بازدید 25488
مرور روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ بهمن

افشاگری یا درز اطلاعاتی/این بار آمریکایی‌ها درست گفتند! /پیوند دلار و معیشت مردم قطع شد؟

تشویق به ازدواج با بیلبورد! دلار سقوط می‌کند؟، نفع و ضرر‌های تنش اوکراین برای اقتصاد ایران، جدال دستمزد کارگران با خط فقر، تور مافیای واردات برای بازار گوشت قرمز، خسارت آتش به سی مغازه در بازار تهران، آیا شکست دموکرات‌ها قطعیت دارد؟ طرح شفافیت آرا در دستور کار نمایندگان می‌ماند؟ سود نجومی دلالان، این بار در برنج و سد «بار مالی» همچنان در مقابل رتبه‌بندی فرهنگیان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۲ 13 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که اخطار شورای نگهبان به بهارستان‌نشینان، جنگ سرد اوکراین و بازار داغ نفت، دانش آموزان، ناقلان جدی اُمیکرون و شمارش معکوس غرب برای حمله روسیه به اوکراین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

پیوند دلار و معیشت مردم قطع شد؟

سید علیرضاکریمی طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با عنوان پیوند دلار و معیشت مردم قطع شد؟ نوشت: یکی از شعار‌های کلیدی رئیس دولت سیزدهم در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری عدم پیوند دلار به زندگی و معیشت مردم بود. اکنون بعد از گذشت ۶ ماه از عمر دولت آیا به واقع این شعار محقق شده است؟ از نظر من خیر. کماکان تمام فعل و انفعالات اقتصادی کشور از ریز و بزرگ آن وابسته به نوسانات ارزی است.


البته بنده منکر زحمات و خدمات دولت محترم نیستم، ولی لازم است اذعان کنم شعار مذکور به برنامه‌ای و فکری ضمیمه نشده است و صرفا بناست با اقدامات جزیره‌ای و مقطعی این ارتباط قطع شود. این موضوع حتی در سخنان مسئولان تصمیم گیر دولتی نیز بَین است. یعنی در لا بلای حرف‌های آنان تصریح و تاکید‌های زیادی وجود دارد که دولت به صورت دفعی و سریع بر روی قیمت فلان کالا زوم می‌کند و سعی می‌نماید با ابزار‌هایی که دارد قیمت را کنترل کند، اما مشکل اینجاست وقتی هنوز قیمت کالای a کنترل نشده قیمت کالای b رشد می‌کند و دولت نیز مجبور است مجددا سریع به فکر کنترل قیمت کالای جدید باشد.


آن چیزی که در دولت طی شش ماه گذشته دیده شده همین روند است و می‌توان گفت که تقریبا تمام وقت دولت را این موضوع در حوزه اقتصادی گرفته است. شاید گفته شود دولت سیزدهم، دولت بی برنامه‌ای نیست و پلن‌هایی را طرح ریزی نموده لیکن آنچه عیان بوده چنین است. اصولا و منطقا نیز تکاپوی دولت برای به سرانجام رسیدن هرچه سریعتر مذاکرات وین اذعان به این مهم است؛ یعنی هیچ دولتی و اقتصاددانی در کشور نمی‌تواند ارتباط بین قیمت دلار و اقتصاد را قطع کند. شک نباید کرد اگر دولتی می‌توانست بدون توجه به کاهش ارزش ریال و رشد قیمت ارز اقتصاد را سر و سامان دهد خود را معطل چانه زنی با غربی‌ها نمی‌کرد.
لابد همانطور که وزیر رفاه فهمید با یک میلیون تومان نمی‌شود شغل ایجاد کرد، دولت هم متوجه شده ارتباط دلار با معیشت مردم ناگسستنی است.


این بار آمریکایی‌ها درست گفتند!

حنیف غفاری در سرمقاله امروز رسالت با تیتر این بار آمریکایی‌ها درست گفتند! نوشت: جان کربی، سخنگوی پنتاگون اظهار کرده است که آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک خیبرشکن از سوی ایران، فراتر از یک پیام بوده و در این خصوص می‌گوید: «ما پیوسته شاهد تلاش ایران برای بهبود برنامه موشکی‌اش هستیم. ما این اقدام را فراتراز یک پیام و تهدیدی برای منافع و تأسیسات منطقه‌ای آمریکا قلمداد می‌کنیم.»


برخلاف آنچه تصور می‌شود، این بار قصد انتقاد از مواضع سخنگوی پنتاگون را نداریم! آمریکایی‌ها کاملا درست می‌گویند! آزمایش موفقیت‌آمیز و افتخارآمیز جدیدترین دستاورد راهبردی کشورمان، قطعا پیامی فراتر از حد تصور برای آمریکایی‌ها و مهره‌های منطقه‌ای واشنگتن دارد! این موشک که از نسل سوم موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌باشد، سرعتی فوق‌العاده و جرمی محدود (نسبت به‌سرعت اصابت آن به اهداف) دارد و می‌تواند شعاع ۱۴۵۰ کیلومتری را هدف قرار دهد. قدرت مانور پذیری بالای این موشک در عبور از سیستم‌های پدافندی و سپر موشکی دشمنان، خاصیت دیگر این محصول راهبردی می‌باشد.

بهتر است جان کری و همراهانش این حقیقت را یک‌بار برای همیشه درک کنند که دیگر زمان سکوت و صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات بالقوه منطقه‌ای سپری‌شده است. بهتر بود اگر مقامات پنتاگون نمی‌خواستند با چنین صحنه‌ای روبه‌رو نشوند، زمانی که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با جوبایدن رسما از هدف تل‌آویو مبنی بر حمله محدود یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران سخن می‌گفت، سرشان را به علامت تایید تکان نمی‌دادند! اکنون‌که واشنگتن و تل‌آویو برای نظام و ملت ما خط‌ونشان می‌کشند، قطعا پیام آزمایش‌های موشک‌های بالستیک و دوربرد ما نیز فراتر از یک آزمایش ساده است. بهتر است این پیام را در چند جمله کوتاه به رشته تحریر درآوریم: «اگر واشنگتن و متحدان آن در تحرکات منطقه‌ای و بین‌المللی خود اقدامی علیه امنیت منطقه‌ای و ملی ایران صورت دهند، باسیلی موشکی محکمی از سوی ایران مواجه خواهند شد و هیچ تهدیدی نیز در این مسیر جلودار کشورمان نخواهد بود.»


واشنگتن و شرکای آن باید بپذیرند که استراتژی «مهار حداکثری ایران قدرتمند» نیز به‌مانند استراتژی «فشار حداکثری علیه ایران» شکست‌خورده و جایی برای احیای آن نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی نباید مقامات دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی را در خصوص ابراز وحشت و سردرگمی در قبال قدرت نظامی، موشکی و امنیتی کشورمان، سرزنش کرد. شاید بهترین راه برای واشنگتن و متحدان آن، تسلیم‌پذیری در برابر قدرت کشوری باشد که طی ۴۳ سال اخیر اجازه تحقق نقشه‌ها و رؤیا‌های شوم واشنگتن در منطقه را نداده است. آری! پیام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک خیبرشکن فراتر از آن چیزی است که به ذهن جان کربی و دیگر مقامات پنتاگون متبادر می‌شود! بهتر است پس‌ازآنکه مقامات آمریکایی کمی از شوک و بهت ناشی از این مسئله بیرون آمدند، کمی به محاسبه آثار و تبعات بازی خطرناک خود در منطقه غرب آسیا بپردازند.

 

افشاگری یا درز اطلاعاتی

مهسا جزینی، دبیر گروه سیاسی روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان افشاگری یا درز اطلاعاتی نوشت: وقتی یک فایل صوتی، یک نامه یا گزارش با مهر محرمانه، یک مصاحبه، عکس، فیلم و دستخط یا حتی خبری که قرار نبوده منتشر شود ناگهان درز پیدا می‌کند، شاید نخستین سؤالی که همه‌جا مطرح می‌شود این است که چه کسی یا کسانی و چطور آن را منتشر کرده‌اند؟ سؤالی که معمولا هم به نتیجه نمی‌رسد، مگر بنا به اهمیت موضوع و دستورکاری امنیتی-کارآگاهی، به‌دنبال شناسایی عامل یا عاملان انتشار بروند؛ اما این سوی قضیه چیزی که به نظر مهم‌تر است و شدنی، پیدا‌کردن سرنخ‌های ذی‌نفعان و ذی‌ضرران یک افشاگری یا درز اطلاعاتی است. در انتشار محرمانه‌های اخیر مانند فایل مصاحبه لورفته ظریف یا خبرِ نامه/ گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای جلیلی یا همین فایل صوتی جلسه اخیر فرماندهان هم باید به‌دنبال کشف این بود که هدف از این انتشار چه بوده و چه کسی یا کسانی از آن منتفع یا متضرر می‌شوند؛ برای مثال به نظر می‌رسد هدف از انتشار یا درز نامه/ گزارش سعید جلیلی درباره پرونده هسته‌ای که چند ماه قبل نوشته شده، اما الان درست در بحبو‌حه روند مذاکرات، خبری شده، صرفا و فقط تخریب و کنارزدن خود او بوده است؟ موضوع و جهت‌گیری محتوای نامه که به نظر می‌رسد هم‌راستا با خواست و اراده مذاکره‌کنندگان فعلی نیست، چیزی جز این را نمی‌رساند.

در ماجرای فایل لورفته مصاحبه ظریف هم با توجه به زمان انتشار آن یعنی نزدیکی به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، گمانه قوی بر این بود که هدف، سوزاندن یک چهره احتمالی انتخاباتی است. برخی برعکس تصور می‌کردند انتشار این فایل به نفع ظریف، در راستای تحرک‌بخشی به بدنه اجتماعی یخ‌زده حامی جریان اصلاحات بوده است تا طرفداران ظریف به صداقت او بیشتر ایمان بیاورند. گمانه‌زنی‌های دیگری هم بود مثل اینکه هدف، نه خود ظریف بلکه مذاکرات وین (اشاره به اظهارات او درباره تلاش روسیه برای عملی‌نشدن برجام) بوده است. در ماجرای فایل صوتی اخیر از جلسه فرماندهان سپاه هم باید همین نخ را پی گرفت. محتوای گفتگو‌های منتشرشده بیشتر کدام افراد یا جریان‌ها را در مظان اتهام قرار داده است و غیرمستقیم چه افراد یا جریان‌هایی را مبری کرده یا حداقل به ایجاد یک اتمسفر مثبت حول چهره یا شخصیت آن‌ها کمک کرده است. نکته‌ای که باید همین‌جا به آن اشاره کرد، تفاوت یک افشاگری با درز اطلاعاتی است. افشاگری یا لورفتگی عموما برخلاف خواست و اراده یک مجموعه صورت می‌گیرد. در واقع دزدی اطلاعات است از بیرون، «با» یا گاه «بی» همدستی از درون مجموعه؛ اما درز اطلاعاتی عامدانه از داخل مجموعه رخ می‌دهد. این را که محرمانه‌های منتشرشده، شامل کدام‌یک است هم می‌توان با همان دستور کار امنیتی کارآگاهی فهمید و هم با توجه به سطح امنیتی موضوع و مجموعه‌ای که درز از آن صورت گرفته است. قاعدتا هرچه سطح امنیتی یک مجموعه بالاتر باشد، گمانه‌زنی به سمت درز اطلاعاتی بیشتر می‌رود تا افشا یا لورفتگی.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۹
دانستن حقایق حق مردم است.......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
کیهان ، جوان ، وطن امروز

حتی یک کلمه از فایل صوتی لو رفته فرماندهان سپاه
نگفته اند !!؟؟؟

به اینها می گویند رسانه های آزاد و حرفه ای و بیطرف !!!؟
کجای مملکت شفاف است، که … شفاف باشد؟
افشا یا درز، کسی که حرفی زده که گفتنش از دید اگثریت گناهه، باید جواب پس بده.
آمریکایی‌ها اینا رو می‌گن که به بهونه‌ش تحریما رو تشدید کنن. شمام حال کن، هیزم تو تنورشون بریز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
هر وقت بر جام داشت به توافق نزدیک میشد

موشکهای جدید نقطه زن هم از سیلوهایشان بیرون امدند !!؟

از آنطرف اولیانوف هفته پیش گفت : فقط ۵ دقیقه تا امضاء برجام باقی مانده !!!؟

ولی دو روز بعدش لاوروف گفت حداقل یک ماه و نیم دیگر زمان نیاز است !!!؟

واقعا بالاخره سخنگوی برجام روسی ما در وین ، کدامشان درست گفتند ؟ق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
نگفتی چرا برجام قبل اینطوری شد و امریکا زد زیرش با این که ایران پیش پیش همه را تعطیل کرد طبق توافق و منتظر رفع تحریم ماند که نصفش هم رفع نشد؟!!!
هننوز بعد هم20 سال نفهمیدی در آینده هم نخواهید فهمید
آمرکا از این روش داره ایران هراسی می کنه و با فشار به گروه مذاکره کننده بحث موشکی را به یکی از پایه های اصلی برجام تبدیل میکنه و تا زمانی که صنعت موشکی ما را متوقف نکنه توافقی انجام نمیده. واقعا شما اصلا این چیزها را می فهمی؟؟ صنعت موشکی ما باید چراغ خاموش پیشرفت کنه و در زمان مناسب که مورد تجهاجم بودیم خودی نشان بده. البته این تفکر به نظر من کار کاسبان تحریم هست که تمایلی بع بهبود اوضاع مردم ندارند
مردم مثل سابق به مسئولان اعتماد ندارند

به هر حال وضعیت را درک کنید

حق با مردم است
سردار طلایی از کانادا برگشتند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
تردمیل زد و برگشت.
با این افشاگری ها ، مردم بیشتر از گذشته به خبرگزاری های بیگانه روی خواهند آورد

حق با مردم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
احمق باید باشد کسی که رسانه دشمن خودش را ببیند
برای آ۶از جنگ روسیه و غرب و نابودی روسیه لحظه شماری می کنیم

مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
نه بابا ! نکنه تو اکراینیی
جهان با دلار اداره میشود

بیخودی تز ندید .
ریال ایران سالهاست در وضعیت مرگ مغزی است .
فایده نداره . فساد اقتصادی همه چیز را بلعید .
اینا حواس پرت کنی است که خود سیستم انجام میدهد . مردم همه چیز را می دانند و همه را می شناسند
دخالتهای نیروهای نظامی در سیاست و اقتصاد کار دست ایران داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
ساعت خواب
پس با این حساب دلت هم باید تعطیل شوند چون یک جایی کار دستش میدهد
در ضمن آن فایل نمی گویند پول دزدیده شده بلکه می گویند داده نشده و فرق دارد با هم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
وظیفه حفظ انقلاب طبق قانون بر عهده سپاه هست دوم هم این که باز طبق قانون در زمان صلح نیروهای نظامی می توانند فعالیت اقتصادی کنند برای پیشرفت کشور به خاطر ابزار آلاتی که دارند
اگر نمیتوانید کشور را اداره کنید کسی جلوی شما را نگرفته
ما خادم بیسواد و بی تخصص نمی خواهیم
افشاگری پرونده فساد مالی چند ده هزار میلیارد تومانی را هرگز نمیتوانید توجیه کنید .

حق با ظریف بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
عجب ظریف را خوب اومدی
ایشون که کلا....!!!
دانستن حق مردم است و شفافیت در مملکت ما وجود ندارد و تقدس سازی از ارگان ها و اشخاص بدون در نطر گرفتن جنبه های دیگر در جایی که دیگر توسط اطلاعاتی که لاپوشانی شده چهری واقعی را بر عموم بر ملا میکند مانند گوشی زینب خانم سلیمانی از این بر مرگ بر آمریکا گوشی آمریکایی در دست شعار مسئولان مرگ بر آمریکا فرزندانش در حال زندگی لاکچری در امریکا و کشورهای غربی
این بار امریکاییها درست گفتند ،با سرعت تمام به سوی کره شمالی شدن !!
قدرت فساد آور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
قطعا قدرت بدون نظارت واقعی مردم ، فساد زاست

ولی اگر توسط احزاب و مجلس و رسانه های آزاد و مردمی واقعی نطارت انجام بگیرد

و توسط قوه قصاییه و پلیس مستقل و قدرتمند و شریف
بشدت برخورد گردد
احتمالش و میزان و دفعاتش بسیار کاهش و صفر میگردد

حالا ببینیم ما کجای داستان هستیم !!!؟؟؟
داداش حرفت درسته رابطه بین دلار و معیشت وجود داره. ولی آیا ارزش پول مملکت دست غربیها هست یا دست خودمون؟ قیمت دلار در واقع همان ارزش پول ملی ماست در برابر ارزهای خارجی. مطمئنا درصد بالایی از عوامل تاثیر گذار بر ارزش پول ملی سیاستهای پولی و ارزی خودمان هست که باعث شده ارزش پول ملیمان کاهش پیدا کنه. لطفا آدرس اشتباه به مردم ندید.
عالی
افرین به موشک!!!
زمانی که به نفع مردم نیست دلار به کالا وصله
بازم زمانی که به نفع مردم نیست پیوند دلار از کالا میبره
این یعنی در هر حالت پدر مردم داره درمیاد امروز که دلار داره ارزون میشه البته با همت دولت چرا پیوندش با قیمت کالا قطع شده چرا زمانی که دلار بالا میرفت قیمت کالا را بالا میبردند و میگفتند علت گرانی دلاره حالا ارزان شدن دلار نباید قیمت کالا را که با جیب مردم نمیخونه مناسب کنه
والله با این نحوه اداره مملکت نباید انتظار داشته باشیم جز دلال جماعت سودی ببره از این وضعیت دلالی و بی دردی دو ویژگی جامعه شده
میگم تو را خدا خودتونو اینقدرا قاطی مسائل مرغ، یارانه و سکه مدیران، پاداش های نجومی و... نکنید یکم هم به مدیریت جهانی برسید اگه شما ها غفلت کنید جهان از هم می پاشه سریعتر یه کاری کنید...
بنام خدا
بله درست است پیوند دلار و معیشت مردم قطع شد در یسال گذشته قیمت دلار با حالا تقریبا ثابت است ولی عشیت مردم چقدر زیاد شده برنج گوشت لبنیات و و و ........... چقدر زیاد شده مملکت دست دلالان سودجویان است خدایا به کی پناه ببرند این مردم مظلوم و بی پناه
نصف بیشتر آن فایل صوتی ظریف که دروغ بود شک ندارم این مورد هم این آقا دنبال تخریب بوده و اطلاعات به کل غلط دارد می دهد خصوصا در مورد قالیباف که حکم دادگاه علیه ایشون نیست وگرنه نمی توانست نماینده شود
بله قطع شده. این شعار مرفعین بی درد است که دستشون در جیب بیت المال است . گوشت کیلو 220 هزار تومان و برنج بالای 100 هزار تومان مردم هم واقعا در فقر و بدبختی .
در حکومتی که دولتها از فروش دلار منفعت میبرند و اساسا بودجه مینویسند، هرگز قیمت دلار کاهش نخواهد یافت و یکی از موانع خود دولت است و فرق نمیکند روحاین باشد یا رئیسی،‌ ولی احمدی نژاد استثنا بود!!
حتما چند برابر شدن قیمت برنج و افزایش قیمت مایجتاج مردم و تورم هم حاصل قطع شدن ارتباط دلار با معیشت مردم هست
دونیا صاحب داره ، الکی که نیست. زمانی که ما خواب بودیم آنها زحمت کشیده اند و الان هم دارند نونش را می خورند. کل دونیا به دلار وابسته است. حتی دلار هم حذف شود رمز ارزها هم مال آنهاست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر