بازدید 14294
مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۲۹ مهرماه

در حاشیه گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور/تاثیر‌های منطقه‌ای روابط ایران و عربستان/تشکیل اتاق عملیات تخریب دولت و مجلس انقلابی

جوگیر شدن تولیدکنندگان لوازم خانگی برای گرانی بی‌دلیل!، توافق با مسکو برای فعالیت‌های امنیت‌ساز در منطقه، دستور رئیسی برای پیگیری بی ثباتی در بازار، پاندمی اخبار جعلی برای واکسن در فضای مجازی، سکوت اقتصاددانان درباره راهکار پاستورنشینان، مذاکرات برجام در کشاکش کارشکنی آمریکا و موافقت اروپا، تلاش برای محاکمه زنگنه و ابتکار و بازگشت جامعه روحانیت به سیاست از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۸ 21 October 2021

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۲۹ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که اتهام تشویش اذهان عمومی و خسارت میلیاردی به ابتکار و زنگنه توسط نمایندگان مجلس، «ثمن» دولت برای مسکن میلیونی، گروسـی به‌دنبال دیدار با رئیسی و دگرگونی جغرافیای طلاق در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

تاثیر‌های منطقه‌ای روابط ایران و عربستان

قاسم محبعلی تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: افق‌های پیش‌رو در روابط ایران و عربستان، موانع فعلی کاهش تنش میان دو کشور و همچنین تاثیر ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور برمنطقه، این امیدواری را ایجاد کرده است که مذاکرات فعلی به سمت روند مثبت پیش برود. اظهارات دو طرف نسبت به یکدیگر تغییر کرده و تبلیغات منفی دو کشور علیه یکدیگر کاهش داشته است و همچنین در حوزه یمن عملیات‌ها چه از سمت عربستان و چه از سمت انصارا... کاهش یافته است. این مذاکراتی هم که در سطوح امنیتی صورت گرفت ارزیابی‌های مثبتی را برای دو طرف به وجود آورده و روند تا اینجا روبه جلو و مثبت است، اما واقعیت این است که اختلافات ایران و عربستان اختلافاتی متعدد و پیچیده است که حل و فصل آن ساده به نظر نمی‌رسد. این اختلافات مجموعه‌ای از موضوعات شامل دوجانبه، منطقه‌ای و نوع نگاه دو کشور به مساله مذهب، دین و فرقه است که از سوی طرفین در این موارد تفاوت‌های جدی وجود دارد و دو کشور نگرانی‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. همه این مجموعه اختلافات به مولفه دیگری بستگی دارد که آن مناسبات ایران با جهان در قالب برجام است و این مسائل را باید با هم و هم‌راستا پیش ببرند چراکه روی یکدیگر تاثیر دارند. هر دو کشور ایران و عربستان امروز تمایل و نیاز برای کاهش تنش و بهبود روابط با یکدیگر دارند. به‌نظر می‌رسد عربستان با توجه به تحولاتی که در سیاست خارجی ایالات‌متحده درقبال خاورمیانه ایجاد شده و پیگیری خروج این کشور از عراق و افغانستان که به جایگزینی رقبای این کشور مثل قطر و ترکیه منجر شده است، آن‌ها را متوجه کرده که درحال از دست دادن نقش خود هستند و در اینجا ارتباط با ایران به‌عنوان بازیگر متفاوت شاید بتواند بخشی از کاهش نقش عربستان را بهبود ببخشد. البته این یک رابطه دوطرفه است چراکه ایران نیز در این برهه زمانی با توجه به مشکلاتی که در منطقه با آن درگیر است، نیاز دارد که مشکلاتش را با عربستان کاهش دهد چراکه مشکلات ایران با کشور‌های کوچک عربی منطقه نیز ناشی از بالا رفتن سطح تنش با عربستان است و این مجموعه دلایل نوعی خوشبینی را درخصوص اراده دو طرف برای کاهش تنش به وجود آورده است، اما همان‌طور که اشاره کردم مسائل ایران و عربستان بسیار پیچیده و مسائل منطقه نیز غیرقابل پیش‌بینی است. مذاکرات در سطوح امنیتی بیشتر مذاکراتی برای دست یافتن به ارزیابی دو طرف از یکدیگر است و تا زمانی که مذاکرات روی میز دیپلمات‌ها و سطوح عالی سیاسی نرسیده باشد، نمی‌توان گفت که طرفین به توافق نزدیک شده‌اند. دومین موضوع این است که مذاکرات ایران و عربستان تنها به اراده دو کشور وابسته نیست بلکه تحولات منطقه و اراده آمریکا و قدرت‌های بزرگ هم در این راستا نقش‌آفرین هستند. به‌ویژه اسرائیلی‌ها هم از پیشرفت این مذاکرات نگران بوده و سعی دارند این روند را تخریب کنند که البته ممکن است در این مسیر تنها نباشند که این موضوع نیز به پیچیدگی روند کاهش تنش می‌افزاید. رابطه ایران و عربستان تنها آثار دوجانبه نداشته و آثاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد. برای مثال رابطه ایران با کشور‌های کوچک عربی مانند امارات و بحرین به رابطه این کشور با عربستان بستگی دارد. این ابتکار عراقی‌ها به دلیل منافع خودشان بود چراکه با خروج نیرو‌های ایالات‌متحده از این کشور، بغداد نگران است که به صحنه‌ای برای رقابت‌های تهران و ریاض بدل شود و به همین دلیل علاقه‌مند هستند روابطی به دور از تنش در منطقه حاکم شود.

 

در حاشیه گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور

روزنامه جمهوری اسلامی طی بادداشتی در شماره امروز خود با عنوان در حاشیه گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور نوشت: درباره محتوای گفتگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور رئیسی نکات زیادی وجود دارند که پرداختن به آن‌ها مجال دیگری را می‌طلبد، ولی در مورد چگونگی این گفتگو و یکی از محور‌های اصلی آن لازم است در این فرصت نکاتی را به ایشان یادآور شویم. می‌دانیم که عده‌ای با این تصور نادرست که فقط خودشان خواهان موفقیت دولت سیزدهم هستند، این قبیل تذکرات را نوعی ضدیت با این دولت و شخص رئیس‌جمهور رئیسی قلمداد خواهند کرد، ولی قرار نیست ما وظیفه رسانه‌ای خود را به تصور نادرست این و آن گره بزنیم و از تذکرات مشفقانه و انتقادات منصفانه و خیرخواهانه کوتاه بیائیم. قبلاً اعلام کردیم و باز هم تاکید می‌کنیم که نگاه ما به دولت‌ها ازجمله دولت سیزدهم، نگاه ملی است و بر همین اساس، موفقیت آن را موفقیت کشور و ملت می‌دانیم و برای تحقق این موفقیت به وظایف رسانه‌ای خود، اعم از تایید و تشویق و نقد، عمل خواهیم کرد.
گفتگوی رئیس‌جمهور نباید تشریفاتی و خالی از سوال‌های واقعی مردم باشد. مصاحبه‌کننده‌ای که رسانه ملی تعیین کرده، در آغاز مصاحبه گفت قرار است سوال‌های مردم را مطرح کنم، ولی چنین نکرد و گفتگو با تعارف و تشریفات برگزار شد. در چنین گفتگوئی چیزی نصیب مخاطبان نمی‌شود.
شاید مشکل این باشد که مصاحبه‌کننده نباید ثابت باشد بلکه ایجاد تنوع بتواند این مشکل را حل کند.
یکی از عوارض منفی تعارفی بودن گفتگو با رئیس‌جمهور رئیسی این بود که مصاحبه‌کننده وقتی با این سخن مکرر مصاحبه‌شونده مواجه شد که مشکلات کنونی نتیجه سیاست‌های قبلی است، به خودش اجازه نداد بپرسد در مورد مشکلاتی از قبیل نیاز‌های روزمره معیشتی مردم که می‌توان آن‌ها را سریعاً حل کرد چرا هنوز موفقیتی به دست نیاورده‌اید؟ همین رسانه ملی، دولت دوازدهم را هر لحظه سرزنش می‌کرد که نمی‌تواند مشکل کوچکی مثل گران شدن مرغ را حل کند. حالا که تخم همان مرغ به مشکل تبدیل شده و از شانه‌ای ۳۵ هزارتومان در دولت دوازدهم به ۶۰ هزارتومان، یعنی نزدیک دو برابر، در این دولت رسیده، چرا ساکت است و مصاحبه‌کننده منتخب هم از رئیس‌جمهور نمی‌پرسد آیا دو ماه برای حل این مشکل کافی نبود؟
جواب این سوال را می‌دانیم چیست، ولی انتظار این بود که آقای رئیس‌جمهور این واقعیت را می‌گفت که این دولت هم گرفتار عواملی خارج از حیطه تصمیم‌گیری‌های خود است که نمی‌تواند این قبیل مشکلات را نیز حل کند.
توصیه ما به آقای رئیس‌جمهور اینست که واقعیت‌ها را شفاف و با صداقت با مردم در میان بگذارد که اگر چنین کند، قطعاً با استقبال مردم مواجه خواهد شد و به موفقیت نزدیک‌تر خواهد بود.


تشکیل اتاق عملیات تخریب دولت و مجلس انقلابی

علیرضا سلیمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: تصویب محرمانه ماندن لیست اموال و دارایی نمایندگان در مجلس یازدهم، دروغ اصلاح‌طلبان و رسانه‌های زنجیره‌ای آنهاست، این در حالی است که این موضوع در مجلس هشتم تصویب و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام و در دوران ریاست آقای رفسنجانی بر آن مجمع به تصویب رسیده بود. چون مجلس یازدهم هفته گذشته چند مصوبه بسیار خوب و انقلابی داشت، رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلبان برنامه‌ریزی تخریب مجلس یازدهم را در دستور کار خود قرار دادند.
اتاق عملیاتی برای تخریب همزمان مجلس یازدهم و دولت سیزدهم از سوی برخی اصلاح‌طلبان و دولتمردان سابق تشکیل شده است؛ این در حالی است که این اقدام آن‌ها بر اساس سیاست «هدف، وسیله را توجیه می‌کند» است و آن‌ها می‌کوشند با وسایل مختلف از جمله دروغ و اخبار کذب و اتهام بستن به دیگران، اهداف سیاسی خود را دنبال کنند.


اخیرا یک نظرسنجی از سوی اصلاح‌طلبان علیه مجلس یازدهم صورت گرفت و موضوع جالب آن است که دم خروس این نظرسنجی زمانی بیرون زد که آن‌ها با یک منتخب رد اعتبارنامه در مجلس مصاحبه کردند که اصلا او به نمایندگی مجلس نرسیده بود؛ چرا که مجلس یازدهم اعتبارنامه آقای سینا کمال‌خانی را رد کرده بود.
مردم و افکار عمومی دلیل محرمانه ماندن اعلام لیست اموال و دارایی مسؤولان و مسببان این کار را می‌شناسند و متوجه آن هستند.
نقش مجلس یازدهم در محرمانگی لیست اموال و دارایی مسؤولان دروغی بزرگ بود که غوغاسازان آن را مطرح و سعی کردند با غوغاسازی علیه مجلس انقلابی خوراک رسانه‌ای لازم را برای بیگانگان تهیه کنند. این در حالی است که این روش در برجام و «اف‌ای‌تی‌اف» و قرارداد‌های نفتی هم به کار رفته بود.
دولت سابق، یک دولت امنیتی و به اصطلاح محرمانه بود؛ چرا که در دولت حسن روحانی قرارداد‌های نفتی، برجام، «اف‌ای‌تی‌اف» و خرید هواپیما محرمانه بود و همین عده با صد‌ها قرارداد محرمانه، دیگران را متهم می‌کنند (!)
مجلس یازدهم به دنبال آن است کانال‌های اعلام اموال و دارایی مسؤولان متعدد شود و نباید به خوداظهاری اکتفا کرد؛ به همین دلیل این کار مثبت و رو به جلوی مجلس یازدهم با غوغاسازی اصلاح‌طلبان و وارونه جلوه دادن به جامعه معرفی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
آقای علیرضا سلیمی( روزنامه وطن امروز)
اصلا هر چی شما گفتی درست، مگر اصلاح‌طلبان مصوبه غلط مبنی بر محرمانه بودن اموال مسئولین تصویب نکرده اند، چرا مجلس انقلابی مصوبه را لغو نمی کند؟
من به شما می گویم چرا!
۴۲ سال است مسولین شعار ساده زیستی دادن ولی خانه ۹۹/۹ ٪ شان در شمال شهر است( ویلای شمال کشور بماند)
الان ترس از افشا دارایی هایشان دارند
همانطوری که در طرح شفافیت مجلس گذشته داد و‌هوار می کردید، مجلس انقلابی هم همانگونه عمل کرد
پس لطفا مردم را … فرض نکنید و از مصوبات عالی چند هفته گذشته مجلس انقلابی دم نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
من در حیرت خبر این روزنامه از برگزاری جشن تولد برای فرستاده اتحادیه اروپا هفته پیش توسط علی باقری هستم
عجب
دوباره مجبورم به روزنامه کیهان که از اموال عمومی استفاده می کنم یادآوری کنم که چند تا ناو ایرانی در طول ۲ سال گذشته دچار حادثه شده؟
یادتان هست؟
نیست؟
اشکالی نداره!
گزارش ۱۰ صفحه ای چطور؟ نخواستیم ۴۰۰ صفحه، حداقل ۲ صفحه!
چی؟ نداریم
اشکالی نداره ما عادت کردیم!!!
مصاحبه های آقای رئیسی هيچ کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی نمی کند چون حقوق بیشتر مسوولین قابل قیاس با مردم عادی نیست
تخم مرغ دوران این رئیس جمهور اگه گرون بشه اشکالی نداره . تخم مرغ دوران اون رییس جمهور اگه گران میشد اشکال داشت. خوش به حال انهایی که با افتخار رأی دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
دولت قبل کیسه بوکسی بود برای خالی کردن تمام اوارها بر او
نظرم این است که اقای رئیسی قوه مجریه را با قوه قضاییه اشتباه گرفته است و چون در انجا عادت دستور داشتند الان نیز همانگونه فکر میکنند
وطن امروز! اصلاح طلب ها در تشکیل اتاق فکر و دولت سایه و تخریب هرگز به پای شما نمی رسند. قانون قبلی را بی اثر کنید و صورت اموال خود را ارائه کنید. این گوی و این میدان.
بنده در هیچ انتخاباتی شرکت نکردم
و هیچ نماینده ای در این مجلس به اصطلاح انقلابی ندارم
و از کارم هم پشیمان نیستم

این شما و این مجلس تان
خواهشا اسم انقلابی را روی این مجلس نزارید
ضعیف ترین و فشل ترین مجلس را داریم تجربه میکنیم
گرانی ها از ۲۰ و ۳۰ و .... درصد بالا زدند.
ظاهرا قرار نیست کسی به فکر مردم باشد
ماه عسل سیاسی جناب رییسی هنوز تموم نشده ؟
چرا کاری برای اقتصاد نمی کنه ؟؟؟؟
این دولت کپی برابر اصل همان دولت داره میشه
ما چقدر ساده بودیم که دلمان را به وعده های دولت هماهنگ اقای حداد عادل خوش کردیم.
ما چقدر ساده بودیم که دلمان را به وعده های دولت هماهنگ اقای حداد عادل خوش کردیم.
دوست عزیز
اول اینکه مجلس انقلابی مد نظر شما تا الآن فقط و فقط درگیر امضاء بیانیه های 200 نفری و گیر دادن به لباس بانوان ایرانی ورزشکار و پیگیری محدود کردن دسترسی مردم به فضای مجازی است
از کدام مصوبه های مفید مجلس انقلابی صحبت می کنید
از کدام اقدامات اثر بخش مجلس انقلابی یاد می کنید
از کدام دستاوردهای مجلس انقلابی دفاع می کنید!!!!
رورنامه وطن امروز این اسمان ریسمان بافیها برای چه؟؟؟؟
کدام اتاق فکر؟؟؟؟
احمدی نژاد هم ۸ سال همین حرفهای نادرست را زد که میلیونها صفحه وب برای تخریب دولت او راه اندازی شده
محسن هاشمی مستدل استدلال کرده بود که ماده ۱۴ این لایحه راجع به محرمانه بودن اموال بوده که اصلا این بند به دلیل ایراد نگرفتن در شورای نگهبان‌مشکلی نداشته که در مجمع بخواهد مطرح شود و بندهای ۳ و ۱۳ اختلافی در مجمع تصویب شده
حال گیریم او هم نادرست میگوید و اصلا تقصیر ایت الله هاشمی بوده
خوب بیایید اصلاح مجددش کنید

الان هم هر اتفاقی می افتد جناح راست موضوع را فوری به شخص ایشان ارجاع میدهد و این هم شاید مدل جدیدی باشد!!!
تخم مرغ ۶۰ هزار تومنی نوش جان کسانی که به عشق دولت هماهنگ رأی دادند.
مغز ران جدای مرغ بسته بندی شده کیلویی ۷۰ هزار تومن!
کدامیک از مسئولان و انقلاب‌های قدیمی با مشکلات معیشتی مثل مردم عادی دست به گریبان هستند بخدا دین و ایمان ما بخاطر شرمندگی نزد اهل و عیال به باد رفته کام یک از مسئولان فشارهای ما در زندگی را تجربه می کند همگی و همگی از سر سیری شعار می دهند وگرنه والله ما به هیچ کسی و دولتی مشکل نداریم جز دولت خودمان که ما را دهها سال است در بحران‌های من در آوردی نگه داشته بابا مشکل و بحران یک و دو سال می شود نه نیم قرن اگر بلد نیستید حل کنید چه اصراری دارید بر مسئولیت جز اینکه ریاست به دهستان مزه داده وگرنه هیچ کدامتان دلش به حال این ملت بدبخت نمی سوزد اگر می سوخت از هزینه های بی خود می کاستید و به ملت خرج می کردید
در مورد اموال مسئولین این مجلس انقلابی می تواند طرحی ارائه و تصویب کند که آن را از حالت محرمانگی و امنیتی بودن در آورد
قانون الهی و وحی منذل نیست که نشه تغییرش داد
چی شد قیمت شیر و لبنیات که میخواست 10درصد ارزونتر بشه!! از هفته پیش گرونتر هم که شده!!! اینا هم مثل دولت روحانی هر حرفی بزنن فرداش باید ترسید!!
وقتی در تهران برای معاونت ، آژانس هسته ای جشن تولد گرفتند !!!!

باید فکر می کردند که رییس آژانس ، توقع دارد تا برایش حداقل یک جشن عروسی بگیریم !!؟؟؟

فقط نمیدانم که چطور تند روهای اصولگرا و جبهه پایداری ها ، این جشن را توجیه و اجرا خواهند کرد !!!!؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
:))
همه چیز در اختیار دولت، باز هم‌ بهانه گیری؟
این فرد به ظاهر نماینده اگه صادق هستین الان که اختیار مجلس و مجمع و شورای نگهبان و دولت و سلاح در اختیار شماست اموالتون رو ۱- اعلام کنید ۲- میزان افزایش دارییتون طی ۲ دهه گذشته چطور و از کدام منابع بوده؟
برخی از شما از مستاجری در میدان راه آهن و میدون شوش رسیدین به خانه های چند ده و چند صد میلیاردی شمال شهر! آخه حتی با حقوق فوق نجومی هم نمیشه تو ۱۰ -۲۰ سال همچین ثروتی جمع کنید.
به خودت نون قرض نده
همین آقای بذر پاش تا از دانشگاه با سهمیه مدرک گرفت با رانت مستقیم مدیر عامل پارس خودرو و بعدش مدیر عامل گروه سایپا شد و هنوز گروه سایپا داره خسارت های تصمیمات ناجور ایشان را میده و زیر بدهی هست حالا اومده تو روزنامه رانتیش از هم فکر ها و کسانی که این رانت رو بهش دادن طرف داری می‌کنه این مجلس افتضاح به تمام معناست
به سلیمی نمین:
محرمانه بودن اموال مسئولان، مصوبه دستگاه قضایی در زمان آیت الله رئیسی است.
آیین نامه اجرایی این قانون در سال 98 در دستگاه قضایی تهیه شده که ماده 8 آیین نامه این است.
ماده۸ ـ فهرست دارایی­ مقامات مسئول و سمت ها و مشخصات افراد مشمول و اسناد و اطلاعات مربوط به آن که به قوه قضاییه ارائه می­شود، محرمانه بوده...
این آیین نامه در تاریخ 1398/03/19 به تصویب رئیس قوه قضاییه، آیت الله رئیسی رسیده است و در آن هیچکدام از اموال مسئولان از شمول قید محرمانگی ذکر شده در ماده 5 قانون، که به دستگاه قضا اجازه آنرا داده بود، خارج نشده است.
نکته: لفظ محرمانگی در قانون آمده اما تعیین مصادیق و حدود و ثغور آن به دستگاه قضایی واگذار شده است و دستگاه قضایی بدون ایجاد حتی یک استثنا، تمامی اموال مسئولین را مشمول این محرمانگی می سازد.
(نکته: افشای اموال مسئولان به معنی دادن آدرس ملک و کد پستی ده رقمی آن و یا پلاک و شماره شاسی خودروی ایشان نیست. این افشاگری چیزی مشابه همان کاری است که قالیباف در مناظرات انتخاباتی علیه روحانی انجام داد و ملک 15میلیاردی روحانی را افشاگری کرد. افشای اموال مسئولان در این حد است که مثلا آقای مسئول ملکی دارد در محدوده خیابان فلان با این متراژ و این سطح از ارزش مالی و قیمت و یا خودروی ایشان و ...، اموال دیگری هم هست که باید افشا شود مثلا فرض کنید مسئولی تابلوهای فلان نقاش معروف را خریده یا در منزلش مجسمه ای دارد که دهها میلیارد قیمت دارد و یا مثلا سهامدار عمده فلان هتل در شمال کشور است یا فلان خیریه متعلق به اوست و ... اینها هم گفته می شود ولی اینگونه نیست که افشاگری خطر امنیتی و آبرویی برای مسئول داشته باشد و صرفا او و سلایقش به مردم معرفی می شوند.)
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی