بازدید 17933
پیمانه اقتصادی؛

از «سقوط آزاد بورس در اولین روز سال‌نو» تا «اقدام ناجوانمردانه ترکمنستان در اوج سرما»

این پیمانه موضوعاتی همچون، قیمت انواع سکه در بازار، ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار ارز، گرانی یقه "شیر" را هم گرفت، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، سقوط یوآن چین پس از 22 سال، روسيه به هدف خود براي كاهش تورم رسيد، خداحافظی با دسته چک در کشوری اروپایی و گرانفروشی خودروهای وارداتی به بهانه افزایش نرخ ارز، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۳۳۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 02 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون، قیمت انواع سکه در بازار، ابلاغ دستورالعمل ساماندهی بازار ارز، گرانی یقه "شیر" را هم گرفت، میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، سقوط یوآن چین پس از 22 سال، روسيه به هدف خود براي كاهش تورم رسيد، خداحافظی با دسته چک در کشوری اروپایی و گرانفروشی خودروهای وارداتی به بهانه افزایش نرخ ارز، در بر دارد.



شاخص کل بورس در اولین روز سال 2017، سقوط کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه 12 دی‌ماه 95 با کاهش 590 واحدی روی رقم 78 هزار و 896 واحد ایستاد، شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 88 واحدی به عدد 15 هزار و 551 واحد رسید. همچنین سهام شاخص آزاد شناور با کاهش 667 واحدی عدد 86 هزار و 950 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 513 واحدی به عدد 56 هزار و 36 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 721 واحد کاهش به رقم 167 هزار و 707 واحد دست یافت. 


همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با کاهش 15 واحدی روی رقم 852 واحد متوقف شد. به گزارش فارس، معاملات بورس تهران در کمترین حجم و ارزش معاملات صورت گرفته مواجه شد به طوریکه علیرغم بازگشت دوباره برخی نمادهای معاملاتی متوقف، اما افزایش عرضه سهام در مقابل تقاضا باعث شد تا اغلب معاملات در وضعیتی ساکن و رخوت‌آور مواجه باشند. بازاری که عدم حمایت اصولی و علمی حقوقی‌ها و بازیگران بزرگ این بازار از معاملات سهام باعث شده تا انگیزه حضور در بازار در بالاترین سطح ممکن کاهش یابد. 

سکه طرح قدیم کاهش داشت؛ جدید افزایش

در پایان معاملات روز یکشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 5 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 125 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 12 هزار و 500 تومان به قیمت 1 میلیون و 146 هزار و 700 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی با کاهش 10 هزار تومانی به رقم 605 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی با کاهش 6 هزار تومان به قیمت 317 هزار تومان فروخته شد. در این خصوص، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت قیمت طلا در روزهای اخیر که روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرد، گفت: اصلی‌ترین علت کاهش قیمت طلا قیمت کاهش قیمت نرخ ارز بود.

دستورالعمل ساماندهی بازار ارز ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری با ابلاغ دستورالعمل انجام گشایش اعتبار برای واردات کالا با نرخ ارز آزاد، صادرکنندگان را مکلف کرد ارز حاصل از صادرات را بر اساس سیاست گذاری بانک مرکزی به فروش برسانند. اسحاق جهانگیری در این ابلاغیه ضمن مکلف کردن صادرکنندگان محصولات و فرآورده های پتروشیمی، فولاد، مس، آلومینیوم، سنگ آهن و کنسانتره آهن، گاز مایع تولیدی پتروشیمی برای به فروش رساندن ارز حاصل از صادرات بر اساس سیاست گذاری و هماهنگی بانک مرکزی، این بانک را موظف کرد ظرف دو هفته در راستای مبارزه با پولشویی، گزارش مربوط به اقدامات انجام شده به منظور برقراری ضوابط لازم و اجرای کامل قوانین و مقررات را ارائه کند.

گرانی یقه "شیر" را هم گرفت

داستان افزایش قیمت تکراری لبنیات در سال‌های اخیر همچنان ادامه دارد و صنایع لبنی به بهانه‌های مختلف قیمت محصولات خود را بالا می‌برند و برخوردهای مقطعی سازمان‌های نظارتی در این باره بی تأثیر است. به نقل از تسنیم، قیمت مصوب هر لیتر شیر کم و پر چرب با اعمال افزایش 6 درصدی در سال جاری، در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان 2 هزار و 800 تومان درج‌شده است اما قیمت این محصولات بعد از افزایش قیمت خودسرانه کره، 200 تومان افزایش‌یافته و به 3 هزار تومان رسیده است.


افزایش حقوق کارمندان دولت حدود 10 درصد خواهد بود

سخنگوی دولت درباره حقوق بازنشستگان گفت: با توجه به اینکه دولت موظف است هر ساله با توجه به نرخ تورم میزان حقوق و دستمزد را افزایش دهد، امسال نیز با وجود پیش‌بینی تورم 7.6 درصدی تدابیری اتخاذ شد که حقوق کارمندان، 10 درصد افزایش یابد و برای کلیه بازنشستگان نیز ردیف ویژه‌ای در نظر گرفته شد تا نابرابری‌های پرداخت حقوق در برنامه توسعه تغییر یابد. به نقل از خانه ملت، نوبخت اظهار کرد: هزار میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان در بودجه سال 96 لحاظ شده و این با توجه به بضاعت و امکانات دولت بوده که امیدواریم شرایط، به نحوی باشد که منابع بیشتری حاصل شود تا علاوه بر توجه به سرمایه‌گذاری، نسبت به افزایش قدرت خرید تمامی مردم، به‌ویژه کارکنان دولت اقدام شود.

سقوط یوآن چین پس از 22 سال

یوآن چین طی سال 2016 بیشترین کاهش ارزش سالانه را از سال 1994 تا کنون تجربه کرد و همین عملکرد این ارز را به بدترین عملکرد در میان ارزهای آسیایی بدل کرده است. کاشناسان اقتصادی بر این باورند که با اجرای سیاست های اقتصادی رئیس جمهور جدید آمریکا و تقویت بیش از پیش دلار در بازار جهانی، ارزش یوآن طی سال آینده نیز بیش از پیش در برابر دلار کاهش خواهد یافت. در سال 2016 از جمله مهمترین دلایل کاهش ارزش یوآن تشدید نگرانی ها نسبت به کاهش رشد اقتصادی چین بوده است.

روسيه به هدف خود براي كاهش تورم رسيد

بانك مركزي روسيه اعلام كرد: با توجه به تداوم اجراي سياست‌هاي پولي در اين كشور و تلاش مسكو براي كاهش نرخ رشد قيمت كالاها در اين كشور سرانجام نرخ تورم در اين كشور به ميزان قابل توجهي كاهش يافت. به گزارش بلومبرگ، بسياري از كارشناسان اقتصادي معتقدند كه نرخ تورم سال آينده روسيه نيز معادل رقم تعيين شده 4 درصدي از سوي بانك مركزي اين كشور خواهد بود. بنا بر اعلام دفتر آمار فدرال روسيه نرخ تورم در روسيه بيش از ميزان مورد انتظار كارشناسان اقتصادي كاهش يافت و از 5.8درصد در ماه نوامبر به 5.4درصد در ماه دسامبر رسيد. 

آیا روسیه به توافق کاهش تولید با اوپک وفادار می ماند؟

نشریه فوربس نوشت: با پایان سال 2016، شگفت آورترین لحظه برای بسیاری از ناظران بازار نفت در این سال زمانی بود که روسیه در ماه دسامبر (آذر-دی) اعلام کرد، برای کاهش تولید نفت در سال 2017 با اوپک همکاری می کند. این نشریه نوشت: اجرای برنامه کاهش تولید نفت روسیه، مجری زیرکی مانند پوتین دارد، روشی که وی این برنامه را ارایه کرده، بازار را به این باور رسانده است که به جای نظارت و هدایت تنها، چیز تازه ای در جریان خواهد بود. فوربس نوشت: نکته دیگر، جزییات چگونگی انجام کاهش تولید 300 هزار بشکه در روزی روسیه است که کمتر از سه درصد تولید نفت روسیه را نمایندگی می کند. با این حال این شهرت پوتین به عنوان یک مرد قدرتمند است که ایمان بازار به روسیه را برای اجرای این توافق حفظ می کند، کشوری که هرگز در گذشته تولیدش را کاهش نداده است، برعکس تولیدکنندگان نفت در خاورمیانه که به کاهش تولید عادت دارند. 

وزیر اقتصاد اسپانیا از رشد اقتصادی 3.2 درصدی این کشور در سال 2016 خبر داد

روز یکشنبه، لوییس د گیندوس وزیر اقتصاد اسپانیا در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرد سطح رشد اقتصادی این کشور بیش از اهداف تعیین شده دولت برای سال 2016 بوده است. دولت این کشور رشد 3.2 درصدی اقتصاد را برای سال 2016 در اهدافش قرار داده بود. گیندوس همچنین گفت اسپانیا قصد دارد بدهی‌های دولت را برای سال 2017، در سطح 35 میلیارد یورو حفظ کند. به گزارش بلومبرگ، وی همچنین پیش‌بینی کرد نرخ تورم در اسپانیا که از ماه دسامبر به دلیل افزایش بهای جهانی نفت روند نزولی پیدا کرده است، در سال 2017 به حدود یک درصد کاهش یابد.

خداحافظی با دسته چک در دانمارک

دانمارک، کشوری که برای کوچکترین معاملات پانکی هم از پرداخت آنلاین استفاده می کند، رسماً دسته چک های کاغذی قدیمی را کنار گذاشت و دیگر از آن ها در معاملات این کشور استفاده نمی شود. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، در بانک های دانمارکی، از یک ژانویه تنها چک پول صادر می شود و دسته چک از سیستم بانکی کنار گذاشته می شود.

گرانفروشی خودروهای وارداتی به بهانه افزایش نرخ ارز

مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه در روزهای اخیر برخی فروشندگان خودروهای وارداتی به بهانه گران شدن نرخ ارز، قیمت خودروها را افزایش داده اند، گفت: این کار تخلف است و با متخلفان به شدت برخورد خواهیم کرد. به گزارش ایرنا، «سیدمحمود نوابی» روز (یکشنبه) در نشستی خبری گفت: همه خودروهای موجود در بازار، از قبل ثبت سفارش شده اند و گران کردن آنها به بهانه افزایش نرخ ارز هیچ توجیهی ندارد.

ترکمن‌ها گاز ایران را قطع کرده و به تعطیلات رفتند

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با تسنیم در خصوص قطع ناگهانی واردات گاز از ترکمنستان اظهار داشت: طی روزهای گذشته مذاکراتی بین ایران و ترکمنستان صورت گرفته بود و با وجود این که مدیران شرکت ترکمن‌گاز خواستار دریافت سریع مطالباتی که به دلیل خواسته نامعقول آنها در افزایش قیمت‌ها مربوط به سال‌های گذشته بود، داشتند؛ اما توافق شده بود که مبالغ درخواستی‌ آنها پس از بررسی‌های بیشتر و در دراز مدت پرداخت شود. وی افزود: علی‌رغم توافق صورت گرفته ترکمن‌ها روز یکشنبه، گاز صادراتی به ایران را به طور ناگهانی قطع کردند و به تعطیلات رفتند و به دلیل این که آنها در تعطیلات به سر برده و بر سر کار خود نیستند هیچ امکان تماسی با آنها نداشته‌ایم. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این که آیا قطع یکباره گاز وارداتی از ترکمنستان، تامین گاز شمال  کشور را دچار اختلال می‌کند، گفت: هیچ مشکلی در تأمین گاز شمال ایران نداریم، اما کار ترکمن‌ها اقدامی غیر اخلاقی بوده که باید در سر جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۶
شیر گران شد.
.....
خدا رحم کنه به هممون.
سلام
چرا ایران اقدام به مقابل نمیکند ایران میواند با قطع برق صادراتی و بالا بردن تعرفه کا لای وارداتی از ایرا و ترکیه پاسخ قوی دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
چرا همیشه ما باید اخلاقی رفتار کنیم و برای همه دلسوزی کنیم ولی همه دنیا با ما دشمنی کنند چرا ما نباید مقابله به مثل کنیم
ناشناس
| Armenia |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
خیلی بی غیرتیم اگه اقدام چند باره ترکمنها رو تلافی (دندان شکن) نکنیم.
ما دومین کشور تولید گاز در دنیا هستیم چرا باید از انجا گازبیاوریم به جای اینکه به انها بفروشیم ......خوب کاری کردند تا این مسئولین به فکر میادین گازی باشند و مردم را در نظر داشته باشند ...
چرا واقعا چرا بايد تركمنستان هر سال زمستان ما رو بازي بده؟ مگه ما قرارداد نداريم؟ اصلا چرا تركمستان رو حذف نمي كنيم؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
مگه مفته ،خوب پولشو میخواد
هموطنان عزیز با غیرت ودرایت کمتر مصرف کنید تا برای همیشه تحریم بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
پولشو که نقد داریم با قبض ها میدیم ،دولت پرداخت نمیکنه بهشون خوب حق دارن
بورس = بازار ورشکسته روبه سقوط !!!
این که یه قرارداد با کشور دوست و برادر بود! فکرشو بکن قرارداد هایی که با کشورهای دشمن بستیم ؛ هر موقع فرصتش پیش بیاد ......
خب پول گازشون رو بدید شما که از مردم نقد میگیرید خود شما دو بار قبض گاز مشترک عقب بیفته قطع نمیکنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
دقیقا صحیح میفرمیید
چرا پول طلبکار را نمی دهید ؟ چرا در معامله شفاف نیستید؟ لابد منتظرید تا پول در بمانک شما بماند و برایمان زاد و لد کند!
اگر مسثولینی که امضا کننده چنین قراردادهایی هستند در طول عمر خود در این کشورها زندگی کرده و با خلق و خوی مردم آنها آشنا باشند و بدانند که این مردم چه عاداتی دارند مثلا پیمان شکن هستند قانون مدار هستند و یا اینکه دمدمی مزاج هستند بهتر میتوانند ارزش امضای مردم ایران را درک کنند تا آن را پای هر سند به درد نخوری نزنند که مثلا صدام حسین پاره اش کند یا اجرا نکند. البته امضای مسئولین هم درجه اعتباری دارد که بسته به درجه اخلاقی آنها متفاوت است.
از انها شکایت کنید ،و تعرفه عبور کامیون هاشون را به ترکیه و خلیج فارس زیاد کنید و به کامیون های ایرانی تجازه ندهید بارشان را ببرند .به هر حال باید یک ناز شست نشانشان داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
شما حقوق کامیون دارها رو پرداخت می کنی؟ یه جور نظر می دی که انگار وضعیت نابسامان مملکت رو نمی دونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
برادر مگر همیشه باید تنش ایجاد کرد ،خیلی ساده پولی که حقشونه رو باید بدیهیم و به قرارداد پایبند باشیم ،این عهد شکنی از طرف ما هست خوب
هیچ مشکلی در تامین گاز شمال ایران نداریم، اما کار ترکمن‌ها اقدامی غیر اخلاقی بوده که باید در سر جای خود مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
اگر مشکل ندارید چرا اینقدر دست به دامن ترکمن ها هستید
و لطفا بجای بحث و بررسی اقدام ترکمن ها خواهشمندم مقابله به مثل کنید چون به گفته خود شما اقدام غیر اخلاقی بوده پس جایی برای بحث و بررسی نداره و لازم به یادآوری هست این اقدام را ترکمن ها هر سال انجام می دهند اگر نیاز به بحث و بررسی بود می بایست سال های قبل اقدام به بحث و بررسی می کردید
لطفا اینقدر منفعلانه عمل نکنید.
خيلي ببخشيد بسياري از مسولان ما سياستمدار يا افرادي تازه بدوران رسيده هستند.وقتي مقامات تركمنستان مسولان ايراني از فرودگاه به جلسه باز ميگردانند و توافقي صورت ميگيرد و به تهران مراجعت ميكنند نبايد مسولان ايراني و رسانه ها از الفاظ نامناسب استفاده كنند كه بگويند ما با تركمنستان توافق و پوزه دولت تركمنستان بخاك ماليديم اين امر از نظر سياسي و تبليغات براي مردم كشور تركمنستان و دولتشان موجب شكست غرور ملي دولت و مردم آن كشور ميشود
زمستان میره و روسیاهی به ذغال میماند. بیایید هرکدام یک درجه گاز خانه هایمان را کم کرده و به یاری هموطنان شمالی برسیم . من که رفتم یا علی.
لطفا با تركمنستان از موضع قدرت برخورد كنيد، خيلي مهمه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
احیانا اگر پولشونو بدیم و به تعهد مان در قبال قرارداد فی مابین درست عمل بکنیم بهتر نیس؟
اینجاست که شیخ اجل فرموده اند

دشمن دانا به ز دوست نادان

حالا هِی بگید برجام........فلانه اله بله
لااقل با زبان کارمان و دعواهایمان را حل میکنیم
درادامه ریزش شدید بورس امروز هم شاخص کل 200 واحد سقوط کرد وبرای جلوگیری از ادامه ریزش فروش سهام درساعت 12 را متوقف کردند !
یا اینکه باید ما مردم اصلا گاز ترکمنستان را تحریم کنیم و استفاده نکنیم و بجای آن نفت استفاده کنیم و یا اینکه از برق استفاده کنیم و راه سوم اینکه اصلا کشور ترکمنستان که از این عادتها دارد بخصوص در چند سال پیش که خیلی هوا سرد شده بود در شمال ایران قطع کرد برای همیشه از انها نخریم ( البته ناگفته نماند در مقابل خرید گاز از ترکمنستان هر متر مکعبی که به ما می دهند 500 تومان و همان گاز را به مشتریان خود انها در جنوب تحویل می دهیم به قیمت 1500 تومان و مسئولین فراموش کرده اند که بدهی خود را پرداخت کنند با اینکه 100 بار به دوستام گفتم باید پول گاز را که قبلا 6 ماهه بوده و الان یکماهه و قیمتش هم 30 برابر شده زودتر بدید تا مدیران ما بتوانند از قبض ما لااقل یک بیستم آن را به ترکمنستان بدهند تا انها گاز ما را قطع نکنند !!!!
با این کشور کلیه روابط قطع شود تا دیگر چنین بد قولی نکند
بنظر میاد ترکمنستان از قدرت ایران بیخبره. یکی باید بهش بگه یک نگاهی به ابرقدرت غرب بندازه که از قدرت و ایستادگی ایران سوسک شده؛ تا حساب کار دستش بیاد.
به اصطلاح همسایه ای که مشاور رئیس جمهورش از صهاینه بوده؛ با انتخابات واقعی و مردمسالاری بیگانه و مناسبات اداری و دولتی آن همانند صد سال گذشته است؛ نمی تواند مورد وثوق باشد. با این قبیل کشورها رابطه برابر و متقابل داشتن نه مقدور است و نه به صلاح ماست. باید با استفاده از موقعیت بسته و محصور آن مناسبات خود را تنظیم کنیم.
براي دومين دارنده منابع گاز جهان ( ايران) خجالت آوره
بنویسید دولت ترکمنستان نه ترکمن ها
هنوز مونده تا روسهای کثیف را بشناسی
فقط مقابله به مثل
خدای من کی کاربلد میاد سر کار.
کی متخصص میاد سر کار.
خاک بر سر من
فقط متاسفم براي دولت
روي ماهواره هاشون ، پارازيت پخش كنيد تا حالشون گرفته بشه .
چرا نظرات منو بار گذاری نمی کنی؟؟
ترکمنستان اقدام ناجوانمردانه انجام نداده -ما اصولا در روابط بین الملل یه همچین اقدامی نداریم -ترکمنستان به نقع منافع ملی و مردم کشورش کار کرده چیزی که بعضی ها با اون بیگانه هستن
قطع برق عراق توسط ایران مردانگی
قطع گاز ایران توسط ترکمنستان نامردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
دوستان خیلی توجه کنید مطلبی که فرمودند بسیار آموزنده است .
کمی با فرهنگ باشیم همهچی دو طرفه است
کاهش ارزش پول کشور چین دلیلی بسیار متفاوت با کاهش ارزش پول ایران دارد.
کشور چین عمدا" ارزش پول خود را کاهش میدهد تا اجناس چینی همچنان برای کشورهای دیگر ارزانترین اجناس باشند تا با این روند محصولات بیشتری را بفروشند و کارگران چینی را مشغول به کار نگاه دارند.
اما دلیل بی ارزشی پول ایران چاپ کردن اسکناسهای و چک پولهای بی پشتوانه است .
ترکمنستان حرکتی بسیار هوشمندانه کرده و امکان ندارد بدون رضایت دولت ایران گاز را قطع کرده باشد. ایران باید برای قطع صادرات گاز به اروپا توجیه مییافت که یافت!
باید برای همیشه این کشور فرصت طلب و نامرد را برای همیشه در عرصه گاز تحریم کرد - اگر پیشنهاد گاز مجانی هم داد ، پیشنهادش را رد کرد - دولت باید بشدت مراقب باشد تا در اینده برای قراردادهای اتی این عملکرد ترکمنستان را مد نظر داشته باشند تا از این کشور نامرد رودست نخورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
خودمون تحریمیم چی داری میگی بقیه مملکت ها رو تحریم کنیم
زور دولت فقط به مردم می رسه
بنده نمیدانم چرا ما به گاز ترمنستان محتاجیم مگر شرکت گاز نمیتواند گاز به تمام ایران برساند هرکس امیدش به همسایه باشد همیشه نگران خواهد بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار