بازدید 27775
مرور روزنامه‌های شنبه ۲۳ بهمن

تفاوت شخصیتی آقایان رئیسی و احمدی‌نژاد! /راز بازی مرموز آمریکا در اوکراین/جای خالی نقش نظارتی مردم

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر و مشخص شدن برندگان سیمرغ، آغاز مانور روسیه در مرز اوکراین، بازار نفت در انتظار توافق هسته‌ای، افزایش یارانه‌ها در سال آینده چقدر جوابگوی گرانی‌هاست؟ اما و اگر‌های مذاکره مستقیم با آمریکا، ساز مخالف روس‌ها در وین؟ عامل جنایت فجیع در اهواز را باید در کجا جستجو کرد؟ و جلیلی علیه رییسی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹ 12 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۲۳ بهمن در حالی چاپ و منتشر شد که برگزاری راهپیمایی موتوری و خودرویی در سالگرد ۲۲ بهمن، احتمال جنگ بین روسیه و اوکراین، هیاهو‌های جشنوراه فیلم فجر و جای خالی خط فقر در تعیین دستمزد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

تفاوت شخصیتی آقایان رئیسی و احمدی‌نژاد!


محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول ابتکار در سرمقاله امروز این روزنامه با عنوان تفاوت شخصیتی آقایان رئیسی و احمدی‌نژاد! نوشت: در این دو دهه سید ابراهیم رئیسی دومین رئیس جمهوری اصولگرای ایران است. اولینِ آن محمود احمدی‌نژاد بود. البته به گمانم این دو دولت اصولگرا سرنوشت یکسانی نخواهند داشت. علت آن به دو امر برمی‌گردد؛ هم به تفاوت موقعیتی که دو دولت در آن متولد شدند و هم به اختلاف فاحش شخصیت دو رئیس دولت.


ایران در دهه نود تحولات ژرفی را از سر گذرانده و معتقدم در پایان دهه نود شباهت‌های ما با ابتدای این دهه یا ابتدای دهه هشتاد بسیار کم خواهد بود. تجربیات و اتفاقاتی بر ما گذشته که پیش از آن تصور درستی از آن‌ها نداشتیم و اکنون در پسِ این حوادث، با ایران و ایرانیِ دیگری طرف هستیم.
تفاوت موقعیت تولد این دو دولت البته بیشتر از این است. در جای دیگر شاید به آن پرداختیم. اما تفاوت دو رئیس دولت نیز بسیار است. این دو را از مناظر مختلفی می‌توان با هم مقایسه کرد.
اما در اینجا به تفاوت یک ویژگی اشاره و اکتفا می‌کنم؛ ویژگی تولید نفرت. مواضع آقای احمدی نژاد برای مخالفانش تولید نفرت می‌کرد. او بر عناصر غیریت ساز پافشاری می‌کرد و مخالفان خود را بر سر موضع مخالفت جدی‌تر و جری‌تر می‌کرد. البته این باعث می‌شد که موافقین نیز در حمایت غیرت بیشتری به خرج دهند. در واقع این مواضع جامعه را نیز دوقطبی می‌کرد. مواضعی که باعث می‌شد احمدی نژاد در میان موافقین محبوب‌تر و در میان مخالفین منفورتر شود.


این شکاف به قدری عمیق شد که معتقدم یکی از عوامل اصلی حوادث هشتادوهشت هم شد. یعنی بیراه نیست اگر بگویم وقایع هشتادوهشت محصول همین شکاف نفرت و غیرت بود. شکافی که هم موافقان را رادیکال کرد و هم مخالفان را؛ و مواجهه سهمگین سیاسی در این فضای رادیکال، خشونت هشتادوهشت را آفرید.


اما آقای رئیسی چنین شخصیتی اصلاً ندارد. مواضع او گونه‌ای نیست که برای مخالفین تولید نفرت کند. بیش از عناصر غیریت ساز بر عناصر وحدت آمیز تاکید می‌کند. البته هرچند که مخالفین را نمی‌آزارَد، اما به همین علت مواضعش برای موافقین غیرت و محبوبیت تولید نمی‌کند. یعنی رادیکالیسم نمی‌فروشد تا محبوبیت بخرد. بر همین اساس پیش بینی ریزش برخی موافقان رادیکال ایشان از جمله بعضی از مداحان دور از انتظار نیست؛ اینکه با وجود رادیکال شدن حوزه عمومی، اما همچنان سطوح رسمی کشور (بر خلاف هشتادوهشت) تن به رادیکالیسم نمی‌دهد محصول همین تفاوت است.

 

راز بازی مرموز آمریکا در اوکراین

نبی شریفی طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان راز بازی مرموز آمریکا در اوکراین نوشت: صدای غالب در ماجرای اردوکشی نظامی در مرز اوکراین، صدای شلیک مسلسل ها، انفجار خمپاره‌ها و پرواز جنگنده‌های روسی نیست. بلندترین صدایی که اکنون به گوش می‌رسد، هشدار‌های تند و جدی آمریکا و همپیمانانش درباره خطر قریب الوقوع جنگ و حمله نظامی توسط روسیه است. هیاهو، حجم بزرگی از واقعیت میدانی تنش فعلی در خطوط مرزی اوکراین را شکل داده که البته بلندترین صدا نیز از حنجره جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به گوش می‌رسد. بایدن گفته که «شهروندان آمریکایی باید همین الان [از اوکراین]خارج بشوند.» چراکه «همه چیز می‌تواند به سرعت و دیوانه‌وار وخیم شود.» و خطر «وقوع یک جنگ جهانی» در کمین است. با این حال بعید است، رئیس جمهور ۷۹ ساله آمریکا که از سوی رسانه‌ها به اختلال حافظه و حواس پرتی متهم شده، فراموش کرده باشد زمانی که معاون رئیس جمهور (باراک اوباما) بود، روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد؛ اما این اقدام هیچ گاه به جنگ نظامی میان روسیه و ناتو نینجامید. این که گردان‌های نظامی و بیش از صد هزار نیروی روسی در سراسر مرز‌های شرقی اوکراین به خط شده اند، این که روسیه در روز‌های اخیر به طور همزمان در دریای سیاه و «آزوف» رزمایش دریایی و در بلاروس رزمایش زمینی و هوایی برگزار کرده یک واقعیت میدانی است. همان طور که گسیل هزاران نیروی ناتو به سمت شرق اروپا یک واقعیت تنش زا در میدان است. آن چه در «شرایط فعلی» بر اساس شواهد تا حد زیادی محتمل است، این است که روسیه تصمیمی برای حمله به اوکراین ندارد. بلکه، در مسیر اعمال فشار بیشتر به غرب و سوق آن به سپردن ضمانت‌هایی مبنی بر توقف گسترش ناتو به سوی شرق (از جمله عضویت اوکراین) و عدم استقرار نیرو و سلاح‌های بیشتر در شرق اروپا گام برداشته است. در این میان، فرانسه به عنوان بزرگ‌ترین قدرت نظامی اروپا و آلمان به عنوان بازیگر ثروتمند و سیاستمدار این قاره که دو سالی است پروژه تشکیل «ارتش واحد اروپا» را پیش می‌برند، کمترین تمایل برای رویارویی نظامی با روسیه را دارند. آن‌ها در سال‌های اخیر به تضاد منافع «ناتو» به رهبری آمریکا با اهداف و منافع خود در اروپا پی برده اند. سیاست دوری این دو کشور از جنگ را می‌توان در چندین گفت و گوی تلفنی میان کاخ کرملین و الیزه و سفر اخیر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به مسکو و کیف، با هدف کاهش تنش مشاهده کرد.

سیاستی که دولت آلمان، به صدراعظمی اولاف شولتس، با خودداری از ارسال سلاح و تجهیزات جنگی به اوکراین، در کنار میزبانی از گفتگو‌های نمایندگان کیف-مسکو دنبال کرده است. هرچند وابستگی آلمان به گاز روسیه نیز در اتخاذ این تصمیم بی تاثیر نبوده است. بر اساس آن چه گفته شد «هیاهو» یک روی سکه ماجرای اخیر اوکراین است. روی دیگر سکه، بازی مرموز آمریکا با رویداد‌های شرق اروپا با هدف منافع خود است. ایالات متحده در دوره کوتاه و پرماجرای ریاست جمهوری دونالد ترامپ با شعار «اول آمریکا»، نفوذ خود در تحولات بین‌المللی را از دست داد. او حتی بار‌ها ناتو را به کاهش بودجه تخصیصی از سوی واشنگتن تهدید کرد. حالا با ورود جو بایدن به کاخ سفید، او می‌خواهد نفوذ و قدرت از دست رفته واشنگتن را در قالب توانمندی در رهبری ناتو به ایالات متحده بازگرداند. لازمه این بازیابی قدرت، نمایش اهمیت این پیمان نظامی است که اساسا با تکیه بر وجود دشمنی به نام روسیه (یا اتحاد فروپاشیده جماهیر شوروی) متولد شده است. در راه رسیدن به این هدف، پاریس و برلین که به دنبال کاهش تنش و همزیستی با روسیه هستند، سد راه واشنگتن و متحد آنگلوساکسونی آن، یعنی لندن، شده اند. بریتانیا با «برگزیت» مسیر خود را از تصمیمات سیاسی و دست و پاگیر اتحادیه اروپا جدا کرده است، اما این بدان معنا نیست که لندن تمایل دارد نفوذ نظامی خود در این قاره را از دست بدهد و میدان را به فرانسه، دارنده بزرگ‌ترین ارتش اروپا واگذار کند. یکی از راه‌های اعمال نفوذ در شرایط فعلی، تقویت پیوند خود با واشنگتن و اتخاذ تصمیماتی هم راستا میان وست مینیستر و کاخ سفید است.

اتحادی که در ۶ ماه گذشته بیش از پیش خود را در مقابل منافع کشور‌های اتحادیه اروپا به نمایش گذاشته است. اواسط سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ماه امسال) بریتانیا و آمریکا اتحادی نظامی را با استرالیا موسوم به پیمان «آکوس» شکل دادند که برخلاف ائتلاف فعلی آن‌ها علیه روسیه، تمزکز آن بر «مهار چین» بود. «آکوس» باعث شد قرارداد چند ده میلیارد دلاری فرانسه برای فروش زیر دریایی به استرالیا که از آن به عنوان «بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی در تاریخ استرالیا» یاد شده لغو شود. واشنگتن و لندن اکنون دست در دست هم در پی پیشبرد سیاست‌های خود علیه دو قدرت شرق یعنی چین و روسیه اند. با این حال، روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین ضمن ارزیابی وضع موجود نشان داده که به رغم همه تحرکات نظامی نمی‌خواهد آغازگر جنگ باشد، اما منافع خود با هدف دورکردن ناتو از مرزهایش را همچنان دنبال خواهد کرد. بایدن نیز نمی‌خواهد آغازگر جنگ باشد. زیرا، نه هدفش نبرد با روسیه است و نه اوکراین عضو ناتو است که براساس ماده ۵ منشور سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، مبنی بر دفاع مشترک، از آن دربرابر حملات روسیه محافظت شود بلکه به دنبال تنشی مدیریت شده برای بازیابی جایگاه خود و وابسته‌تر کردن بروکسل به واشنگتن و هر چه بیشتر دور کردن اروپا از روسیه است. باوجود آن چه گفته شد، جنگ در شرایط فعلی رویدادی نامحتمل است. با این حال، راه حماقت برای شروع جنگ باز است. چه بسیار جنگ‌هایی در تاریخ که با یک اشتباه آغاز شدند.

 

جای خالی نقش نظارتی مردم

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با تیتر جای خالی نقش نظارتی مردم نوشت: همانطور که حکمرانی دشوار است، شهروند بودن هم دشواری‌هائی دارد. فقط در صورتی که حکمرانان به وظایف خود عمل کنند و شهروندان نیز به وظایف نظارتی خود بی‌اعتنائی نکنند، می‌توان امیدوار بود که اداره کشور به درستی انجام شود. هر یک از این دو رکن از مسیر صحیح منحرف شوند و یا در انجام وظایفی که برعهده دارند کوتاهی کنند، کشور فشل خواهد شد.


حکمرانان باید در چارچوب قانون عمل کنند و مردم نیز با دقت و وسواس بر کار آنان نظارت نمایند. تجربه نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد حتی نظام حکومتی مبتنی بر دین نیز از انحراف مصون نیست و حکمرانان به لطایف‌الحیل از مسیر صحیح منحرف می‌شوند و از انجام وظایف قانونی خود سرپیچی می‌کنند. درست است که این قضاوت شامل تمام مسئولین نظام جمهوری اسلامی نمی‌شود و افراد زیادی نیز پاک و منضبط و درستکار بودند و هستند، ولی وجود افراد متخلف باعث مخدوش شدن چهره نظام شده و مشکلاتی که اکنون گریبانگیر جامعه و مردم است، نتیجه عملکرد خلاف همین افراد است.


برخلاف این تصور که می‌گوید در قانون اساسی و سایر قوانین باید مواردی وجود داشته باشند که سلامت نظام حکومتی را تضمین کنند، تجربه این واقعیت را هم به اثبات رسانده که حکمرانان متجاوز به قانون، حتی تضمین‌ها را هم از کار می‌اندازند و کار‌های خلاف خود را پیش می‌برند. زشت‌تر اینکه متجاوزان به قانون، در عین حال که قانون را دور می‌زنند، موارد تضمینی را نیز توجیه می‌کنند و خود را بهترین عاملان به قانون معرفی می‌نمایند! خطر بزرگ‌تر برای سلامت حکمرانی در جامعه، همین توجیه فریبنده است.


نتیجه‌ای که از این واقعیت‌ها به دست می‌آید اینست که ضامن اصلی سلامت حکمرانی، نظارت مردمی است. مردم، پایه اصلی هر نظام حکومتی در هر جامعه‌ای هستند و به همین دلیل، می‌توانند نقش اصلی را در دوام، بقاء و چگونگی آن داشته باشند. این نقش مهم است که حکمرانان را به تکاپوی متوسل شدن به ابزار‌های تبلیغاتی برای مشغول ساختن مردم به امور حاشیه‌ای و غافل شدن از مسائل اصلی وامی‌دارد. درست در همین نقطه است که مردم به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند و با گرفتار شدن در دام تفرق خاصیت اصلی تحمیل اراده خود بر حکمرانان از طریق نظارت جمعی را از دست می‌دهند.


بیماری خطرناک تفرق، تقسیم شدن و شعبه شعبه شدن مردم، به همان اندازه که برای خود مردم و سلامت حکمرانی زیانبار است، برای حکمرانانی که نمی‌خواهند به قانون و حقوق شهروندان پای‌بند باشند و درصدد تحکیم قدرت خود به هر قیمت هستند سودمند است. به همین دلیل است که آن‌ها از تفرق ناراحت نمی‌شوند و هر قدر هم که بتوانند به آن به شکل‌های مختلف – و البته تا آنجا که ممکن است با پنهان‌کاری – دامن می‌زنند.


مردم فقط هنگامی می‌توانند نقش تضمینی خود برای حفاظت از سلامت حکمرانی را به درستی داشته باشند که به بهانه‌های گوناگون دچار تفرق نشوند و عرصه را خالی نکنند. در جامعه ما متاسفانه ابزار‌های تفرق فراوانند و کسانی که از تفرق سود می‌برند نیز این ابزار‌ها را با مهارت بکار می‌گیرند. عده‌ای را ناامید می‌کنند، عده‌ای را به مهاجرت تشویق می‌نمایند، جمعی را متهم می‌کنند، گروهی را به بهانه‌های مختلف طرد می‌کنند، افراد ضعیف‌تر را به مقایسه وضعیت کنونی با آنچه قبل از انقلاب جریان داشت وامی‌دارند و بسیاری از مردم را نیز از دین دور می‌سازند... .


در مقابل این ترفند‌ها متاسفانه مجموعه منسجمی که مردم را با وطایف نظارتیشان آشنا کند، لایه‌های متعفن رژیم پهلوی و وابستگی حاکمان آن دوران به اربابان خارجی را با اسناد و مدارک بنمایاند و به مردم بگوید فقط با ماندن و مقاومت کردن در برابر انحرافات می‌توان به کشور خدمت کرد و امید را به مردم برگرداند وجود ندارد. اگر چنین مجموعه‌ای وجود داشته باشد، قدرت بالقوه مردم برای از بین بردن کژی‌ها را به فعلیت درمی‌آورد، زنگار‌ها را از نظام مردمی جمهوری اسلامی می‌زداید و زمینه را برای به ثمره رساندن درخت انقلاب اسلامی که نسل انقلاب با خونشان آن را آبیاری کرده‌اند فراهم می‌کند. قلم‌ها و زبان‌هایی که این روز‌ها بذر ناامیدی در سرزمین قلب‌ها می‌کارند، به این واقعیت توجه کنند که هیچ چیز نمی‌تواند جای نظام جمهوری اسلامی را بگیرد، پس باید تمام تلاش‌ها برای آفت‌زدائی از آن بکار گرفته شوند نه نفی آن.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۴
شکست مفتضحانه پوتین در جنگ احتمالی روسیه و اوکراین پوشالی بودن این شخص و روسیه را به جهان اثبات خواهد کرد

در هر صورت پوتین بازنده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
همین مسکو در یک روز شعبه جزیره کریمه را به خاک خود ملحق کرد و آمریکا و متحدانش هیچ غلطی نکردن. الان هم اراده کند اکراین را به خاک خود ضمیمه می کند و غربیها تنها می توانند تحریم کنند که تحریم روسیه بیشتر به ضرر اروپای سرد و یخ زده است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
خخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
اولیانوف ۳ روز پیش گفت : تنها ۵ دقیقه به توافق برجام در وین باقی مانده است

لاوروف دیروز گفت : زمان بسیار زیادی تا توافق برجام در وین باقی مانده است!!!!!؟

ایا نباید اظهارات ظریف در فایل صوتی را که گفت : روسیه در مسیر توافق برجام در وین سنگ اندازی و دخالت منفی میکند

را دیگر جدی باور کرد ؟؟؟ق
اقتصاد مقاومتی عملا شکست خورد

برنج
سیب زمینی
تخم مرغ
گوشت
میوه
خودرو
مسکن
....
..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
مگر اجرا شده که بخواهد شکست بخورد؟
بر خلاف تصور شما اصلا اجرا نشده
رییسی و محمود هیچ شباهتی به هم ندارند
اما افراد دولت رییسی همان افراد دولت محمود هستند
انتظار معجزه نداریم
اقتصاد ایران در حال سقوط آزاد است .
همه روسای جمهور در ظاهر باهم متفاوت هستن ولی وجه اشتراک همشون بدبخت کردن مردم با گرانی و تورم و ....... است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
به استثنا آن دو رییس اجرایی

که هر دو در حصر هستند !!؟؟



و آمارهای کاری شان از همه بسیار بهتر بوده است!؟ق
چرا از ساندیس و کیک تصویر نمیزارید ؟
سکوت مرموز اسراییل در قضیه اوکراین عجیب نیست ؟

روس پرستان در داخل ایران چه نظری در مورد حمله روسیه به اوکراین دارند ؟
جناب اقای وکیلی نظر شما را مطالعه نمودم و ان را مغایر نظرم دیدم و به اطلاع شما میرسانم رییسی همان رفتار احمدی نژاد را دارد و خواهد داشت . وزیران احمدی نژاد بله قربان گو بودند این وزرا هم چنانند . اصلا لحن و سخنرانی جناب رییسی شبیه یک دیپلمات نیست بلکه شبیه فردی است که بیان اعتراض دارد .کار کشور داری بسیار سخت است اما متاسفانه هیچ دولتی تا کنون ابراز نداشته است که دولت قبلی زحمت های فراوان کشید بلکه سعی کردند وانمود نمایند که هیچ کاری نشده است و از همینجا جو دوقطبی را شروع کردند .
ضامن اصلی سلامت حکمرانی، نظارت مردمی است. اما وقتی کوچکترین نظارتی، میشه تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی و... اونوقت مردم چطوری نظارت کنند؟
وای بر کسانیکه خودشان طراح گشت ارشاد بودند اما در کانادا در باشگاه مختلط ورزشی حرکات ورزشی از خودشان در کردند .
رییسی هم هیچ برنامه مشخصی برای اقتصاد نداره.

هاشمی رفسنجانی ، محمود ، حسن و دولت فعلی بهترین سالهای عمر نسل جوان ایرانی را هدر دادند و خواهند داد

۳۲ سال کم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
محمد خ رو یادت رفت
مرگ بر پوتین
همه ناهار خوردن ؟!
اگر مسئولان بجای استخدام فک و فامیل ، افراد متخصص و دلسوز را استخدام میکردن الان شاهد این وضع رقت انگیز نبودیم

هر کس به قدرت رسید اتوبوسی مدیران قبلی را با فک و فامیل خودش جایگزین کرد

این درد و این سم و این آفت در ایران ریشه کن نخواهد شد
رواسای جمهور تو ایران از هر جنس و قماش باشند ، فقط کارپردازند
سیاست کلی که همان بد بخت کردن ملت و مملکت است همواره و در همه دوره ها ثابت بوده است
اگر جنگی رخ دهد قطعا روسیه بازنده ان نیست. انچنان که درهر دو جنگ جهانی گذشته روسها پیروز اصلی بوده اند اما دیگرا ن به نام خود کرده اند. روسها در مرزهای خود می جنگند و امریکایی ها اگر وارد جنگ شوند که نمی شوند باید از هزاران کیلومتر ان طرف تر سربازان و تجهیزات را به جبهه جنگ بیاورند ان هم سربازان بی روحیه ای که به تازگی از طالبان سوار بر موتورسیکلت شکست خورده اند و با به جا گذاشتن انبوهی تجهیزات مدرن در افغانستان فرار کرده اند. اصولا ارتش امریکا تاکنون وارد هر جنگ جدی مانند ویتنام شده پیروزی نداشته است . امریکایی ها فقط در میادینی به ظاهر پیروز شده اند که مقاومت جدی در مقابل انها نبوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
جنگها تابع شرایط زمانی ومکانی ست. اما اینکه روسها در هیچ جنگی شکست نخوردهاند گزاره صحیحی نیست.روسها در تاریخ معاصر یک بار شکست تحقیر امیزی از ژاپنی ها خوردند در دو جنگ اول ودوم جهانی هم به پشتیبانی وسرمایه انسانی وتکنولوژی غرب بویژه امریکا پیروز شدند در جنگ جهانی دوم سربازان امریکایی مشخصا اگر در ساحل نرماندی فرانسه با انهمه تلفات پیاده نمیشدند وارتش رایش را در غرب درگیر نمیکردند هم استالینگراد سقوط کرده بود وهم نیروهای رایش به مناطق نفتخیز خاورمیانه میرسیدند وکار بسیار سخت تر میشد ضمن اینکه کشور عزیز ایران نیز در راستای کمک به روسیه توسط متفقین اشغال شد وپل پیروزی نام گرفت اشغال شد در واقع پیروزی روسها نبود پیروزی متفقین ومشخصا امریکا بود.
قبل از تحلیل یک نگاهی به اعداد و ارقام بینداز. طرف اول اقتصادی اوکراین چه از نظر صادرات و واردات روسیه ، چین و آلمان و لهستان است . کمتر از 5 درصد واردات اوکراین از آمریکا است . یعنی اصلا حضور نداشته که بخواهد حالا حضورش را تثبیت کند . اوکراین سرباز دورافتاده شطرنج برای آمریکا است که می خواهد با خون مردم آن روسیه را درگیر کند . همه نگرانی اش هم این است که خط تولید انرژی را از کار بیندازد تا برای وارن باقن و بیل گیت بازار سوخت شیلش را روبراه کند . و از آن طرف هم قطر و ژاپن که هردو سرافسارشان دست آمریکا است ال ان جی به اروپا بفرستند . اصلا اوکراین مطرح نیست و این نتیجه اعتماد اینها به آمریکا است . مثل افغانستان .
روزنامه جمهوری اسلامی! بزرگان گفتند مردم چکاره اند؟ و چون مردم کاره ای نبودند و اقایان همه کاره، رسیدیم‌ اوضاع کنونی
مواضع روزنامه جمهوری اسلامی برخواسته ازامورنفسانی است ایشان مسائل کشور را ازدید حزبی وگروهی نگاه می کند وواقعیات جامعه را موردتوجه قرار نمی دهد برایش التماس تفکر دارم
بازی مرموز از روسیه می‌باشد
برای عدم توافق ایران و غرب روسیه اکراین را بهانه کرده ایران را میخواهد از دست بدهد و امتیاز در شرق اروپا بدست آورد و مسئله اکراین سنگ اندازی روسیه برای توافق ایران و غرب می‌باشد
این تحلیل ها به درد خودتان می خورد همه در آن بالا یکی هستند فقط مردم را آلات دست کرده اید .
دوست عزیزِ ناشناس شما چرا اینقدر نگرانی هستی!
اولاً ؛ یک دمنوش گلگاوزبان و..... میل کنید که برای قلب خیلی خوب است .
ثانیاً ؛ تا این نمایشگاههای مختلف کالا قسطی میفروشند . یک چیزی بخرید !
رابعاً ؛ بفکر زن و بچه ها وپدر مادرت باش و برو یک ماشین برایشان بخر !
خامثاً ؛ اگر راست می گید ، خودتونا دوره بعد کاندیدای ریاست جمهوری کنید من به شما رای میدهم. بای
لطفا کمی و فقط کمی از فایل صوتی لُو رفته در رسانه های بیگانه بگویید

البته اگر اجازه می فرمایند !!!
در عدم داشتن مدیریت صحیح یکسانند هر چند در شخصیت متفاوت باشند!
گذر زمان
نشان می دهد.
من یک اصلاح طلب هستم.
دولت رئیسی را به دلیل گفتگو با روسیه چین آمریکا و فرانسه و مهمتر عربستان در مدت محدود ۱۵ روز یک اصلاح طلب واقعی می دانم .
باهنر ایدولوژیست دولت رئیسی گفتمان تغییر قانون اساسی راه انداخته است.
اصلاح طلب پوست انداخته سید ابراهیم رئیسی
قطعا اگر آمریکا جنجال راه نمیانداخت، روسیه تا به حال به اوکراین حمله کرده بود،هدف آمریکا از ایجاد جنجال بوجود آوردن هزینه برای روسیه است تا از حمله به اوکراین منصرف شود،در مورد کریمه و اشغال آن توسط روسیه ،همین ناگهانی بودن باعث غافلگیری شد، و امریکا قافیه را وا داد ،ولی حالا با ایجاد هجمه علیه روسیه قصد داره تا از حمله به اوکراین جلوگیری کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳
اگر روسیه به اوکراین حمله کنه، حداقل سود آن برای آمریکا توسعه ی نفوذش در اروپای شرقی به بهانه خطر روسیه
و این موفقیت بزرگی برای توسعه قدرت جهانی آمریکا خواهد بود!
پناه برخدا از شر وسواس خناس .همش ایه یاس همش ادعا توقع غر زدن ناشکری نق زدن بی غیرتی بی همیتی شکم پرستی طمع حرص بسه بابا
فرقشان دراینه که یکیشون شش کلاس سوادوتمام! ولی اون یکی زورکی خودش رابااستفاده ازرانت…دربهترین دانشگاه چپاندومعلوم نیست چطوری مدرک گرفت!!
زمانی که پای مردم را به اجرای قانون باز کردید جامعه دچار آشفتگی شده
اصلاح طلبان برای توجیه خیانتشان در هشتاد و هشت به چه چیزهای متوسل می شوند؟ شما مگر واکنشهایتان بر اساس شخصیت طرف مقابل تنظیم می‌شود؟
سلام بر ایرنیان،خصوصا ایرانیان وطن دوست و رک گو که اهل تملق نیستند،و سلام و درود خدا بر احمدی نژاد بزرگ.خبرگزار و نویسنده محترم : این روزها هر کس فرصت را غنیمت شمرده و احمدی نژاد را مورد هجمه قرار داده و می دهد. اما اجمدی نژاد نه تنهایک وطن دوست و یک قهرمان ملی بلکه لااقل در بین کشورهای منطقه و همسایه به عنوان یک قهرمان که همواره در راه گسترش عدالت و برقراری ارتباط موثر و دوستانه بین همه گروهها ومذاهب است، شناخته شده و دارای محبوبیت خاص است،که متاسفانه برای عده‌ای فرصت طلب و کسانی که دنبال امیال شخصی خودشان هستند قابل تحمل نیست.اما چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان در حال پیشرفت و تحول در جهت تعامل و گسترش فرهنگ عدالت ونفی تبعیض و اختلاف طبقاتی است که احمدی نژاد در این راستا در حال تلاش و هدایت است.انشاءالله .امیدوارم که پخش کنید هرچند به مذاقتان خوش نیاید.
صندوق تامین اجتماعی متعلق به کلیه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است و پس انداز اعضاء میباشد
و دولتها حق نداشتند و ندارند که از ان صندوق پولی بردارند

چه برسد به اینکه بدهی های بزرگ عقب افتاده شان را هم تسویه نمی کنند

چرا اعضا و بازنشستگان تامین اجتماعی باید در رنج و عذاب و بیماری و فقر شدید باشند ؟

در حالیکه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند ؟
صندوق تامین اجتماعی متعلق به کلیه کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی است و پس انداز اعضاء میباشد
و دولتها حق نداشتند و ندارند که از ان صندوق پولی بردارند

چه برسد به اینکه بدهی های بزرگ عقب افتاده شان را هم تسویه نمی کنند

چرا اعضا و بازنشستگان تامین اجتماعی باید در رنج و عذاب و بیماری و فقر شدید باشند ؟

در حالیکه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند ؟
با سلام بار خدایا ای ایزد منان ما ایرانی ها نظری به ما بینداز جنگ بین روسیه و اروپا در بگیرد اروپا به صد سال قبل باز گردد روسیه هم نابود شده وان موقع ما بمانیم ودنیا گاز را چند برابر قیمت بفروشیم نفت را همین طور دانشمندان بزرگ برای آمدن به ایران التماس کنند ایرانی شود با نام قدیم ایران زمین تاجیکستان وبقیه کشورهای آریایی یکی شوند ای ایزد منان کمک کن صبر شما 40 سال است 43 سال صبر کردیم حالا نوبت شماست چقدر جوان عزیز از دست دادیم چقدر تحریم شدیم خداوند قصاص را حق می‌داند آیا وقت قصاص نرسیده از اروپا تا آمریکا واعراب خادمان آنها بگشای در را که وقت گشایش است 43 سال عمر کردم گشایش کن که من دو آرزو دارم سربلندی وعزت همراه با سلامتی و ثروتمندی همه هموطنان آریایی وشهادت در این راه خداوندا من را به آرزویم برسان امین
مشکل مقایسه محمد علی وکیلی (مقایسه رئیسی و احمدی نژاد) این است که وکیلی ماههای ابتداییِ رئیسی را با ماههای انتهایی دوره 8 ساله احمدی نژاد مقایسه می کند.
اما اگر این دو در ماههای ابتدایی مقایسه شوند نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود و قطعا احمدی نژاد نمره بالاتری خواهد گرفت. با این حساب، حالا شما فکر پایان کار رئیسی را بکنید
تعجب می کنم چطور آقای وکیلی گفته اند دولت آقای رئیسی دومین دولت اصولگرا هست که پس از انقلاب سکان امور را دردست گرفت . در حالیکه تمام دولت های پس از انقلاب متعلق به اصولگرایان بود جز دولت آقای خاتمی که به تمام معا اصلاح طلب بودند. روحانی گر چه با حمایت اصلاح طلبان به پاستور راه یافت اما اغلب وزرا و استانداران و فرماندارانش هرگز گرایش اصلاح طلبی نداشتند
درود از مسئولین مملکت خواهش می کنم وارد بازی آمریکا و روسیه در مسئله اکراین نشید که بلاهای جنگهای جهانی اول و دوم گریبانگیر ایران و ایرانی نشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی