بازدید 39529
مرور روزنامه‌های سه شنبه چهارم آبان ماه

تهدید اسرائیل تا چه حد جدی است؟ /حاشیه و متن ماجرای سیلی خوردن استاندار/جان سختی دلار ۴۲۰۰ تومانی

تردید‌های همسایگان در برابر طالبان، افزایش ۲۸ درصدی طلاق و کاهش ۳۶ درصدی ازدواج، تغییر تجارت تریاک افغانستان افزایش خطر برای ایران، دیوار کوتاه کودکان بلوچ، متهم ریزش بورس، سقوط لیر و اتحاد مخالفان اردوغان، بیم و امید‌های حذف دلار دلال‌پسند، سهم ثروتمندان از پرداخت مالیات فقط ۴ درصد! و قصد بن‌سلمان برای ترور عبدالله از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲ 26 October 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه چهارم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تاخیر در حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، افزایش ۲۸ درصدی طلاق کاهش ۳۶ درصدی ازدواج، کرونا در یک قدمی موج ششم و سقوط لیر ترکیه و اتحاد مخالفان اردوغان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

تهدید اسرائیل تا چه حد جدی است؟

جاوید قربان‌اوغلی طی یادداشتی در سرمقاله امروز روزنامه شرق با عنوان تهدید اسرائیل تا چه حد جدی است؟ نوشت: در شرایطی که تلاش‌های بین‌المللی برای ازسرگیری مذاکرات ایران با قدرت‌های جهانی و احیای توافق هسته‌ای به نقطه اوج خود رسیده است، رژیم صهیونیستی به نحو آشکاری از «گزینه نظامی» علیه ایران سخن می‌گوید. آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، رویارویی نظامی با ایران را «اجتناب‌ناپذیر» دانسته و آن را تنها راه جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به توان هسته‌ای توصیف کرد. به گفته لیبرمن «درباره رویارویی با ایران فقط موضوع زمان مطرح است که این زمان خیلی طولانی نخواهد بود». وی ادعا کرد هیچ روند دیپلماتیک یا توافقی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند. هم‌زمان با اظهارات لیبرمن، رسانه‌های این رژیم از اختصاص یک‌ونیم میلیارد دلار برای تقویت تسلیحاتی ارتش اسرائیل برای آنچه «حمله به تأسیسات اتمی ایران» ذکر شده است، خبر دادند. اسرائیل به‌عنوان جدی‌ترین مخالف برنامه هسته‌ای ایران، در کنار فعالیت‌های وسیع و فشرده دیپلماتیک برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای فشار به ایران، استفاده از اقدامات جاسوسی برای آگاهی از میزان پیشرفت ایران، ترور دانشمندان هسته‌ای و تخریب تأسیسات از طریق فیزیکی یا سایبری، هرگز قصد خود برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران را پنهان نکرده است. با در نظر گرفتن حمله هوایی این رژیم به تأسیسات اتمی اوسیراک عراق (۱۹۸۱) و همچنین سوریه (۲۰۰۷) هرچند نباید اقدام مشابهی علیه ایران را دست‌کم گرفت، با این حال دست‌زدن به چنین اقدامی با توجه به موارد زیر چندان هم سهل‌الوصول به نظر نمی‌رسد.

۱- اولین مانع اسرائیل در چنین اقدامی، کسب موافقت آمریکاست. بر اساس اطلاعات موجود در خلال مذاکرات برجام، باراک اوباما در خلال گفتگو‌های هسته‌ای ایران با ۱+۵ که اسرائیل به‌شدت با آن مخالفت می‌کرد، اسرائیل را از دست‌زدن به چنین اقدامی بازداشته و درباره آن به بنیامین نتانیاهو هشدار داده است. در زمان ترامپ نیز با وجود دیدگاه‌های بسیار نزدیک او با اسرائیل، آمریکا در کنار به‌کارگیری فشار حداکثری برای تسلیم ایران در برابر خواسته‌های خود، همواره از ترجیح راهکار دیپلماتیک بر روش‌های دیگر سخن گفت؛ هرچند عبارت «گزینه‌های دیگر روی میز است»، ادبیات مرسوم واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران در صورت شکست راه‌حل‌های دیپلماتیک بوده است. در دوره بایدن نیز با وجود بن‌بست در مذاکرات وین و اظهارات مقامات آمریکایی و تأکید بر اینکه فرصت برای ازسرگیری در حال پایان‌یافتن است، ترجیح آمریکا همچنان راه‌حل مبتنی بر مذاکره است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آخرین موضع‌گیری در مصاحبه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد «گروه ۱+۵ همگی بر این باور هستند که دیپلماسی مؤثرترین مسیر را برای بازداشتن دائمی و قابل راستی‌آزمایی ایران از دستیابی به یک سلاح اتمی میسر می‌کند و همگی بر این باور هستیم که مذاکرات وین باید در اسرع وقت و دقیقا از همان نقطه پایان دور ششم شروع شود.»


۲- با وجود ادعای نتانیاهو در سال ۲۰۲۱ که گفته بود «حمله به تأسیسات اتمی عراق به اندازه‌ای مخفی بوده که اسرائیل متحد اصلی خود آمریکا را نیز در جریان نگذاشت»، بعید به نظر می‌رسد اسرائیل قبل از رضایت آمریکا و اطمینان از حمایت کامل این کشور به اقدامی نظامی علیه ایران دست بزند؛ اقدامی که می‌تواند دامنه بحران را در این منطقه از کنترل خارج کرده و در شرایطی که آمریکا در‌صدد خروج از منطقه، کاهش هزینه‌های نظامی و تمرکز بر شرق آسیاست، این کشور را مجددا مجبور به هزینه گزاف در آن کند. هرچند دغدغه‌های آمریکا برای رژیم صهیونیستی در صورت اطمینان از موفقیت‌آمیز‌بودن عملیات چندان اهمیتی ندارد و در انجام آن تردید به خود راه نخواهد داد.


۳- روسیه به‌عنوان دیگر بازیگر در بحران هسته‌ای ایران، به‌رغم ناخرسندی از توافق برجام که به زعم مسکو می‌تواند کاهش تنش بین ایران و آمریکا را در پی داشته و از اتکای ایران به مسکو بکاهد، تمایل چندانی به اوج‌گیری بحران از طریق اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران ندارد؛ چراکه در صورت وقوع چنین تقابلی که حمایت آمریکا از اسرائیل را در پی خواهد داشت، مجبور به اتخاذ موضعی خواهد شد که با استراتژی کنونی این کشور همخوانی ندارد. مضافا اینکه روسیه با اتخاذ مواضعی دوپهلو در قبال حملات هوایی مکرر اسرائیل به مواضع ایران در سوریه، عملا در کنار اسرائیل قرار داشته و مایل نیست خود را درگیر بحرانی کند که مجبور به انتخاب بین ایران و اسرائیل شود.

 

جان سختی دلار ۴۲۰۰ تومانی

احسان شادی طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان جان سختی دلار ۴۲۰۰ تومانی نوشت: در روز‌های تازه‌سپری‌شده، حکم صادره برای، ولی الله سیف رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران که او را به ده سال زندان محکوم کرده بود از خبر‌های برجسته و البته شگفت‌انگیز دنیای اقتصاد سیاسی در ایران بود. یکی از دلایل محکومیت وی در حکم صادره تخصیص دلار ارزان قیمت ۴۲۰۰ تومانی در بازار ارز و نیز توزیع دلار ارزان برای تنظیم بازار ارز‌های معتبر بوده است. بسیاری از کسانی که این حکم را نقد کرده‌اند یادآور شده‌اند که اگر این اقدام رییس بانک مرکزی مستوجب محکومیت رییس بانک مرکزی شده است باید سایر روسای بانک مرکزی را نیز با چنین احکامی روبه‌رو کرد. داستان ارزان نگه داشتن دلار به ریال در ایران علاوه بر اینکه جنبه مبارزه سیاسی دارد و گفته می‌شود سقوط ریال به دلار حیثیت سیاسی ایران را مخدوش کرده است. از نظر اقتصادی نگه داشتن سطح قیمت چند قلم کالای اساسی و نیز کالای واسطه‌ای که راه را برای تثبیت قیمت کالا‌های مورد نیاز تهیدستان باز می‌کند اهمیت دارد. به طور مثال تخصیص هر دلار برابر ۴۲۰۰ تومان برای واردات نهاده‌های دامی در دولت روحانی از سال ۱۳۹۷ و به دنبال تحریم گسترده آمریکا با راهبرد تثبیت یا رشد آرام گوشت مرغ، گوشت قرمز، لبنیات و تخم‌مرغ بود. در حالی که مجلس انقلابی یازدهم و نیز دولت سیزدهم بار‌ها دولت حسن روحانی را در این باره مقصر دانسته و اعلام کرده‌اند در این بستر هزاران میلیارد تومان رانت توزیع شده است و باید این تخصیص رانت‌زای ارز ارزان قطع شود، اما به گزارش یک رسانه هوادار دولت سیزدهم «گمانه‌زنی‌هایی که در فضای مجازی در خصوص اجرایی شدن سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آبان‌ماه مطرح شده بود نادرست بوده و بر اساس خبر‌های دریافتی این اقدام در آبان‌ماه عملیاتی نخواهد شد. این موضوع بعد از مصاحبه‌های وزیر اقتصاد و رییس‌جمهور ضریب بیشتری گرفت. البته رییس‌جمهور در مصاحبه تلویزیونی خود نیز اعلام کرده بود که حذف ارز ترجیحی بدون اعلام قبلی و زمینه‌سازی لازم انجام نخواهد شد و در این مورد به‌صورت غافلگیرانه عمل نخواهد شد.»


با توجه به اینکه در حال حاضر و با تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی تورم مواد غذایی با شتاب به سوی نرخ‌های بالا در حرکت بود و شهروندان ایرانی از مصرف مواد لبنی و نیز گوشت سفید و قرمز به شدت کاسته‌اند اگر واردات نهاده‌های دامی با دلار نیمایی انجام شود نرخ تورم این کالا‌ها به سرعت سر به آسمان می‌کشد و پیامد‌های ناشناس دارند. دولت تلاش می‌کند دست‌کم برای یک دوره کوتاه دیگر و احتمالا ثبت سفارش نهاده‌های دامی و سایر کالا‌های اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومان انجام شود تا از عدم تعادل در بازار جلوگیری شود. در برخی طرح‌ها آمده بود علاوه بر عدم تخصیص دلار ارزان باید نرخ تعرفه واردات نیز با دلار نیمایی باشد که باز هم به دامن زدن نرخ تورمی واردات منجر می‌شود. ابقای سیاست تخصیص دلار ارزان یک پرسش باقی می‌گذارد: آیا باید منتظر باشیم سهم مجازات سیف به دلیل اجرای سیاست ارزان‌سازی دلار برداشته شود؟

 

حاشیه و متن ماجرای سیلی خوردن استاندار

جلال خوش چهره در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان حاشیه و متن ماجرای سیلی خوردن استاندار نوشت: بازتاب گسترده ماجرای سیلی خوردن استاندار منتخب وزیر کشور برای استان آذربایجان شرقی، دو سطح حاشیه و متن دارد. درباره حواشی آن طی روز‌های اخیر به تفصیل گفته شده؛ اعم از توجیه عجولانه و نیم بند برخی رسانه‌ها و مسئولان مربوطه درباره چرایی بروز این اتفاق و نیز بهره‌برداری‌های معمول جریان‌ها و طیف‌های سیاسی که بنا به فراخور اهداف کارکردی خود، حواشی را با پررنگی تفسیر و تحلیل کرده و می‌کنند.


مساله، اما متن ماجرا؛ یعنی زنگ هشدار به تصمیم‌سازانی است که بی‌توجهی به آن، تکرار چنین رخدادی را در آینده بعید نخواهد کرد. تصمیم‌سازان انتخاب مدیران کلان از جمله استانداران و به ویژه برای استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، باید از یک استراتژی چندوجهی، پرهیز از اعتماد به نفس صرف و با محاسبه هزینه معلوم و نه گران برخوردار باشد. این مهم هنگامی برجسته‌تر می‌نماید که اوضاع کنونی کشور را در همه ابعاد مربوط به امنیت و منافع ملی در نظر گرفته و به شدت از تصمیم‌های عاطفی، نگاه صرف جناحی و بی‌برخوردار از هزینه و فایده انتخاب مدیران استانی و بلکه دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی دوری کرد.


بدیهی است اوضاع پیچیده کنونی، این خواست که تصمیم‌سازان قادر به انتخاب مدیران کلان و از جمله مدیران استانی، با خلق مطلوبیت کامل باشند، دور از انتظار است. با این‌حال لازم است تصمیم سازان، توانایی خود را در مطلوب اندیشیدن در انتخاب مدیران پیشه کرده و به این ترتیب موقعیتی برخوردار از اعتماد و اعتبار را نزد مردم به گونه زایشی فراهم کنند. تقدیرگرایی در تصمیم سازی‌ها و انتخاب‌ها یا به اغراق‌گویی در توجیه این رفتار می‌انجامد و یا عکس‌العمل‌های غیر قابل پیس‌بینی مانند آنچه در تبریز رخ داد را درپی خواهد آورد.


انتخاب مدیران در وضع کنونی کشور که در همه سطوح از شرایط نامعمول برخوردار است، مستلزم توجه ویژه به سه محور اساسی است؛ نخست:مطالبات مردم و ضرورت‌های مدیریتی که در درجه اهمیت بالا و فوری قرار دارد. به این معنا که مردم مسئولان را از حیث اعتبار، کارآمدی و مشروعیت، چگونه ارزیابی می‌کنند؟ ارتباط مسئولان و مردم چگونه برقرار می‌شود؟ مردم در چه صورت حاضر به مشارکت فعال در تحقق اهداف مدیریتی آنان خواهند بود؟


دوم: بازتاب انتخاب‌ها با لحاظ هزینه و فایده آن در منظر عمومی؛ اینکه چه چیزی در طرح و برنامه‌های آنان از اولویت برخوردار است؟ در فهم عمومی چه میزان از مزایای برنامه‌های او قابل شناسایی و تعریف است؟ چه نکات و محور‌هایی از برنامه‌های او برای مردم جذاب بوده و یا پس از این نیز خواهد بود؟ نکته مهم و حائز تامل اینکه اجرای اهداف کلیدی در دست مدیران ناتوان می‌تواند هر لحظه با نتایج متضاد همراه شود؛ و سوم: ملاحظات و گرایش‌های درون جناحی که به طور طبیعی خواستار بهره‌مندی از مزایای برخورداری از موقعیت برتر در نظام اجرایی کشور است. این مهم در حالی است که باید توجه داشت که هیچ جریان و گروهی یک بار و برای همیشه پیروز میدان نمی‌شود.


حال می‌توان اتفاق غیر مترقبه در مراسم معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی را از سه منظر بالا تحلیل کرد و به این پرسش پاسخ داد که سیلی خوردن استاندار در حضور وزیر کشور در پی ناکامی از کدام یک از موارد بالا بوده است؟


اگر بپذیریم سنجش صورت بندی نخبگان و کارگزاران رسمی از دو راه ممکن است: نخست؛ میزان همبستگی ساختاری و دوم؛ همبستگی ارزشی میان آنان. رخداد مراسم معارفه استاندار که با هواداران و مخالفانی در آن مراسم همراه بود، هشداری است با این مضمون در فهم عمومی که در آینده با مجموعه‌ای از کارگزاران از هم گسیخته روبروییم. این وضع بسیار متفاوت از یکپارچگی از حیث ارزشی و رویکرد سیاسی میان نخبگان رسمی خواهد بود. علاوه براین، متفاوت از یکپارچگی به رغم رقابت مسالمت آمیز است که میان همه طیف‌های وابسته به یک جریان سیاسی به شکل معمول و بدیهی وجود دارد.


ماجرای سیلی خوردن استاندار منتخب وزیر کشور با حاشیه‌های خود که هر روز بر آتش آن به درست یا غلط دمیده می‌شود، دارای یک متن اصلی با جنبه‌های مختلف است که سبب ساز بروز این اتفاق شده و تکرار آن را بعید نمی‌کند. مهم شناخت بستری است که موجب آن شد. در نگاه عقلانی، اجازه بروز اشتباه هست، اما تصحیح آن امری لازم است. تنها در سیستم‌های عاطفی و کمتر عقلانی است که امکان بروز اشتباه وجود دارد، ولی پذیرش آن ممنوع است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
این آقائی که سیلی خورده همان کسی است که در حساب خانمش میلیاردها تومان پول بود . اینها نیروی ارزشی هستند!!!!
پاسخ ها
اکبر
| United States of America |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
صرفنظر ازماهیت استاندارجدید برای جلوگیری ازرواج لات بازی واوباشگری باید با فرد خاطی بشدت برخوردشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
بیشتر کلاس بود!!!تا متن
به نظر بنده چنین متن هایی به درد چاپ کردن نمی خوره.و تابناک نباید وقت مردم رو تلف کند.!!!!!!
در حد صفر
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
صفر؟؟؟
یعنی ۱ درصد هم نباید احتمال داد؟؟؟
درس احتمال پاس کردی؟
خوبه نظامی نشدی
نظامیان روی احتمال یک درصد هم اماده میشوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
تو با خیال راحت بخواب
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
اگه میتونستن حمله کنن خب حمله میکردن به جای اینکه هر بگن.

مثلا تا حالا 100 بار سوریه و غزه و ... زدن تاحالا کی قبلش گفتن ما میخوایم بزنیم :)
بهرام
| United States of America |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
اسراییل با ایران کاری نداره.ولی وقتی عده ای ازمسئولان به صراحت اسراییل را تهدید به نابودی میکنند طبیعتا واکنش نشان میدهد.ویکی ازدلایل انزوا وتحریم ایران درجهان هم همین سیاست عجیب وغریب درقبال مسئله فلسطین واسراییل است که حتی اعتراض خودفلسطینیهارو هم دراورده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
اشتباه مثبت دادم.
یعنی چی؟ من که تو ادبیات دری نویسنده ماندمممممممممممممممممممممممممممممممم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
آقا من سر در نیوردم از مطلب سنگین نویسنده ((حاشیه و
متن ماجرای سیلی خوردن)) !!! خودتون فهمیدید ایشون چی نوشته؟؟؟؟
چراغ سبز روسها به اسراییل برای حمله به سوریه چه چیز را ثابت میکنه ؟!؟!؟!؟

مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه

سینه چاکان روسیه در تاریخ خوشنام نخواهند بود
پاسخ ها
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
چقدر گرفتی این کامنت تکراری رو هر روز بزاری؟؟؟ با مرگ بر ... مرگ بر مشکلی حل نمیشه
بانکها وامهای ده سال قبل را به نرخ امروز سود می گیرند. هیچ واحد تولیدی قادر به پرداخت دهها برابر وامهای دریافتی نیست. چرا واقعا همه در این کشور در فشار و تنگنا هستند ولی بانکها فقط دنبال سودند.
وقتی کشتی در حال غرق شدن است آنها نمی توانند خیس نشوند. ضرر برای تولید و صنعت و سود برای بانکها؟!!
به بهره روز؟
مصداق واقعی ربا را می خواهید ببینید در بانکهای مملکت ببینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
وام میگرفتن و زمین می خریدن و یه سیلو میزدن به اسم بنگاه تولیدی
الآن اون زمین و سیلو چند برابر شده. اونوقت میگن چرا وام رو به نرخ روز پس بدیم؟

بیچاره سپرده گذارها که توی تورم، سود سپرده هاشون کم شد
از اسراییل و آمریکا و اروپا ترس نداریم

ترس ما از روسیه و پوتین است
خیانت همیشه از طرف خودی و آشنا صورت میگیره نه دشمن .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
روسیه هیچوقت برای ما خودی نبوده بلکه بدترین و پلیدترین دشمن ملک و ملت ایران بوده و هست و خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
برو خودتو خر کن روسیه متحد ماست
"نتخاب مدیران در وضع کنونی کشور که در همه سطوح از شرایط نامعمول برخوردار است، مستلزم توجه ویژه به سه محور اساسی است؛ نخست:مطالبات مردم و ضرورت‌های مدیریتی که در درجه اهمیت بالا و فوری قرار دارد. به این معنا که مردم مسئولان را از حیث اعتبار، کارآمدی و مشروعیت، چگونه ارزیابی می‌کنند؟ ارتباط مسئولان و مردم چگونه برقرار می‌شود؟ مردم در چه صورت حاضر به مشارکت فعال در تحقق اهداف مدیریتی آنان خواهند بود؟"
فعلا اصلاح طلب و اصولگرا روی حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی یعنی همون دلار کالاهای مورد نیاز مردم توافق کرده اند وای به حال مردم مثل ۹۸ که روی افزایش قیمت بنزین توافق کردن
نویسنده محترم خودت متوجه شدی چی گفتی ؟ اگر نمیخوای تو بطن ماجرا بری و کلی فقط میخوای گرا بدی و مساله رو باز نکنی ، مطرحش نکنی بهتره ...
اینو همه میدونیم هیچ مدیری طبق گزینش ها صلاحیت نداره و هیچ کی جای خودش نیست
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
این همه ایهام و ابهام در نوشتن یک یادداشت کوتاه از یک نویسنده شناخته شده،نشانه خود سانسوری و ترس از مواخذه نیست؟
خوب چیزی نمی نوشتی بهتر نبود؟
گفتم سامانه نطنز قطعا کاستی داشته الان بهتر میدانید چه کار کنید جاهایی که کوه های گرانیتی دارد ر دل البرز در اعماقی که حتی بمب هسته ای کار امد نباشد در تونل های اسلیمی با طراحی مدل های خاص ریاضی که هر نقطه هم بمب بخورد حداکثر 2 در صد تونل اسیب ببیند و چنان موج انفجار را بچرخانید و خنثی کنید که هیچ کار نتوانند بکنند چنان سقف را چند لا وارزان موج را پخش کند که نتوانند با در های چند گانه و راه های ورود مختلف اصلا مانند انچه در تونل موشکی نشان دادید تونل بزرگ و بلند نباشد حداکثر به اندازه تونل مترو پیچ در پیچ و فقط یک ردیف سانتریفوژ جا داشته باشد بگویید و اعلام چنین تونلی را برای تهدیدات اماده میکنیم من معتقدم باید با توسعه و تحقیق حداکثر با 2000 سانتریفوز میتوان هر هفته 20 کیلوغنی کرده و مخفی کنید سالی 50 بمب میشود روشی بسیار کم هزینه و خطر
پاسخ ها
مهیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
عامو خیلی بلدی
باید یک کاره ای می‌شدی
بعلاوه در تحلیل پاسخ ایران را برآورد و لحاظ نکرده بود
عطا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
فعلاً که با تحریم بمب هسته ای هم هزینه و خطردونی ملت پاره شده حالا فکر کن به فرمایشتان سالی 50 بمب هم بسازند، این اراجیف رو کی میخواهید تمام کنید الله و اعلم، 2000 سال قبل از میلاد مسیح نیست الان 20 قرن بعد از میلاد مسیح هست لطفاً متمدن زندگی کنید. دنیا به اندازه ی کافی به تکامل رسیده شما هم برید لای آدما.
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
آقای عطای عزیز،
چرا این نصایح را به آمریکا انگلیس فرانسه چین و روسیه نمیکنید.
آنوقت خواهید دید که چگونه برایتان ابوعطا خواهند خواند.
ما در عصر بدترین تکامل سرمایداری یعنی گندیدگی سرمایداری قرار داریم که فقط زور و زورگویی، کودک کشی، بی خانمان ساختن، خراب کردن زیربناها.... در دستور روز قرار دارند.
تازه یکی که از بین میرود مثلا آمریکا، چایش را بلافاصله یک تازه نفس ابرقدرت دیگری خواهد گرفت.
این جبر نظام سرمایداری زمانه است که فقط نجات دهندگان انسان ها که به همان انسان ها تکیه داشته و بدون ترس مانند جنگ هشت ساله آن‌ها را مانند ذباله بدریا ریختند که خلیج پارس حد اقل تاکنون از جنگی بزرگ مصون مانده است بازهم بمردم تکیه کرده و با سپاس از مردم و بدون اختلاف طبقاتی این چنینی یعنی نابودی لاکچری ها، اینبار برای همیشه دندان زهری آمریکا را کند.
فکر کنید به هر علتی یک شوک ارزی پیش بیاد دلار چهار برابر بشه مثلا120تومان خوب دولت چه مکنه اول میگه حبابه بعد سعی در عرضه زیاد دلار 30 تومانی میکنه و کالای اساسی رو با دلار 30 تومانی عرضه میکنه بعد ازمدتی میگه کلا همه کارها اشتباه بوده دلار همون 120تومانه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
من یا شما دوست داسته باشیم یا نه قیمت ارز واقعی باشد بهتر از سو استفاده عده ای قلیل به اسم حمایت از مردم است تعداد شرکتهای واردکننده نهاده های دامی ۱۵ تا بودند تا قبل سال ۹۷ الان حدود ۴۰۰ شرکت واردکننده نهاده های دامی شده اند!!!خیلیه
تابلو فساد اور و همه میخواهند از خوان و سفره ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره مند شوند.
ارز ۴۲۰۰برای دارو اختصاص نیافته ولی برای واردات موز یک میلیارد دلار اختصااص یافته و تازه موز به قیمت نرخ بازار ازاد به
مصرف کننده نهایی رسیده متوجهی چه خبره ؟؟؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
اخوی اول سواد اقتصادی را بالا ببر که بفهمی قیمت ارز تابع حجم نقدینگی است و نه رمل و اسطرلاب که 4 برابر بشه بعدش هم مسیر رشد نقدینگی را دنبال کن تا به نرخ ارز برسی اون وقت هایی که چند برابر می شد برای سرکوب قیمت با دلارهای نفتی بود که دیگه وجود نداره از این به بعد سال به سال و روز به روز متناسب بارشد پول بالا میره و شوکی وجود ندارد
هر زمان دلار فساد اور ۴۲۰۰ بحث میشود که حذف شود یکسری اقتصاد دان خاص شروع میکنند به جو دادن
دیروز هم که دوباره اقای راغفر در حمایت ارز ۴۲۰۰ حرف زده
تا این اقایون اقتصادی به اصطلاح استاد دانشگاه هستند فساد ارز ۴۲۰۰ هم ادامه خواهد داشت
دارو در داروخانه ها که به نرخ ازاد شده باز اقایون جو میدهند دارو گران تر میشود یا قیمت مرغ شده لولوی این ادعایشان
این اقای راغفر در دوره روحانی هم جو الکی داد که دولت میخواهد ارز را ۴۰ تومان کند و بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی را با این شایعه اش تثبیت کرد

دولت جدید در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شک نکند
من مصرف کننده راضی تر هستم ارز ۴۲۰۰ حذف شود تا اینکه یک عده در حمایت از من مصرف کننده باعث هدر رفت ارز نبودی مملکت به اسم ارز ۴۲۰۰ تومانی شوند و من مصرف کننده حتی بیسکویت به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانم تهیه کنم!!
ارز بازار ازاد ۳۰۰۰۰ تومان یک ارز خاص دولتی ۴۲۰۰ تومان ( هیچ کالایی به مردم با این نرخ نمیرسد)،بابا عقل میگه ارز ۴۲۰۰ تومانی را بگیر با یک تکنیکی و در بازار ازاد بفروش تا ۸ برابر سود ببری ،نیازی به روانشناسی علت این کار نیست

اگر ادعا دارند بیایند برای دانشجویان در ترم جدید تحصیلی یکسری کارت ارز ۴۲۰۰تومان صادر کنند که ان دانشجو برود با ان یک لپ تاپ مناسب نه دست دون و دست سوم تهیه کند و به فروشگاههای لپ تاپ تحویل و انها با وزارت صمت تصفیه کنند نه اینکه خانواده ها دنبال جور کردن ۵۰ میلیون باشند تا یک لپ تاپ بخرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
آنچه در آینه جوان بیند پیر در خشت خام آن بیند
چرا نباید ما برای جلوگیری از شرارت صهیونیستها اقدام بازدارنده انجام ندهیم ؟؟!! کدام قوانین بین الملل اجازه چنین جسارتی را به صهیونیستها میدهد ؟؟؟!! .بنظر من ما باید پیش دستی کرده و تمام پایگاهای صهیونیستها را آماج حملات کوبنده خود قرار دهیم قبل از اینکه دیر شود باید به صهیونیستها بفهمانیم که با دم شیر نمی شود بازی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
کدام شیر؟
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
اقای‌شیر‌چرا‌نباید‌انجام‌ندهیم‌یعنی‌چی‌ ؟!
دوست‌داری‌دعوا‌راه‌بندازی‌خودت‌تشریف‌ببر‌با‌اسرائیل‌بجنگ‌ لطفا‌نسخه‌برای‌مملکت‌نپیچ‌ !!!
افتادددددد!!!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
برادر حالا مگر صهیونیست ها کاری کردن که شما بر اشفته شدی؟من یکی که به سهم خودم ارزو می کردم حماقتی بکنند تا خاک اسرائیل را شخم بزنیم منتها متاسفانه انقدر ها هم احمق نیستند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
اسراییل کلاهک پلوتونیومی داره با قدرت انفجاری 240 کیلوتن .. مقایسه کن با بمب هیروشیما که قدرتش 15 کیلوتن بود .. 240 کیلوتن میدونی یعنی چی ؟ یعنی 240 میلیون کیلوگرم ماده انفجاری تی ان تی را یکجا جمع کنی و منفجر کنی .. اگه اسراییل یه دونه از این کلاهک های 240 کیلوتنی را روی تهران بندازه ، علاوه بر خرابی بخش های وسیعی از تهران ، صدها هزار نفر هم کشته و مجروح خواهند شد و صدها هزارنفر هم به مرور دچار سرطان میشن ..... میدونی چرا ما نمیتونیم بر علیه اسراییل اقدامی کنیم حالا چه پیش دستانه چه پس دستانه ؟؟ چون اونوقت که مسوولین ما مشغول دعوای جناحی .... بودن ، مسوولین اسراییل با اتحاد با هم و با تکیه بر مردمشون داشتن بمب هسته ای میساختن تا کشورشون را در مقابل حمله خارجی بیمه کنن ... آره فرقش اینه
ناشناس
| Singapore |
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
مثل این اقای شمعخانی تند نرو داداش.بخاطر ابتلای به روزمره گیها و عدم آینده نگری و مشغول شدن به مسائلی مثل سییلی بازی و اینا،، فعلا که حتی آذر بایجان هم با دم شیر داره بازی میکنه!
موضوع این جنگ احتمالا" بزرگ مربوط به کل کشور ما و کل خاورمیانه بهم ریخته و آشفته است. پیش از حمله پیشی دستانه! و بی گدار به آب زدن برای اتمام ان،،باید اینارو هم در نظر گرفت،،،تواناییهای اسرائیلیها با سلاحهای هسته ای و قویتر..خصومت تاریخی عربستان و اعراب با ما..و احتمالا" دام آمریکای پشتیبان اونها برای تجزیه سرزمین ایران باستان.
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
بچه جون فیلم زیاد نگاه می کنی
به علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
کاش طرز فکر اون مغازه همسایه من تو پاساژ که من باهاش کاری ندارم ولی اون مشتریامو قاپ میزنه مثل تو بود دادا میگرفتم یه فصل کتکش میزدم میگف کاری نکرده که آی حال میدادا
از ماست که بر ماست...
داستان مضحکی که درباره سیلی خوردن استاندار مبنی برتزریق واکسن توسط یک مردبه همسرضارب راعوامترین مردم هم فهمیدندجوکی بیش نبود.قضیه این بود که ضارب خودسرهنگ سپاه بود وبه دلیل خصومت قبلی وبصورت برنامه ریزی شده اینکارو کرد.چون برادرشم از اعضای رده بالای وزارت ..... بود میدانست که کسی جرات برخوردباهاش رو نخواهدداشت وبا یک تلفن ولش میکنن میره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
سرهنگ علیزاده از قدیمی های لشکر عاشورا است و اگر تو گوش اون زده حتما باید می زده
سلام بنظرم نویسنده روزنامه شرق رسما هیچ ارزشی برای ایران و توانائیهای کشورمان قائل نبوده و فقط موافقت امریکا و روسیه برای حمله اسرائیل را کافی میداند
این خبرها رو رو نمیدونم ولی برای یک دندون که از دست دادم وامپلنت میخواد باید 10 میلیون بدم گناه من که در اثر شیمی درمانی خیلی از دندون هامو از دست دادم چیه چطور باید هزینه دندانپزشکی رو بدم واقعا دولت چه فکری برای این قیمت ها یا حقوق کم داره باید چکار کنم دزدی یا وارد کار خلاف وپر درامد بشم حالا متوجه میشم چرا افرادی خلاف کار میشن چون همش به در های بسته میرسن من میخوام سالم زندگی کنم وپاک ولی با هزینه ها چکار کنم دولت اسلامی فکری کنید
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
هر کاری که پر درامده انجام بده حتی صادرات شیشه به اروپا
تو را خدا استانهای قومیتی را از نگاه امنیتی خارج کنید هر استانداری تا الان برای استانهای اذربایجان معرفی کردند همه امنیتی و کنترلی بوده در حالیکه این استانها نیازمند مدیران توسعه ای هستند احیا دریاچه و مدیریت کشاورزی اینجا نیازمند فرد مدیر است الان این استاندار اذربایجان غربی که معرفی کردید اسم شهرها و موقعیت جغرافیایی استان را تا بشناسد 4 سال تمام شد. چرا این فرصت های مدیریت را به بهانه امنیتی بودن استان از دست می دهید و مردم را عصبی می کنید بعد میگید....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
در همه استان ها همین بوده ربطی به قومیت نداره کلا مملکت شده گوشت قربونی
نویسنده محترم هشت و پنجاه سه دقیقه وقتی تهدید می کنی خوب اونم تهدید می کنه بازی یقول دوقل نیست
اونم برای نگهداری موجودیت خودش تلاش می کنه
منتهی اون از تمامی ظرفیتهای نظامی و دیپلماتیک استفاده می کنه ما هم تنها ظرفین نظامی مونده برامون با کلسی مشکلات اقتصادی
این تفسیر تابناک هم جای سوال داره شما هنوز جو بایدن رو نشناختید اون به مراتب خطرناکتر از ترامپ و اوباما هست چون حرکتهاش مخفی و قابل پیش بینی نیست
تاسیسات اتمی سوریه و عراق را زد تازه اونا علنا اعلام نمیکردن قصد نابودی اسراییل را دارند
یعنی اینکه اسرائیل هفتاد ساله جرئت حمله به ایران ۲۵۰۰ ساله را ندارد و خودش از عواقب این حمله آگاه است و چه مصیبتی بعد از آن در انتظارش می‌باشد .
ایران باید رسما اعلام کند هر گونه حمله اسرائیل،آمریکا، اروپا و متحدانشان به تاسیسات اتمی ایران مساوی با پایان همکاری با آژانس، خروج از کلیه پروتکلها نظیر ان پی تی خواهد بود و یقینا در آنصورت ایران بسوی قدرت اتمی شدن گامهای سریع برخواهد داشت این یعنی بازدارندگی. ضمنا باید آمریکا خسارت بده اینهمه خسارت وارد کرده
تهدید رژیم صهیونسیتی را باید جدی گرفت
قبلا این رژیم اعلام کرد که تصمیم به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را دارد و این کار را کرد و تا حالا چندتا را ترور کرد و ایران نتونست جلوگیری کنه
مدتی هم هست که این رژیم اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای رو داره جار می زنه که متعاقب آن چند خراب کاری و بمباران مرکز هسته‌ای در کردان بود و بعد از این رو خدا به خیر کنه ...
لذا این تهدیدات رژیم صهیونسیتی را باید جدی گرفت و سیستمهای امنیتی و حفاظتی و نظامی باید نهایت هوشیاری را داشته باشند
خوبه دیگه . سیلی زدن و توهین جلوی چشم کلی آدم رو طبیعی جلوه ندین لطفا . باید برخورد قانونی با اون فرد هتاک صورت بگیره .
تهدیدات رژیم صهیونسیتی را باید جدی گرفت
این رژیم اعلام کرد که تصمیم به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران را دارد و چند دانشمند را ترور کرد
و اینک مدنی که میگوید که نابودی مراکز هسته‌ای ایران از طریق نظامی را در دستور کار خود قرار داده و با تخریب در برخی از سایت‌ها و بیماران مرکز هسته‌ای کردان کار را شروع کرده ...
لذا هم باید تهدیدات این رژیم رو جدی گرفت و هم محافظت از مراکز هسته‌ای رو بیشتر و قوی تر کرد
از طرفی در ارتباط با اقدامات جنایتکارانه ترور دانشمندان هسته‌ای و همچنین خرابکاری هایی که در تاسیسات هسته‌ای مرتکب شده باید اقدامات تلافی جویانه انجام شود تا حالت بازدارندگی و تعادل برقرار گردد
یه نفر لطف کنه این متنی که نویسنده با تیتر ،حاشیه و متن ماجرای سیلی خوردن استاندار، نوشته به فارسی ترجمه کنه.
اما چند واقعیت وجود دارد
1.ایران در بدترین شرایط اقتصادی وانزوای سیاسی واقتصادی در جهان هست وکشورهایی مانند روسیه وچین در مواقع لازم پشت ایران را خالی خواهند کرد
2.اسراییل در چند مورد سالهای گذشته سوریه وعراق را بمباران کرده پس حرفش با عملش نزدیک هست .ونیز اینکه ایران کشور بزرگی هست وموشک دارد دلیل باز دارنگی نمیشود .در ضمن اسراییل در جنگ اعراب با چندین کشور هم زمان جنگید
3. بی برنامگی وعدم مشخص بودن سیاست خارجی ایران .باید سیاست مردان از سیاست دوپهلو پرهیز کنند ورفتار سیاسی مردم کشور وخود را هماهنگ کنند ومسله اول را در شرایط فعلی مسله ملی وملت بدانند نه حرکات دو پهلو .مثالش توییت مقام روسی
4.شاید در شرایط فعلی بهترین استراتژی به فکر مردم بودن هست
خطر حمله اسرائیل را باید جدی بگیریم
اصرار آمریکاییها ها م لر ترجیح دیپلماسی ممکن است یک نوع تزویر و حیله برای غافلگیری ایران باشد مسئولین حواسشان را جمع کنند. و هشدارهای لازم به اسرائیل و آمریکا داده شود که عواقب حمله به آیان چه خواهد بود
اقا این متن اخر چرا اینقدر سنگین بود انگار یه متن انگلیسی رو ترجمه کرده و بدون ویرایش چاپ کردن
بعضی جاهاش دچار تردید میشدم که چی رو به چی ربط بدم
شاید اسنودن به اسرائیل اطلاعات محرمانه داده در این خصوص. اسنودن در روسیه هس و فک کنم در یکی از خبرها گفته بودین ک اسرائیل و روسیه باهم دیدار داشتند
چهل سال است که شما می خواهید اسرائیل را محو کنید حالا منتظرید که آنها حمله کنند .در حالیکه چندین بار هم حمله کرده اند .یا کلا یک بازی عوام فریبانه هست یا اگر نیست این وضعیت برای ملت ایران میلیاردها دلار خسارت و هزینه دارد .یا جنگ یا صلح.
اسراییل هر وقت حمله کرده خبر نداده و فقط تهدید میکنه تا بترسیم و مثل برجام وابدیم میدونه اگه ما پول داشته باشیم نابوده و هسته ای فقط بهانه هست میخواد هم تحریم باشیم هم محدود
سرهنگ پاسداری زده زیر گوش سردار سپاهی باید سرهنگ علت زدن آن سیلی را در تلویزیون بطور مستقیم به مردم گزارش بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
چقدر هم که مردم به تلویزیون اعتماد دارند!
انتخاب فرماندهان سپاه برای پست استانداری قبلاً هم در استان همدان تجربه شده است و مشخص شد که استاندار باید از بین افرادی که در وزارت کشور سابقه دارند و به روند استانداری آشنایی کامل دارند، انتخاب شود و باید بهترین این افراد باشد. بزرگترین مشکل کشور لنتصابات از فامیل، دوستان و افراد نزدیک به مسئولین بوده است که همینطور تکرار میشود و جای شایسته سالاری را در کشور گرفته است. حال چگونه میتوان توقع داشت معاونین استاندار قبلی که هر کدام به تمامی مشکلات و راه حلهای آنها در استان آشنایی و آگاهی کامل دارند از شخصی که کوچکترین اطلاعی از استانداری ندارد تبعیت کنند. اشتباه در تصمیم گیریهای کلان استان میتواند ضربه محلکی به رشد آن وارد کند و باعث نارضایتی مردم شود. چه مقدار زمان نیاز است که مسئولین به شایسته سالاری اعتماد کنند؟
با یک کشور دارای سلاح اتمی نمیشه سرشاخ شد. مگر اینکه سلاح اتمی در حد و قواره دشمن داشته باشی . پس آقایان مسئولین ، اگه تا الان نرفین دنبال سلاح اتمی ، سریع سریع برین و درست کنین .
اقا‌ سیلی‌ زننده‌ یعنی‌ فاعل با سیلی‌ خورنده‌ یعنی‌ مفعول‌ با‌ هم‌ مهد جه‌ هستند‌ حالا‌ یکی‌ شده‌ سردار‌ و استاندار‌ اون‌ یکی‌ همون‌ سرهنگه‌ و بازنشست‌ هم‌ کردنش‌ !
خوب‌ معلومه‌ بنده‌ خدا‌ حسودیش‌ شده‌ زده‌ زیر‌ گوشش‌ !!!
چرا‌ اینقدر‌ در بکار‌ گیری‌ نیروهای‌ ارزشی‌ تبعیض‌ قایل‌ میشید‌ اخه‌ ؟؟!!!
مطلب سنگین نیست، نویسنده محترم بدرستی فارسی نوشتن را بلد نیست. مطمئنا خودش هم اگه بخونه درست نخواهد فهمید که منظورش از برخی از جملات چیست. این نوشته نیاز به بازبینی و ادیت داشت. روزنامه تنور نانوائی نیست.
انهایی که در جنگ بودند میدونند جنگ به همین راحتی نیست. ان زمان جنگ با صدام جنگ نفر با سلاح بود الان جنگ تکنولوژی است و اصلا" شما دشمن را نمی بینید. پهباد های شکاری، موشک های رادر گریز و... سرنوشت جنگ را تعیین می کنند ضمن اینکه اسرائیلی که انگلیس و روسیه تاسسیس کرده اند و تمام سرمایه های جهان متعلق به یهودی ها است و اروپا و امریکا از آن حمایت می کنند فکر می کنید اجازه می دهند خدشه ای بهش وارد شود. در صورت درگیر شدن جز خرابی و فقر چیزی برای ایران نخواهد داشت و مملکت به دویست سال جهت باز سازی نیاز دارد. آنهایی که خیلی علاقه دارند با اسرائیل بجنگند تشریف ببرند سوریه. یک با جنگیدیم آخرش هم با خفت آتش بس کردیم. هنوز آثار خرابی در خرمشهر و آبادان و شهرهای دیگر هویداست. ضمن اینکه آن موقع مردم یکدل بودند. کمی تعقل بد نیست
تهدید اسرائیل تا چه حد جدی است؟
بسیار بسیار جدی است، چون آنقدر اسرائیل تهدید به نابودی شده که با تمام وجود از آوارگی و نابودی میترسد، تجربه هزاران سال آوراگی از سرزمین اجدادیشان در دنیا و تحقیر در کشور های میزبان و هولوکاست، بک ملت را برای بقا بر آن میدارد که با تمام وجود از بقایش دفاع کند، اگر ما هم جای آنها بودیم مطمئنا اینگونه رفتار میکردیم قصد من به هیچ وجه دفاع از اسرائیل نیست بلکه واقعیت موجود را میگویم،
از آنجا که منطقه دارد وارد یک تغییرات جدی و دوستی اعراب با اسرائیل میشود بهتر است ایران کاسه داغ تر از آش نباشد که فردا فلسطین هم با اسرائیل دوست میشود و دو کشور تشکیل و آنوقت
……….شرمساری
««در همه استان ها همین بوده ربطی به قومیت نداره کلا مملکت شده گوشت قربونی »»
بهترین پاسخی بوده که داده شده است. با یک اشتباه
آنهم قربانی مملکت نبوده بلکه مردم نود درصدی این مملکت هستند و در درجه اول تولیدکنندگان و حرم زینبی ها که در خط اول جبهه تفنگ بدست ایستاده اند میباشند.
اونهایی که جنگ ،جنگ ، میکنند ،میدانند آوارگی، خرابی ،دربدری،فقر بمب ،موشک ووووویعنی چه ، انسان متمدن وحشی گری وادم کشی راه نمی اندازد،
واقعا اسراییل چی از جان خاورمیانه میخواهد از زمان اشغالگری و کشتار فلسطینان تاکنون خداییش اکثر جنگها و نحلههای فکری خشونت آمیز به خاطر همین کشتارش در فلسطین شکل گرفته. دنبال تجزیه کشورهای مسلمان و بزرگ کردن اختلاف ها میباشد. به همین دلیل مسلمانان احساس کردند یک کشورک اینطور همه رو به بازی گرفته. هیچ کس دوست ندارد جان حتی یهودی ها هم گرفته شود ولی خداییی یهودی که با وعده از نیویورک آورده میشود و لهجه بروکلین دارد تا بزور خانه یک فلسطینی را بگیرد این دیگر چه توجیهی دارد!!
برای کنترل اسراییل و تهدیهایش بهتر است با کشورهای همسایه و عربی رابطه نزدیکتری برقرار کنیم و این همه کینه و نژادپرستی را نبشر قبر نکنیم. چرا که ترویج این همه دشمنی و کینه مخصوصا توی فضای مجازی واقعا جای تعجب دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر