بازدید 20441
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۱ اسفند

حقوق کارگران و تکرار دور باطل/ روایت روزنامه رسالت از مذاکرات وین/ تغییر معادلات با ورود آمریکا به برجام

دستمزد کارگران جامانده از اسب تورم، آینده نفت ایران در ابهام، اخراج و تعدیل کارگران در راه است؟ فرصت‌ها و ضد فرصت‌ها در گفت‌وگو‌های وین، جزئیات نحوه جریمه خودرو‌ها با دوربین جاده‌ای طی سفر‌های نوروزی، افزایش صادرات نفت در ماه‌های اخیر، مقصر متوقف شدن مذاکرات هسته‌ای؛ ایران و روسیه یا آمریکا و اروپا؟ و روز هفدهم جنگ اوکراین، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۰ 12 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۲۱ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که تنفس در مذاکرات وین، بیش از ۶ میلیون تومان حداقل حقوق کارگران و نگرانی از تورم ۱۴۰۱ و فراز‌هایی از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

تغییر معادلات با ورود آمریکا به برجام

داریوش قنبری، استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: رفتار روس‌ها در ارتباط با برجام تا حدودی بی‌سابقه نیست و بازخوانی صحبت‌های دکتر ظریف که به قصد عدم انتشار بیان شده بود، حاکی از آن است که وقتی برجام داشت به نتیجه می‌رسید، روس‌ها کارشکنی می‌کردند. البته برخی تحلیل‌ها در گذشته نیز در همین راستا که روس‌ها نمی‌خواهند روابط ایران با جهان غرب یک روابط عادی باشد، بوده است و یکی از عوامل حساسیت روس‌ها نسبت به عادی سازی روابط ایران با کشور‌های غربی به رقابت آن‌ها در حوزه انرژی با ایران و نگاهی مبتنی بر رقابت نسبت به ایران برمی‌گردد. با توجه به ذخایر گاز ایران، روسیه یک رقیب جدی محسوب می‌شود. منابع گازی ایران حدودا به اندازه روسیه است و عادی شدن روابط ایران با کشور‌های غربی به‌خصوص با کشور‌های اروپایی می‌تواند یک مسیر جایگزین صادرات گاز به روسیه را باز کند و نقش روسیه را در حوزه انرژی به حاشیه می‌برد. این موضوع باعث شده که روس‌ها در ارتباط با عادی شدن روابط ایران با کشور‌های غربی حساسیت خاصی را داشته باشند و در مجموع در حوزه تحریم‌ها هم قطعا روس‌ها در چند سال گذشته از تحریم ایران فرصت‌های خیلی خوبی برای خود ایجاد کرده بودند و منافع بسیار زیادی از ناحیه تحریم ایران بردند.

الان وضعیت خاصی به نفع ایران ایجاد شده گرچه از بحرانی که ایجاد شده، خوشحال نیستیم و افراد بی‌گناهی در اوکراین بی‌خانمان شدند و جان خود را از دست دادند، اما ایران از تحریم گسترده‌ای که کشور‌های غربی علیه روسیه تدارک دیدند، می‌تواند بهترین استفاده را ببرد و فرصت‌هایی که طی سال‌های گذشته از دست رفته را به نوعی بازسازی کند و از این شرایط جدید به نفع منافع ملی خودش بهره‌مند شود. در مجموع شرایط جدید تا حدود زیادی قدرت چانه‌زنی ایران را تقویت کرده و افزایش داده است. شرایط طوری نیست که کشور‌های غربی بتوانند همزمان کشور‌های نفت‌خیز را به سمت تحریم ببرند. تحریم روسیه کشور‌های غربی را مجبور می‌کند که به سمت منابع نفتی ایران و ونزوئلا حرکت کنند و طی روز‌های گذشته شایعاتی مبنی بر اینکه هیاتی از آمریکا به ونزوئلا سفر کرده، منتشر شد. ایران و ونزوئلا می‌توانند جای خالی نفت و انرژی روسیه را پر کنند. الان فرصت خیلی خوبی ایجاد شده و با توجه به افزایش بهای نفت با توجه به بحرانی که پدید آمده ایران می‌تواند بهترین استفاده را ببرد و در راستای بازسازی ذخایر ارزی خود که به خاطر تحریم‌ها دچار مشکل شده بود، اقدام کند و در راستای بازسازی اقتصاد کشور قدم بردارد.

ایران قطعا منافع ملی خودش را معطل منافع ملی روسیه نخواهد کرد همانطور که روسیه در سال‌های گذشته منافع ملی خودش را فدای منافع ملی ایران نکرد و در شرایطی که ما تحریم بودیم، روسیه استفاده خودش را برد. منافع ملی کشور‌ها بر اساس اقتضائاتی که دارد، پیش می‌رود. کارشکنی روس‌ها طبیعی است، اما در موقعیتی نیست که در وضعیت کنونی مانع جدی بر سر راه احیای برجام بوجود آورد. همانطور که خروج یکجانبه آمریکا برجام را کاملا از ید انتفاع ساقط کرد بازگشت آمریکا به تنهایی برجام را احیا خواهد کرد و نقش روسیه را خیلی پررنگ نمی‌بینم و زیاد نباید این نقش را پراهمیت تلقی کرد که به تنهایی بتواند در مسیر احیای برجام سنگ‌اندازی کند. همان‌طور که خروج یکجانبه آمریکا از برجام، برجام را بی‌معنا کرد، ورود آمریکا به برجام به تنهایی می‌تواند معادلات را تغییر دهد.

 

روایتی واقع بینانه از مذاکرات وین

حنیف غفاری در شماره امروز رسالت طی یادداشتی با عنوان روایتی واقع بینانه از مذاکرات وین نوشت: ایجاد وقفه اخیر در مذاکرات وین، مولد تحلیل‌ها و گمانه زنی‌هایی در خصوص سرنوشت این آوردگاه دیپلماتیک بوده است. گویا وضع نزدیک به ۳ هزار تحریم جدید ضد روسی طی دو هفته اخیر (از آغاز جنگ اوکراین تا کنون)، کاخ کرملین را به این نتیجه رسانده است که از هرگونه آوردگاه سیاسی جهت خنثی سازی این تحریم‌ها و تحدید آثار حقوقی و اقتصادی آن استفاده کنند. در این مجال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تمرکز ویژه‌ای بر مذاکرات وین نموده و در گلوگاه حساس و سرنوشت ساز کنونی، مطالبات صریحی را در خصوص عدم تاثیرگذاری بحران اوکراین بر پروسه همکاری‌های تجاری مسکو-تهران مطرح کرده است. بدیهی است که در اینجا، مقامات روسی قصد دارند از ظرفیت «مذاکرات وین» به مثابه یک «اهرم تنظیم کننده» در منازعه با ناتو بر سر اوکراین استفاده کنند.


کشورمان همواره تاکید داشته است برجام به لحاظ حقوقی و راهبردی، حکم یک «متغیر مستقل» و نه یک «متغیر وابسته» را دارد. این خود یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین محسوب می‌شود. دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان همان گونه که در برابر خواسته غرب مبنی بر گنجاندن خواسته‌های موشکی و منطقه‌ای آن در ذیل سند برجام یا حتی مذاکره بر سر این موارد به بهانه احیای برجام را نپذیرفته است، قطعا پذیرای گره زدن سرنوشت توافق هسته‌ای به بحران اوکراین نیز نخواهد بود. در اینجا، صرفا خطوط قرمز راهبردی و منطقه‌ای کشورمان موضوعیت دارد و منافع ما به عنوان کشوری که خواستار رفع تحریم‌های ظالمانه بر اساس اصل عزت و اقتدار خود می‌باشد، بر منافع هر بازیگر دیگری در مذاکرات ارجحیت دارد. اما آنچه در این برهه نمی‌توان از کنار آن گذشت، مربوط به رویکرد سیاستمداران آمریکایی-اروپایی و شبکه ظاهرا کارشناسی، تبلیغاتی و رسانه‌ای وابسته به آنهاست.

در این میان دو نکته اساسی وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت:
نخست اینکه رویکرد اخیر روس‌ها در مذاکرات وین - به هر شیوه‌ای که تفسیر شود-، قطعا مترادف با «تبرئه غرب» در این آوردگاه سیاسی نیست.
بدون شک اگر آمریکا و تروئیکای اروپایی به جای زیاده خواهی و طمعکاری بر سر رفع تحریم‌های ضد ایرانی، تلاش برای تحدید حداکثری فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، زد و بند پنهان و آشکار با آژانس و شورای حکام در خصوص مانور غیر حقوقی بر مطالعات ادعایی علیه کشورمان، تضمین گریزی آشکار در قبال آینده برجام و تلاش برای فرار از راستی آزمایی در پروسه احیای توافق هسته‌ای و ده‌ها خبط و خطای دیگر، نسبت به مطالبات حقوقی و منطقی کشورمان در پروسه رفع تحریم‌های ضد ایرانی تمکین می‌کردند شاهد پیچیده‌تر شدن ماجرا در وین نبودیم. در این صورت، مذاکرات ماه‌ها قبل به نتیجه می‌رسید.


مهم‌تر آنکه بر خلاف دروغ پردازی مقامات غربی و مهره‌های رسانه‌ای آنها، اختلافات باقیمانده در وین حل و فصل نشده است. به عبارت بهتر، حتی در صورت عدم طرح مواضع اخیر از سوی مقامات روسی، قطعا به دلیل عدم حل و فصل نهایی موضوعاتی مانند ارائه تضمین‌های اعتباری در خصوص آینده برجام و رفع تحریم‌هایی که دولت سابق آمریکا پس از خروج از برجام علیه کشورمان وضع کرده است، هنوز شاهد رسیدن به توافق نهایی نبودیم.


در چنین شرایطی تلاش غرب و شبکه خارجی و داخلی حامی آن با هدف ترویج هدفمند «روس هراسی مطلق"» در حوزه سیاست خارجی و در مقابل، پاک کردن دامان آلوده آمریکا و اروپائیان از ننگ «بدعهدی مطلق در قبال توافق هسته‌ای» جای بسی تامل دارد. قطعا فارغ از ایستادگی بر سر خطوط قرمز راهبردی تعیین شده در مذاکرات وین، باید کاملا مراقب این عملیات روانی و تصویرسازی هدفمند غربی‌ها بود.

 

حقوق کارگران و تکرار دور باطل

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان حقوق کارگران و تکرار دور باطل  نوشت: شورای عالی کار، با اعلام افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۱ در ظاهر گام خوبی برای رفاه این قشر زحمتکش برداشته، ولی قطعاً خود اعضاء این شورا هم می‌دانند که بار دیگر به همان دور باطلی دچار شده‌اند که سال‌هاست گرفتار آن هستند.


هیچکس با افزایش حقوق کارگران مخالف نیست البته به این شرط که این افزایش بتواند تاثیری در حل مشکلات آنان داشته باشد. تصمیمات هر ساله شورای عالی کار در زمینه افزایش حقوق کارگران نه‌تن‌ها مشکلی از کارگران حل نمی‌کند، بلکه چند مشکل بر مشکلات موجود جامعه ازجمله خود جامعه کارگری می‌افزاید. با برشمردن این موارد، یکبار دیگر راهکار‌های پیشنهادی را هم مطرح می‌کنیم تا اعضاء شورای عالی کار درصدد برآیند از تکرار تصمیم گرفتن‌های نادرست و افتادن چندین باره در چاه دور باطل خودداری کنند و به راه‌حل‌های اساسی روی آورند.


اولین پیامد ناگوار افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران اینست که کارفرما‌ها به دلیل عدم امکان تامین هزینه‌های کارگاه‌های خود، ناچار می‌شوند قیمت تولیدات یا خدمات خود را بالا ببرند. این افزایش قیمت‌ها مستقیماً بر هزینه زندگی تاثیر خواهد گذاشت و قبل از هر کس دیگر، خود کارگران باید متحمل این افزایش هزینه‌ها شوند و آنچه از طریق افزایش حقوق به دست می‌آورند را صرف هزینه زندگی کنند. تاسفبارتر اینکه بالا رفتن قیمت تولیدات و خدمات، بر روی سایر قیمت‌ها ازجمله اجاره مسکن و کالا‌های اساسی نیز اثر افزایشی می‌گذارد و در نهایت، دود آتش برافروخته شده از این وضعیت ناپایدار قبل از همه به چشم کارگران و سایر کسانی که حقوق ثابتی دارند خواهد رفت.


دومین پیامد این است که کارفرمایان برای جلوگیری از تعطیل شدن کارگاه یا کارخانه خود، ناچار می‌شوند اقدام به تعدیل نیرو کنند. این اقدام نیز به زیان کارگران است، زیرا عده زیادی از آن‌ها شغل خود را از دست می‌دهند.
پیامد سوم، تعطیلی بعضی از کارگاه‌ها یا کارخانجات و یا موسسات تابع قانون کار به دلیل عدم امکان تامین هزینه‌های افزایش یافته است. این پیامد نیز به زیان کارگران است، زیرا عده زیادی از آنان بی‌کار می‌شوند و زندگی آن‌ها دچار اختلال می‌گردد.
پیامد‌های دوم و سوم، به همراه خود پیامدی هم برای دولت به وجود می‌آورند که اختلال در برنامه اشتغال‌زائی است. دولت از یکطرف برای ایجاد شغل و رفع بی‌کاری برنامه‌ریزی می‌کند و از طرف دیگر با تصمیم نادرست شورای عالی کار که خود نیز عضو آنست عده‌ای را بی‌کار می‌کند! این پیامد چهارم را فقط می‌توان نوعی ندانم‌کاری دانست.


پیامد پنجم که باز هم به زیان کارگران و کارفرمایان است، افزایش هزینه بیمه آن‌ها و تعلق گرفتن مالیات به حقوق کارگران است. کارگر و کارفرما باید ۳۰ درصد از حقوق را به عنوان بیمه به سازمان تامین اجتماعی (۷ درصد کارگر و ۲۳ درصد کارفرما) بپردازند و کارگر نیز بابت حقوق خود به خاطر اینکه بالاتر از نصاب معافیت مالیاتی است مشمول مالیات می‌شود. با کسر شدن این دو پرداختی، چیزی که برای کارگران می‌ماند، بسیار کمتر از هزینه‌های یک زندگی حداقلی است.


به این دستپخت شورای عالی کار بهیچوجه نمی‌توان نمره قبولی داد. شاید بتوان گفت دولت با پذیرفتن این تصمیم موفق به نوعی ظاهرسازی برای اینکه خود را حامی قشر کارگر نشان دهد شده است، ولی واقعیت اینست که دولت حتی با مایه گذاشتن از کیسه کارفرمایان هم نتوانسته با فقری که گریبان‌گیر قشر کارگر است مبارزه کند. عوارض بسیار منفی این تصمیم غلط در سال ۱۴۰۱ به وضوح خود را نشان خواهد داد و گریبان خود دولت را هم خواهد گرفت.


راه‌حل ریشه‌ای مشکل معیشتی کارگران را باید در حل اساسی بحران اقتصادی کشور جستجو کرد. تا زمانی که سایه بحران اقتصادی بر کشور سنگینی می‌کند، این قبیل تصمیمات نتیجه‌ای غیر از سخت‌تر شدن وضعیت معیشتی اقشار ضعیف جامعه ندارد.


در شرایط بحران اقتصادی، کاری که از دولت برای کاهش دشواری‌های جامعه کارگری و کارفرمائی برمی‌آید اینست که هزینه‌های بیمه و مالیات را از دوش آن‌ها بردارد و یا کاهش دهد و تسهیلاتی نیز برای این دو قشر درنظر بگیرد. مجلس که می‌تواند برای اموری از قبیل «جهاد تبیین» ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در نظر بگیرد، چرا این پول‌ها را به امر مساعدت نسبت به کارگران و کارفرمایان که پایه‌های اصلی تولید و اقتصاد کشور هستند اختصاص نمی‌دهد؟ نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی مطمئن باشند حل مشکلات معیشتی مردم، بهترین روش برای جهاد تبیین است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۳۰
عوارض غلط افزایش پوپولیستی و بی منطق ۵۷ درصدی حقوق کارگران از لحظه اعلام خودش را نشان داد و همه احناس گران شد...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
اون موقع تعرفه ها و انواع قیمت ها ۲ برابر میشود پوپولیستی نبود؟
چرا فقط حقوق کارگرا نباید زیاد بشه؟! معلما ، قوه قضاییه . ... اینا چون از جیب ملته اشکال نداره و باعث تورم هم نمیشه.
حکومت ایران باید فورا با امریکا بدون واسطه وارد مذاکره شود و تو دهنی سختی به روسیه بزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
واقعا نمی فهمید که دشمن اصلی آمریکا است
و مذاکره مستقیم چیزی را حل نمی کند
بلکه وساطت همین اروپا(دشمن درجه دوم) و روسیه (دشمن درجه سوم) بیشتر و محکم تر می توان امتیاز گرفت.
ممکن است قول اروپا و روسیه و چین خودش کمی تضمین باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
زهي خيال باطل! مذاكره مستقيم قبلي چه گلي را بر سر مردم ايران زد كه اين يكي بخواد اين كار را بكنه؟
درود
بیچاره مردم ایران که یک بار غرب می زند زیر میز برجام...حالا هم شرق می زند زیر میز برجام......
ایران مرغ تخم طلا که دست شرق و غرب پاس کاری می شود ولی خود مردم از این موهبت بی بهره
با تورم سال آینده دیگر رمقی برای مردم نخواهد ماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
از بی تدبیری سیاست مردان ماست.
حتی با این افزایش در نظر گرفته شده برای سال 401 ،باز هم شرکتهای ایرانی ارزانترین نیروی کار را در اختیار خواهند داشت . آیا 200دلار در ماه حقوق زیادیست؟ این بیگاری گرفتن و استثمار نیروی کار ایرانیست.این سوء استفاده از بحران اشتغال موجود در کشور است.با این حقوق ، نسل جوان چقدر امیدوار به زندگی و جامه عمل پوشاندن به آرزوهای خودش نظیر ازدواج و تشکیل خانواده ، خرید خانه و خودرو وپیشرفت مالی و بهبود زندگی پیدا می کند؟ شرکتی که با حقوق 200دلاری به ورشکستگی می رسد و نمی تواند خودش را اداره کند همان بهتر که جمع شود.
آیا با عدم افزایش حقوق کارگر، تورم صفر می شود ؟ برای تورم و گرانی هزار تا دلیل اساسی وجود دارد آنوقت باید به دلیل فرعی افزایش حقوق که آنهم معلول همین تورم است باید گیرداد؟
این حرفهای شما ،افزودن هیزم به آتش بحران اقتصادی و اجتماعی موجوداست . برای آرامش جامعه ، باید حقوق کارگر به متوسط حقوق جهانی نزدیک بشود تا نسل کار و فعالیت به نشاط و سرزندگی و انگیزۀ کار از دل و جان برسدو اثرش حتما در بهره وری و سود بیشتر شرکتها ظاهر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
هزینه شرکت های ایرانی یهویی 60 درصد افزایش خواهد داشت.
چگونه جبران باید بشود؟
حقوق را باید وسط تابستان زیاد کنند همه تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات در همین زمان به استناد افزایش دستمزد، قیمت کالا و خدمات خود را 40% افزایش می دهند که سال 1401 احتمالاً 70% افزایش خواهند داد. یا اینکه در تابستان اصلاحیه حقوق 1401 انجام بشه. از طرفی دولت بجای پول، معادلش ارزاق رو در اختیار بگذاره بهتره که باعث عدم افزایش قیمتها بشه. الان بر اساس افزایش قیمت پارسال حقوق رو افزایش میدن نه افزایش قیمت واقعی که اتفاق می افته.
روس ها نمی خواهند قبول ، اروپایی های نادان چرا فقط از روسیه گاز و نفت می خرند و خودشان را به روسیه وابسته کرده اند ؟؟؟؟؟؟؟
مرگ بر روسیه
مرگ بر پوتین
مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
و مرگ بر اروپای خائن بدتر از آمریکا
بعد برجام اروپا بسیار بدتر از آمریکا عمل کرد
ششماه قبل شروع تحریم ترامپ خوودرو سازی فرانسه دست ما را در گل گذاشت و رفت
شماها که میگید دوره باطل خودتون بزارید جای کارگری در تهران مستجر نه خودتون که خونه ماشین حقوق بالا سفر خارج دارید
هفته قبل گوشت قرمز کیلویی ۱۵۵ تومن
و دیروز کیلویی ۱۸۰ تومن

کلا کشور داره از کنترل خارج میشه
گرانی
گرانی
گرانی

هیچکس پاسخگو نیست

همه فقط حرف حرف حرف حرف حرف ............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
شیرازه ی اداری مدتهاست از هم پاشیده پایین سریهایعنی کارمندان ساز خودشان را می زنند و بالا سریها را حساب نمیزارندو بالا سریها یعنی مدیران بجای مدیریت مشغول دنیای سیاستندو فکر می کنند با امضای چند تا نامه زیر مجموعه شان به نحو مطلوب مشغول چرخیدن است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
اصلا کنترلی برای مبارزه با کنترل تورم و گرانی وجود داشته ؟

کنترل فقط برای حفظ حجاب همیشه بصورت گسترده و پر حجم بوده و هست
با افزایش حقوق کارگری تا حدودی موافق هستم اما!
شاید لازم باشه بدونید کلی کارگاه و شرکت داریم با سود های نامتعارف که با این افزایش قراره از سود نامتعارف کارفرما کم و به جیب کارمند و کارگرش بره اما ...
متاسفانه با افزایش حقوق کارگری برای مثلا 50 درصد سود این کارفرمایان عزیز 100 درصد زیاد میشود.
به نظر من باید سود نامتعارف بعضی از بنگاه های اقتصادی حذف بشه.
برای مثال شرکتی که 5 سال از تاسیسش میگزرد و یک مدیر عامل 30 سال سن دارد چه طوری در این مدت کم صاحب یک آپارتمان 200 متری و یک ماشین خارجی میشود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
چرا کارگران و بنایان و جوشکاران وووووو

ایرانی برای کار کردن به عراق میروند ؟

چون حقوق کارگران در عراق حداقل ماهی هزار دلار است

یعنی ۵ برابر این حقوقی که تازه در ایران ۱۴۰۱ میخواهد
به ۲۰۰ دلار برسد میباشد

واقعا اینهمه سال کارگران ایرانی استثمار و برده گی کرده اند

و سود و بهره برداری کارشان را کارفرمایان برده اند
روس‌ها با ما رقابت نمی کنند بلکه در راه پیشرفت ماسنگ اندازی می کنند،
افزایش حقوق کارگران به این مقدار اشتباه به دلایل ذیل:
1-کار فرمایان به علت افزایش هزینه ها ذر ابتدا اضافه کاری را کم میکنند و به مدیرا ن حداکثر اضافه کاری را میدن
2-کلی نیروی مازاد شناسایی میکنند و اخراج میکنند به عنوان اینکه هزینه ها با درآمد جور نیست
و عواقب ناجوری که زندگی خانواده ها را متلاشی میکنه
چون مدیران ایرانی کارایی ندارن فقط همین کار بلدن پس عملا زیان میکنن کارگران عزیز یا تغییری در دریافتی مشاهده نخواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
کارگرها اصلا نگران نباشن
اگر ریختنتون بیرون اسنپ و تپسی ماهی 13 م در میاری
این افزایش حقوق چقد یه سریارو سوزونده.. اولا اینکه هی نگید 57 درصد.. برای 90 درصد کارگرا که شاغل هم بودن و بالاتر از حداقل دستمزد میگرفتن یعنی سایر سطوح فقط 38 درصد افزایش حقوق اضافه شده.. اون 57 درصد فقط برای کارگراییه که حداقل حقوق رو میگرفتن.. مضافا به اینکه چه حقوق زیاد میشد چه نمیشد کارفرما ها و کارخونه های ایران در سال چند بار به بهانه های مختلف شامل افزایش قیمت دلار، ماه رمضان، شب عید و غیره کالاهاشونو بالا میبردن در و فقط به یک بار افزایش در سال راضی نمیشدن..حالا این افزایش اندک حقوق کارگر خاری شده به چشمشون.. کارفرمای عزیز یادت باشه اگه کارگر قدرت خرید نداشته باشه نمیتونه اون جنس بنجلی که تو تولید میکنی رو بخره و بنابراین تو ورشکست میشی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
اشتغالی که در پنج شیش سال گذشته ایجاد شده همه از دم با حداقل حقوق ایجاد شده . شما لابد در یک شرکت بزرگ نیمه دولتی وبا سابقه زیاد هستید و از 90 در صد حرف می زنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
کارگرا برن دست فروشی کنن یا مسافربر انلاین باشن درامدشون چندبرابر بیشتر از پول کارفرماست
یکی از دلایل افزایش می تواند کمک به صندوق ورشکسته تامین اجتماعی هم باشد که در آمدهای این صندوق به طبع این افزایش، 50 درصد زیاد خواهد شد تا التیامی برای این صندوق باشد.
اولا به حقوق کارگر که رسید آمان تپید معلم و...افزایش حقوق داشته باشندکارگر نه کارگر نان و برنج نمیخورد
دوما شما نگران کار فرما نباشید سود نداشته باشه تعطیل میکنه با افزایش قیمت وملک جبران میکنه
سوما مالیات را میتوان نگرفت وحق بیمه را همان مثل پارسال گذاشت سال گذشته بیمه زیاد گرفتن
چهارما کارگر اینقدر بدبخت نیست که مثل.... کار کنه ودیگرا ن بخورند وظایف تعریف شده طبق استاندار جهانی
پنجما اخراج کارگر مساوی مرگ کارفرما بازرسان اداره کار باید هر سه ماه نظارت کنند با بارسان بیمه ودفاتر کارفرما چک شود که حق نخوری نشود
قیمت دلار و مواد اولیه اگر کم بشود افزایش حقوق کارگر باعث تورم نمی شود.
اصلا هزینه های اصلی باید هزینه نیروی متخصص و کارگری باشد و نه مواد اولیه.
این موضوع در تمام صنایع از جمله ساخت و ساز مسکن، لولزم خانگی، صنایع سنگین و ... باید مصداق داشته باشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل