بازدید 11438
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «تلاش عربستان و روسیه برای تمدید توافق نفتی» تا «کالایی خاص که از سوئیس می‌خریم»

این پیمانه موضوعاتی همچون اکتفا نماگر بورس به رشد 20 واحد، رشد سهام آسیایی در معاملات بازارهای جهانی، کاهش قیمت سکه، قیمت جهانی طلا در بالاترین حد خود، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، هیوندای تولید در چین را از سر گرفت، عاملی که تقاضای خرید دام زنده را کاهش داد و بازگشت «تسه»ها به مسیر نزولی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۶۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 31 August 2017
از «تلاش عربستان و روسیه برای تمدید توافق نفتی» تا «کالایی خاص که از سوئیس می‌خریم»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون اکتفا نماگر بورس به رشد 20 واحد، رشد سهام آسیایی در معاملات بازارهای جهانی، کاهش قیمت سکه، قیمت جهانی طلا در بالاترین حد خود، رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز، هیوندای تولید در چین را از سر گرفت، عاملی که تقاضای خرید دام زنده را کاهش داد و بازگشت «تسه»ها به مسیر نزولی را در بر دارد.


نماگر بورس به رشد 20 واحدی اکتفا کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 8 شهریورماه 96 با افزایش 20 واحدی به رقم 83 هزار و 272 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری در ادامه روند رو به رشد روزهای اخیر، بازهم شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 6 واحدی به رقم 26 هزار و 978 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 27 واحدی، عدد 17 هزار و 895 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 20 واحد به رقم 13 هزار و 553 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افت 0.03 درصدی کاهش 23 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 772 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 44 واحد کاهش به رقم 58 هزار و 641 واحد رسید و شاخص بازار دوم برخلاف روزهای قبل، با رشد 364 واحد معادل 0.20 درصد همراه بود و عدد 179 هزار و 918 واحد را به نمایش گذاشت. در بازار فرابورس نیز شاخص کل با 1.70 واحد رشد به رقم 953.20 واحد رسید.


سهام آسیایی در معاملات بازارهای جهانی رشد کرد

در معاملات بازارهای جهانی، چهارشنبه، با کاهش ترس‌ها از آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، دلار از پایین‌ترین قیمت ۲ و نیم ساله خود بازگشت و با بالاتر بسته شدن سهام وال‌استریت، سهام آسیایی هم رشد کرد. شاخص بورس ام‌اس‌سی‌آی برای آسیا و اقیانوسیه به جز ژاپن ۰.۳۵ درصد افزایش یافت. شاخص کوسپی کره جنوبی ۰.۱ درصد و شاخص نیکی ژاپن ۰.۵۵ درصد افزایش یافتند.

قیمت سکه کاهش یافت

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با کاهش هزار تا پنج هزار تومانی مواجه شد. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۲ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۰ هزار تومان است. /مهر

قیمت جهانی طلا به بالاترین حد خود رسید

با پرتاب موشک کره شمالی و بالاگرفتن تنش ها میان این کشور و برخی کشورهای دیگر من جمله ژاپن و آمریکا، سرمایه گذاران  تمایل شدیدی برای سرمایه گذاری ایمن پیدا کرده اند. از این رو قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح خود در سال جاری رسیده است. به نقل از Russia Today، روز چهارشنبه هر اونس طلا ۱،۳۱۱.۳۴ دلار معامله شد و از مرز ۱۳۰۰ دلار، برای اولین باز از سپتامبر ۲۰۱۶ عبور کرد. جورج گرو، مدیر اجرایی بازار سرمایه RBC به وال استریت ژورنال گفته است: "بازارهای واقعا از هرگونه شرایط غیر قابل پیشبینی می ترسند و وضعیت موجود، به ناامنی ها افزوده است."

وضعیت یورو و دلار در بازار جهانی ارز

روز چهارشنبه ارزش یورو به زیر ۱.۲۰ دلار رسید. علت کاهش ارزش یورو، نگرانی سرمایه گذاران از صحبت های ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا بوده است که نشانی از رشد بیشتر یورو در آن نبوده. این در حالی است که روز سه شنبه قیمت یورو به بالاترین حد خود در دو سال و نیم گذشته رسیده بود. به نقل از رویترز، یورو در روز سه شنبه به بالاترین نرخ خود در مقابل دلار در دو سال نیم گذشته رسید و هر یورو ۱.۲۰۷۰ دلار معامله شد. این در حالی است که یورو از ابتدای سال حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.  اما در صحبت های دیروز رئیس بانک مرگزی نشانی از رشد بیشتر یورو نبود و این امر موجب شد تا سرمایه گذاران فکر کنند که ارزش این ارز رایج اتحادیه اروپا بیش از این افزایش نخواهد یافت. در نتیجه امروز هر یک یورو  ۱.۱۹ دلار معامله شد. در این بین، شاخص دلار که با توجه به میانگین نرخ مبادله بین دلار آمریکا و شش ارز اصلی در سطح جهان به دست می آید، روز گذشته به کمترین حد خود در دو سال و نیم گذشته رسیده بود. دلیل این امر افزایش تنش ها میان آمریکا و کره شمالی بوده است.

رشد سه گانه دلار، یورو و درهم در بازار آزاد ارز

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 135 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 657 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 520 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 496 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 566 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، به طور میانگین 12 ریال گران تر فروخته شد.



تلاش عربستان و روسیه برای تمدید توافق نفتی

تولیدکنندگان نفت روسیه و عربستان سعودی، در حال فشار آوردن بر تمدید مدت زمان توافق کاهش تولید اوپک تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی، هستند. طبق توافق از قبل صورت گرفته، کاهش روزانه تولید نفت اوپک تا ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی، ۱.۲ میلیون بشکه در روز تعیین شده است. در همین حال، «خالد الفالح» وزیر نفت عربستان سعودی و همتای روسی آن «الکساندر نواک» در مورد افزایش احتمالی تمدید بیشتر کاهش تولید، صبحت کرده اند. همچنین به گفته تحلیلگران اقتصادی، افزایش سه ماه تمدید می‌شود؛ یعنی تداوم آن تا پاییز یک اقدام منطقی است و احتمالا حساسیت بازار نفت بار دیگر بالا خواهد گرفت؛ ضمن اینکه این موضوع از افزایش بی رویه عرضه از بعداز ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی جلوگیری می کند. از طرفی دیگر، برخی از تحلیلگران بازار بر این باور هستند که در جلسه آتی اوپک در ماه نوامبر، حداقل اقدام این سازمان می تواند افزایش تمدید توافق کاهش باشد و بازار به دنبال اقدامات مستحکم تری از قبیل کاهش بیشتر تولید است. به نقل از مهر، در نشست آتی اوپک، لیبی و نیجریه هم شرکت خواهند کرد که این حکایت از آن دارد که افزایش تولید نفت این دو کشور موجب نگرانی اوپک شده است.

بسته شدن پالایشگاه‌های آمریکا تقاضا برای نفت را کاهش داده است

روز  چهارشنبه، بهای نفت کاهش یافت و قیمت بنزین افزایش. علت کاهش قیمت نفت، طوفان شدید هاروی بوده است که موجب تعطیلی یک پنجم پالایشگاه های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور بوده است. این امر موجب شده است تا تقاضا برای نفت کاهش یابد و از سوی دیگر احتمال کاهش موجودی بنزین را افزایش داده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۳ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۷۷ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۱۹ دلار صورت گرفت. گلدمن ساکس می گوید که پالایشگاه های آمریکا با ظرفیت تولید روزانه ۴.۱ میلیون بشکه در روز که حدود ۲۳ درصد تولید آمریکا را تشکیل می دهد، به خاطر طوفان هاروی تعطیل شده است. راه اندازی دوباره این پالایشگاه ها در بهترین حالت ۱ هفته یا شاید هم بیشتر زمان می برد.

هیوندای تولید در چین را از سر گرفت

هیوندای اعلام کرد پس از وقفه‌ای در زنجیره تأمین که موجب تعطیلی خط تولید این شرکت شد، کار را از سر گرفته است. تنش‌های سیاسی بین پکن و سئول دلیل اصلی بروز اشکال در مسیر زنجیره تأمین هیوندای عنوان شده است. به گزارش رویترز هیوندای هفته گذشته ناچار شد چهار کارخانه خود در چین را به‌دلیل امتناع قطعه‌سازان از تحویل قطعات ضروری، تعطیل کند. پس از استقرار سپر موشکی آمریکا در کره‌جنوبی در سال گذشته، دولت چین در اقدامی تلافی‌جویانه شرایط سختی برای فعالان اقتصادی کره‌جنوبی در نظر گرفت. افت فروش 64 درصدی هیوندای در چین، بزرگ‌ترین بازار فروش هیوندای، ضربه مهلکی برای این خودروساز است، به نحوی که توان بازپرداخت بدهی‌ها به قطعه‌سازان را نیز ندارد. بایک، خودروساز دولتی چین که در سرمایه‌گذاری مشترک شریک هیوندای است، از اظهارنظر درباره شرایط پیش آمده خودداری کرده است.

عاملی که تقاضای خرید دام زنده را کاهش داد

رئیس تأمین شورای دام کشور گفت: امسال به دلیل قیمت بالای دام زنده تقاضای خرید کاهش چشمگیری یافته است؛ در حالی که پارسال در این مدت تعداد زیادی دام به فروش رفته بود. منصور پوریان در گفت و گو با ایرنا درباره وضعیت عرضه دام زنده عید سعید قربان افزود: اکنون دام زنده در کشور به اندازه کافی موجود است و در این زمینه نگرانی نداریم. وی اضافه کرد: اکنون قیمت دام زنده بیش از اندازه است؛ درحالی که قیمت منطقی بره درجه یک باید 155 هزار تا 160 هزار ریال و قیمت گوسفند میش حداکثر 140 هزار ریال باشد. پوریان ادامه داد: اکنون هر کیلوگرم گوسفند زنده 160 هزار تا 170 هزار و بره 180 هزار ریال به فروش می رسد که این امر باعث کاهش خرید شده است. وی پیش بینی کرد با توجه به وضعیت کاهش تقاضا، ممکن است فروشندگان مجبور به کاهش قیمت دام زنده بین 15 هزار تا 20 هزارریال شوند.

بازار اوراق مسکن؛ بازگشت «تسه»ها به مسیر نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 7/ 1 درصدی مواجه شدند. با اینکه در نیمه دوم مرداد رشد تدریجی قیمت «تسه»ها تا 80 هزار تومان رقم خورد، اما با چشم‌انداز خروج تدریجی از فصل رونق مسکن (تابستان) در شرایط کنونی «تسه»ها نزدیک سطح 77 هزار تومانی معامله می‌شوند. گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن با وجود افت 5/ 2 درصدی تعداد معاملات در تیر نسبت به سال گذشته، رشد 1/ 6 درصدی تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به مرداد سال گذشته و رشد 7/ 23 درصدی را نسبت به تیر نشان داد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی مسکن (رشد 2/ 6 درصدی نسبت به سال گذشته) را به دنبال داشت. همچنین با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود «تسه»ها، کاهش نرخ سود بانکی، می‌تواند با تعدیل نرخ سود «تسه»ها عامل دیگر فشار بر قیمت اوراق تسهیلات مسکن شود. /دنیای اقتصاد

سیف: از اینکه سپرده‌های مردم به خطر افتاد متاسفیم/ هیچ مؤسسه مالی غیرمجاز فعال در کشور وجود ندارد

رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه در یک مقطعی نگران بودیم که مؤسسات غیرمجاز سرمایه‌های مردم را در خطر می‌اندازند، افزود: بابت اتفاقی که افتاد متأسف هستیم، اما در حال حاضر هیچ مؤسسه‌ای به این شکل دیگر نمی‌تواند شروع به کار کند. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تمام مؤسسات مالی غیرمجاز تعیین تکلیف شده‌اند و در حال حاضر هیچ مؤسسه مالی غیرمجاز فعال در کشور وجود ندارد. رئیس کل بانک مرکزی ایران با بیان اینکه فعالیت این مؤسسات متوقف شده است، تصریح کرد: بانک مرکزی، بخشنامه‌ای را صادر کرده است که هدف از آن، این است که بانک‌ها مکلف شوند که سود علی‌الحساب پرداختی برای سپرده‌گذاران از یک حد تجاوز نکند. سیف ادامه داد: طبق این بخشنامه، کاهش نرخ سود سپرده بانکی از شنبه هفته آینده در کشور اجرا می‌شود و از این تاریخ به بعد، نرخ سپرده بالای ۱۵ درصد در کشور نخواهیم داشت.  

کالایی خاص که از سوئیس می‌خریم

بر اساس آمار گمرک در تیرماه سال 1396 قریب به 80 کیلوگرم دريچه قلب، به ارزش ریالی 8882681434 و ارزش دلاری 273506 وارد کشور شده است. کشور سوئيس با صادر کردن 60 کیلوگرم دريچه قلب، به ارزش دلاری 224000 و ارزش ریالی 7269024000 و همچنین کشور ليختن اشتاين با صادرات 20 کیلوگرم دريچه قلب، با ارزش ریالی 1613657434 و ارزش دلاری 49506 جزو کشورهایی هستند که این محصول را به ایران صادر می کنند.

از «تلاش عربستان و روسیه برای تمدید توافق نفتی» تا «کالایی خاص که از سوئیس می‌خریم»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
۸۰ کیلو جنس هشت میلیارد و هشتصد و هشتاد میلیون تومان می‌ارزه. صادرات رو از سوئیس یاد بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
با این وضعی که داریم خوابشم ببینیم هنر کردیم
مگه ما خودکفا نشدیم؟!؟!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل