بازدید 16631
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «فراز و فرود هفتگی دلار، یورو و درهم» تا «شرط توتال برای توسعه پارس جنوبی»

این پیمانه موضوعاتی همچون فرصت ویژه برای بدهکاران بانکی، بدهی دولت به بیمه‌ها، قیمت جهانی طلا و نقره، افزایش قیمت نفت، آلمان 300 تن از ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرد، کاهش بهای سبد نفت اوپک، فاینانس "ربوی" اعلام شد، دسترسی رایگان به اینترنت ۴G در قطارهای مترو، خبری از عرضه گوشت دولتی نیست، نظر سفیر هند درباره پرداخت بدهی نفتی هند به ایران، چین پیشتاز خودروهای برقی و شهریور، رکورددار بیشترین پرواز عبوری را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۵۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 10 February 2017
از «فراز و فرود هفتگی دلار، یورو و درهم» تا «شرط توتال برای توسعه پارس جنوبی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار قیمت دلار، فرصت ویژه برای بدهکاران بانکی، بدهی دولت به بیمه‌ها، قیمت جهانی طلا و نقره، تغییرات فروش هفتگی انواع سکه، افزایش قیمت نفت، آلمان 300 تن از ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرد، کاهش بهای سبد نفت اوپک، فاینانس "ربوی" اعلام شد، دسترسی رایگان به اینترنت ۴G در قطارهای مترو، خبری از عرضه گوشت دولتی نیست، نظر سفیر هند درباره پرداخت بدهی نفتی هند به ایران، چین پیشتاز خودروهای برقی و شهریور، رکورددار بیشترین پرواز عبوری را در بر دارد.



فراز و فرود هفتگی دلار، یورو و درهم به روایت نمودار

سومین هفته از بهمن ماه در حالی به پایان رسید که در بازار آزاد ارز تهران، دلار آمریکا بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه نظارت ارز، در سه روز اول هفته با روندی صعودی همراه بود و در سه روز پایانی روندی نزولی را در پیش گرفت. بر اساس این اطلاعات، میانگین قیمت فروش نقدی دلار آمریکا در پایان روز شنبه 16 بهمن، 38 هزار و 49 ریال بود و طی روزهای یکشنبه و دوشنبه قیمت گذاری با افزایش همراه بود ولی در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، به طور میانگین کاهش 100 و 20 ریالی را تجربه کرد. همچنین این روند افزایش و کاهش در سه روز اول و دوم هفته، برای یورو دیگر ارز مهم در بازار آزاد تهران نیز اتفاق افتاد. البته برای درهم امارات روند به شکل دلار و یورو بود با این تفاوت که در پایان روز پنجشنبه، تغییر جهت شکل گرفت و قدری افزایش قیمت برای درهم امارات در بازار آزاد رقم خورد.



فرصت ویژه برای بدهکاران بانکی تا پایان سال جاری

بدهکاران بانکی زیر 100 میلیون تومان، در صورت پرداخت اصل بدهی خود به بانک تا پایان سال جاری از پرداخت سود متعلقه و وجه التزام معاف می شوند و صرفا اصل مبلغ تسهیلات دریافتی را پرداخت می کنند. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بخشودگی صرفا مشمول افرادی است که به بانک های ملي ايران، بانک صادرات ايران، بانک تجارت، بانک ملت، بانک سپه، بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات ايران، بانک رفاه کارگران و بانک کشاورزي بدهی جاری و غیرجاری دارند. جزئیات بیشتر در این قسمت می‌باشد.

پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بیمه‌ها

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: با استفاده از تبصره ۳۷ قانون بودجه، از مجموع ۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به بیمه‌ها، تاکنون ۵۰۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و باقی ۳۰۰۰ میلیارد تومان نیز به زودی پرداخت خواهد شد. 

قیمت جهانی طلا و نقره 

در آخرین ساعات روز پنجشنبه در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش 9 دلار و 70 سنت به رقم 1233 دلار و 70 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با افت 12 سنت به رقم 17 دلار و 77 سنت رسید. 

تغییرات فروش هفتگی انواع سکه در بازار تهران به روایت نمودار

نمودارهای زیر روند قیمت گذاری انواع سکه تمام، نیم و ربع سکه بهار آزادی در هفته منتهی به پنج شنبه 21 بهمن ماه را نشان می دهد.



افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی بنزین آمریکا

در روز پنجشنبه با کاهش غیر منتظره ذخایر بنزین در آمریکا، قیمت نفت افزایش یافت، با این حال، عرضه بیش از تقاضای نفت مانع از وارد شدن فشار بر بازار سوخت خواهد شد. بر اساس آخرین اطلاعات بازار انرژی، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با رشد 74 سنت به رقم 53 دلار و 4 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با افزایش 44 سنت را تجربه کرد و با قیمت 55 دلار و 62 سنت معامله شد.

آلمان 300 تن از ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرد

بانک مرکزی آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد که 300تن از ذخایر طلای خود را از آمریکا خارج کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانک مرکزی آلمان در گزارشی افزود: این اقدام در ادامه سیاست های سال های اخیر آلمان برای خارج کردن ذخایر طلای خود از سایر کشورها صورت گرفته است. بنابرگزارش بانک مرکزی آلمان، این کشور در سال گذشته (2016)، 216 تن از ذخایر طلای خود را از نیویورک، 105 تن را از پاریس خارج کرده و به شهر فرانکفورت انتقال داده است. بانک مرکزی آلمان سال 2013 اعلام کرده بود که در تلاش است تا سال 2020 میلادی تمام ذخایر طلای خود که در خارج از این کشور نگهداری می شود به داخل آلمان منتقل کند.

بهای سبد نفت اوپک کاهش یافت

بر اساس محاسبات دبیرخانه اوپک که روز پنجشنبه منتشر شد، هر بشکه سبد نفت اوپک، متشکل از نفت 13 کشور، روز (چهارشنبه) به طور متوسط به بهای 52 دلار و 13 سنت معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 1.2 درصد کاهش داشت.

فاینانس "ربوی" اعلام شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان قانون اساسی مواد مربوط به فاینانس در برنامه ششم را ربوی دانسته و رد کرده است. به گزارش تسنیم، مجید خدابخشی افزود: البته در برنامه پنجم هم شورا چنین ایرادی را وارد کرده بود که در مجمع تشخیص مصلحت نظام رای به اجرا و برقراری فاینانس داده شده بود. وی ادامه داد: یکی دیگر از ایراد های شورای نگهبان به ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار مربوط است و شورا معتقد است حضور اعضای غیر عضو قوه مجریه مغایر با اصل 60 قانون اساسی است.

دسترسی رایگان به اینترنت ۴G در قطارهای مترو

متروی مسکو در نظر دارد تا پایان امسال بیش از ۱۴۰ ایستگاه را به اینترنت پرسرعت نسل چهارم مجهز کند. به گزارش ایسنا از ماسکووا، بر این اساس قرار است تا از زیرساختهای ارتباطی اپراتور «ام ت اس» در روسیه برای دسترسی رایگان مسافران استفاده شود. متروی مسکو با داشتن ۱۲ خط و ۲۰۳ ایستگاه یکی از بزرگترین شبکه‌های حمل و نقل مترو در جهان به شمار می رود که دسترسی به اینترنت پرسرعت نسل سوم بدون محدودیت برای مسافران در ایستگاه‌ها و همچنین تمامی واگن های مترو در طول سفر رایگان است.

خبری از عرضه گوشت دولتی نیست

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قیمت فعلی گوشت در بازار اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه 35 تا 36 هزار تومان به مغازه دار و 38 تا 39 هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود. وی درباره توزیع گوشت از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در جهت کاهش قیمت و کنترل بازار گفت: از عرضه گوشت گرم و منجمد با قیمت مصوب 31 هزار و 500 تومانی در میدان بهمن خبری نیست و انتظار می رود با وجود کاهش تعرفه واردات و تخصیص ارز مبادله ای واردات گوشت از استرالیا و آسیای میانه صورت گیرد تا در ایام پایانی سال با چالش در بازار روبرو نشویم. ملکی با اشاره به اخرین وضعیت دام در میادین افزود: با توجه به کمبود دام به سبب فصل زمستان و مشکلات حمل و نقل، هم اکنون هر کیلو دام زنده با نرخ بین 15 هزار و 500 تا 16 هزار و 500 تومان در میادین عرضه می شود که انتظار می رود با افزایش عرضه قیمت به تعادل برسد.

سفیر هند: هند تمام بدهی نفتی به ایران را پرداخت کرد

سفیر هند در ایران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه در حال حاضر نفت مهم‌ترین بخش تجارت میان ایران و هند است و هند از جمله کشورهایی بود که در زمان اوج تحریم‌های اقتصادی آمریکا، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه داد اما امروز با رفع تحریم‌ها و حل بخش عمده‌ای از مشکلات تحریم، شائبه‌هایی در مورد پرداخت بدهی نفتی هند به ایران وجود دارد. در حال بدهی هند به ایران چقدر است، گفت: هند به ایران، بدهی ندارد و تمام بدهی نفتی خود را پرداخت کرده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که حجم وارداتی که هند از ایران دارد بیش از صادرات است. پس منفعت این تجارت بیشتر برای ایران است و هر چقدر ما به التفاوت معاملات بوده، هند آن را به طور کامل آن را پرداخت کرده است. نکته دیگر این که به دلیل مشکلات مبادلات ارزی و کانال‌های پرداختی،  پرداخت‌ها به صورت یورو با مشکل رو به رو شده بود اما امروز دیگر چنین مشکلی وجود ندارد این که گفته می‌شود هند به ایران بدهکار است، درست نیست.

​​​​​​​چین پیشتاز خودروهای برقی در جهان

به نقل از دویچه‌له، از سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۲۷۰ هزار ایستگاه برای سوخت خودروهای برقی در چین به کار افتادند. برنامه چین تا سال ۲۰۲۰ بلندپروازانه است. این کشور طرحی دارد که بنا بر آن ظرف سه سال آینده پمپ‌های سوخت رسانی به خودروهای برقی فاصله‌ای بیش از یک کیلومتر با یکدیگر نداشته نباشد. تا سال آینده میلادی نیز هر شرکت خودوروسازی که می‌خواهد در چین به فعالیت خود ادامه دهد، باید درصد معینی خودرو برقی تولید کند. از همین حالا روشن است که دایملر، بی‌ام و و فولکس واگن قادر به برآورده ساختن این شرط نیستند. صنایع خودروسازی آلمانی فرصت‌های زیادی را برای پیشتازی در این زمینه سوزانده‌اند. در سال ۲۰۱۶ در چین بیش از نیم میلیون خودروی برقی به فروش رفت. این رقم در آلمان به زحمت به ۱۵ هزار رسیده است. یعنی بسیار کم‌تر از یک درصد. در نروژ از هر دو خودرو، یکی برقی است.

شهریور، رکورددار بیشترین پرواز عبوری

رجوع به آمار و ارقام شرکت فرودگاهها از میزان پروازهای عبوری در ده ماهه گذشته، حاکی از آن است که حجم پروازهای عبوری در شهریورماه سال جاری با رقم ۳۳ هزار و ۲۳۹ پرواز، در صدر قرار دارد؛ پس از آن تعداد پروازهای عبوری در مرداد با  ۳۳ هزار و ۵۴ و سپس در تیرماه با عدد ۳۲ هزار و ۳۰۱ در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. گفتنی است، در ده ماهه گذشته، کمترین میزان پروازهای عبوری در خردادماه و حدود ۳۰ هزار و ۶۴۷ مورد بوده است. بر اساس آمارها، حجم پروازهای عبوری از فروردین تا خرداد روندی ثابتی را طی کرده؛ پس از آن سیر صعودی داشته و در پاییز و زمستان کاهش یافته است.

شرط توتال برای توسعه پارس جنوبی

مدیر عامل شرکت فرانسوی توتال روز پنجشنبه ۲۱ بهمن اعلام کرد که تصمیم گیری نهایی این شرکت برای اجرای دو میلیارد دلار سرمایه گذاری گاز در میدان پارس جنوبی ایران، به تمدید تعلیق تحریم های آمریکا قبل از تابستان آینده بستگی دارد. به گزارش یورونیوز، شرکت توتال اولین شرکت بزرگ غربی در زمینه انرژی است که پس از توافق برجام و برداشته شدن تحریم ها، قراردادهای بزرگ انرژی با ایران امضا کرد. به گزارش رویترز، پاتریک پویانه مدیر عامل توتال که در نشستی با روزنامه نگاران در پاریس سخن می گفت، به دو دستور اجرایی باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد که بر اساس آن تحریم های نفت و انرژی مربوط به ایران به حالت تعلیق درآمده است. او گفته که مدت تعلیق ها ۱۸ ماهه است و سرمایه‌گذاری این شرکت منوط به این است که دونالد ترامپ قبل از تابستان آینده این تعلیق را تمدید کند. آقای پویانه تاکید کرده که ادامه تعلیق تحریم ها، به ما امکان خواهد داد تا به اجرای قراردادها با ایران بپردازیم، اما چنانچه دولت آمریکا تصمیم بگیرد تا توافق هسته ای با ایران را پاره کند، ما قادر به ادامه کار با ایران نخواهیم بود. پاتریک پویانه روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که قرارداد گازی ماه نوامبر گذشته با ایران یک قرارداد برد-برد است و در صورت اجرایی نشدن آن، شرکت توتال از ضمانت های مالی لازم برخوردار است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ظاهرابرای سرمایه گذاری شرکتهایی مثل توتال زودجشن گرفتیم !!!
مگه آقای روحانی و همکاراشون صراحتا نگفتن در ازای تعهدات ایران تحریمها "لغو" می شوند و نه "تعلیق"؟! پس چی شد؟
پرداخت وام های زیر 100میلیون باید مدت زمان بیشتری داشته باشد نه تاپایان سال چرا که نزدیک سال نو است وهزاران مشکل .کشاورزان وسایر اقشار در فصل تابستان دستشان بیشتر باز است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر