بازدید 21089
پیمانه اقتصادی؛

از «پیشتازی کشوری اروپایی در بانکداری اسلامی» تا «حقوق بازنشستگی باراک اوباما»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس، افزایش بهای انواع سکه، کاهش بهای دلار و درهم، کاهش قیمت نفت با افزایش دکل‌های نفتی، طلا به بالاترین قیمت دو ماه گذشته رسید، ریاض تا سال 2020 گرفتار بحران مالی است، واردات میوه‌های ممنوعه، افزایش قیمت کره تصویب شد، طلای سرخ ارزان شد، افزایش قیمت مرغ در بازار و توقف وام دهی بانک ها در آستانه شب عید را در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 24 January 2017
از «پیشتازی کشوری اروپایی در بانکداری اسلامی» تا «حقوق بازنشستگی باراک اوباما»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، ارز، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس، افزایش بهای انواع سکه، کاهش بهای دلار و درهم، کاهش قیمت نفت با افزایش دکل‌های نفتی، طلا به بالاترین قیمت دو ماه گذشته رسید، ریاض تا سال 2020 گرفتار بحران مالی است، واردات میوه‌های ممنوعه، افزایش قیمت کره تصویب شد، طلای سرخ ارزان شد، افزایش قیمت مرغ در بازار و توقف وام دهی بانک ها در آستانه شب عید را در بر دارد.


رشد 45 واحدی شاخص کل بورس

روز دوشنبه معاملات بازار سرمایه در رکود است و درنهایت شاخص کل بورس با رشد 45 واحدی به ارتفاع 79 هزار و 263 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز 57 واحد مثبت شد و در ارتفاع 15 هزار و 557 واحد جای گرفت. ازطرفی ارزش معاملات، 1687 میلیارد ریال را نشان داد. در فرابورس نیز آیفکس با رشد 1.7 واحدی به عدد 840 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 1337 میلیارد ریال شد.




سایه تحلیف ترامپ بر سر بورس‌های جهان

به نقل از رویترز، شاخص ارزش بورس های اروپایی در نخستین روز معاملات هفته جاری میلادی که اولین معاملات پس از برگزاری مراسم تحلیف ترامپ بود، در واکنش به سیاست های دونالد ترامپ مبنی بر حمایت از تولید داخلی آمریکا، با روند نزولی آغاز بکار کرد؛ ضمن اینکه ارزش اوراق قرضه هم با کاهش روبرو شد. مواضع و سیاست های ترامپ موجی از نگرانی را در بازار سرمایه به دنبال خواهد داشت. شاخص بورس های اروپایی در  معاملات روز دوشنبه با ۷ دهم درصد کاهش مواجه شد که بیشترین کاهش از ابتدای سال جاری میلادی است. همچنین در منطقه آسیا هم بورس «نیکی» ژاپن و استرالیا هم هر کدام به ترتیب ۱.۱ دهم درصد و ۸ دهم درصد کاهش داشتند؛ اما میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه ۳ دهم درصد رشد نشان داد. 

افزایش قیمت انواع سکه 

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سکه تهران، هر سکه تمام طرح قدیم با رشد 6 هزار تومانی به رقم 1 میلیون و 151 هزار تومان رسید. هر سکه تمام بهار آزادی نیز با افزایش 8 هزار و 700 تومان به قیمت 1 میلیون و 187 هزار و 400 تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با رشد 6 هزار تومانی به رقم 601 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی با افزایش 4 هزار تومان به قیمت 319 هزار تومان معامله شد. سکه یک گرمی نیز با قیمت 204 هزار تومان فروخته شد.

کاهش بهای دلار و درهم؛ افزایش یورو

در پایان معاملات روز دوشنبه 4 بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با کاهش 46 ریال نسبت به روز یکشنبه با قیمت 37 هزار و 264 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد با افزایش 67 ریال نسبت به روز قبل، به رقم 41 هزار و 870 ریال رسید. هر درهم امارات نیز با کاهش 81 ریال، با میانگین 10 هزار و 279 ریال فروخته شد.


ارائه وام بدون بهره به مسلمانان نروژی

به نقل از اسپوتنیک، بانک استوربرند نروژ اخیراً از برنامه خود برای ارائه وام حلال بدون بهره اسلامی به مسلمانان در این کشور خبر داده است. بر اساس اعلام این بانک این وام‌ها با هدف کمک به شهروندان مسلمان نروژ در خرید مسکن به آنها ارائه شده است چرا که از آنجایی که دین اسلام دریافت بهره را بر وام‌ها ممنوع کرده است، مسلمانان در این کشور از دریافت وام خودداری می‌کنند. این بانک اعلام کرده است که با این هدف به حوزه پرداخت وام مسکن حلال و اسلامی ورود کرده است که بتواند راه جدیدی را برای افزایش قیمت مسکن در این کشور باز کند. این بانک در صفحه اینترنتی خود آورده است که این وام برای افرادی خواهد بود که به دلایل مذهبی نمی‌توانند از وام‌های معمول در این کشور استفاده کنند. بر اساس گزارشات موجود در حدود تنها یک هفته از اعلام این خبر حدود 300 هزار نفر از تمایل خود برای دریافت این وام خبر داده و با بانک مذکور تماس گرفته‌اند. بنا به گفته روزنامه وارت‌لند نروژ بانک استوربرند هم اکنون در حال ارزیابی شرایط و پتانسیل بازار برای ارائه این وام است و کارشناسانی از مالزی و انگلیس داوطلب شده‌اند تا این بانک در ارائه وام حلال اسلامی کمک کنند. به گزارش فارس، بانک استوربرند نروژ یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات مالی این کشور است که سابقه فعالیت آن به قرن 18 میلادی باز می‌گردد.

ابهام در سیاست های ترامپ، ارزش دلار را کاهش داد

روز دوشنبه دلار بیش از یک درصد در برابر ین تضعیف شد. این تضعیف ارزش دلار در برابر ین بیشتر به خاطر آن بوده که سرمایه گذاران منتظر اند تا ترامپ با آمدنش به کاخ سفید، جزئیات جدیدی از وعده هایی که به عنوان محرک دلار داده بود، ارائه کند. از این رو سرمایه گذاران به سودی که از افزایش ارزش دلار در چند وقت اخیر به دست آورده بودند بسنده کردند تا ببینند رئیس جمهور جدید چه سیاستی اتخاذ می کند. به نقل از رویترز، روز دوشنبه با کاهش یک درصدی دلار در برابر ین، هر یک دلار، ۱۱۳.۵۰۵ ین معامله شد. این در حالی ست که، نرخ دلار به ۱۱۳.۴۳۵ ین کاهش یافته بود. همچنین، ارزش پوند استرلینگ انگلستان نیز در برابر دلار، افزایش یافت. با افزایش ۰.۵ درصدی پوند انگلیس در برابر دلار، هر یک پوند، ۱.۲۴۴۲ دلار معامله شد. این بیشترین افزایشی ست که پوند در برابر دلار از تاریخ ۱۹ دسامبر تا کنون داشته است. مشاهده نمودار و جدول

کاهش قیمت نفت با افزایش دکل‌های نفتی آمریکا

روز دوشنبه به خاطر انتظارات برای افزایش تولید نفت آمریکا، قیمت نفت کاهش یافت. طبق آمار چهار سال گذشته، شرکت های انرژی ایالات متحده آمریکا بیشترین دکل های حفاری را برای تولید جدید، در هفته گذشته به صنعت نفت خود اضافه کرده اند. بیکر هیوز، روز جمعه اعلام کرد که در هفته منتهی به ۲۰ ژانویه، شرکت های حفاری ۲۹ سکو اضافه کرده اند و تعداد کل سکوهای فعال را به 551 سکو رسانده اند که این رقم، بیشترین تعداد از نوامبر ۲۰۱۵ تاکنون است. به نقل از رویترز، روز دوشنبه (تا ساعت ۱۲) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در آخر هفته، ۷ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۴۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱۱ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۳.۱۱ دلار صورت گرفت. در ادامۀ روز (ساعت 18) قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با ۴۹ سنت کاهش نسبت به قیمت بسته شده در آخر هفته، به بشکه ای ۵۵ دلار رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱.۲ درصد کاهش، بشکه ای ۵۲.۵۸ دلار معامله شد.

طلا به بالاترین قیمت ۲ ماه گذشته رسید

به نقل از رویترز، قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین رقم در 2 ماه گذشته رسید چراکه سرمایه‌گذاران در میان بی‌ثباتی سیاست‌های اقتصادی ترامپ، به دارایی‌های امن روی آوردند، دلیل دوم افزایش قیمت طلا این بود که ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی کاهش یافت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 1.91 دلار افزایش به 1212.33 دلار رسید. در ساعات اولیه معاملات قیمت طلا حتی به 1219.43 دلار رسید که بیشترین رقم از 22 نوامبر به شمار می‌رود. به گزارش فارس، آمارهای اداره تجارت آتی کالاهای اساسی آمریکا روز جمعه، دیدگاه افزایش سرمایه‌گذاری در مورد طلا را تأیید کرد. گزارش‌های این اداره نشان داد که سفته بازان معاملات بلندمدتشان در هفته منتهی به 17 ژانویه را برای دومین هفته متوالی افزایش داده‌اند.

ریاض تا سال 2020 گرفتار بحران مالی است

مسئولان دولت عربستان سعودی اعلام کردند: به دلیل بحران مالی و کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی مشکلات و گرفتاری های پیش روی این کشور همچنان تا سال 2020 ادامه خواهد یافت. به گزارش ایرنا و به نقل از نشریه کویتی القبس، محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان سعودی در اظهاراتی با توجه به شرایط مالی حکمفرما بر کشورش گفت: دولت عربستان سعودی طی سال جاری نیز درحدود 18 میلیارد دلار اوراق قرضه به چاپ خواهد رساند که با هدف جبران بخشی کسری بودجه انجام می شود. وی با اشاره به حجم بدهی های گسترده دولت عربستان که هم اکنون به 30 درصد می رسد، گفت: در زمینه اجرای پروژه های کلان عمرانی نیز دولت عربستان به انجام انتخاب طرح های اولویت دار اکتفا کرده است تا از حجم هزینه ها بکاهد.

واردات میوه‌های ممنوعه صرفا جهت سنجش عکس العمل مسئولان!

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در واکنش به از سرگیری واردات و توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی در بازار، اظهار داشت: این مسأله به شدت نگران کننده است و به نظر می‌رسد واردکنندگانی که برای واردات گسترده برنامه ریزی کرده‌اند درحال فضاسازی برای انجام این کار هستند. وی در گفت و گو با مهر، با بیان اینکه احتمال دارد عده‌ای برای واردات میوه در ایام پایانی سال برنامه ریزی کرده باشند، افزود: چون تنوع سبد میوه ما در ایام پایانی سال نسبت به دیگر فصول محدودتر می‌شود، عده‌ای برای واردات میوه در این ایام برنامه ریزی می‌کنند. مجتبی شادلو تصریح کرد: عرضه میوه‌های ممنوعه طی هفته‌های اخیر احتمالا به این دلیل است که واردکنندگان می‌خواهند عکس العمل مسئولان، رسانه‌ها و بازار را بسنجند و سپس نقشه خود را پیاده کنند. وی با بیان اینکه ما نیازی به واردات میوه به کشور نداریم، تصریح کرد: درست است که به بخشی از تولید پرتقال شمال آسیب وارد شده اما هم اکنون بازار از این محصول اشباع است. شادلو با اشاره به تولید مرکبات در جنوب کشور، افزود: عمده دهک‌های جامعه ما قادر به خرید میوه‌های ممنوعه با قیمت‌های گزاف نیستند و واردات این محصولات تنها باعث ایجاد اختلال در بازار داخلی می‌شود.

افزایش قیمت کره تصویب شد

در حالی که چندی پیش صنایع لبنی قیمت کره را خودسرانه افزایش دادند و رئیس سازمان حمایت ضمن تاکید بر برخورد با گران‌فروشان و اولتیماتوم برگشت قیمت و جمع‌آوری کره‌های گران شده از بازار مصرف، اعلام کرده بود که حداکثر قیمت کره ۱۰۰ گرمی ۲۵۰۰ تومان است، اکنون کارگروه تنظیم بازار با افزایش قیمت این محصول موافقت و حداکثر قیمت هر بسته کره ۱۰۰ گرمی را ۲۹۰۰ تومان اعلام کرد.

طلای سرخ ارزان شد

غلامرضا میری نائب رئیس شورای ملی زعفران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش نرخ طلای سرخ خبر داد و گفت: در حال حاضر حداقل نرخ فروش هر کیلو زعفران با کاهش 300 هزار تومانی، 4 میلیون و 350 هزار تومان و حداکثر 6 میلیون تومان است. وی افزود: همه ساله در فصل برداشت عده ای سودجو با خرید زعفران و دپو این محصول در خانه های خود قصد دارند تا با آشفتگی بازار سودهای هنگفتی به جیب بزنند.

افزایش قیمت مرغ در بازار

آخرین بررسی‌ها از بازار گوشت مرغ نشان می‌دهد که قیمت‌ها به طور نسبی در مقایسه با مدت مشابه ماه گذشته با روند افزایشی همراه شده است و قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ از ۶۵۰۰ تومان در ماه گذشته به کیلویی ۷۰۰۰ تومان رسیده است. به گزارش ایسنا، ‌ گوشت مرغ که در سال جاری جزو اقلام غذایی پر نوسان بوده و چندین بار در مقاطع زمانی مختلف با افزایش قیمت مواجه شد و در تابستانی که گذشت به کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسید. اما در ماه‌های بعد به طور نسبی قیمت مرغ در بازار با ثبات همراه بود و حدود کیلویی ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان در مغازه‌های سطح شهر قابل مشاهده بود که بار دیگر روند قیمت‌ها از بازار گوشت مرغ دست‌خوش تغییراتی در جهت افزایش شده است. همچنین این شیب افزایشی در میان سایر اقلام گوشت مرغ دیده می‌شود. در حال حاضر فیله مرغ کیلویی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان، سینه جوجه کبابی کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و جوجه با کتف کیلویی ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. در میان سایر اقلام سینه مرغ کیلویی ۷۹۰۰ تومان، ران مرغ کیلویی ۷۳۰۰ تومان، بال مرغ کیلویی ۸۰۰۰ تومان، کتف مرغ کیلویی ۹۰۰۰ تومان و گردن مرغ کیلویی ۳۶۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین هر کیلوگرم مرغ سبز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.

توقف وام دهی بانک ها در آستانه شب عید

این روزها هر مراجعه کننده ای که به شعب بانکی برای دریافت تسهیلات سر می زند، اغلب با این جمله از سوی متصدیان و باجه نشینان مواجه می شود که منابع مالی بانک فعلا به اتمام رسیده و امکان پرداخت وام جدید هم وجود ندارد. به همین دلیل، مردم سرگردانند و نمی دانند که مایحتاج شب عید و ایام پایانی سالشان را که نیاز به منابع بانکی دارد، چطور تامین کنند. به گزارش مهر، برخی از متصدیان بانکی می گویند که این روزها هزینه تامین مالی از بازار بین بانکی بالا رفته و بنابراین، بانک ها ترجیح می دهند در حد منابع خود، اقدام به ارایه تسهیلات کنند؛ البته این به مفهوم آن نیست که تامین مالی به صورت کامل صورت نمی گیرد، اما بانکها منابع محدودی دارند که آن را در اختیار موارد خاص و ضروری قرار می دهند. او می افزاید: هر ساله از دهه اول اسفند به بعد، بانکها روند تسهیلات دهی را متوقف یا به سختی و کندی انجام می دهند، اما امسال اوضاع متفاوت است و برخی وام گیرندگان، به دلیل اوضاع بد کسب و کار و منابع مالی شان، از بازپرداخت وام ها خودداری می کنند؛ البته بانک پیامک هایی را به آنها ارسال کرده و حتی با ضامن هایشان هم تماس می گیرد، اما گاهی واقعا شرایط دریافت اقساط از مردم، بسیار سخت است.

حقوق بازنشستگی باراک اوباما چقدر است؟

به نقل از العالم، حقوق بازنشستگی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا که 55 ساله است برای سال آینده میلادی 207 هزار و 800 دلار تعیین شده که حدود نصف حقوق وی در دوره ریاست جمهوری اش است. اوباما مانند هر رئیس جمهور سابق آمریکا به مدت 7 ماه از خدمات انتقالی بهره‌مند می شود تا بتواند خود را با زندگی پس از ریاست جمهوری هماهنگ کند. همچنین وی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح سابق آمریکا به طور مادام العمر از خدمات سری برخوردار بوده و هزینه هایی برای سفر، تماس، بیمه خدمات درمانی و دفتر کار، دریافت خواهد کرد. کنگره جمهوری خواه آمریکا سال گذشته پیش نویس قانونی را ارائه داد که بر اساس آن سقف پرداخت بازنشستگی و دیگر هزینه ها برای هر رییس جمهوری سالانه 200 هزار دلار است. افزایش هزینه های معیشتی بازنشستگان مرتبط با همان شیوه افزایش بهره بیمه تامین اجتماعی خواهد بود.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۴
"حقوق بازنشستگی باراک اوباما..." در آمد یک تاجر جزء در بازار ایران، یا یک پزشک متخصص نه چندان معروف.... یعنی پاشنه کفش برخی مدیران نیمه دولتی در ایران که حقوق نجومی دارند!
چه خبر کذبی .تمامی بانکهای اروپا.وام صفر درصد اعطا میکنند شما گویا ایران را اشتباه گرفته اید ربا فقط در ایران است وبس
ارائه وام بدون بهره به مسلمانان نروژی من نفهمیدم نروژیا مسلمان هستند یا ما کافر
یک کشور اروپایی غیراسلامی وام بدون بهره به مسلمانانش میده اما اینجا تمامی بانک ها با قانون بانکداری اسلامی در یک کشور اسلامی در گرفتن بهره و سود وام ها از یکدیگر سبقت میگیرند.
یاد این جمله معروف افتادم:
"در بلاد کفر اسلام دیدم مسلمان ندیدم،در بلاد اسلامی مسلمان دیدم اسلام ندیدم"
خوشا به حال ما با این بانک داری اسلامی!
207000 در برابر پول بی ارزش ما زیاده والا مثل اینه که تو کشور ما 207 هزار تومان حقوق بگیری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
دویست و هفت هزار دلار سال میشه حدود هفده هزار دلار در ماه میگیرن . اگر بخواهیم با هزینه های اونجا و قدرت خرید اونجا و اینجا حساب و مقایسه کنیم میشه حدود ماهی 22 میلیون تومان
هفده هزار دلار به تومان میشه حدود 65 میلیون تومان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
اصلا هم اینجوری نیست. حقوق 50 الی 60 هزار دلار در سال برای یک زندگی خیلی خوب کفایت میکنه. حقوقش تقریبا 4 برابر حقوق یک مهندس با یک شغل خوب هست
بانك نروژ را ببين كه وام بدون بهره به مسلمانان ميخواهد بدهد انوقت بانكهاي ما را درياب كه چه ميكنند!؟
بهتر است از بانك نروژي بخواهيم مقررات بانكداري اسلامي را به كشور ما هم صادر كند .
بانک های ایرانی سبب عدم رشد و توسعه و تولید هستند . اینها بازماندگان خوارجند
واقعا حقوق باراک اوباما برام جالبه یعنی می شود ماهی 17250 دلار یا به عبارتی 60 میلیون تومان اون وقت ما تو کشور مدیرانی داریم که حقوق 100 میلیونی می گیرند واقعا متأسفم.
آنها مدیریت ، صداقت و نوآوری دارند و ما بی کفایتی ، دروغ و بحران مدیریت داریم .
تورم را هم در نظر بگیرید. در نروژ تورم حد اکثر 3 در است ور این جا بیش از 10 درصد (الآن که کاهش یافته).
- مشکل ما تنبلی مردم و ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر