بازدید 13936
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «صدای پای انحصار در بازار خودروهای وارداتی» تا «ایران چگونه قیمت جهانی نفت را افزایش داد»

این پیمانه موضوعاتی همچون ارتباط افت معاملات مسکن و صعود دلار، موانع رشد کسب‌وکارهای خرد در تهران، وضعیت قیمت‌ سنگ‌آهن تا سال آینده، طلا بالاتر از 1186 دلار و نگاه سرمایه گذاران به تحولات سیاسی، صادرات نفت عراق در استانه طرح کاهش اوپک، شرط آغاز صادرات گاز به عراق، زمان ورود هواپیمای جدید ایرباس به ایران و هشدار نسبت به وقوع بحران مالی با اجرای سیاستهای ترامپ، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 11 January 2017
از «صدای پای انحصار در بازار خودروهای وارداتی» تا «ایران چگونه قیمت جهانی نفت را افزایش داد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون ارتباط افت معاملات مسکن و صعود دلار، موانع رشد کسب‌وکارهای خرد در تهران، وضعیت قیمت‌ سنگ‌آهن تا سال آینده، طلا بالاتر از 1186 دلار و نگاه سرمایه گذاران به تحولات سیاسی، صادرات نفت عراق در استانه طرح کاهش اوپک، شرط آغاز صادرات گاز به عراق، زمان ورود هواپیمای جدید ایرباس به ایران و هشدار نسبت به وقوع بحران مالی با اجرای سیاستهای ترامپ، در بر دارد.



صدای پای انحصار در بازار خودروهای وارداتی

وزارت صنعت در تازه ترین اقدام خود در راستای ساماندهی واردات خودرو (به زعم مسوولان این وزارتخانه)، ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه را ممنوع کرده و بنابراین در حال حاضر فقط نمایندگی های رسمی امکان ثبت سفارش خودرو دارند. به گزارش خودروکار، این وزارتخانه همچنین در هفته گذشته عملا ثبت سفارش چندین نمایندگی مشهور و قدیمی را نیز به دلیل رسمی نبودن، متوقف کرد تا نشان دهد اصرار زیادی روی این ماجرا (کسب نمایندگی رسمی از شرکت های خارجی مادر) دارد. این در حالی است که هم اکنون با توجه به حذف متفرقه ها و کنار گذاشتن تعدادی از نمایندگی های واردکننده خودرو، بازار وارداتی ها در استانه کمبود عرضه و انحصار قرار گرفته و برخی کارشناسان در این مورد ابراز نگرانی می کنند. این نگرانی ها از آن جهت است که متفرقه ها سهم زیادی از بازار خودروهای وارداتی را در دست دارند و در حال حاضر نیز از نمایندگی های رسمی جلو زده اند، بنابراین حذف آنها می توان خلاء بزرگی را در بازار ایجاد کند. البته در اینکه شفاف شدن واردات خودرو به کشور و ساماندهی این پروسه، در کل اقدام مثبتی از سوی وزارت صنعت است،شکی وجود ندارد، اما این موضوع نباید با حذف واردکنندگان پیگیری شود، زیرا بازار را به سمت انحصار می برد. بدون شک تصمیم گیرنده نهایی در بازار خودرو، مشتریان هستند، مشتریانی که خود تشخیص می دهند از نمایندگی های رسمی واردکننده خودرو،خرید کنند یا از متفرقه ها؛ بنابراین بهتر است نه وزارت صنعت و نه هیچ نهاد دیگری در صدد حذف بخشی از واردکنندگان نباشند و اختیار را به خود مشتریان واگذار کنند. بدون شک اگر وزارت صنعت بر موضع خود مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه اصرار بورزد، با توجه به سهم بالای آنها در بازار، با کمبود عرضه و افزایش قیمت خودروهای خارجی روبرو خواهیم شد و از آن سو بازار در انحصار چند نمایندگی خاص قرار می گیرد.

افت معاملات مسکن به صعود دلار ربطی ندارد

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که افت معاملات مسکن ناشی از رکود اقتصاد کلان است، گفت: نوسانات نرخ ارز در شرایطی که بازار مسکن در خواب به سر می‌برد تاثیر چندانی در تشدید رکود یا رونق این بخش ایجاد نمی‌کند. حسن محتشم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قضاوت درباره تاثیر نرخ ارز در بازار مسکن مقداری عجولانه است. بازار مسکن سهم ۱۵ درصدی در اقتصاد کلان کشور دارد و طبیعتا تغییرات این بازار تابع تغییرات ناشی از اقتصاد کشور است. تا زمانی که در اقتصاد کلان رونق پیش نیاید این بخش هم نمی‌تواند به رونق برسد. ولی تفاوت بخش مسکن با سایر بخش‌ها خاصیت مولد و پیشرانی است،  زیرا اکثر صنایع تولیدی با این بخش مرتبط هستند. زمانی که بخش مسکن دچار رکود می‌شود آنها هم به تبع این مساله دچار کسری تولید می‌شوند و تبعات بیکاری در پی دارد. این تبعات باعث برجستگی نقش مسکن می‌شود.

موانع رشد کسب‌وکارهای خرد در تهران

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی مطالعه ای را انجام داده که بر اساس مصاحبه با ۴۰ کسب و کار خرد در تهران نتایج متعددی به دست آمده است. بر اساس این مطالعه میدانی، مصاحبه شوندگان بالا بودن میزان اجاره ها، رکود بازار و ناعادلانه بودن مالیات ها را به عنوان موانعی مهم در برابر تاسیس و رشد کسب و کارهای خرد عنوان کرده اند. ساماندهی اجاره واحدهای اقتصادی یا فراهم کردن مکان هایی برای عرضه تولیدات ایرانی با هزینه کم توسط دولت و شهرداری، تلاش در جهت عادلانه بودن مالیات ها به ویژه با اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد رونق اقتصادی و گسترش صادرات و صنعت گردشگری با هدف ایجاد تقاضا از موارد پیشنهادی واحدهای خرد مصاحبه شونده برای رفع موانع مذکور است.

قیمت‌ سنگ‌آهن تا سال آینده نصف می‌شود

دولت استرالیا پیش‌بینی کرد قیمت هر تن سنگ آهن تا سال ۲۰۱۸ به ۴۶.۷۰ دلار می‌رسد که تقریبا نصف قیمت کنونی ۸۰ دلار است. قیمت کنونی سنگ آهن از افزایش تقاضا از سوی چین مورد حمایت قرار گرفته است، اما وزارت صنعت، نوآوری و علوم استرالیا اعلام کرد بعید است روند رشد تقاضا در سال‌های آینده ادامه پیدا کند. این وزارتخانه همچنین پیش‌بینی خود از صادرات سنگ آهن را به میزان دو درصد کاهش داد و ۸۳۲.۲ میلیون تن برای سال مالی ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶ پیش‌بینی کرد. به گزارش ایسنا، استرالیا بزرگ‌ترین صادرکننده سنگ آهن جهان است و ارزش سهام شرکت‌های معدنی بزرگ این کشور به دنبال انتشار این پیش بینی کاهش پیدا کرد.

طلا بالاتر از 1186 دلار معامله شد/ نگاه سرمایه گذاران به تحولات سیاسی

بر اساس آخرین اطلاعات بازار جهانی فلزات گران بها در پایان روز سه شنبه، هر اونس طلا با افزایش 2 دلار به رقم 1186 دلار و 90 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با 15 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 86 سنت فروخته شد. بر اساس گزارش رویترز، بازار منتظر کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب آمریکاست که ممکن است در این کنفرانس جزییات بیشتری از سیاستهای اقتصادی که پس از بدست گرفتن قدرت اجرا خواهد کرد، ارایه دهد. به گفته جیمز استیل، تحلیلگر بانک اچ اس بی سی، با نزدیک شدن به زمان تحلیف ترامپ، سرمایه گذاران طلا به دقت تحولات سیاسی را دنبال می کنند و هر گونه تنش ژئوپلیتیکی، تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن را بدنبال خواهد داشت. همچنین طلا در آستانه سال نوی چینی در ماه جاری، از خرید فیزیکی قوی در چین مورد حمایت قرار گرفته است با این همه دورنمای قیمت طلا در بلندمدت ضعیف مانده است.

صادرات نفت عراق در استانه طرح کاهش اوپک رکورد زد

جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق گفت، صادرات نفت این کشور از بنادر جنوبی در استان بصره در ماه دسامبر به 3.51 میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که این رقم در ماه نوامبر 3.407 میلیون بشکه در روز بوده است. وی میزان صادرات نفت این کشور از شبکه خط لوله شمال عراق را که معمولا روزانه به حدود 600 هزار بشکه می رسد اعلام نکرد. اللعیبی گفت: دستیابی به این رکورد تاثیری بر تصمیم عراق برای کاهش تولیدش از ابتدای سال 2017 ندارد... عراق متعهد به دستیابی به اهداف تعیین شده تولید کنندگان برای کنترل مازاد عرضه در بازارهای جهانی است. سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در روز 30 نوامبر توافق کرد که تولید خود را در شش ماهه نخست سال 2017، روزانه 1.2 میلیون بشکه کاهش دهد تا قیمت ها افزایش یابد. 11 تولید کننده غیر عضو اوپک نیز در ماه دسامبر توافق کردند که 558 هزار بشکه از تولید روزانه نفت خود را کاهش دهند. به گزارش بلومبرگ، عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک متعهد شده که میزان تولید خود را نسبت به ماه اکتبر، 210 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

شرط آغاز صادرات گاز به عراق

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد از گاز پر است اما اعتبار اسنادی (ال سی) این طرح هنوز باز نشده و به محض حل مسائل مالی، گاز ایران به بغداد می‌رود، تاکید کرد: اعتبار اسنادی (Letter of Credit) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. امیرحسین زمانی نیا با بیان این که ال سی صادرات گاز ایران به عراق نیز به زودی و همزمان با سفر هیئت عراقی به تهران و در بانک مورد نظر ایران، گشایش می‌یابد، یادآور شد: «یونس صالح» معاون وزیرنفت عراق در این سفر اعلام کرده در دولت این کشور برای پیش پرداخت اولیه این طرح مبلغ مورد نظر تخصیص داده شده است.

زمان ورود هواپیمای جدید ایرباس به ایران مشخص شد

سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: نخستین هواپیمای جدید ایرباس (مدل 321 A) ساعت 14و 30 دقیقه روز پنجشنبه این هفته (23 دی ماه) در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین می نشیند. شاهرخ نوش آبادی افزود: این هواپیمای ایرباس، قرار است پس از انجام تست های فنی از فرودگاه هامبورگ آلمان عازم فرودگاه تولوز فرانسه شود.

هشدار نسبت به وقوع بحران مالی با اجرای سیاستهای ترامپ

لاورنس سامرز وزیر سابق خزانه داری آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز با انتقاد شدید از سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ، تاکید کرد: طرح و برنامه های رئیس جمهور منتخب آمریکا برای قانون زدایی، می تواند منجر به وقوع بحران مالی بعدی شود. وی در ادامه تصریح کرد: قانون زدایی در برخی زمینه ها مثل امور مالی بسیار خطرناک است.به گزارش بلومبرگ، تیم انتقالی ترامپ قول داده است تا یک قانون اصلی آمریکا برای نظارت بر بانکها و موسسات مالی را که پس از بحران مالی بزرگ 2008 میلادی، وضع و اجرا شده است، لغو کند. البته خود ترامپ بارها اظهارات ضد و نقیضی درباره قانون زدایی از بازار وال استریت بیان کرده است. وی در طول رقابت های انتخاباتی، قول داده است تا محدودیت های اعمال شده علیه سیستم بانکی و موسسات مالی را کاهش دهد.

ایران چگونه قیمت جهانی نفت را افزایش داد

طی روز گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روندی صعودی را تجربه کردند. به گزارش فارس، طی روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت نفت در بازار جهانی بودیم اما داده‌های جدید نشان می‌دهد ذخایر شناور نفتی ایران از ماه سپتامبر تاکنون به نصف کاهش یافته است و همین امر قیمت نفت در بازار جهانی را در معاملات روز گذشته صعودی کرد. مؤسسه انرژی اسپکتس اعلام کرده است: توافق روز 30 نوامبر میان کشورهای عضو اوپک بازار را شگفت‌زده کرد اما کارشناسان را نسبت به احتمال موفقیت اجرای آن در ابهام فرو برد. این مؤسسه انگلیسی معتقد است کشورهای عضو اوپک تنها می‌توانند به 80 درصد توافق انجام شده عمل کنند،چرا که بخش قابل توجهی از این توافق باید از سوی چند کشور معدود مثل عربستان انجام شود. علت کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته ابهامات موجود نسبت به موفقیت کشورهای عضو اوپک در کاهش تولید نفت خود بوده است چرا که کارشناسان نسبت به توانایی اوپک بر اجرای توافق 30 نوامبر تردید دارند. 


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
انحصار واردات توسط نمایندگی اصلی و وابسته مستقیم به شرکت مادر خوب میشود به شرطی که قیمت عرضه در بازار توسط سازمان حمایت نظارت شود.
خودرو یکی از دوستان ( که نمی خواهم نام و برند را ذکر کنم) که در ایران و ارومیه برای تعمیرش حدود 6 میلیون تومان خواسته بودند درآنطرف مرز و در کشور ترکیه و البته با کمی اصرار و اضطرار تقریبا مجانی تعمیر و سرویس میشود و می گویند که این گارانتی گلوبال است . چطور در ایران از شما پول خواسته اند؟!؟
این از وضع خودرو داخلی آن از وضع خودرو خارجی بیچاره مردم این وسط ... یعنی وضع نمایندگی های مجاز کشور عراق و افغانستان هم از ما بهتر است
صدای پای انحصار در بازار خودروهای وارداتی/
این رویه در بازارهای دیگر هم در حال انجام است ، لوازم خانگی ، موبایل، ای تی.

به عنوان کارشناس بازرگانی و فعال اقتصادی ، تنها دلیل این عمل عدم توانایی دولت در تامین منابع ارزی هست ، با این ژست حمایت از مصرف کننده باعث حذف بخش قابل توجی از فعالین این بخش ها شده و تقاضا ارز برای این گروه را هم حذف میکند. مصرف کنندگان باید هزینه بیشتری بپردازند زیرا این انحصار باعث افزایش قدرت وارد کنندهای باقی مانده و حذف رقبا شده و درصد سود بی رقیب ماند و افزوده میشود.
دولت به مراد خود یعنی کنترل قمیت ارز که همان کنترل تورم است دست می یابد و مردم طبق معمول بازنده اصلی مردم هستند ، به همین سادگی.
دولت با این کارش فقط به ضرر مصرف کننده بیچاره حرکت کرده و رقابت از بین میبره و دست نمایندگیها باز میکنه که هر چور دلشون می خواد خدمات مس از فروش گارانتی بدن .نمونه اش خود من یک سورنتو خریدن هر 5000 کیلومتر بردم نمایندگی و هر تعویض روعن 130 هزار تومان بیشتر از بیرون دادم ولی زمانی که ماشبن براش مشکل پیش میاد هزار تا بهانه میارن که گارانتی نکن .اگه واقعا کیفیت ماشینهای کیا خوب نبود مصرف کننده بیچاره میشد اخه نمایندکی بقول خودشون انحصاری تو ایران فقط اسمش نماینده است اینا فقط فروشنده هستن چقدر پول هم بابت گارانتی ماشین میگیرن از من نصحیت دوستان تو ایران گارانتی معنی نمیده فقط دکان باز کردن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر