بازدید 15729
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش نرخ رشد اقتصادی چین» تا «بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا برای ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت شاخص بورس، پایین آوردن قیمت خرید شیر توسط صنایع لبنی، کاهش بهای سکه تمام، انتقال بازار سکه و ارز صحت ندارد، آخرین وضعیت کسری بودجه روسیه، نگرانی جهان از تنش ها میان ترامپ و چین، بازگشت دوباره اونس به کانال 1200 دلار، کاهش تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت، گران شدن عوارض فروش بنزین و تعیین عیدی امسال کارمندان را در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 22 January 2017
از «کاهش نرخ رشد اقتصادی چین» تا «بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا برای ترامپ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، ارز، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون افت شاخص بورس، پایین آوردن قیمت خرید شیر توسط صنایع لبنی، کاهش بهای سکه تمام، انتقال بازار سکه و ارز صحت ندارد، آخرین وضعیت کسری بودجه روسیه، نگرانی جهان از تنش ها میان ترامپ و چین، بازگشت دوباره اونس به کانال 1200 دلار، کاهش تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت، گران شدن عوارض فروش بنزین و تعیین عیدی امسال کارمندان را در بر دارد.


افت 175 واحدی شاخص بورس در ابتدای هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 2 بهمن‌ماه 95 با کاهش 175 واحدی روی رقم 79 هزار و 206 واحد متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 47 واحدی به عدد 15 هزار و 515 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 323 واحد کاهش عدد 87 هزار و 10 واحد را تجربه کرد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 150 واحدی به رقم 56 هزار و 436 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 228 واحد کاهش، به عدد 167 هزار و 355 واحد دست یافت. 


شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 2 واحدی روی رقم 842 واحد متوقف شد. به گزارش فارس، روز شنبه بورس تهران با معاملاتی کم‌فروغ و توأم با افزایش عرضه در مقابل تقاضای سهام کار خود را به پایان برد و این در حالی بود که در برخی نمادهای معاملاتی نوسانی از جمله گروه قندی‌ها فرصتی برای نوسان‌گیری معامله‌گران در روزی که اغلب نمادهای معاملاتی برای اعلام تعدیل‌های درآمدی با اهمیت متوقف شدند فراهم کرده است. 

صنایع لبنی قیمت خرید شیر را پایین آورد

سید احمد مقدسی در گفت وگو با مهر با بیان اینکه کارخانجات صنایع لبنی قیمت خرید شیرخام را از دامداران حدود ۴ درصد کاهش داده‌اند، اظهار داشت: چند ماهی است، کارخانجات قیمت خرید شیرخام را کاهش داده‌اند و در حال حاضر میانگین نرخ خرید این محصول ۱۲۰۰ تومان است. وی اضافه کرد: این در حالی است که تولید هر کیلوگرم شیرخام برای دامداران ۱۴۲۰ تومان تمام می‌شود و قیمت محصولات لبنی برای مردم نیز گران شده است. رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور همچنین با بیان اینکه میانگین قیمت خرید شیرخام در طرح خرید توافقی این کالا توسط دولت، ۱۲۷۰ تومان است، افزود: هم اکنون روزانه دولت بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ تن شیر از دامداران خریداری می‌کند.

کاهش قیمت سکه تمام

در پایان معاملات روز شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 10 هزار تومان به رقم یک میلیون و 145 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 11 هزار و 400 تومانی به قیمت یک میلیون و 170 هزار و 800 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر به قیمت 598 هزار تومان فروخته شد و هر ربع سکه بهار آزادی با هزار تومان رشد به رقم 318 هزار تومان رسید.

انتقال بازار سکه و ارز صحت ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تکذیب خبر انتقال بازار سکه و ارز تهران گفت: مشتریان دائم صرافی ها با اعمال محدویت های ترافیکی روز شنبه به صرافی های خارج از محدوده چهارراه استانبول مراجعه می کردند، اما موضوع انتقال بازارهای سکه و ارز بی معنی است. محمد کشتی آرای در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره به اولین روز کاری رئیس آمریکا تاثیر این موضوع را بر بازار طلای جهانی افزایشی دانست و همچنین در بازار داخل کشور با روند کاهش قیمت همراه بود. وی تأکید کرد: روند قیمت طلا در ادامه هفته کماکان نامعلوم است و باید صبر کرد تا ظرف چند روز آینده مشخص شود تحرک در بازار به چه سمتی خواهد رفت.

کاهش نرخ رشد اقتصادی چین

نرخ رشد اقتصادی چین در سال گذشته به طرز کم‌سابقه‌ای کاهش یافت و به ۶،۷ درصد رسید. این نازل‌ترین میزان نرخ رشد اقتصادی این کشور ظرف ۲۶ سال گذشته است. به نقل از دویچه‌له، آهنگ رشد اقتصادی جمهوری خلق چین رو به کاهش است. پدیده‌ای که برای این دومین اقتصاد بزرگ جهان، چندان عادی نیست. اما بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی این موضوع را منفی ارزیابی نمی‌کنند و بر این باورند که کاهش نرخ رشد اقتصادی چین نشانه ثبات بیشتر اقتصاد این کشور است. گروه دیگری از تحلیلگران جهان اقتصاد اما نسبت به پیامدهای اقتصادی ناشی از کاهش رشد در چین هشدار می‌دهند.

کسری بودجه روسیه به بیش از ۴۹ میلیارد دلار رسید

«آنتون سیلوانوف» وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد، مجموع کسری بودجه روسیه در سال گذشته میلادی به ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که این رقم چیزی معادل ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور محسوب می شود. همچنین درآمد این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۲۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید، در حالی که هزینه های روسیه ۲۷۵ میلیارد دلار ثبت شده است.
 
به گزارش مهر، وزیر اقتصاد روسیه میزان دقیق کسری بودجه این کشور را معادل ۳.۵۶ درصد تولید ناخالص این کشور اعلام کرده؛ این در حالی است که «سیلوانوف» ماه گذشته میلادی در مصاحبه ای میزان کسری بودجه فدرال روسیه را معادل ۳.۹ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد کرده بود.  

تنش ها میان ترامپ و چین، جهان را نگران کرد

مدیران نفتی و تولید کنندگان خاور میانه نگران شده اند که تنش های تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین، چشم انداز رشد تقاضای جهانی انرژی و در پی آن بهبود قیمت نفت را تیره و تار کند. به نقل از رویترز، شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در داووس، سفت و سخت از تجارت آزاد دفاع کرد، و تأکید کرده که پکن با تغییر سیاست های آمریکا به سوی داخل، تمایل دارد که در عرصه تجارت جهانی نقش پر رنگتری داشته باشد. فلیح وزیر انرژی عربستان به عنوان نماینده بزرگترین صادر کننده نفت جهان، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت:"این دو اقتصاد بزرگ نیاز دارند تا برای رفاه جامعه جهانی، اختلافات خود را حل و فصل کنند.”

بازگشت دوباره اونس به کانال 1200 دلار

پس از مراسم تحلیف ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ارزش دلار کاهش یافت و ارزش اوراق قرضه آمریکا از بالاترین رقم خود پایین آمد و به دنبال آن قیمت طلا رشد کرد. جیمز استیل، تحلیلگر ارشد بانک اچ‌اس‌بی‌سی در نیویورک گفت: «من فکر می‌کنم برخی از موضوعات مردم‌گرایانه ترامپ سبب افزایش قیمت طلا شده است.» به نقل از رویترز، هر اونس طلا با 5.47 دلار افزایش 1210.32 دلار فروخته شد.

کاهش تولید روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت در ماه ژانویه

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد که تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک)، در ماه ژانویه، روزانه ۱.۵ میلیون بشکه از تولید خود کاسته اند. میزان توافق شده میان تولیدکنندگان، کاهش ۱.۷ میلیون بشکه در روز است. به نقل از رویترز، فلیح رشد نفت شیل را، در سال ۲۰۱۷، در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زد. او این مطلب را در تلویزیون العربیه گفته است. فلیح گفت: برآورد افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت شیل توسط رئیس آژانس بین المللی انرژی (IEA) بزرگنمایی بوده است.

عوارض فروش بنزین گران شد

با توافق وزارت نفت و مجلس، قیمت بنزین برای سال ۹۶ گران نمی‌شود اما عوارض فروش این فرآورده نفتی ۵ درصد افزایش می‌یابد که از سهم دولت به پالایشگاه های نفت پرداخت خواهد شد. به گزارش مهر، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ مجلس هم با تایید تثبیت قیمت بنزین برای سال ۹۶، گفته است: سال آینده ۵ درصد از قیمت فروش فرآورده‌های نفتی بدون افزایش قیمت بنزین برای مصرف کنندگان، به توسعه پالایشگاه‌های نفت اختصاص می یابد. در شرایط فعلی سه نوع بنزین با اکتان ۸۷ تحت عنوان بنزین معمولی، بنزین با استاندارد یورو چهار با اکتان ۹۰ تا ۹۱ و بنزین سوپر با اکتان ۹۵ در پمپ بنزین های کشور عرضه می شود.

جدول قیمت بنزین در سال ۹۶
 نوع بنزینقیمت تعیین شده سال ۹۶ به ازای هر لیتر
 بنزین معمولی اکتان ۸۷  ۱۰۰۰ تومان
بنزین یورو چهار ۱۰۰۰ تومان
 بنزین سوپر ۱۲۰۰ تومان

سازمان برنامه و بودجه کشور هم مهر ماه امسال افزایش قیمت هر لیتر بنزین معمولی به ۱۲۰۰ تومان، بنزین سوپر به ۱۵۰۰ تومان و گازوئیل به ۵۰۰ تومان را تکذیب کرده و تأکید کرده بود: قیمت بنزین تا پایان سال ۹۵ گران نخواهد شد.

عیدی امسال کارمندان تعیین شد

مدیر تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد عیدی آخر سال کارمندان دولت گفت:‌ این موضوع در قانون مدیریت خدمات کشوری براساس ضرایب تعیین شده است. نوری افزود: امسال عیدی کارکنان 780 هزار تومان پیش بینی شده که البته پرداخت آن منوط به تصویب هیأت وزیران است. به گزارش فارس طبق ضوابط مالی بودجه سال 95 کل کشور دولت رقم عیدی کارکنان دولت 750 هزار تومان پیش بینی کرده بود.

بدهی ۲۰ تریلیون دلاری آمریکا برای ترامپ

به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، بدهی ملی ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما با ۹ تریلیون دلار افزایش به ۱۹ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار رسید. همچنین در وب سایت «ساعت بدهی آمریکا» آمده که در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی زمان ورود اوباما به کاخ سفید، میزان بدهی ملی این کشور ۱۰ تریلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار بود که با توجه به رقم فعلی می‌توان نتیجه گرفت که بدهی ملی آمریکا در زمان زمام داری باراک اوباما با ۸۶ درصد رشد روبه رو شده است. این در حالی است پیش بینی می شود، بدهی ملی آمریکا در زمان مراسم تحلیف دونالد ترامپ به تقریبا ۲۰ تریلیون افزایش پیدا کرده باشد. همچنین طی ۸ سال گذشته، دولت آمریکا در حدود ۵۸۵ میلیارد دلار هزینه جنگ های نیابتی خود کرده است. به گزارش مهر، بر همین اساس، شماری از کارشناسان اقتصادی آمریکا بر این باور هستند که صرف هزینه های گزاف ایالات متحده در جنگ بر روی مالیات دهندگان تاثیر خواهد داشت و در حال حاضر هر شهروند آمریکایی بیش از ۲۰۵ هزار دلار با بهره ۷ هزار و ۶۰۰ دلار بدهی دارد و تقریبا هر خانوار آمریکایی دارای بدهی ۸۱۰ هزار دلاری است.  


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر