بازدید 19384
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «افزایش قیمت خودروهای‌ وارداتی» تا «میزان افزایش دارایی ثروتمندان جهان در سال 2016»

این پیمانه موضوعاتی همچون، رشد اقتصادی کشور "بادآورده" است، بدهی کشور در سه ماهه اول سال 95، شرط افزایش مبلغ یارانه نقدی، برخورد با فعالیت های سوداگرانه بازار ارز، تغییرات بازار سکه در پایان هفته، اونس طلا در روزهای پایانی سال، عاملی که جلوی رشد قیمت نفت را گرفت، بانکها هنوز دنبال سوداگری در بازار املاک هستند و پیشرفت صفر درصدی مسکن مهر در ۷ ماه اخیر، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 30 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون، رشد اقتصادی کشور "بادآورده" است، بدهی کشور در سه ماهه اول سال 95، شرط افزایش مبلغ یارانه نقدی، برخورد با فعالیت های سوداگرانه بازار ارز، تغییرات بازار سکه در پایان هفته، اونس طلا در روزهای پایانی سال، عاملی که جلوی رشد قیمت نفت را گرفت، بانکها هنوز دنبال سوداگری در بازار املاک هستند و پیشرفت صفر درصدی مسکن مهر در ۷ ماه اخیر، در بر دارد.


رشد اقتصادی کشور "بادآورده" است

دکتر محسن رضایی گفت: وقتی فروش نفت را از رشد اقتصادی کم می‌کنیم، به 4 درصد می‌رسیم به علاوه اینکه این 4 درصد هم با رشدهای واقعی که در دنیا مد نظر قرار می‌گیرد تفاوت‌هایی دارد. وقتی در دنیا از رشد صحبت می‌شود دو علامت دارد که شامل افزایش سرمایه‌گذاری و کاهش بیکاری است که ما این دو علامت را در جامعه نمی‌بینیم. وی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه امسال سرمایه‌گذاری خاصی صورت نگرفته و خود دولت هم می‌گوید بیکاری داریم، اساس این که رشد ایجاد شده یک موضوع بادآورده‌ای است که به دلیل افزایش قیمت نفت است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: علت اینکه این عدد با زندگی مردم تطبیق ندارد به دلیل همین است که این رشد بر اساس یک موضوع بادآورده‌ای رخ داده و گذری است، رشد اقتصادی زمانی که به واسطه رونق در صنایع و تولید و افزایش آمار اشتغال رخ دهد، مشکلات مردم را رفع می‌کند.

بدهی کشور در سه ماهه اول سال 95 چقدر است؟

بانک مرکزی کل بدهی کشور در سه ماهه اول سال 95 را هفت هزار و 571 میلیون دلار و متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی را 30 هزار و 358 ریال اعلام کرد. همچنین آخرین رقم بدهی دولت به بانک مرکزی و بانک ها اعلام شد که بر این اساس، بدهی دولت به بانک مرکزی در سه ماهه اول سال 95 معادل 333.5 هزار میلیارد ریال بود که 36.6 درصد رشد داشته است؛ همچنین بدهی دولت به بانک ها نیز 1284.7 هزار میلیارد ریال با رشد 7.8 درصدی بوده است.

افزایش قیمت خودروهای‌ وارداتی

بازار خودروهای وارداتی این هفته با افزایش قیمت در برخی محصولات مواجه شد. گفته می‌شود افزایش نرخ دلار تاثیرات خود را بر قیمت این خودروها برجای گذاشته است؛ در این بین محدودیت‌های موجود بر سر راه ثبت‌سفارش و شماره‌گذاری برخی خودروها، نیز دلیل دیگری بر افزایش قیمت خودروهای موردنظر است. به گفته فعالان بازار، درحال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 232 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول دو‌میلیون تومان دیگر در ادامه روند افزایش قیمت خود، گران شده است. همچنین تویوتا در مدل RAV4 نیز حدود 2 میلیون تومان گران شده و در حال حاضر برای خرید آن باید 257 میلیون تومان هزینه کرد. با این حال اما قیمت تویوتا پریوس هیبریدی تغییر خاصی نکرده و در حال حاضر 152 میلیون تومان به فروش می‌رسد. لکسوس مدل NX هم در حال حاضر 367 میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از افزایش قیمت دو میلیون تومانی این خودرو دارد. به نقل از دنیای اقتصاد، در بین دیگر خودروها اما کیا سراتو با قیمتی معادل 148 میلیون تومان عرضه می‌شود که نشان از افزایش یک میلیون تومانی خودروی مدنظر دارد. اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. اسپورتیج نیز 186 میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین برای خرید النترا نیز باید 135 میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع از افزایش قیمت خودرو مدنظر حکایت دارد. برای خرید توسان نیز 195 میلیون تومان باید هزینه کرد.

شرط افزایش مبلغ یارانه نقدی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانی که دولت نسبت به حذف یارانه دهک های پردرآمد اقدام نکند امکان افزایش یارانه نقدی وجود ندارد. مهرداد بائوج لاهوتی گفت: ماهانه ۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه به حساب هموطنان واریز می شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران،  وی در پاسخ به این سوال که مابه التفاوت رقم حاصل از افزایش قیمت ها ویارانه دریافتی مردم به چه حسابی واریز می شود، گفت: سایر درآمدهای دولت و مابه التفاوت هدفمندی یارانه به حساب دستگاه های خدماتی و ذی نفع به سبب مدیریت واحد و متمرکز، واریز می شود و از این حیث جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

برخورد با فعالیت های سوداگرانه بازار ارز تشدید می شود

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در راستای برخورد با فعالیت های سوداگرانه بازار ارز، اسامی اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش عمده ارز می‌کنند را به منظور بررسی به سازمان امور مالیاتی و همچنین اسامی صرافی های متخلف را به نیروی انتظامی ارسال می کند. به گزارش میزان، فرشاد حیدری با اشاره به نوسانات هفته های اخیر در بازار ارز گفت: مولفه‌های اقتصاد کلان کشور طی سال‌ جاری، مثبت ارزیابی می‌شود و براساس شاخص‌های اقتصاد کلان کشور، قیمت برابری ریال در مقابل سایر ارزها نباید از نوسان شدید روزهای اخیر برخوردار باشد بنابراین نوسانات هفته های اخیر عمدتاً با مقاصد سوداگرانه ایجاد شده است.

بازار سکه، هفته را با کاهش قیمت به پایان رساند

در پایان معاملات انواع سکه در بازار تهران در روز پنج شنبه 9 دی ماه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 10 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 160 هزار تومان رسید و هر سکه تمام بهار آزادی نیز با 18 هزار و 700 تومان کاهش، به قیمت 1 میلیون و 178 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی، هر دو با کاهش 6 هزار تومان به ترتیب به قیمت های 625 و 333 هزار تومان فروخته شدند.

اونس طلا در روزهای پایانی سال افزایش قیمت داشت

در پایان معاملات روز پنج شنبه فلزات گران بها در بازار جهانی، هر اونس طلا با افزایش 9 دلار و 5 سنت به رقم 1149 دلار و 2 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با 19 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 21 سنت فروخته شد. خبرگزاری رویترز درباره دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشت: قیمت طلا روز پنجشنبه به بیشترین میزان 2 هفته گذشته رسید و بزرگترین افزایش روزانه را طی یک ماه گذشته به دست آورد. دلیل افزایش قیمت طلا کاهش ارزش دلار نسبت به روزهای گذشته است که تقریباً برابر سبد دیگر ارزها کاهش 0.4 درصدی را تجربه کرد. در حقیقت طلا سال 2016 را با افزایش به پایان می‌برد.

عاملی که جلوی رشد قیمت نفت را گرفت

شتاب قیمت نفت در روز پنجشنبه با گزارش غیر منتظره ای از حجم ذخایر نفت خام آمریکا گرفته شد و حرکت صعودی ای که شاخص قیمت نفت را به بالاترین میزان در 18 ماه گذشته رسانده بود متوقف کرد. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز پنج شنبه، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با 20 سنت افزایش، 56.42 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 10 سنت کاهش، بشکه‌ای 53.96 دلار قیمت گذاری شد. آمارهایی که اواخر روز چهارشنبه از سوی انستیتوی نفت آمریکا (API) منتشر شد نشان داد که حجم ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 23 دسامبر 4.2 میلیون بشکه افزایش داشته است. پیش از این گزارش طی نظرسنجی رویترز از تحلیلگران پیش بینی شده بود حجم ذخایر آمریکا 2.1 میلیون بشکه کاهش یابد.

بانکها هنوز دنبال سوداگری در بازار املاک هستند

انتشار نامه ای از سوی کانون بانک‌های خصوصی و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی به اسحاق جهانگیری و درخواست برای تمدید یکساله مهلت فروش اموال مازاد بانک‌ها در حالی رسانه ای شد که بازار مسکن سه سال است در رکود به سر می برد و سیاست های دولت یازدهم برای خروج از رکود در این مدت موثر واقع نشده است. به گزارش مهر، کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن معتقدند این نامه سرگشاده می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که یکی از آن ها شرایط اقتصاد کلان کشور در سال آینده است در واقع بانک ها با پیش بینی افزایش درآمدهای دولتی با صعود قیمت نفت، افزایش قیمت مسکن را پیش بینی کرده و هم اکنون به دنبال، تمدید مهلت زمانی فروش املاکشان و کسب سود کلان در سال آینده هستند؛ این درحالی است که براساس ماده ۳۴ قانون بانکداری اسلامی انجام معاملات غیر منقول تنها برای بانک هایی که هدف آنها انجام این معاملات است قانونی بوده و حضور سایر بانک ها دراین زمینه غیرقانونی است.

پیشرفت صفر درصدی مسکن مهر در ۷ ماه اخیر

وزیر راه و شهرسازی اواخر خردادماه امسال در برنامه "تیتر امشب" پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مسکن مهر را 93 درصد اعلام کرده و گفته بود: می‌توان گفت تقریباً پروژه مسکن مهر به اتمام رسیده، از دو میلیون و 215 هزار مسکن مهر حدود یک میلیون و 915 هزار واحد به اتمام رسیده است. این در حالی است که قائم مقام آخوندی در طرح مسکن مهر پس از هفت ماه و اندی از اظهارنظر وزیر راه باز هم پیشرفت فیزیکی واحدهای باقیمانده مسکن مهر را 93 درصد اعلام کرده است. مهرآبادی در این زمینه گفته است: از مجموع 2 میلیون و 215 هزار مسکن مهر، یک میلیون و 925 هزار واحد به اتمام رسیده و یک میلیون و 775 هزار واحد تحویل شده است. به گزارش تسنیم مقایسه آمار ارائه شده از سوی وزیر راه با آمار قائم مقام وی حاکی از آن است که در ماه‌های تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و دیماه 95 میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر صفر درصد بوده و روی عدد 93 درصد درجا زده است.

سودی که ثروتمندان جهان در سال 2016 بدست آوردند

در سال 2016، به نقل از بلومبرگ، بیشترین افزایش ثروت متعلق به وارن بافت بود که پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا از طریق شرکت سرمایه گذاری اش یعنی برکشایر هاتاوی 11.8 میلیارد دلار به دارایی خود افزود. این سرمایه گذار آمریکایی 2 روز پس از انتخاب ترامپ بار دیگر جایگاه خود به عنوان دومین فرد ثروتمند جهان را بازیافت. دارایی بافت در مجموع با 19 درصد رشد به 74.1 میلیارد دلار رسید. بیشترین افزایش دارایی های فردی متعلق به آمریکایی ها بود که 4 نفر از 5 ثروتمندی که بیشترین سود را در سال 2016 کرده اند آمریکایی بوده اند. میلیاردرهای آمریکایی از جمله بافت از حامیان سرسخت هیلاری کلینتون بودند. اما پیروزی ترامپ موجب شده تا 77 میلیارد دلار به حجم دارایی آنها اضافه شود. برنارد آنولت، فرانسوی که تنها غیر آمریکایی جزو 5 فرد ثروتمند جهان است که بیشترین سود را در سال 2016 کرده اند، 7.1 میلیارد دلار به دارایی خود افزوده و آن را به 38.9 میلیارد دلار رسانده است. بیل گیتس در کل سال 2016 همچنان ثروتمندترین فرد جهان باقی مانده است. آمانسیو اورتگا، ثروتمندترین فرد اروپا و مالک شرکت زارا در بخش عمده ای از ماه های سال 2016 در رده دوم بود تا اینکه بافت در ماه نوامبر جای او را گرفت. اورتگا در سال 2016 با 1.7 میلیارد دلار ضرر به رده سوم سقوط کرده است. حجم دارایی وی هم اکنون 7.1 میلیارد دلار است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
بالا بردن قیمت دلار ، ظلم به مردم است. روحانی ناامیدمان کرد.... نظر هاشمی رفسنجانی با این قیمت دلار چیه؟؟؟؟ تفاوت دلار دولتی و آزاد 800 تومن!!!!!!!!!!!
ثروتی که باعث رشد و پیشرفت و ارتقای سطح زندگی مردمانش باشد خیلی خوب است ولی برعکس اش فاجعه بار خواهد بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر