بازدید 13598
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۱۸ خرداد

در انتظار آزادسازی منابع ارزی / ولی فقیه و مساله جانشینی/سخنی با آقای بن سلمان

واکنش مثبت دلار به اخبار گشایش‌ها، بررسی کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن، روایت بازگشایی سفارت در ریاض، عقب کشیدن ساعت یا عقب کشیدن کارمندان؟ پشت پرده برکناری میراسماعیلی از فدراسیون، ناگفته‌های ظریف از برجام، امنیتی سازان و ماجرای اتهام محور شرارت و «فتاح» پاسخ تهران به چهار دهه تحریم نظامی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۷ 08 June 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۱۸ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که واکنش‌ها به اظهارات اخیر ظریف در کلاب هاوس، افزایش نرخ برابری ریال در برابر ارز‌های خارجی و عقبگرد ارز به نفع مسکن و خودرو در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

    


 در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

سخنی با آقای بن سلمان


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: از مدینه خبر می‌رسد ماموران، به زنان اجازه نزدیک شدن به قبرستان بقیع و زیارت قبور مطهر ائمه چهارگانه علیهم‌السلام و اصحاب و نزدیکان پیامبر گرامی را نمی‌دهند. با اینکه در سال‌های گذشته، زنان در ساعاتی از روز از پشت نرده‌های دیوار بقیع می‌توانستند قبر‌ها را دیده و از دور زیارت کنند، امسال همین توفیق نیز از آن‌ها سلب شده است. در مورد زیارت ضریح منور حضرت رسول نیز محدودیت‌هایی برای زنان وجود دارد. می‌دانیم که ایجاد محدودیت برای زنان از افکار انحرافی وهابیت ناشی می‌شود.


این محدودیت‌ها در شرایطی برای زنان در نظر گرفته شده‌اند که آقای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بسیاری از مقررات ناشی شده از افکار انحرافی وهابیت را کنار زده و عربستان را در این زمینه‌ها از تنگنا‌های تحمیل شده توسط وهابیون رهانیده است. دادن اجازه رانندگی به خانم‌ها، برداشته شدن ممنوعیت سفر خانم‌ها، آزادی حضور زنان در اماکن مختلف در کنار مردان، رفتن به مراکز ادبی و هنری و شرکت در تجمعات و همایش‌ها از جمله مواردی هستند که ولیعهد کنونی عربستان برخلاف خواست و اراده وهابیون، اجرائی کرده و آزادی‌های زیادی را برای عموم مردم عربستان از جمله زنان رقم زده است.


در چنین شرایطی، ایجاد محدودیت برای زنان زائر در بقیع و حرم رسول‌الله صلی‌الله علیه وآله، باعث تعجب شدید است. این قبیل محدودیت‌ها در عمل اصلاحات مورد نظر ولیعهد عربستان را زیر سوال می‌برد و قدرت وهابیت را به رخ می‌کشد. انتظار اینست که آقای بن سلمان با صدور فرمانی این سد‌های موهوم به وجود آمده توسط وهابیت را از میان بردارد و مقرر کند به خانم‌ها اجازه داده شود مثل مرد‌ها به داخل قبرستان بقیع بروند و در حرم رسول‌الله نیز به میزانی که برای آقایان سهمیه در نظر می‌گیرند، حقوق زنان را نیز برای زیارت حرم پیامبر رعایت کنند.


ولی فقیه و مساله جانشینی

سید یاسر جبرائیلی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جوان نوشت: مساله و نکته‌ای که کمتر به آن در مباحث مختلف پرد اخته شد ه، این پرسش است که آیا حضرت امام خمینی (ره) به عنوان، ولی فقیه مستقر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و به عنوان شخصیتی که سیاست‌های کشور را مشخص می‌کرد و مرجع تمام افراد مهم و کارگزاران در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور برای جنگ، فرهنگ، اقتصاد و ... بود، آیا این امام د رخصوص بحث رهبری بعد از خود شان نظری ند اشتند، آیا امامی که برای تحقق نظام اسلامی این همه زحمت کشید ه بودند، برای سرنوشت نظام اسلامی بعد از خود که به مسئله رهبری و ولایت فقیه گره خورده بود، خنثی بودند.


در ابتدا باید گفت که امام و، ولی فقیه، ملتزم به ساختار‌هایی است که پذیرفته است. در ساختار قانون اساسی که پذیرفته شده و رأی مردم در آن ذکر شد ه بود، اصل یا بند‌ی درباره اینکه رهبر و، ولی فقیه برای دوران پس از خود و مسئله انتخاب جانشین هم باید اعلام نظر کند، وجود نداشت. اینکه شما می‌بیند حضرت امام در سال ۶۴ با اینکه مخالف انتخاب آقای منتظری بودند، اما مخالفت نمی‌کنند، به این دلیل است که امام نمی‌خواستند در اقدام و تصمیم مجلس خبرگان رهبری دخالت کنند. البته این امر به معنای بی توجهی خبرگان به نظر امام نبود بلکه خبرگان کاملاً پیرو نظرات امام بود، اما مسئله اینجاست که تصور عمومی در آن زمان این بود که نظر امام هم انتخاب آقای منتظری است. د ر همان زمان آقای خلخالی نقل می‌کند که از امام د ر خصوص انتخابات آقای منتظری به قائم مقام رهبری سؤال کرد م و امام گفتند مسئله همین است، اما عجله نباید کرد، حالا کاری به صحت و سقم این خاطره ند اریم. زمانی هم که آقای محمد‌ی گیلانی پیش امام گلایه و امام نکاتی را مطرح می‌کنند، سپس به گیلانی پیام د اد ه می‌شود که نکات امام به خبرگان منتقل نشود. بنابراین، چون امام رسماً د رباره انتخاب آقای منتظری مورد پرسش واقع نشد ند، سکوت کردند.


پس نکته اول این است که اگر امام مورد سؤال واقع نشود، اظهار نظر نخواهد کرد و نکته د وم اینکه خبرگان رهبری هم نسبت به نظر امام بی تفاوت نبود و تلقی عمومی این بود که نظر امام انتخاب آقای منتظری است. مقام معظم رهبری فرمود ند که اگر ما می‌د انستیم نظر حضرت امام این نیست به هیچ وجه آقای منتظری را انتخاب نمی‌کرد یم. بنابراین، ولی فقیه ناظر به مسئله تعیین جانشین نظر د ارد و نمی‌تواند بی تفاوت و بی‌نظر باشد، اما اگر محل سؤال قرار نگیرد، سکوت خواهد کرد. نکته بعد‌ی د رباره عزل آقای منتظری است. امام تا زمانی که به یقین نرسید ند که آقای منتظری کشور را به لیبرال‌ها و منافقین خواهد سپرد، اقد ام به برکناری ایشان نکرد ند و همچنان ملتزم به ساختار‌های کشور بود ند و می‌گفتند که خبرگان انتخاب کرد ه و بنا نبود منتظری را برکنار کنند.


نکته بعد‌ی هم اظهار نظر حضرت امام د رخصوص حضرت آقاست. دقت کنیم امام در جلسه مهر ۶۷ نظر خود شان را د ر خصوص حضرت آقا و شایستگی ایشان برای جانشینی بیان کرد ند. این طوری نیست که امام همین‌طوری د رباره رهبری آقا حرف بزنند. د ر آن جلسه از امام سؤال می‌شود و امام بعد از آنکه سه تعبیر فاسد، فاسق و فاجر را د رخصوص آقای منتظری به کار می‌برند و اعلام می‌کنند که ایشان از عد الت ساقط است، حاضران از امام سؤال می‌کنند که پس چه کسی رهبر باشد؟ امام می‌فرمایند آقای خامنه‌ای رهبر باشند. اگر مورد سؤال قرار نمی‌گرفتند قطعاً سکوت می‌کردند.


نکته بعد‌ی در خصوص شرط مرجعیت برای، ولی فقیه است. امام از ابتد ا مخالف شرط مرجعیت د ر قانون اساسی برای رهبری بود ند. فلسفه مخالفت امام هم این نبود که مرجعیت یک شأن بسیار بالایی است و رهبری کشور شأن پایین‌تری است و نیاز به آن همه علم نیست. بلکه نکته امام این بود که انتخاب یا رسید ن به مرجعیت مکانیسم‌های خاص درون حوزوی دارد که ممکن است برای فرد صالح رهبری این مکانیسم‌ها پیش نیاید. این مساله را از منشور روحانیت می‌توان فهمید. این منشور بهمن سال ۱۳۶۷ صادر شده است. یعنی چند ماه بعد از آن جلسه معروف که امام نظر خود شان را درباره حضرت آقا بیان کردند. در این منشور ویژگی‌های مختلفی برای فرد رهبر ذکر شده است.


امام می‌فرمایند کسی شایسته زمامداری جامعه اسلامی است که مجتهد‌ی باشد که به «مسائل زمان خود احاطه د اشته باشد. آشنایی به روش برخورد با حیله‏‌ها و تزویر‌های فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست‌ها و حتی سیاسیون و فرمول‌های دیکته ‏شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف د و قطب سرمایه‌داری و کمونیسم که در حقیقت راهبرد حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگی‌های یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را د اشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهد‌ی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زند گی بشریت است، حکومت نشان‌دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.»


این پیام بعد از توصیه امام به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای است. یعنی این ویژگی‌ها را از نظر امام رهبر انقلاب دارا هستند. اردیبهشت ۶۸ امام دوباره در نامه خود به آیت‌الله مشکینی تصریح می‌کنند که شرط مرجعیت برای رهبری لازم نیست. پس اینکه مرجعیت برای رهبری لازم نیست به این معنی نیست که درجه علمی مرجع بالاتر است و ولی فقیه شأن پایین‌تری دارد. بلکه مکانیسم انتخاب و رسیدن به مرجعیت متفاوت است و ممکن است فرد صالح برای رهبری در این مکانیسم شناخته نشود.

 

در انتظار آزادسازی منابع ارزی


سید مرتضی افقه طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان در انتظار آزادسازی منابع ارزی نوشت: خبر آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار ارز ایران از کشور‌های عراق و کره جنوبی و منابع قابل دسترس کشور از صندوق بین‌المللی پول ثابت کرد که برخلاف ادعا‌هایی که دولت جدید در خصوص تحریم‌ها داشت و همواره تاکید می‌کرد که تحریم‌ها هیچ مشکلی برای کشور به وجود نیاورده این ادعا‌ها اصلا واقعیت نداشته و این‌بار دولت به دنبال حل کردن مسائل مربوط به آزادسازی منابع ارزی ایران است. در کنار آن از پشت پرده هم در حال مذاکره برای موضوعات مربوط به برجام است. به بیان دیگر، چیزی که دنبال می‌شود، تنش‌زدایی است که البته کار درستی هم هست.

اما باید توجه داشت که چنین اخباری نشان‌دهنده آن است که برخلاف ادعا‌های گذشته نمی‌توان روی مشکلاتی که در اثر تحریم‌ها برای کشور به وجود آمده چشم‌ها را بست. البته این مدل برخورد‌ها برای آزادسازی منابع ارزی از قبل هم قابل پیش‌بینی بود. این اتفاق هم در مجموع اثر موقتی در پی دارد و با ورود این منابع ارزی، دولت تا حدودی از هزینه‌هایی که برای‌شان درآمد‌های واقعی در نظر نداشت را پوشش می‌دهد. هرچند ممکن است در بودجه یکسری درآمد‌های صوری برای‌شان تعیین شده باشد که در واقع کسری بودجه پنهان هستند و این منابع می‌تواند تا حدودی مقداری از خلأ‌های بودجه‌ای دولت را پوشش دهد و به احتمال زیاد قیمت دلار را هم برای مدتی کاهش خواهد داد. اما بعید است فعلا این اتفاق باعث کاهش نرخ تورم شود. هرچند ممکن است برای مدت کوتاهی رشد نرخ تورم را متوقف کند، اما تورم افتی در بلندمدت نخواهد داشت چرا که اصل قضیه به وجود تحریم‌ها برمی‌گردد و تا زمانی که این مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشود این دست از اقدامات تنها منجر به پالس‌های مثبت اولیه برای بازار‌های سرمایه‌ای می‌شود. البته منظور از بازار‌ها قیمت کالا‌ها نیست بلکه تنها فروکش کردن التهاب در بازار‌های دارایی است که تا حدودی رشد قیمت در آن‌ها متوقف می‌شود. 

اما بازار کالا‌ها تا زمانی که اطمینان کافی از جریان ورود ارز وجود نداشته باشد و تا زمانی که تحریم‌ها به صورت کامل رفع نشود و فروش نفت به شرایط عادی برنگردد به همین شکل باقی می‌ماند و واکنش خاصی وجود نخواهد داشت. در مجموع آزادسازی این منابع ارزی برای اقتصاد با یک تاثیر فوری همراه است و تاثیر کوتاه‌مدت آن در انتظار رفع تحریم‌ها است. این دلار‌های آزادشده نهایتا یک یا دو ماه در روند افزایش قیمت ارز و طلا توقف ایجاد می‌کند و تا زمانی که مشکلات تحریمی باقی باشد و جریان فروش نفت همچنان محدود بماند عملا همین رویه که تاکنون بوده ادامه خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۲
غربگدا دل به دریای عشق بزن و ولایی شو
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
شرق‌گدا دل به دریای عظیم شرافت و انسانیت بزن و دست از حمایت بی‌چون‌وچرات از روسیه متجاوز بردار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
درود بر تابناک و یاران باوفایش



دیروز برای کار اداری به یکی از ادارات دولتی مراجعه نمودم که با صحنه هدر رفت انرژی روبرو شدم


به کارمند اون قسمت گفتم که این درست نیست که کولر روشن و پنجره بازه


متاسفانه با تندی برگشت بهم گفت شما چیکاره هستی که به من داری نصیحت میکنی


برگشتم بهش گفتم ببخشید که گفتم بالای چشم تو ابروست



واله بلا تلا جرات نداریم دو ساعت کولرمون روشن بزاریم چه رسد بخواهیم همزمان پنجره رو باز بزاریم



بلانسب شما و کارمندان خدوم و...........نمیدانم برخی از این عقده ایها، از کجا سر و کله شون پیدا شده که ثروت و بیت المال
کشور رو حیف و میل میکنن



آیا امیدی هست که بتواند رویاهای این ملت ستمدیده را به پرواز در آورد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
شرقگدای پوتین پرست، دل به دریای عقلانیت بزن و از بند خرافات خارج شو
چرا من میگم جنبش فواحش به بعضی ها بر میخوره ناراحت میشن توهین میکنن؟ منظور از فواحش افرادیه که باعث گسترش فحشا و بی اخلاقی در جامعه میشن. مگه انسان فاحشه شاخ و دم داره؟ هرکی بی اخلاقه و فساد اخلاقی رو گسترش بده میشه جز جنبش فواحش چه با حجابی چه با لایک و منفی زدن
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
بخوای نخوای همینه
عادت کنید
بی حجابی رفت پیش ماهواره و غیره
یادته اوایل ماهواره هم اذیتت میکرد
ولی الان میره خونه خواهرت برادرت میبینی عههه اونا هم دارن
پس دقت کن هر چیزی چجوری اسم میزاری
که بعدا سر خودت و خانوادت اومد شرمنده خودت نشی
تربتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
مشکل اینه که شما خود را به دروغ ولایی میدانید،اگر شما یک جمله از ائمه معصومین اوردیدکه از کلمات نامناسب و ناسزا استفاده کرده بودند،اون موقع است .که قبول کنیم عبارت شما ضد ارزشی نیست
بهتره فقط بر روی حل مشکل مردم و کاهش قیمت ارز و و گرانی تمرکز کنید.
لطفا شعارهای بیهوده خودتان را برای آخرتان حفظ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
کاهش قیمت ارز با دستور نمیشود
کانالهای بورس تماما شده اند قیمت لحظه ای دلار و طلا
تاسف انگیزه
ارزش ریال وقتی میرود بالا که نفت را بدون تخفیف ۴۰ درصدی به کشورهای خریدار از جمله چین بفروشی وگرنه مردم کوچه و بازار را ارز و طلای شان را مفت خریدن که بالارفتن ارزش ریال
نیست و همان روش نادرست دوران همتی است
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
ارزانی در کار نخواهد بود همه پارامترهای اقتصادی نشان میدهد وضعیتی بدتر در انتظار است
از کسانی که اقتصاد را خراب کردند نباید انتظار درست کردن اقتصاد را داشت
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله ای با عنوان « بورس پس از گشایش سیاسی» فرار به جلو انجام داده و تلاش نموده چنین القا کند که پس از کاهش قیمت دلار متعاقب گشایش سیاسی بورس سقوط نخواهد کرد ولی بسیار واضح است که با سقوط دلار بورس هم قطعا سقوط خواهد کرد همانگ‌نه که تنها دلیل رشد ان رشد دلار بوده نه رونق اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
الان اکثر شرکت های بورسی با دلار 28500 تومانی بسته شده اند اگر دلار از این پاین تر اومد حرف شمادرست . تازه در اون صورت هم کاهش قیمت دلار با افزایش تولید و کاهش هزینه ها جبران می شه پس زیاد نگران شرکت های بورسی نباش
تیتر نخست کیهان : روند کاهشی قیمت ها در بازار مسکن ، خودرو، طلا و ارز
بورس رو جا انداختی کیهان جان !
تاثیر مستقیم قیمت ارز سقوط بازار بورس است !!!
جریان یا گروهی که در مذاکرات دولتهای قبلی با 5+1 سنگ اندازی میکردند و باعث شدند که فرصت ها ی زیادی از د ست برود وآثارسوء تورمی وبحرانهای اجتماعی آن بر کشور تحمیل شود؛ولی اکنون یا سکوت کرده ویا خود مشوق ومسبب این مذاکرات هستند . باید در پیشگاه مردم ایران وتاریخ پاسخگو باشند
دولت جدید بقدری دست و رو نشسته هست که حتی یک معذرت خواهی از مردم بابت اشتباهاتش نکنه
اگر برای مردم هی مینویسید آزاد سازی ارزهای بلوکه شده چنین و چنان که مردم چشم و گوششان از این آزاد سازی ها پره ، مردم میدانند این آزاد سازی ها هیچ تاثیری در سفره و زندگی آنها ندارد.
سید یاسر جبرائیلی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی مجمع تشخیص مصلحت نظام ......!!!! انتظار بیشتری هم نیست!
آیا روزنامه کیهان شهامت دارد تمام روایت شهروند دانمارکی از دوران اسارت در ایران را ذکر کند یا فقط قسمت شکنجه نشدن را قبول دارد؟ آیا شهروند مذکور از نظر کیهان راستگو است؟ اگر است چرا تمام حرفهایش را بازگو نمی کند
واقعا از بودجه عمومی برای همچین روزنامه ای باید هزینه کرد؟
در انتظار ازادسازی منابع ارزی نباشید اینها بخشی از حرف درمانی اقایان برای پایین نگه داشتن قیمت دلار است به زودی گندش در میاد.
در انتظار آزادسازی منابع ارزی
تبریک به مردم سوریه و فلسطین
یادش بخیر یه زمانی بود که برخی میگفتند مسایل معیشتی مردم را به تحریمها گره نزنید
پیمان جبلی : زیاد وقت مان را صرف نظرات مردم در مورد برنامه های مان ( سیمای ملی ) نمی کنیم !!!

میرسلیم : من به نظر مردم در مورد محدودیت اینستا گرام کاری ندارم !!!!

مصباح یزدی : مردم چکاره هستند ؟ مگر خودشان اختیاری دارند ؟ که بخواهند به کسی بدهند ؟؟؟

قابل توجه خودمان !!!!!؟؟؟؟
بله روزنامه جوان‌ موفق شدند فلسفه حضرت امام را از صحبت هایشان نبیین کنند!!!
هیچکس نه مصون از خطاست و نه معاف از سوال
به نفع سوریه و روسیه
بی حساب و کتاب به هر کلاهبرداری مجوز اینماد اعطا شده است الان مسوولیت کلاهبرداری از مشتریان توسط این باصطلاح کسب و کار هایی که مجوز اینماد دارند با کیست!؟
منظور آقای جبرائیلی رو متوجه نشدم
بعنوان یه ایرانی و از سهم خودم از بیت المال و ارزهایه بلوکه شده در دیگر کشورها مخصوصا کره جنوبی و امریکا و اروپا؛راضی نیستم حتی یک سنت از این سهم به دست مسولان جمهوری اسلامی برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
درود به شرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
مگه سهم داری که راضی بشی یا نشی؟
واقعا فکر می کنید بایدن قبل از،انتخابات این حماقت رو می کنه که ۲۴ میلیارد پول ایران رو آزاد کنه
اگر تو این فکرید سخت در اشتباهید سخت
اقایه بن سلمان حرف مسولان جمهوری اسلامی رو گوش کن.راه بهشت از کوچه این مسولان ما میگذره!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر