بازدید 14128
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «چشم انداز جهانی طلا در 2017» تا «بهترین تصمیم برای مهار هیجانات بازار ارز از نگاه مردم»

این پیمانه موضوعاتی همچون، روند معاملات بورس در هفته اول زمستان، مزایا و چالش‌های تبدیل ریال به تومان، آب رفتن ذخایر ارزی کشور، بیشترین رشد سالانه برای نفت، قرارداد ایران و بوئینگ، قراردادی برای روز‌های سخت، عربستان در حالت بحران شدید مالی، ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز به توافق رسیدند، افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز و سه عامل رشد قیمت خودرو در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۲۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 31 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون، روند معاملات بورس در هفته اول زمستان، مزایا و چالش‌های تبدیل ریال به تومان، آب رفتن ذخایر ارزی کشور، بیشترین رشد سالانه برای نفت، قرارداد ایران و بوئینگ قراردادی برای روز‌های سخت، عربستان درحالت بحران شدید مالی، ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز به توافق رسیدند، افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز و سه عامل رشد قیمت خودرو، در بر دارد.



روند معاملات بورس در هفته اول زمستان

در هفته منتهی به 8 دی ماه، در مجموع شاخص کل با افت ۵۵۸ واحدی به رقم ۷۹۶۹۲ واحد رسید. در این مدت تعداد 6369 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 11860میلیارد ریال در 253 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 87، 95 و 35 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کرد. همچنین تعداد 4 میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش 4 هزار و 244 میلیارد ریال در این مدت معامله شد که به ترتیب 234 و 240 درصد افزایش را نشان می‌دهد. افزون بر این تعداد 13 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 127 میلیارد ریال در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با 171 و 155 درصد افزایش همراه شد. برطبق این گزارش، شاخص کل نیز در پایان معاملات هفته منتهی به دهمین روز زمستان امسال با 558 واحد کاهش، معادل 0.7 درصد افت کرد و به رقم 79692 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در این مدت با 408 واحد کاهش به رقم 56697 واحد و شاخص بازار دوم با 1122 واحد کاهش به عدد 168863 واحد رسیدند که به ترتیب با 0.7 و 0.66 درصد کاهش مواجه شدند.

مزایا و چالش‌های تبدیل ریال به تومان

علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با تجارت‌فردا مزایای تغییر واحد پول ملی را به سه دسته تقسیم کرد: 

1- تسهیل نظام ثبت و خواندن اعداد بزرگ و در نتیجه ساده‌شدن عملیات پولی، بانکی و حسابداری. 2- اثرات مثبت روانی و ذهنی در معاملات روزمره. 3- کمک به نقل و انتقال ساده‌تر پول و کاهش ریسک‌های مرتبط با آن. 

وی همچنین چالش‌های موجود در این راه را نیز 3 مورد اعلام کرد: 1- هزینه‌های مربوط به این اقدام: اگر دولت بخواهد نسبت به چاپ اسکناس و ضرب سکه‌های جدید و نیز جمع‌آوری و امحای اسکناس و مسکوک از دور خارج‌شده اقدام کند، این اقدام زمانبر و هزینه‌بر است که نمی‌توان از این مساله غافل بود. 2- ناسازگاری دفاتر حسابداری، صورت‌های مالی و پایگاه‌های اطلاعاتی جدید و قدیم: اقلا در چند ماه اول اجرای سیاست تغییر واحد پول از ریال به تومان، بی‌نظمی‌های موقتی در دفاتر حسابداری، صورت‌های مالی و پایگاه‌های اطلاعاتی ایجاد خواهد شد و این ممکن است زمینه‌ساز اتلاف وقت و هزینه شود. 3- احتمال بازگشت صفر: آخرین و شاید مهم‌ترین چالش، همین موضوع است. به این معنی که اگر بعد از اجرای این سیاست، کنترل تورم به‌صورت جدی ازسوی بانک مرکزی و دولت پیگیری نشود، به تدریج تومان نیز ارزش خود را به‌صورت اساسی از دست خواهد داد و از مبادلات روزانه حذف می‌شود.

ذخایر ارزی کشور ۶میلیارد دلار آب رفت

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد ذخایر بین المللی کشور در سه‌ماهه اول سال جاری 6.171 میلیارد دلار کاهش داشته است. و تراز حساب‌های جاری کشور با افت حدود ۴میلیارد دلاری مواجه شد. این در حالی است که در سال 94 ذخایر ارزی کشور 2.233 میلیارد دلار افزایش یافته بود.

بیشترین رشد سالانه برای نفت

امسال قیمت نفت به خاطر توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو "سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت (اوپک)" توانسته است بیشترین درصد رشد سالانه را، از سال 2009، در پروندۀ خود ثبت کند. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، روز جمعه (تا ساعت 15:00) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل 31 سنت افزایش داشت و این نفت در بازار بشکه ای 57.16 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 23 سنت افزایش، بشکه‌ای 54.00 دلار صورت گرفت. آخرین خبر ها (ساعت 17:00) حاکی از آن است که قیمت نفت برنت به بشکه ای 56.85 دلار رسیده است و نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز در بازار، بشکه ای 53.83 دلار معامله می شود.

چشم انداز قیمت جهانی طلا در سال 2017

بانک یو بی اس سوییس در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: گرچه قیمت طلا در هفته های اخیر با کاهش روبرو شده ولی این روند طی ماه های آینده متوقف خواهد شد و میانگین قیمت طلا در سال 2017 به بیش از 1350 دلار خواهد رسید. بانک یو بی اس افزود: قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز طی ماه های آینده روندی صعودی خواهد داشت. موسسه یو بی اس افزود: هرگونه کاهش احتمالی قیمت طلا طی هفته های آینده محدود خواهد بود و این روند به زودی متوقف خواهد شد. 

قرارداد ایران و بوئینگ قراردادی برای روز‌های سخت

دو شرکت ایرباس و بوئینگ طی سال گذشته با کمبود سفارش هواپیما روبه‌رو شدند، این دو شرکت تنها با امید قراردادهای بعدی ایران حاضر شده‌اند هواپیماهای کنونی را با قیمت پایین به ایران بفروشند. به گزارش فارس به نقل از نزدک، کاهش رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان آنها را مجبور کرده است، تا قراردادهای خرید هواپیمای خود از بوئینگ یا ایرباس را یا لغو کرده و یا به تعویق بیندازند. از سوی دیگر کاهش قیمت نفت در بازار جهانی استفاده از هواپیماهای با طول عمر بازی را همچنان اقتصادی کرده است و همین امر باعث شده شرکت‌های هوایی هنوز از هواپیماهای بالای عمر 20 تا 30 سال خود استفاده کنند. 

عربستان درحالت بحران شدید مالی است

'کوستاس ولوپولویدیس' تحلیلگر سیاسی و اقتصادی یونانی در یک برنامه تلویزیونی گفت: ریاض با اتخاذ تصمیمات غلط درباره نفت، به بحران بی سابقه ای مبتلا شده است. به گزارش ایرنا، وی در ادامه افزود: ایران فقط 47 درصد درآمد ملی اش از طریق فروش نفت تامین می شود و روسیه قادر به جبران کاهش بهای نفت بوده و تنها کشوری که پایین نگه داشتن بهای نفت در بازار جهانی متضرر شده، خود عربستان سعودی است که حدود 97 درصد درآمد ملی آن از طریق فروش نفت تامین می شود و بدین ترتیب اقتصادش بشدت لطمه دیده که به راحتی جبران پذیر نخواهد شد.

ایران و ترکمنستان بر سر صادرات گاز به توافق رسیدند

بیژن زنگنه بعد از ظهر روز جمعه در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات توافق امروز گازی ایران و ترکمنستان، گفت: تفاهم نامه مشترک گازی امروز بعد از ظهر بین دو کشور امضا شده و قرار است تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز ادامه یابد. وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس توافق دو جانبه باید با انجام مذاکرات بیشتر در خصوص موارد مورد اختلاف گفتگو و در نهایت توافق نهایی بین دو کشور انجام شود، در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر احتمال رفتن ایران و ترکمنستان به داوری بین‌المللی برای حل اختلافات گازی، تصریح کرد: فعلا بحث داوری بین‌المللی منتفی بوده و باید دو کشور از طریق گفتگوها مشکلات و اختلافات به وجود آمده را حل و فصل کنند. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه امیدواریم در مدت زمان کوتاهی تمامی اختلافات گازی حل شود، در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر توافق دو کشور برای افزایش حجم واردات گاز از ترکمنستان تا چند روز آینده هم توضیح داد: بر اساس توافق امروز، باید حجم واردات گاز ایران از ترکمنستان تا چند روز آینده افزایش یابد.

افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار

بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که قیمت اقلام مختلف گوشت قرمز بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان با افزایش مجدد مواجه شده است. به گزارش ایسنا، بررسی‌ها از بازار محصولات پروتئنی نشان می‌دهد که قیمت انواع گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته با روند افزایشی همراه شده است. بازار گوشت قرمز در سال جاری با نوسانات نسبتا زیادی همراه شده است و این روزها بار دیگر این بازار سمت و سوی افزایشی پیدا کرده است. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان، مصرف گوشت قرمز به شدت کاهش پیدا کرده و تمایل مردم برای مصرف پروتئین ارزان‌تر مانند گوشت مرغ افزایش یافته است.

سه عامل رشد قیمت خودرو

افزایش قیمت خودرو در حالی اتفاق افتاده که قیمت ها از طرف کارخانه نیز بالا نرفته اند. چرا که به گفته رضا شیوا ، رئیس شورای رقابت ، قیمت کارخانه ای خودرو دست کم تا اردیبهشت ماه تغییر نخواهد کرد. به گزارش اقتصادنیوز، نخستین عامل افزایش نرخ ارز به ویژه قیمت دلار است که سرانجام صدای آن در بازار خودرو شنیده شد. خودروهای وارداتی از این ناحیه افزایش قیمت داشته اند. عامل دیگری که بازار خودروهای وارداتی را تحت تاثیر قرار داد و تا حدی هم سردرگم کرد، محدودیت‌ های موجود بر سر راه ثبت‌سفارش و شماره‌گذاری برخی خودروها بود. سومین عاملی که قیمت برخی خودروها را بالا برد، افزایش دلالی در بازار است. این بخش به طور مستقیم خودروهای داخلی را هدف قرار داد.

بهترین تصمیم بانک مرکزی برای مهار هیجانات بازار ارز از نگاه مردم

روز جمعه در برنامه مناظره از شبکه یک سیما با موضوع سیاست های ارزی بانک مرکزی، از بینندگان سوال نظرسنجی مبنی بر اینکه "به نظر شما در روزهای التهاب بازار ارز، بهترین تصمیم بانک مرکزی برای مهار هیجانات بازار ارز کدام گرینه است؟" مطرح شد. در ادامه گزینه های این نظر سنجی و نتیجه پاسخ مردم، به شرح زیر بود: 

1- درخواست دستگیری دلالان - ١٥.٨٧ درصد

2 – سکوت و دعوت به آرامش - ٤.٤٠ درصد

3 – شفاف سازی صادقانه - ٧٩.٧٣ درصد

در این برنامه، سید کمال سید علی معاون اسبق بانک مرکزی گفت: دولت و بانک مرکزی باید به هیجانات و انتظارات مردم توجه کند و تنها راه حل برای کنترل و کاهش نرخ ارز، کنترل تورم است. وی ادامه داد: به نظر من سفره ی مردم با افزایش ارز کوچک نمی شود بلکه با کاهش تولید، اشتغال و ... باعث می شود تا هم درآمد مردم روند کاهشی داشته باشد و هم سفره ی آن ها کوچک شود.

دکتر حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان نیز دیگر مهمان برنامه بود که به عنوان مخالف سیاست های ارزی بانک مرکزی گفت: قطعا سیاست های ارزی فعلی راهگشا نخواهد بود بلکه باید بنیان های اقتصادی تصحیح کرد و شفافیت اقتصادی را نشان دهد. وی افزود: دولت و بانک مرکزی مدت هاست که وعده یکسان سازی نرخ ارز را به مردم و فعالان اقتصادی داده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده و تنها نتیجه آن از بین بردن اعتماد مردم بوده است.

علی میرزاخانی اقتصاددان نیز از جمله موافقان سیاست های ارزی بانک مرکزی، در این برنامه گفت: من موافق افزایش نرخ ارز هستم اما افزایش تدریجی نه جهش ناگهانی که باعث برهم زدن  اقتصاد کشور باشد. این اقتصاددان معتقد است دولت باید در این زمینه به صورت شفاف عمل کند.

همچنین مجید رضا حریری نائب رئیس اتاق ایران چين به سیاست های ارزی بانک مرکزی انتقاد داشت و در این باره گفت: تمامی اقتصادهای موفق در جهان از سه عامل شفافیت، رقابت پذیری و آزادی برخوردارند که متأسفانه اقتصاد ما این شرایط را ندارد و اقتصادی که دارای این سه شرط نیست مطمئنا با مشکل مواجه خواهد شد. در اقتصادی که 80 درصد آن متعلق به دولت است پس سیاست گذاری آن هم برعهده دولت و بانک مرکزی است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
فروش ارز به نرخ آزاد، برای دولت درآمدزایی دارد. باعث جذب نقدینگی سرگردان و بازپرداخت بدهی دولت می شود.
آن مدیر اسبق محترم چطور وبا چه دانشی ادعا میکند که بالارفتن نرخ ارز سفره های مردم راکوچک نمیکند. در حالیکه مردم عمدتا برای گذران عمر و نیز ایام بازنشستگی و روزهای سخت زندگی از پس انداز خود استفاده میکنند که در صورت بی ارزش شدن پول ملی پس انداز آنان بهمراه امیدشان آب میرود .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل