بازدید 13836
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۳ آذر

کنترل دور باطل «دستمزد، تورم، استقراض» با بودجه ۱۴۰۱/قیمت واقعی دلار؟! /کابوسی به نام یارانه نقدی

‌اعتراضات معلمان در سومین روز، مخالف مطالبات معلمان کیست؟ مذاکرات وین و پارادوکس «تضمین»، تجلیل معاون اول رییس‌جمهور از صادرکنندگان نمونه کشور، پزشکان مقابل پزشک شدن جوانان! پاسخ میرکاظمی به شبهات بودجه ۱۴۰۱، برف و باران در راه است، دستورهای ارزی و بورسی اژه‌ای، «ارومیه» دریاچه‌ای که آب ندارد، اما نان بسیار! دور زدن بودجه رتبه‌بندی معلمان و چراغ سبز محیط زیست به شکارچیان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۹۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۰ 14 December 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۳ آذرماه در حالی چاپ و منتشر شد که تحقق مطالبه ۱۴ ساله پرستاران در ۱۴۰۱، پاسخ میرکاظمی به شبهات بودجه ۱۴۰۱، اعتراضات معلمان درسومین روز و ابوظبی در دو راهی تهران و تل‌آویو از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

کنترل دور باطل «دستمزد، تورم، استقراض» با بودجه ۱۴۰۱

محمد کهندل، اقتصاددان و مدرس دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان کنترل دور باطل «دستمزد، تورم، استقراض» با بودجه ۱۴۰۱ نوشت: برخی هجمه‌هایی که به‌لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت سیزدهم می‌شود را باید ناشی از جوسازی‌های رسانه‌ای و نگاه‌های سیاست زده دانست. باید بودجه ارائه شده را بیرون از این غبار‌های سیاسی که کارکردی جز القای ناامیدی ندارند با نگاهی فنی و تخصصی مورد بررسی قرار داد و صدای بلند افرادی که با این بودجه، منافع خود را در خطر می‌بینند نباید مانع توجه به تحولاتی که این بودجه در اقتصاد کشور رقم می‌زند، شود. از جمله این تحولات پیامد مثبت این بودجه بر افزایش خرید مردم و کنترل تورم در سال‌های آینده است.


یکی از دلایل مهم افزایش نرخ تورم طی سال‌های گذشته پدیده‌ای تحت عنوان انتظارات تورمی بوده است. به‌همین دلیل هم دولت سیزدهم تلاش کرد در رابطه با لایحه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ تقدیم می‌شود انتظارات تورمی تشدید نشود. موضوع افزایش دستمزد‌ها نیز در همین راستا مطرح شده است. در واقع اگر دستمزد‌ها متناسب با تورم افزایش یابد دو پدیده افزایش قیمت و افزایش انتظارت تورمی را در پی خواهد داشت که در این صورت عملاً کارکنان دولت از افزایش حقوق بی‌بهره خواهند شد و نتیجه این افزایش را در معیشت‌شان احساس نمی‌کنند. این آگاهی باعث شد دولت سیزدهم این سیکل باطل را تا کندی متوقف کند که اتفاق مبارکی است و باید از آن تقدیر شود.


به‌ عبارت دیگر، همواره برنامه ریزان و تصمیم گیران در تدوین بودجه‌های سالانه ثبات اقتصادی را دنبال می‌کنند پس نباید سیاست‌گذاری‌ها به سمتی سوق داده شود که تورم زا باشد. افزایش قیمت‌ها بویژه در بخش دستمزد‌ها باید منجر به حذف انتظارات تورمی و یا کمرنگ کردن آن باشد. لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز با همین رویکرد تنظیم شده است. به‌طور مشخص افزایش دستمزد کارکنان دولت دارای سقف و کف تعیین شده است یعنی حقوق‌های پایین‌تر مشمول افزایش بیشتری خواهند شد. در حالی که اگر به‌صورت یکسان تمامی دستمزد‌ها افزایش می‌یافت این افزایش‌ها متوجه بازار بود و سهم اقشار کم درآمد بخوبی دیده نمی‌شد. همچنین تورم ناشی از افزایش دستمزد‌ها منتج از تقاضای واقعی نیست بلکه انتظاراتی است که از طریق افزایش نقدینگی متوجه طرف تقاضا می‌شود در حالی که در بودجه سال آینده به‌طور مشخص علاوه بر کنترل انتظارات تورمی حمایت جدی و واقعی از گروه‌های کم درآمد صورت گرفته است. در واقع دولت تلاش کرده مانع تبعات مخرب چنین سیاست‌هایی شود. دور باطل افزایش دستمزد متناسب با تورم منجر به کسری بودجه، استقراض از بانک مرکزی و در نهایت رشد نقدینگی می‌شود که هرگز به صلاح کشور، کارکنان و کارمندان نیست. آنچه در بودجه به‌عنوان سند مالی یک ساله دولت درج می‌شود باید به نفع همگان و متناسب با شرایط فعلی کشور باشد. یادمان نرود آنچه در سال‌های گذشته در نظام حقوق و دستمزد کشور رخ داده است، افزایش‌های بی‌ضابطه، خلق نقدینگی‌های افسارگسیخته، چاپ پول و افزایش پایه پولی و در نهایت تورم بوده است، اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود با متوقف کردن سیکل معیوب گذشته توسط دولت آیت‌الله رئیسی، بزودی و در سال‌های آینده پیامد‌های مثبتش را خواهید دید.

 

کابوسی به نام یارانه نقدی

احسان دری روزنامه‌نگار طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان کابوسی به نام یارانه نقدی نوشت: عزم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی (به تعبیر طعنه‌آمیز اصولگرایان دلار جهانگیری) در بودجه سال ۱۴۰۱ جزم شده است؛ تصمیمی که در جامعه و بین اهل نظر نگرانی به همراه آورده است. برخی‌ها تبعات منفی حذف یک‌باره ارز ترجیحی را شدید می‌دانند. ماجرای دلار جهانگیری ازاین‌قرار است که بعد از خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، دولت وقت تصمیم گرفت برای کاهش فشار ناشی از تحریم بر طبقات آسیب‌پذیر به واردکنندگان کالا‌های اساسی ارز ترجیحی اختصاص دهد، اما مثل همیشه ضعف نظارت و لابی و فساد اداری باعث ایجاد انحراف و حیف‌ومیل شدن میلیارد‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی شد و افرادی مرتکب سوءاستفاده شدند. اکنون درحالی‌که با وجود اختصاص ارز دولتی گرانی بیداد می‌کند مشخص نیست دولت فعلی در شرایطی که همچنان نتوانسته به اقتصاد ثبات لازم بدهد، قدرت خرید جامعه را بهبود ببخشد و پول ملی را تقویت کند آیا عواقب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیش‌بینی کرده است؟ در هیچ اقتصاد شکوفا و پایداری نظام دو قیمتی و چند قیمتی به دلیل فسادآور بودن جایگاه چندانی ندارد، اما اتخاذ تصمیمات اقتصادی بدون بررسی همه جوانب می‌تواند بسیار مخرب باشد. برنامه‌های دولت برای صدهزارمیلیاردتومان حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نشده، اما رئیس برنامه‌وبودجه دولت گفته «متوسط یارانه از محل جبران اصلاح نرخ ارز کالا‌های اساسی ۹۰هزار تومان خواهد شد، این یارانه برای برخی دهک‌ها از ۱۰۰ تا ۱۲۰هزار تومان هم شاید در نظر گرفته می‌شود، اما هنوز نهایی نشده.»


یازده سال از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گذرد. خیلی خوب بود اگر طی یک تحقیق علمی و کارشناسی شده میزان موفقیت‌آمیز بودن طرح هدفمندی مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما در یک نگاه معمولی هم می‌توان نام شکست‌خورده را بر طرح هدفمندی نهاد. یارانه نقدی‌ای که به تعبیر رئیس‌جمهور وقت پول امام زمان بوده و قرار بود فاصله طبقاتی را کاهش دهد و فقر مطلق را در کشور برطرف کند، اما هیچ‌گاه چنین نشد. امروز یارانه ۴۵ هزارتومانی در سفره ایرانی‌ها نمی‌تواند برکتی ایجاد کند. جامعه خاطره تلخی از یارانه نقدی دارد، مردم به این نتیجه رسیده‌اند که دولت چندرغازی در جیبشان می‌گذارد و بعد از آزادسازی قیمت‌ها و گران‌تر شدن کالا‌ها چند برابر آن مبلغ از جیب دیگرشان برداشته می‌شود. واقعیت هم همین است، حذف یارانه کالا‌های اساسی می‌تواند موج گرانی ایجاد کند؛ موجی که طی این سال‌ها با موج‌سواری فرصت‌طلبان آسیب‌های زیادی متوجه طبقات متوسط و فقیر جامعه کرده است.


در ماجرای بنزین وقتی شنیدند قرار است بنزین گران شود و در ازای آن یارانه معیشت پرداخت شود واکنش جامعه را در حوادث آبان دیدیم. اکنون هم اگر دولت مصمم باشد از راه منابع حاصله از حذف ارز ترجیحی یارانه نقدی را افزایش دهد در بهترین حالت به هر فرد ۲۰۰ هزارتومان یارانه نقدی اختصاص یابد، اما آثار روانی، تورمی و چند برابر شدن قیمت کالا‌هایی که با ارز یارانه‌ای وارد کشور می‌شوند قطعاً کسی که متضرر خواهد بود مردم هستند. بهتر است دولت تا تعیین تکلیف برجام، رفع تحریم‌ها و ایجاد ثبات به بازار ارز از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی خودداری کرده و آن را از بودجه سال آینده حذف کند و به‌جای آن نظارت خود را بر کسانی که ارز دولتی می‌گیرند بیشتر کند تا دلار‌ها سر از جای دیگر در نیاورد. یارانه نقدی ظاهر فریبنده‌ای دارد که در درونش برای مردم چیزی جز ضرر و خسارت به همراه نداشته است.


قیمت واقعی دلار؟!

عباس عبدی طی یادداشتی با عنوان قیمت واقعی دلار؟! در شماره امروز اعتماد با عنوان قیمت واقعی دلار؟! نوشت: قیمت ارز (دلار) در بازار آزاد حدود سی هزار تومان است و در سامانه نیما حدود ۲۷ هزار و اندی است، برای واردات کالا‌های اساسی ۴۲۰۰ تومان است. پس قیمت واقعی چقدر است؟ اخیرا یکی از اقتصاددانان اصولگرا نیز متذکر شده که قیمت واقعی هر دلار ده هزار تومان است. مشکل از کجاست؟ اگر از قیمت‌های کاملا من‌درآوردی مثل ۴۲۰۰ تومان و ... بگذریم باید گفت ارز در واقعیت فقط یک قیمت واقعی دارد. آن‌هم قیمتی است که همزمان مردم آزادانه آن را می‌خرند و می‌فروشند. ارز نیمایی قیمت واقعی نیست، چون همه حاضریم صد‌ها و هزاران دلار آن را بخریم، ولی حتی یک دلار هم به این قیمت نمی‌فروشیم. پس قیمت واقعی همان قیمت موجود در بازار و کف خیابان است. ولی اینجا یک مشکل پیش می‌آید. اگر یک ایرانی ماهانه ۱۵ میلیون تومان حقوق بگیرد، معادل ۵۰۰ دلار می‌شود، آیا کسی که در ایران ماهانه ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد مثل کسی که در ایالات متحده ۵۰۰ دلار حقوق بگیرد زندگی می‌کند؟ قطعا خیر. هیچ خانواده مثلا ۴ نفری در امریکا نمی‌توانند با فقط ۵۰۰ دلار در ماه زندگی کنند. در‌حالی‌که در ایران می‌توانند با حقوق ۱۵ میلیون تومان زندگی متعارف و مقبولی داشته باشند.

این یعنی آنکه قدرت خرید ریال بسیار بیشتر از قدرت مبادله‌ای آن است. یعنی اگر کسی با ۱۵۰۰ دلار در امریکا زندگی متعارف یا حداقلی داشته باشد، در ایران هم با ۱۵ میلیون تومان، در همان حد بلکه بهتر زندگی می‌کند، در این صورت خواهیم گفت که هر دلار معادل ۱۰ هزار تومان قدرت خرید دارد. پس چرا دلار ۳۰ هزار تومان است؟ البته در همه کشور‌ها قدری تفاوت و علل گوناگون هست، ولی نه اینکه ۳ یا ۴ یا حتی ۵ برابر تفاوت میان قدرت خرید و ارزش مبادله‌ای آن باشد. این وضع محصول شرایط ویژه است. مثل اینکه یک بطری دوهزار تومانی آب را در وسط بیابان بی‌آب به قیمت ۲۰ هزارتومان بلکه بیشتر هم می‌خریم. چرا؟ چون شرایط آنجا ویژه است. علت این است که ارز در ایران از حالت ابزاری برای مبادله خارج و به یک کالا تبدیل شده است. در یک کشور با اقتصاد متعارف کسی به ارز نیازی ندارد، مگر هنگامی که می‌خواهد کالایی را وارد کند یا به خارج سفر کند. ولی هنگامی که تورم زیاد و بی‌ثباتی چشمگیر می‌شود، خروج سرمایه از کشور آغاز می‌شود.

در این صورت مردم نمی‌توانند ریال را نگهداری کنند، چون هر لحظه بی‌ارزش‌تر می‌شود، نمی‌توانند خانه خود را به خارج ببرند یا اسباب‌کشی کنند، بلکه باید پول ببرند، لذا ارز تبدیل به کالا می‌شود، داشتن آن هم موضوعیت و هم مطلوبیت پیدا می‌کند. یکی از علل کاهش رتبه اقتصادی ایران همین است که تولید ناخالص داخلی ایران را با ارز نیمایی محاسبه کرده‌اند، درحالی‌که چنین محاسبه‌ای معرف شرایط عمومی مردم نیست. در چنین وضعیتی اعتماد به نفس مردم زایل می‌شود. پیش از افزایش قیمت ارز و زمانی که دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود، دریافتی ماهانه ۵/۳ میلیون تومان، معادل هزار دلار بود که امری متعارف می‌نمود. ولی اکنون که آن قیمت به ۳۰ هزار تومان رسیده، حتی اگر حقوق‌ها سه برابر هم شده باشد که نشده، یعنی ۱۰ میلیون تومان، باز هم معادل دلاری آن حدود ۳۳۰ دلار می‌شود و این بسیار ناچیز است.


پرسش این است که راه‌حل چیست؟ یک راه‌حل ساده و تکراری است که این‌بار هم ممکن است به ثمر برسد و به‌طور موقتی گره‌گشا باشد و آن به انتظار حل روابط خارجی و برجام ماندن است، اینکه بتوانند تا حدود ۲ میلیون بشکه و حتی بیشتر نفت بفروشند و تمامی پول آن را هم دریافت کنند، حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار (حداقل) در سال از این راه وارد خزانه دولت شود و با عرضه آن قیمت را پایین آورند یا دستمزد‌ها را زیاد کنند. این راه یعنی افزایش عرضه از طریق صادرات نفت. ولی این راه فایده ندارد زیرا پایدار نیست. باید ارز را از حالت مالایی خارج و صرفا به ابزار مبادله تبدیل کرد. برای این کار از یک‌سو باید تورم را به‌شدت کنترل کرد و از سوی دیگر زمینه را برای ورود نیرو‌های نخبه و سرمایه به کشور فراهم نمود و در مقابل انگیزه آنان را برای خروج نیروی انسانی و سرمایه از کشور از میان برد. به علاوه با اصلاح سیاست‌ها و حذف ارز چند نرخی و تنوع بخشیدن به صادرات و اصلاح سیاست‌ها و ساختار‌های اقتصادی این مشکل حل خواهد شد. طبیعی است که گفتن این‌ها ساده است، ولی عمل به آن‌ها بسیار مشکل اگر نگوییم برای دولت کنونی محال است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۱
مردم دارن زیر بار فشار اقتصادی و تورم له می شن تو رو خدا به داد مردم برسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
چرا نظرات مدافعان دولت بخش نمی شود؟
زمان روحانی هم اکثر پیام های مدافعان دولت منتشر می شد و کمتر از منتقدان دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
تا وقتی متوجه نشیم که کسی به دادمون نمیرسه به جز خودمون در بر همین پاشنه میگرده
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
حقوقها فقط 20 درصد از بودجه دولت هستند. علاوه براین بخش عمده خلق پول کشور توسط بانکها انجام میشن که اصلا در بودجه نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
آقای محسنی اژه ای : اعتراف می کنم که هیچ تحولی در قوه قضائیه ایجادنشده . آقای رئیسی که با شعار عملکرد موفق وبا شعارتحول بزرگ در قوه قضائیه رای مردم را خرید .
بودجه ۱۴۰۱ براساس جیب ملت بسته شده.
قراره پوستمان کنده کاری بشه
خدا بخیر بگذرونه .
نکته عجیب بودجه سال بعد اینجاست که دریافتی ها از مردم بیشتر شده و هزینه های دستگاههای دولتی چند برابر شده

یعنی از جیب ملت به جیب دولت !؟!؟؟!؟!؟؟
خدا را شکر میکنیم بخاطر ثابت ماندن قیمت ساندیس در بودجه سال بعد .

رییسی مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
قربونت کی گفته قیمت ساندیس ثابت مونده
این چه مدل اقتصادی است که دستمزدها ۱۰ درصد افزایش داشته ولی مالیات قراره ۴۹ درصد افزایش داشته باشه ؟
هیچ کاری از دست شماها بر نمیاد ، خلاص !!! کلا خلاص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
افرین زدی به هدف
رییسی از عهده کنترل قیمت ها برنیومد
تا اینجا همه چیز نمایشی و شعار بوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
یکی از نیرو های ارزشی فرمودند صبر داشته باشید . ما هم صبر می کنیم تا دولت رییسی میوه بدهد
چرا بودجه نهادهای ریاست جمهوری سه برابر دولت حسن روحانی شده ؟
چرا نهادهای خاص همچنان از پرداخت مالیات معاف هستند ؟

این بود آن عدالتی که می گفتید ؟
بر چه اساسی زندگی یک خانواده ایرانی را با یک خانواده آمریکایی مقایسه میکنید .
انصاف داشته باشید
آیا با ۱۵۵ میلیون تومان در آمریکا فقط پراید آشغالی و پژوی بنجولی میشه خرید ؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
عزیز با 155 میلیون تو امریکا ماشین پشم زنی هم نمیشه خرید یعنی 5000 دلار یک ماشین کار درست متوسط 50000 دلار قیمت دارد
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
ولی با 5000 دلار میشه یه ماشین دست دوم خرید که از بهترین محصولات ایرانی و چینی بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
آقا رضا

فکر کردی همه مثل شما بی خبرند
در آمریکا یک خودروی هیوندای آزرای ۲۰۱۷ به قیمت ۳۵ میلیون تومان از دم قسط

لطفا به شعور بقیه توهین نکن
بی ام و ۲۰۱۴ از دم قسط ۹ میلیون تومان
پورشه کاین از دم قسط ۲۰۰ میلیون تومان

ماشین پشم زنی هم ۱۰۰ دلار
تنها راه نجات ، فرار از ایران است
اشتباه نشه . فرار به معنی مهاجرت نیست.
فرار یعنی رهایی از شرایط سخت برای نجات خود .

تاسف برای مسئولان بخاطر کارهایی که با این کشور کردند
تاسف
تاسف
تاسف
از اثرات مخرب و ویرانگر بودجه سال آینده ، افزایش میزان جرم ، سرقت ، دزدی ، و بزهکاری در جامعه خواهد بود
اوضاع خیلی درب و داغونه .
تیتر روزنامه هاشون رو ببین دستمزد نمیدیم یارانه برای ما کابوس دلار باید ۴۰ هزار تومان باشد اصلاح طلب و اصولگرا علیه مردم
این در تاریخ میمونه که در سخت ترین دوران اقتصاد حاضر نشدید بودجه نهادهای خاص رو کم کنید اما حقوق کارگر و یارانه مردم رو کم کردید بودجه صدا و سیما ۵۲۰۰ هزار میلیارد
در سال 1357 حقوق کارکنان دولت حدود 1500 تومان بود و طی همان سال یک کارمند با حدود 700 تومان می توانست یک یخچال خوب بخرد و با 800 تومان مابقی خرج زندگی ان ماه را بگذراند و ان موقع دلار 7 تومان بود یعنی حقوق حدود 214 دلار بوده است ..اگر الان 214 دلار 30000 تومانی محاسبه کنیم حقوق 6/420/000تومان میشود که اکثر بازنشستگان قدیم کمتر از این مبلغ دریافتی دارند. حال سوال این است با این 6/400/000 میشود یک یخچال خرید ؟ اقلی کهن دل یک یخچال متوسط قیمت 10 میلیون تومان است و معادل قیمت یخچال نیز نیاز است زندگی سپری شود . . اقای کهندل بفرمایند خط فقر الان کجاست و بعبارت دیگر مبنا خط فقر چقدر است ؟ ضروری است همسان سازی حقوق بازنشستگان فورا اجرا شود و معوقه ان حداقل از مهر 99 نیز پرداخت شود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
امور مصرفی مانند نان و بنزین گران بود یک تومان بود.و یک کارمند از پس نان و بنزین ماشینش بر نمی آمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
پایه حقوق سال 57 تنها 630 تومان بوده است.
نه بیشتر. معادل 600 نان خالی
برخی حقوق بیشتر می گرفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
قبل از انقلاب نان تافتون عالی دانه ای ۳ ریال بود

و بنزین واقعی بدون سرطان ۸ ریال بود

یعنی با یک دلار میتوانستی ۲۳ عدد نان تافتون بخری

و یا ۹ لیتر بنزین بزنید
در مورد استقراض و تورم دور باطل اگر همه سیاست دولت در بوجه ریزی دیده شود درست است که دستمزد ه در یک بازده زمانی چند ساله کنترل شود و شامل بخش خصوصی نیز بشود ومهمتر از ان دولت باید خیلی از ریدیف های بوجه ای را کاهش دهد مانند رادیو وتلویزیون نهاد های فرهنگی ونظامی و خدماتی دیگر حال کجای این بودجه هماهنگ است که چنین دفاع غیر علمی و اقتصادی میشود
با تورم وحشتناکی قراره روبرو بشیم

خانه های زیر ۱۰ میلیارد به بالای ۱۵ میلیارد جهش خواهند کرد و به همین راحتی مشمول مالیات میشن.

خودروهای زیر یکمیلیارد با جهش تورمی به بالای یک میلیارد میرسند و مشمول مالیات خواهند شد

خداوکیلی توهین به شعور مردم حد و اندازه داره .. رعایت کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
مسکن بالاتر نخواهد رفت.
خانه های لاکچری ارزان خواهند شد
مسک فراوان خواهد شد
مانند 8 سال پیش
این دور باطل افزایش دستمزد ها وبه تبع رشد نقدینگی وتورم ناشی از چه عاملی ست؟غیر از این است که خرابی اقتصاد عوامل دیگری دارد.اگرتورم نبود .چه نیازی به افزایش بی رویه حقوق ودستمزد هاوسایر هزینه های جاری کشور بود؟وسیوال مهمتر اگر این کار صورت نگیرد وشرایط اقتصادی به همین منوال باشد روند کاهش قدرت خرید دارندگان درامد ثابت به کجا خواهد کشیدوچند میلیون نفر دیگر به زیر خط فقر سوق داده خواهند شد.تیم اقصادی وسیاسی دولت باید مشکل اصلی را پیدا کنند.واگر میدانند باید برای ان راه حل مناسبی پیدا کنند.واقعیت این است که در کنار سو مدیریت عامل اصلی فشرده شدن گلوی اقتصاد کشور وسیله تحریم هاست.ودر واقع گم شده اقتصاد کشور در خارج از کشور است هرچند تحمیلی باشد.شما اگر وسیله ای را در خیابان گه کنید در منزل هرچه دنبالش بگردید پیدا نخواهید گرد
در سال های اخیر در صد افزایش حقوق با تورم سالانه متناسب نبود ، آیا تورم کاهش یافت ؟ آیا ضریب جینی کمتر شد ؟ آیا خط فقر پایین آمد ؟ آیا قدرت خرید مردم بیشتر شد ؟ افزایش حقوق هیات علمی ، افزایش کارانه و تعرفه پزشکان تورم زا نبود ؟
استاد جان در شکل گیری انتظارات تورمی عوامل بسیاری دخالت دارند که اتفاقا نقششان بسیار پر رنگ تر از در صد ناچیز افزایش حقوق است .
پارادوکس بودجه ، افزایش قانونی حقوق متناسب با تورم سال قبل تورم زاست ولی افزایش یارانه نقدی تورم را نیست !
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
عزیز یارانه نقدی از طریق گران کردن انرژی تامین مالی می شود نه چاپ پول
شما فکر می‌کنید تو بحث یارانه، رانت و فساد نیست؟ کی میفهمه به کی چقدر یارانه دادین؟ چه گروهی و چه کسانی رو حذف کردین؟ اگه ماهیانه الکی چندین میلیون کارت رو شارژکنین چه اتفاقی می افته؟ هیچ! کی میفهمه؟ هیچ!!
بودجه انقباضی برای مردم و انبساطی برای نهادهای حاکمیتی!!!
از روز اول پرداخت یارانه اشتباه بود هنوز هم به اشتباه خودتان ادامه می دهید. چاره کار راه انداختن چرخ اقتصاد و ایجاد اشتغال است.
فقط من موندم که چرا سود 40 درصدی سالیانه برخی از سهام ها هم برای سهامداران جذاب نیست و سهام آنها هم قرمز است؟! ضمن اینکه اگر تورمی هم وجود داشته باشد که باعث افزایش قیمت زمین و مسکن شود در دراز مدت روی زمین و ساختمان شرکت های بورسی هم تاثیر خواهد داشت
عجب کشور عجیب و غریبی داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
کاملا درست می گویید
اما روحانی اعتماد مردم را به بورس از بین برد
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
چند درصد سهام دولتی است؟ ۳۰
چند درصد در دست نهادها؟۵۳.
بقیه خصوصی..
یعنی!!!!
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
ناشناس عزیز 11:08 فقط روحانی اعتماد مردم رو از بین برد؟؟؟؟؟؟
کم لطفی می کنن
دولت کسری بودجه دارد
توی روز روشن ، داره دست تو جیب مستخدمین کنه
کسانی که بیست سال درس خونده اند و سی سال کار صادقانه و شبانه روزی انجام داده اند و به وظیفه خطیر آموزش و پژوهش مشغول هستند و ماهی 1000 دلار یعنی یک سوم یک کارگر در اروپا دستمزد می گیرند، زیر گیوتین سقف حقوق رفته اند و از ماه گذشته با کسر بخشی از حقوق مورد مجازات از سوی دولت محترم قرار گرفته اند
این اقدام یک طرح خیانتکارانه است که سبب فرار نخبه ها از کشور خواهد شد
لطفا جلوی این طرح را بگیرد
این ره که تو می روی به ترکستان است!
اگر قرار باشد نگاه سنتی و عادتی به اقتصاد انداخت شود همین نتیجه که در مطلب فوق آمده بدست خواهد آمد و افزایش دستمزد، نقدینگی، کسری بودجه باعث تورم میشود! و این سیکل باطل تا ابد ادامه خواهد یافت و هیچ وقت به سرانجام نمی رسد! واقعیت نشان می دهد که تورم قبل از افزایش حقوق ها افزایش می یابد پس چگونه افزایش حقوق ها باعث افزایش تورم میشود؟! و در صورت افزایش حداقلی حقوقها تورم همچنان می تازد و افزایشش تنها شاید کمی کند شود پس چطور این تورم می تواند باعث افزایش قدرت خرید شود؟!
واقعیت اینست از نگاه علم سنتی و عادتی به اقتصاد جز معضلات تحمیلی اقتصاد به ملت عاید نخواهد شد و همچنان در چرخه باطل تورم، افزایش نقدینگی، کسری بودجه، یارانه و افزایش حقوق باقی خواهند ماند و از منظر معتقدان به این چرخه راه فراری از این چرخه باطل نخواهد بود!
در جائیکه عاملی بنام واحد پول باید تنها گویای ارزش کالا، کار و خدمات باشد و نه بیشتر ولی بازیچه ای در دست عده ای در می آید که با آن به تخریب کالا و کار و خدمات می پردازند قطعاً عواملی چون تورم، نقدینگی، کسری بودجه، یارانه و غیره تجلی پیدا کرده و چرخه باطلی را درست می کنند که تا ابد ادامه می یابد! و زندگی مردم را تیره تار می سازند!
پرداخت یارانه هم تنها بهانه ای برای افزایش قیمت است تا سود رسانی به عده ای خاص بنام کم درآمد و فقیر! یارانه به بهانه سود رسانی به کم درآمدها مطرح میشود ولی در عمل قصد گرانی آن کالاست که قرار است یارانه آن داده شود! در طی این چند سال پرداخت یارانه ثابت شده مبلغ اندکی از گرانی یک یا چند کالا به عده ای داده میشود و آن کالاها با افزایش مواجه میشود به این بهانه که نباید به ثروتمندان یارانه داده شود و یا آنها از یارانه استفاده بیشتری می برند! ولی در عمل می بینیم که کم درآمدها با دریافت یارانه دیگر حتی به اندازه قبل از دریافت یارانه قادر به خرید از آن کالاهای یارانه ای افزایش قیمت داده شده نیستند و مجبورند نسبت به گذشته کمتر از آنها بخرند و استفاده نمایند و در عوض ثروتمندان بدلیل استفاده از مواهب گرانی کالاها بیشتر از آنها استفاده می برند. بعد از چند ماه از دوباره دولت پرچم استفاده بیشتر ثروتمندان از یارانه را علم می کنند و راهکار این معضل را دوباره در افزایش قیمت و دادن یارانه به کم درآمدها می دانند و این چرخه باطل را همچنان که می دانید ادامه می دهند و همچنان کم درآمدها با وجود دریافت یارانه کمتر از قبل از کالاهای یارانه ای استفاده می کنند و ثروتمندان بیشتر! و دوباره دولت به بهانه یارانه دادن به کم درآمدها علم افزایش قیمتها را برافراخته می کند! و دوباره روز از نو و روزی از نو!
دلار پدرامرزیده ها تا ۳۲ رفته و برگشته بعد میگویید دلار ارزشش فلان قیمت!!!!
خود برنامه ریزان بودجه قیمت ارز را اوردن ۲۳ گذاشتن در بودجه سال اینده بعد اقایون به اصطلاح کارشناس میفرمایند ارز ۲ تومان و ۵ تومان و ۱۱ تومان و ....
خجالت بکشید با این تحلیلهای ضعیفتان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
اقای عبدی ارز نیما ۲۴ است و شما نوشته اید ۲۷ که ژاهرا درز سنا منظورتان بوده و مقایسه شمار پر از ایراد است
بتزین چرا قاچاق میشود برای اینکه ارزان است و مردم چون بی پول شده اند همان لیتری ۳۰۰۰ به نظرشان گران است ولی قیمت ان اختلاف بسیار زیادی با بازارهای منطقه دارد که قاچاق ان به صرفه است و حقوقهای پرداختی فقط برای پرداخت قبوض انرژی کفایت میکند وگرنه شما پوشاک و غذا و مسکن بخواهید برای خانواده تهیه کنید مشکل است
پایه حقوق باید ۱۰۰۰ دلار باشد غیر از ان مردم دارند از جیب میخورند و به بدبختی هستیم
طبق قانون حقوق کارکنان دولت باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند در حال حاضر تورم کشور بالای 100 درصد است . دولت با این کارش داره به کارمندان ظلم میکنه در حالیکه تاکنون هیچ گونه برخوردی با حقوق های نجومی نشده از ابتدای سال 1400تاکنون قیمت خودرو مسکن ، زمین پوشاک ومواد غذایی چندین بار افزایش نموده اون وقت دولت حقوق کارکنان را 7درصد افزایش داده تا این افزایش با سایر تعدیلها واصلاحات وکاهش ها خنثی مشه وعملا احکام کاهشی هم میشه
سوریه و ونزوئلا از خشونت ناشی از بحران اقتصادی و نارضایتی قسر در رفتند بخاطر اینکه کشورهای اطرافشان مرز را بر روی میلیونها اواره باز گذاشتند.
الان دیگر روش سوریه ای - ونزوئلایی دیگر جواب نمی دهد چون کشورها مرزهاشون را بستند.
جناب آقای دکتر محسن رضایی
برادر گرامی، آذر تموم شد پس اون خبر خوش اقتصادی که وعده دادی، ما هم کلی خوشحالی کردیم، رفتیم بابتش کلی خرج تراشیدیم، قرار شد سفره هاموم رو رنگین کنیم چی شد حاجی؟
آقای رئیسی گفتند ما علاوه برسه هزار میلیارد تومان یارانه مبلغ ده هزار میلیارد تومان هم بدهی دولت قبل را پرداخت می کنیم هرماه حدود پنج هزار میلیارد تومان هم حقوق کارمندان پرداخت می شود که جمعاً 18 هزار میلیارد تومان می شود . گفتند دولت قبلی برای پرداخت سه هزارمیلیارد تومان یارانه اشکش در می آمد .تازه خزانه هم خالی بود . از بانک مرکزی هم که استقراض نکردند . بفرمایند در این مدت کوتاه بیست روزه مرداد ماه که دولت تحویل گرفته شد چگونه دولتی که هیچ پس اندازی نداشت یکباره غیراز هزینه های جاری و سفرهای داخلی وخارجی 18 هزار میلیارد تومان بدست اورد . دولتی که می تواند در عرض بیست روز بدون تسلط بر کشور و بدون قرض حدود 20 هزار میلیار تومان درآمد داشته باشد چرا تورم روز به روز بالاتر و دلار روز به روز گرانتر می شود؟ به نظر شما این شیره مالیدن سر مردم نیست یا نادیده گرفتن زحمات دولت قبل نیست . آیا دولت قبلی ماهی ده هزار میلیارد تومان بدهی نداشت و سررسیداین بدهی دقیقاً از زمان تحویل دولت سیزدهم آغاز شده ؟ حواستان باشه مردم خوب بلدند قضاوت کنند
دور باطلی که ذکر شد زیاد هم باطل نیست دولت با چاپ پول بدون زحمت شریک پول مردم میشود و مردم بدون اینکه بخوان پولشون را با دولت تقسیم میکنند
سلام. در پرداخت حقوق به کارکنان دولت، عدالت رعایت نمی سود. در حق کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجحاف می کنند. مسیولین محترم به داد ما کارکنان مظلوم زارت تعاون، کار برسید. ما هم ایرانی هستیم، ما هم برای ابن مملکت خون دادیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر