بازدید 9214
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «شمارش معکوس پرداخت سود عدالت» تا «ضرری که ایرما به اقتصاد آمریکا می‌زند»

این پیمانه موضوعاتی همچون همکاری روسیه با عربستان در حوزه انرژی، سبزپوشی حافظ پس از دو روز کاهشی، کاهش قیمت انواع سکه در بازار تهران، واکنش متفاوت بازار ارز به اثر حذف ارز مسافرتی، دلیل توقف فروش ارز مسافرتی از زبان معاون سیف، پیش بینی از عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در روزهای آتی، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری، کاهش 5.6 درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران و تلاش چینی ها برای حضور در بازار خودرو اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۹۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ 12 September 2017
از «شمارش معکوس پرداخت سود عدالت» تا «ضرری که ایرما به اقتصاد آمریکا ضرر می‌زند»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون همکاری روسیه با عربستان در حوزه انرژی، سبزپوشی حافظ پس از دو روز کاهشی، کاهش قیمت انواع سکه در بازار تهران، واکنش متفاوت بازار ارز به اثر حذف ارز مسافرتی، دلیل توقف فروش ارز مسافرتی از زبان معاون سیف، پیش بینی از عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا در روزهای آتی، رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری، کاهش 5.6 درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران و تلاش چینی ها برای حضور در بازار خودرو اروپا را در بر دارد.


روسیه آماده همکاری با عربستان در حوزه انرژی است

وزیر امورخارجه روسیه بعداز دیدار با همتای سعودی خود «عادل الجبیر» گفت: روسیه آماده همکاری با عربستان سعودی در حوزه انرژی در قلمرو هر دو کشور است. در همین حال «لاوروف» تصریح کرد: «سلمان بن عبدالعزیز السعود» پادشاه عربستان رضایتمندی خود از همکاری ما در بخش انرژی با عربستان را اعلام کرده و دقیقا برآورد می شود که شرکت های صاحب نام روسی در این حوزه آماده همکاری با عربستان باشند. همچنین وزیر امورخارجه روسیه گفت: فعالان بخش اقتصادی ما علاقه مند و آماده همکاری در پروژهای مشترک در بخش انرژی، صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه های پرآتیه در روسیه و عربستان سعودی هستند./مهر

سبزپوشی حافظ پس از دو روز کاهشی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 20 شهریورماه 96 با افزایش 113 واحدی به رقم 83 هزار و 369 واحد رسید. نماگر بورس در دو روز قبل، یعنی چهارشنبه و یکشنبه هفته جاری، روند نزولی را ثبت کرده بود. تالار شیشه ای در دومین روز کاری هفته جاری پس از افت 419 واحدی روز گذشته گذشته، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 36 واحدی به رقم 27 هزار و 4 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 16 واحدی، عدد 17 هزار و 556 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 12 واحد به رقم 13 هزار و 294 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور بر خلاف روز قبل با رشد 0.02 درصدی افزایش 18 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 92 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 43 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 148 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 442 واحد معادل 0.24 درصد همراه بود و عدد 183 هزار و 169 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین در بازار فرابورس شاخص بازهم با افت همراه بود و با کاهش اندک 0.30 واحدی به رقم 943 واحد رسید. 


کاهش بهای انواع سکه در بازار تهران

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با یازده هزار تومان کاهش به یک میلیون و 258 هزار و 700 تومان، طرح قدیم با افت یک هزار تومان به رقم یک میلیون و 240 هزار تومان، نیم و ربع سکه نیز شش هزار تومان عقب نشینی داشتند و به ترتیب به سطح 659  و 370 هزار تومان رسیدند.

شمارش معکوس پرداخت سود عدالت

کمتر از ده روز کاری به موعد مقرر پرداخت سود سهام عدالت باقی مانده است. به این ترتیب سهام عدالت و موضوع پرداخت سود این سهام پرماجرا، سرانجام به نقطه پایانی خود نزدیک می‌شود. در حالی که یک سال از زمان مقرر پرداخت سود به حدود 49 میلیون نفر مشمول دریافت سود سهام عدالت می‌گذرد که در آخرین اخبار شاهد نخستین پرداختی‌ها تا پایان شهریور هستیم. بر این اساس طبق اظهارات مشاور سازمان خصوصی‌سازی، میزان دقیق و قطعی این سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر معادل 4هزار میلیارد تومان است. البته این رقم مربوط به کل سال و با پیش‌بینی دریافتی از دو شرکتی که هنوز سود خود را تقسیم نکرده‌اند، در نظر گرفته شده است. بر این اساس سود دریافتی برای هر مشمول با فرض آزادسازی یک میلیون تومانی هر برگه سهام عدالت، به حدود 150 هزار تومان خواهد رسید. البته این سود یکجا واریز نخواهد شد و طی 3 مرحله و تا پایان سال جاری به حساب مشمولان پرداخت می‌شود.ضمن اینکه به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی، از روز گذشته سامانه دریافت اطلاعات برای متوفیان نیز بازگشایی شده و وراث آنها می‌توانند سود سهام عدالت را دریافت کنند. /دنیای اقتصاد

واکنش متفاوت بازار ارز به اثر حذف ارز مسافرتی

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت 88 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 897 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 199 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 804 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 650 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 12 ریال ارزان تر فروخته شد. به اعتقاد برخی از فعالان بازار ارز، انتظار می رفت بازار ارز روز گذشته با افزایش قیمت مواجه شود، زیرا با توجه به اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی (بخشنامه شماره ۹۶.۱۸۱۲۸۹ مورخ ۱۳۹۶.۰۶.۱۲) که از تاریخ بیستم شهریور (امروز)، فروش ارز مسافرتی با نرخ مبادله ای از ذیل قسمت "ب" بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، حذف شده و فروش ارز مسافرتی با نرخ بازار (آزاد) انجام خواهد پذیرفت.


دلیل توقف فروش ارز مسافرتی از زبان معاون سیف

غلامعلی کامیاب در پاسخ به اینکه آیا توقف فروش ارز مسافرتی از روز گذشته بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی و تهیه این ارز با نرخ بازار آزاد توسط مسافران می تواند، مقدمه ای برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز توسط این بانک باشد، افزود:‌ توقف فروش ارز مسافرتی در جهت اجرای یکسان سازی ارزی است. معاون بین الملل بانک مرکزی درباره زمان اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز گفت: گرچه هنوز زمانی برای اجرای برنامه تک نرخی کردن ارز توسط بانک مرکزی به صورت مشخص تعیین نشده است اما فعلا برنامه ریزی ها، اجرای آن را برای پایان سال جاری پیش بینی کرده است. /ایبِنا

پیش بینی از عوامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا در روزهای آتی

طی روزهای آینده به نظر می رسد آمارهای تورم آمریکا که قرار است پنجشنبه منتشر شود و همین طور اعلام سیاست های پولی بانک مرکزی انگلیس می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا داشته باشد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، امارهای تورم آمریکا تاثیر زیادی بر گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو خواهد داشت. فدرال رزرو امریکا هنوز نتوانسته است به هدف تورم 2 درصدی دست یابد. آمارهای مهم اقتصادی ژاپن و کانادا نیز طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. شاخص اعتماد تجاری استرالیا و نرخ تورم ماهیانه انگلیس نیز اعلام می شود. شاخص تورم قیمت تولید کننده در سوییس نیز روز چهارشنبه منتشر می شود. گزارش اشتغال ماهیانه انگلیس نیز می تواند تاثیر زیادی بر نوسانات بازارهای بین المللی داشته باشد. آمارهای صنعتی چین نیز می تواند تا حد زیادی بر نوسانات بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد. بانک مرکزی سوییس نیز نرخ بهره جدید را اعلام خواهد کرد.

رشد اقتصادی ترکیه در سال جاری 5.1 درصد اعلام شد

مرکز آمار ترکیه اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری همانند سه ماهه اول و حدود 5.1 درصد رشد داشته است. به گزارش ایرنا، پیش از این و در اوایل سالجاری میلادی، رشد اقتصادی ترکیه حدود سه درصد پیش بینی شده بود. مرکز آمار ترکیه روز دوشنبه با انتشار گزارش دوره ای خود اعلام کرد: شاخص زنجیره ای حجم تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.1 درصد رشد کرده است. بنا به اعلام این مرکز رسمی، درآمد ناخالص حاصل از تولید داخلی ترکیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16.3 درصد افزایش داشته و به 734 میلیارد و 211 میلیون لیر(215 میلیارد و 311 میلیون دلار) رسیده است. بر اساس آمار اعلام شده، شاخص زنجیره ای حجم ارزش افزوده بخش کشاورزی در سه ماه دوم امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 4.7 درصد، بخش صنعت 6.3 و بخش عمران 6.8 درصد رشد داشته است. مرکز آمار ترکیه ارزش افزوده بخش خدمات این کشور در فعالیت های تجارت، حمل و نقل، گردشگری و خدمات عمومی را نیز 5.7 درصد اعلام کرد. همچنین بر اساس آمار اعلام شده، میزان صادرات و ارائه خدمات مالی در سه ماه دوم امسال با 10.5 درصد رشد و میزان واردات این کشور نیز 2.3 درصد افزایش داشته است. مرکز آمار ترکیه میزان رشد اقتصادی ترکیه در سال گذشته میلادی را 3.2 درصد اعلام کرد و در گزارش خود آورد: در سال گذشته میلادی 2 هزار و 608 میلیارد و 526 میلیون لیر (765 میلیارد دلار) هزینه جاری تولید در ترکیه بوده و صنایع تولیدی 16.6 درصد از این میزان را به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس آمار اعلام شده، سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال گذشته میلادی 32 هزار و 904 لیره معادل 10 هزار و 883 دلار بوده است.

کاهش 5.6 درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران در سال 2016

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد 4 میلیون و 942 هراز نفر در سال 2016 از ایران بازدید کرده اند. درحالی که این برای سال 2015 برابر با 5 میلیون و 237 هزار نفر بوده است. بر این اساس، ورود گردشگران خارجی به ایران در سال 2016 نسبت به سال پیش از آن 5.6 درصد کاهش یافته است. در صورتی که گردشگری را در گروه بندی صادرات قرار دهیم؛ گردشگری در جهان پس از محصولات شیمیایی،سوخت، تولیدات خودروسازی و مواد غذایی قرار دارد. به نقل از فارس، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، گردشگری در صدر گروه صادرات قرار دارد.

تولید وانت کاهش یافت

مرداد ماه امسال تولید انواع وانت به طور میانگین ۱۰.۷ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع وانت از ۷۶۰۲ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۶۷۸۷ دستگاه رسید. مرداد ماه امسال تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو کاهشی بوده و از ۲۲۶۰ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به ۸۸۵ دستگاه کاهش یافت. تولید این محصول در گروه خودروسازی سایپا به عنوان رقیب ایران خودرو نیز کاهش یافته و از ۴۵۰۴ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۴۲۰۷ دستگاه رسید. به گزارش ایسنا تولید انواع وانت در گروه بهمن اما بر خلاف ایران خودرو و سایپا صعودی بوده و از ۸۳۸ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۵ به ۱۶۹۵ دستگاه افزایش یافت.

تلاش چینی ها برای حضور در بازار خودرو اروپا

چری، یکی از موفق‌ترین برندهای خودروسازی داخلی چین، نخستین مدل جهانی خود را در نمایشگاه فرانکفورت ارائه خواهد کرد. مجیمز هوپ، مدیر طراحی چری، درخصوص مشکلات نفوذ به بازار اروپا و آمریکا گفت: «نفوذ به بازار اروپا واقعا مشکل است زیرا مردم در اروپا سنتی برندهای اروپایی را ترجیح می‌دهند. آنها به میراث خودروسازی خودشان می‌بالند و این علاقه، موفقیت ما را مشکل می‌کند.» اما چری قصد دارد یک خودروی شاسی‌بلند کوچک را در نمایشگاه فرانکفورت عرضه کند که اختصاصی برای بازارهای اروپا و آمریکا طراحی شده است. 

ضرری که ایرما به اقتصاد آمریکا ضرر می‌زند

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که هزینه اقتصادی توفان ایرما بر دوش اقتصاد آمریکا ۳۰۰ میلیارد دلار باشد. این خسارت شامل تخریب منازل، از بین رفتن برخی مشاغل و نابودی محصولات کشاورزی کلیدی از قبیل مرکبات در ایالت فلوریداست. کارشناسان اقتصادی می گویند، حدود ۲ تریلیون دلار از املاک در مسیر این توفان سهمگین قرار دارند؛ ضمن اینکه ایرما می تواند بر افزایش قیمت مواد غذایی در ایالات متحده تاثیر بگذارد. بر همین اساس، فلوریدا به عنوان دومین تولید کننده بزرگ مرکبات آمریکا و نیز دومین تولید کننده بزرگ آب پرتقال در جهان محسوب می شود. البته برخی از کارشناسان معتقد هستند که توفان ایرما یک رویداد مهم برای فلوریدا و صنعت بیمه تلقی می شود. از سوی دیگر، توفان ایرما منجر به بر هم خوردن بازارهای مالی و کاهش سهام شرکت های بیمه ای و افزایش قیمت آب پرتغال در هفته اخیر شده است. پیش بینی می شود شرکت های بیمه ای باید بین یکصد تا ۱۵۰ میلیارد دلار خسارت پرداخت کنند. به نقل از مهر، بر پایه این گزارش، در فلوریدا محصولات کشاورزی دیگری از قبیل گوجه فرنگی، گریفروت، هندوانه و نیشکر کاشت می شود. برآورد می شود ایرما ۲۰ درصد از مرکبات این ایالت را نابود کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
جای نگرانی واسه آمریکا نیست. یه دو تا جنگ راه میندازند پول ده تا ایرما از توش درمیاد...
البته ببخشیدا . . . ضرری که یارانه به اقتصاد کشور میزنه هم کمتر از طوفان و گردباد آمریکا نیست . . .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان