بازدید 19933
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۲۲ اسفندماه؛

چرا مردم را از سال ۹۸ می‌ترسانید؟ /حداقل دستمزد در ایران کمتر از افغانستان؟! /درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از سال۹۷ گرفت!

توافق مهم مرزی ایران و عراق، جنجال احمدی نژاد در ورزشگاه آزادی، تکیه رئیسی بر صندلی نایب رئیسی خبرگان، بن‌بست دسترسی آزاد به اطلاعات، فسادی که ۲۱۶ برابر بزرگ نمایی شد، اماواگر‌های پرداخت یارانه، لوایح پالرمو و CFT در ایستگاه پایانی، تثبیت عهدنامه ۱۹۷۵، اعلام موجودیت مجمع ایثارگران، سه دادگاه متهمان پتروشیمی، سرنوشت نفت ایران چه می‌شود؟، تبعیض ناروا علیه مصرف کنندگان خودرو و به شماره افتادن نفس مطبوعات در نامه به روحانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۸۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۸ 13 March 2019

توافق مهم مرزی ایران و عراق، جنجال احمدی نژاد در ورزشگاه آزادی، تکیه رئیسی بر صندلی نایب رئیسی خبرگان، بن‌بست دسترسی آزاد به اطلاعات، فسادی که ۲۱۶ برابر بزرگ نمایی شد، اماواگر‌های پرداخت یارانه، لوایح پالرمو و CFT در ایستگاه پایانی، تثبیت عهدنامه ۱۹۷۵، اعلام موجودیت مجمع ایثارگران، سه دادگاه متهمان پتروشیمی، سرنوشت نفت ایران چه می‌شود؟، تبعیض ناروا علیه مصرف کنندگان خودرو و به شماره افتادن نفس مطبوعات در نامه به روحانی، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه در حالی چاپ شدند و در پیشخوان روزنامه فروشی‌های سراسر کشور قرار گرفتند که سفر روحانی به عراق و دستاورد‌های این سفر از جمله توافق مهم مرزی و توافق ۲۰ میلیارد دلاری بین ایران و عراق با تیتر‌های مختلف در صفحات نخست آن‌ها برجسته شده است. شفاف سازی مقام‌های قضایی و اقتصادی درباره رقم واقعی پرونده فساد پتروشیمی که نشان دهنده بزرگنمایی ۲۱۶ برابری این فساد در رسانه است نیز در تعدادی از روزنامه‌ها موضوع قرار گرفته است. هشدار سه نماینده مجلس به رئیس جمهور درباره وضعیت بغرنج مطبوعات و نایب رئیسی حجت الاسلام رئیسی در مجلس خبرگان چند روز پس از انتصاب به ریاست دستگاه قضا از دیگر موضوعاتی است که در روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

چرا مردم را از سال ۹۸ می‌ترسانید؟
محمد جعفر جوادی طی یادداشتی با عنوان می‌ترسانید یا می‌ترسید؟ در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: چند ماهی است مسئولین کشور مرتب از روزها، ماه‌ها و سال سختی که در پیش رو داریم سخن می‌گویند. این سخنان گاهی در شکل سلبی آن همچون «سال سختی در پیش است»، «شرایط کشور سخت است»، «از این گردنه باید با موفقیت عبور کنیم» گفته می‌شود، وقتی هم به صورت مثبت و ایجابی حرف بزنند می‌گویند «مردم نگران کالا‌های اساسی نباشند»، «وضع ارزی کشور خوب است»، " «میوه شب عید به مقدار کافی داریم»، «تا یک سال و نیم دیگر گندم در انبار‌ها موجود است» و... .


نتیجه این جملات چه مثبت و چه منفی، ایجاد نگرانی و التهاب در جامعه است که نشان دهنده این است که سال ۱۳۹۸ سالی سخت و پر فراز و نشیب خواهد بود. وقتی با چرایی این گفتمان مواجه می‌شوند که چرا مردم را می‌ترسانید؟ دریک ژست کاملا روشنفکرانه، مردم پسند و طرفدار انتشار آزاد اطلاعات پاسخ می‌دهندکه باید مردم در جریان امورکشورباشندو واقعیت‌ها را بدانند.
اما ایا این حرف واقعیت حال و آینده کشور است؟ یا با عذرخواهی باید اذعان کرد که مسئولین شرایط جامعه را به درستی درک نمی‌کنند و نمی‌فهمند که در تحلیل اوضاع کشوردچار خطای تحلیل شده و یا اینکه مرعوب شرایط شده‌اند ودر یک ژست به ظاهر شجاعانه ترس خود را به جامعه سرایت می‌دهند. آیا وظایف دولتمردان نه این است که غرور اسلامی و ملی را تقویت وهمچنین در ایجاد فضای روحی و روانی برای امید و زندگی بهتر درروز‌ها و سال‌های آتی شهروندان خود کوشا باشند؟ پس چرا ناشیانه یاس، ناامیدی و ترس از فردای تاریک و مبهم را در ملت خود ترویج می‌کنند؟
چرا مردم را از سال ۹۸ می‌ترسانید؟ /حداقل دستمزد در ایران کمتر از افغانستان؟! /درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از سال۹۷ گرفت!
برای روشن شدن واقعیت، اگر شرایط کشوررا در اسفند ماه سال ۹۷ با اسفند سال ۹۶ مقایسه کنیم درمی یابیم که دردیماه سال گذشته جامعه (بیش از یکصد شهر کشور) دستخوش آشوب‌ها و بحران‌های اجتماعی گردید، آمریکا سرمست از این شرایط مرتب در مورد برجام تهدید می‌کرد، ترامپ در اجرای «سیاست مرد دیوانه» همه را از جمله رهبران چین و کره شمالی را مرعوب کرده بود و دائم بر طبل حمله به کره شمالی و خروج از برجام می‌کوبید و سایر کشور‌ها منتظر بمبی بودند که احتمالا آقای ترامپ می‌خواهد در واشنگتن بر ضد ایران منفجر کند.


مسئولین کشور در تردید و حیرت بودندکه آیا آمریکا از برجام خارج خواهد شدیا نه؟ احساس بلاتکلیفی در کشور حاکم شده بود (بخصوص کسانی که تنها امید وراه کار را برجام می‌دانستند)، این وضعیت آشفته سیاسی و روانی در ایران برای آمریکا شرایط مطلوبی را فراهم کرده بود، مردم ایران و بسیاری در کشور‌های دیگر نیز منتظر حادثه مهمی بودند.


این شرایط تا اردیبهشت سال ۹۷ ادامه پیدا کرد، در اردیبهشت‌ماه ۹۷ خروج آمریکا از برجام اعلام ودولت ایران که تا آن تاریخ در تردید ماندن یا رفتن آمریکا از برجام سیر می‌کرد دچار شوک شد. با تصمیم غیرمنطقی دولت مبنی بر تثبیت نرخ دلار درمبلغ ۴۲۰۰ تومانی شوک دوم را به کشور وارد کرد و سپس در یک اقدام غیر کارشناسانه دیگر باتوزیع وتخصیص میلیارد‌ها دلار ارز بدون برنامه و نظارت سومین آسیب به اقتصاد کشور زده شدتا اینکه کنترل حفظ ارزش پول ملی از دست رفت.
همزمان با شوک‌های ارزی تا مرداد ماه ۹۷ شاهد آشوب و اغتشاش ولو در حد محدود در برخی از شهر‌ها از جمله در تهران بودیم، این وضعیت رهبران کاخ سفیدرا آنچنان ازخود بی‌خودنمود که باورکردند جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۱۳۹۷ دوام نخواهد آورد.


او در پایان یادداشت امروز خود نوشت: مکر و حیله دشمنان در سال ۹۷ علیرغم تلاش و برنامه‌ریزی‌ها با تدابیر رهبری معظم، هوشیاری مسئولین و همراهی مردم خنثی شد، ولی تداوم این پیروزی در توکل به خدا و همدلی و همراهی وجلوگیری از هر گونه اختلاف و تفرقه بین مسئولین و مردم، کار شبانه روزی همراه با تعقل، برنامه و جلوگیری از یاس و ناامیدی و مرعوب دشمن نشدن است.


اما سخن پایانی باز بامسئولین است چرا در سخنانتان خبری ازخدا نیست؟ خدا فراموش شده است آیا باورداریم که همه اموربه دست خداست وخدا ازسلطان محمود بزرگتر است؟ پس چرا مانند غیرموحدان حرف می‌زنیم؟ چرا خداوند وقدرت و رحمتش را به یاد خود و مردم نمی‌آوریم؟ در سخنانتان صرفا تکیه برروی امور مادی است که گاهی جنبه تحقیر مردم را به خود می‌گیرد و اشاره‌ای به عزت، شرافت و نوع دوستی ملت ایران را ندارد.

درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از سال۹۷ گرفت!
روزنامه آرمان امروز طی یادداشتی که در شماره امروز خود با عنوان درس‌ها و عبرت‌های سال ۱۳۹۷ منتشر کرده نوشت: پرونده اقتصاد سال ۹۷ در حال بسته شدن است، اما درس‌ها و عبرت‌های فراوانی را این پرونده برای تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران باقی گذاشت. اقتصاد ایران بار دیگر روی تشدید تحریم‌ها را دید، متاسفانه در سالی که گذشت، مانند سال‌های قبل‌تر رجوع به اقتصاددانان برای تعیین راهبرد‌های اقتصادی همچنان امری حاشیه‌ای تلقی شده بود. اقتصاد ایران سال‌هاست که با داده‌های اقتصادی مورد سنجش قرار نمی‌گیرد و این سیاست است که روشن می‌کند باید به کدام سو رفت. این سخن نشان از آن ندارد که این راه اشتباه است یا درست بلکه بدان معناست که حتی اگر با جهت‌گیری‌های سیاسی می‌خواهیم تصمیم‌گیری سیاسی کنیم، می‌توانیم با دعوت از کارشناسان و اقتصاددانان تعیین کنیم که عوارض منفی تصمیم سازی اقتصاد را چگونه و تا چه میزان می‌توان کاهش داد. مثال روشن آنچه گفته شد، موضوع پیوستن به FATF یا تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. رفتاری که در این حوزه در پیش گرفته شده است نفعی برای کشور به همراه ندارد. در حالی که ایران تاکنون هزینه‌های سنگینی را بابت مقابله با تروریسم پرداخت کرده و بهترین جوانان ایران حتی خون خود را برای امنیت ایران داده‌اند، انصاف نیست با رفتاری عجیب ایران در زمره کشور‌های حامی تروریسم قرار داده شود.
چرا مردم را از سال ۹۸ می‌ترسانید؟ /حداقل دستمزد در ایران کمتر از افغانستان؟! /درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از سال۹۷ گرفت!
از این رو به نظر می‌رسد حتی اگر ملاحظاتی برای نپیوستن وجود دارد، باید رفتاری درست و تعریف شده داشته باشیم نه اینکه بدون محاسبه عوارض این بلاتکلیفی برای اقتصاد، همچنان موضوع را بر صدر اخبار در رسانه‌های بین‌المللی نگه داریم. اقتصاد ایران دیرزمانی است تحت تاثیر سیاست است و این وضعیت در بسیاری از کشور‌ها وجود دارد با این تفاوت که مقامات سیاسی و تصمیم‌گیران با دعوت از کارشناسان اقتصادی از آن‌ها می‌خواهند، راهی را برای کاهش فشار برگزینند و بهترین را معرفی نمایند. سالی که در پیش است، از منظر اقتصادی، به دلیل تورم موجود در اقتصاد و نبود امکان ترمیم مناسب دستمزد بابت ترس از تشدید عوارض تورمی، سالی سخت خواهد بود. شاید رجوع به اقتصاددانان خبره، از هر گروه و جناح و طیفی بتوان این دوره سخت را آسان کند از این رو بهتر است بیش از پیش اقتصاددانان برای یافتن راهکاری مناسب با یکدیگر گفتگو کنند تا بلکه توافقی حداقلی در این حوزه اتفاق بیفتد.

حداقل دستمزد در ایران کمتر از افغانستان؟!
روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی با محوریت حداقل دستمزد کارگران و بلایی که تورم و افزایش نرخ ارز بر سر دستمزد کارگران آورده، نوشت: تقریباً یک هفته بیشتر به پایان سال ۹۷ باقی نمانده است، اما هنوز رقم دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین نشده است. تورم افسارگسیخته آن‌چنان دستمزد کارگران ایرانی را سرکوب کرده است که معادلِ دلاریِ حداقل دستمزد در ایران حتی از حداقل دستمزد در افغانستان نیز کمتر شده است! این نوشته را تا انتها بخوانید تا متوجه شوید که ظرف یک سال گذشته چقدر قدرت خرید کارگران ایرانی کاهش یافته است.


در سال ۹۶ حداقل دستمزد ۹۳۰ هزار تومان و بنا به آمار‌های بانک مرکزی نرخ دلار در بازار آزاد (بازار غیررسمی) ۴۰۴۵ تومان بود. این بدان معناست که در سال ۹۶، معادل دلاری حداقل دستمزد در ایران حدود ۲۳۰ دلار در ماه بود. اگر در حال حاضر نرخ دلار در بازار آزاد را ۱۳ هزار تومان درنظر بگیریم، حداقل دستمزد در ایران به حدود ۸۶ دلار در ماه رسیده است. در واقع، معادل دلاری حداقل دستمزد در ایران در یک سال گذشته حدوداً ۶۳ درصد کاهش یافته است. این شاخص، اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که افزایش نرخ ارز در ایران همواره افزایش شدید قیمت کالا‌ها را درپی دارد و در واقع، کاهش دلاری دستمزدها، میزان کاهش قدرت خرید کارگران را انعکاس می‌دهد.
چرا مردم را از سال ۹۸ می‌ترسانید؟ /حداقل دستمزد در ایران کمتر از افغانستان؟! /درس‌ها و عبرت‌هایی که باید از سال۹۷ گرفت!
اگر بخواهیم با کشور‌های همسایه مقایسه کنیم، حداقل دستمزد در ایران در اثر تورم و افزایش نرخ ارز، چنان سرکوب شده که حتی از حداقل دستمزد در افغانستان نیز کمتر شده است. برای این‌که مقایسه راحت‌تر صورت گیرد، حداقل دستمزد در ایران و کشور‌های همسایه را به دلارِ آمریکا تبدیل کرده‌ایم. حداقل دستمزد در ایران در حال حاضر ۸۶ دلار در ماه است، اما در افغانستان حداقل دستمزد برای کارگران غیردائمِ بخش خصوصی، ۹۵ دلار در ماه و برای کارمندان دائم بخش دولتی ۱۰۳ دلار در ماه است. تا همین سال گذشته، حداقل دستمزد در عراق کمتر از ایران بود، اما در حال حاضر حداقل دستمزد در این کشور ۲۱۴ دلار در ماه است که بسیار بیش از ایران است. حداقل دستمزد در ترکیه ۳۳۸ دلار و در ترکمنستان ۱۵۶ دلار در ماه است. در آذربایجان نیز که نیروی کار ارزان است، حداقل دستمزد بیش از ایران و ۱۰۵ دلار در ماه است. حداقل دستمزد در ارمنستان نیز ۱۰۷ دلار در ماه است.


در شرق ایران، پاکستان به‌عنوان کشوری فقیر با جمعیتی بسیار زیاد شناخته می‌شود، اما حداقل دستمزد در این کشور نیز بیش از ایران و ۱۰۷ دلار در ماه است. برخی کشور‌ها نظیر عربستان سعودی در بخش خصوصی‌شان حداقل دستمزد را تعیین نمی‌کنند. اما مشخص است که دستمزد پرداختی در کشور‌های ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس در مجموع بیش از ایران است. حداقل دستمزد برای کارگران بخش عمومی در عربستان ۸۰۰ دلار در ماه است که بنا استاندارد‌های خاورمیانه، رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.


در کل باید گفت که تورم و افزایش نرخ ارز، دستمزد کارگران را شدیداً کاهش و نیروی کار را به شدت ارزان ساخته است. کمترین میزان دستمزد کارگران در چین (در این کشور حداقل دستمزد به‌صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود) ۱۶۱ دلار در ماه است. چینی کشوری است که به‌عنوان مهد نیروی کار ارزان در جهان شناخته می‌شود؛ با این حال، بحران ارزی در ایران دستمزد‌ها را چنان سرکوب کرده که نیروی کار ایرانیان از چینی‌ها نیز ارزان‌تر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۳
در خاورمیانه هیچ پولی ضعیف تر از ریال ایران نیست

دستتان درد نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
خاورميانه ؟؟؟ دنيا رو بگرد بعد بيا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
مقایسه دلاری که پنهان کردن واقعیت ها است وگرنه اگر مبنا دلار باشد امریکا با درامد ماهیانه۴۷۰۰ دلاری در مقابل درامد۳۱۰۰ دلاری قطر باید خیلی قدرت خرید مردم امریکا نسبت به قطر بیشتر باشد در حالیکه قطر قدرت بیشتری نسبت به امریکا در خرید دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
با ادامه روندفعلی کاهش ارزش پول ملی و نامتناسب بودن میزان افزایش حقوقها باتورم واقعی بزودی شاهدهجوم کارگران ایرانی برای کاردرافغانستان خواهیم بود !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
اگر همینقدری که در مورد سال 98 ترسانده می شود تا هوشیاری پیش بیاید در موردسال 97 هم پیش بینی می د اینگونه افت پول ملی پیش نمی آمد.
بارها خارجی ها از م پرسیدن که در کشور شما چه اتفاقی افتاده که هنوز تحریم شروع نشده پول کشور شما از کشورهای جنگ داخلمی مثل سوریه و یمن هم افت یشتری داشته است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
متاسفانه اختلاف بسیار شدید سطح در آمد مدیران دولتی و نمایندگان مجلس با متوسط در آمد کارگران در کشور باعث شده تامسولین اصلا تلاشی برای جبران این ظلم بزرگ ناشی از حقوقهای ناچیز پرداختی به ۸۰ در صد مردم نکنند
متاسفانه دو جناح حاکم در کشور فقط بفکر خودشان به سطوح بالای مدیریتی کشور هستند
و از فلاکت و فقر گسترده مردم فقط بعنوان ابزاری برای کوبیدن جناح مقابل خود استفاده میکنند
و عملا بر سر راه دولت که میخواهد ، برای برقراری تجارت سالم و متعارف خارجی و فقر زدایی
کاری انجام بدهد را مانع تراشی میکنند
مثلا همین عدم تصویب توافقنامه های بین المللی بانکی در مجمع قطعا مشکلات اقتصادی مردم را بیشتر و تعداد فقرا را افزونتر خواهد کرد
بزرگترین درسی که از سال ۹۷ گرفتم : دیگه رای نمیدم.
پاسخ ها
سراب
| France |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
من 84 گرفتم
بهترین درسی که از سال 97 می توان گرفت این است که مردم باید خودشان فکری بکنند وگرنه این بالایی های اشرافی کاری برایشان نخواهند کرد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
متاسفانه مردم کشورهای فقیر و عقب مانده و تحت ظلم و ستم ، همیشه منتظر هستند که یک کسی یا یک کشور بیگانه ای بیاید و آنها را از فلاکتی که گرفتارش هستند نجات بدهد !!؟؟
در صورتیکه تمام کشورهای مترقی و پیشرفته ، فقط با خواست و اراده و تلاش و پیگیری و اتحاد مردمانشان به توسعه و رفاه رسیده اند
و در هیچ کجای دنیا مشاهده نشده است که مردم در خانه نشسته باشند و فقط غصه بخورند و در تاکسی و اتوبوس و مهمانی ها انتقاد کنند و در صف مرغ و گوشت غر غر بزنند و حقوق آنها را راحت به ایشان داده باشند!!!؟؟؟
حق گرفتنی است و دادنی نیست
یک درس مهم برای مردم اینه که دیگه اینقدر پر شور و هیجان در صحنه نباشید،
جنگ و تورم و گرانی وشرکت در انتخابات و دستمزد پایین و .... برای مردم عادی است.امتیازات و وام های بی برگشت و زندگی لاکچری و حقوق نجومی و...... برای .....
کارفرماهاماکارگرهارابه بردگی گرفتن
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
برادر عزیزمشکل از کارفرما نیست چون کار فرما خود روزی کارگر بوده وانشائاله شما خود روزی کارفرما شوید تا موضوع را درک کنید. مشکل واحدهای کارگری-کارفرمایی از نبود قوانین جامع بروزرسانی شده -تصویب آیین نامه ها ومصوبه های عجولانه تسکین دهنده وبی تفاوتی طمع مالی برخی مسئولین کشور میباشدوالا کارگروکارفرما هردو از جنس مردم هستند و مکمل همدیگرند و هردو مشکل خودشان را دارند
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
کار فرمای خوب و تولید کننده هم به بردگی کشانده شده است!؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
مشکلات اقتصاد کشور ریشه ای است و خود کارفرمایان هم اسیر این سیاستهای غلط هستند
تا سیاست مداران با طرز فکر غلط و تنش آفرینشان از حیطه اقتصاد بیرون نروند و تا با دنیا به رفتار مسالمت آمیز طبیعی بدون تنش نرسیم و تا امنیت اقتصادی بلند مدت در کشور ایجاد نگردد
سرمایه داران داخلی و خارجی جرات سرمایه گذاری بزرگ را نخواهند داشت و اوضاع هر روز بدتر از روز قبل خواهد شد
متاسفانه ما شتر با ارزش خود را رها کرده ایم و دنبال پالان پوسیده و زهوار در رفته آن داریم می گردیم و وقت خود را تلف کرده و میکنیم
دستمزد پایین و از طرفی شغلهای کاذب مانند دفترخانه ها ثبت و بنگاه ها و ... بسیار زیاد است. دستمزد پزشکان هم همیشه با آمریکا مقایسه می شود. هزینه بیمه های بی خود هم سر جای خودش. در مورد مسکن هم بمیریم بهتر است.
وضعيت اقتصادي در سال آينده رو به وخامت خواهد گذاشت كه باالطبع نارضايتي هاي مردمي را در پي خواهد داشت . مسئولين كه از امر مطلع هستند از همين حالا دست پيش را گرفته اند و از اين موج نارضايتي هاي مردمي كه به حق هم خواهد بود ، بعنوان فتنه 98 ياد مي كنند و افكار برخي ها را براي برخورد با اين موج نارضايتي ، از هم اكنون آماده مي كنند .
عزیزم وقتی راجع به حداقل دستمزد صحبت می کنید باید به مقوله برابری قدرت خرید هم توجه کنید .اروپا و حتی کشورهای جهان سوم نه بنزین 7 سنتی دارند ،نه بلیط متروی 10 سنتی و نه نان 10 سنتی و در مجموع قیمت سبد کالا ها در ایران علیرغم همه گرانی ها یک پنجم اروپاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
گوشت چند دلاری دارن؟ ماشین چند دلاری سوار میشن؟ با پول پراید ما میشه چه ماشینی خرید؟خدمات اجتماعی و پزشکی چند دلاری دارن؟ یا خیلی شکمت سیره یا کلا اطلاعات نداری یا از قصد این حرفها رو میزنی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
...خیلی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
چرا اطلاعات نداری بیخود اظهار نظر میکنی مادر من در کانادا زندگی میکنه اونجا گوشت یخ زده و مرغ یخزده همش یک دلاره و اگر بری به مراکز خاصی و بگی مثلا خونه نداری یا پولت کمه بهت کمک مالی میکنن بعدم حداقل حقوق در کانادا ۱۲دلار ساعتیه شما به من کار ساعتی ۱۲ دلار بده بنزین رو بکن لیتری اصلا ۱۰ دلار . من بعد ۱۱ سال کار بیکار شدم به ماه نکشید بیمه تامین اجتماعیم رو قطع کردن .
ناشناس
| - |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
بلی و فقط در ایران است که کارفرماها هزینه کالا و خدماتشان را یک شبه سه برابر می کنند بدون اینکه ریالی به کارگرانشان بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
نکته همینجاست ، به دلار ارزان است ، ولی به دلیل پول بسیار بی ارزشمان ، قدرت خرید مردم پایین است ،
مثال می زنم ، یک بنز بسیار با کیفیت 50 هزار دلار است که این رقم به اندازه حداقل حقوق یک کارگر در سال است ،
حالا شما می توانید با دوازده میلیون ، بنز بخرید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
خیلی جالبه این روزنامه که باید روشنگری کند فقط بر اساس دلار محاسبه می کند ولی نمی رود ببیند که قدرت خرید ان ها نصف ایران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
چقدر باحاله این روزنامه:
جهت اطلاع شما حقوق کارگر در ایران رابا احتساب چیزهایی که به ان اضافه می شود ۱۷۰۰۰۰۰ حساب کنیم و در مقابل حقوق کارگر افغان هم همین طور۱۴ هزار افغانی
قیمت شیر یک لیتر در ایران و در تهران۴۴۰۰ تومان است و در افغانستان ۶۰ افغانی است که اگر تقسیم بر حقوق ها کنید در ایران می شود ۳۸۰ کلیو و در افغانستان می شود ۲۳۳ کیلو در ماه
در مورد گوجه در ایران کیلویی ۴۳۰۰ است و در افغانستان کیلویی ۴۷ افغانی در ایران می توانید ۳۹۵ کیلو و در افغانستان ۲۹۷ کیلودر ماه بخرید
ویا خیلی از قیمت های دیگری همین جوری است از بنزین گرفته تا مواد خوراکی که در ایران قدرت خرید بیشتری دارید ولی گوشت در ایران گران تر است
لطفا شما روزنامه و ناشناس ۸:۵۷ از چیزی خبر ندارید کسی نمی گوید چرا نیستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
قیمت مصرفی الان که بخواهد وارد ایران بشود با این ارز قطعا گران است ولی در مقابل برای کالاهای واسطه ای و هم چنین قیمت های داخلی دولت دارد سوبسید می دهد که قیمت ها ارزان تر است
خطاب به۹:۱۹
بابا یه بچه هم میتونه تشخیص بده سال 98 چچور سالیه مگه ترسهای سال قبل به واقعیت نپیوست که سال بعد نپیونده خیلی سادس موضوع فقط منطق هست اگه به این موضوع منطق برسیم همه چی حله
مطالب ارزش نقد ندارد
پول پاشی دولت برای رسانه ها
راست ميگه مردم رو از سال 98 نترسونيد 99 بد تر از 98 خواهد بود و 1400 بد تر از 99 به همين منوال .
سالها به ما گفتند وضع خوب است به چشم ، بدی اوضاع را دیدیم خوب بود ؟
شما خودتان احساس نادانی نمی کنید از دلگرمی هایی که اول امسال به خودتان دادید که سال خوبی خواهد بود ؟
در این شکی هست که امسال هم مثل همه سالها ، همه چیز گرانتر ، پول ملی بی ارزشتر و سفره مردم تنگ تر خواهد شد ؟
مگر امسال چه کاشته ایم که بخواهیم ثمره آن را سال بعد برداشت کنیم ؟
کارگرهای ایران که کمترین حقوق رو تو آسیا میگیرن...کارفرماهام که همش مینالن ما پول نداریم ۷۰ دلار بدیم کارگر سال جدید اگه بشه ۸۰ دلار باید اخراج کنیم!
اختلاس گرای ایرانم که بیشترین رکورد دزدی در دنیا در تاریخ رو میزنن...
دقیقا چه خبره؟؟؟
حقوق و دستمزد در ایران به ریال بی ارزش است، اما خرج مایحتاج زندگی به دلار است؟؟؟؟؟
حقوق و دستمزد در ایران به ریال بی ارزش است، اما خرج مایحتاج زندگی به دلار است؟؟؟؟؟
کشور مدعی اشاعه فرهنگ و عدالت اسلامی هستیم ولی متولیان و مسئولین محترم نادرست می گویند و هم به دنبال عدالت محوری نیستند چه برسد اجرا کنند. یادمان نرود که دروغ، تهمت و غیبت از گناهان کبیره محسوب می شوند. حرف، حرف، حرف. پس وقت عمل کی فرا می رسد؟ چهل سال گذشته هنوز می گویند نهال انقلاب!
قبل از اینکه با دشمن خارجی مبارزه کنیم باید تکلیف دشمنان داخلی (اختلاس کنندگان ، مفسدین اقتصادی ، گرانفروشان ، محترکین و...) را روشن کنیم
من یک بابایی را می شناسم که البته ساکن ایران نیست ولی از ایران دستمزد خود را می گیرد و سال گذشته گفت دستمزدش ماهیانه 1300 دلار است و خبر آن را هم همین تابناک پخش کرد. صد البته که اطرافیان پرشمار آن آقا هم دستمزدهای اینچنینی می گیرند و گروه های دیگری در عراق و و سوریه و یمن و بورکینافاسو، و اخیرا شیلی و پرو و مالی و جیبوتی و ... به نانخورهای ما افزوده شده اند و خوب بسیار عجیب است که همین دستمزد اندک برای ما باقی مانده است، تازه این جدای از خودی هایی است که زندگی معمولی دارند، لکسوس چند صد میلیونی سوار می شوند و حقوق 19 میلیونی می گیرند. در این شرایط باید یک چیز دستی هم به دولت می دادیم، که تا کنون لطف کرده اند و از ما نگرفته اند !!!!
مردم از٩٨ميترسن،چون مسؤولين واقعيت گرا نيستن
در موهومات و گذشته زندگى مى كنند،ايران را بسمت
غير شفافيت مى برند،به حقوق انسانى متناسب مقتضيات
روز زمان احترام نمي گذارند،با مردم براى مسائل مهم مشورت
نمى كنند
از دید کارفرما هم نگاه کنید لطفا
کارفرما میداند کارمند یا کارگری که حقوق مکفی و به موقع نگیرد خوب کار نمی کند لذا از خدا میخواهد بتواند بهترین حقوق را بدهد و بهترین کار را بگیرد.نیرو های متخصص با حقوق پایین آماده همکاری نمی شوند اما شرکت ها و کارگاه ها و کارخانجات دارای مشکلات عدیده ای شدند که دولت برای آنها فراهم کرده

بنده شرکتی داشتم که سی و هفت کارمند داشت اما در نهایت به شش کارمند رسید و الان که در خدمت شما هستم شرکت جمع آوری شده علت آن است که خدماتی که به سازمانهای دولتی توسط شرکت های خصوصی داده میشود ما به ازای مادی اش بسیار دیر پرداخت میشود و یا تعهدات انجام نمی پذیرد.
شرکتی که معوقات یک ساله دارد چطور حقوق کارمند را ماه به ماه بدهد مالیات هم بدهد بیمه کارمندان هم بدهد عیدی هم بدهد ...اما بابت کاری که انجام داده پولی دریافت نکند
در ثانی پروژه هایی که پر سود است با باندبازی در اختیار افرادی خاص قرار میگیرد و پروژه هایی در مناقصه قرار میگیرد که تهش چیزی نمی ماند
نهایت اینکه اگر دولت می خواهد کارمندان و کارگران تامین شوند اول باید تعهدات مالی خود را نسبت به بنگاه های اقتصادی و کمپانی های کوچک پرداخت کند تا دست آنها برای پرداخت به موقع حق و حقوق کارمندان زحمت کش باز باشد
تابناک عزیز لطفا کامل منتشر کن چون از قول کارمندان بسیار مطلب پخش شده ولی درد دل کار فرمایان را کسی نمی شنود
اونایی که میترسند ،چه کرده اند؟
با ادامه روندفعلی کاهش ارزش پول ملی و نامتناسب بودن میزان افزایش حقوقها باتورم واقعی بزودی شاهدهجوم کارگران ایرانی برای کاردرافغانستان خواهیم بود !!!!
باید اطلاعات دقیق داشت و همه ی جوانب را سنجید.
امیدوارم سال 98 برخلاف پیش بینی ها نرخ تورم کم بشود
برخی هدفشون اینه مردم سکته رو بزنن قبل 98 زحمتو کم کنن
اقای جوادی چه کسی ملت را از سال 98 می ترساند؟/
چه کسی دلار را گران کرد ؟/
چه کسی این فشارها رابه ملت بدبخت داره وارد می کنه ؟/
چه کسی مرغ را 17000تومان به خورد خلق الله می ده ؟؟
چه کسانی در کشور دارند قاچاق واختلاص و..را انجام می دهد؟/
حالا چطور در عرض 3تا4ماه مملکت به این روز افتاده خیالمان راحت باشه در سال 98بدتر نمی شود ؟
این اختلاف عجیب دستمزد ها به قیمت دلار نسبت به ریال بر می گردد که بطور غیر طبیعی و حباب گونه بالا است و دست هایی در کار است که عمداً آنرا بالا نگه داشته است که مشخص نیست چه اهدافی را دنبال می کنند و بنظر می رسد خیانت های در حال وقوع است که در آینده مشخص می شود.
بابا کارفرما هم بدبخته هر چی در طی بیست سی سال جمع کرده بودند دود شد رفت هوا .ورشکسته میفهمین یعنی چی؟
گول ماشین زیر پاشون رو نخورید اون حفظ ظاهره امروز و فردا همونم مجبور میشن بفروشن.وقتی اوضاع رو خراب کردن واسه همه خراب کردن همه دارن توی این آتیش می سوزن
پدر من بعد از بیست و هفت سال کارخانه داری مجبور شد خونه ای که توش زندگی می کنه رو بفروشه بدهی هاش رو بده تا آبروش حفظ بشه
عصبانی ام عصبانی
ترس ۹۸ چرا؟
چون وعده ارزانی میدهید گران می‌شود وعده گشایش انسداد می شود وعده غروب سپیده دم و سپیده دم غروب می‌شود وعده صلح جنگ ووعده جنگ صلح می‌شود وعده خشکی باران و باران خشکی و ۱۵ هزار دلیل دیگر
تازمانی که تولید کنند ه نباشیم پول ما بی ارزش می شود
والا ما مردم رو از سال 98 نمیترسونیم. سال 98 مردمو میترسونه!
چهل ساله درس عبرت میدن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر