بازدید 12814
پیمانه اقتصادی؛

از «افت‌ و خیز قیمتی در بازار خودروهای داخلی‌» تا «آخرین مهلت تسویه اقساط سهام عدالت»

این پیمانه موضوعاتی همچون فروش خودروهای متروکه بالای 2500 سی‌سی ممنوع شد، سبزپوشی حافظ با فرمان خودروسازان جاده مخصوص، گران شدن دوباره سکه طرح جدید، چشم انداز قیمت طلا گمراه کننده و نامعلوم است، افزایش بهای نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک، متقاضیان وام ازدواج عجله کنند، میانگین دلار آمریکا در کانال 3800 تومان رقم خورد، دستور پوتین برای پایان تجارت با دلار آمریکا و روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ را در بر دارد.
کد خبر: ۷۳۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 21 September 2017
از «افت‌ و خیز قیمتی در بازار خودروهای داخلی‌» تا «آخرین مهلت تسویه اقساط سهام عدالت»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون فروش خودروهای متروکه بالای 2500 سی‌سی ممنوع شد، سبزپوشی حافظ با فرمان خودروسازان جاده مخصوص، گران شدن دوباره سکه طرح جدید، چشم انداز قیمت طلا گمراه کننده و نامعلوم است، افزایش بهای نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک، متقاضیان وام ازدواج عجله کنند، میانگین دلار آمریکا در کانال 3800 تومان رقم خورد، دستور پوتین برای پایان تجارت با دلار آمریکا و روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ را در بر دارد.

افت‌ و خیز قیمتی در بازار خودروهای داخلی‌

آن گونه که فعالان بازار می‌گویند، تندر-90 E2 پارس خودرو با افت قیمتی زیاد روبه رو و در حال حاضر 41 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که خودرو موردنظر پیشتر 42 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت.

همچنین تیبا که پیشتر 25 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر 200 هزار تومان گران تر خرید و فروش می‌شود. در خانواده پراید نیز مدل 111 قیمتی برابر با 22 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت 100 هزار تومانی آن حکایت می‌کند. همچنین مدل 131 نیز با توجه به افزایش قیمت 200 هزار تومانی اش، 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود.

افزایش قیمت پراید احتمالا بی ربط به اخبار منتشره مبنی بر حذف تدریجی این خودرو از چرخه تولید نیست. به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر اما پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 39 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از تثبیت قیمت این محصول طی هفته جاری دارد.
همچنین مدل صندوقدار آن نیز در حال حاضر 39 میلیون و 200 هزارتومان به فروش می‌رود. از بازار پژو 405 هم خبر می‌رسد این خودرو با توجه به افزایش قیمت 200 هزار تومانی اش، در حال حاضر 30میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد و رانا هم 34 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

در بین دیگر خودروهای داخلی اما سمند EF7 کماکان 32میلیون تومان به فروش می‌رود و در قیمت سراتوی 99 میلیون تومانی نیز تغییری حاصل نشده است. همچنین ساندرو استپ وی که پیش فروش هفته جاری آن حواشی زیادی را به‌دنبال داشت، در حال حاضر قیمتی برابر با 62 میلیون و 500 هزار تومان دارد که نشان‌دهنده اختلاف زیاد با نرخ کارخانه‌ای آن است.

فروش خودروهای متروکه بالای 2500 سی‌سی ممنوع شد

گمرک جمهوری اسلامی در مورد خودروهای متروکه پرمصرف و با حجم موتور بالای 2500 سی سی بخشنامه صادر کرد. در این بخشنامه که به گمرکات سراسر کشور ابلاغ شده آمده است: خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی در صورت شمول مقررات متروکه، قابل ‌عرضه به بازار نمی‌باشد و صرفاً امکان مرجوع نمودن خودروهای متروکه بالای 2500 سی سی به خارج کشور توسط صاحب خودرو و یا خودرویی که تشریفات متروکه آن انجام شده است، توسط سازمان مربوطه با رعایت کامل قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

متن این بخشنامه بدین شرح است: از آنجا که بر اساس تصویب‌نامه شماره 70441‏/ت 51040 هـ ـ 1393‏/6‏/23 هیئت وزیران ورود و ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی امکان‌پذیر نبوده و در صورت شمول مقررات متروکه، قابل ‌عرضه به بازار نیست و صرفاً امکان مرجوع شدن به خارج از کشور را دارد، ضمن تأکید مجدد بر لزوم اتخاذ تدابیر کنترلی لازم در این زمینه و اجرای دقیق مصوبه دولت تا وصول پاسخ استعلامات صورت گرفته از مراجع قانونی ذی‌ربط دستور فرمایید از تحویل خودروهای بالای 2500 سی‌سی متروکه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی جهت عرضه در داخل کشور خودداری و صرفاً امکان مرجوع نمودن خودروهای مذکور به خارج کشور (توسط صاحب خودرو و یا خودرویی که تشریفات متروکه آن انجام شده است توسط سازمان مربوطه) با رعایت کامل قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

سبزپوشی حافظ با فرمان خودروسازان جاده مخصوص

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 29 شهریورماه 96 با افزایش 488 واحدی به رقم 85 هزار و 832 واحد رسید. نماگر بورس با این جهش 0.57 درصدی، توانست بالاتر از نیمه کانال 85 هزار واحد قرار گیرد.

تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری، باز هم شاهد روند صعودی شاخص های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 157 واحدی به رقم 27 هزار و 769 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 96 واحدی، عدد 17 هزار و 951 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 72 واحد به رقم 13 هزار و 585 واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.69 درصدی افزایش 639 واحدی را رقم زد و به سطح 93 هزار و 567 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 429 واحد افزایش به رقم 59 هزار و 906 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 591 واحد معادل 0.32 درصد همراه بود و عدد 188 هزار و 370 واحد را به نمایش گذاشت. نماد وغدیر (سرمايه‌گذاري‌غدير)، نماد رمپنا (گروه مپنا)، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر)، نماد خساپا (سایپا)، نماد خودرو (ایران خودرو)، نماد پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) و نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان)، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند

از «افت‌ و خیز قیمتی در بازار خودروهای داخلی‌» تا «آخرین مهلت تسویه اقساط سهام عدالت»

سکه طرح جدید دوباره گران شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۲۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۵۳ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۷ هزار تومان است. /مهر

چشم انداز قیمت طلا گمراه کننده و نامعلوم است

بانک او سی بی سی در تازه ترین تحلیل خود نوشت: در حالی که قیمت طلا تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تنش های سیاسی و سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکاست، چشم انداز قیمت این فلز گرانبها تا پایان امسال مبهم و نامعلوم است. بر اساس این گزارش بانک او سی بی سی پیش بینی کرده که قیمت جهانی هر اونس طلا در آینده نزدیک بالاتر از 1300 دلار خواهد بود ولی اگر فدرال رزرو آمریکا تا پایان سال یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد، این احتمال وجود دارد که قیمت طلا تا 1250 دلار در هر اونس کاهش یابد.

بارناباس گان، تحلیلگر ارشد بانک او سی بی سی در این باره تأکید کرد: قیمت طلا احتمالا سطح حمایتی 1300 دلاری را حفظ خواهد کرد. البته در صورتی که فدرال رزرو بخواهد نرخ بهره را تا پایان امسال افزایش دهد، احتمال افت بیشتر قیمت طلا وجود خواهد داشت و قیمت هر اونس طلا تا 1250 دلار کاهش می یابد. وی در ادامه افزود: اگر فدرال رزرو بخواهد در سال 2018 میلادی نیز نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت جهانی طلا احتمالا با افت بیشتری روبه رو خواهد شد.

افزایش بهای نفت با احتمال تمدید قرارداد اوپک

روز چهار شنبه، قیمت نفت افزایش یافت. علت افزایش قیمت ها، صحبت های وزیر نفت عراق مبنی بر تلاش اوپک و شرکایش برای کاهش بیشتر تولید در جهت ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا می باشد. این امر موجب شده است که در روز چهارشنبه، برای قیمت نفت بیشترین رشد در سه ماهه سوم سال در ۱۳ سال گذشته ثبت شود. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۸ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۶۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۴ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۰.۰۲ دلار صورت گرفت. قیمت نفت در سه ماهه سوم امسال ۱۵.۵ درصد افزایش داشته است.

متقاضیان وام ازدواج عجله کنند

براساس تفاهمات به عمل آمده با یازده بانک‌ مشارکت کننده در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج شامل بانک‌های ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، تجارت، ملت، صادرات ایران، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر و پارسیان، این طرح تا تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۶ تمدید شد. براین اساس و به منظور تحقق اهداف طرح ضربتی اعطای وام ازدواج از تمام متقاضیان در صف بانک‌ها درخواست می‌شود نسبت به تکمیل مدارک خود در شعب در اسرع وقت اقدام کنند. ‌/بانک مرکزی

میانگین دلار آمریکا در کانال 3800 تومان رقم خورد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت 15 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 957 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف روز سه شنبه، با افزایش 142 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 593 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 643 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 24 ریال ارزان تر فروخته شد.



دستور پوتین برای پایان تجارت با دلار آمریکا

براساس اعلام وب‌سایت کرملین، رئیس‌جمهوری روسیه به دولت دستور داده تا قانونی را تصویب کند که روبل در سال آتی به ارز اصلی در تبادلات تمام بنادر روسیه تبدیل شود. به نقل از راشا تودی، دولت روسیه موظف شد برای محافظت از منافع شرکت‌های حمل و نقل با تعهدات ارز خارجی یک دوره گذار پیش از تغییر واحد تبادلات ارزی به روبل تعیین کند. به گفته ایگور آرتیمیف، رئیس سرویس ضد انحصار فدرال روسیه بسیاری از بنادر روسیه با وجود اینکه دولتی هستند، هنوز با دلار آمریکا کار می‌کنند. پیشنهاد تغییر واحد تبادلات ارزی از دلار به روبل، سال گذشته اولین بار از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مطرح شد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ حمل و نقل از ان استقبال نکردند و علت آن نوسانات روبل و درآمد بهتر آنها از دلار و سایر ارزها بود. به گفته آرتیمیف، با اجرای این تصمیم خارجی‌ها مجبور به خرید ارز روسیه می‌شوند که برای تقویت روبل بسیار خوب است.

قیمت تخم‌مرغ روند کاهشی گرفت

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن درباره آخرین وضعیت عرضه، تولید و قیمت تخم‌مرغ اظهار داشت: به دلیل تولید خوب و عرضه فراوان تخم‌مرغ، قیمت این محصول روند نزولی پیدا کرده و به کیلویی 4000 تومان درب مرغداری رسیده است که پایین‌تر از قیمت مدنظر ماست. وی تصریح کرد:‌ در این شرایط مردم باید تخم‌مرغ را شانه‌ای 9000 تومان تهیه کنند. به گفته رضا ترکاشوند، ما به دنبال آن هستیم که بحث صادرات را بیشتر مورد توجه قرار دهیم؛ چراکه با توجه به کاهش قیمت، شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توانیم آن را صادر کنیم و محدودیت هم در این حوزه نیست. ترکاشوند در پاسخ به این سوال فارس، که در حال حاضر تخم‌مرغ ایران به چه کشورهایی صادر می‌شود و آیا محصول ترکیه با توجه به قیمت پایین خود، امکان رقابت را به ما می‌دهد، گفت: اکنون تخم‌مرغ به افغانستان،‌عراق و قطر صادر می‌شود و قیمت هر کیلو تخم‌مرغ صادراتی با احتساب هزینه بسته‌بندی و حمل تا لب مرز، 4500 تومان محاسبه می‌شود.

آخرین مهلت تسویه اقساط سهام عدالت

سازمان خصوصی سازی با صدور اطلاعیه شماره ۷ خود اعلام کرد: سامانه سهام عدالت در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته به نشانی www.samanese.ir رونمایی شده است تا دارندگان سهام عدالت با مراجعه به آن از وضعیت صورتحساب خود آگاه شده و در صورت تمایل نسبت به تسویه باقیمانده اقساط شان اقدام کنند. از این رو مشمولان سهام عدالت تا پایان ۳۱ شهریور سالجاری فرصت دارند صورت حساب خود را از سامانه سهام عدالت دریافت و پس از آگاهی از ارزش سهامشان، در صورت تمایل نسبت به تسویه مانده بدهی اقساط خود اقدام کنند. همچنین در اطلاعیه سازمان خصوصی سازی تاکید شده است: ورود شماره شبای حساب بانکی مشمولان در این سامانه جهت دریافت سود سهام عدالت تابع این مهلت نیست و مشمولان برای ورود شماره شبای خود همچنان فرصت دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان