بازدید 14470
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش نفت و طلا به بمب هیدروژنی کره شمالی» تا «تغییر مسیر دلار بر خلاف انتظار نوسان‌گیران»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ با اقبال به پالایشی ها، کاهش ۸۵۰۰ تومانی سکه طرح جدید، فروش چشمگیر سکه نقره در بازار آمریکا، پوند انگلیس در مقابل یورو هر روز کم رنگ‌تر از دیروز، توافق چین و روسیه برای اکتشاف نفت در سیبری، رقابت دو خودروساز ژاپنی در بازار چین، تأثیر تغییر در تعداد صفرهای پول ملی در قدرت خرید مردم و احتمال رشد تقاضا برای خودروهای اقساطی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۷۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۳ 05 September 2017
از «واکنش نفت و طلا به بمب هیدروژنی کره شمالی» تا «تغییر مسیر دلار برخلاف انتظار نوسان‌گیران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوشی حافظ با اقبال به پالایشی ها، کاهش ۸۵۰۰ تومانی سکه طرح جدید، فروش چشمگیر سکه نقره در بازار آمریکا، پوند انگلیس در مقابل یورو هر روز کم رنگ‌تر از دیروز، توافق چین و روسیه برای اکتشاف نفت در سیبری، رقابت دو خودروساز ژاپنی در بازار چین، تأثیر تغییر در تعداد صفرهای پول ملی در قدرت خرید مردم و احتمال رشد تقاضا برای خودروهای اقساطی را در بر دارد.


سبزپوشی حافظ با اقبال به پالایشی ها رقم خورد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه 96 با افزایش 106 واحدی به رقم 83 هزار و 452 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری هفته جاری پس از افت روز گذشته با خساپا، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 34 واحدی به رقم 27 هزار و 34 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 68 واحدی، عدد 17 هزار و 709 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 51 واحد به رقم 13 هزار و 412 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.09 درصدی افزایش 79 واحدی را رقم زد و به سطح 91 هزار و 441 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 88 واحد افزایش به رقم 58 هزار و 314 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز در ادامه روند صعودی روز قبل، با رشد 158 واحد معادل 0.93 درصد همراه بود و عدد 182 هزار و 764 واحد را به نمایش گذاشت. نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 70 واحد، نماد شتران (پالايش نفت تهران) با 48 واحد، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) با 46 واحد، نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 46 واحد و نماد شبریز (پالايش نفت تبريز) با 24 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در شد شاخص کل بورس داشتند.

از «واکنش نفت و طلا به بمب هیدروژنی کره شمالی» تا «تغییر مسیر دلار برخلاف انتظار نوسان‌گیران»

کاهش ۸۵۰۰ تومانی سکه طرح جدید

در جریان معاملات روز گذشته بازار آزاد تهران بهای سکه کاهش یافت و علیرغم روند صعودی روزهای گذشته، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۸۵۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۲۴۴ هزار تومان رسید و در مقابل قیمت نیم سکه و ربع سکه به ترتیب هزار و دو هزار تومان کاهش داشت. بر این اساس، قیمت هر قطعه نیم سکه ۶۶۷ هزار تومان، ربع سکه ۳۸۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۴ هزار تومان بود. /مهر

فروش چشمگیر سکه نقره در بازار آمریکا

در حالی که تمایل سرمایه گذاران برای خرید فلزات گرانبها در بازار آمریکا طی ماه اوت نسبت به ماه قبل از آن با کاهش روبه رو شده است، آمارهای رسمی نشان می دهد که فروش سکه نقره در این کشور طی روزهای پایانی اوت با رشد فزاینده ای همراه بوده است. پیش بینی ها نشان می دهد با توجه به مسأله سقف بدهی ها و احتمال کاهش شاخص سهام، تقاضا برای سکه طلا و نقره در بازار آمریکا طی ماه سپتامبر با افزایش بیشتری روبه رو خواهد شد.
 
پوند انگلیس در مقابل یورو هر روز کمرنگ‌تر از دیروز

در بازار معاملات جهانی ارز در روز دوشنبه پوند انگلیس به روند نزولی خود در مقابل یورو ادامه داد و تقریبا به کمترین سطح خود از بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ به بعد رسید. البته به گفته تحلیلگران اقتصادی، علت اصلی رنگ باختن ارزش پوند به بلاتکلیفی بریتانیا به دنبال برگزیت بر می‌گردد که سرمایه گذاران بین المللی را نگران کرده است. در همین حال، پوند انگلیس در بازار معاملات جهانی ارز به تقریبا ۱. ۰۸۹ یورو کاهش پیدا کرد که از کمترین سطح خود در هشت سال اخیر خیلی فاصله ندارد. بر همین اساس. پوند انگلیس از اکتبر سال گذشته میلادی در مسیر کاهش ارزش در مقابل یورو قرار گرفته است و در ماه گذشته، اوت، برای چهارمین ماه متوالی در مقابل یورو تنزل پیدا کرد. /بلومبرگ

افزایش بهای طلا، با آزمایش اتمی کره شمالی و بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی

روز دوشنبه قیمت طلا یک درصد افزایش یافت و به بیشترین نرخ خود در یک سال گذشته رسید. علت افزایش قیمت طلا، آزمایش اتمی اخیر گزارش شده است. به نظر می رسد که این آزمایش اتمی، قوی تر از آزمایش هایی بوده که تا کنون از جانب کره شمالی شکل گرفته و این امر سرمایه گذاران را متمایل به سرمایه گذاری روی طلا به عنوان کالایی مطمئن تر، کرده است.  به نقل از رویترز، قیمت لحظه ای طلا با بیش از یک درصد افزایش به ۱،۳۳۸.۳۸ دلار به ازای هر اونس رسید. این نرخ بیشترین قیمت پس از افزایش قیمت آخر ماه آگوست است که قیمت هر اونس طلا به ۱،۳۳۹.۴۷ دلار رسید. قیمت آتی طلای آمریکا نیز که در ماه دسامبر تحویل داده می شود، روز گذشته با یک درصد افزایش به ۱،۳۴۴ دلار به ازای هر اونس رسید. جمیل احمد، معاون تحقیقات بازار در FXTM، گفته است: ” قیمت طلا پس از تشدید تنش های ژئوپلیتیکی که حول محور کره شمالی رخ داده است، افزایش یافته."

کاهش بهای نفت با آزمایش اتمی کره شمالی

روز دوشنبه، پس از تعطیلی دو روزه بازار، قیمت شاخص نفتی برنت و همچنین بنزین آمریکا کاهش یافت. قیمت بنزین آمریکا که به دلیل تعطیلی پالایشگاه های آمریکا به بالاترین حد خود در دو سال گذشته رسیده بود، اکنون با ازسرگیری فعالیت های پالایشگاهی به سطح پیش از طوفان هاروی بازگشت. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۳۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۴۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۷.۴۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است روز جمعه بازار نفت در حالی به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، ۱۱ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۷۵ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۷.۲۹ دلار صورت گرفت. دلیل کاهش شاخص نفتی برنت، آزمایش اتمی کره شمالی بوده است که موجب افزایش نگرانی سرمایه گذاران شده است. سرمایه گذاران در چنین شرایطی ترجیح می دهند بر روی کالای مطمئن تری، چون طلا، سرمایه گذاری کنند.

توافق چین و روسیه برای اکتشاف نفت در سیبری

رویترز نوشت: روسنفت، بزرگترین شرکت نفتی روسیه، روز یکشنبه ۱۲ شهریور ماه اعلام کرد: با شرکت انرژی چین (سی‌ئی‌اف‌سی) برای اکتشاف مشترک نفت و گاز در منطقه سیبری روسیه، قرارداد همکاری امضاء کرده است. روسنفت اعلام کرد: این قرارداد همچنین همکاری در زمینه‌هایی همچون پالایش نفت، پتروشیمی، و تجارت فرآورده های نفتی را شامل می‌شود. این شرکت روس همچنین برای افزایش عرضه مستقیم نفت خام به چین، با شرکت سی‌ئی‌اف‌سی قرارداد امضا کرد. ایگور سچین، مدیر عامل روسنفت، در بیانیه ای اعلام کرد: قراردادی که روز یکشنبه (۱۲ شهریورماه) امضا شد، بازتاب دهنده راهبرد شرکت است که به تقویت روابط با کشورهای آسیا-اقیانوسیه و به ویژه چین اولویت می‌دهد.

رقابت دو خودروساز ژاپنی در بازار چین!

فروش تویوتا در بازار چین طی ماه آگوست 2/ 13‌درصد افزایش یافت. به گزارش رویترز، این در حالی است که رقیب کوچک تویوتا، هوندا، در همین مدت رشد بیش از 20 درصد را تجربه کرده است. آمار فروش تویوتا، برترین خودروساز ژاپن، در بازه زمانی ژانویه تا آگوست در مجموع 1/ 7 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته اشت. این خودروساز اعلام کرده است قصد دارد تا پایان سال‌جاری میلادی بیش از 21/ 1 میلیون دستگاه خودرو در بازار چین به فروش برساند و این هدف با در نظر گرفتن میزان محبوبیت خودروهای کورولای کامپکت و لنوین تعیین شده است. اما هوندا که از دهه 1990 به بازار چین وارد شده است، پس از چند سال موفق شد در چین از رقیب بزرگ خود پیشی بگیرد. امسال نیز از ماه ژانویه تا آگوست در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد فروش را در کارنامه خود ثبت کرده است.

رئیس جمهور به آفریقای جنوبی می‌رود

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی گفت: قرار است مذاکراتی بین مسئولین بانک‌های مرکزی دو کشور برای گسترش مبادلات بانکی انجام شود. ولی الله سیف در پایان جلسه با رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی با بیان اینکه روابط بانکی ایران و آفریقای جنوبی خیلی محدود است، گفت: در گذشته این روابط وسیع بوده، ولی به دلیل شرایط تحریم محدود شده است.

خبری از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات نیست

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خبری از فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات نیست، اظهار کرد: حدود یک ماه است که منتظر واریز فاز سوم مشوق صادراتی به حساب وزارتخانه هستیم اما مسئولان فقط امروز و فردا می‌کنند. وی با اشاره به آخرین وضعیت خرید توافقی شیرخام افزود: روزانه 850 تن شیر با نرخ 1300 تومان از دامداران خریداری می شود. مقدسی از افزایش نرخ خرید شیرخام از دامداران خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو شیرخام به طور متوسط از 1270 به 1300 تومان افزایش یافت که با رونق صادرات و افزایش نرخ جهانی شیرخشک احتمال افزایش مجدد نرخ خرید شیرخام از دامداران وجود دارد. وی  گفت:  تا زمانیکه به نرخ مصوب 1440 تومان برسیم، خرید توافقی شیرخام  ادامه دارد. رئیس انجمن صنفی گاوداران تصریح کرد: تاکنون حدود 80 درصد مطالبات دامداران پرداخت شده و در برخی استان ها نیز واریز مطالبات به روز انجام شده است.

تغییر در تعداد صفرهای پول ملی تأثیری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش نرخ ارز گفت: تغییرات نرخ ارز باید توسط بانک مرکزی مدیریت شود، هرگونه کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای خارجی به آثار تورمی و کاهش قدرت خرید مردم منجر می شود. محمدرضا پورابراهیمی داورانی در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، ادامه داد: تغییر در تعریف پول ملی و نیز کم و زیاد کردن صفرهای پول ملی تغییری در قدرت خرید مردم ایجاد نمی کند. پورابراهیمی داورانی افزود: برای تقویت پول ملی باید تولید ملی افزایش یابد تا سرانه درآمد ملی رشد کند و رفاه اجتماعی را در پی داشته باشد. وی یادآور شد: تنها فایده ای که تغییر در تعریف پول ملی و یا کم و زیاد کردن صفرها از پول ملی ایجاد می کند این است که به سهولت در محاسبات و بهبود نگهداری حساب های ملی منتهی می شود.

احتمال رشد تقاضا برای خودروهای اقساطی

یک کارشناس خودرو گفت: کاهش نرخ سود سپرده و به تبع آن کاهش نرخ سود تسهیلات تأثیر قابل‌توجهی بر شرکت‌های خودروسازی نخواهد داشت، اما در حوزه لیزینگ و فروش اقساطی خودرو می‌تواند باعث افزایش تقاضا شود. فربد زاوه اظهار کرد: تمرکز خودروسازان داخلی در سال‌های اخیر بر تامین منابع از مشتریان و بازار غیر‌رسمی پول و نه شبکه بانکی بوده است. وی با بیان اینکه در این سال‌ها خودروسازان چند درصد بالاتر از نرخ سود شبکه بانکی، سود به مشتریان خود پرداخت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که خودروسازان در دریافت تسهیلات از شبکه بانکی دچار مشکل هستند و بناچار به جذب منابع از مشتریان روی آورده‌اند. /ایسنا

تغییر مسیر دلار برخلاف انتظار نوسان‌گیران

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت 34 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 772 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 97 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 391 ریال رسید. همچنین در بازار آزاد، هر درهم امارات 10 هزار و 592 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 12 ریال گرانتر فروخته شد. دلار در بازار دیروز در حالی عقب نشینی داشت که در دو روز ابتدایی هفته مسیر صعودی را طی کرده بود و این افت در شرایطی رقم خورد که تعداد زیادی از نوسان‌گیران در انتظار عبور دلار از مرز روانی 3 هزار و 900 تومان بودند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در تغییر مسیر این ارز نقش داشت، عرضه بازارساز بود.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس