بازدید 11554
پیمانه اقتصادی؛

از «تکذیبیه بانک جهانی در مورد ایران» تا «افزایش واردات نفت خام چین از ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری، کاهش بهای نفت با امکان افزایش تولید لیبی، پیوستن کامبوج به جمع کشورهای تولیدکننده نفت، تاکسی‌های پرنده تا سال 2025 از راه می‌رسند، فراز و فرود دلار، یورو و درهم در نخستین روز از آخرین ماه تابستان، دغدغه‌های بورسی مسعود کرباسیان، نزدیک شدن سنگ آهن به مرز ۸۰ دلار، رویکرد تازه هیوندای در بازار آمریکا و واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۴۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 24 August 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری، کاهش بهای نفت با امکان افزایش تولید لیبی، پیوستن کامبوج به جمع کشورهای تولیدکننده نفت، تاکسی‌های پرنده تا سال 2025 از راه می‌رسند، فراز و فرود دلار، یورو و درهم در نخستین روز از آخرین ماه تابستان، دغدغه‌های بورسی مسعود کرباسیان، نزدیک شدن سنگ آهن به مرز ۸۰ دلار، رویکرد تازه هیوندای در بازار آمریکا و واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام را در بر دارد.


رشد شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه یکم شهریورماه 96 با افزایش 169 واحدی به رقم 82 هزار و 541 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری، شاهد روند رو به رشد شاخص های منتخب در ادامه روزهای گذشته بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی) با افزایش 54 واحدی به رقم 26 هزار و 746 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن با رشد 29 واحدی، عدد 17 هزار و 733 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 22 واحد به رقم 13 هزار و 432 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.19 درصدی، افزایش 175 واحدی را رقم زد و به سطح 90 هزار و 665 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 149 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 895 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 203 واحد معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 179 هزار و 594 واحد را به نمایش گذاشت.

از «تکذیبیه بانک جهانی در مورد ایران» تا «افزایش واردات نفت خام چین از ایران»

تکذیبیه بانک جهانی در مورد ایران

بانک جهانی اعلام کرده که هم اکنون نمی خواهد تأمین مالی هیچ یک از پروژه‌های ایران را بر عهده گیرد؛ این واکنشی است به اظهارات دولت ایران مبنی‌ بر اینکه بانک جهانی تأمین مالی برقی‌کردن خطوط راه‌آهن ایران را در دست بررسی قرار داده است.

به گزارش رویترز، یوسف گران‌پاشا، مدیرکل راه‌آهن شمال روز سه‌شنبه به «ایرنا» گفته بود که بانک جهانی موافقت کرده است تا یک میلیارد یورو (18/ 1 میلیارد دلار) صرف برقی‌کردن شبکه ریلی ایران کند.

سخنگوی بانک جهانی ضمن تکذیب این خبر گفت:‌ «ما در حال حاضر تأمین مالی هیچ پروژه‌ای در ایران را مدنظر نداریم.» گران‌پاشا گفته بود: این وام بانک جهانی به قرارداد 2/ 1 میلیارد یورویی مربوط است که ایران و روسیه در نوامبر سال 2015 برای برقی‌کردن مسیر گرمسار به اینچه برون در ایران امضا کرده‌اند. /دنیای اقتصاد

کاهش بهای نفت با امکان افزایش تولید لیبی

روز چهارشنبه بهای نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه بیشتر افزایش تولید لیبی بوده است که به نگرانی تجار برای اشباع بازار نفت انجامیده است، حال آنکه گزارش های غیر رسمی نشان داده اند که موجودی بنزین آمریکا نیز غیر منتظره افزایش یافته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۲۷ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۶۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۶۷ دلار صورت گرفت.

کامبوج هم به جمع کشورهای تولیدکننده نفت پیوست

روز گذشته دولت کامبوج در راستای تبدیل کردن این کشور به یک تولیدکننده نفت قرارداد توسعه نخستین میدان نفتی این کشور خود را با یک شرکت سنگاپوری بست. این قرارداد با شرکت کریس‌انرژی سنگاپور بسته شد و قرار است بر اساس آن یک میدان نفتی فراساحلی در خلیج‌ تایلند توسعه یابد و حجم تولید آن تا سال 2020 به 8 هزار بشکه در روز برسد. وزیر انرژی کامبوج با استقبال از امضای این قرارداد، گفت: کامبوج در آینده به یک تولیدکننده نفت بدل خواهد شد.
 
خلیج تایلند ذخایر قابل توجه نفت دارد که تاکنون توسط تایلند و مالزی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛ اما کامبوج در زمینه استفاده از این منابع نفتی بسیار کند عمل کرده است. به گزارش فارس، در سال 2005 بود که شرکت شورون آمریکا نخستین میدان نفتی کامبوج را کشف کرد. انتظار دارد در شش بلوک نفتی کشف شده در این کشور صدها میلیون‌ بشکه نفت و همچنین منابع گازی عظیم وجود داشته باشد. اختلاف در زمینه تقسیم سود بین دولت کامبوج و شورون باعث شد، این شرکت آمریکایی از توسعه میادین نفتی و گازی کامبوج صرف‌نظر کرده و سهام خود را در سال 2014 به شرکت کریسس انرژی سنگاپور واگذار کند.

تاکسی‌های پرنده تا سال 2025 از راه می‌رسند

شرکت Lilium تولیدکننده هواپیماهای جت با قابلیت پرواز سریع عمودی نمونه اولیه یک تاکسی پرنده را تولید کرده که نخستین بار در ماه آوریل گذشته به پرواز درآمد. این شرکت اروپایی می گوید در تلاش برای تولید تاکسی های پرنده جدیدی با موتور جت است که قابلیت جابجا کردن سریع صاحبان مشاغل را داشته باشند. Lilium برای تسریع این امر، برخی از مدیران برجسته شرکت های فناوری ثالث را به خدمت گرفته که زمینه طراحی هواپیماها و موتورهای جت چابک و کوچک را دارند.

Lilium امیدوار است تا سال 2025 تعداد زیادی تاکسی پرنده را برای استفاده صاحبان مشاغل خاص تولید و روانه بازار کند. مدیران این شرکت امیدوارند، نخستین تاکسی هوایی کامل و عملیاتی خود را در سال 2019 به پرواز درآورند و استفاده عمومی از آنها را شش سال بعد آغاز کنند. Lilium برای تحقق این هدف تا به حال 11.4 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است.

فراز و فرود دلار، یورو و درهم در نخستین روز از آخرین ماه تابستان

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با افت 33 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 298 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 135 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 80 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 463 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 2 ریال گران تر فروخته شد.


دغدغه‌های بورسی مسعود کرباسیان

پس از نامه نگاری جامعه سرمایه گذاران مستقل با وزیر جدید اقتصاد، مسعود کرباسیان با شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیداری یک ساعته داشت که در این دیدار، وزیر اقتصاد علاوه بر دریافت گزارش آخرین وضعیت بورس و ابزارهای جدید آن، دستور داد اقداماتی که می تواند منجر به رونق بازار سرمایه شود، در دستور کار قرار گیرد. در این میان فعالان بازار سرمایه،  دیدرا یک ساعته وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس را زمینه ساز اتفاقات مثبت و اثربخش برای بازار سرمایه تفسیر کرده و بر این باور است که این رویداد می تواند نشان از اولویت داشتن توسعه بازار سرمایه داشته باشد. /مهر

سنگ آهن به مرز ۸۰ دلار نزدیک شد

سنگ آهن وارداتی در بازار چین به روند صعودی خود ادامه داد که با توجه به رونق بازار فولاد و افزایش قیمت ها در بازارهای فیوچرز در کنار رشد تقاضای این ماده اولیه دور از انتظار نبوده است. به گزارش بورس کالای ایران، آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۲.۵ دلار هر تن نسبت به جمعه اخیر بالا رفته و ۷۸.۵ دلار هر تن سی اف آر شده است. برخی انتظار دارند قیمت در آینده نزدیک به ۸۰ دلار هر تن سی اف آر هم برسد. رشد ۲۲ دلاری قیمت بیلت در روزهای اخیر و افزایش ۶ درصدی قیمت قرارداد سنگ آهن در بورس دالیان نیز به رونق بازار نقدی سنگ آهن کمک کرده است.

رویکرد تازه هیوندای در بازار آمریکا چیست؟

هیوندای تصمیم دارد یک مدل وانت‌ را به بازار آمریکا عرضه کند. این تصمیم در راستای تغییر جهت‌ هیوندای مبنی بر فاصله گرفتن از بازار خودروهای سدان کره خواهد بود. مایکل اَبرین، معاون اجرایی و مدیر برنامه‌ریزی بخش آمریکای هیوندای گفت: «مدیران ارشد شرکت موافقت خود را درخصوص تولید یک مدل وانت اعلام کرده‌اند. این وانت مشابه مدلی است که در سال 2015 رونمایی شد و به سانتاکروز شهرت یافت.»

هیوندای در حال حاضر در بازار آمریکا هیچ وانتی عرضه نمی‌کند. این شرکت همچنین اعلام کرده است خودروی شاسی‌بلند کوچک کنا را تا اواخر سال‌جاری روانه بازار آمریکا خواهد کرد. گفته شده که هیوندای تولید سه مدل خودروی شاسی‌بلند جدید را تا سال 2020 در برنامه دارد.

واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام

وزیر جهاد کشاورزی گفت: جهت گیری دولت واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام است تا ارزش افزوده داخل کشور بماند و هم کنجاله آن برای دام و طیور مصرف شود. محمود حجتی در پاسخ به اینکه آیا تدبیری برای جلوگیری از واردات روغن و تعطیلی کارخانه‌های روغن دارید، تصریح کرد: اطلاعی از تعطیلی کارخانجات روغن ندارم.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن در کشور نیاز داریم که در دو سال اخیر ترغیب کردیم به تدریج واردات کاهش یابد. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تخلف در خرید تضمینی گندم که فسادی در این قسمت صورت گرفته است، گفت: تخلف شخصی بوده و یک نفر گندم‌ها را خریداری و با ماسه مخلوط کرده بود که مرکز خرید تحویل نگرفت و جریانی راه انداخته بودند.

تحولات بازار مرغ و انواع مشتقات آن در نخستین روز شهریور

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی روز گذشته از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 500 ، مرغ آماده به طبخ درکشتارگاه 7 هزارو 600 ، توزیع درب واحد های صنفی 7 هزار و 750 و خرده فروشی 8 هزار و 500 تومان است. به گفته وی نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 7 هزار و 500 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 8 هزار و 500 تومان است.

یوسف خانی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نرخ سایر مشتقات آن افزود: نرخ هر کیلو سینه با کتف 14 هزار و 500 ، سینه بدون کتف 15 هزار و 500 و فیله مرغ 17 هزار و 500 تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره پیش بینی وضعیت بازار مرغ تصریح کرد: با توجه به همخوانی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که تا نیمه شهریورماه اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد.

افزایش واردات نفت خام چین از ایران

اداره کل آمار چین روز گذشته اعلام کرد: واردات نفت خام این کشور از ایران در ماه ژوئیه امسال با ۰.۴۵ درصد افزایش سالانه، به ۵۶۸ هزار و ۷۲۰ بشکه در روز رسیده است. همچنین صادرات نفت روسیه به چین در ماه ژوئیه امسال با ۵۴ درصد رشد نسبت به پارسال به یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز رسید و این کشور برای پنجمین ماه پیاپی، جایگاه بزرگترین تأمین کننده نفت خام چین را حفظ کرد. مجموع واردات نفت چین در ماه ژوئیه امسال هشت میلیون و ۱۸۰ هزار بشکه در روز بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان