بازدید 14059
پیمانه اقتصادی؛

از «آخرین وضعیت مشکل حساب‌های ایران در چین» تا «انتقال ۳۱ میلیارد دلار شمش طلا به آلمان»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد 1.8 درصدی شاخص فرابورس، کاهش بهای نفت آمریکا با شدت یافتن توفان هاروی، نزول دو پله‌ای ایران در میان تولیدکنندگان فولاد با وجود افزایش تولید، جبران اشتباهات دیزل‌سازان در اتریش، درخشیدن شاخص بورس آسیا، بی رونق شدن دلار، پیش بینی بانک مریل لینچ آمریکا از افزایش بهای طلا تا 1400 دلار، ریپ زدندن دوگانه‌سوزها، افزایش بیکاری در فرانسه و گران فروشی ده هزارتومانی گوشت با طعم میش را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۴۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲ 26 August 2017
از «آخرین وضعیت مشکل حساب‌های ایران در چین» تا «انتقال ۳۱ میلیارد دلار شمش طلا به آلمان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد 1.8 درصدی شاخص فرابورس، کاهش بهای نفت آمریکا با شدت یافتن توفان هاروی، نزول دو پله‌ای ایران در میان تولیدکنندگان فولاد با وجود افزایش تولید، جبران اشتباهات دیزل‌سازان در اتریش، درخشیدن شاخص بورس آسیا، بی رونق شدن دلار، پیش بینی بانک مریل لینچ آمریکا از افزایش بهای طلا تا 1400 دلار، ریپ زدندن دوگانه‌سوزها، افزایش بیکاری در فرانسه و گران فروشی ده هزارتومانی گوشت با طعم میش را در بر دارد.


رشد 1.8 درصدی شاخص فرابورس در هفته‌ای که گذشت

در هفته ای که گذشت، دادوستد 180 میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر 2 هزار و 600 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران به ثبت رسید و شاخص کل فرابورس با رشد 21 واحدی معادل 1.8 درصد افزایش را تجربه کرد و در ارتفاع 940 واحدی ایستاد. همچنین حاصل نقل‌وانتقالات صورت گرفته در بازارهای نه‌گانه فرابورس در این مدت مبادله 799 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 602 میلیارد ریال بود که این حجم از دادوستدها در 134 هزار نوبت معاملاتی صورت گرفت. در همین حال، 79 میلیون سهم به ارزش 147 میلیارد ریال در بازار اول و 468 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 425 میلیارد ریال در بازار دوم تغییر مالکیت یافت که در هر دو بازار شاهد کاهش حجم و ارزش مبادلات بودیم.

با شدت یافتن توفان هاروی، بهای نفت آمریکا ۲ درصد کاهش یافت

روز جمعه قیمت نفت آمریکا تقریبا ۲ درصد کاهش یافت. این در حالی است که توفان گرمسیری موسوم به توفان هاروی به شدت تشدید شده و با قدر به سوی سواحل تگزاس در حال حرکت است. پیش بینی شده است که این توفان مشکلات جدی برای  تأسیسات خلیج مکزیک به وجود آورد. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۵۳ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۰۴ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۸ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۴۳ دلار صورت گرفت.

آخرین وضعیت مشکل حساب‌های ایران در چین

ولی الله سیف در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر حل مشکل حساب‌های ایران در چین که با مسدودی مواجه بود، گفت: مشکل حساب‌های ایران در چین، در شرف حل شدن است. رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نرخ سود بانکی، منجر به افزایش نرخ‌های اجاره خواهد شد یا خیر، افزود: اکنون نرخ سود، در سطح متعادلی است و در بازار مسکن، اثر منفی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه این نرخ به هیچ وجه منجر به بالا بردن اجاره بها نمی شود، به خصوص اینکه نرخ ۱۵ درصدی برای سپرده‌ها، در سال گذشته از سوی شورای پول و اعتبار مصوب شده بود و تصمیم برای آن، مربوط به ۱۴ تا ۱۵ ماه قبل است که بسیاری از بانک ها نیز آن نرخ ها را اجرایی می‌کردند. رئیس کل بانک مرکزی افزود: ما برای اینکه جلوی سبقت گیری بانک ها را بگیریم، تصمیم تأکید بر اجرای کاهش نرخ سود را گرفته ایم.

نزول دو پله‌ای ایران در میان تولیدکنندگان فولاد با وجود افزایش تولید

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد، تولید فولاد ایران در هفت ماه نخست امسال (سال 2017) به 11.522 میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14.1 درصد رشد داشته است. فولاد تولیدی ایران نیز در هفت ماه نخست سال 2016 برابر با 10.101 میلیون تن بوده است. بر اساس این گزارش، ایران در ماه جولای 1.575 میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.5 درصد رشد داشته است. تولید فولاد ایران در جولای 2016 برابر با1.351 میلیون تن بوده است. بر اساس این گزارش، ایران در میان 67 کشور تولیدکننده فولاد که 99 درصد فولاد جهان را تولید می‌کنند، در ماه جولای با دو پله نزول نسبت به ماه قبل در جایگاه چهاردهم قرار گرفته و در 7 ماه نخست امسال چهاردهمین کشور بزرگ تولیدکننده فولاد در جهان بوده است. بر اساس آمارهای انجمن جهانی فولاد، در 7 ماه نخست سال 2017، چین با تولید 491.553 میلیون تن، ژاپن با تولید 60.913 میلیون تن و هند با تولید 58.017 میلیون تن فولاد در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند. /فارس

جبران اشتباهات دیزل‌سازان در اتریش

جورج لیچ‌فرید، وزیر حمل‌و‌نقل اتریش، اعلام کرد، با طرح خودروسازان برای بهبود نرم‌افزار 600 هزار خودروی دیزلی به‌ منظور کاهش آلایندگی موافقت کرده است. مرسدس بنز، بی‌ام‌و، و رنو در این طرح مشارکت خواهند داشت. این توافق همچنین شامل تسهیلاتی برای خریدارانی است که خودروهایی با آلایندگی کمتر می‌خرند. دیگر خودرو‌سازان نظیر اشکودا، اوپل، کیا، هیوندای، میتسوبیشی، و پورشه در طرح مشوق‌های خرید خودروهای برقی مشارکت خواهند کرد. لیچ‌فرید گفت: «خریداران، برای خرید هر دستگاه خودروی برقی تا سقف 10 هزار یورو کمک‌هزینه دریافت خواهند کرد.» سخنگوی شورای واردات خودروی اتریش، گنتر کرله، اعلام کرد، این مشوق‌ها از سوی خودروسازان پرداخت خواهد شد و افزون بر کمک هزینه دولتی، خرید خودروهای برقی خواهد بود.

شاخص بورس آسیا درخشید

بورس کشورهای آسیایی در روز جمعه به روند افزایشی دیروز خود ادامه داد؛ این در حالی است که شاخص بورس وال استریت آمریکا شب گذشته، روند نزولی به خود گرفته بود و بورس آسیا متأثر از آن نشد و در مسیر رشد خود حرکت کرد. در همین حال، میانگین شاخص بورس در منطقه آسیا و اقیانوسیه ۰.۲۵ درصد جهش زد که البته این سیر افزایشی شامل منطقه خارج از ژاپن نمی شود؛ ضمن اینکه برآورد می شود در اروپا سه شاخص اصلی بورس فوتسی لندن، «دی ای ایکس» آلمان و «سی ای سی» فرانسه هم تحت الشعاع رشد بورس آسیا قرار بگیرد و ارتقاء پیدا کند. شاخص بورس کشورهای آسیایی در هفته جاری میلادی در مقایسه با هفته قبل، ۱.۶ درصد افزایش نشان داد و این رقم برای میانگین بورس های جهانی ۷ دهم درصد گزارش شد. در همین حال، در ژاپن بورس «نیکی» ۶ دهم درصد و در هنگ سنگ بورس «هنگ کنگ» تقریبا یک درصد سیر افزایشی داشت. از سوی دیگر، بورس شانگهای چین با ۱.۵ درصد جهش، بیشترین سیر افزایشی خود از ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد را تجربه کرد. بورس کاسپی کره جنوبی یک دهم درصد و استرالیا هم با کمی افزایش شروع بکار کردند.

دلار باز هم بی رونق شد

در بازار ارز جهانی، ارزش دلار آمریکا به  ۱۰۹.۶۴ ین افزایش یافت اما در مقابل شش سبد اصلی ارز جهانی در مقایسه با هفته قبل ۰.۱۵  درصد عملکرد ضعیف تری را از خود نشان داد. اما یورو در برابر ۱.۱۷۹۷۵ دلار معامله شد که عملکرد این ارز در مقایسه با هفته قبل ۳ دهم درصد رشد یافته است.  

پیش بینی بانک مریل لینچ آمریکا از افزایش قیمت طلا تا 1400 دلار

بانک مریل لینچ آمریکا اعلام کرد: قیمت طلا در آستانه شکستن سطح مقاومتی 1300 دلاری قرار دارد و تا اوایل سال آینده میلادی به بیش از 1400 دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس این گزارش فرانسیسکو بلانچ تحلیلگر ارشد بانک مریل لینچ در مصاحبه با بلومبرگ تأکید کرد: نرخ بهره آمریکا در بلندمدت همچنان پایین خواهد بود و این مسأله عامل اصلی ادامه روند صعودی قیمت است. این گزارش افزود: فدرال رزرو آمریکا طی سال 2017 میلادی مطابق با انتظارات سرمایه گذاران و تحلیلگران اقتصادی تمایل زیادی برای افزایش نرخ بهره نداشته است. از سوی دیگر پیش بینی می شود، بانک مرکزی اروپا به زودی برنامه خرید اوراق قرضه را آغاز کند. این دو عامل می تواند تاثیر مهمی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته باشد. بلانچ در این باره گفت: بانک مرکزی اروپا تمایل زیادی برای آغاز سیاست های سختگیرانه پولی دارد. اجرای این سیاست ها می تواند در نهایت موجب افزایش ارزش یورو در برابر دلار و در نتیجه به نفع قیمت جهانی طلا باشد. وی افزود: بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو از سوی دیگر می تواند ارزش یورو در برابر دلار را افزایش دهد و این مسأله نیز بر افزایش احتمالی قیمت طلا مؤثر خواهد بود. به نقل از سایت طلا، بهای طلا از ابتدای امسال تاکنون 12 درصد رشد داشته است، ولی هنوز نتوانسته بالاتر از سطح مقاومتی و حساس 1300 دلاری تثبیت شود. بلانچ گفت: علت اصلی افزایش قیمت طلا در سال 2017 میلادی، کاهش ارزش دلار آمریکا، تنش های سیاسی داخلی آمریکا و همین طور تنش های ژئوپلیتیک بین آمریکا و کره شمالی بوده است.

افزایش بیکاری در فرانسه

وزارت کار فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد، شمار کارجویانی که ماه ژوئیه (تیر ماه) در مؤسسه کاریابی «پل آمپلوا» نام‌نویسی کردند، به بالاترین میزان آن از ماه مارس گذشته رسید. آمارهای موجود نشان می دهد، طی ماه ژوئیه، نزدیک به 34 هزار و 900 تن دیگر به جمع افرادی که هیچ فعالیت شغلی در فرانسه ندارند، افزوده شد. بر اساس این گزارش، میزان بیکاری در فرانسه یک درصد افزایش پیدا کرد و شمار بیکاران به سه میلیون و 518 هزار و 100 تن رسید، رقمی که از ماه اوت 2016 تاکنون سابقه نداشته است. /شبکه خبر

دوگانه‌سوزها ریپ زدند!

تیر ماه امسال تولید پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ایران خودرو مرکزی با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۴۹۲ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. در این مدت، تولید پژو پارس دوگانه‌سوز این شرکت اما افزایش یافته و از صفر دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به ۵۷۵ دستگاه افزایش یافت. تولید سمند دوگانه‌سوز ایران خودرو مرکزی نیز متوقف شده و از ۲۵۱۰ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر کاهش یافت. تولید پژو ۴۰۵ ایران خودرو خراسان نیز با کاهش ۴۲.۷ درصدی همراه بوده و از ۴۵۴۱ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به ۲۶۰۱ دستگاه کاهش یافت. تولید پژو پارس دوگانه‌سوز این شرکت نیز متوقف شده و از ۱۳۱۹ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. تیر ماه امسال تولید سمند دوگانه‌سوز ایران خودرو تبریز اما ۶۱۷۴ درصد افزایش یافته و از ۵۱ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به ۳۲۰۰ دستگاه افزایش یافت. تولید پراید دوگانه‌سوز پارس خودرو نیز متوقف شده و از ۱۰۹۹ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. در این مدت، تولید پراید دوگانه‌سوز سایپا نیز مانند پارس خودرو متوقف شده و از ۱۵۶۷ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. اما تولید تیبا دوگانه‌سوز سایپا کاشان ۱۵۶.۱ درصد رشد داشته و از ۴۱۵ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به ۱۰۶۳ دستگاه رسید. /ایسنا

گران فروشی ١٠ هزارتومانی گوشت با طعم میش!

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام با بیان اینکه قیمت واقعی لاشه میش کیلویی ٢٤ هزارتومان است اما ٣٥ هزارتومان به مردم عرضه می شود، گفت: از مسئولان تقاضای واردات دام دو ساله کرده ایم. منصور پوریان در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر کشتارهایی که در قصابی ها انجام می شود، مربوط به لاشه میش است، اظهار داشت: کیفیت میش از گوشت بره پایین تر است در نتیجه قیمت آن نیز باید کمتر باشد.

انتقال ۳۱ میلیارد دلار شمش طلا به آلمان

بانک مرکزی آلمان اعلام کرد، برنامه بازگرداندن شمش‌های طلا به ارزش حدود ۳۱ میلیارد دلار از نیویورک و پاریس را کامل کرده است. به گزارش ایسنا، آلمان از سال ۲۰۱۳ به بازگرداندن ذخایر طلای خود از این دو شهر به فرانکفورت اقدام کرده است و ۱۰۰ تن آخر از این ذخایر اوایل امسال از پاریس به آلمان بازگردانده شد. در مجموع ۷۴۳ تن طلا به آلمان منتقل شده و این پروژه سه سال زودتر از زمان مقرر کامل شده است. بانک مرکزی آلمان پیش از این اعلام کرده بود، ذخایر طلا را برای کمک به ایجاد اعتماد و اطمینان عمومی به کشور بازمی‌گرداند، اما این اقدام همچنین نشان می‌دهد، اوضاع تغییر کرده است و آلمانی‌ها دیگر نگران این نیستند که ذخایر طلایشان به دست شوروی بیفتد. همچنین بانک مرکزی آلمان دیگر نیازی ندارد به عنوان یک اقدام احتیاطی که اجازه می‌دهد در شرایط اضطراری طلا را به سرعت به یک ارز بین‌المللی تبدیل کند، ذخایر طلای خود را در پاریس نگهداری کند، زیرا هر دو کشور از ارز واحد اروپایی استفاده می‌کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی