بازدید 19239
پیمانه اقتصادی؛

از «نوسان در بازار خودرو با چالش پلاک های جدید» تا «زیان خودروساز آمریکایی از تصمیم ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته با کاهش قیمت دلار، تغییرات قیمت انواع سکه، کاهش قیمت طلای جهانی، افزایش قیمت نفت با کاهش ارزش دلار، افزایش تولید فولاد خام ایران و جهان، افزایش تورم نقطه به نقطه تولید کننده، آخرین وضعیت مزایده خودروهای لوکس قاچاق، وضعیت مسکن مهر برای سال آینده، افزایش ۳۹ درصدی تولید خودرو در کشور و پرداخت غرامت گازی ایران به ترکیه در قالب تخفیف گازی، در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۰۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 27 January 2017
از «نوسان در بازار خودرو با چالش پلاک های جدید» تا «زیان خودروساز آمریکایی از تصمیم ترامپ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته با کاهش قیمت دلار، تغییرات قیمت انواع سکه، کاهش قیمت طلای جهانی، افزایش قیمت نفت با کاهش ارزش دلار، افزایش تولید فولاد خام ایران و جهان، افزایش تورم نقطه به نقطه تولید کننده، آخرین وضعیت مزایده خودروهای لوکس قاچاق، وضعیت مسکن مهر برای سال آینده، افزایش ۳۹ درصدی تولید خودرو در کشور و پرداخت غرامت گازی ایران به ترکیه در قالب تخفیف گازی، در بر دارد.



نوسان در بازار خودرو با چالش پلاک های جدید

به گفته دست‌اندرکاران بازار خودرو، طی هفته جاری به‌دلیل عرضه مدل‌های پلاک 96، بازار با رونق همراه بوده است که در این بین محصولات شرکت ایران‌خودرو به‌دلیل عرضه تمامی تولیدات این شرکت با پلاک 96، افزایش قیمت را به خود دیده است. اما محصولات شرکت سایپا به‌دلیل عدم عرضه پلاک‌های 96 در بازار با کاهش قیمت مواجه شده است. همچنین به گزارش دنیای اقتصاد، در بازار خودروهای وارداتی آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، حواشی اخیر در مورد واردات خودرو سبب افزایش قیمت برخی محصولات خارجی شده است. طی چند هفته گذشته به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه ثبت سفارش و شماره‌گذاری برخی خودروها و صد البته ممنوعیت واردات متفرقه، برخی خودروها با افزایش قیمت مواجه شده و این روند در هفته جاری نیز ادامه داشته است. جدول زیر قیمت تعدادی از خودروهای داخلی را بر اساس گزارش دنیای اقتصاد طی هفته جاری، نشان می دهد:

 نام خودروقیمت بازار /تومان تغییر /تومان
 پژو 206 تیپ 5 38,000,000 200,000 افزایش
 پژو 206 مدلV8 38,600,000 200,000 افزایش 
 پژو 405 30,500,000 200,000 کاهش 
 سمند EF7 31,700,000 - 
 رانا 33,400,000  
 دنا 45,500,000 300,000 افزایش 
 رنو ساندرو 51,500,000 1,500,000 کاهش 
 برلیانس 52,500,000 2,000,000 کاهش 
 پراید مدل 111 21,000,000 100,000 کاهش
 پراید مدل 131 20,800,000 200,000 کاهش 
 تیبا 24,700,000 300,000 کاهش 
 سراتوی اتومات - مونتاژ سایپا 91,000,000 - 
 سراتوی دنده‌ای - مونتاژ سایپا 75,800,000 - 
 تندر90 پارس خودرو مدل E2 39,600,000 400,000 کاهش 
 پارس تندر 41,200,000 200,000 افزایش 
 تندر اتومات ایران‌خودرو 48,500,000  -


پایان هفته با کاهش قیمت دلار و رشد یورو و درهم

در پایان معاملات روز پنج‌شنبه 7 بهمن ماه، هر دلار آمریکا با کاهش 8 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین با قیمت 38 هزار و 229 ریال در بازار آزاد فروخته شد. همچنین هر یورو با افزایش 80 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به رقم 42 هزار و 109 ریال رسید و هر درهم امارات نیز با رشد 30 ریال با میانگین قیمت 10 هزار و 551 ریال فروخته شد.


تغییرات قیمت انواع سکه در آخرین روز هفته

در پایان معاملات بازار سکه روز پنج شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با ثبات همراه بود. بر این اساس این سکه با قیمت 1 میلیون و 151 هزار تومان معامله شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 3 هزار و 900 تومانی به رقم 1 میلیون و 178 هزار و 500 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش هزار تومانی به قیمت 609 هزار تومان فروخته شد. هر ربع سکه بهار آزادی در جایگاه 326 هزار تومان ثابت ماند.


طلای جهانی باز هم کاهش قیمت داشت

در بازار جهانی فلزات گران بها در آخرین ساعات روز پنج شنبه، هر اونس طلا با افت 7 دلار و 50 سنتی به قیمت 1190 دلار و 30 سنت معامله شد. همچنین هر اونس نقره نیز با کاهش 18 سنت همراه بود و به رقم 16 دلار و 86 سنت رسید. بر اساس گزارش رویترز، طلا تحت تاثیر نگرانیها نسبت به سیاستهای ترامپ، اوایل هفته جاری به بالاترین سطح در دو ماه گذشته صعود کرده بود و از رکورد قیمت پایین اواسط دسامبر، حدود هفت درصد رشد کرده است. با این همه تقاضا برای خرید طلای فیزیکی در هند به دلیل قیمتهای بالاتر ضعیف شد در حالیکه تقاضای خرید در چین با نزدیک شدن به زمان تعطیلات سال نوی چینی کاهش یافته است.

افزایش قیمت نفت با کاهش ارزش دلار

در روز پنجشنبه با کاهش ارزش دلار قیمت نفت افزایش یافت. با این حال، بازار هنوز تا حد زیادی  تحت تاثیر افزایش ذخایر نفت آمریکا و کاهش تولید تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) است. به نقل از رویترز، روز پنج شنبه (تا ساعت ۱۶) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت روز چهارشنبه ۴۵ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۵۳ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۳۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۳.۱۰ دلار صورت گرفت. روز پنج شنبه، شاهد افت شاخص دلار در برابر سایر ارز های اصلی بودیم. نسبت به اوج شاخص دلار در ماه ژانویه، تا کنون شاخص دلار ۳.۹ درصد افت داشته است. نفت خام با ارز دلار معامله می شود و افت ارزش دلار باعث افزایش خرید سوخت می شود، بنابراین با کاهش ارزش دلار شاهد رونق گرفتن مبادلات نفتی هستیم.

افزایش تولید فولاد خام ایران و جهان در سال ۲۰۱۶

آمار انجمن جهانی فولاد (ورلد استیل) نشان داد تولید جهانی فولاد خام در سال میلادی گذشته ۰.۸ درصد رشد کرد و به ۱.۶۲۹ میلیارد تن در مقایسه با ۱.۶۱۵ میلیارد تن در سال ۲۰۱۵ رسید. به گزارش ایسنا، متوسط ظرفیت استفاده از کارخانه‌های فولاد در سراسر جهان ۶۹.۳ درصد در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با ۶۹.۷ درصد در سال ۲۰۱۵ بود. آمار این گروه نشان داد تولید فولاد خام ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال پیش از آن ۱۰.۸ درصد رشد کرد و به ۱۷.۹ میلیون تن رسید. طبق آمار ورلد استیل برای سایر نقاط جهان، تولید فولاد خام آسیا در سال ۲۰۱۶ به ۱.۱۲ میلیارد تن بالغ شد که ۱.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش داشت. تولید فولاد خام چین در همین مدت ۱.۲ درصد رشد کرد و به ۸۰۸ میلیون تن رسید. این کشور در حدود نیمی از تولید فولاد جهان سهم دارد و حدود نیمی از ظرفیت مازاد فولادسازی را تشکیل می دهد. بر اساس گزارش رویترز، چین قصد دارد در فاصله سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تن از ظرفیت سالانه فولادسازی خود را تعطیل کند. این کشور وعده داده است امسال تولید فولاد کم کیفیت را تا پایان ژوئن حذف می‌کند که چنین اقدام به معنای حذف حدود چهار درصد از تولید فولاد چین خواهد بود.

افزایش تورم نقطه به نقطه تولید کننده

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه  100=1390 به شرح زیر است: 
شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در دی‌ماه 1395 به عدد 233.3 رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش داشته است. شاخص مذکور در دی‌ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8.5 درصد افزایش نشان می‌‌دهد. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به دی‌ماه 1394 به‌میزان 4 درصد افزایش یافته است.

آخرین وضعیت مزایده خودروهای لوکس قاچاق

رئیس سازمان اموال تملیکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت برگزاری مزایده خودروهای لوکس قاچاق بالای 2500 سی سی افزود: مزایده خودروهای لوکس قاچاق بالای 2500 سی سی قاچاق تا 10 الی 15 روز آینده برگزار می شود و برنامه های آن درحال انجام است. وی  اظهار کرد: مقدمات برگزاری مزایده در حال فراهم‌سازی است  اما باید توجه داشت که این خودروها، کالاهای متروکه‌ای به شمار می‌روند که مالکان آنها مشخص است و از مبادی ورودی رسمی و با مجوز، وارد کشور شده‌اند.

مسکن مهر سال آینده هم به پایان نمی رسد!؟

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان اینکه هشت سال از شروع پروژه مسکن مهر می‌گذرد و همچنان ادامه دارد و علیرغم عدم انعقاد قرارداد جدید توسط دولت هنوز جامعه درگیر آن و هر روز قیمت‌ جدیدی اعلام می‌شود گفت:اگر به این مسئله توجه نشود تا پایان سال بعد هم شاهد اتمام پروژه مسکن مهر نخواهیم بود.

افزایش ۳۹ درصدی تولید خودرو در کشور

یک میلیون و ۸۷ هزار و ۹۵۸ دستگاه انواع خودرو از ابتدای امسال تا پایان دی ماه تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۹ درصد افزایش یافته است. به گزارش مهر، از مجموع این میزان تولید، یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۴۹  دستگاه خودروی سواری تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۴۱.۲ درصد افزایش یافت. ۶۳ هزار و ۸۶۲ دستگاه وانت، ۱۰ هزار و ۲۱۳ دستگاه کامیون، ۸۳۸ دستگاه اتوبوس، ۶۳۴ دستگاه مینی بوس در این مدت تولید شد که به ترتیب ۱۳.۳ درصد، ۲۱.۵ درصد، ۳۹.۹ درصد  و  ۲۴.۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. ۱۳۷ هزار و ۸۵۱ دستگاه انواع خودرو نیز در دی ماه امسال تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۰۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه خودروی تولید شده پارسال، ۳۷.۵ درصد افزایش یافت. ۱۳۰ هزار و ۴۶ دستگاه انواع خودروی سواری در دی ماه در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال  ۴۲.۷ افزایش یافته است، این در حالی است که ۱۳۷ هزار و ۸۵۱  دستگاه خودروی سواری در دی ماه سال گذشته تولید شده است.

پرداخت غرامت گازی ایران به ترکیه در قالب تخفیف گازی

برات آلبایراق، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه که به همراه اردوغان رئیس جمهور کشور در سفر ماداگاسکار به سر می برد، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که بخش عمده مبلغ غرامت گازی 1.9 میلیارد دلاری ایران به ترکیه در قالب تخفیف در قیمت گاز طبیعی وارداتی از ایران دریافت خواهد شد. به گزارش فارس، آلبایراق در این باره گفته است: مبلغ زیادی از غرامت 1.9 میلیارد دلاری از ایران را که بابت سال های گذشته باید پرداخت شود، به شکل محاسبه در قیمت گاز دریافت خواهیم کرد. ان شا الله در سال های پیشرو گاز طبیعی مورد نیاز ترکیه را با مبلغ مناسبی تامین خواهیم کرد. وی با اشاره به این که رای دیوان بین المللی داوری باعث خوشنودی ترکیه شده است، گفت: "ترکیه برای اولین بار در یک داوری بین المللی برنده غرامتی به این بزرگی شده است. این الگوی خوبی برای ما است تا شکایت های دیگر گازی را با جدیت دنبال کنیم. این موفقیت و برد مهمی برای ترکیه است".

کاهش ارزش شرکت خودروسازی فورد

شرکت خودروسازی فورد موتور روز پنج شنبه اعلام کرد که در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶، ارزش این شرکت ۷۸۳ میلیون دلار کاهش یافته است. به گزارش یورونیوز، بنا بر اعلام این شرکت، پرداخت بیش از دو میلیارد دلار از درآمد خالص این شرکت برای حساب های بازنشستگی، دلیل اصلی کاهش بیست سنتی ارزش هر سهم این شرکت بوده است. بیش از ۲۰۰ میلیون از این زیان نیز هزینه لغو قرارداد ساخت کارخانه جدید با سرمایه ۱.۶ میلیارد دلاری در مکزیک بوده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری جدید آمریکا در تبلیغات انتخاباتی خود از تصمیم صنایع آمریکا برای ساخت کارخانه در خارج از این کشور انتقاد کرده بود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان