بازدید 18680
مرور روزنامه‌های شنبه پانزدهم آبان ماه

کوپن یا یارانه نقدی؛ کدام روش حمایتی به نفع مردم است؟ /اگر طرح انتقالِ آبی در کشور اجرا نمی‌شد! /جنگ نفت‌کش‌ها و یک نکته اقتصادی

‌باران امید در شهر‌های ایران، واکنش جبهه پایداری به دو گزارش، پدیده تخریب سنگ قبر چهره‌ها، ضرب‌الاجل قاضی‌القضات درباره انبار‌های سازمان اموال تملیک، تضمین فروش بیشتر نفت، روند مذاکرات هسته‌ای پیچیده‌تر شده است؟ نمایش تحقیق و تفحص از جیب مردم، تامین کسری بودجه چگونه بورس را بحرانی کرد؟ افزایش تبلیغات چند همسری در فضای مجازی و جزئیاتی جدید از تنش در دریای عمان، از مواردی است که موضوع گزارش‌های روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۳ 06 November 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه پانزدهم آبانماه در حالی چاپ و منتشر شد که اسفناک و خیانت‌بار یعنی انبار اموال تملیکی! تظاهرات گسترده علیه نتایج انتخابات در بغداد، هزینه ۴۳ درصدی هیولای مسکن و قدردانی رئیسی از سپاه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

کوپن یا یارانه نقدی؛ کدام روش حمایتی به نفع مردم است؟

میثم مهرپور، کارشناس ارشد اقتصاد طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: به نظر می‌رسد با توجه به اخبار منتشرشده از سوی دولت و تاکید مجلس و دولت بر رانت‌زا بودن تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی، بزودی این ارز عملا حذف و عایدی ریالی آن به حساب شهروندان واریز شود؛ اگرچه تاکنون اطلاع دقیقی از نحوه و میزان واریز‌ها منتشر نشده و مشخص نیست آیا این یارانه برای تمام شهروندان به صورت یکسان واریز شده یا میزان آن براساس دهک اقتصادی افراد متفاوت خواهد بود. با این حال در راستای اجرای بهتر این طرح و کاهش تبعات آن، ذکر چند نکته را ضروری می‌دانم.


۱- بدون تردید سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا ایده‌ای اشتباه و ناشی از عدم شناخت دولت وقت از اقتصاد ایران بود؛ طرحی که خیلی زود با تغییراتی مواجه شد و البته به رغم تمام تغییرات رخ‌داده از ابتدا تا به امروز، بخش قابل توجهی از ارز‌های تخصیص‌یافته به واردات از هدف اصلی خود برای اینکه بتوانند کالا‌ها را با قیمت کمتری در اختیار مردم قرار دهند منحرف شده و عملا منابع ارزی کشور در سخت‌ترین سال‌های اقتصادی کشور اتلاف شد، لذا تغییر این سیاست و اخذ سیاستی که اتلاف منابع به حداقل ممکن و منفعت عامه مردم به حداکثر برسد، ضروری است.


۲- اصلاح نسبی قیمت‌ها - یا به عبارتی واقعی‌سازی قیمت‌ها- در هر حوزه‌ای از اقتصاد ایران (چه قیمت کالا‌های اساسی، حامل‌های انرژی و...) به شرط حمایت مستقیم از شهروندان و برنامه‌ریزی دقیق در اجرا می‌تواند علاوه بر بهبود کیفیت زندگی اقتصادی شهروندان، به توزیع عادلانه‌تر منابع کشور منجر شده و عملا رانت ایجادشده از وجود یارانه پنهان برای بخشی از جامعه را از میان بردارد. با این حال باید توجه داشت هر گونه اصلاح نسبی قیمت‌ها یا هدفمندسازی یارانه‌های پرداختی در کشور، نیازمند وجود بستر مناسب از جمله شرایط پایدار اقتصادی در کشور است؛ به نحوی که هر قدر شرایط اقتصادی کشور ناپایدارتر باشد متناسب با آن، ریسک اجرای چنین طرح‌هایی نیز بیشتر خواهد بود.


۳- عموما در اقتصاد‌هایی که دارای تورم ساختاری است، پرداخت یارانه نقدی - در صورت عدم تغییر رقم پرداختی- بدترین نوع حمایت از شهروندان به شمار می‌رود. در رابطه با موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت منابع ریالی آن به شهروندان نیز این موضوع مطرح است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور طبیعتا پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور مطلق، برخی کالا‌های اساسی با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. اگرچه ممکن است رقم یارانه پرداختی دولت به شهروندان در یکی، دو سال اول اجرا، کفاف کاهش قدرت خرید شهروندان به واسطه افزایش قیمت این کالا‌ها را بدهد، اما طبیعتا به واسطه تورم موجود در اقتصاد کشور، ارزش یارانه پرداختی مانند یارانه ۴۵ هزار تومانی هدفمندی یارانه‌ها با گذشت زمان، قدرت خرید خود را از دست داده و خیلی زود مردم متضرر اصلی اجرای این طرح خواهند بود.


پبشنهاد می‌شود دولت برای حمایت از امنیت غذایی شهروندان که طی سال‌های اخیر با تهدیدات زیادی مواجه بوده و از طرفی ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز عمدتا مربوط به واردات مواد غذایی یا نهاده‌های مربوط به تولید آن است، به جای تخصیص منابع ریالی (یارانه نقدی) به شهروندان براساس درآمد حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بسته غذایی شامل حجم و میزان مشخصی از مواد غذایی، چون مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن و... را با محاسبه ارز یارانه‌ای قیمت‌گذاری کرده و هر شهروند سالانه توان تامین سهم مشخصی از این کالا‌ها با قیمت‌های دولتی را داشته باشد. در واقع در این صورت مسیر حمایت دولت از تخصیص ارز یارانه‌ای به واردات به سمت عرضه کالا‌های اساسی با قیمت ارز یارانه‌ای خواهد رفت که علاوه بر تامین حداقل‌های مورد نیاز شهروندان در حوزه امنیت غذایی، کاهش ارزش یارانه نقدی شهروندان طی سال‌های آتی نیز نگران‌کننده نخواهد بود.

 

اگر طرح انتقالِ آبی در کشور اجرا نمی‌شد!

محمد درویش کارشناس و فعال محیط زیست طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان اگر طرح انتقالِ آبی در کشور اجرا نمی‌شد! نوشت: گریم ماکستون، نویسنده کتاب «چرا به دگرگونی ریشه‌ای نیاز داریم؟» می‌گوید: هر سرمایه‌گذاری جدید در بخش تجارت انرژی فسیلی، سیمان، پتروشیمی، کاغذ، فلزات غیرآهن، خودرو‌های دیزل و بنزینی و پلاستیک بشریت را زندانی نظام انرژی آلاینده کرده و تاریخ مرگ زمین را شتاب می‌بخشد. در اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی که در گلاسکو اسکاتلند در حال برگزاری است، رهبران جهان می‌کوشند به راهکار‌هایی برسند که تا کمتر از ده سال دیگر -‌۲۰۳۰ میلادی‌- بتوانند دست‌کم پنجاه‌درصد از چنین صنایعی را بکاهند، وگرنه چاره‌ای جز روبروشدن با واقعیتی دهشتناک به نام افزایش سه تا چهار درجه بر میانگین دمای کره زمین نخواهیم داشت؛ رخدادی که به گفته موسسه پاتسدام - Potsdam - در آلمان سبب می‌شود در پایان قرن پیش رو دست‌کم هفت‌میلیارد نفر از ساکنان زمین توانایی ادامه بقا را نداشته باشند. چیزی شبیه به یک رستاخیز واقعی! در چنین شرایطی، پیوسته شاهد اجرای طرح‌های انتقال آب در مناطق مرکزی و کویری کشور - اصفهان، یزد، قم، سمنان، کرمان، خراسان، فارس و تهران - هستیم تا تسهیلات لازم برای استقرار صنایع آب‌بر و انرژی‌بر آلاینده‌ای که باید به سرعت در سراسر جهان کاهش یابند، فراهم کنیم!

شگفت‌انگیز و باورنکردنی است؛ نه؟ از آن شگفت‌انگیزتر آنکه ایران سال‌هاست نماینده‌ای عالی‌رتبه در اجلاس تغییر اقلیم نمی‌فرستد و کاملاً منفعلانه عمل می‌کند تا دیگران برایش تصمیم بگیرند! و از آن شگفت‌آورتر آنکه به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران، کشور ما در شمار آن دسته از کشور‌هایی قرار دارند که میزان خسارت‌شان از جهان‌گرمایی در بیشینه خود است. خلاصه اینکه همه همت دولتمردان ما در خوشبینانه‌ترین حالت، شبیه افرادی ست که نیت کرده‌اند توله خرس را نجات دهند، اما در میانه راه ترسیده و او را از پرتگاه به پایین پرت می‌کنند! وقت چندانی نداریم، کاش متوجه می‌شدیم که این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست و واقعاً خواهیم مرد!

 

جنگ نفت‌کش‌ها و یک نکته اقتصادی

محسن صنیعی، مدرس دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز همدلی با عنوان جنگ نفت‌کش‌ها و یک نکته اقتصادی نوشت: داستان نفت‌کش ویتنامی و ربایش نفت ایران و درگیری نیروی دریایی سپاه در دریای عمان و انتقال این نفت‌کش به ساحل ایران، روایت‌های مختلفی دارد که از طرف‌های داخلی و خارجی نقل شده است. بگذریم که خود خبر ربایش نفت‌کش ویتنامی و انتقال به ساحل ایران، بعد از قریب ۱۰ روز و دقیقاً یک روز قبل از ۱۳ آبان، رسانه‌ای شده است. همین نوع خبررسانی بحث‌های مختلفی درباره انگیزه‌ها مطرح کرده و تأثیرات بعدی این کار بر مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، به بحث گذاشته شده است.

نگارنده خلاصه‌ای از روایت صادق کوشکی در شبکه یک صداوسیما را مطرح می‌کند که جزییاتی از این موضوع را بیان می‌کند و به نظر می‌آید به واقعیت نزدیک‌تر است؛ بنابراین روایت، چندین ماه پیش، یک نفت‌کش ایرانی حامل نفت ایران، در عمق دریای عمان، یک و نیم میلیون بشکه نفت ایران را بین دو نفت‌کش کوچک‌تر تقسیم می‌کند؛ در این‌ بین، نیروی‌دریایی آمریکا وارد می‌شود و نفت‌کش دوم که نفت‌کش ویتنامی، بوده، بدون پرداخت پول فرار می‌کند و پس از فرار، با خاموش کردن GPS خود به راه خودش ادامه می‌دهد. بنا به گفته کوشکی، نیرو‌های نظامی ایران، با ردگیری این نفت‌کش، با یک عملیات اطلاعاتی، این نفت‌کش را به منطقه فرامی‌خوانند و در زمانی که در آب‌های دریای عمان وارد شد، نیروی دریایی سپاه با ردگیری آن، برای بازپس‌گیری نفت ایران، نفت‌کش مذکور را به سواحل ایران کشانده است و نیروی دریایی امریکا هم نتوانسته مانع از عملیات نیروی دریایی سپاه شود. البته قطعاً پس از ماه‌ها، این نفت‌کش نمی‌تواند حامل همان نفت اولیه ایران باشد. از این روایت می‌توان دریافت که به‌جای معاملات رسمی نفتی و تبادلات مستقیم نفت‌کش از مبدأ به مقصد، معاملات و تبادلات نفتی از نفت‌کش بزرگ به نفت‌کش‌های کوچک در عمق دریا صورت می‌گیرد و بنابراین روایت، به نظر می‌آید ردوبدل کردن پول هم روی همان عرشه نفت‌کش صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که نفت‌کش ویتنامی چند ماه پیش، توانسته است پس از درگیری به وجود آمده بین نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی امریکا، بدون پرداخت پول فرار کند. این شرایطی که بر تجارت نفت ایران حاکم است، قطعاً بر دیگر حوزه‌های تجارت بین‌الملل ما هم حاکم است.


به نظر می‌آید، این حادثه به ما می‌گوید که اقتصاد غیررسمی، غیر شفاف و دریایی بر اقتصاد رسمی و شفاف حاکم است. اگر تبادلات پول یک محموله نفتی روی عرشه نفت‌کش صورت می‌گیرد، شرکت نفت می‌تواند مطمئن باشد که چه مبلغی به‌صورت واقعی، ردوبدل می‌شود؟


تبادلات پولی در این روایت، ما را به یاد مناظره دکتر آخوندی و جناب مصباحی مقدم می‌اندازد که مصباحی مقدم گفته بود در این شرایط و بدون FATF، سالانه ۸۰ میلیارد دلار تجارت پوششی انجام می‌دهیم و هیچ مشکلی پیش نیامده است، البته آخوندی نیز مطرح کرد که از این مبالغ، حداقل ۲۵٪ صرف هزینه‌های دور زدن تحریم است و بر هزینه‌های کشور، بیست میلیارد دلار، تحمیل می‌شود؛ اما چرا اقتصاد ایران، در چنین شرایطی قرار گرفته است؟


چرا اقتصاد کشور، باید در شرایط تحریم قرار داشته باشد که منافع کسانی با دور زدن تحریم‌ها، دنبال شود؟ اگر بیست میلیارد دلار، هزینه دور زدن تحریم‌ها باشد، قطعاً این مبلغ بسیار بالا میان شرکای ایرانی و خارجی دور زنندگان تحریم، تقسیم می‌شود. تا مادامی‌که شرایط تحریمی بر کشور حاکم است، فقط کسانی در این اقتصاد وارد می‌شوند که قدرت ریسک کردن برای دور زدن تحریم‌ها را دارند و افرادی که خود را مقید به قوانین تجارت بین‌الملل می‌دانند، وارد این عرصه پر ریسک نمی‌شوند. در این شرایط، نمی‌توان از سرمایه‌گذاران خارجی، ایرانیان خارج از کشور و حتی سرمایه‌گذاران داخلی، انتظار سرمایه‌گذاری در صنعت و اقتصاد ایران را داشت و ایران در توسعه‌نیافتگی خواهد ماند. وظیفه حاکمیت، رهاندن کشور از شرایط تحریمی و برقراری شرایط ثبات و امنیت بر اقتصاد کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
به نظر من دولت اگه راست میگه باید با محاسبه نرخ روز اقلام اساسی به هر خانوار با توجه به تعداد افراد بن مخصوص کالای اساسی مصرفی را در نظر بگیرند،برای سایر کالاهای مورد نیاز هم با توجه به شرایط افراد بن کالا طراحی بشه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
قطعا کوپن یا بن خیلی بهتره بازم اگر نظارت بشه که کالای کوپنی یا بنی بنجول نباشدو یک قانون خاص داشته باشد مثلا ماهی یک بار کالای اساسی اعلام بشه نه اینکه هر وقت دولت عشقش کشید سه ماه چهار ماه و... یک بن یا کوپن اعلام بکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
تا افزادی مثل شما پیدا میشه حال و روز ما همین مثل اون مردمی که میگفتن مامور روی پل رو زیاد کنید تا معطل نشیم
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
هر زمان بحث حذف ارز ۴۲۰۰ مطرح میشود افرادی اظهار نظر میکنند که ادم تعجب میکند که اینها واقعا اقتصاد دان هستند؟؟؟یا
گوشت پارسال وقتی وارداتش با ارز نیمایی شد در بازار ارزان هم شد
هفته پیش یکی ازتولیدکنندگان به ظاهر گوشتی هشدار داده بود اگر ارز ۴۲۰۰ حذف شود مرغ میشود کیلویی ۱۰۰
اینها کاملا در پازل مافیای ارز ۴۲۰۰ بازی میکنند
دارو در داروخانه ها هم که با نرخ ازاد است
حقوقها ۱۰ درصد رفته روش منتهی اجناس ۲ برابر شده اند
عکس های آقای رئیس جمهور در چادر عشایر و هم نشینی با آنها حس خوبی بهم داد .
خواستم بگم ممنون آقای رئیس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
خوش به حال انهایی که با دیدن عکس حالشان خوب می شود !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
البته این کارها بیشتر جنبه نمایش و عوام فریبی دارند

و ایکاش ایشان توانایی و تخصص و تجربه لازم اداره کشور را داشتند

و بجای دوره افتادن دور مملکت و اتلاف وقت و انرزی و اموال مردم و کشور

در دفتر خودشان می نشستند

و با زیر نطارت و کنترل در آوردن وزرا و معاونین و استانداران خودشان

برای عبور دادن کشور و مردم از این اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر تلاش علمی منطقی و عاقلانه می کردند
۴۳ سال از انقلاب گذشت و هنوز دارن به مردم کوپن میدن
پاسخ ها
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
همه جای دنیا این نگاه حمایتی هست. البته دولت قبل نه پول می داد نه کالا نه بن نه کار ایجاد کرد نه ارزش پول رو نگه داشت نه بازار رو سرو سامان داد. فقط حرف زد و حرف زد و از خودش نشکر کرد. الان هم که معلوم نیست کجا قایم شدن
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
همه جای دنیا این نگاه حمایتی هست. البته دولت قبل نه پول می داد نه کالا نه بن نه کار ایجاد کرد نه ارزش پول رو نگه داشت نه بازار رو سرو سامان داد. فقط حرف زد و حرف زد و از خودش تشکر کرد. الان هم که معلوم نیست کجا قایم شدن
پول ممنوع به افراد اجناس خوراکی بدهید زیرا بیشتر افراد کم در آمد معتاد هستند بجای امرار معاش خانواده با پول اعتیاد خودرای تامین میکنند
با سلام واحترام
به نظر مردم بعداز این همه سال" نه کوپن می خواهند ونه یارانه" بلکه " رفع تحریم های اقتصادی ، آزادی واردات، روابط بانکی وتجارت آزاد با دنیا، و کلا اقتصاد ازاد با دنیا را می خواهند"
یک روش بهتون میگم کاراییش 100 در صده....بازگشت به دوران پارینه سنگی....قطعا جواب میده......
یارانه نقدی مهم تر است مواد غذایی جز ئی از مصرف خانواده می باشد آسان تهیه می‌شود اما وسایل مورد نیاز دیگر خانه باید حتما پول نقد باشد که مادر یا پدر خانواده مجبورند آماده کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
آسان تهیه میشود؟؟؟؟؟؟؟
می خواهیدآخرآبان 10لیتربنزین بدهید؟آخرآبان همان اول آذراست دیگرنیازی نیست چون کارتهای بنزین اول آذرشارژمی شوندمدیریت صحیح یعنی اینکه بلافاصله 10لیتربنزین جایگزین شود.
اگر دولت واقعا در عملکرد و گفتارش صادق بود یارانه اختصاصی در دولت احمدی نژاد (45000 تومان )تا الان نباید ثابت می ماند و هر ساله متناسب تورم کذایی افزایش می یافت
یارانه بهتر
به نظر من این حق مردم ایران است که بعنوان یک شهروند ایرانی از امکانات و تسهیلات دولت بهره مند شود تقسیم بندی دهک ها با توجه به این که ما آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت معیشت مردم نداریم بهتر است تسهیلات یارانه و یا هر عنوان دیگری را به همه مردم ایران بدهیم غنی و فقیر نداریم بعنوان یک شهر وند ایرانی همه حق دارند که از کمک های دولت بهره مند شند این همان عدالت است اجازه بدهید خود افراد غنی از درامد خودشان به نیاز مندان کمک کنند نه دولت .
پاسخ ها
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
وقتی یارانه کالا حذف بشه و یه مقدار مشخصی به هر فرد تخصیص بدهند کسی که مصرف بیشتر دارد مجبور است با نرخ آزاد خرید کند و این عدالت عمومی است. یعنی باید همه افراد یارانه عمومی را بگیرند نه فقط طبقه پایین. بله دولت باید از بودجه حمایتی مخصوص یارانه بیشتری به این طبقات بدهد
کاسبان تحریم ها اجازه رفع تحریم ها را نخواهند داد!!
پاسخ ها
سیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
بله واقعا، این صحبت ها ورفتن به سمت کوپن، یعنی کاسبان تحریم نمی خواهند اوضاع کشور عادی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
لعنت خدا بر کسانی که راضی به خوب زندگی کردن مردم نیستند
لابد طرح و برنامه ای برای ارائه در گلاسکو نداشتند و بنابراین کسی هم اعزام نشد.
وقتی یارانه کالا حذف بشه و یه مقدار مشخصی به هر فرد تخصیص بدهند کسی که مصرف بیشتر دارد مجبور است با نرخ آزاد خرید کند و این عدالت عمومی است. یعنی باید همه افراد یارانه عمومی را بگیرند نه فقط طبقه پایین. بله دولت باید از بودجه حمایتی مخصوص یارانه بیشتری به این طبقات بدهد
زودتر کوپن رو توزیع کنید خیلی از خانواده ها قدرت خرید گوشت و مرغ رو ندارن
اما مثل یارانه نباشه
برای کل مردم
تا دیگه حرف و حدیثی پیش نیاد .
سلام : از روند مباحث مربوط به یارانه ها و کوپن و از اینجور صحبتها مشخصه که دولت محترم رییسی قصد دارد همین چندر قاز یارانه ای که یادگار احمدی نژاد بوده را قطع کند که با سیاست حمایت از مردم میخواهد دست باین اقدام بزند جناب رییسی شما اگه راست میگید سیاستهای اقتصادی و سیاسی خود را اصلاح کنید و از افراد توانمند و صاحب نظر در این خصوص استفاده نمایید تا تورم در جامعه از بین برود با دلالان و گرانفروشان و محتکران برخورد جدی نمایید امتیازات انحصاری کالاها و خدمات که اغلب دست آقازاده هاست و بازار را هر طوریکه به نفع خودشان هست میچرخانند لغو نمایید و دهها اقدام اینچنینی ...وقتی این فرصت فراهم شد و ارزانی شد همه مردم راضی میشوند و عموم جمعیت از برکات نظام بهره مند میگردند جمعیت کشورمان را چند تکه ( دهک ) کردن خود موجب اختلاف طبقاتی میشود اگه میخواهید به قشر مستضعف کمک کنید امکانات ویژه ای را برای آنان فراهم نمایید ولی مردم ایران باید همه بعنوان یک شهروند از حداقل های زندگی بطور یکسان برخوردار باشند راست میگویید مشکل مسکن قشر کم درآمد جامعه , اشتغال و مشکلات تحصیلی و ازدواج فرزندان آنان را برطرف کنید که نه شما این کار را خواهید کرد و نه دولتهای قبلی کردند اگه در عمل صادق بودید اینقدر در جامعه فاصله طبقاتی وجود نداشت خانواده ای برای تکه نان روزشان آشغال گردی میکند خانواده ای هم برای سگ خود از خارج غذا وارد میکند با شنیدن و دیدن این صحنه ها اگر کسی از غصه نمیرد باید نه تنها در مسلمان بودنش بلکه در انسان بودنش شک کرد جمع کنید این بند و بساط را حداقل شعار ندید همه دولتهای قبلی چطور چهار یا هشت سال آمدند و خوردند و رفتند شما هم اینکار را بکنید و بروید مردم به این وضعیت عادت دارند امیدوارم یک چشم بینا و گوش شنوایی باشد که این حرفها را بشنود هر چند دیگر امیدی به اصلاح این کشور مظلوم نمی بینیم .از خارج برای سرمایه گذاری در ایران دعوت میکنید در حالیکه از سرمایه گذاران داخلی حمایت نمیشود بانکها و دارایی و بیمه پدر سرمایه گذاری در ایران را در آوردند بپرسید ببینید چند درصد از واحدهای تولیدی کشور در تملک بانک هاست و دربهایشان تخته شده سرمایه هایی که میباید در تولید و اشتغالزایی باشد در زیر چتر سیاستهای غلط دولتهای قبلی و فشارهای وارده از طرف بانکها و دارایی و بیمه و ..... خاک میخورند
خوب کنترل کنند کالای ارز ترجیهی بدست مردم برسد نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند بنظرم هدف گران کردن است ومیخواهن این چند قلم کالای اساسی را هم از سفره مردم بردارند وگرنه این روشها قبلا ثابت کرده که فقط دور زدن مردم است مانند یارانه که دیدیم قیمتها چند برابر شد وهنوز 45 هزارتومان که پول یک شانه تخم مرغ هم نمی شود به ملت میدهند بابا دست بردارید از وضعی که برای مردم درست کردید
هیچ کدام ، نظارت و جلوگیری از رانت و فساد اقتصادی !
ببینید درزمان کدام رییس جمهور کشور بیشتر بسوی نابودی پیش رفت .تخصیص بی رویه آب های زیر زمینی خشک کردن رودخانه ها ‌قنات سد سازی های مخرب انتقال آب از سرشاخه ها به دل کویر جهت کشاورزی وصنعت.نابودشان یخچالهای طبیعی ماقبل تاریخ
واقعا با این رویه باید منتظر جهنم خودساخته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
در زمانی شخصی که دست پرورد است و هنوزهم رویش حساب میکنند و وظیفه بسیار مهمی به دوش دارد
عوام چهل وپنچ هزار تومن زده هم عاشقشن
فقط کوپن
فقط کوپن
کوپن بهترین راه حل برای جلوگیری از رانت، تورم و گرانی است
اگه خبر مربوط به اتفاقاتي كه منجر به عمليات باز پس گيري و همچنين خود عمليات درست باشه. واي به حال ما . براي دور زدن تحريم به چه روزي افتاديم ( تحريم براي چه ها شديم ؟ كه اهميتش از اين حقارت و چپاول امروز ، با ارزش تر است ؟ )
سئوال مضحکی هست که بپرسیم کوپن مایحتاج بهتراست داده شود ویاپول نقد به اسم یارانه اگربخواهیم گرانی بیشتر وفقر
شدبدترشودپرداخت یارانه نقدی بهترین کاراست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار