بازدید 12124
پیمانه اقتصادی؛

از «مشکلات ناتمام لیر در ۲۰۱۷» تا «کاهش ارزش دلار و بالا رفتن قیمت طلا»

این پیمانه موضوعاتی همچون کشوری که دومین‌ قدرت‌ اقتصادی‌ جنوب‌ آسیا می‌شود، افزایش قیمت نفت، کاهش بیش از انتظار تولید نفت در عربستان، گام های تقابل نفتی-گازی روسیه و بلاروس، سرانجام پروژه اوباماکر، رکورد فروش فولکس واگن با وجود بحران آلایندگی، صعود قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی، تاثیر بازار ایران بر افزایش فروش پژو، زمان واریز یارانه نقدی و گرانی انواع سکه، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 13 January 2017
از «مشکلات ناتمام لیر در ۲۰۱۷» تا «کاهش ارزش دلار و بالا رفتن قیمت طلا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون کشوری که دومین‌ قدرت‌ اقتصادی‌ جنوب‌ آسیا می‌شود، افزایش قیمت نفت، کاهش بیش از انتظار تولید نفت در عربستان، گام های تقابل نفتی-گازی روسیه و بلاروس، سرانجام پروژه اوباماکر، رکورد فروش فولکس واگن با وجود بحران آلایندگی، صعود قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی، تاثیر بازار ایران بر افزایش فروش پژو، زمان واریز یارانه نقدی و گرانی انواع سکه، در بر دارد.



مشکلات ناتمام لیر در ۲۰۱۷

ارزش لير در 8 روز آغازين معاملات تجاري در سال جديد ميلادي كاهشي 8.6درصدي در برابر دلار داشت كه اين ميزان را مي‌توان به سقوط 17 درصدي لير در سال گذشته افزود. به گزارش بلومبرگ، سرعت كاهش ارزش لير به‌ اندازه‌يي شديد بود كه سبب شد سقوط ديگر ارزهاي ضعيف در مقابل آن كم‌اهميت جلوه كند براي نمونه، پزو مكزيك دومين ارز با عملكرد ضعيف در جهان در سال 2017 محسوب مي‌شود و با اين حال، ارزش آن تنها نصف ارزش لير سقوط كرده است. توصيف آسيب‌هاي ناشي از ارزش لير چندان ساده نيست، اما شايد بتوان علل سقوط اين ارز را بانک مرکزی منفعل ، تورم سرسام‌اور ، بی تفاوتی ترک ها نسبت به کاهش ارزش لیر ، بدهی شرکت و تقابل سیاست و اقتصاد دانست.

پاکستان‌ در سال 2017 دومین‌ قدرت‌ اقتصادی‌ جنوب‌ آسیا می‌شود

به گزارش جیو نیوز، بانک جهانی پیش‌بینی کرد در سال 2017 پاکستان به عنوان دومین قدرت بزرگ اقتصادی در جنوب آسیا مطرح می‌شود. طبق این گزارش پیشرفت اقتصادی پاکستان در سال 2017 حدود 2.15 درصد و در سال 2018 حدود 5.15 درصد و در سال 2019 حدود 8.15 درصد خواهد بود. پاکستان در سال 2004- 2005 با کسب نرخ رشد اقتصادی 4.8 درصدی در کنار کشور توسعه یافته سنگاپور ایستاده و بعنوان دومین و سریعترین اقتصاد رو به رشد آسیا پس از چین مطرح شد. جهش رشد اقتصادی کشور از 2% به 7% در سال گذشته در کنار مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی کشور (بحرانهای حاد منطقه ای و بین المللی) افزایش شدید جمعیت(حدود 40 میلیون طی 15 سال اخیر) و مشکلات مربوط به افزایش شاخص قیمتهای جهانی(خصوصا انرژی) دستاورد مهمی برای دولت فعلی کشور بشمار می آید.

قیمت نفت افزایش یافت

در روز پنجشنبه، با گزارش هایی از کاهش تولید نفت توسط سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک) و انتظار برای رشد تقاضای نفت از جانب چین، قیمت نفت افزایش یافت، اما افزایش ذخایر نفت آمریکا این نگرانی را به وجود آورده که عرضۀ جهانی افزایش یابد. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز پنج شنبه قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به روز قبل 25 سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 55.35 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 5 سنت افزایش، بشکه‌ای 52.30 دلار صورت گرفت. در ادامۀ روز (ساعت 18) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با 1.20 دلار افزایش نسبت به روز قبل، به بشکه ای 56.30 دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 95 سنت افزایش، بشکه ای 53.20 دلار معامله شد.

کاهش بیش از انتظار تولید نفت در عربستان

روز پنجشنبه، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان، برای ایجاد تعادل در بازار نفت و بالا بردن قیمت این محصول، تولید نفت خود را به پایین ترین سطح در دو سال گذشته رسانده. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان گفت که تولید نفت به زیر 10 میلیون بشکه در روز کاهش یافته. این مقدار کاهش، بیش از رقمی ست که در قرارداد کاهش تولید میان تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک) برای عربستان ذکر شده بود. عربستان آخرین بار فوریه سال 2015 به چنین سطح از تولید رسیده بود، یعنی درست همان زمانی که ریاض رفته رفته شروع به افزایش تولید کرده بود تا بتواند بازار را از چنگ نفت شِل آمریکا در بیاورد. می توان گفت همین طمع عربستان به سقوط قیمت نفت انجامید.

گام های تقابل نفتی-گازی روسیه و بلاروس

اختلاف های گازی روسیه و بلاروس پس از آن مورد توجه ها رسانه ها قرار گرفت که اعلام شد، مینسک از پرداخت بدهی گازی 425 میلیون دلاری خود به مسکو خودداری می کند. وزارت انرژی فدراسیون روسیه نیز در برابر این رویداد، برنامه کاهش فروش نفت به بلاروس را با حجم چهار میلیون تن در فصل اول سال 2017 (سه ماهه) به جای 4،5 میلیون اعلام کرد که با انتقاد این کشور مواجه شد. روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس نیز روز سه شنبه نوشت: بدهی گازی بلاروس به روسیه بر اثر اختلاف دو کشور در مورد بهای گاز صادراتی به وجود آمده و مینسک از سال 2015 با بهای دلخواه خود و کمتر از میزان اعلام شده از طرف روسیه، قیمت گاز را محاسبه می کند. به گزارش ایرنا، وزارت انرژی بلاروس در پی کاهش صادرات نفت از طرف روسیه، هزینه ترانزیت نفت این کشور به مقاصد اروپایی از طریق خاک خود را افزایش داده و از 267 روبل (حدود 4 دلار) برای هر تن به 288 روبل (حدود 4.5 دلار) رساند. 

مجلس سنای آمریکا لغو پروژه اوباماکر را تصویب کرد 

اعضای مجلس سنای آمریکا، طرح لغو برنامه ملی خدمات درمانی باراک اوباما موسوم به اوباماکر را تصویب کردند. به گزارش بلومبرگ، اوباما در دوران ریاست جمهوری خود برنامه ویژه‌ای را درخصوص بیمه درمانی در آمریکا پیاده کرد و بیش از 20 میلیون نفر را تحت پوشش آن قرار داد. اما ترامپ از آغاز رقابت های انتخاباتی‌اش همواره منتقد این طرح بود و اظهار کرد به محض روی کار آمدن، قانون "اوباماکر" را لغو و آن را با طرح جدیدی جایگزین خواهد کرد. اما درخصوص طرح پیشنهادی‌اش برای جایگزین کردن با برنامه اوباما حرفی نزد. دموکرات‌ها نسبت به لغو فوری این قانون هشدار دادند و اظهار کردند چنین امری موجب ایجاد هرج و مرج خواهد شد. با این حال، مجلس سنای آمریکا امروز با 58 رای موافق در برابر 48 رای مخالف، اولین گام محکم خود را برای ابطال اوباماکر برداشت. لغو قانون بیمه درمانی اوباما باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

فروش فولکس واگن با وجود بحران آلایندگی رکورد زد

فروش فولکس واگن با وجود این‌که افشای بحران آلایندگی دیزلی در سپتامبر سال ۲۰۱۵، این شرکت را در عمیق‌ترین بحران تاریخ خود فرو برد، انعطاف‌پذیر ماند. به گزارش ایسنا، این گروه خودروسازی با وزارت دادگستری و سازمان حفظ محیط زیست آمریکا به یک توافق به ارزش چهار میلیارد دلار برای حل و فصل تحقیقات کیفری و مدنی در خصوص این رسوایی رسیده است. با این همه این شرکت با متهم شدن یکی از مدیرانش به دسیسه برای کلاهبرداری در آمریکا در خصوص تقلب در تست‌های آلایندگی دیزلی روبه‌رو بوده و به پنهان کردن این موضوع از رگولاتورها متهم شده است. با وجود چالش‌های مذکور، فولکس واگن آمار قوی برای سال ۲۰۱۶ گزارش کرد. تحویل خودروهای این گروه شامل برندهای لوکس آئودی و پورشه در دسامبر به ۹۳۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه در مقایسه با ۸۳۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه در دسامبر سال ۲۰۱۵ رسید و رشد دو برابری در چین و آمریکا کاهش فروش در آلمان و برزیل را جبران کرد. طبق اعلام فولکس واگن، فروش کل سال این شرکت ۳.۸ درصد در مقایسه با ۹.۹۳ میلیون در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت.

صعود قیمت ها در بازار خودروهای داخلی

فعالان بازار تاکید می کنند که همزمان با بهبود اوضاع فروش خودروسازان به دلیل عرضه محصولات پلاک جدید، قیمت برخی خودروهای تولید داخل بالا رفته است. به گزارش خودروکار، به نظر می رسد بیشتر افزایش قیمت ها از ناحیه خودروهای پلاک 96 بوده، چه آنکه به طور معمول، محصولات پلاک جدید با عرضه در بازار طی ماه ها و یا هفته های پایانی سال، قیمتی بیش از مدل های دارای پلاک قدیمی پیدا می کنند. این افزایش قیمت معمولا بین 500 هزار تومان یا کمتر، تا یک میلیون تومان است و این در شرایطی است که از آن سو قیمت پلاک قدیمی ها نیز افت می کند. در حال حاضر نیز با توجه به عرضه خودروهای پلاک جدید به بازار، نمایشگاهداران خودرو پایتخت خبر از افزایش قیمت طی هفته جاری می دهند، هرچند هستند معدود محصولاتی نیز که کاهش قیمت را تجربه کرده اند.

تاثیر بازار ایران بر افزایش فروش پژو

پژویی‌ها توانسته‌اند پس از حدود 6 سال، باز هم رقم فروش خود را از مرز سه میلیون دستگاه در سال عبور بدهند. بنابر آمار اعلامی اما میزان فروش پژوسیتروئن در اروپا، 56/ 3 درصد و در خاورمیانه و آفریقا نیز 8/ 112 درصد بالا رفته تا مشخص شود این خودروساز از ناحیه برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، منتفع شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که پژو هنوز محصول جدیدی را به بازار کشورمان عرضه نکرده و هر آنچه که از ناحیه ایران سبب بهبود رشد فروش این شرکت شده، به محصولات قدیمی آن شامل پژو405، پارس و 206 مربوط می‌شود. اگرچه این سه محصول تا حد زیادی داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال هنوز هم بخشی از قطعات شان توسط پژو تامین می‌شود، ضمن آنکه هنوز هم لوگوی این خودروساز فرانسوی روی آنها حک می‌شود. بنابراین طبیعی است که تمام فروش محصولات پژویی ایران خودرو، به نام شرکت مادر ثبت شده و در نتیجه سبب رکوردزنی خودروساز فرانسوی در فروش، پس از 6 سال شود. پژو که احتمالا اولین محصول جدیدش در ایران به نام 2008، اواخر امسال روانه بازار خواهد شد، حدود چهار سال پیش ارتباط خود با ایران خودرو را قطع کرد و هم خود را به دردسر انداخت و هم آبی‌های جاده مخصوص را.

زمان واریز هفتاد و یکمین یارانه نقدی مشخص شد

سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرد: هفتاد و یکمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی ساعت 24 روز یکشنبه 26 دیماه واریز می شود. بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها مبلغ یارانه این مرحله نیز همانند ماه های گذشته برای هر نفر 455 هزار ریال است که به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت می شود. براساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از 74 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می کنند. به گزارش ایرنا، دولت ماهانه 34 هزار میلیارد ریال( 3400 میلیارد تومان) یارانه به مردم پرداخت می‎‎کند که حدود 20 هزار میلیارد ریال( 2 هزار میلیارد تومان) آن از محل افزایش قیمت‎‎ها تامین و مابقی براساس قانون از بودجه عمومی برداشت می‎‎شود.

سکه طرح قدیم 15 هزار تومان گران شد

در پایان معاملات روز پنج شنبه بازار تهران، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 15 هزار تومانی به رقم 1 میلیون و 170 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با 2 هزار و 300 تومان گران تر شد و به قیمت 1 میلیون و 199 هزار تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی در بازار پایان هفته، هر کدام با رشد هزار تومان به ترتیب به قیمت های 612 و 324 هزار تومان معامله شدند.

کاهش ارزش دلار و بالا رفتن قیمت طلا

روز پنج شنبه در بازارهای جهانی قیمت طلا با جهش زیادی مواجه شد. هر اونس طلا در معاملات فلزات گرانبها با 12.1 دلار افزایش نسبت به روز گذشته داشت و به قیمت 1203 دلار و 20 سنت افزایش یافت. قیمت روز پنج شنبه طلا نسبت به یک ماه گذشته 45 دلار و 20 سنت و نسب به یک سال گذشته 109 دلار و 70 سنت افزایش نشان می‌دهد. خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا نوشت؛ کاهش ارزش دلار باعث بالا رفتن قیمت طلا در بازارهای جهانی شد. بعد از اینکه دونالد ترامپ در کنفرانس خبری خود در روز چهارشنبه به سیاست های پولی آینده آمریکا به طور شفاف نپرداخت و جزئیات روشن و دقیقی درباره آینده اقتصادی این کشور نداد، ارزش دلار در بازار معاملات ارزی جهان با روند نزولی آغاز بکار کرد. همچنین موضع غیرشفاف دونالد ترامپ در برابر افزایش احتمالی تعرفه بر روی کالاهای وارداتی چینی به آمریکا و نیز گمانه زنی بر سر احتمال فروکش کردن جنگ تجاری ایالات متحده و چین، موجب افزایش شاخص بورس کشورهای آسیایی شد. 



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر