در ابتدا تصور می شد، نسبت به افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر اصرار ندارند و برخی از آنها نگران نرخ تورم طی ماه های آینده هستند.

انتشار آمارهای شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا که پایین تر از حد انتظارات بود، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است. در نظرسنجی این هفته 17 کارشناس ارشد اقتصادی شرکت کرده اند که از این تعداد 11 نفر معادل 65 درصد به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده رای داده اند. 3 نفر معادل 18 درصد نیز اعلام کردند که قیمت طلا با کاهش روبرو می شود و 3 نفر دیگر نیز پیش بینی کردند قیمت طلا در این مدت تغییری نخواهد کرد. در نظرسنجی آنلاین نیز 740 نفر شرکت کردند که از این تعداد هم 448 نفر معادل 61 درصد اعلام کردند قیمت طلا در هفته آینده افزایش خواهد یافت. 224 نفر معادل 30 درصد نیز پیش بینی کردند قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد و 68 نفر معادل 9 درصد نیز بر این باورند که قیمت طلا تغییری نمی کند.

بزرگ ترین شکایت علیه اپل صورت گرفت

مدت زیادی است که مبارزات حقوقی بین اپل و کوالکام رخ داده و آخرین آن، جریمه یک میلیارد دلاری کوالکام توسط اپل، به دلیل عدم پرداخت استفاده از پتنت است. اما به تازگی کوالکام شکایتی را انجام داده است که در صورت پذیرفته شدن این شکایت از سوی دادگاه، فروش و تولید آیفون در چین ممنوع می شود. این بزرگ ترین شکایتی است که تاکنون علیه اپل صورت گرفته است. به نقل از تسنیم، سخنگوی کوالکام «کریستین تریمبل» مدعی شده است که شرکت اپل از اختراعات کوالکام استفاده کرده است و حق امتیاز آن را نیز نپرداخته است و همچنین از سه پتنت ضروری در قسمت مدیریت انرژی و تکنولوژی فورس تاچ در محصولات خود استفاده کرده است که نقض پتنت محسوب می شود. اگر این ممنوعیت و شکایت کوالکام مورد قبول قرار گیرد، اپل متحمل ضربه بزرگی در درآمد خود می شود. تخمین زده شده است که 22.5 درصد از فروش آیفون های اپل متعلق به کشور چین می باشد. در سال مالی گذشته، درآمد اپل از بازار چین حدود 215.6 میلیارد دلار بوده است. این شکایات معمولاً به معنای آن است که راهی برای مذاکره این دو شرکت بر سر حل شکایات خود وجود دارد.

احتمال تعلیق دوباره پروازهای ایرانی به نجف

چند هفته پس از حل مشکلات به وجود آمده برای ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه نجف و ازسرگیری دوباره پروازها، حالا دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید، امکان توقف دوباره پروازهای ایرانی به سمت این فرودگاه وجود دارد. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات جدید مسئولان فرودگاه نجف در قبال پروازهای ایرانی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین و رشد پروازهای ایران به فرودگاه نجف مسئولان این فرودگاه ناگهان تصمیم گرفتند نرخ سوخت پروازها در این مجموعه را افزایش دهند. به گفته وی در شرایطی که نرخ سوخت در فرودگاه نجف ۹۸ سنت بوده، ناگهان طبق اعلام مسئولان این فرودگاه به یک دلار و ۲۴ سنت افزایش پیدا کرده که این موضوع می‌تواند برای پروازهای ایرانی مشکل‌ساز باشد؛ کاری که از سوی مسئولان فرودگاه نجف اتفاق افتاده، نه تنها شرکت‌های ایرانی که حتی وزیر حمل و نقل عراق را ناراضی کرده است.

اقتصاد مقاومتی یک انتخاب نیست، بلکه یک اضطرار است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یک انتخاب نیست، بلکه یک اضطرار است، اظهار کرد: در دنیای رقابت، اقتصادی که بر مبنای دانش بنیانی شکل نگیرد و بومی نباشد و رقابت پذیر نباشد شکست می خورد. حاجی بابایی اقتصاد کشور را به درختی تشبیه کرد و افزود: پویایی و پایداری اقتصاد کشور در شرایطی امکان پذیر است که ریشه در خاک کشور داشته باشد و اقتصاد مقاومتی به معنای ریشه در خاک خود داشتن و تکیه بر دانش بومی است. حاجی بابایی ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور را مشروط به انتقال 70 درصد تکنولوژی به کشور اعلام کرد و ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی در صورتی که به ریشه سازی در کشور بپردازند اجازه سرمایه گذاری در کشور را دارند. وی با اشاره به اهداف کشور در رسیدن به رشد 8 درصدی، یادآور شد: 2.8درصد از این رشد از طریق بهره وری و استانداردسازی امکان پذیر است. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از ورود 32 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود که یکی از راه های مقابله با آن تولیدی است که در مقابل کالای قاچاق وارد شده به کشور دارای کیفیت بهتری باشد و نظر خریداران را تأمین کند. /خانه ملت

هشتادمین یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی به زودی واریز می‌شود!

پیش‌بینی می‌شود، هشتادمین مرحله یارانه نقدی بامداد چهارشنبه ۲۶ مهر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد. لازم به ذکر است که مبلغ یارانه دریافتی هر یک از مشمولان دریافت یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. بنا بر این گزارش، دولت در هفت ماه سپری شده از سال جاری برنامه‌ای برای حذف سری جدیدی از دهک‌های پر درآمد نداشته و در پنج ماه ابتدایی سال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است. /باشگاه خبرنگاران

بدهی ۳۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی

بر پایه آخرین آمارهای منتشره از سوی بانک مرکزی در قالب آخرین متغیرهای پولی، حجم کل نقدینگی در پایان مرداد ماه امسال به ۱۳۶۶ هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان رسید. این رقم نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۲۴.۳ درصد و در ۵ ماهه اول امسال ۹ درصد رشد داشته است. همچنین بدهی دولت به بانک مرکزی ۳۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی ۲۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده؛ ضمن اینکه رشد بدهی دولت در ۵ ماهه اول امسال ۳۶.۳ درصد و رشد بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی منفی ۱۸.۱ درصد بوده است. سپرده قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نزد بانک مرکزی نیز ۱۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و سپرده دیداری بانک‌ها نزد این بانک ۵ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان بوده؛ در عین حال، سپرده دولت نزد بانک مرکزی ۳.۳ درصد و سپرده شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۳.۴ درصد رشد کرده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱
توقف پروازها در نجف بخاطر خیانت ایرلاینهای ایرانی به خود ایرانیان است
ساعت پرواز را یک ساعت عقب می کشند و زمانی که شما بلیت به دست به فرود گاه می روید می گویند که پرواز شما رفت در حالی که بلیت های همان پرواز را با دو برابر قیمت به کسانی که داخل فرودگاه در انتظار بلیت هستند می فروشند.
و خیانت ها به همین جا هم ختم نمی شود گاهی در ایام شلوغی تا 15 ساعت مسافران را در فرودگاه نجف منتظر می گذرند و به جابجایی های داخلی و پر ازدحام می پردازند.
برای افرادی که از طریق نجف رفت و آمد دارند این مسائل به کرات تکرار می شود.
لطفا اگر قصد بازگشت از نجف به تهران را دارید حداقل دو ساعت و نیم زودتر در فرودگاه نجف حاضر شده و کارت پرواز را دریافت کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار